Phygital Fashion uit Amsterdam: tech studio Beyond.Studio lanceert hoodies met fysieke en digitale elementen
bezig met laden...
Tech studio Beyond, gespecialiseerd in virtuele mode [ervaringen], heeft phygital fashion items gelanceerd: drie hoodies (capuchontruien, red.) met fysieke en digitale elementen.
“Het werken met mode en luxemerken heeft ons geïnspireerd een eerste capsule collectie te ontwerpen en produceren,” schrijft Beyond.Studio oprichter en creatief directeur David Robustelli op Linkedin. “Een volledige virtuele benadering die de voordelen en mogelijkheden van digitaal design, augmented reality en immersieve technologieën verkent.”
Immersive technologies verwijst naar technologieën die gebruikers onderdompelen in een digitale of gesimuleerde omgeving.
Beyond is een tech studio uit Amsterdam, gespecialiseerd ‘in het creëren van augmented reality, 3D en Web 3.0 oplossingen voor modemerken’. Ze maken bijvoorbeeld augmented reality, NFT’s en wearables in metaverse-werelden zoals Decentraland, Sandbox en Roblox. Burberry, Tommy Jeans, Valentino, Vogue, Adidas, Louis Vuitton en Dior behoren tot de opdrachtgevers van het bureau.
Beyond.Studio werkte recent ook mee aan de Asos pop-up shop die eind november tijdelijk geopend was in Londen, waar zowel fysieke als digitale kleding door klanten kon worden geprobeerd en aangeschaft. Bezoekers van de stenen winkel konden met hun mobiele telefoon een virtuele catwalk 'ontgrendelen', waarbij door Asos gestylede avatars verschenen. Dit was door Beyond.Studio in samenwerking met Snap Inc en Asos ontwikkeld.
De capsule collectie bestaat uit drie hoodies. Het bedrijf heeft de kledingstukken volledig digitaal ontworpen en uitgemonsterd. “Door met mode design software, immersieve technologieën en op maat gemaakte 3D avatars te werken, hebben we onze designs zonder verspilling volledig kunnen optimaliseren (normaliter worden ontworpen kledingstukken uitgemonsterd, dat wil zeggen daadwerkelijk geproduceerd, zodat modemerken de door hen bedachte ontwerpen kunnen beoordelen, verbeteren en aanpassen waar nodig. De sample kledingstukken worden doorgepast, letterlijk aangetrokken, om te zien hoe ze zitten, vallen en passen, red.).
In het achtergrondartikel ’Zo komt een collectie van een modemerk tot stand’ kun je er meer over lezen.
De fysieke hoodies zijn/worden voorzien van een NFC-chip en QR-code, die een virtuele ervaring zal aanbieden. Bij de activering zal de chip worden gekoppeld aan Snapchat Lens, waardoor er digitale elementen (AR) worden toegevoegd aan de werkelijke hoodie.
De eerste fysieke uitvoering van de Tech Hoodie verscheen afgelopen week in gelimiteerde oplage. Robustelli: “Honderd truien voor pers, invloedrijke mensen en fashion tech enthousiastelingen.” De volgende twee truien zullen in het tweede kwartaal van 2024 te koop zijn, vertelt de oprichter. "De prijs moet nog worden bepaald."
De virtuele uitvoering van de hoodie is geoptimaliseerd als virtual try-on (VTO) in real time door Snapchat en dient tevens als digitaal marketing materiaal. Momenteel gaan campagnebeelden rond waarin de virtuele capuchontruien te zien zijn op verschillende locaties wereldwijd, zoals op het Amsterdamse Rijksmuseum en de Londense Tower Bridge bijvoorbeeld. “Deze immersieve video’s (zie hieronder, red.) zijn gemaakt met 3D motion tracking, geen AR,” verduidelijkt Robustelli over de beelden op Linkedin.
Digitale mode is niet één ding, maar omvat verschillende items. Allereerst de virtuele kledingstukken, zoals bijvoorbeeld Fortnite skins, die uitsluitend bestaan in de digitale wereld en bedoeld zijn voor digitale avatars bijvoorbeeld. Daarnaast zijn er augmented reality verrijkte producten. Aan deze kledingstukken worden digitale elementen toegevoegd aan de werkelijke omgeving wanneer ze worden bekeken via een AR-apparaat of applicatie. Ook gechipte kleding, waarbij fysieke kledingstukken zijn uitgerust met chips die een brug slaan naar digitale ervaringen, behoort tot de categorie digitale mode.
Delen van deze artikeltekst werden geschreven met behulp van een kunstmatige intelligentie tool (AI) en daarna geredigeerd