• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Verduurzaming in de mode-industrie: Elf inspanningen van september 2023

Verduurzaming in de mode-industrie: Elf inspanningen van september 2023

Door Sylvana Lijbaart

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode

In het atelier bij REantwerp. Credits: REantwerp

Maandelijks selecteert FashionUnited een aantal verduurzamingsinspanningen uit de mode-industrie uit binnen- en buitenland. Vandaag elf wetenswaardigheden uit september.

En de Redress Design Award 2023 gaat naar… Nils Hauser

De Duitse modeontwerper Nils Hauser won begin september de Redress Design Award 2023 en versloeg daarmee acht mede-finalisten. Hij won de prijs met zijn collectie ‘Ex Voto’. De collectie bestaat uit multifunctionele kledingstukken en is gemaakt van geupcyclede materialen zoals interieurstoffering en oude tenten. De prints op de kledingstukken zijn gemaakt met verf en waterbasis.

De Redress Design Award focust specifiek op modeontwerp gericht op verduurzaming. De wedstrijd wordt jaarlijks gehouden sinds 2011.

De levenscyclus van kleding inzichtelijk: Full Circle Clothing vernieuwt trackingsysteem

Full Circle Clothing, een Nederlandse start-up, vernieuwt het trackingsysteem, dat duurzaamheidsgegevens van kleding bevat, v. De Nederlandse start-up biedt organisaties realtime inzicht in de circulaire levenscyclus van personeelskleding met een nieuwe technologie. De NFC-tags geven inzicht in onder andere gegevens onder de levenscyclus van het kledingstuk, de prijstransparantie en informatie over het onderhouden van het materiaal. Met deze innovatie speelt Full Circle Technologie in op de wetgeving rondom het Digital Product Passport (DPP).

Textielrecyclebedrijf I-did neemt certificaat Herwinning Textiel in ontvangst

Textielrecyclebedrijf I-did ontvangt het certificaat Herwinning Textiel wat betekent dat de I-did Factory voldoet aan de kwaliteitseisen van de Vereniging Herwinning Textiel en dat het voldoet aan de relevante wet- en regelgeving. "Niet onbelangrijk is dat ook gemeentelijke organisaties - die VHT-certificering als eis opnemen in aanbestedingen voor de gescheiden inzameling van huishoudelijk textiel - transparantie benoemen als een belangrijk gunningscriterium,” meldde Roderick Ferrari, secretaris van Vereniging Herwinning Textiel, in het persbericht. “Ze moeten er zeker van kunnen zijn dat bedrijven volgens het boekje werken, dat het materiaal van verantwoorde afkomst is en dat het inzamelen, sorteren en verwerken volgens de regels plaatsvindt. Dus met oog voor het milieu en duurzaamheid en de veiligheid en gezondheid van medewerkers."

Op naar een circulaire mode-industrie: Spinnova en Renewcell gaan samenwerken

Spinnova, dat gespecialiseerd is in duurzame textielmaterialen, en Renewcell, dat een textielrecycling innovator is, slaan de handen ineen en willen vezels gemaakt op basis van textielafval ontwikkelen én het concept opschalen naar een commerciële schaal, zo werd bekendgemaakt in een persbericht. Het nieuwe productieconcept bevat gepatenteerde technologie van beide partijen, waardoor er nieuwe stappen gemaakt worden in de richting van een circulaire modetoekomst.

“Ons doel is om de overgang van de mode-industrie naar een circulaire economie te versnellen en opties te onderzoeken om de textile-to-textile vezelproductie op te schalen. De ontwikkeling van onze samenwerking met het bekwame Renewcell-team was een groot genoegen en de eerste tests waarbij het materiaal van Renewcell en de technologie van Spinnova worden gecombineerd, zijn veelbelovend," aldus Ben Selby, Deputy CEO van Spinnova.

Een nieuw modelabel en opleidingsatelier: dit is REantwerp

REantwerp schrijft een nieuw verhaal. Het nieuwe modelabel en opleidingsatelier loopt tegen de modestroom in en staat voor een trager tempo, een duurzamer product, lokale verankering, sociale verbinding en meer aandacht voor ambacht en de makers. Nog voordat REantwerp op 21 september lanceerde, stelde FashionUnited het nieuwe bedrijf een aantal vragen. Al snel bleek de branche zeer positief te zijn over het idee.

In het midden mede-oprichter Tim van Steenbergen. Van Steenbergen is verantwoordelijk voor het opleiden. Credits: REantwerp

H&M brengt tweedehands aanbod naar fysieke winkel

Dat H&M een pre-loved-concept had, wist u wellicht al. Maar nieuw is dat het concept zich verder uitbreidt naar fysieke winkels , zo vertelde een woordvoerder van H&M aan FashionUnited. H&M Pre-Loved werd eerst online geïntroduceerd in Zweden en Duitsland. Daarna werden de tweedehands kledingstukken in Barcelona verkocht in een fysieke winkel. Halverwege september werd ook de H&M-winkel in de Regent Street in Londen voorzien van een tweedehands aanbod.

King Louie maakt toeleveringsketen transparanter voor consumenten

Het Nederlandse modemerk King Louie zet een volgende stap in de transparantie tegenover consumenten. King Louie toont nu namelijk bij elk kledingstuk waar de verschillende fases van het maakproces hebben plaatsgevonden. Bij ieder product wordt op de website van het merk een transparantierapportgepubliceerd. Hier wordt onder meer in benoemd in welke fabriek het kledingstuk gemaakt is en om welke stap van het maakproces het gaat. Het ene rapport is uitgebreider dan de andere: bij een aantal producten staat inmiddels ook vermeld waar het materiaal vandaan komt, waar de garens en de stof zijn geproduceerd, en wie de import heeft verzorgd.

Europees Parlement zet meer regels tegen greenwashing op papier

Halverwege september kwam het Europees Parlement tot een voorlopig akkoord over de nieuwe regels tegen misleidende duurzaamheidsclaims - greenwashing. In maart werd al een voorstel ingediend door de Europese Commissie. Dit is nu uitgewerkt met plannen voor specifieke regels en verboden. Zo komt er bijvoorbeeld een ban op algemene duurzaamheidsclaims, zoals ‘milieuvriendelijk’, ‘natuurlijk’ of ‘klimaatneutraal’. Daarnaast wordt het niet langer toegestaan om te zeggen dat een product een neutraal, beperkt of positief milieu-effect heeft op basis van een compensatieschema, en mogen bedrijven alleen iets zeggen over de levensduur van een product als die daadwerkelijk bewezen is. De nieuwe regels moeten nog worden goedgekeurd door het Europees Parlement en de Europese Raad. Hier leest u alles over de nieuwe, voorgestelde regels.

Duurzaam warenhuis Green Up wordt E&co Warenhuis

Het Utrechtse duurzame warenhuis Green Up verandert haar naam in E&co Warenhuis. Dat werd eind september bekendgemaakt in een persbericht. “Als concept willen wij voorop blijven lopen en garant staan voor inspiratie, vernieuwing en ontwikkeling. Dat doen wij door als springplank te fungeren voor wisselende nieuwe merken of concepten. Om dit mogelijk te maken is er een stabiele kern nodig. Onze shop-in-shop E&co vormt sinds dag één niet alleen het hart van de winkel met een breed aanbod, variërend van huishoudelijke items tot verzorging, textiel en cadeauartikelen, maar is ook een belangrijke dragende kracht gebleken voor de toekomst van het warenhuis. Daarom dopen wij onze naam om van Green UP naar E&co Warenhuis,” zo vertelt eigenaar en oprichter Janneke Kreek in het persbericht. “Onder deze nieuwe naam zullen net als nu (startende) duurzame en circulaire ondernemers, merken en diensten een podium blijven krijgen, om zo hun expertise, producten en diensten met de bezoekers te delen.”

Hoogwaardige textiecycling: Valvan bouwt twee nieuwe machines

De Belgische machinebouwer Valvan heeft twee machines gebouwd om textielrecycling makkelijker te maken: Fibersort en Trimclean sorteren automatisch textiel. Valvan is erin geslaagd een machine te bouwen die automatisch de vezels detecteert waaruit kledingstukken gemaakt zijn. Dat is nodig als het aankomt op hoogwaardige textielrecycling. Met een machine zoals Fibersort kunnen textielinzamelaars via een automatisch proces te weten komen of een T-shirt uit honderd procent katoen bestaat, of juist een blend.

Ruim 600 bedrijven voegen zich bij Stichting UPV Textiel

Stichting UPV Textiel blijft groeien. Eind september meldde de organisatie dat al 611 kleding- en textielbedrijven zich hebben aangesloten bij de stichting. De organisatie richt zich op een collectieve aanpak om de sector te verduurzamen en om te voldoen aan de nieuwe UPV-wetgeving. Met de teller op 611 bedrijven representeert het collectief nu zo’n 66 procent van de gehele markt. Gezamenlijk brengen de deelnemers ruim 200 miljoen kilo kleding en textiel in Nederland in de handel.

Duurzaamheids inspanningen