Zoeken
Trendonderzoeker van Future Institute: “Alleen spullen verkopen is geen groeimodel voor de toekomst”
De kledingindustrie lijdt onder de verminderde consumentenbestedingen, maar welke macrotrends liggen ten grondslag aan dit fenomeen? Boris Planer, expert in retail en consumentengoederen bij het Frankfurt Future Institute, legt in dit interview uit wat de dominante trends van onze tijd kunnen betekenen voor de mode. Eén hypothese: gezien de...
Mode|Interview Featuredbezig met laden...
Duurzaamheid en Circulariteit: De Onmisbare Sleutel voor de Modewereld
De mode-industrie staat aan de vooravond van een grote verandering. Met aankomende wet en regelgeving is de urgentie hoog om ook zelf de handen ineen te slaan. De grote SHIFT moet vanuit de industrie zelf komen. En die industrie is hard op weg om van lineair naar circulair te gaan. De mode-industrie staat bekend als een van de meest vervuilende...
EventsPress Releasebezig met laden...
Op deze trends zet Duitse outdoorretailer Bergzeit in voor het FW25-seizoen
De winter is voor de sport- en outdoorbranche het seizoen met de hoogste omzet. Tegelijkertijd is het, gezien de onberekenbare sneeuwcondities, moeilijk te plannen. Dat was altijd al zo, maar wordt door de klimaatverandering steeds uitdagender. Bovendien is de outdoormarkt, zeker sinds de coronapandemie, veranderd en heeft nieuwe doelgroepen...
Business|Interview Featuredbezig met laden...
Versimpelt of verzwakt de EU duurzaamheidsstandaarden?
De Europese Unie heeft een reeks duurzaamheidsregels ingevoerd om ervoor te zorgen dat bedrijven voldoen aan bepaalde due diligence- en rapportagevereisten. Recente politieke ontwikkelingen hebben echter tot bezorgdheid geleid dat deze wetten, die nog in de kinderschoenen staan, zouden kunnen worden afgezwakt voordat ze zelfs maar goed zijn geï...
BusinessFeaturedbezig met laden...
Generatie Alpha: Hoe modebedrijven zich kunnen richten op de consumenten van morgen
Generatie Alpha verwijst naar individuen geboren vanaf 2010. Als de eerste generatie die volledig in de 21e eeuw is geboren, groeien ze op in een wereld die wordt gekenmerkt door snelle technologische vooruitgang, sociale veranderingen en milieubewustzijn. Hoewel ze nog geen eigen geld verdienen, hebben ze al een grote invloed op de financiële...
BusinessFeaturedbezig met laden...
Circularity Gap Report: Zes strategieën voor een circulaire textielindustrie onderzocht
In samenwerking met de H&M Foundation heeft de Amsterdamse organisatie Circle Economy de nieuwste editie van het Circularity Gap Report gepubliceerd. Dit keer hebben de organisaties voor het eerst een grondige analyse gemaakt van de textielindustrie. Uit het rapport blijkt dat deze sector slechts 0,3 procent circulair is, vergeleken met het...
BusinessFeaturedbezig met laden...
Is Black Friday nog wel van deze tijd?
Het is nog geen Black Friday, maar ik ben al Black Friday moe. Sinds vorige week word ik overspoeld met nieuwsbrieven met aanbiedingen. Terwijl ik gister de zoveelste e-mails zag binnenkomen (zie printscreen onderaan dit artikel), vroeg ik me wederom af: In deze tijd waarin de klimaatcrisis urgent is, de EU ernaar streeft een circulaire economie...
Business|Opinie bezig met laden...
Amazon-personeel staakt op Black Friday: Werknemers eisen eerlijke lonen en klimaatactie
Amazon-personeel staakt voor de vijfde keer op rij op Black Friday (vrijdag 29 november). Met de campagne ‘Make Amazon Pay’ wil het wereldwijde personeel van de e-commerce gigant, in samenwerking met vakbonden en activisten, het bedrijf oproepen eerlijke lonen uit te keren, vakbonden te respecteren, het vermeende belastingvoordeel te stoppen en...
Businessbezig met laden...
Hoe Tenson met MPC-technologie en duurzaamheid de outdoor-markt vormgeeft
Oprichter Paul Rydholm zag zijn merk Tenson als veel meer dan een kledingmerk: “Mensen voelen zich het meest levend wanneer ze verbonden zijn met elkaar en de natuur. In de natuur, te midden van ruige terreinen en open vlaktes, vinden ze rust, helderheid en veerkracht om de uitdagingen van het leven aan te gaan.” Voor Rydholm vertegenwoordigde...
ModePartner Contentbezig met laden...
State of Fashion rapport voor 2025: Wat staat de modeindustrie te wachten volgend jaar?
Wat staat de modebranche te wachten in 2025? Volgens adviesbureau McKinsey & Company en het vakblad Business of Fashion wordt 2025 "een bijzonder turbulent en onzeker jaar". Redenen hiervoor zijn de reeds lang gevreesde economische vertraging, een inflatie die prijsbewuste consumenten met zich meebrengt, een toename van namaakproducten,...
BusinessFeaturedbezig met laden...