(advertentie)
(advertentie)
Jason Wu stroomlijnt collecties in twee shows per jaar

Ontwerper Jason Wu zal de resort collectie niet showen tijdens het resort seizoen, dat eind mei en juni plaatsvindt. In plaats daarvan zal hij de resort collectie gelijktijdig presenteren tijdens zijn catwalkshow voor de lentecollectie 2018. De pre-fall collectie zal eveneens gecombineerd worden met de herfstcollectie. Toch zal hij de pre-fall collectie al eerder tonen aan inkopers.

Volgens Wu was de stroomlijning nodig omdat ‘mensen al teveel dingen en verhalen’ voor hun neus krijgen. “De fast-fashion wereld kan een product zo snel produceren, en het is geen duur product, maar ik denk niet dat luxury daarmee moet concurreren. Dat slaat nergens op,” zegt hij in een statement volgens WWD.

De collecties van Wu zullen gestroomlijnd worden tot twee collecties per jaar: lente en herfst. Eerder waren dat er nog vier. De hoeveelheid items blijft gelijk, waarbij de resort collectie ‘Spring One’ gaat heten. De collectie zal aansluiten op de catwalk collectie.

“Ik voel me zoveel beter,” laat Wu, opgelucht over zijn beslissing, aan WWD weten. “(...) Deze keer had ik het gevoel dat ik genoeg tijd had om een overtuigend verhaal te maken. Want wie kan er echt vier collecties per jaar ontwerpen op een manier die echt betekenisvol is?”

Veel modehuizen en -labels herzien hun collectiestrategie. Een aantal kiest voor see-now buy-now, terwijl anderen hun collecties samenvoegen of stroomlijnen met de modekalender. Vaak is de collectie dan al maanden eerder gepresenteerd aan de pers en inkopers.

Beeld: Hugo Boss

Alexander McQueen showt mannencollectie tijdens Paris Fashion Week Men’s

De mannencollectie van Alexander McQueen zal volgende maand op de catwalk in Parijs getoond worden. In voorgaande seizoenen koos het modehuis voor Londen en Milaan.

De show zal op 25 juni om 7:30 uur plaatsvinden, op de laatste dag van de Paris Men’s Fashion Week. Hoewel de vrouwencollecties al langer geshowd werden tijdens de Parijse modeweken, werden de mannencollecties tijdens afspraken in de showrooms in Londen en Milaan gepresenteerd. Tijdens eerdere edities van London Collections: Men gaf het modehuis ook modeshows.

Waarom Alexander McQueen nu in Parijs gaat showen is niet bekend. Mogelijk is het de beslissing van Emmanuel Gintzburger, die sinds vorig jaar de nieuwe CEO is. De catwalkshow zal de collecties stroomlijnen, wat goed past bij de doelstellingen om het modehuis wereldwijd te expansiëren en organisch te laten groeien.

Beeld: Alexander McQueen SS17 Menswear via Facebook

Gypsy & metallic: opvallende bruidsjurken trends voor 2018

Trouwen wordt steeds hipper! Het is al lang niet meer zo’n traditionele en formele aangelegenheid als vroeger. Trouwen is er voor iedereen, in alle vormen en maten. Dat zag je de afgelopen jaren al door de opkomst van de festival- en meerdaagse bruiloften, maar daar blijft het niet bij. Bruiloften met een industrial uitstraling of bijvoorbeeld een desert theme worden in Nederland ook steeds populairder.

Urban metallic

Dat trouwen steeds hipper wordt, zie je de laatste jaren ook terug in de bruidsmode. Deze wordt steeds trendgevoeliger en volgt de ‘everyday fashion’ nauw op de voet. Je ziet steeds meer uitgesproken jurken speciaal voor de fashion forward bruid. Er is voor iedere bruid wel een jurk waarmee ze zich kan identificeren en waarmee ze helemaal ‘on trend’ is.

Gypsy & metallic: opvallende bruidsjurken trends voor 2018

Een opvallende trend die we tijdens de Barcelona Bridal Week veel zagen was metallic. Steentjes en kraaltjes zijn altijd al een veelgebruikte versiering voor trouwjurken geweest, maar dit seizoen tillen de merken het naar een volgend level. De ene jurk is van boven tot onder versierd met kleine glinstertjes, de ander heeft bijvoorbeeld een volledig rugsierraad. De jurken krijgen hierdoor een soort urban uitstraling; minder zoet en een stukje stoerder. Wij vinden het absoluut een welkome afwisseling.

Gypsy & metallic: opvallende bruidsjurken trends voor 2018

Boho meets gypsy

De bohemian stijl maakt al een aantal jaren de dienst uit in de bruidsmode. Denk aan flowy bruidsjurken waarin je lekker kunt bewegen. Perfect aansluitend op meer informele festival-achtige bruiloften. Dit jaar zie je dat er in de bohemian department ook een duidelijke gipsy invloed aanwezig is. Je ziet veel stroken in de jurken, offshoulder halslijnen, pofmouwtjes (lang of kort), flaired mouwen, capes en sommige jurken zijn zelfs bezaaid met minuscule spiegeltjes.

Gypsy & metallic: opvallende bruidsjurken trends voor 2018

Je ziet duidelijk de festival fashion trends terug van wereldbekende festivals zoals Woodstuck en Burningman. Vorig jaar zag je al veel cut-out shapes en ‘see trough’ gedeeltes in de jurken, dit jaar hebben merken zoals Pronovias en YolanCris er zeker weten een schepje bovenop gedaan. Heel uitgesproken en onderscheidend.

Gypsy & metallic: opvallende bruidsjurken trends voor 2018

Anna Schram is editor in chief bij ThePerfectWedding.nl en bezocht vorige maand de Barcelona Bridal Fashion Week. Op de catwalk heeft ze de één na de andere indrukwekkende collectie voorbij zien komen en een aantal prachtige trends gespot voor aankomend seizoen.

Wil je op de hoogte blijven van alle trends in wedding wonderland? Houd ThePerfectWedding.nl dan goed in de gaten.

Gypsy & metallic: opvallende bruidsjurken trends voor 2018 In mei besteedt FashionUnited aandacht aan het thema bruidsmode. Voor alle reads over bruidsmode, klik hier.

Beelden: Galia Lahav, Pronovias en YolanCris

Mode in de ban van slechte smaak?

OPINIE Het onophoudelijke geflirt van de mode industrie met slechte smaak, is nu overgegaan tot stalken. Het zat er al een tijd aan te komen om een idee uit de lucht te grijpen, een flinke hoeveelheid losgeld te vragen, foto’s te lekken en de Twitter-storm af te wachten waardoor het merk kan rekenen op extra aandacht.

Binnen dezelfde week waren we geschokt door Balenciaga’s “Ikea”-tas die verkocht werd voor 2145 dollar (1920 euro) en Nordstrom’s ‘Dirty’ jeans tegen een prijs van 425 dollar (380 euro). In het Amerika van Trump, waar het idee van de werkende klasse misschien zo nostalgisch is, is de ironie dat één procent van de jeans die gedragen wordt in de zakelijke kantoren lijkt op de jeans die gedragen werd op de velden door arbeiders.

Het veranderende gezicht van grofheid

Niet zo lang geleden betekende vulgariteit een soort lugubere en gulzige overdaad. Degene die ervan beschuldigd werden, hadden zichzelf omgetoverd tot zachtaardige blancmange in pasteltinten, met een huid van wezens op het punt van uitsterven en gouden juwelen, afgemaakt met Nouveau-Riche kapsels en plastische chirurgie. Deze look van Dior Couture uit Fall 2000 illustreert wellicht mijn punt.

Mode in de ban van slechte smaak?

Op bijna elk punt in de geschiedenis was mode de manier waarop men hun klasse en status toonde, waardoor mensen konden investeren in een superieur gevoel die bij hun luxe kleding aansloot. Het was een riool van klassenverdeling op veel verschillende manieren, een manier om je beter te voelen dan de minder bedeelden omdat je het had gemaakt, wereldwijs was en een onderdeel was van de elite. Alles dat geïmiteerd was, werd als slechte smaak gezien. Milanese vrouwen dachten dat vrouwen uit Rome en het zuiden van Italië minder stijl hadden, zoals New Yorkers dit wellicht deden bij Texanen. Meer geld dan stijl, zullen ze gedacht hebben. Die regels gingen al snel het raam uit.

Percepties veranderen. Fugly is ironisch geworden; als Kendall kitsch aanraakt wordt het een must-have. Als je het niet snapt, word je beschuldigd dat je het niet ‘begrijpt’.

Mode in de ban van slechte smaak?

Jeremy Scott heeft zijn carrière opgebouwd rond vulgariteit en vond het territorium van Moschino vruchtbaar genoeg om zijn obsessie te laten groeien. Zijn McDonalds en Barbie-geïnspireerde kleding en accessoires zorgden voor wachtlijsten.

Designer glijbanen voor in het zwembad, Birkenstocks en slippers leidden uiteindelijk tot de apocalypse van goede smaak bij Christopher Kane’s Spring 2017 versierde croc. Zelfs de hardcore modefanaten moesten twee keer kijken bij dit ontwerp. Maar om het erger te maken stuurde hij ze de catwalk op met bont. Toen verkocht ook nog eens overal het Vetements’ DHL-shirt uit voor 330 dollar per shirt.

Mode in de ban van slechte smaak?

Iedereen speelt mee om een reputatie hoog te houden en als cool bestempeld te worden. Maar na de ophef over de Balenciaga tas, verspilde Ikea geen tijd om een advertentie te publiceren met vijf manieren hoe je een nep Ikea-tas kon identificeren door het checken van de rafels, of het bakstenen kon dragen en afgespoeld kon worden. Niet zo lang geleden gingen deze artikelen over het identificeren van een authentieke Fendi Baguette of een Louis Vuitton Speedy.

Een grote indruk maken

”Ik geloof in vulgariteit - het heeft vitaliteit. Een klein beetje slechte smaak is een snufje,” zei de legendarische Diana Vreeland.

Maar bij de ontwerpers van nu is het meer een golf. Er is een overweldigende afwijzing van de ouderwetse glans van bourgeois snobisme, de apartheid in de mode. Natuurlijk maakt het prijskaartje het verschil tussen de haves en have nots maar op het oppervlak lijkt het democratischer. Precies zoals de term ‘politiek correct’ door velen beladen is met negativiteit, iets om tegen te vechten, om niet te vertrouwen (misschien de enige duidelijke boodschap waarmee iemand het presidentschap van de Verenigde Staten kan winnen), mode zegt nu ook: ’Vive le faux pas!’

Wat volgt?

Na de Ikea advertentie wilde Papa John’s pizza ook onderdeel zijn van het spektakel en tweette, “De volgende #vetements collab moet met Papa John’s zijn.”

En waarom niet? De enige vraag die overblijft: wie wil er extra kaas bij?

Door gastredacteur Jackie Mallon, die les geeft aan de faculteit van diverse modeprogramma’s in New York en de schrijfster is van ‘Silk for the Feed Dogs’, een roman die zich afspeelt in de internationale mode-industrie.

Vertaling en edit: Caitlyn Terra

Foto's: Dior Couture, Jean-Pierre Muller / AFP, Moschino, Tiziana Fabi / AFP, nordstrom.com; balenciaga.com, ikea.com

Kijken: ‘Karl the Photographer’-collectie

Dat Karl Lagerfeld een grote liefde heeft voor fotografie, is voor veel mensen bekend. Nu heeft hij de liefde voor de camera in een capsule collectie voor zijn eigen merk verwerkt, ‘Karl the Photographer’.

Verschillende tassen zien er uit als een cameratoestel. Op T-shirts en bomberjacks zijn afbeeldingen van Lagerfeld met een camera te zien. Op andere items staan dan weer illustraties van Lagerfeld en zijn kat Choupette die een selfie maken met een telefoon. Niet voor niets is ook een telefoonhoesje opgenomen in de capsule collectie.

Het satijnen bomberjack is het duurste item in de collectie, voor 325 euro. Een T-shirt gaat voor ongeveer 80 euro over de toonbank en het telefoonhoesje is voor 25 euro te koop. De collectie wordt online verkocht wereldwijd verkocht. Of de collectie ook in Nederlandse en Belgische winkels verkrijgbaar is, is niet bekend tot dusver.

Lagerfeld fotografeert al jaren zelf voor de campagnebeelden van onder andere Chanel. Ook heeft hij verschillende korte films gemaakt bijvoorbeeld over een jonge Coco Chanel.

Bekijk de items hier:

Kijken: ‘Karl the Photographer’-collectieKijken: ‘Karl the Photographer’-collectieKijken: ‘Karl the Photographer’-collectieKijken: ‘Karl the Photographer’-collectieKijken: ‘Karl the Photographer’-collectieKijken: ‘Karl the Photographer’-collectieKijken: ‘Karl the Photographer’-collectieKijken: ‘Karl the Photographer’-collectie

Beeld: Karl Lagerfeld Website

Bekende namen terug op Amsterdam Fashion Week

Ontwerpers Alexander van Slobbe en Francisco van Benthum en Bas Kosters keren terug op Mercedes-Benz Fashionweek Amsterdam (MBFWA). Ook Maison the Faux is terug op het programma. Naast het bieden van een podium voor gevestigde designers, fungeert MBFWA ook de 27e editie weer als springplank voor aanstormend Nederlands en Vlaams talent.

De openingsavond staat in het teken van ervaren modeontwerpers en veelbelovend talent. Modecollectief Das Leben am Haverkamp, die bij de vorige editie op lovende reacties kon rekenen, trapt af. Daarna tonen Van Benthum en Van Slobbe, bekend als Hacked by_Van Slobbe Van Benthum, ‘met een vernieuwende collectie de noodzaak om de mode-industrie te veranderen’. Bas Kosters zal de openingsavond afsluiten met een catwalkshow.

Bekende namen terug op Amsterdam Fashion Week

Veel ruimte voor jong talent op 27e editie Amsterdam Fashion Week

Creatief directeur Iris Ruisch wil zich met MBFWA blijven inzetten voor aanstormend talent. Zo blijven Fashion Lab en Future Generation onderdeel van het programma. De nieuwe lichting ontwerpers krijgen via Fashion Lab de mogelijkheid om hun werk te presenteren tijdens de Amsterdamse modeweek. “Fashion Lab biedt kansen voor ambitieuze nieuwkomers met een lange termijn visie. Fashion Lab Pro is in het leven geroepen voor verder gevorderde jonge ontwerpers. Wanneer Pro ontwerper binnen Fashion Lab vooruitgang boekt, kan hij of zij doorstromen tot Fashion Lab Pro, of zelfs naar de Gashouder,” aldus Ruisch. Nieuwe namen bij Fashion Lab zijn onder meer Klaudia Stavreva en Lotte van Dijk. Zij toonden hun werk eerder al bij Paris Fashion Week. Van Dijk deed recentelijk nog mee aan International Festival de la Mode in Hyères.

Future Generation, die duurzame en innovatieve toekomstperspectieven van mode presenteert, staat dit jaar in het teken van Eutopia. Peter Leferink, die het initiatief leidt, laat weten: “Het thema is ‘Eutopia: a paradise of diversity’. Op zaterdag en zondag wanen bezoekers zich in het Machinegebouw even in een nieuwe wereld. Een Utopia. In een groen paradijs exposeren ontwerpers en mode-visionairen hun bijdragen aan een duurzame toekomst.”

De uitreiking van ‘Lichting 2017’, de prijs voor de beste afstudeerder van het jaar (op basis van het oordeel van de internationale vakjury) wordt uitgereikt op vrijdagavond. De publieksprijs wordt uitgereikt aan de favoriete designer van het stemmende publiek.

Mercedes-Benz Fashion Week Amsterdam wordt afgesloten met Maison the Faux, die eerder dit jaar een presentatie gaf tijdens New York Fashion Week.

Beeld: Milan Gino, Mercedes-Benz Fashionweek Amsterdam

Rains beschuldigt Zara van kopie regenjas

Rains, het Deense merk dat is gespecialiseerd in regenkleding, beschuldigt Zara van copyrightschending. Het gaat om een donkergroen klassiek model van het merk.

Het merk heeft een klacht ingediend bij de Deense Kamer van Koophandel voor het overtreden van copyright. Rains heeft zelfs een foto gepost met daarop twee bijna identieke regenjassen. Links de jas van Zara, rechts de jas van Rains. Het merk heeft een verzoek ingediend om de verkoop te stoppen omdat het vreest voor verlies van winst en verkoop.

Zara verkocht al in 2016 een regenjas die sterke overeenkomsten had met een ontwerp van Rains. Destijds heeft het bedrijf een bericht gestuurd naar het merk. Nu weer een kopie verkocht wordt, besloot Rains actie te ondernemen.

“We zijn vastbesloten om het merk en de producten te verdedigen,” aldus het merk in een statement. “Elke mogelijke dreiging voor het merk, van Inditex of iemand anders, moet afgehandeld worden.”

Dit is de foto die Rains zelf publiceerde:

Rains beschuldigt Zara van kopie regenjas

Beeld: Rains Website

Hedendaags Damesthema voor Herfst Winter 2018-19

Het damesmodeteam van Trendstop biedt u een eerste blik op een essentiële trend die van invloed zal zijn op de damesmodemarkten in Herfst/Winter 2018-19 en de daaropvolgende seizoenen. Deze invloedrijke trend, die voor het eerste gesignaleerd werd in onze Thema’s prognose, zal alle sectoren van de damesmodemarkt beïnvloeden, van kleding en accessoires tot prints en stoffen. Onze zorgvuldig samengestelde seizoensgebonden rapporten beoordelen iedere trend op zijn commerciële waarde en levensduur met een accurate analyse van onze trendexperts, waardoor u de beste beslissing kunt nemen voor uw collectie.

Deze week onthult Trendstop drie belangrijke aspecten van ons Herfst/Winter 2018-19 damesmodethema, Softly Sculpted. Sculpturale en 3D vormen zijn de inspiratie voor een luxueuze vrouwelijke benadering. Architectonische invloeden, modernistische styling en eenvoudige silhouetten worden verzacht door tactiele, natuurlijke texturen in een verfijnd palet van neutrale tinten voor een moeiteloze manier van kleden.

Softly Sculpted - Kleur & Print

Hedendaags Damesthema voor Herfst Winter 2018-19

Roomwitte en plamuur tinten met een kalkachtige afwerking verlenen een frisse vrouwelijkheid aan een neutraal palet. Geaccentueerd door donkere of stoffige synthetische pasteltinten, krijgen klassiek colour blocking en tweekleurige plaatsingen een abstracte afwerking met afgeronde randen en gedempte textuurmatige contrasten. Scherpe lineaire motieven krijgen een meer schilderachtige uitstraling door expressieve, met de hand getekende illustraties.

Softly Sculpted - Kleding

Hedendaags Damesthema voor Herfst Winter 2018-19

Knusse breisels en jassen zijn de basisstukken voor iedere wintercollectie. Trompet-, uitlopende-, toelopende- en aangetrokken silhouetten spelen met volume, terwijl gelaagde technieken een conceptuele interpretatie bieden van comfort, met een combinatie van regelmatige en asymmetrische plaatsingen. Afwerkingen en stoffen in dezelfde stof bieden een eenvoudige, minimalistische lijn voor langgerekte vormen.

Softly Sculpted - Schoenen & Accessoires

Hedendaags Damesthema voor Herfst Winter 2018-19

Eenvoudige vormen en constructies worden verheven door gebruik van topkwaliteit stoffen met een hoge aaibaarheidsfactor. Ultralicht, boterzacht suède en glad, fijn generfd leer zorgen voor een gevoel van ingetogen luxe bij tasjes, gestructureerde riemen en lange laarzen.

Exclusieve Aanbieding

Lezers van FashionUnited krijgen gratis toegang tot de Fall Winter 2016-17 Womenswear Commercial Themes, een essentieel rapport met de meest commerciële kleding, schoenen en accessoires van het seizoen. Klik hier voor uw gratis rapport.

Hedendaags Damesthema voor Herfst Winter 2018-19

Trendstop is een van 's wereld's meest vooraanstaande trendadviesbureaus op het gebied van mode, bekend vanwege zijn inzichtelijke trendanalyses en prognoses. Trendstop.com rekent H&M, Primark, Forever21, Zalando, Geox, Evisu, Hugo Boss, L'Oreal en MTV tot zijn klanten.

Beelden via Trendstop: TSE Pre Fall 2017, Nina Ricci Pre Fall 2017, Max Mara Pre Fall 2017, Pringle of Scotland Pre Fall 2017, Joseph Pre Fall 2017, Eudon Choi Herfst Winter 2017-18.

TCOG ondersteunt internationale groei van Hans Boodt Mannequins

Hans Boodt Mannequins levert tailormade etalagefiguren aan zowel middensegment winkelketens als individuele retailers. De mannequins worden – met behulp van partners – over de hele wereld verkocht. TCOG voorziet in een IT-oplossing waarmee het bedrijf niet alleen eenduidigheid van data, maar ook een hogere servicegraad kan realiseren

Door jarenlange ervaring in het ontwerpen van winkelconcepten en etalages weet Hans Boodt Mannequins als geen ander waar een etalagefiguur aan hoort te voldoen. Het bedrijf, dat in 1978 begon als klein etalagebureau, creëert eigen collecties hoogwaardige mannequinpoppen die wereldwijd worden verkocht. Voorheen maakte Hans Boodt gebruik van een IT-systeem dat niet specifiek gericht was op de fashionbranche. “We kwamen vrij snel tot de conclusie dat dit een te mager pakket was, met beperkte mogelijkheden voor grote bedrijven”, vertelt Hans van Meerten, financieel manager bij Hans Boodt Mannequins. “Onze uitdaging is dat we, naast een Nederlandse, ook een internationale BV hebben. Die werken beide vanuit één logistiek centrum. Om die reden hadden we behoefte aan een ERP-systeem met een internationaal karakter dat niet te ingewikkeld is voor de gebruiker.”

Inhaalslag op IT-gebied

Na meerdere pakketten te hebben vergeleken kwam Hans Boodt Mannequins uit bij TCOG. Met itSuitsFashion, een op Microsoft Dynamics NAV gebaseerde retailoplossing kunnen alle bedrijfsprocessen vanuit één logistiek bedrijf worden beheerd. Die gestroomlijnde werkwijze is volgens Van Meerten uniek. “De huidige technologie biedt veel mogelijkheden en innoveren op IT-gebied stond bij ons al jaren hoog op de agenda. Maar doordat we sinds 2002 snel zijn gegroeid, hebben we geen tijd gehad om dergelijke vernieuwingen door te voeren. Dankzij de samenwerking met TCOG staan onze toekomstplannen inmiddels in de grondverf: we hebben een tweejarenplan opgesteld waarbij er projectmatig telkens nieuwe oplossingen aan het huidige systeem zullen worden toegevoegd. De eerste update zal nog voor de zomer plaatsvinden.”

Expansie in het buitenland

Een unique selling point is dat Hans Boodt Mannequins tailormade etalagefiguren levert. Klanten kunnen alle verschillende onderdelen zelf samenstellen, van het type basisfiguur tot de glasplaat. Dit brede aanpassingspalet is tegelijkertijd ook de moeilijkheidsfactor, want maatwerk is lastig te standaardiseren. Een grote meerwaarde is dat klanten door de oplossing van TCOG zelfvoorzienend zijn in het bestellen van hun ideale etalagefiguren. “We werken steeds vaker samen met buitenlandse partners”, vertelt Van Meerten. “Zo kregen we onlangs een grote bestelling mannequins voor de Mexicaanse markt. Het feit dat onze partner in de toekomst rechtstreeks kan inloggen in ons systeem voor het plaatsen van de order, levert een grote arbeidsbesparing op. Daarbij wordt de kans op fouten geminimaliseerd, met name bij samengestelde artikelen.”

Eenduidigheid van data

Aan de nieuwe versie van itSuitsFashion zal ook een CRM-module worden gekoppeld waarmee Hans Boodt Mannequins zijn klantenportefeuille beter kan beheren. Alle documenten worden op één centrale plek aangemaakt en dit portaal communiceert met andere programma’s zoals Outlook en Excel. Van Meerten: “Het grote voordeel hiervan is dat bestanden voor meerdere gebruikers beschikbaar zijn en makkelijker gedeeld kunnen worden. Voorheen moesten orders naar verschillende mensen gemaild worden. Nu maken partners, leveranciers en externe medewerkers in het buitenland gebruik van dezelfde data.” Ook de marketingafdeling gaat met itSuitsFashion werken voor het beheren van potentiële klanten. Deze prospects kunnen eenvoudig worden omgezet in een klantstatus waarna ook de facturatie overzichtelijk is.

Hogere servicegraad

Een andere grote verbetering is dat alle orders automatisch ingeboekt gaan worden en er gebruik gaat worden gemaakt van scanfaciliteiten. Dit scheelt een hoop tijd waardoor er ruimte overblijft voor de aftersales. “Onze binnendienstmedewerkers houden meer tijd over voor het contact met klanten, om maar een voorbeeld te noemen”, legt Van Meerten uit. “Hierdoor zijn zij in staat om goed naar de klant te luisteren, mee te denken en te helpen waar nodig. Zo kunnen we een aanzienlijk hogere servicegraad leveren. Hetzelfde geldt voor onze inkoopafdeling.” Waar Hans Boodt Mannequins in het verleden met meerdere systemen werkte, wordt itSuitsFashion nu leidend. Het systeem is volgens Van Meerten de backbone van de organisatie.

Meer ruimte voor creativiteit

Mede dankzij de samenwerking met TCOG heeft Hans Boodt Mannequins een forse groei gerealiseerd. “We willen echter niet groeien in het aantal medewerkers, maar qua omgeving. Door processen te stroomlijnen voorkomen we dat onze specialisten routinematig werk uitvoeren. Ons doel is juist om met het huidige aantal mensen meer werk te verrichten, zodat er ruimte overblijft voor creativiteit.” Deze ambitie sluit goed aan bij de visie van TCOG. Het bedrijf is meer dan een IT-leverancier. Van Meerten: “Het is een volwaardige partner met een langetermijnvisie en echte fashionspecialisten aan boord. Die stabiele factor is belangrijk voor ons, net als de pragmatische werkwijze. Als we vandaag iets verzinnen, kan TCOG dat bij wijze van spreken morgen al realiseren. In de modewereld is deze hands-on mentaliteit goud waard..

Over TCOG

TCOG, met hoofdkantoren in Turnhout (BE) en IJsselstein (NL), is sinds 2001 actief als Microsoft ERP partner. TCOG realiseert zich als geen ander dat het ultieme samenspel tussen feiten en gevoel doorslaggevend is voor succes. Daarom genereert TCOG échte antwoorden op doelgerichte vraagstukken met ruimte voor gevoel, zodat bedrijven in Fashion, Retail en Industry werkelijk het beste uit hun business kunnen halen. Bij TCOG werken mensen-mensen die er alles aan doen om hun klanten verder te laten groeien met hun ambities. Dit door te denken vanuit het oogpunt van de klant en daar eigen kennis en expertise aan toe te voegen. Meer informatie over TCOG is te vinden ophttp://www.tcog.nl. Volg TCOG op Twitter via @TCOGtechnology of volg ons op Facebook.

.
Ecco lanceert Apparition: transparant en waterproof leer

Ecco heeft een bijzondere nieuwe leersoort ontwikkeld: Apparition. Het leer is transparant, maar tegelijkertijd ook waterdicht. Het innovatieteam van Ecco werkte drie jaar aan het product.

De nieuwe leersoort is het resultaat van onderzoek naar oude technieken in combinatie met moderne industriële toepassingen. Het Apparition leer is zacht en transparant koeienleder, dat ‘buigzaam, sterk en gemakkelijk te verwerken is’. Daarnaast beschermt het tegen water.

Ecco lanceert Apparition: transparant en waterproof leer

Het was al eerder mogelijk om transparant leer te maken, maar dat had één probleem: het mocht niet nat worden. Daarnaast was het leer keihard, als perkament. Maar nu heeft Ecco een soepele, transparante en waterdichte leersoort op de markt gebracht. Het innovatieteam van Ecco Leather deed drie jaar onderzoek naar het nieuwe materiaal, waarbij oude Egyptische en Griekse zonne-technieken werden bestudeerd.

Ecco lanceert Apparition: transparant en waterproof leer

“De techniek om het leer zacht te houden is natuurlijk een handelsgeheim,” zegt Sruli Recht, creatief directeur en leider van het Ecco Leather project. “Het ontstond vanuit de uitdaging om de esthetiek van leer opnieuw te bekijken, op zowel visuele eigenschappen als de aanraking. We vroegen onszelf: wat zou de heilige graal van leer zijn?’ Ik zou zeggen dat dat het creëren van een futuristisch materiaal is, met dezelfde eigenschappen die we nu kennen, liefhebben en vereisen van leer. Dat doel werd transparant leer.”

Ecco lanceert Apparition: transparant en waterproof leer

Ecco ontwikkelt eerste transparante en waterproof leersoort: Apparition

“We zijn erg geïnspireerd door andere ontwerpers en leerlooierijen in wat zij in de afgelopen jaren hebben bereikt op het gebied van transparante en doorschijnende leersoorten. Maar het was ons streven om concrete manieren te identificeren, waarmee we onze rijke looierervaring konden combineren met de kracht van onze state-of-art Research en Design Faculteit in Nederland, om de technologie verder te brengen en praktische problemen op te lossen, zoals flexibiliteit van leer en de mogelijkheid om nat te worden.”

Ecco lanceert Apparition: transparant en waterproof leer

Het Apparition leer heeft naast de bijzondere eigenschappen ook een bijzondere look; het oogt wat gekreukt. Inmiddels experimenteert Ecco op toepassingen van de nieuwe leersoort in het ontwerpen van kleding en schoenen. “Het proces na het creëren van een nieuw materiaal, een nieuwe leerklasse eigenlijk, is het ontwikkelen van objecten en laten zien wat het kan doen en dat te presenteren als een verhaal: hoe het beweegt, hoe het buigt, hoe het voelt, " aldus Recht. “Apparition is zo’n fascinerend en innovatief materiaal om mee te werken.”

De speciaal ontworpen items, zowel schoenen als kleding, zijn uitgevoerd in verschillende kleuren: amber, groen, zwart, oranje, grijs en rood. Ecco Leather: “Theoretisch gezien is iedere kleur mogelijk.”

Ecco lanceert Apparition: transparant en waterproof leer

Marlie Louwers, Head of Brand Management van Ecco Leather laat aan FashionUnited weten: “We hebben al veel reacties gekregen op Apparition en het wordt goed opgepakt.” Over mogelijke nieuwe klanten wil ze nog niets zeggen. “Het product wordt nu verder ontwikkeld.”

Beeld: Ecco Leather