(advertentie)
(advertentie)
Fabienne Chapot ontwerpt collectie voor Antoni van Leeuwenhoek ziekenhuis

Fabienne Chapot en DNA Gala bundelen de krachten voor een gezamenlijke collectie. De opbrengst van de zogeheten Lion Collection gaat volledig naar het Antoni van Leeuwenhoek, waar het gebruikt wordt voor onderzoek naar immuuntherapie. Dat laten de samenwerkende partijen vandaag weten middels een persbericht.

Op 11 december is de officiële lancering van de collectie, in BAUT Paradijs in Amsterdam, waar aanwezigen de mogelijkheid hebben om een item te kopen. Een dag later zal de gezamenlijke lijn, die bestaat uit een t-shirt, make-up tas, telefoonhoesje, sleutelhanger, portemonnee en een blouse, te koop zijn via de webshop van Fabienne Chapot. De print van de Lion Collection is speciaal ontworpen en symboliseert strijdbaarheid en kracht. De collectie zal een jaar lang verkrijgbaar blijven, waarna de totale omzet bekend wordt gemaakt tijdens het DNA Gala, op 24 november 2018.

"Dit project gaat me aan het hart,” aldus Fabienne Chapot in het persbericht. “Nog steeds komen talloze mensen, op wat voor manier dan ook, in aanraking met deze vaak ongeneeslijke ziekte. Door immuuntherapie wordt kanker met lichaamseigen cellen bestreden op een uiterst effectieve manier. Ik voel me betrokken bij dit mooie doel en ik ben dankbaar dat ik als ondernemer op deze positieve manier een bijdrage kan leveren.”

Het gala wordt georganiseerd ter ere van het 105-jarige bestaan van het Antoni van Leeuwenhoek en zal voor de tweede keer gehouden worden. De voorgaande editie, in 2013, bracht bijna 500.000 euro op.

Beeld: Fabienne Chapot

#ICouldHaveBeen: Kering Foundation start nieuwe campagne tegen vrouwengeweld

In de nasleep van alle onthullingen omtrent seksueel geweld hebben verschillende grote namen uit de modeindustrie zich achter de nieuwe White Ribbon-campagne van de Kering Foundation geschaard: #ICouldHaveBeen. Met de jaarlijkse campagne hoopt de stichting van de Kering Group een vuist te kunnen maken tegen misbruik en geweld van vrouwen.

De Creative Directors van onder meer Gucci, Stella McCartney, Joseph Altuzzarra en Christopher Kane zijn voor deze jaargang gevraagd als ambassadeur voor de campagne. “Om een einde te kunnen maken aan geweld tegen vrouwen moeten we mensen aan het denken zetten en mindsets veranderen. Om dat te kunnen bereiken moeten we de jongere generatie betrekken. Ik denk dat zij een enorme impact kunnen hebben als zij zich gaan verzetten tegen genderongelijkheid,” aldus Salma Hayek Pinault, Actrice, Producer, en Kering Foundation Board Director.

Met de hashtag #ICouldHaveBeen en een speciaal opgerichte website wordt geprobeerd meer bewustzijn te kweken onder de jongere generaties omtrent het onderwerp. Het is sinds 2009 dat de Kering Foundation, opgericht door Kering-CEO Francois Henri Pinault, met een jaarlijkse campagne aandacht vraagt voor het thema.

Beeld: ICouldHaveBeen.org

Tijdlijn: Het leven en de carrière van Azzedine Alaïa

TIJDLIJN

De dood van Frans-Tunesische ontwerper en couturier Azzedine Alaïa verraste de modebranche dit weekend. Alaïa, die zaterdag door hartfalen stierf, wordt begraven in het iconische blauwe en witte dorp Sidi Bou Said in een ceremonie bijgewoond door supermodel Naomi Campbell, Farida Khelfa, president van Tunesië Beji Caid Essebsi en familieleden van de overleden couturier.

De opkomst van couturier Azzedine Alaïa

De modeontwerper stond bekend om zijn hedendaagse ontwerpen die de vrouwelijke vormen vieren en voor het bewandelen van zijn eigen weg in de mode-industrie. Alaïa weigerde, enigszins rebels, mee te doen aan internationale modeweken en zijn collecties gelijktijdig met andere toonaangevende modehuizen te presenteren. Hij gaf een show, wanneer de collectie klaar was. Alaïa besteedde niet veel aandacht aan marketing, zo adverteerde hij niet. Hij liet zijn ontwerpen zijn verhaal vertellen. Met succes: Alaïa kleedde vrouwen over de hele wereld, van Hollywood tot het Witte Huis en liet een blijvende indruk achter in de modebranche.

Een tijdlijn als ode, met de mijlpalen in het leven en de carriere van Azzedine Alaïa.

Lees ook: Azzedine Alaïa (77) overleden.

Deze tijdlijn werd eerder gepubliceerd op FashionUnited.uk. Vertaling en bewerking: Blanca Heise

.

Foto: Azzedine Alaia, Alaia.fr

In beeld: Johannes Offerhaus past wiskundige vergelijking toe in nieuwe collectie

INTERACTIEF De Nederlandse ontwerper Johannes Offerhaus, die vorig jaar de Frans Molenaar Couture Award overhandigd kreeg, heeft zijn nieuwe collectie ‘An Experiment with Parabolas’ gepresenteerd in Studio 8 te Amsterdam. De collectie is geïnspireerd op de parabool als wiskundige vergelijking.

“Mijn werk is een groot onderzoek naar vorm en beweging waarbij draagbare kleding voor mij niet het enige eindproduct hoeft zijn.” zegt Offerhaus in een persbericht. "De vermenigvuldiging van inspanning en beweging resulteert in het in- en openvouwen van de installatie.” In de nieuwe collectie laat Johannes Offerhaus techniek, mode en beweging opnieuw samenkomen. Bestaande uit vijf outfits, en vijf kunstinstallaties die door de modellen in beweging worden gebracht, en op die manier complementair zijn aan de kleding.

FashionUnited bezocht Offerhaus in Studio 8, te Amsterdam, waar de collectiepresentatie plaatsvond in een zogeheten eggshell ruimte, waarbij genodigden vrij zijn om tussen de collectie en kunstobjecten te lopen en de presentatie van verschillende kanten te ervaren.

Een interactief beeldverslag. Ga met uw muis over de foto’s om meer van de collectie te zien.

In beeld: Johannes Offerhaus past wiskundige vergelijking toe in nieuwe collectie

In beeld: Johannes Offerhaus past wiskundige vergelijking toe in nieuwe collectie

In beeld: Johannes Offerhaus past wiskundige vergelijking toe in nieuwe collectie

In beeld: Johannes Offerhaus past wiskundige vergelijking toe in nieuwe collectie

Johannes Offerhaus studeert in 2016 cum laude af aan het ArtEZ Fashion Design en in datzelfde jaar wint hij met zijn afstudeercollectie de Frans Molenaar Couture Award. Voor zijn collectie met roterende rokken, bestuurde hij de zwaartekracht en vorm.

Homepage Beeld: Johannes Offerhaus. Interactieve beelden en video’s: FashionUnited

Dit wordt het modenieuws van week 47

Wat er deze week in ieder geval gaat gebeuren? FashionUnited blikt vooruit op het modenieuws van week 47. Hieronder volgen de hoofdpunten uit de redactie agenda in de periode van 20 tot en met 26 november.

InRetail 2030

Nieuwe ontwikkelingen in het winkellandschap zetten zich versneld door. Gaan robots medewerkers vervangen? Worden pakketten met drones bezorgd? Voor INretail tijd voor een nieuwe visie: ‘INretail 2030’.Op maandag 20 november wordt er gekeken naar de toekomst tijdens het ledenevent.

Saks off 5th Amsterdam

Donderdag opent de tweede Saks Off 5th in Nederland. Amsterdam is na Rotterdam de volgende die de deuren opent in de vernieuwde Kalvertoren. Houd de website van FashionUnited in de gaten voor nieuws en beelden van Saks Off 5th.

Dit wordt het modenieuws van week 47

Guess Q3

Het eerste halfjaar van het financiële boekjaar heeft beter dan verwacht uitgepakt voor Guess. De uiteindelijke cijfers voor het tweede kwartaal waren beter dan de richtlijnen van het bedrijf. Lees deze week hoe het derde kwartaal is afgelopen voor Guess.

Beste Binnenstad Awards

Om de twee jaar wordt de titel ‘Beste Binnenstad’ uitgereikt en donderdag is het weer zover. Het Platform Binnenstadsmanagement organiseert dit jaar voor de derde keer zelfstandig de Verkiezing Beste Binnenstad (VBB). De strijd gaat in de categorie middelgrote steden tussen Almere en Hoofddorp. Bij de categorie grote steden gaan Arnhem en Breda uitmaken wie de Beste Binnenstad is. FashionUnited is bij de uitreiking aanwezig en doet verslag.

Black Friday

Drukte in de winkelstraten, gekte in de winkels zelf en flinke verkopen. Vrijdag 24 november is het weer Black Friday in Amerika. Maar ook in Nederland krijgt het fenomeen steeds meer bekendheid.

Lees alvast: Black Friday in Nederland: vooral bekend bij millennials

Verder op de kalender

Maandag 20 november

INRetail Event - INretail 2030

Donderdag 23 november

Saks OFF 5TH opening in Amsterdam

Donderdag 23 november

Uitreiking Beste Binnenstad Awards

Zaterdag 25 en Zondag 26 november

Uitreiking Beste Binnenstad Awards

De IAF en MODINT organiseren het 34e IAF World Fashion congres op 9 en 10 oktober 2018 in Maastricht

De International Apparel Federation (IAF) heeft besloten haar ‘‘34e World Fashion Convention’ samen met de Nederlandse brancheorganisatie voor de mode- en textielindustrie Modint op 9 en 10 oktober 2018 te organiseren in Maastricht. Deze beslissing is genomen door het bestuur van de IAF tijdens het 33e World Fashion congres op 16 oktober jl in Rio de Janeiro.

De IAF is een unieke wereldwijde federatie die kledingbrancheorganisaties, merken, leveranciers en wereldwijd opererende toeleveranciers aan de kledingbranche verenigt. Haar jaarcongres, de ‘World Fashion Convention’, biedt de mondiale mode industrie een ontmoetingsplek en een plek om te worden geïnformeerd en geïnspireerd door internationale en nationale topsprekers. Sprekers bij vorige congressen kwamen ondermeer van Tommy Hilfiger, H&M, Hugo Boss, Desigual, Disney, VF, Zegna, Esquel en Escada, alsmede van McKinsey, BCG, de ILO, de Wereldbank en de OESO. De ‘World Fashion Convention’ is een gevestigd evenement in de bedrijfstak die ieder jaar zwaargewichten uit de branche uit meer dan 20 landen bij elkaar brengt. Bovendien brengt het de internationale bezoekers in contact met de lokale industrie in ieder jaar weer een nieuw land.

Maastricht biedt een uitstekende setting voor het 34e World Fashion Congres. Het is een modegevoelige, creatieve, ‘smart’ stad met een sterk internationaal karakter in de directe nabijheid van top centra voor logistiek en de ontwikkeling van nieuwe materialen. In Maastricht zien we een nieuw soort mode industrie ontstaan: meer interdisciplinair en met een grotere nadruk op technologie en duurzaamheid. Jurgen Moors, directeur van het Maastricht Convention Bureau: “Wij dragen als stad en regio graag bij aan het succes van dit congres, mede omdat het de fashion sector en creatieve industrie die hier lokaal goed verankerd zijn, internationaal profileert. Het is fantastisch dat Maastricht nu in één naam genoemd wordt met eerdere gaststeden van wereldniveau zoals Mumbai, Hong Kong, New Delhi en Shanghai.”

Het congres wordt gehouden in het Crowne Plaza Hotel in Maastricht. Bezoekers worden welkom geheten in het prachtige stadhuis van Maastricht. De sociale highlight van het congres, het gala diner, vindt plaats op Chateau St. Gerlach.

Meer informatie vindt u op de website van IAF. De IAF en MODINT kijken er naar uit u te verwelkomen op het 34e IAF World Fashion Congres in Maastricht op 9 en 10 oktober 2018!

De IAF en MODINT organiseren het 34e IAF World Fashion congres op 9 en 10 oktober 2018 in Maastricht

Ga mee op ontdekkingsreis bij Saks OFF 5TH

Altijd al gedroomd van een baan in de modebranche? Wil je werken in een team dat bruist van de energie? Eind november opent Saks OFF 5TH de deuren in hartje Amsterdam en er staan geweldige mogelijkheden open, van fulltime functie tot bijbaan.

Saks OFF 5TH, het zusje van Hudson’s Bay, is een compleet nieuw en verrassend concept. In de winkels van ruim 3000 m² in Amsterdam en Rotterdam worden door het jaar heen meer dan 750 merken verkocht tegen sterk gereduceerde prijzen, van enkele stuks tot kleine series. Het assortiment is zeer breed met naast dames- heren- en kindermode ook schoenen en accessoires, woondecoratie en in de komende feestperiode een uitgebreid aanbod geschenkartikelen.

Treasure hunt

Shoppen bij Saks OFF 5TH is dan ook een ware treasure hunt: de winkels zien er morgen altijd anders uit dan gisteren. Naast persoonlijke en professionele ontwikkelingsmogelijkheden is er veel ruimte voor eigen initiatief. Hanneke van Meeteren, Director Sales and Operations Saks OFF 5TH Europe: “We houden van aanpakkers en meedenkers. The store is yours! Run it like you own it!”

Ga mee op ontdekkingsreis bij Saks OFF 5TH

Barstensvol energie

In plaats van uitsluitend te focussen op CV’s wil Saks OFF 5TH kandidaten beter leren kennen en bekijken of iemand past bij de kernwaarden. “We zoeken collega’s die beschikken over een gezonde dosis energie en staan te popelen om in een enthousiast team de klant mee te nemen op ontdekkingsreis. Het aanbod is zeer breed en wisselt snel, dat maakt het zo inspirerend.”

Geen dag hetzelfde

Voor studenten biedt Saks OFF 5TH de ideale weekendbijbaan: je werkt midden in de stad, maakt deel uit van een ambitieuze startup en kan de sterk afgeprijsde designermerken ook nog eens met personeelskorting kopen. Als je graag de handen uit de mouwen steekt en er een kick van krijgt om de treasure hunt te faciliteren, dan is het een feest om bij Saks OFF 5TH te werken!

Interesse? Neem contact op met Madelène Zaalberg via [email protected] of bezoek onze jobs-pagina .

C&A lanceert eerste parfumcollectie

C&A heeft onlangs haar eigen parfumcollectie gelanceerd. In de collectie, bestaande uit totaal 18 geuren, zijn zowel mannen-als vrouwengeuren opgenomen. De parfums zijn in de winkels als online verkrijgbaar, aldus het bedrijf in een persbericht.

Het gaat om elf geuren voor haar en zeven geuren voor hem. Het geurpalet varieert van citrusaccenten met pompelmoes tot bloemengeuren met violet. De geuren zijn dierproefvrij en getest tegen allergieën. Er zijn zowel Eau de Toilet als Eau de Parfum-varianten beschikbaar. De prijzen variëren van 7 euro voor 30ml en 10 euro voor 50 en 100 ml.

C&A, in handen van de Nederlands-Duitse miljardairsfamilie Brenninkmeijer, is wereldwijd actief in bijna dertig landen. In Nederland, waar in 1841 de eerste winkel opende, telt het merk inmiddels 124 winkels.

Beeld: C&A

Overzicht Tokyo Fashion Week SS18

De catwalkexperts van Trendstop bieden u een exclusief kijkje naar de essentiële modetrends en silhouetten direct afkomstig van de catwalks in Tokyo. Dit tweejaarlijkse evenement, dat in de iconische Shibuya Hikare en Omotesando Hills modecomplexen gehouden wordt, presenteert een reeks talenten van eigen bodem, alsmede 50 mondiale merken. In het Memorial Picture Gallery van Meji presenteerden Sacai en Undercover een gezamenlijke modeshow, waarbij de streetwear en hybride mode esthetiek van beide ontwerpers gecombineerd werd. Met onze uitgebreide overzichten en foto’s hebben we de belangrijke trends uitgelicht en beoordeeld op hun commerciële waarde en levensduur zodat u de best mogelijke beslissingen kunt nemen.

Deze week krijgen lezers van FashionUnited een kijkje naar drie modetrends uit Tokyo Fashion Week die invloed zullen hebben op SS18 en de daaropvolgende seizoenen. De Supersize Sweat volgt de lopende sports-meets-street trend met grote verhoudingen die dit basis athleisure item nieuw leven inblaast. De Moto GP verenigt racebaan en catwalk met zijn modebewuste verwijzing het professionele motorcircuit. De Shirt Dress Rework introduceert een chique, hedendaagse interpretatie van deconstructie met een vernieuwde nadruk op draagbaarheid en vrouwelijkheid.

The Supersize Sweat

Overzicht Tokyo Fashion Week SS18

Door streetwear geïnspireerde joggingitems maken een statement voor SS18 met conceptuele XXL proporties. Athleisure hoodies worden verlengd en omgetoverd tot hybride jurken met overdreven volume. Deklagen van net en details als ritsopeningen versterken het trendy silhouetten, terwijl ze de sportieve esthetiek verhogen.

The Shirt Dress Rework

Overzicht Tokyo Fashion Week SS18

Er komt voor SS18 een nieuwe versie van de shirt dress met een frisse gedeconstrueerde uitstraling. Witte katoenen stijlen zijn gereconstrueerd met peplum zomen en zakken met franjes voor een meer vrouwelijke uitstraling, terwijl gereconstrueerde mouwen en extra mouwen verandering aanbrengen in het klassieke silhouet en gebruikt worden als ceintuur of onderdeel van de rok.

Moto GP

Overzicht Tokyo Fashion Week SS18

Sportthema’s blijven sterk aanwezig met de introductie dit seizoen van motorinvloeden. Jumpsuits en overall-effecten combineren industriële bruikbaarheid met lichte performance eigenschappen. Racing jassen en utilitaire broeken worden gecombineerd met motorlaarsjes en beschermende details.

Exclusieve Aanbieding

Lezers van FashionUnited krijgen gratis toegang tot de onmisbare Trendstop gids, Fall/Winter 2017-18 Apparel on the Catwalks, met een overzicht van de belangrijke silhouetten en stijlen van het seizoen. Klik op de banner voor uw gratis rapport.

Overzicht Tokyo Fashion Week SS18

Trendstop is een van 's werelds meest vooraanstaande trendadviesbureaus op het gebied van mode, bekend vanwege zijn inzichtelijke trendanalyses en prognoses. Trendstop.com rekent H&M, Primark, Forever21, Zalando, Geox, Evisu, Hugo Boss, L'Oreal en MTV tot zijn klanten.

Beelden via Trendstop: D Vec, Acuod by Chanu, Paradox Tokyo, Viviano Sue, Henrik Vibskov, Enhance, Nerd Unit, Akikoaoki, Paradox Tokyo, allen voorjaar/zomer 2018.

Lidewij Edelkoort - GODDESSES - S/S 2019

Wij nodigen u graag uit om op donderdag 7 december aanwezig te zijn bij een bijzonder event met Lidewij Edelkoort. Een levendig en inspirerend seminar, waarbij Lidewij Edelkoort op de voor haar zo kenmerkende wijze de ontwikkelingen in trends, kleur, vorm en materiaal voor het zomerseizoen 2019 met u zal delen in o.a. de presentatie; ‘GODDESSES’. Mocht u interesse hebben, aarzel niet en schrijft u zich vandaag nog in.

The goddess movement is responsible for a turnaround in fashion, which will have profound influences on the way women dress. The days of normcore and streetwise basics seem to evaporate in the face of a revolution in shape and making. The variations in cut, drape and fold are astounding and will give the skills of fashion design back to the professionals, away from the influencers. Editing is no longer the name of the game since brand new pieces will be introduced, able to silence all hash tags. Majestic fabrics and regal colours will lend allure to all women, able to enhance their natural beauty. You are invited to find your own goddess being, taste and pleasure within this trend forecast that will become a style bible for the years to come. – Lidewij Edelkoort

Activewear

Veel aandacht zal er deze middag zijn voor de beeldschone presentatie ‘ACTIVEWEAR GOES ON SAFARI’ Waarin Lidewij Edelkoort de trends in ACTIVEWEAR voor 2019 zal tonen. Het samenbrengen van de dierlijke wereld en activewear in een zoektocht naar de belangrijkste trends, kleuren, innovatieve hightech materialen en key silhouetten van morgen.

Home & Lifestyle

Ter afsluiting is er de presentatie ‘SPIRTUAL HOUSE’ waarin Lidewij specifiek stil zal staan bij de HOME & LIFESTYLE trends voor het zomerseizoen.

In response to a world in transition, the home environment becomes a sanctuary, an escape, a refuge and a comfort. Lifestyle embraces the federation of food, the connection of nature and the celebration of family, friends and pets. The spiritual home is a new domain in which our relationship to furniture, objects, materials and colors will gently shift, promising real change and great hope for the future. A profound search for simplicity, tenderness and humanity will pervade. – Lidewij Edelkoort.

Of u nu designer bent of directeur, retailer of fabrikant, werkzaam in fashion of non-fashion, dit seminar is bedoeld voor iedereen die zich bezighoudt met de toekomst van zijn of haar organisatie en wie trends & toekomstverkenningen als succesfactor daarvoor wil inzetten. De visie van Lidewij Edelkoort geeft stof tot nadenken voor nu en voor de toekomst.

De entreeprijs is 350,00 euro per persoon. Voor studenten en docenten hanteren wij speciale prijzen ( 200,00 euro). Prijzen zijn excl. BTW en inclusief een prachtig miniatuur trendboek met de trendthema’s van “GODDESSES”.

Inschrijven kan via www.appletizer.nl. Programma

10.00 registratie en ontvangst gasten

10.45 aanvang en opening door Maureen Reulink

10.50 trends zomer 2019 – GODDESSES

Een ongekend inspirerende presentatie over de trends, kleuren en styles voor het zomerseizoen 2019 door Lidewij Edelkoort. De presentatie getiteld ‘GODDESSES’ is een visueel spektakel, waarbij beelden van sfeer, kleur en vorm elkaar snel opvolgen en wordt gevolgd door een uitgebreide toelichting door Lidewij Edelkoort.

The goddess movement is responsible for a turnaround in fashion, which will have profound influences on the way women dress. The days of normcore and streetwise basics seem to evaporate in the face of a revolution in shape and making. The variations in cut, drape and fold are astounding and will give the skills of fashion design back to the professionals, away from the influencers. Editing is no longer the name of the game since brand new pieces will be introduced, able to silence all hash tags. Majestic fabrics and regal colours will lend allure to all women, able to enhance their natural beauty. You are invited to find your own goddess being, taste and pleasure within this trend forecast that will become a style bible for the years to come. – Lidewij Edelkoort

12.05 activewear zomer 2019 – ACTIVEWEAR GOES ON SAFARI

Veel aandacht zal er deze middag zijn voor de beeldschone presentatie ‘ACTIVEWEAR GOES ON SAFARI’ Waarin Lidewij Edelkoort de trends in ACTIVEWEAR voor 2019 zal tonen. Het samenbrengen van de dierlijke wereld en activewear in een zoektocht naar de belangrijkste trends, kleuren, innovatieve hightech materialen en key silhouetten van morgen.

12.50 pauze met lunch

13.45 home & lifestyle 2019 – SPIRITUAL HOUSE

In de presentatie ‘SPIRTUAL HOUSE’ behandeld Lidewij haar visie op de HOME & LIFESTYLE trends voor het zomerseizoen.

In response to a world in transition, the home environment becomes a sanctuary, an escape, a refuge and a comfort. Lifestyle embraces the federation of food, the connection of nature and the celebration of family, friends and pets. The spiritual home is a new domain in which our relationship to furniture, objects, materials and colors will gently shift, promising real change and great hope for the future. A profound search for simplicity, tenderness and humanity will pervade. – Lidewij Edelkoort.

14.30 gelegenheid tot het stellen van vragen

14.45 einde van het officiële gedeelte met een drankje en hapje.