(advertentie)
Kate Moss krijgt eigen kledinglijn bij Nikkie Plessen

Topmodel Kate Moss was al het gezicht van de kledinglijn van Nikkie Plessen, maar dat is niet alles; ze krijgt ook haar eigen kledinglijn bij het merk. Dat maakte Plessen bekend in een persbericht.

Moss heeft samen met Nikkie Plessen een favorites-lijn samengesteld. Vanaf juli 2017 hangt de lijn in de winkel onder de naam ‘Selected by Kate Moss’.

De ‘Selected by Kate Moss’-collectie representeert de ‘stoere, maar vrouwelijke stijl van Kate Moss’. Het is een complete lijn met jassen, jurkjes, rokjes, broeken en tops. Het betreft een complete lijn met jassen, jurkjes, rokjes, broeken en tops. Voor Nikkie Plessen is dit een volgende stap in de nauwe samenwerking met het topmodel, die ze eind 2016 aankondigde.

Nikkie Plessen: “Kate Moss is altijd een inspiratie voor mij geweest, omdat ze alles is wat ik met mijn label wil uitstralen: stoer en sterk, maar ook vrouwelijk en sexy. Dat ik nu met haar een aparte collectie heb mogen samenstellen in het normale Nikkie prijssegment, is natuurlijk waanzinnig. Ik beschouw het als een groot compliment dat ze de Nikkie helemaal te gek vindt. Met Kate als ambassadeur zetten we NIkkie internationaal ijzersterk op de kaart.”

‘Selected by Kate Moss’ zal verkrijgbaar zijn in de Nikkie-winkels en warenhuizen wereldwijd. De prijzen zijn vergelijkbaar met de andere items uit de Nikkie-collecties.

Eerder werd al bekend dat Kate Moss het internationale gezicht wordt van het merk Nikkie. Vanaf het najaar 2017 zal Moss te zien zijn in de campagnes.

Beeld: Nikkie

Oproep tot verandering

OPINIEAangespoord door het onderwerp met gast Olcay Gulsen in het tv-programma zondagmorgen bij WNL waarbij ook Jesse Klaver, Ed Nijpels en Charles Groenhuijsen zich mengden, voel ik behoefte mijn reactie de wereld in te sturen.

Door: Ellen Haeser - eigenaar van Studio Haeser - trend forecaster en creatief consultant, met ruim 35 jaar ervaring in textiel, mode, design & lifestyle.

Onderwerp was de presentatie van de nieuwe generatie modeontwerpers ter gelegenheid van de Amsterdam Fashion Week. Aan de hand van door Olcay gekozen showfragmenten van haar top 3 zagen we werk van Edwin Oudshoorn, Iris van Herpen en Jan Taminiau. Dat dit geweldige ontwerpers zijn en ambassadeurs van Nederlandse mode (couture) ontwerpers staat wat mij betreft niet ter discussie, echter zie ik hen niet als “de nieuwe modeontwerpers”. Er zijn zo veel meer ontwerpers die mooie dingen maken en waarvan sommigen dan ook dankzij subsidie of sponsoring hun collectie gedurende 20 minuten een podium kunnen geven. Maar wat dan? Wie begeleidt hen naar een verdien model? En zorgt dat ze het langer dan de subsidie uit kunnen zingen? Hoe ziet de ontwerper dat zelf? Persoonlijk ben ik overigens van mening dat iedere echte goede kunstenaar zichzelf in onderhoud kan voorzien ook als autonoom.

Besef van waarde

Mode als branche staat zeer onder druk; of je nu naar de vakbeurzen gaat of naar Amsterdam Fashion Week het is allemaal in een “oud” denken en structuur. Ik vind daarin geen enkele visie terug hoe we met al dat moois de consument werkelijk kunnen raken en bereiken anders dan met een 20 minuten durende show of een klein exclusief rekje bij de Bijenkorf met een 10-tal items die door de prijsstelling alleen al niche wordt. We hebben uiteraard de grote mode retailers als Zara, H&M en Zalando maar vooral Primark en Forever 21 verkopen ons mode om te consumeren maar hebben daarmee ook het besef van waarde (zowel materieel/geld als in betekenis) laten vervagen. Het kost bijna niets dus kan het ook niet veel zijn is de algemene gedachte; alles is uitgehold in het systeem om kleding en schoenen maar goedkoper en goedkoper te laten worden. Er is al veel over geschreven maar ik zie nog zo weinig actie.

Het kan anders!

Er is zo veel moois aan producten maar er is gebrek aan creativiteit en kunde dat moois te laten bereiken bij de mensen voor wie we het uiteindelijk bedenken. En ja! Het dragen van goedgemaakte kleding met design kan zoveel met je doen. Jezelf beter doen voelen. Of je met goed design en kwaliteit omringen voor je woning en eigenlijk daarmee het “vintage” van 2030 aanschaffen. Mijn missie is om mensen daarvan meer bewust te maken en hen daarvan te overtuigen. Mensen anders te leren kijken en te laten ervaren met als doel meer diversiteit en dat het besef van waarde terugkomt. Liever even doorsparen voor een mooi kledingstuk. Leren om anders om te gaan met je garderobe en hoe deze te vernieuwen zonder lukraak weer iets “nieuws” te willen. Net als we soms moeten leren om van andere mooie dingen in het leven te genieten zoals klassieke muziek, literatuur, kunst, poëzie, gaat dat gepaard met opvoeding, kennis vergaren en ervaren.

Nieuwe initiatieven

Ik ben zeker niet de enige en er zijn initiatieven. Gather in Haarlem bijvoorbeeld door twee mensen die werkelijk alles inzetten om tot vernieuwing te komen door lef te tonen en te ondernemen met een missie. En juist op het “makers” vlak, (ontwerpers, ambachtslieden) gebeurt er veel en zijn begrippen als duurzaam, kwaliteit, design en kennis uitgangspunt. Maar dan…Op een prachtig en zeer gewaardeerd evenement als Meesterlijk of het eveneens jaarlijkse Dutch Design Week na, is het moeilijk om je producten een podium te geven. Een mooie taak voor grotere en overkoepelende maatschappelijke organisaties; maar juist van die kant komt er ogenschijnlijk helemaal níéts! Onbegrijpelijk! Als we hierop net zo lang moeten wachten als de 10 jaar lange discussie van de uitverkoop is de traditionele retail echt gedoemd roemloos ten onder te gaan. We hebben elkaar nodig. Het is de tijd van experimenten van dóén! Ik sta te popelen en ga dan ook met BE A BLENDER meer podium zoeken om daartoe zinvol bij te dragen. Werelden te verbinden om tot werkelijke verandering te komen. En doe derhalve een oproep aan overheid, onderwijs, brancheorganisatie, subsidie commissies en fondsen om te komen tot een doel wat past in deze tijd waarin betekenis en verdien model samen komen. Transparant en oprecht, realistisch en gezond.

Deze brief is door Ellen Haeser geplaatst op Linkedin en met toestemming van de auteur hier gepubliceerd.

Beeld: Studio Haeser website

Versace zegt ‘nee’ tegen couture show

Aanstaande zondag starten de couture shows in Parijs, maar Versace is niet van de partij. CEO Jonathan Akeroyd vindt zes shows per jaar meer dan genoeg, zegt hij tegen New York Times.

“Op dit moment doen we zes shows in een jaar, en mijn gevoel is: dat zijn een heleboel shows,” zegt hij. “Acht, als je couture meetelt, lijkt overdreven. We weten allemaal dat het model erg aan het veranderen is, dus waarom niet de gelegenheid aanpakken om iets nieuws uit te proberen?”

Het is de eerste grote stap die CEO Akeroyd zet sinds hij afgelopen zomer aan boord kwam bij het modehuis. De annulering van de coutureshow zou een kostenbesparing kunnen zijn, in lijn met de mogelijke beursgang waarover gefluisterd word, maar Akeroyd zegt dat budget geen reden was. Stress daarentegen wel, en de vraag van relevantie.

“Het is de tijd en intensiviteit van het produceren van zo’n show,” zei hij tegen de New Yorkse krant. “De investering is niet veranderd. Het atelier heeft dezelfde grootte.” Daarnaast krijgt het label genoeg reclame via beroemdheden die de ontwerpen op de rode loper dragen.

Het is de tweede keer dat Versace niet meedoet aan de couture kalender. In 2004 ging de coutureshow ook niet door, pas in 2012 kwam Versace terug met een catwalkshow.

Beeld: Facebook Versace - Atelier Versace FW2016

MODEFABRIEK #42 MORE DEPARTMENT STORE

Met de ‘More than Mode’ campagne is Modefabriek in veel opzichten ‘next level’ gegaan. Dat geldt ook voor de shopping opties deze wintereditie. In District D - waar ook alle MF Talks en Winter School plaatsvinden en waar iedereen samenkomt voor good food - vind je deze editie ook de MORE DEPARTMENT STORE. Zonder twijfel de hottest shop van Nederland, al is het maar voor twee dagen: 22 & 23 januari.

MODEFABRIEK #42 MORE DEPARTMENT STORE

Voor de XXL MORE DEPARTMENT STORE heeft Modefabriek de beste partners om zich heen verzameld die speciaal voor deze gelegenheid hun favoriete merken en producten hebben geselecteerd met als hoofdthema ‘Athleisure’. Rondom een grote lichtgevende dansvloer vind je de volgende shop-in-shops:

ACREATI

Het independent platform voor designer labels ‘Acreati’ werd in de zomer van 2016 opgericht door Ling Lin en Charlotte Roomer. De nadruk ligt op de visuele presentatie van de verhalen achter de zorgvuldig geselecteerde labels die ze promoten en verkopen. Voor MORE DEPARTMENT STORE nemen ze mee: Uit Nederland, tassenlabels MEES en Ho Mulder, sneakerbrand Jettson en dames label Ebby Port. Uit Duitsland, de met roest gekleurde sjaals van Ling-Ling en menswear van Verena Schepperheyn. En verder het transparante tassenlabel Marlich uit Zwitserland, het Noorse dameslabel ESP, het Australische lederwarenlabel LZL en het hand made crafts label Narrative Made uit Hong Kong.

DAILY PAPER

Hussein Suleiman van Daily Paper - die ook op het MF Talks progamma staat én een van de Winterschool Master Classes verzorgt - verzamelde met zijn companen een aantal puur Amsterdamse urban labels die bij hun ‘movement’ horen: SMIB WORLDWIDE, een creatief collectief uit de Bijlmer die ondermeer streetwear en muziek maken; DEZEEP, een Amsterdams surf lifestyle label met roots in Hawaï; Poyan Rahimzadeh maakt een selectie uit zijn Big in Japan Store waarvan de stenen winkel HIDDEN in het Oostelijk havengebied staat; Bonne Suits, het meest stijlvolle anti fashion statement van Bonne Reijn is in da house. Evenals Ninetyfour van ‘best friends’ Kin Ho Cheung en Geronimo Tuhumena, het gloednieuwe op Japanse streetwear geïnspireerde Secluded Clothing, het nog onbekende NAKFA, het tassenlabel Flybird van Frankie Boateng, en natuurlijk het Afrikaans gewortelde menswear label Daily Paper zelf.

OUTSPOKEN DESIGNERSTORE

Outspoken Designerstore van Majke Hüsstege behoort tot één van de destination shops voor Modefabriekgangers. Voor MORE DEPARTMENT STORE verzorgt zij deze keer ook een pop-up van de Brabantse ‘shoe heaven’ Mayke. En er wordt live getatoeëerd door Igor Kampman, Tattoo Joris & Co. en Martin de Groot & Friends

MODEFABRIEK #42 MORE DEPARTMENT STORE

COMING SOON

Het Arnhemse COMING SOON brengt een edgy selectie fashion en design van Nederlandse bodem mee: by Sanne Jansen met haar een-outfit-per-maand concept, koningin duurzaam minimalisme Elsien Gringhuis, Hacked # by Francisco van Benthum en Alexander van Slobbe en van Slobbe’s porseleinen Parels van Makkum, SIS by Spijkers & Spijkers en de net afgestudeerde Ailene van Elmpt presenteert haar eindexamenwerk op poppen. Er zijn parfums van Mona di Orio en beauty producten van Zenology, en voor designliefhebbers is er keramiek van Lenneke Wispelweij en Ineke van der Werf, verlichting van Studio Drift en Weltevree, home textiel van Nienke Sybrandy, Mae Engelgeer en het TextielMuseum en meubels van Sjoerd Vroonland.

& MORE MORE MORE

Salon Heleen Hulsmann biedt als gebruikelijk een greep uit haar onweerstaanbare collectie pre-owned designer fashion en accessoires. En The American Book Center staat er weer met een inspirerende selectie mode-gerelateerde titels. Amsterdam is zwaar vertegenwoordigd met: MOKUMONO’s nieuwe gecrowdfunde designfiets, MAJEM’s slimme regenjassen voor op de fiets en het nieuwe watermerk AMSTERDAM WATER. Ter inspiratie presenteert Eline Groendijk, vers afgestudeerd van ArtEZ in Arnhem, haar collectie BOYS BE BOYS en verzorgt Carlo Wijnands de Window Inspiration met natuurlijk als thema ‘Athleisure’.

Goldfished, het online lifestyle collectief uit Brabant, brengt de nodige entertainment in de vorm van muziek, een photobooth met ‘Boxing’ thema en live performances. Zij verzorgen bovendien de intro naar The Borrel op zondag, die daarmee voor het eerst toegankelijk is voor alle Modefabriek bezoekers!

Needless to say: SEE YOU THERE!

De highlights van Milaan Fashion Week Men

De mannenmodeweek in Milaan werd dinsdag afgesloten door de catwalkpresentatie van Giorgio Armani. De herfst/winter 2017 editie was een mix van ontwerper-debuten en shows van gerenommeerde huizen. Ook werd Milaan Fashion Week Men gekenmerkt door de afwezigheid van grote namen als Jil Sander, Roberto Cavalli en Gucci.

Ermenegildo Zegna

Alessandro Sartori pakte voor zijn eerste collectie voor Zegna groots uit. Zowel voor de collectie als voor de locatie; de show werd gehouden in een expositieruimte aan de buitenkant van de stad. Zegna is een van werelds leidende mannenmodemerken met een jaarlijkse omzet van meer dan 1 miljard euro, maar het bedrijf had ook moeite in contact te blijven met de consument en zijn wisselende smaak. Het kostuum is niet langer het prestige uniform dat het ooit was, en Sartori nam daarvan akte. Sartori presenteerde een sportieve collectie uitgevoerd in luxueuze materialen en natuurlijke materialen. De openingsoutfit - een witte coltrui en witte gedeconstrueerde blazer, gecombineerd met een jersey sweatpants - liet zich het beste omschrijven als ‘CEO off-duty, not East London chic’.

De highlights van Milaan Fashion Week Men

Marni

Voor Francesco Risso wachtte de wellicht lastige taak Consul Castiglione op te volgen, de oprichter en creatief directeur die twee decennia de scepter zwaaide bij Marni’s herenmodemerk. Voor de debuutcollectie haalde Risso inspiratie uit ‘de diversiteit van de mensen op straat’, zo vertelde de ontwerper in een interview met Vogue.com voor zijn show. Een kleurrijk palet en grafische elementen, twee stijlkenmerken van Castiglione, waren terug te zien op de catwalk. Nieuw was de verrijking van bovenkleding met bont patches.

De highlights van Milaan Fashion Week Men

Dolce & Gabbana

Een social media-marketeers droom, zo kan de Dolce & Gabbana show het best omschreven worden. Instagram-sterren, YouTube ‘heavyweights’ en knappe teen-bloggers waren de sterren van de show, bestaande uit honderd looks. Millennials Cameron Dallas, Brandon Thomas Lee, Rafferty Law liepen mee als model. Stefano Gabbana lichtte zijn keus toe aan Vogue.com: “Deze jongens zijn representatief voor miljoenen jonge mensen. Wij zijn niet zo jong meer en daarom is het is heel interessant te weten te komen wat zij mooi vinden en wat niet.” D&G presenteerde barokke kostuums, zijden pyjama-geïnspireerde designs, oversized bomberjacks en pantalons met poezenprint. U zou de nieuwe collectie dus het best beschrijven Instagram-vriendelijk en uitgesproken.

De highlights van Milaan Fashion Week Men

Salvatore Ferragamo

Salvatore Ferragamo’s nieuwe ontwerper Guillaume Meilland bleef trouw aan het handschrift van het modehuis, maar injecteerde wel frisse referenties. De collectie belichaamde ambachtelijke Italiaanse kleermakerskunst. Meilland presenteerde gestroomlijnde silhouetten. Hij maakte mantels langer en jasjes juist korter. Ook presenteerde hij ruimvallende pantalons, op zijn plaats gehouden door leren riemen, waarvan de pijpen in de meeste gevallen wel weer taps toelopen. Ook straalde het volume lichtheid uit, wat erop wijst dat deze ontwerp-veteraan zijn stoffen en schnitts kent.

De highlights van Milaan Fashion Week MenDe highlights van Milaan Fashion Week Men

Gebaseerd op het artikel van Don-Alvin Adegeest voor FashionUnited.uk. Vertaling en bewerking: Esmée Blaazer.

Foto’s: D&G, Salvatore Ferragamo en Marni via Catwalkpictures. Ermenegildo Zegna via Facebook

Gaat haute couture haar oorspronkelijke rol herontdekken?

OPINIE De haute couture heeft haar oorsprong in Parijs en heeft in de loop der tijd veel verschillende fases doorgemaakt. Het voert te ver om hier al die fases te bespreken, maar kort gezegd kunnen we stellen dat de oorspronkelijk taak van haute couture was om innovatie te systematiseren en de status van ambachtelijke kleermaker te verheffen tot kunstenaar annex ontwerper. Lange tijd betekende haute couture de avant-garde, het breken met het systeem, permanente uitvinding - en dit alles in dienst van de klant.

Het is haast overbodig erop te wijzen dat dit principe van innovatie is veranderd en zich van haute couture naar confectie heeft verplaatst. De afgelopen vijftig jaar is de pret-a-porter divisie de belichaming van innovatie en mode geweest, waardoor we ons mogen afvragen: Is haute couture zijn avant-garde functie definitief kwijt? De cijfers lijken hierop te wijzen. In de jaren zestig vertegenwoordigde het aandeel op maat gemaakte kleding slechts 18 procent van de totaal omzet (exclusief parfums) van modehuizen. Sindsdien is het alleen maar bergafwaarts gegaan, en is dat aandeel bijna tot de nullijn gedaald.

Dit geldt ook voor de personeelsaantallen. In de jaren 20 telde Patou 1.300 werknemers in zijn ateliers; Chanel had er voor de Tweede Wereldoorlog 2.500; Dior telde in de jaren 50 1.200 werknemers in de ateliers. Tegenwoordig hebben de modehuizen die het predicaat haute couture mogen hanteren nog zo'n 2.000 werknemers in dienst, en produceren in deze niche kleding voor wereldwijd ongeveer 3.000 vrouwelijke klanten.

Commerciële werkelijkheid of branding?

Het is een onweerlegbaar (en onherroepelijk?) feit: de vermaarde modehuizen floreren alleen door de verkoop van hun confectie, hun accessoires, hun parfums en cosmetica. Ze blijven twee shows per jaar organiseren uitsluitend voor branding, om te pronken met hun wereld van prestige en om hun producten mondiaal aan de man te brengen. Noch klassiek noch avant-garde, reproduceert haute couture enkel zijn ‘eeuwige’ merkimago door esthetische meesterwerken te produceren. Haute couture lijkt gedegradeerd te zijn tot prestigieuze pronkstukken, zonder werkelijk functionele rol.

Ondanks deze afwijking van haar oorspronkelijke taak, en de volkomen abstractie, blijft de haute couture talent aantrekken en blijft deze sector tot de verbeelding spreken. De aanwezigheid van het merk Vêtements, dat vorig jaar werd uitgenodigd om zijn confectie collectie te presenteren tijdens het officiële showschema van de haute couture, was een slimme zet en lijkt te zinspelen op een ontwaking binnen de Chambre Syndicale de la Couture Parisienne. De aanwezigheid van het merk bewijst dat haute couture niet alleen het terrein van technische bekwaamheid en meesterwerken van ontwerp en uitvoering is, maar dat het ook nog steeds de meest trendy vrouwen ter wereld kan kleden. Vêtements is op-en-top mode van nu. En volgens de Chambre Syndicale is de haute couture dat ook, en is het niet alleen een voorzetting van een grootste traditie van luxe en virtuositeit dat ergens tussen museum en laboratorium valt.

Dit geldt ook voor het merk van Georges Hobeika, dat dit seizoen voor het eerst is uitgenodigd om mee te doen aan het showschema. Terwijl de Libanese couturier jurken creëert die conformeren aan het veronderstelde idee van traditionele couture, is het desalniettemin een rendabel modehuis dat bewijst dat de wereld van deze meest exclusieve mode nog altijd een droom is voor klanten die voorstander zijn van op-maat-gemaakte kleding.

De recente aankondiging dat de term haute couture wordt toegekend aan nieuwe modehuizen toont aan dat de behoefte bestaat deze traditie voort te zetten. De Commission de Classement Couture Création (Commissie voor de classificatie van kleding en ontwerp) van het Ministerie van Industrie, die op 16 december 2016 bijeenkwam in het kantoor van de Fédération Française de la Couture du Prêt-a-Porter des Couturiers et des Créateurs de Mode (Franse federatie van modeontwerpers en kleermakers), kende het predicaat haute couture toe aan het modehuis Julien Fournié. Afgestudeerd aan de school van de Chambre Syndicale de la Couture Parisienne, en voormalig artistiek directeur van modehuis Torrente, is Julien Fournié geen ontwerper van de oude stempel. Zo ontwikkelde hij 3D instrumenten, in samenwerking met Dassault Systemes, een Europees bedrijf waarmee hij in 2011 FashionLab oprichtte.

Deze meest recente beslissing van de Chambre Syndicale toont aan dat het haute couture graag de moderne tijd in wil loodsen, maar met een commercieel aspect. De beste manier om Haute Couture in stand te houden is om de modehuizen te bevorderen die werkelijk interessant zijn voor klanten en de ontwerpers uit te lichten die creaties maken die niet alleen bedoeld zijn als etalage voor de verkoop van dure tassen of lippenstift.

Haute Couture Fashion Week vindt plaats van zondag 22 januari - donderdag 26 januari 2017 in Parijs

Beeld: Julien Fournié dr.

Lefties: Het Zara zusje om in de gaten te houden

Lefties - het minder bekende zusje van Zara uit de Inditex portefeuille lijkt klaargestoomd om de concurrentie aan te gaan met populaire fast fashion merken als H&M en Primark. Wat begon met een aantal outletwinkels in Spanje, zijn er nu 134 winkels in vijf landen. In december trad Lefties voor het eerst over de grenzen van Europa; de modeketen opende een winkel in Doha Mall in Qatar.

Ook is Lefties een rebranding ondergaan: in november werd het nieuwe logo van de formule onthuld. De winkels en het online platform kregen eveneens een make-over. De vernieuwde website doet net als de collectie denken aan Zara. Er wordt een breed assortiment van producten als jassen, jeans, slip-jurken, sportswear, schoenen en accessoires aangeboden. Ook zijn er trend-editorials om klanten te inspireren, zoals ‘Modern Countryside’ en ‘The New Athleisure’. Hoewel het via de vernieuwde website nog niet mogelijk is online aankopen thuis te laten bezorgen, kunnen klanten wel producten reserveren en ophalen in Lefties filialen.

Lefties: Het Zara zusje om in de gaten te houden

Rebranding en expansie Lefties

Wat opgericht werd in 1993 in thuisland Spanje om overvoorraden van Zara te verkopen, wordt nu aangemerkt als een veelbelovende naam onder de Inditex paraplu. Lefties, de naam is afgeleid van ‘left over’, is nu een onafhankelijk merk, met eigen collecties. Het bedrijf nam ontwerpers, patroonmakers en fabrikanten in de arm om producten van het merk nieuw leven in te blazen. De volledige collectie, met kledinglijnen voor mannen, dames en kinderen, denim en sportmode, heeft een lage prijs, met een maximum van 100 euro. De keten hanteert dus fors lagere prijzen dan Zara.

Lefties: Het Zara zusje om in de gaten te houden

De eerste twintig jaar van het bestaan was Lefties alleen in thuisland Spanje actief. In 2014 zei Carlos Hernandez van retail consultancy Planet Retail al tegen Reuters dat Inditex Lefties in de markt wil zetten als separaat format - en het internationaal verder uit wil rollen. Inditex zou het merk willen exporteren naar landen waar Inditex een sterke marktpositie heeft, zoals in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Deze uitspraak werd kracht bijgezet. Datzelfde jaar exporteerde Inditex de budget modeformule Lefties buiten het Iberisch schiereiland: er werden twee winkels in Rusland geopend. Ook waagde Lefties de sprong naar Mexico en Portugal. Onlangs, in december 2016, opende de modeketen een winkel in Qatar. Deze stap, plus de recent opgeknapte winkels duiden er volgens Reuters op dat Lefties de concurrentie wil aangaan met ketens als Primark, H&M en Forever 21.

Hoewel Inditex nog geen concrete, verdere uitbreidingsplannen heeft aangekondigd, heeft de Spaanse gigant de uitbreiding van het aantal Zara-winkels in 2016 hebben afgeremd om zich meer te kunnen richten op het uitbreiden van Lefties in Spanje, Mexico en Portugal.

Lefties: Het Zara zusje om in de gaten te houden

Dat Lefties op stoom is, blijkt ook uit financiële resultaten. Lefties boekte in 2015 een omzet van 162,1 miljoen euro, een stijging van 22 procent ten opzichte van 2014. Het bedrijf noteerde een winst van 1,8 miljoen euro, tegenover een verlies van 0,4 miljoen euro in 2014.

Foto’s: Lefties SS17 editorial ‘The New Athleisure’

Herfst/Winter 2017-18 Herenmode op de Catwalks

Het catwalkteam van Trendstop brengt u de laatste trends die van invloed zullen zijn op de herenmodemarkt in herfst/winter 2017-18 en erna. Deze onmisbare looks, die op de catwalks van London Fashion Week verschenen, introduceren een aantal van de belangrijkste afwerkingen, constructietechnieken en details van het seizoen.voor herenmode Onze inspirerende seizoensrapporten zijn samengesteld door onze experts, die de commerciële waarde en levensduur van iedere trend beoordelen voor een optimale analyse waarop u uw beslissingen kunt baseren.

Deze week krijgen lezers van FashionUnited een exclusief inzicht in drie belangrijke trends uit de herfst/winter 2017-18 herenmode collecties. Utilitaire stoffen krijgen een tastbare bewerking die reageert op de drager in Reactive to Touch Denim, terwijl utilitaire kleding een stedelijke uitstraling krijgt met de sportief-getinte duisternis van Dystopic Deconstruction. Traditionele snitten krijgen ook een hedendaagse twist met schonen lijnen en knusse vormen die de hardheid van ‘power dressing’ verzachten.

Reactive to Touch Denim

Herfst/Winter 2017-18 Herenmode op de Catwalks

Prozaïsch denim wordt voor herfst verheven door de indigo tonen en blauwe wassingen te voorzien van een nieuwe tastbare eigenschap. Pluche stoffen met een geborsteld oppervlak hebben een ‘reactive to touch’ uitstraling, waarbij de aanwezigheid van de drager direct zichtbaar is. Grote, knusse jassen en losse broeken met zachte, versleten afwerkingen doen denken aan een geliefd, vaak gedragen kledingstuk.

Dystopic Deconstruction

Herfst/Winter 2017-18 Herenmode op de Catwalks

Vorm en functie komen bijeen met een update van utilitaire stijlen naar een donkerdere, meer stedelijke uitstraling. Een overwegend zwart palet versterkt de gewaagde dystopische esthetiek van de jassen met capuchon, terwijl pakken gemoderniseerd zijn met gekleurde sportieve details. Extra-lange banden, koorden en veters verheffen ingewikkelde en verpakte constructies tot een kenmerk van de stijl.

Angular Formalities

Herfst/Winter 2017-18 Herenmode op de Catwalks

Traditionele pakken worden voor herfst nieuw leven ingeblazen met een scherpere uitstraling voor een grotere statement . Speelse proporties, gedeconstrueerde elementen en gevouwen details geven formele mannenmode een hedendaagse update, terwijl knusse silhouetten de aanvankelijk harde lijnen verzachten. Lagen in een enkele kleur stralen een eenvoudige verfijning uit, terwijl het gebruik van krijststreepmotieven een nieuwe optie biedt voor print.

Exclusieve Aanbieding

Lezers van FashionUnited krijgen gratis toegang tot de Fall Winter 2016-17 Top Collections by City van Trendstop, een essentieel rapport met de beste collecties van het seizoen en trendbepalende ontwerpers uit de grote modesteden. Klik op de banner voor uw gratis rapport.

Herfst/Winter 2017-18 Herenmode op de Catwalks

Trendstop is een van 's wereld's meest vooraanstaande trendadviesbureaus op het gebied van mode, bekend vanwege zijn inzichtelijke trendanalyses en prognoses. Trendstop.com rekent H&M, Primark, Forever21, Zalando, Geox, Evisu, Hugo Boss, L'Oreal en MTV tot zijn klanten.

Beelden via Trendstop, van links naar rechts: Casely Hayford, Xander Zhou, Ximon Lee, Craig Green, KTZ, Michiko Koshino, Chalayan, Kiko Kostadinov, Songzio allen Herfst Winter 2017-18.

In beeld: lente/zomer 2017 advertentiecampagnes

Hoewel het nog even wachten is op het voorjaar, kunnen we ons verheugen op warmere temperaturen door de advertentiecampagnes voor lente/zomer 2017. Een beeldverslag van de campagnes van luxemerken.

Dior

Net als de debuutcollectie van Maria Grazia Chiuri voor Dior, staat ook de eerste advertentiecampagne in het teken van feminisme. De ontwerpster koos voor Ruth Bell - het model dat de catwalkshow in september opende - en haar tweelingzus May als boegbeelden.

In beeld: lente/zomer 2017 advertentiecampagnes

Foto: Dior Facebook

Prada 365

In plaats van een thema heeft Prada gekozen voor vijf ‘visuele identiteiten’. De thema’s die de lente/zomer 2017 campagne vormen - te weten Pathways, Frontiers, Stations, Exits en Terrains - spelen zich af op verschillende locaties. Zo zijn modellen voor de lens gehaald in een formeel kantoor, maar ook in de duinen.

In beeld: lente/zomer 2017 advertentiecampagnes

Foto: Prada

Moncler

Moncler heeft de handen ineen met de Chinese artiest en fotograaf Liu Bolin, bekend van zijn portretserie ‘Hiding in de City’. Net als in deze portretserie heeft Bolin zichzelf gecamoufleerd voor het luxe merk; door een speciale outfit te verven verdwijnt hij als het ware in het decor - een boekenwinkel en het bos.

Balenciaga

Theatrale, gedrapeerde gordijnen vormen het decor in de nieuwe campagne van Balenciaga, waarvoor modellen als Alek Wek en Litay Marcus nonchalant poseren in de spandex ‘legging-laarzen’ uit de lente/zomer 2017 collectie.

In beeld: lente/zomer 2017 advertentiecampagnes

Foto: Balenciaga. Fotografie Harley Weir, styling Lotta.

Miu Miu

De lente/zomer 2017 campagne ‘Suddenly Next Summer’ van Miu Miu is een knipooog naar zorgeloze bestemmingen en zonovergoten strand uit films als ‘Il Sorprasso’ en ‘Beach Blanket Bingo’.

In beeld: lente/zomer 2017 advertentiecampagnes

Foto: Miu Miu

Moschino

Bella Hadid, model van het jaar 2016 volgens Models.com, poseert met zus Gigi voor de paparazzi in de Moschino campagne.

In beeld: lente/zomer 2017 advertentiecampagnes

Foto: Moncler

Saint Laurent

Anthony Vaccarello voert zijn sexy visie voor Saint Laurent ook door in de printcampagne van het Franse modehuis. Zo draagt model Freja Beha Erichsen alleen oorbellen op een van de foto’s. Op een andere plaatje delen Selena Forrest en Hiandra Martinez een kus.

#freja X @ysl Spring17 Part2 #ysl04 @collierschorrstudio #SaintLaurent #AnthonyVaccarello

A photo posted by Anthony Vaccarello (@anthonyvaccarello) on

Isabel Marant

Het Duitse model Anna Ewers poseert voor Isabel Marant in een kantooromgeving inclusief keuken. Een deel van de foto’s is uitgevoerd in zwart-wit.

In beeld: lente/zomer 2017 advertentiecampagnes

Foto: Isabel Marant website

Dior Homme

Tegelijk met het nieuwe Instagram-account onthulde Dior Homme de nieuwe advertentiecampagnes van het herenmodelabel. Creatief directeur Kris van Assche koos voor vier persoonlijkheden uit verschillende disciplines als muziek en mode, waarvan de meest verrassende; Boy George.

In beeld: lente/zomer 2017 advertentiecampagnes

Foto: Dior Homme

Alexander Wang

Het Nederlandse duo Inez & Vinoodh fotografeerde Alexander Wang’s lente/zomer 2017 advertentiecampagne in New York. We zien modellen aankomen bij een club, feesten en tijdens ‘de morning after’: na het uitgaan op straat. Onder hen is Zoe Kravitz, de dochter van Lenny Kravitz.

Arrivals. @adwoaaboah, @stellaluciadeopito and @issalien photographed by @inezandvinoodh. #WANGSS17 #WANGOUT #WANGSQUAD

A photo posted by ALEXANDER WANG (@alexanderwangny) on

Morning after. Photo by @inezandvinoodh. #WANGSS17 #WANGOUT #WANGSQUAD

A photo posted by ALEXANDER WANG (@alexanderwangny) on

Lanvin

Creatief directeur Bouchra Jarrar heeft Stella Tennant gecast voor de eerste advertentiecampagne van haar hand. Jarrar noemt Tennant ‘een natuurlijke keus’. “Haar aura, haar schoonheid en rustige sterkte die ze uitstraalt vormt de perfecte fit bij mijn beeld van de nieuwe Lanvin vrouwen,” zo vertelt ze aan WWD.

Balmain

Natasha Poly, Doutzen Kroes en Isabeli Fontana zijn in glamoureuze Balmain outfits door Steven Meisel gefotografeerd in de woestijn.

Givenchy

Givency’s creatief directeur Riccardo Tisco heeft niet alleen voor studiofotografie, maar ook voor een woestijnachtige locatie dat Mars voor moet stellen.

Chanel

Chanel’s campagne heeft net als het vorige seizoen een artistieke, collage-achtige uitstraling, maar nu ook cyber en punk invloeden. De Chanel robot, die door het Franse modehuis op de catwalk werd ingezet voor de presentatie van de lente/zomercollectie 2017, staat naast Arizona Muse model.

In beeld: lente/zomer 2017 advertentiecampagnes

Foto: Chanel

Jimmy Choo

In de campagne van Jimmy Choo worden voor het eerste de heren- en damescollectie gecombineerd gepresenteerd.

In beeld: lente/zomer 2017 advertentiecampagnes

Foto: Jimmy Choo

Louis Vuitton

Ambassadeurs van Michelle Williams, Jennifer Connelly en Sasha Lane poseren in Parijs voor de nieuwe campagne van Louis Vuitton.

In beeld: lente/zomer 2017 advertentiecampagnes

Foto: Louis Vuitton

Dolce & Gabbana

Millenials spelen de hoofdrol in de lente/zomercampagne van Dolce & Gabbana. De kleurrijke plaatjes werden geschoten in Capri, Italië.

In beeld: lente/zomer 2017 advertentiecampagnes

Foto: Dolce & Gabbana

Homepage foto: D&G website

Cijfers: dit verdient Berlijn aan Berlin Fashion Week

Berlin Fashion Week is een van de grootste en prestigieuze evenementen van de Duitse hoofdstad. Voor de komende editie, die plaatsvindt van 17 tot en met 20 januari, zullen naar verwachting 40.000 bezoekers afreizen naar Berlijn. Zulke bezoekersaantallen zorgen voor veel business in de stad, en niet alleen de mode-industrie. Hoeveel levert een mode-evenement als Berlin Fashion Week de Duitse hoofdstad nu eigenlijk op?

FashionUnited zocht het uit:

Berlin Fashion Week in cijfers:

  • Aantal unieke bezoekers: 40.000
  • Totale omzet: 70,5 miljoen euro
  • Bedrijfsomzet: 59 miljoen euro
  • Omzet showlocaties: 12 miljoen euro
  • Omzet publieke sector: 11,5 miljoen euro (11.626.500)
  • Retailomzet: 29 miljoen euro
  • Omzet uit accomodaties:9,5 miljoen euro
  • Gemiddelde besteding per bezoeker: 1.475 euro

Meer weten? Lees het volledige artikel: Dit verdient Berlijn aan Berlin Fashion Week

Beeld: Michalsky via Catwalkpictures