(advertentie)
(advertentie)
'The Gucci, The Bad en The Ugly'OPINIE

Gucci is een gevoelig onderwerp geworden in sommige modekringen. Ondanks het winnen van de CFDA internationale designer award in 2016 en het revitaliseren van het imago en de omzet van het 96-jaar oude modehuis waarmee hij Kering’s power player in een vluchtige luxemarkt is, verwerkt Alessandro Michele vreugde en bespotting in een gelijke mate. Waar genoeg is geschreven over de vreugde (Suzy Menkes noemt hem ‘manna from heaven’), dacht ik eraan om de redenen achter het laatste te onderzoeken: waarom sommige modeprofessionals zijn hoogwaardige knip-en-plak collecties met minder respect bekijken dan die van H&M.

Gemakkelijke opkomer

De implicatie lijkt te zijn dat het allemaal te makkelijk is. Neezeggers beschouwen Michele’s ontwerpproces als een onuitgegeven vintage grabfest dat volledig afhankelijk is van gekke styling in plaats van de meer intellectueel veeleisende ontwerpdiscipline. Is dat een van die situaties, vraag ik me af, waar je bij een tentoonstelling een geladen stuk, zeg een Basquiat, bekijkt en iemand naar je toe komt om te zeggen “Ik zou dat met mijn ogen dicht kunnen maken wanneer iemand me zou betalen”? Ik stel me voor dat deze bovengenoemde modeprofessionals nu hun thee uitspugen en piepen, “Alessandro Michele is NIET Michel Basquiat”. En ze kunnen inderdaad gelijk hebben.

Onlangs was het hier Gay Pride en toen ik naar de uitbundige parade boten die passeerden en de vele kleurrijke outfits in de krappe appartementen in de vijf wijken keek, kon ik het niet helpen om te denken dat veel mensen er ‘Guccified’ uitzagen. Om te zeggen dat Gucci’s smaak op het spectrum ergens tussen een Basquiat en een Gay Pride parade valt, is ongeveer zo nauwkeurig als ik het kan maken. Daarom is het zo ingewikkeld.

'The Gucci, The Bad en The Ugly'

Temidden van beschuldigingen

Enkele weken geleden werd Gucci beschuldigd van plagiaat door twee verschillende partijen, Stuart Smythe en Stay Bold, voor wat ze zelf beweren een blatante rip-off was van hun grafische kunstwerk in de cruise 2018 collectie van het Italiaanse luxelabel. U kunt zich wellicht de explosie van verontwaardiging in juni herinneren, vooral onder de afro-Amerikaanse gemeenschap, die was gekoppeld aan dezelfde show over Michele’s schijnbare ontvreemding van ideëen van Harlem cult figuur, Dapper Dan. Het leek er in eerste instantie op dat Gucci geen credit gaf aan de zeer gerespecteerde Amerikaan toen het na de kritiek een persverklaring publiceerde, met daarin: “Gucci is geïnteresseerd in een samenwerking met Daniel Day, welke de invloeden zijn creaties hadden op de mode- en hiphopcultuur in de jaren ‘80, viert.” Het was een dag te laat voor velen en de beschuldigingen van het kopiëren blijven nagalmen.

'The Gucci, The Bad en The Ugly'

Insta-gulzig

Er zit een hacker-element aan Michele’s aanpak die verdenking aanwakkert. Hij breekt met de gevestigde systemen en ontwricht codes, smelt eeuwen en decennia, logo’s en street art, kunstbewegingen en aristocratische jongens samen in een betoverende collage. Elke look is zo succesvol als een Instagram-post, terwijl geen collectie noodzakelijk als een album werkt. De ‘instainspo’ no filter opschepperij van zijn aanpak (“Ik verzamel alles!” zei hij tegen Vogue. “Mijn leven is een opslag”) vertaalt zich in collecties welke lijken op de cover van Sgt Pepper’s Lonely Hearts Club Band, compleet met grote snorren. Zijn pure kwantiteit van referenties draagt bij aan barokke catwalk spektakels. Wie heeft er tijd om terug te koppelen als je alle gevoelens wilt?

'The Gucci, The Bad en The Ugly'

Maar bekendheid wakkert minachting aan. De schok van het nieuwe is uitgegroeid tot de naschok van het oude waar we veel kleren eerder hebben gezien op de catwalks van Moschino, Sonia Rykiel en Dolce & Gabbana, en op vlooienmarkten van Clignancourt en Portobello, maar als blijkt dat het luxueuze huis schaamteloos kleine onafhankelijke ontwerpers die strijden voor iets als de bekendheid van Michele, exploiteert, zal het tij van de publieke opinie verder gaan.

Carpe Diem

Gucci’s uitnodiging voor de F17 show was bedrukt met de vraag “Wat gaan we met al deze toekomst doen?” Het is bijna alsof Michele zelf weet dat wat hij doet misleidender is dan critici ons hebben laten geloven, en dat het houdbaarheid heeft. Zijn nalatenschap is misschien alleen dat hij een reeks mooie beelden verzamelde die ons lieten stoppen met scrollen en op ‘Like’ lieten drukken, maar welke ten prooi vielen aan de mysterieuze algoritmen van de modeindustrie en uiteindelijk van de tijdlijn verdwijnen.

Maar stapel het tot dan toe op alsof het uit de mode gaat.

Door gastredacteur Jackie Mallon, die les geeft aan de faculteit van diverse modeprogramma’s in New York en de schrijfster is van ‘Silk for the Feed Dogs’, een roman die zich afspeelt in de internationale mode-industrie. Vertaald en bewerkt door Tessa Guntlisbergen.

Beeld: Gucci Facebook, DapperDanOfHarlem.com ; catwalkbeelden: Catwalkpictures.com ; Gay Pride foto: Jackie Mallon.

UBM lanceert consumenten event

Beursorganisatie UBM, bekend van de Amerikaanse vakbeurzen NY Men's en NY Women's in New York en Magic in Las Vegas, gaat de [email protected] inkoopbeurs die in Augustus wordt gehouden, openstellen voor het brede publiek. De beurs voor dealers en inkopers van vintage mode krijgt een aparte sectie waar consumenten terecht kunnen voor authentieke kledingstukken en accessoires van merken als Missoni, Versace en Issey Miyake. Bezoekers moeten wel een toegangskaartje kopen voor 20 dollar. Dat heeft UBM bekendgemaakt.

[email protected] ging van start als onderdeel van de NY Women's beurs in samenwerking met curator en vintage-expert Bridgette Morphew van Morphew Concept. Vanwege het succes van Intermezzo voor high-end fashion, de sectie [email protected] en de populariteit van vintage mode onder consumenten, ziet UBM het consumenten-event nu als logische volgende stap.

[email protected] vindt begin augustus plaats in het Javits Center in New York.

Foto: UBM website

Tijdlijn: Alles wat je moet weten over Amsterdam Fashion Week

ACHTERGROND

De Telegraaf Media Group (TMG) heeft Amsterdam Fashion Week in de etalage gezet. De modeweek, die twee keer per jaar plaatsvindt, brengt niet genoeg op.

Maar hoe heeft de Amsterdamse modeweek zich eigenlijk precies ontwikkeld? FashionUnited presenteerde al eerder een overzicht van Amsterdam Fashion Week. De veelbelovende start, kritiek over commercialisering en teveel entertainment, en meer.

De tijdlijn is geupdatet met de meest recente ontwikkelingen.

Instructie: Gebruik de pijlen om door de momenten - gerangschikt van nieuw naar oud - te navigeren. Of klik op een specifiek moment in de (grijze) tijdsbalk.

Homepagefoto: Restruction show op Amsterdam Fashion Week juli 2017. Credit: Peter Stigter.

Viktor & Rolf houdt haute-couture show tijdens Bread & Butter

Tijdens de tweede editie van mode-evenement Bread & Butter by Zalando staat ook een haute-couture show van Viktor & Rolf op het programma. Dat maakt de organisatie bekend via een persbericht.

Het is voor het eerst dat het duo hun haute-couture show in Berlijn toont. De show is ook live te volgen via de social media kanalen van Bread & Butter. Naast de show van Viktor & Rolf, zijn ook de collecties van onder andere The Kooples, Selected Femme/Homme, Jil Sander en G-star Raw te zien op de catwalk.

In totaal zijn zo’n 40 merken aanwezig tijdens het driedaagse evenement in september. Zo onthult bijvoorbeeld Tommy Hilfiger tijdens het evenement een speciale capsule collectie in samenwerking met Zalando. Op het programma staan ook verschillende sprekers waaronder Vivienne Westwood, die eveneens op de eerste editie aanwezig was. Viktor & Rolf zullen ook als spreker optreden na hun haute-couture show op de laatste dag van het evenement.

Bread & Butter focust zich naast mode ook op muziek, sport, beauty en eten tijdens het driedaagse stijl- en cultuurfestival. Bread & Butter vindt van 1 tot en met 3 september plaats in Arena Berlin.

Beeld: Bread & Butter by Zalando

Amsterdam Fashion Week promoot hergebruik en recycling van kleding

ACHTERGROND “We wilden de focus leggen op het concept van een circulaire economie tijdens deze editie van Amsterdam Fashion Week,” vertelt Iris Ruisch, creatief directeur van Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam. “Ik kan met trots zeggen dat minstens 80 procent van alle ontwerpen die getoond worden, duurzaam zijn.” Alhoewel de interpretatie van duurzaam verschilt per ontwerper, verkent de 27e editie van de Mercedes Benz Fashion Week Amsterdam wat het betekent om duurzaam te zijn in een van de meest vervuilende industrieën ter wereld.

Amsterdam Fashion Week promoot hergebruik en recycling van kleding

“De ontwerpers [op Amsterdam Fashion Week] wilden een statement maken,” zegt Hans Ubbink, Nederlands ontwerper en consultant. “We zagen HackedBy Van Slobbe en Van Benthum die het publiek laat zien wat je kunt doen met oude kleding en dat het nog steeds draagbaar is. Maak het korter, maak het langer, voeg applicaties toe, verander de mouwen en ga zo maar door.” Andere ontwerpers zoals Bas Kosters en Ajbilou | Rosdorff verwerkten verschillende duurzame ontwerptechnieken in hun collectie zoals zero-waste en upcycling, terwijl een nieuw initiatief van de stad Amsterdam, ‘Amsterdam maakt er wat van’, samen met zes pas afgestudeerde modeontwerpers bewustzijn creëert door middel van recyclen van items tot nieuwe ontwerpen.

“Hergebruiken is het beste dat je kunt doen. Koop goede, duurzame kleding en hergebruik en recycle deze.”

Hans Ubbink, modeontwerper
Amsterdam Fashion Week promoot hergebruik en recycling van kleding

“Ik ben trots dat veel van onze ontwerpers [die tonen op Amsterdam Fashion Week] de regels van het modesysteem van binnenuit willen breken,” voegt Ruisch toe. “Ik denk dat dit al enkele jaren aan de gang is in de wereld en binnen ons programma kun je zien dat we ons zegje doen over de duurzame beweging door middel van de groep Nederlandse ontwerpers die we hebben gekozen.” Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam startte op donderdag met een show van Hacked By Van Slobbe en Van Benthum, het nieuwe merk van Nederlandse ontwerpers Alexander van Slobbe en Francisco van Benthum. Het duo heeft samen een nieuw concept bedacht waarin nieuwe kledingstukken worden gemaakt van overschotten van fast fashion retailers. Door deze overschotten van andere merken te ‘hacken’ en ze te gebruiken om nieuwe collecties te maken, wil het duo de problemen van het huidige modesysteem laten zien en ontwerpers aanmoedigen om anders te gaan denken over de manier waarop producten worden gemaakt.

Amsterdam Fashion Week promoot hergebruik en recycling van kleding

Amsterdam Fashion Week zet duurzame mode in de spotlight

“We breken het systeem op een hele cynische, maar satirische en komische manier”, vertelt Ruisch. “We willen mensen aanmoedigen om de manier waarop ze denken over mode, de manier waarop ze zich kleden, hoe ze kleding gebruiken en hoe ze het zouden moeten gebruiken, te herzien.” Nederlands ontwerper Bas Kosters ging nog een stap verder voor zijn collectie ‘My Paper Crown’, door mensen aan te moedigen om niet alleen anders te denken over mode, maar ook hoe zij anderen zien. Kosters zette het belang van inclusiviteit in het dagelijks leven in de spotlight omdat hij gelooft dat iedereen ‘een eerlijke kans in het leven verdient’. Dit was een van de redenen waarom hij honderden oude katoenen vlaggen vanuit de hele wereld gebruikte voor zijn nieuwe collectie, “want dit idee is niet alleen geboren uit de wil om iets goeds te doen, maar ook uit de liefde voor materiaal”, zei Kosters tegen krant Trouw. “Duurzaamheid betekent voor mij aan andere mensen laten zien hoe ze het anders kunnen doen,” voegt de excentrieke ontwerper toe. “Ik denk dat het belangrijk is dat mensen realiseren wat de gevolgen zijn van hun keuzes. Goedkope kleding komt ook met een prijskaartje.”

“We moedigen mensen aan om hun definitie van mode te herzien”

Iris Ruisch, creatief directeur, Mercedes-Benz Fashion Week Amsterdam
Amsterdam Fashion Week promoot hergebruik en recycling van kleding

Kosters is niet alleen als het gaat om bewustzijn creëren bij het grote publiek. Het vergroten van het bewustzijn bij consumenten over wat ze kunnen doen met hun ongewilde kleding is de grootste drijfveer van het nieuwe initiatief van de stad Amsterdam. De gemeenteraad ging een samenwerking aan met Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam, Amsterdam Fashion Institute (AMFI) en de Gerrit Rietveld Academie en daagde zes pas afgestudeerde ontwerpers uit om 3 outfits te creëren door middel van het upcyclen van kleding en textiel die verzameld werden na afloop van vrijmarkten op Koningsdag. De studenten, die werden gecoacht door Nederlands ontwerper Hans Ubbink, Niels Klaver (Rietveld) en Peter Leferink (AMFI) kregen drie maanden de tijd om hun collectie te ontwerpen en te produceren. “We dachten dat het leuk zou zijn om nieuwe collecties te maken van afval en ongewilde kleding en dit te delen met het publiek,” zegt Ruisch.

Ubbink, een veteraan in de mode industrie en voorstander van duurzaamheid was “aangenaam verrast” toen hij werd gevraagd om onderdeel te zijn van het initiatief, omdat hij sterk gelooft dat mensen beter moeten zorgen voor wat ze kopen, hoe ze het dragen en wat ze naderhand met deze kleding doen. “Toen ze mij benaderden voor dit project dacht ik dat het goed zou zijn om te laten zien wat je met kleding kunt doen nadat je ze zat bent en om op die manier bewustzijn te creëren,” vertelt hij. “Kleding die weggegooid wordt is bijna nooit helemaal op, de gebruiker vindt deze stukken alleen niet leuk meer.”

Amsterdam Fashion Week promoot hergebruik en recycling van kleding

Een andere manier waarop de mode industrie zou kunnen vechten tegen het gebruik om kleding weg te gooien, is de opkomst van de deeleconomie, meent Ubbink. Daarnaast kan het delen van een kledingkast dragers ook de kans geven om hun stijl eigen te maken en stijlinspiratie te vinden bij vrienden. “Het hergebruiken van kleding is zoveel beter voor het milieu maar ook voor het karakter van de kleding.” Yasmina Ajbilou en Lynn Kate Rosdorff, het duo achter het merk Ajbilou | Rosdorff geloven ook in het hergebruik van oude kledingstukken en ongewild textiel en richten zich daarom met hun merk op unieke kledingstukken gemaakt met een zero-waste aanpak.

“De industrie moet stoppen met meer produceren dan nodig is, mensen moeten stoppen met meer kopen dan ze nodig hebben”

Hans Ubbink, modeontwerper
Amsterdam Fashion Week promoot hergebruik en recycling van kleding

“We laten de industrie en het publiek zien dat mode ook anders kan zijn” zegt Ajbilou na de show op zondag. De jonge ontwerpers halen plezier uit het ‘jagen’ naar materialen om hun collectie te maken en vinden dit materiaal bij onder andere textielfabrikanten, afvaldepots en designer modehuizen. Om zeker te weten dat hun collectie helemaal zero-waste is, werkt het duo nu met een textielfabrikant die een nieuwe stof maakt van kleine restanten die ze hebben verzameld van hun vorige collectie zodat ze deze weer kunnen gebruiken in de volgende collectie.

Amsterdam Fashion Week promoot hergebruik en recycling van kleding

Alhoewel de duurzame ontwerpen het hart zijn van het merk, staan beide ontwerpers erop dat Ajbilou | Rosdorff niet bestempeld wordt met het label ‘duurzaam mode merk’. “We willen gezien worden als een normaal merk en toegankelijk zijn voor het publiek, in plaats van een niche merk,” zegt Rosdorff. “Tegelijkertijd denken we dat duurzame mode de norm moet zijn en niet als iets speciaals gezien moet worden.” Rosdorff en Ajbilou geloven dat echte verandering in de mode industrie kan beginnen met wat wordt getoond op de catwalk en steunen de focus op duurzaamheid van Amsterdam Fashion Week.

“Duurzaam [ontwerp] vanaf het begin zal de industrie gaan veranderen”

Hans Ubbink, mode ontwerper

Ubbink hoopt ook dat het initiatief inwoners van Amsterdam, maar ook de mode industrie bewuster maakt van de oplossingen die mogelijk zijn voor de problemen die de mode industrie nu tegenkomt. “Als een fashion week, of een bedrijf, ons en het publiek kan helpen om bewuster te zijn, want uiteindelijk heeft het publiek de macht in de markt door iets wel of niet te kopen, dan is dat fantastisch,” vervolgt hij. “Maar het is moeilijk. Zal dit initiatief wereldwijd het bewustzijn veranderen? Nee. Zal het de weg vrijmaken voor de voorlopers? Ja, dat denk ik en hoop ik. We kunnen het verleden niet veranderen, maar we kunnen wel de toekomst veranderen en dat kunnen we alleen stap voor stap.”

Amsterdam Fashion Week promoot hergebruik en recycling van kleding

Ruisch is zich bewust van het feit dat verandering in de industrie niet opeens zal gebeuren, maar ze is optimistisch over de toekomst en verwacht dat duurzaamheid zal blijven groeien binnen Amsterdam Fashion Week. “Het is niet alleen een trend, dit is een behoefte om dingen anders te doen om zo een verschil te maken,” benadrukt ze. “Ik denk dat alle inkopers binnen de industrie steeds meer zullen focussen op dit aspect en steeds minder geïnteresseerd zijn in andere [niet duurzame] ideeën.”

Lees meer: In Beeld: Focus op duurzame mode tijdens Amsterdam Fashion Week

Vertaling en bewerking: Caitlyn Terra

Beeld: Team Peter Stigter

MODEFABRIEK #43 | The Future is HereDe 43ste editie van Modefabriek op zondag 9 en maandag 10 juli jl. stond in het teken van ‘The Future’: The Future of Retail, Collabs & Pop- ups, trends zoals athleisure, feminisme, diversiteit en nieuwe vormen van mannelijkheid, de nieuwste technologische ontwikkeling in Storytelling en nog veel meer. Twee dagen vol mode, én heel veel More Than Mode.

HERE! NOW! HAPPENING!

Jan Agelink a.k.a. Jan Trendman liet in zijn populaire MF Talk zien waarom de ‘Athleisure’ trend niet zal overwaaien en ons juist samenbrengt in ‘real time’; avonturen beleven, fit worden of stil zijn. De ‘Fantasy Forest’ trendforecasting fashion show toonde jonge futuristische urban nomads: outdoor proof fashion wordt de norm. Richard Lamb liet in zijn MF Talk ‘Future Fashion Retail Renewal’ zien hoe technologische ontwikkelingen van nu de retail van de toekomst zullen vormgeven. Shopping wordt steeds meer on the go: ‘buy-on-a- y’. Online en offline zullen volledig met elkaar versmelten en de beleving in de stenen wereld krijgt een hyperindividuele en interactieve virtuele laag, for your eyes (and size) only! Tel daarbij op dat alles draait om energie en dynamiek: pop-ups, product drops, live happenings, insta stories, ash sales.... Shopping wordt Here! Now! Happening! MODEFABRIEK #43 | The Future is Here

STORE AS A BRAND, BRAND AS A STORE

In het MF Talks panel ‘The Store as a Brand’ kwam het uitgebreid ter sprake: de verschuiving in de verhouding tussen winkels en merken. Goede winkels als die van dit panel - Jones uit Arnhem, ANNA+NINA, Hutspot en Tenue de Nîmes - worden steeds meer zelf een merk; zij zijn de ‘curator’, zij creëren een beleving, geven persoonlijk aandacht en service, creëren meerwaarde. Goede afspraken en samenwerking met brands zijn noodzakelijk, en daarnaast beginnen winkels hun eigen brand, zoals Menno van Meurs van Tenue de Nîmes: “Als merken hun prioriteiten gaan verleggen ten gunste van de eigen webshop, dan moet je eieren voor je geld kiezen. Ik heb er lang over gedaan, dat eigen merk opzetten. Onze jeans moet kunnen concurreren met de beste spijkerbroeken ter wereld.” Tenue de Nîmes won dit jaar maar liefst twee Dutch Retail Experience Awards. MODEFABRIEK #43 | The Future is Here

PERSOONLIJK & DIVERS

Alles draait om individualiteit, jezelf zijn en je onderscheiden. Dit zien we terug in retail trends; het aanbod van merken en producten moet divers en uitgesproken zijn. De inkoper is een ‘curator’ die een interessante ‘huiskamer’ vult met al zijn of haar favoriete producten en dan de gasten binnenlaat. Dat fashion retailers al lang veel meer verkopen dan fashion was duidelijk te zien op Modefabriek waar je alles tegenkwam van de usual bandbreedte van high fashion tot high street: city smart (van Gils), casual (Matinique), sports (Champion) en denim brands (Neuw Denim), designer labels (Monique Collignon), artisans (Atelier Reservé) en coole jonge start ups (Libordea, Moe Oslo, Goodvolk), authentieke outdoor brands (Fjällräven, Napapijri) maar ook yogawear (Casall), swimwear (Tweka, Zeybra), shapewear (Ten Cate, Magic Body Fashion), legwear (MP Denmark), opvallend veel sneakers (Superga) en hippe badslippers (the White Brand), en heel veel accessoires zoals sjaals (Pom Amsterdam), tassen (Valentino, Oh My Bag), wallets (Garzini, Secrid), brillen (Readloop), horloges (Chotovelli), sieraden (Pig&Hen, All The Luck) en hebbedingetjes. MODEFABRIEK #43 | The Future is Here

COLLABS

Een beproefde manier voor stores en brands om de handen ineen te slaan is natuurlijk de collab. Op Modefabriek liet Bata met veel trots hun collectie low- budget heritage gympen zien, waaronder samenwerkingen met Colette, Comme des Garçons, Drake General Store en 10corsocomo. Colette in Parijs is al jaren in de lead als het om collabs of retail renewal gaat: zij geven tot het eind van dit jaar een hele verdieping een maand lang aan een merk om iets ‘des Colette’s’ neer te zetten. Inmiddels weten we dat Colette daarna gaat stoppen, naar eigen zeggen omdat oprichtster Colette Roussaux aan haar welverdiende rust toe is. Dover Street Market, Opening Ceremony, Ménage à Trois; merken hebben goede winkels nodig om zichzelf onderscheidend op de kaart te zetten, zoals lees- en zonnebrillenmerk Izipizi (voorheen SeeConcept): hippe modellen, lekker veel kleurtjes, betaalbare prijs en heel goed in communicatie. Collabs -samenwerkingen- nemen steeds nieuwe vormen aan, van limited edition producten en hook-ups met influencers tot instore belevingen, pop-ups en andere fun. Want dat laatste -fun- is het absolute buzzword. MODEFABRIEK #43 | The Future is Here

Ter inspiratie had Modefabriek in ieder District een of meerdere pop-up stores geprogrammeerd waaruit maar weer eens bleek wat je kunt creëren als je zo veel liefde en plezier en creativiteit en kunde combineert. Lang leve de ‘Creation Generation’ (met dank aan trendwatcher Jan Agelink) én de ‘Awoken Generation’ (met dank aan William Rowe, eigenaar van Prote.in), want over alle vormen van duurzaamheid en andere ‘awareness’ issues die het productaanbod zo innovatief en happy maken hebben we het nog niet eens gehad!

Now Go! Make it Happen! Make it Happy! En tot ziens op de wintereditie van Modefabriek, 20 & 21 januari 2018.

Uniqlo collectie J.W Anderson onthuld

Uniqlo heeft de samenwerkingscollectie met J.W Anderson onthuld. J.W. Anderson heeft Uniqlo's functionele Lifewear-kledingstukken geïnjecteerd met Britse erfgoed-motieven en grafische elementen. De collectie telt 33 items voor dames en heren, waarvan de accessoires als uniseks items worden gepresenteerd. In het oog springende items zijn de klassieke trenchcoats met geruit manchet, gebreide truien en vesten met fair-isle patroon bij de hals, en felgekleurde gestreepte T-shirts en sjaals.

Verder heeft Anderson donsjacks, houtje-touwtje jassen, kabelgebreide truien, geruite flanellen overhemden, wikkelrokken met ruches en gewatteerde (rug)tassen ontworpen. Van de donsjacks en tassen is er zowel een uni-variant als een met ruitjespatroon verkrijgbaar.

Uniqlo collectie J.W Anderson onthuld

De herfst/winter 2017 collectie is in het Verenigd Koninkrijk verkrijgbaar vanaf 19 september, de wereldwijde lancering bij Uniqlo winkels en via Uniqlo.com volgt 20 september. T-shirts kosten 19,99 euro, de gebreide items 39,90 of 49,90 euro. De duurste items zijn de mantels en oversized gebreide col-jurken, met een prijskaartje van 149,95 euro.

Uniqlo werkte eerder samen met Opening Ceremony, Jil Sander, Carine Roitfeld en Christophe Lemaire. Anderson, ontwerper van J.W. Anderson en Loewe, onthulde tijdens zijn show op Pitti Uomo in juni ook de sneakers voor Converse te hebben gemaakt.

Foto's: J.W Anderson voor Uniqlo. Credit: Uniqlo

Overzicht Interfiliere Parijs Herfst/Winter 2018-19

De stoffenexperts van Trendstop brengen u een insidergids met de essentiële prints en stoffen voor lingerie, badmode en sportkleding die van invloed zullen zijn op de stoffenmarkt in herfst/winter 2018-19. Ons team reisde af naar het Interfiliere evenement, dat gehouden werd in het Porte de Versailles Expo Centrum in Parijs. Daar draaide alles om innovatie, met nieuwe technologieën en duurzame concepten die onmisbaar zijn voor de moderne stoffenmarkt en inspiratie bieden voor uw sportcollecties. Ons uitgebreide stoffenverslag en beeldmateriaal beoordelen de commerciële waarde en levensduur van iedere trend, waardoor u de best mogelijke beslissingen kunt nemen voor uw collectie.

Deze week krijgen lezers van FashionUnited een exclusief kijkje naar vier stoffentrends die bepalend zullen zijn voor het herfst/winter 2018-19 seizoen. De 1D Mesh verleent een nieuw profiel aan performance stoffen voor een meer gestroomlijnde look. Space Dye Stripings vervaagt de grenzen tussen breisels en weefsels met melange effect motieven. Floral Outlines biedt een moderne, monochromatische uitstraling aan kanten lingerie, terwijl prints geïnspireerd worden door de natuur met edelsteen effecten.

The 1D Mesh

Overzicht Interfiliere Parijs Herfst/Winter 2018-19

Sportief mesh krijgt een eendimensionale uitstraling met vlakke oppervlakken die voor een meer gestroomlijnde esthetiek zorgen. Open constructies en contrasterende onderlagen zorgen voor een geperforeerde look, terwijl atletische felle kleuren en ombre shading de mode- en performence aspecten versterken.

Space Dye Stripings

Overzicht Interfiliere Parijs Herfst/Winter 2018-19

Breisels, jersey en weefsels krijgen een extra dimensie dankzij veelkleurige space-dye effecten door de creatie van gebroken lineaire motieven voor een zachter alternatief voor de klassieke streep. Voor de performance categorie, behouden stoffen hun technische eigenschappen, maar nemen een zachtere, door breisels-geïnspireerde, look aan.

Floral Outlines

Overzicht Interfiliere Parijs Herfst/Winter 2018-19

Kant van traditionele bloemenpatronen krijgt een hedendaagse update met opvallende zwarte contouren. Geaccentueerde randen vestigen de aandacht op fragiele geborduurde bloemen, en versterken hun delicaatheid, terwijl weloverwogen plaatsingen en monochromatische contrasten van zachte pasteltinten met zwart, impact toevoegen aan verfijnde kant en tule.

From The Earth

Overzicht Interfiliere Parijs Herfst/Winter 2018-19

Herfst-winter 2018-19 wendt zich tot de geologie van de aarde voor inspiratie. Gesteente-achtige strepen en lagen agaat in regenboogtinten kolken over stoffen en garneringen. Marmer-effecten verlenen een frisse uitstraling aan de geblokte trend met een mengsel van effen en abstracte geologische prints.

Exclusieve aanbieding

Lezers van FashionUnited krijgen gratis toegang tot het Fall/Winter 2017-18 Material Directions Report van Trendstop, een onmisbare gids voor de stoffeninnovaties van het seizoen, direct van de catwalk. Klik hier voor uw gratis rapport.

Overzicht Interfiliere Parijs Herfst/Winter 2018-19

Trendstop is een van 's werelds meest vooraanstaande trendadviesbureaus op het gebied van mode, bekend vanwege zijn inzichtelijke trendanalyses en prognoses. Trendstop.com rekent H&M, Primark, Forever21, Zalando, Geox, Evisu, Hugo Boss, L'Oreal en MTV tot zijn klanten.

Beelden via Trendstop: Sunny Lace, Wilson Lace, Tintex Textiles, Nilit, Charming Fabrics, Tex Tile Enterprise, Kewalram Indonesia, Roja Embroidery, Deep Blue by Sportswear, Pisa Tekstil, Bertheas & Cie allen Herfst Winter 2018-19

OppoSuits lanceert kindercollecties

Pakkenmerk Opposuits maakt nu ook pakken voor jongens. De collectie voor jongens tussen de 2 en 8 jaar en jongens tussen de 10 en 16 jaar is via de website van het merk te koop en zal vanaf september bij andere verkooppunten liggen.

”We kregen steeds meer vraag vanuit de markt om ook pakken voor kinderen te gaan produceren. Het was voor ons dus logisch om deze stap te nemen,” aldus mede-oprichter en eigenaar Guus Bakker in het persbericht.

Elk pak bestaat uit een jasje, pantalon en een stropdas die veilig is voor kinderen. De collectie bevat pakken met kleurrijke en opvallende prints, zoals stripboekenprints of televisie-prints. Voor de de jongste leeftijdscategorie kan een compleet pak gekocht worden voor 54,95 euro. Voor tieners hangt een prijskaartje van 64,95 euro aan een pak. Ouders en kinderen kunnen eveneens matchen, de prints voor de jongenspakken zijn namelijk ook leverbaar voor volwassenen.

De jongenscollectie is vanaf dit najaar onder andere te koop bij warenhuizen De Bijenkorf, Hudson’s Bay, Selfridges en Macy’s en online bij Bol.com.

Beeld: OppoSuits

In Beeld: Focus op duurzame mode tijdens Amsterdam Fashion Week

Tijdens de 27e editie van Mercedes Benz Fashion Week Amsterdam was een overvloed aan duurzame collecties te zien op de catwalk. Ontwerpers presenteerden onder andere alternatieve manieren om kleding te produceren om zo de mode industrie, een van de meest vervuilende industrieën ter wereld, te laten zien hoe het ook anders kan.

Ajbilou | Rosdorff

Ontwerpduo Yasmina Ajbilou en Lynn Kate Rosdorff, de ontwerpers achter Ajbilou | Rosdorff toonden zondag hun tweede zero-waste collectie genaamd ‘Overview- Previous- NEXT’ bestaande uit zeven looks. De ontwerpers toonden afgelopen januari hun eerste collectie tijdens de 26e editie van Amsterdam Fashion Week.

In Beeld: Focus op duurzame mode tijdens Amsterdam Fashion Week

“De kunst zit in ons”

Het duo, die hun ontwerpen omschrijft als ‘kunstwerken’, zijn geïnspireerd door de maatschappij en hoe “mensen schreeuwen om aandacht door hoe ze eruit zien, niet alleen op social media maar ook in het dagelijks leven”. “Het draait om jezelf laten zien, een identiteit maken voor jezelf die misschien niet overeenkomt met wie je echt bent,” vertelt Ajbilou. “We zien het als een soort spel waar mensen proberen zichzelf het beste te laten zien,” vervolgt Ajbilou. De ontwerpen zijn een ‘reflectie van hoe we leven in de huidige wereld’.

In Beeld: Focus op duurzame mode tijdens Amsterdam Fashion Week

Ajbilou | Rosdorff vindt het materiaal waarmee ze werken op verschillende plaatsen - soms op straat, in restmateriaal van andere ontwerpers maar ook items die niet verkocht zijn worden gedoneerd aan het duo. ‘Overview - Previous - NEXT’ is gemaakt van materiaal dat is gedoneerd door Nooteboom Textiles, een producent met duurzaam certificaat, maar ook heeft het duo gebruik gemaakt van stoffen van Indigo People, een bedrijf die gebruikt maakt van traditionele technieken om duurzame stoffen te produceren met natuurlijke indigo verf. Het besluit om een zero-waste ontwerpprincipe aan te houden, nam het duo vooral om zichzelf uit te dagen. De ontwerpers noemen de zoektocht naar materiaal dan ook ‘een jacht’. Dat grootste gedeelte van de materialen die het duo gebruikt, gedoneerd zijn, bewijst dat een zero-waste aanpak zowel financiële voordelen voor het merk heeft als voordelen heeft voor de planeet.

In Beeld: Focus op duurzame mode tijdens Amsterdam Fashion Week

Een gebied waarop de zero-waste aanpak van de ontwerpers goed terug te zien is, is tijdens de productie. Zo wordt bijvoorbeeld de jumpsuit uit de collectie alleen op aanvraag gemaakt en van alle andere ontwerpen zijn enkel drie exemplaren te koop. Ajbilou voegt toe dat hun klanten het niet erg vinden dat de unieke ontwerpen niet honderd procent identiek zijn aan de items getoond op de catwalk omdat ze bekend zijn met het merk en hun ontwerpvisie voordat ze een kledingstuk kopen.

In Beeld: Focus op duurzame mode tijdens Amsterdam Fashion Week

De jonge ontwerpers zijn van mening dat de focus op duurzaamheid tijdens Amsterdam Fashion Week een goed begin is omdat ze geloven dat de impact groter is dankzij de mensen die naar de show zijn gekomen. Voor de volgende collectie gaan de ontwerpers samenwerken met een leverancier ‘die een nieuwe stof gaat produceren van de kleine restanten, die we gaan gebruiken in de nieuwe collectie’ en zetten ze op die manier hun zero-waste aanpak voort.

Zes ontwerpers gebruiken Amsterdams kleding afval bij ‘Amsterdam Maakt er wat van’

Zes afgestudeerde ontwerpers toonden op zondagavond hun ‘circular fashion’-collectie als onderdeel van het initiatief ‘Amsterdam Maakt er wat van’.

In Beeld: Focus op duurzame mode tijdens Amsterdam Fashion WeekIn Beeld: Focus op duurzame mode tijdens Amsterdam Fashion WeekIn Beeld: Focus op duurzame mode tijdens Amsterdam Fashion Week

De zes gekozen ontwerpers, afkomstig van Amsterdam Fashion Institute en de Gerrit Rietveld Academie, moesten elk drie outfits creëren door gebruik te maken van kledingafval die tijdens Koningsdag verzameld is na afloop van de vrijmarkten. Tijdens het ontwerpproces werden zij begeleid door drie specialisten uit de mode industrie; Peter Leferink, een tutor van AMFI en tevens een directielid van Amsterdam Fashion Week, Nederlands ontwerper en tutor op de Rietveld Academie Niels Klavers en ontwerper Hans Ubbink. De ontwerpen zijn onderdeel van een groter initiatief van de stad Amsterdam om een bewustzijn te creëren op het gebied van het recyclen van kleding en textiel. De campagne wordt ondersteund met een korte film, waarin de levensloop van een spijkerbroek te zien is, die uiteindelijk wordt gebruikt in een van de collecties. De officiële lancering van de film vindt op dinsdag plaats in X Bank concept store.

In Beeld: Focus op duurzame mode tijdens Amsterdam Fashion Week

De zes totaal verschillende collecties bestonden onder andere uit leer-collages, gedeconstrueerde zakelijke kleding en mannenmode die getransformeerd was tot dameskleding. Op deze manier werd de schoonheid van de gebruikte stukken getoond en lieten de ontwerpers zien dat deze kledingstukken nog prima hergebruikt kunnen worden.

In Beeld: Focus op duurzame mode tijdens Amsterdam Fashion Week

In Beeld: Focus op duurzame mode tijdens Amsterdam Fashion Week“Mensen na laten denken en misschien zelf hun perspectief laten veranderen”

Een ontwerper, Vita Stasiukynaite gebruikte zakelijke kleding en deconstrueerde deze om zo nieuwe kledingstukken te maken door geprinte zijde sjaals toe te voegen. Stasiukynaite hoopt dat haar ‘extreme aanpak’ voor zakelijke kleding mensen anders laten denken over hoe zakelijke kleding er uit zou moeten zien. Ze wilt zelfs dat haar publiek misschien denkt: “Ik zie er nog beter en rijker uit als ik een pak draag waar sjaals uit komen”, aldus ontwerper.

“Het is heel interessant om met tweedehands kleding te werken, omdat iemand al eerder moeite heeft gedaan om zo’n kledingstuk te maken en anders wordt het toch weer verspild,” aldus Stasiukynaite.

In de toekomst wil Stasiukynaite een manier vinden om natuurlijke materialen in haar ontwerpen te gebruiken. Net als de andere ontwerpers, die allemaal hun enthousiasme over het project hebben geuit, wil ze restanten of oude materialen gebruiken in haar nieuwe collecties.

In Beeld: Focus op duurzame mode tijdens Amsterdam Fashion WeekIn Beeld: Focus op duurzame mode tijdens Amsterdam Fashion Week

Bas Kosters’ My Paper Crown

Bas Kosters presenteerde afgelopen donderdag zijn collectie ‘My Paper Crown’ tijdens de eerste dag van Mercedes Benz Fashion Week Amsterdam. De show vierde het ‘onmeetbare belang van creativiteit en ambacht’, aldus Koster, die zijn ontwerpvisie verder kracht bij zette in een ‘dagboek’ die alle aanwezigen ontvingen.

In Beeld: Focus op duurzame mode tijdens Amsterdam Fashion Week

De kleurrijke en excentrieke ontwerpen zijn gemaakt met honderden gerecyclede katoenen vlaggen. Kosters wil op deze manier zijn steentje bijdragen als het aankomt op duurzaamheid in de mode industrie. De ontwerper toonde de outfits in een denkbeeldig dorp dat was verrezen op de catwalk, met ‘inwoners’ die gespeeld werden door leden van theatergroep Dood Paard. De dorpelingen vierden ‘wortel dag’ waardoor de catwalkshow een carnavalesque thema kreeg. Bas Koster was zelf ook onderdeel van de zelf en zat bovenop een berg aardappelen rustig als ‘dorps oudere’ aardappelen te schillen.

In Beeld: Focus op duurzame mode tijdens Amsterdam Fashion Week

‘My Paper Crown’ van Kosters was de eerste show van de ontwerper tijdens Fashion Week sinds 2015 en de ontwerper focuste voor zijn ontwerpen op het hergebruik van oude stoffen. Daarnaast werkte de ontwerper ook samen met het WNF om aandacht te vragen voor het verdwijnen van de tijger. In het wild zijn nog maar 3900 tijgers te vinden en om geld op te halen voor het WNF, creëerde Kosters 3900 T-shirts met daarop een tijger. Het geld dat met de verkoop van de shirts wordt opgehaald, wil het WNF gebruiken om de populatie van tijgers wereldwijd te verdubbelen. Tijdens de show waren ook zeven prints te zien die door lokale ambachtslieden in India zijn gemaakt als onderdeel van het uitwisselingsprogramma met de Textile Factory.

In Beeld: Focus op duurzame mode tijdens Amsterdam Fashion Week

HACKED by_ Van Slobbe Van Benthum

Hacked by Van Slobbe Van Benthum presenteerde donderdag hun eerste collectie tijdens MBFWA met zowel mannen- als damesmode. Hun debuutcollectie was een mijlpaal voor de Hacked by ontwerpers Alexander van Slobbe en Francisco van Benthum die zich hiervoor lange tijd op de achtergrond in de mode industrie begaven.

In Beeld: Focus op duurzame mode tijdens Amsterdam Fashion Week

Het ontwerpduo gebruikte hun show als een platform om het publiek bewust te maken van de voordelen van duurzaam ontwerp, specifiek de voordelen van upcycling. “We erkennen dat het modesysteem niet goed meer werkt en dat merken niet meer kunnen produceren voor een markt die steeds verder afbrokkelt. Dit vraagt om een nieuwe aanpak en ongebruikelijke samenwerkingen,” aldus de ontwerpers.

In Beeld: Focus op duurzame mode tijdens Amsterdam Fashion Week

De kledingstukken in de debuutcollectie zijn gemaakt van overschotten uit de fast fashion industrie. Het gebruik van deze restanten benadrukt nogmaals het doel van het duo om het “verspillende modesysteem van binnenuit te veranderen”. De collectie bevat draagbare ontwerpen zoals jassen, broeken, blouses en accessoires waaronder witte schoenen met fluorescerende groene zolen.

In Beeld: Focus op duurzame mode tijdens Amsterdam Fashion Week

Beeld credit Ajbilou | Rosdorff: Maryn Haertel

Overige beeld: Team Peter Stigter

Vertaling en bewerking: Caitlyn Terra