Prada tassen direct na catwalkshow te koop
bezig met laden...
De 'nu kijken - nu kopen' trend grijpt om zich heen en ook Prada doet mee. Tassen die donderdag worden gepresenteerd tijdens de catwalk show van het modehuis in Milaan, zijn vrijdag al verkrijgbaar bij winkels van het merk.
Het gaat om twee nieuwe modellen; de sportieve Pionnière en het meer klassieke Cahier model. Beide tassen zijn vanaf vrijdag exclusief te koop bij Prada winkels in Milaan, Parijs, Londen en New York.
'Nu kijken - nu kopen' of 'see-now-buy-now is de teneur dit seizoen. Donatella Versace herstructureerde het label Versus in 2014 en maakte de collecties direct na de shows online verkrijgbaar. "De nieuwe generatie die is opgegroeid met internet begrijpt niet waarom er zes maanden gewacht moet worden voordat ze kunnen kopen wat ze online zien," aldus Versace.
Begin februari liet het Britse Burberry weten komend najaar het roer om te gooien en seizoensloze collecties te gaan presenteren met stukken die direct na afloop van de show verkrijgbaar zijn. Modeontwerper Tom Ford en het Franse kledingmerk Vetements maakten kort daarop bekend ook af te stappen van het traditionele modesysteem waarbij collecties pas nadat zij door retailers zijn ingekocht in productie worden genomen en uitgeleverd worden aan de winkels. Inmiddels heeft ook Tommy Hilfiger aangekondigd afscheid te nemen van het traditionele modesysteem.
Maar de see-now-buy-now trend roept ook weerstand op. Kering's Gucci weigert aan het circus mee te doen en houdt vast aan het traditionele systeem en ook de Franse couture federatie wijst het nieuwe modesysteem af. Volgens directeur Ralph Toledano weten consumenten best hoe het werkt en zijn zij gewend dat ze even moeten wachten tot de nieuwe collecties beschikbaar zijn voor verkoop. "Parijs is de modehoofdstad en wat ons betreft is het huidige systeem, het enige systeem dat geldt."