In Beeld: de hoogtepunten van de afgelopen week op FashionUnited

De voorbije week stond weer bol van de interessante ontwikkelingen op mode-en retailvlak. FashionUnited zette een aantal gebeurtenissen op een rijtje:

Herenkleuren op de Catwalks voor Herfst Winter 2018-19

In Beeld: de hoogtepunten van de afgelopen week op FashionUnited

Hoogtepunten Londen Fashion Week in beeld en woord

In Beeld: de hoogtepunten van de afgelopen week op FashionUnited

Kijken: Zeeuws Museum x Das Leben Am Haverkamp

In Beeld: de hoogtepunten van de afgelopen week op FashionUnited

Mode in het bloed: Familiebedrijf van Bommel

In Beeld: de hoogtepunten van de afgelopen week op FashionUnited

Nederlandse ByBrown presenteert capsule collectie tijdens Milaan Fashion Week

In Beeld: de hoogtepunten van de afgelopen week op FashionUnited

Miss Chaos gaat verder als zelfstandig dameslabel

In Beeld: de hoogtepunten van de afgelopen week op FashionUnited

Verrassingsbezoek en awarduitreiking Queen Elizabeth tijdens LFW

In Beeld: de hoogtepunten van de afgelopen week op FashionUnited

Beeld: Trendstop, Michael Halpern herfst/ winter 2018/ Swarovski, Pim Top, Van Bommel, ByBrown, Miss Chaos, BFC by Getty Images - fotografen: Tristan Fewings, Tim Whitby en Rebecca Lewis

Frans luxelabel Louis Vuitton heeft bekendgemaakt waar het de Cruise Collectie 2019 gaat presenteren: het wordt de Franse Riviera, zo meldt Vogue.

De vijfde Cruise Collectie van het modehuis zal worden geshowd op 28 mei 2018. Waar aan de Franse Riviera de show precies zal plaatsvinden, is nog niet bekend. Echter, als we de eerdere keuzen van creatief directeur Nicolas Ghesquière zien als indicaties, zal waarschijnlijk ook dit jaar worden gekozen voor een locatie waar moderne architectuur de boventoon voert. Zo nam Ghesquière zijn genodigden vorig jaar mee naar het Miho Museum in het Japanse Kyoto en koos de ontwerper een jaar eerder voor een futuristisch aandoend kunstmuseum in Rio de Janeiro.

Erik Bang (H&M Foundation): "We kunnen op deze manier niet verdergaan"

INTERVIEWEen verandering in het consumptiegedrag en voorlichting over het recyclen van gebruikte producten zijn de voornaamste bezigheden van de H&M Foundation. Hoe kunnen we, met een steeds groter wordende middenklasse, massamode blijven produceren en tegelijkertijd onze aarde beschermen? Beperkte voorraden, fragiele ecosystemen en klimaatverandering maken duidelijk dat de tijd is aangebroken om na te denken over nieuwe productiemethodes en technologieën, waarmee een industrie te creëren die gebruik maakt van gerecyclede materialen en oog heeft voor de omgeving. Erik Bang, Chief strategist for innovation bij de H&M Foundation, vertelt over de vooruitgang in de sector, door onder andere de Global Change Award, die dit jaar haar derde verjaardag viert.

Waar komt u vandaan?

Ik ben geboren en getogen in Stockholm, Zweden. Ik ben de jongste van zes broers. Ik studeerde politicologie en werkte als vertegenwoordiger van de Zweedse industrie in complexe markten voordat ik in 2014 voor de H&M Foundation kwam te werken. Wat mij vooral motiveert is de kans verschil te kunnen maken in één van de grootste industrieën ter wereld.

Wat is uw functie bij de H&M Foundation?

Ik werk als Hoofd Innovatie. Ik ben dus verantwoordelijk voor de activiteiten van de stichting wereldwijd.

Wat is het doel van de H&M Foundation?

Wij zijn een wereldwijd opererende stichting zonder winstoogmerk, gevestigd in Zweden. Van hieruit proberen we de levensomstandigheden van mensen wereldwijd te verbeteren door te investeren in innovatieve ideeën, mensen en gemeenschappen. We staan los van de H&M Groep en worden gefinancierd door Stefan Persson, uit de oprichtersfamilie van de Zweedse modegroep en eigenaar van de H&M Groep. H&M Foundation heeft de mogelijkheid bij te dragen aan relevante projecten, vanaf de beginfase van het genereren van ideeën. Bij ons gaat het niet om het verlies van investeringen zoals bij een ander bedrijf of publieke organisatie. We proberen veranderingen door te voeren waar de hele mode-industrie van kan profiteren.

Erik Bang (H&M Foundation): "We kunnen op deze manier niet verdergaan"

Wat is in jouw ogen de grootste uitdaging voor de H&M Foundation?

De industrie staat momenteel voor de grootste uitdaging ooit, namelijk het produceren van mode voor een groeiende wereldbevolking terwijl we ondertussen de aarde beschermen. De populatie groeit, de middenklasse groeit. In het verlengde hiervan verwachten we dat de algemene consumptie toeneemt, niet alleen voor kleding maar ook eten, vliegen, electronica, etc.. Het huidige economische model is gebaseerd op het idee van produceren om het vervolgens weg te gooien. De middelen en bronnen die we hebben op aarde zijn beperkt en ons ecosysteem en klimaat zijn fragiel. Daarom moeten we de industrie opnieuw uitvinden en veranderen in een circulair systeem, waarbij we stoffen hergebruiken in plaats van ze weggooien.

Waarom is het zo belangrijk de verandering in mode te versnellen?

De modewereld is één van de creatiefste industrieën ter wereld. We consumeren enorme hoeveelheden water, land en grondstoffen om kleding te produceren. We hebben gewoon niet genoeg middelen om op deze manier verder te gaan. De consequenties zijn verschrikkelijk, zowel voor ons ecosysteem als ons klimaat. Daartegenover zijn kleren essentieel voor onze wereldbevolking. Daarom moeten we opzoek naar de slimste manier om kleding te produceren, de dragen en opnieuw te gebruiken.

Erik Bang (H&M Foundation): "We kunnen op deze manier niet verdergaan"

Wat houdt het ‘Één-jaar acceleratieprogramma’ precies in? Wie kan hieraan meedoen?

De Global Change Award is open voor iedereen. Vorig jaar ontvingen we 2600 aanmeldingen uit 151 landen. Ieder jaar selecteren we vijf winnaars die de prijs en één miljoen euro mogen delen, en toegang krijgen tot de accelerator.

Het doel van de accelerator is projecten voorzien van de best mogelijke ideeën, middelen en contacten om zoveel mogelijk uit hun innovatieve plannen te halen. We halen de teams naar Stockholm, New York en Shanghai om meer te leren over de industrie en om ze in aanraking te brengen met kopstukken uit de modewereld.

Erik Bang (H&M Foundation): "We kunnen op deze manier niet verdergaan"

Vertel ons wat meer over de stof van sinaasappel?

Het begon allemaal met twee vrouwen uit Sicilië die zich afvroegen of er iets gedaan kon worden met de bergen sinaasappelschillen die de sap-industrie creëert. Ze kwamen op het idee om van hieruit een stof te ontwikkelen! Het is een fijne stof, die lijkt op zijde, vervaardigd uit de cellulose die in de schillen zit. Een jaar na hun deelname aan de Global Change Award lanceerden ze in april vorig jaar hun eerste collectie basics is samenwerking met Salvatore Ferragamo, in april vorig jaar.

De Global Change Award viert dit jaar zijn derde verjaardag. Wat is er in de tussentijd veranderd in de industrie?

We zien meer bewustzijn en bereidheid te handelen. Het is ontzettend motiverend, maar we zijn er nog lang niet willen we de industrie echt veranderen. We hebben consumenten nodig die bereid zijn om hun kleding te recyclen, door ze een nieuw leven te geven, te verkopen of weg te geven aan iemand die het nodig heeft.

We zijn optimistisch, maar er is nog een enorme berg werk te verzetten. We geloven dat er nog genoeg slimme, innovatieve ideeën wachten om ontdekt te worden.

Beeld: H&M

In een tijd waarin het succes van bedrijven sterker dan ooit is verbonden aan likes en volgers op social media, hebben merken zeker belang bij een goede online aanwezigheid. Uit een rapport van het Amerikaanse onderzoeksbureau NetBase blijkt dat luxe modemerken het in 2017 erg goed deden online. De top tien van best scorende merken op sociale media werd voor de helft in beslag genomen door modemerken uit het luxesegment, zo stelt het bureau in een persbericht.

Om te bepalen hoe goed een bedrijf het online doet, heeft NetBase gekeken naar een aantal variabelen: het volume van online conversatie, bereik, net sentiment en passie voor het merk. In totaal werden meer dan 227 social media posts geanalyseerd. Hieruit bleek dat Louis Vuitton (plaats 2) het hoogst genoteerde modemerk in de lijst was, gevolgd door Burberry (plaats 3), Dolce & Gabbana (plaats 4), Christian Louboutin (plaats 6) en Yves Saint Laurent (plaats 8). Volgens het onderzoeksbureau zorgt de exclusiviteit van deze merken vaak voor veel online aandacht. Andere merken die het rapport haalden, zijn bijvoorbeeld Land Rover (plaats 1), Alexander McQueen (plaats 12), L’Oréal (plaats 20) en Selfridges (plaats 30).

”Luxemerken hebben een specifieke doelgroep die erg duidelijke wensen heeft,” legt Paige Leidig, hoofd Marketing bij NetBase, uit. “Voor merken uit deze categorie zijn emotie en reputatie enorm belangrijk online. Voor CMO’s en brand managers is het belangrijk om te begrijpen hoe zij zich kunnen onderscheiden en hoe ze positieve passie vanuit de consument kunnen stimuleren.”

Een laatste interessante ontdekking die NetBase deed, was dat Instagram voor luxemerken een effectief platform is, maar dat deze merken hier nog te weinig gebruik van maken. Instagram is, aldus NetBase, het platform bij uitstek waar merken centraal staan in de conversaties van gebruikers.

Nederlandse ByBrown presenteert capsule collectie tijdens Milaan Fashion Week

Het Nederlandse ByBrown presenteert deze week tijdens de Milaan Fashion Week de nieuwe ‘Duplicate’-collectie. Het label, vooral bekend van haar technical rainwear, is één van de zeven geselecteerden voor de Next Green Talent-tentoonstelling, een duurzaamheidsinitiatief van Vogue Italia en e-tailer YOOX.

De tentoonstelling is de komende twee dagen te bewonderen in het Palazzo Morando. Voor de achtste editie van het evenement werden zeven opkomende ontwerpers geselecteerd die zich in hun werk focussen op sustainability. Iedere designer ontwierp voor de tentoonstelling een capsule collectie: een preview in de vorm van een t-shirt wordt inmiddels exclusief aangeboden via de webshop van YOOXYGEN, het groene platform van YOOX. De volledige collectie lanceert in september, eveneens via YOOXYGEN. Voor de designs van ‘Duplicate’ werkte ByBrown samen met kunstenaar Marnix Postma. Technische regenkleding vormt wederom de basis voor de collectie. Het t-shirt is verkrijgbaar voor 97 dollar (79 euro).

ByBrown is het geesteskind van de Britse designer Melanie Brown en levert sinds 2014 functionele techwear. Het label is gesitueerd in Amsterdam en heeft een eigen retaillocatie aan de Ferdinand Huyckstraat. Retailers die ByBrown aanbieden zijn onder meer X Bank Amsterdam, Margreeth Olsthoorn in Rotterdam en Dans l'assiette du Cycliste in Antwerpen.

Nederlandse ByBrown presenteert capsule collectie tijdens Milaan Fashion WeekNederlandse ByBrown presenteert capsule collectie tijdens Milaan Fashion WeekNederlandse ByBrown presenteert capsule collectie tijdens Milaan Fashion Week

Beeld: ByBrown

Millenials blijken minder bewust en duurzaam als altijd wordt aangenomen. Althans, dat blijkt uit onderzoek van het LIM College, een onderwijsinstituut in New York gespecialiseerd in mode en business. De onderzoekers presenteerden afgelopen week hun bevindingen in een rapport.

In het onderzoek werd gekeken naar verschillende factoren die voor consumenten tussen de 18 en 37 jaar van belang zijn bij de aankoop van kleding. Wat blijkt: slechts 34% van de ondervraagden geeft aan dat een duurzaam productieproces leidend is bij de keuze voor een item. Zaken als aankoopgemak (95 procent), prijs/kwaliteitverhouding (95 procent), originaliteit (92 procent) en merknaam (60 procent) worden als belangrijkere actoren beschouwd voor het kopen van kleding.

De resultaten stroken echter nauwelijks met het beeld wat Millenials zelf hebben van hun invloed op de huidige modeketen. Voor het onderzoek werden 685 studenten en alumni ondervraagd van het LIM College, de RMIT universiteit in Melbourne en de London College of Fashion. “Ons onderzoek geeft een goed beeld van hoe millennials zichzelf en volgende generaties zien, en hoe zij hun invloed op de wereld inschatten,” aldus professor Conrad, die het onderzoek leidde. “Bijna negentig procent van de ondervraagden was het erover eens dat Millenials en Generatie Z het verschil gaan maken en zullen zorgen voor meer duurzaam geproduceerde producten door bedrijven en regeringen ervan te overtuigen hun manier van werken te wijzigen,” aldus Conrad.

Dat de Millenial zich wel degelijk bewust is van het vervuilende imago van de industrie, wordt bevestigd in het rapport 'De sleutel tot vertrouwen' van het kleding-keurmerk Oeko-Tex, dat deze week gepresenteerd werd. In de tweede helft van 2017 werd met een wereldwijde online steekproef onder meer dan 11.000 consumenten, waarvan zo’n dertig procent van de ondervraagden in de categorie ‘Millenial’ viel, gekeken naar het belang dat zij hechten aan duurzame kleding. Ook hier kwam naar voren dat deze generatie, mede door de beschikbaarheid van internet en sociale media, beter geïnformeerd is over schadelijke kanten van de mode-industrie.

Schone Kleren Campagne: teken verlenging Bangladesh Veiligheidsakkoord

Met nog honderd dagen voordat het huidige akkoord verloopt, roept de Schone Kleren Campagne merken wereldwijd op ook de verlening van de Bangladesh overeenkomst te tekenen. Inmiddels hebben 101 merken hun handtekening gezet onder het nieuwe akkoord: de Schone Kleren Campagne roept in een statement grote modeketens op dit voorbeeld te volgen.

Grote ketens als Marks and Spencer, Next, Sainsbury’s, Metro Group, Abercrombie & Fitch, and Dansk Supermarked hebben tot op heden nog geen handtekening staan onder het nieuwe akkoord. "Het niet tekenen van het akkoord van 2018 betekent dat werknemers over honderd dagen in ongecontroleerde fabrieken worden achtergelaten. Als gevolg hiervan zullen kledingmerken tekortschieten in hun verplichtingen om de werknemers in hun toeleveringsketen te beschermen, " aldus Ineke Zeldenrust, internationale coördinator van de Schone Kleren Campagne in het statement.

Na de Rana Plaza Ramp, waarbij ruim 1100 mensen de dood vonden, werd op 1 mei 2013 het zogeheten Bangladesh akkoord gesloten: een juridisch bindende overeenkomst die ervoor moest zorgen dat alle kledingfabrieken in Bangladesh in veilige werkplekken zouden veranderen. In die periode zijn er volgens de internationale vakbondsfederatie IndustriALL 1800 fabrieken gecontroleerd, die samen verantwoordelijk zijn voor levering aan zo’n 200 merken. Hierbij hebben inspecteurs ruim 118.000 mankementen en gevaarlijke situaties geconstateerd. Inmiddels is zo’n 83 procent van de problemen gereduceerd dan wel opgelost.

De internationale vakbondsfederaties IndustriALL en UNI Global Union kondigden een nieuw Veiligheidsakkoord voor de Bengaalse kledingindustrie aan, tijdens het OECD Global Forum voor Responsible Business Conduct in Parijs. Het nieuwe Akkoord voegt ook aspecten toe om arbeiders beter te beschermen. Zo wordt er een ontslagvergoeding vastgesteld bij het sluiten van een fabriek wanneer deze onveilig is en krijgen vakbondsleden meer bescherming. Het nieuwe Akkoord loopt door tot mei 2021. Onder meer C&A, Miss Etam en Zeeman hebben inmiddels het nieuwe Akkoord getekend.

Beeld: Schone Kleren Campagne

Lees ook: C&A, Primark, H&M en Zara tekenen verlening Bangladesh Veiligheidsakkoord

Garment Worker Diaries: grote verschillen in werkomstandigheden productielanden

Een jaar lang werkten Fashion Revolution, Microfinance Opportunities (MFO) en de C&A Foundation samen aan een onderzoek naar de werkomstandigheden van arbeiders in de productielanden Bangladesh, India en Cambodja. De resultaten van het ‘Garment Worker Diaries’-onderzoek werden deze week bekendgemaakt middels een gezamenlijk statement.

Onderzoekers keken naar de werk-en leefomstandigheden van in totaal 540 vrouwelijke fabrieksarbeiders en constateerden dat er per grote verschillen zijn in loon en werkdruk. Vooral in Bangladesh is de situatie penibel: vrouwen verdienden hier bijna twee keer minder dan in India of Cambodja. Op een zestig-urige werkweek werd een uursalaris van 28 taka uitgekeerd, evenveel als 95 dollarcent (0,77 eurocent). 64 procent van de vrouwen verdienden minder dan het minimumloon.

In Cambodja was de situatie al iets beter, maar ook hier worden nog altijd uurlonen betaald die onder het minimum liggen: 3500 riels, zo’n 2 euro. Werkweken van 48 uur zijn geen uitzondering, al zijn veel vrouwen genoodzaakt extra uren te werken om rond te kunnen komen, aldus het onderzoek.

Indiase arbeiders krijgen volgens de Garment Worker Diaries in de regel wel het minimumloon per uur uitgekeerd: 37 rupees, oftewel 1,85 euro. In India hebben arbeiders vaker toegang tot medische-en pensioenvoorzieningen, al zijn de omstandigheden in de fabrieken nog altijd beneden peil: zo worden de vrouwen blootgesteld aan verbaal geweld door hun leidinggevenden en zijn ze voor hun levensonderhoud grotendeels afhankelijk van andere inkomstenbronnen. Het rapport vermeldt er nog wel bij dat de vrouwen in vergelijking met de andere landen ‘comfortabel’ leven.

"Door naar hun verhalen te luisteren, vonden we patronen binnen en tussen landen. Dit geeft merken iets om over na te denken wanneer ze bepalen waar hun kleding te laten maken. Hun beslissingen hebben een reële en betekenisvolle invloed op het leven van deze vrouwen en hun families, "zegt Eric Noggle, Research Director van MFO. Fashion Revolution gebruikt de resultaten om hun sterk te maken voor veranderingen in gedrag en verandering in beleid die de leef- en werkomstandigheden van textielarbeiders wereldwijd zullen verbeteren.

Lees ook: Bangladesh: Is er ruimte voor voldoende loon?

Beeld: Garment Worker Diaries

Spaans mannenmodemerk Scalpers breidt uit met een damescollectie, zo maakt het label bekend in een persbericht. De dameslijn zal voor het eerst tijdens het herfstseizoen te koop zijn.

De lancering van een dameslijn is een reactie op een vraag vanuit de markt, zo meldt het persbericht. “Het vrouwelijke publiek dat Scalpers winkels bezoekt heeft een groeiende interesse getoond in een dameslijn. Volgens het merk worden ze aangetrokken tot de kwaliteit van de ontwerpen en de identiteit van het merk. Maria Jesus Marin zal verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling van de damesmode.

Het Spaanse merk opende afgelopen jaar de eerste winkel in Nederland. Voor de rest is het al aanwezig in Londen, Antwerpen, Parijs en Lissabon, naast Spanje en Mexico, de twee grootste markten. De damescollectie zal in eerste instantie uitgerold worden in de Spaanse winkels van het merk, zowel als in warenhuizen in het land, aldus het persbericht.

London Fashion week zit er weer op. Vijf dagen lang waren de straten van de Engelse hoofdstad het epicentrum van de mondiale mode-industrie, waarop het gezelschap zich vandaag verplaatst naar Milaan. Een week vol enerverende momenten, maar het hoogtepunt was ongetwijfeld het bezoek van Queen Elizabeth II aan de catwalkshow van Richard Quinn op dinsdag.

Het was voor de 91-jarige vorstin haar eerste bezoek aan de Londense modeweek, waar ze op de voorste rij plaats nam naast Vogue’s Anna Wintour. De keuze van de koningin voor de show van Quinn was geen toevalligheid: de Central Saint Martins-alumni heeft zich met zijn opvallende prints binnen afzienbare tijd tussen het rijtje veelbelovende Britse ontwerpers weten te scharen, en werd na de presentatie van zijn collectie dan ook verrast met een award. Uit handen van de koningin ontving hij de eerste ‘Queen Elizabeth II Award for Design’, een prijs die in het vervolg jaarlijks wordt uitgereikt aan opkomende ontwerpers van eigen bodem.

De award is een initiatief van de persoonlijke assistent van de koningin, Angela Kelly, die al 25 jaar de garderobe van Elizabeth bijhoudt. De prijs geldt als eerbetoon aan en onderstreept de innige band tussen het Koningshuis en de Britse mode-industrie.

Beeld: BFC by Getty Images - fotografen: Tristan Fewings, Tim Whitby en Rebecca Lewis