Het Nederlandse avontuur van Hudson’s Bay: de afgelopen twee jaar in vogelvlucht

Het nieuws waar op gewacht werd kwam dan dit weekend: Hudson’s Bay sluit eind 2019 de winkels. Dit meldt het Financieele Dagblad op basis van vertrouwelijke documenten, wat op zaterdag leidde tot een mediastorm over het van oorsprong Canadese warenhuis dat met grootste expansieplannen en vooral grote ambities in Nederland arriveerde twee jaar geleden. FashionUnited zet nog eens op een rij wat vooraf ging.

Het is mei 2016 - Hudson’s Bay kondigt de komst naar Nederland aan. De eerste locatie van de van oorsprong Canadese keten is ook meteen bekend - het pand aan het Rokin waar eerst luxe warenhuis Haussman zich zou vestigen. “Expansie in Nederland is een natuurlijke verlenging van onze bestaande aanwezigheid in België, zowel als van onze beoogde uitbreiding naar Luxemburg en zal onze aanwezigheid in de Benelux mooi afronden,” aldus directievoorzitter van Hudson’s Bay Company destijds in een verklaring. “Het is een uitgelezen kans om te investeren in de Nederlandse markt, het historische Hudson’s Bay merk uit te breiden en het eerste landelijke omni-channel hoogwaardige warenhuis te introduceren.” Het nieuws van de komst van de nieuwe keten volgt een klein halfjaar nadat warenhuis V&D is omgevallen. Het faillissement van de keten slaat een gat in vele winkelstraten en -centra. Baker meldt dat Hudson’s Bay zich gaat vestigen op een aantal ‘zeer gewilde winkellocaties’ in Amstelveen, Haarlem, leiden, Den Haag, Rotterdam, Amersfoort, Utrecht, Almere, Zwolle, Enschede en Eindhoven. Daar komen later nog Tilburg, Maastricht, Breda en Den Bosch bij. Voor de Nederlandse expansie trekt het bedrijf 100 miljoen Canadese dollar uit (68,335 miljoen euro). Dit geldt niet alleen voor warenhuizen van Hudson’s Bay maar ook voor de komst van discount-winkel Saks OFF 5th. Voor deze panden sluit het concern langlopende huurcontracten.

Het Nederlandse avontuur van Hudson’s Bay: de afgelopen twee jaar in vogelvlucht

Beeld: Facebook Hudson’s Bay - 2016

Hudson’s Bay zet in op beleving en wordt vooral géén V&D

Wie hoop had op een tweede V&D, wordt teleurgesteld. Een maand na de aankondiging melden topmannen Richard Baker en Jerry Storch dat hoewel de keten een paar van de panden van het oude V&D overneemt, de vergelijking daar toch echt ophoudt. “Mensen willen graag vergelijkingen trekken met V&D, maar dat is absoluut niet vergelijkbaar. De winkels zijn totaal anders. Dit zijn nieuwe department stores. Het heeft niets te maken met wat er voorheen in de gebouwen zat. Het warenhuis wordt niet zo luxe als de Bijenkorf, maar de merken en service zijn wel vele malen beter dan wat de V&D bracht.” Later blijkt dat de vergelijking toch niet helemaal ophoudt bij alleen de panden, want de retailer gaat een samenwerking aan met La Place , de restaurantketen die ook altijd in V&D-warenhuizen zat.

De Nederlandse tak van Hudson´s Bay wil vooral inzetten op beleving en het warenhuis van de toekomst zijn. “Het wordt een premium shopping destination zoals Nederland nog nooit heeft gezien,” aldus topman Jerry Storch tegen FashionUnited in 2017. Ook de woorden ‘upmarket premium contemporary department store’ vallen in een interview met directeur marketing en inkoop Jacco van der Steen. Om die beleving en service te bieden wil het gebruik maken van apps en tablets om producten mee te bestellen die niet in de winkel te liggen, maar ook worden meer dan 2000 medewerkers aangetrokken voor de opening van de winkels. Het winkelconcept zal in elke vestiging in Nederland hetzelfde zijn, maar het merkenaanbod zal per winkel verschillen om zo goed mogelijk aan te sluiten op de lokale klant, zo meldt Richard Baker aan FashionUnited in april van 2017. “We leren ook nog steeds over Nederland. We hebben ook nog niet alle antwoorden, we luisteren naar de klanten. Het assortiment zal dus flexibel zijn,” aldus de topman destijds. Ook Van der Steen geeft aan FashionUnited aan dat Hudson’s Bay nog flexibel omgaat met het assortiment en test wat wel of niet werkt voor de consument.

Het Nederlandse avontuur van Hudson’s Bay: de afgelopen twee jaar in vogelvlucht

Hudson’s Bay Amsterdam op de dag van de opening op 5 september 2017. Beeld: FashionUnited

Hudson’s Bay maakt debuut in september 2017

Op 5 september 2017 is het dan zover. Het pand aan het Rokin in Amsterdam wordt geopend. Na maanden van voorbereiding gaat het vlaggenschip als eerste van een reeks openingen open, onder het toeziend oog van een grote groep geïnteresseerden waaronder consumenten en pers. De vestiging telt 17.000 vierkante meter en is verdeeld over vier panden. De verdiepingen ogen ruimtelijk en overzichtelijk en merken hebben als het waren shop-in-shops. Duidelijke routing ontbreekt in het Amsterdamse pand op de openingsdag. Spreuken zoals ‘Table for 3, you, me and my it bag’ zorgen voor verduidelijking over welke afdeling de consument heeft bereikt. Binnen een maand openen in totaal tien Hudson’s Bay vestigingen. Op 7 september volgen Den Haag en Rotterdam, op 12 september Leiden en Breda, op 14 september Maastricht, Zwolle en Almere op 20 september en op 21 september openen de deuren in den Bosch en Tilburg.

Het Nederlandse avontuur van Hudson’s Bay: de afgelopen twee jaar in vogelvlucht

Beeld: Inge Beekman voor FashionUnited

Ook discountzusje van Hudson’s Bay, Saks OFF 5th, opent in Nederland

Met de winkelopening van Hudson’s Bay in Rotterdam wordt ook de eerste vestiging van Saks OFF 5th geopend, het discountzusje van Hudson’s Bay Company dat zich profileert als een ‘off-price formule’. Twee maanden later, als ook de Amsterdamse winkel van Saks OFF 5th open gaat meldt Wayne Drummond, president van Saks OFF 5th Europa tegen FashionUnited dat de keten verrast is over de ontvangst in Nederland. In de Amsterdamse vestigingen zijn al wel kleine veranderingen doorgevoerd in vergelijking met de winkel in Rotterdam door het consumentenonderzoek dat is gedaan. Zo is de navigatie in de winkels aangepast.

Het doek voor Saks OFF 5th in Nederland en Duitsland valt in april 2019, een kleine anderhalf jaar nadat de keten werd geïntroduceerd. Op de Facebook-pagina’s van de retailer wordt aangekondigd dat het merk afzwaait. Twee maanden later blijkt dat de voormalige Saks OFF 5th-panden gevuld worden met outlets van Hudson’s Bay. Hudson's Bay Company, het moederbedrijf van Saks OFF 5th, heeft namelijk langdurige huurcontracten voor de panden afgesloten met exploitatieverplichting.

Veranderingen in het assortiment en management

Terug naar 2017 - Nog geen drie maanden nadat Hudson’s Bay de deuren heeft geopend van de eerste tien warenhuizen, wordt het assortiment aangepast. Waar de retailer vaak het woord premium gebruikte in de communicatie, wordt nu gestreefd naar een bereikbaarder assortiment. Er worden rond de dertig merken toegevoegd waaronder Fabienne Chapot, Selected Femme en Selected Home. Y.A.S., Name it, Lui-Jo, French Disorder en Toms, zo laat een woordvoerder destijds aan FashionUnited weten.

Naast de veranderingen in het assortiment volgen niet lang daarna veranderingen in de directies van Hudson’s Bay Nederland, Saks OFF 5th Nederland en Galeria Inno in België. Allemaal behoren tot het Canadese moederconcern Hudson’s Bay Company. Vanaf juli 2018 zal Wayne Drummond, eerder president Europa bij Saks OFF 5th, de taak van CEO bij Hudson's Bay Nederland op zich nemen.

Winkels Hudson’s Bay twee keer in twee jaar van eigenaar gewisseld

Ook bij moederbedrijf Hudson’s Bay Company rommelt het. Waar het eerder nog een ‘ongevraagd bod’ voor Galeria Kaufhof, een Duitse warenhuistak uit het portfolio, afslaat, blijkt later in 2018 dat HBC in gesprek is over een joint venture voor de gehele Europese tak van het bedrijf. Dit houdt in dat Hudson’s Bay Nederland, Galeria Inno, Saks OFF 5th en Galeria Kaufhof samen gaan met Signa’s Karstadt, een andere warenhuisketen. Deze joint venture is uiteindelijk in september 2018 een feit, een jaar nadat Hudson’s Bay voor het eerst de deuren opende in Nederland. Het nieuwe bedrijf dat ontstaat door de joint venture wordt geleid door Stephan Fanderl. Fanderl vertelt enkele maanden later op het World Retail Congres in mei 2019 dat Hudson’s Bay in Nederland ‘niet zo verder kan’.

Binnen negen maanden na het sluiten van de joint venture, worden de vijftien winkels van Hudson’s Bay Nederland in juni 2019 echter weer overgedragen aan het Canadese concern. Signa koopt Hudson’s Bay uit de joint venture, maar geeft de Nederlandse winkels wel weer terug aan Hudson’s Bay Company.

‘Eind 2019 sluit Hudson’s Bay Nederland de deuren’

Dan komt op 31 augustus het nieuws dat Hudson’s Bay Nederland eind 2019 de deuren sluit. Het wordt gebracht door het Financieele Dagblad dat vertrouwelijke documenten in handen heeft. Hudson’s Bay Company ontkent dat er een definitief besluit is genomen, maar vakbonden CNV en De Unie bevestigen het einde van het Nederlandse avontuur. Op dit moment heeft Hudson’s Bay 1424 medewerkers verspreid over het hoofdkantoor en de vijftien winkels.

Het avontuur van Hudson’s Bay moest een epische roman worden maar eindigde in een short story dat meer leest als een thriller dan een ouderwets heldenverhaal. Wat gebeurt met de diverse panden die Hudson’s Bay huurt in Nederland is nog onduidelijk, maar dat de laatste woorden over Hudson’s Bay nog niet gesproken zijn, is duidelijk.

Hoofdbeeld: FashionUnited

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN