• Home
  • Nieuws
  • Cultuur
  • Documentaire over duurzame mode: ‘Het is een kettingreactie’

Documentaire over duurzame mode: ‘Het is een kettingreactie’

Door Natasja Admiraal

bezig met laden...

Scroll down to read more

Cultuur |REPORTAGE

Voor haar documentaire ‘The Positive Chain of Change’ reisde Chanel Trapman (25) vier jaar lang stad en land af om Nederlandse pioniers op het gebied van duurzame mode te interviewen. Soms werd ze vergezeld door een professionele cameraman. Als die geen tijd had, filmde ze zelf. Nu staat ze voor een grote groep modeprofessionals – van journalisten tot merkeigenaren – in het duurzame hotel QO in het Amstelkwartier. Willa Stoutenbeek, oprichter van het duurzame communicatiebureau W. Green, nodigde haar uit voor deze officiële online release. Ietwat zenuwachtig is ze, maar dat weet ze goed te overwinnen met humor.

Geschokt door beelden van ‘The True Cost’

In de openingsscène zien we beelden van haar zoontje Mick, op dat moment zes maanden oud. Onschuldig lachend kijkt het kleine mannetje in de camera, niet vermoedend dat hij indirect de aanleiding vormde voor dit project. Door de documentaire ‘The True Cost’ ontdekte Trapman de duistere kant van de kledingindustrie. “Ik was geschokt en werd me hierdoor bewust van mijn consumeergedrag, namelijk het kopen van te veel goedkope wegwerpkleding voor mezelf en mijn zoontje”, vertelt ze. “Ik voelde me verloren, maar tegelijkertijd ook geïnspireerd om hier iets aan te doen en niet te wachten op een positieve verandering.” Ze vroeg zich af: hoe kon ze aan haar zoontje Mick duidelijk maken dat elke beslissing, klein of groot, een positieve impact kan hebben op de rest van je leven? En dus ging de jonge documentairemaker op missie.

Gamechanger uit alle schakels van de industrie

Ze begon haar zoektocht bij misschien wel de meest invloedrijke schakel, de overheid. Suzanne Kröger van GroenLinks heeft enige tijd in India gewoond en zag daar met eigen ogen hoe vreselijk de situatie vaak nog is op de katoenplantages. Positief is dat ruim vijftig bedrijven – waaronder grote ketens als Hema en The Sting – het Convenant Duurzame Kleding en Textiel hebben ondertekend. Samen gaan ze aan de slag om misstanden zoals uitbuiting, dierenleed en milieuschade te voorkomen. “Ik stel voor dat we die afspraken steeds ambitieuzer maken”, aldus Kröger. GroenLinks maakt zich daarnaast ook hard voor een verbod op het vernietigen van onverkochte producten. De overheid streeft naar een volledig circulaire economie in 2050, maar is hierbij ook afhankelijk van de markt en de consument.

Wirwar van keurmerken zorgt voor verwarring

Uit onderzoek blijkt dat de helft van de consumenten openstaat voor duurzame mode. Maar hoe weet je als consument wat duurzame kleding is, als de industrie daar weinig transparant over is? Door de wirwar aan keurmerken en labels zien we door de bomen het bos niet meer. Er is dringend behoefte aan meer eenduidigheid en transparantie. Daarnaast draait het ook om bewustwording van de consument zelf. Trapman spreekt in haar documentaire met stijlicoon en influencer Romy Bresseleers, tevens de creatieve rechterhand van Anna Nooshin. Zij geeft eerlijk toe dat duurzame mode in haar ogen nog teveel kampt met een stoffig imago. Ondanks dat ze zich ervan bewust is dat de mode-industrie niet helemaal in de haak is, blijft het toch een ver-van-je-bed-show. “Trouw blijven aan mijn eigen stijl en mezelf uiten vind ik belangrijker.”

Geen fysieke kleding maar virtuele mode

In haar eigen documentaire neemt Trapman haar mee naar een andere documentaire, ‘Fashion Factories Undercover’. Na afloop moet Bresseleers haar mening herzien. Geconfronteerd met de harde feiten ziet ze in dat verandering alleen mogelijk is als we ons hier met zijn allen voor inzetten. Ook het modeonderwijs speelt hierin een cruciale rol. Peter C. Leferink, docent en begeleider op het Amsterdam Fashion Institute, constateert dat er vooral het laatste jaar een nieuwe generatie modestudenten is opgestaan, die revolutionaire ideeën ontwikkelen om verandering te brengen in de kledingindustrie. Amber Jae Slooten en Kerry Murphy van The Fabricant, zijn hier een goed voorbeeld van. Zij richtten samen het eerste modehuis op dat geen fysieke kleding produceert, maar virtuele prototypes. “We zien dagelijks zoveel digitale, gefotoshopte beelden voorbij komen, wat is het verschil tussen echte foto’s en een avatar?”

De tekst gaat verder onder de video impressie The Fabricant.

Samenwerken om het proces te versnellen

Dat Trapman haar documentaire met beperkte middelen van de grond heeft gekregen is te danken aan haar doorzettingsvermogen. Verwacht geen baanbrekende inzichten en ook geen shockerende beelden die de kijker moeten wakker schudden. Het is vooral een mooi overzicht van alle duurzame initiatieven in Nederland: de Dutch Sustainable Fashion Week, de Fair Wair Foundation, kledingbibliotheek Lena, Fashion Revolution Week, Enschede Textielstad, Stichting M-ODE: als je ze bij elkaar optelt zijn het er behoorlijk wat. Zelfs duurzaamheidsexpert Willa Stoutenbeek kende ze nog niet allemaal. “De volgende stap is dat al deze eilandjes hun krachten bundelen. Die verbindende factor ontbreekt nu nog. Iedereen probeert afzonderlijk zijn steentje bij te dragen, maar door samen te werken kun je het proces versnellen.”

Duurzame mode gaat over innovatie

Nu haar vierjarige project is afgerond valt Trapman zeker niet in een zwart gat. Ze gaat door met haar missie om mensen bewust te maken van hun consumptiegedrag. Onlangs richtte ze samen met Lisa Elsenburg The Impact Shop op in Amsterdam, waar ze duurzame kledingmerken een platform willen bieden. Zoals Afriek bijvoorbeeld, een kleurrijk modelabel dat Nederlands ontwerp samenbrengt met de creativiteit en het vakmanschap van kleermakers in Rwanda. Daarnaast kun je in The Impact Shop terecht voor het doneren van je oude kleding. Trapman: “Duurzame mode heeft in mijn ogen helemaal niets te maken met geitenwollensokken. Het gaat over innovatie. Dat begint allemaal met nieuwsgierigheid, de wil om te veranderen. En dat is sterk genoeg om een kettingreactie te veroorzaken.”

De officiële online release van de documentaire vond vrijdagavond plaats in Amsterdam tijdens de nationale Week van de Circulaire Economie. FashionUnited woonde die week tevens het Slow Fashion ‘Still Life’ evenement bij, met talks van onder andere Amber Jae Slooten en een modeshow van Jessica van Halteren.

Foto’s online release The Positive Chain of Change van Landa Penders.
Op de eerste foto staan Chanel Trapman (links) en Willa Stoutenbeek (rechts).

Amber Jae Slooten
Chanel Trapman
Circulariteit
Duurzaamheid
Duurzame mode
Peter Leferink
Slow Fashion
Suzanne Kröger
The Fabricant
The Impact Shop
The Positive Chain of Change
Willa Stoutenbeek