(advertentie)
CKS sluit zich aan bij Fair Wear Foundation

Kledingmerk CKS heeft een overeenkomst gesloten met Fair Wear Foundation. De onafhankelijke organisatie controleert en begeleidt merken in het verbeteren van arbeidsomstandigheden.

Het kledingmerk spreekt zelf van een ‘engagement op sociaal vlak’ met de organisatie. “Onze items worden gecreëerd met veel passie en toewijding. De beste manier om onze klanten dat te laten voelen, is door ze eenzelfde hoeveelheid kwaliteit te geven. We zien de kwaliteit niet alleen in materiaal, maar ook in het respecteren van ieder individu dat betrokken is in ons productieproces,” zegt Sara Kovic, CSR coordinator bij FNG Group, in een persbericht.

“CKS zal haar verantwoordelijkheden opnemen binnen het kader dat de Fair Wear Foundation voor haar opzet," aldus het modemerk. Claudia Sträter, een zusje van CKS uit de FNG Group, sloot zich in 2016 al aan bij Fair Wear Foundation.

CKS sluit zich aan bij Fair Wear Foundation

De basis van de samenwerking tussen FWF en een merk is de “Code of Labour Practices”. De basis van deze code komt voort uit acht arbeidsstandaarden die ontstaan zijn vanuit internationale onderhandelingen, zoals bijvoorbeeld het streven naar een leefbaar loon en het vermijden van kinderarbeid. Daarnaast doen ze aan monitoring en zetten ze procedures op die instemmen met deze doelen van de Foundation.

De organisatie Fair Wear Foundation werkt met verschillende merken samen om de werkomstandigheden in 11 productie landen in Azië, Europa en Afrika te verbeteren.

Beeld: Facebook CKS

Herfst Winter 2017-18 Ipso Modebeurs Overzicht

Vers van de laatste modebeurzen introduceert het sportmodeteam van Trendstop de trends die de sportmarkten zullen inspireren in het 2017-18 seizoen en de daaropvolgende seizoenen. Onze experts hebben het vooraanstaande Europese performance mode evenement Ispo München bezocht en brengen de lezers van FashionUnited drie essentiële thema’s die uw collecties zullen helpen bepalen en inspireren. Ons uitgebreide mondiale beursverslag analyseert en beoordeelt de commerciële waarde en levensduur van iedere trend, waardoor er voor u de best mogelijke basis ontstaat waarop u uw beslissingen kunt maken.

Deze week neemt Trendstop drie essentiële aspecten onder de loep die van invloed zullen zijn op Herfst Winter 2017-18 (buiten)sportkleding en accessoires. Dusted White verfrist het klassieke sportpalet met gedempte rustige tinten en stoffige afwerkingen. Outdoor Elements voegt high-tech en low-tech smaken met functionele stijlen in natuurlijke stoffen, terwijl Creative Paddings laat zien hoe een sportief basisstuk zich blijft ontwikkelen door donsjassen nieuw leven in te blazen voor het nieuwe seizoen.

Dusted White

Herfst Winter 2017-18 Ipso Modebeurs Overzicht

Stoffige roomwitte tinten overheersten onlangs de herenmode catwalks en vallen op onder de traditionele felle kleuren van de sportkleding. Tastbare stoffen verzachten de ijzige tinten, terwijl looks in een kleur met tonale afwerkingen een rustieke maar actieve uitstraling hebben.

Organic Elements

Herfst Winter 2017-18 Ipso Modebeurs Overzicht

Openlucht avonturen beïnvloeden het gebruik van natuurlijke stoffen en vezels. Onbehandeld denim en katoen fuseren utilitaire functionaliteit met een organische benadering die de duurzame mentaliteit aanboort. Neutrale groene tinten, panelen van kurk en leren afwerkingen versterken de natuurlijke uitstraling en zorgen voor een zekere understatement in sportieve stukken.

Creative Paddings

Herfst Winter 2017-18 Ipso Modebeurs Overzicht

De gewatteerde jas is van grote invloed geweest op de modemarkt dankzij de aanhoudende populariteit van performance wear, die het goed doet in zowel de sport- als reguliere modemarkt. Opgepoftea jassen blijven dit weerspiegelen met een slankere snit en trendy kleuren. Experimenten met stofbehandelingen zoals reliëfdruktechnieken, mix ’n match quilt technieken en geblokte panelen updaten basisstijlen en voegen spanning toe aan oude stijlen.

Exclusieve Aanbieding

Lezers van FashionUnited krijgen gratis toegang tot de Fall Winter 2016-17 Ispo Trade Show Overview van Trendstop, met belangrijke seizoensthema’s, trendy performance producten en innovatieve open lucht ontwerpen. Klik op de banner om het nu te bekijken.

Herfst Winter 2017-18 Ipso Modebeurs Overzicht

Trendstop is een van 's wereld's meest vooraanstaande trendadviesbureaus op het gebied van mode, bekend vanwege zijn inzichtelijke trendanalyses en prognoses. Trendstop.com rekent H&M, Primark, Forever21, Zalando, Geox, Evisu, Hugo Boss, L'Oreal en MTV tot zijn klanten.

Beelden via Trendstop: Houdini, Jack Wolfskin, Mountain Hardware, Fjall Ravenkanken, Berg, Berg, Black Yak, 8848, Emporio Armani, allen Herfst Winter 2017-18.

Een London Fashion Week round-up

De Londense modeweek is tot een eind gekomen. FashionUnited maakt de balans op en noteerde een aantal trends en highlights.

Trends en terugkerende thema’s op Londen Fashion Week

Gender fluidity, het vervagen van de grenzen tussen geslachten, was opnieuw een terugkerend thema. Onder andere Versus Versace, Julien Macdonald en Margaret Howell toonden mannenmode op de damesmodeweek en ontwerpers als Robert Sanders van Central Saint Martins MA presenteerden androgyne looks op de catwalk. Ook werd mannenmode geshowd door vrouwelijke modellen en andersom.

Zoals we ook zagen op New York Fashion Week werd door ontwerpers ingezet op verscheidenheid middels onconventionele modellen. Simone Rocha stuurde bejaarde modellen met een leeftijd van zeventig plus de catwalk op, Julien Macdonald castte Winnie Harlow, een Canadees model met de chronische huidziekte vitiligo waarbij pigment ontbreekt.

A post shared by SIMONE ROCHA (@simonerocha_) on

De see now buy beweging ontbrak niet op de modeweek. Christopher Kane koos dit seizoen aan te haken op het concept waarbij de kledingstukken direct aan te schaffen zijn na de catwalkpresentatie. Topshop Unique en het Britse merk Burberry presenteerde voor het tweede seizoen een ‘kijken is kopen’ collectie.

Burberry brengt ode aan Henry Moore

CCO Christopher Bailey presenteerde de Burberry’s lente/zomer 2017 collectie, inclusief sculpturen van de Britse kunstenaar Henry Moore waarop de collectie werd geïnspireerd, in de Makers House. In de collectie zien we sculpturale kabel gebreide truien, gelaagd over witte katoenen blouses gecombineerd, ruches, kant en rijk gedecoreerde capes die doen denken aan Shakespeare kragen.

Een London Fashion Week round-upEen London Fashion Week round-upEen London Fashion Week round-upEen London Fashion Week round-up

Foto's 1&2: Burberry SS17. Credit: Burberry.com

Foto's 3 & 4: Burberry Makers House. Credit: UK contributor Danielle Wightman-Stone

Disney’s Fantasia op de catwalk bij Mary Katrantzou

Mary Katrantzou haalde inspiratie voor haar nieuwe collectie uit Fantasia, een Disney film uit de jaren 40. Zowel in de materiaalkeus als in decoraties was de magische touch terug te zien. Katrantzou koos voor fluweel, bont en brokaat. Pakken en semi-transparante avondjurken zijn uitgedost met prints van Disney-figuren zoals Tinkerbell. Ook zijn japonnen versierd met geborduurde bloemen en glinsterende steentjes die afkomstig lijken uit een toverstokje.

Een London Fashion Week round-upEen London Fashion Week round-up

Foto 1: Mary Kantrazou AW17. Credit: Catwalkpictures.com

Foto 2: Mary Kantrazou AW17. Credit: Daniel Leal-Olivas / AFP

Winter wonderland van Anya Hindmarch

Volgens onze UK correspondent gaat de titel mooiste decor deze editie naar Anya Hindmarch. De ontwerper die vaker uitpakt met catwalk-settings, presenteerde haar nieuwe collectie in architectonische versie van een besneeuwde bergtop. Modellen droegen kabelgebreide rompers onder lichtroze, oranje, gele of blauwe mantels of Noorse truien gecombineerd mini-pofbroekjes. Het aantal blote modellenbenen was opvallend evenals het gebruik van bont in mutsen, kragen van mantels, stola’s en slippers.

Een London Fashion Week round-up

Foto: Anya Hindmarch AW17. Credit: Catwalkpictures.com

Over London Fashion Week

Van 17 tot en met 21 februari was de Britse hoofdstad het toneel zijn van zo’n 51 catwalkshows en verschillende off schedule shows, presentaties en evenementen. London Fashion Week genereert zo’n 228 miljoen pond (278 miljoen euro) aan inkomsten per editie.

Meer weten? Lees het hele artikel: Wat verdient Londen aan London Fashion Week FW17?

Na New York Fashion Week en London Fashion Week wordt het stokje van de internationale damesmodeweken doorgegeven aan Milaan Fashion Week. Vanaf 22 februari tot en met 28 februari zijn alle ogen gericht op de Italiaanse stad voor de nieuwste trends op gebied van damesmode. Hekkensluiter is de Parijse modeweek, die plaatsvindt van 28 februari tot en met 8 maart.

Meer lezen over de internationale damesmodeweken? Lees dan: Nieuwigheden van New York Fashion Week

Homepagefoto: Burberry.com

Cijfers: Wat verdient Milaan aan Milan Fashion Week FW17?

De derde modeweek dient zich aan en de volgende stop is Milaan. Tussen 22 februari en 27 februari zullen er zo’n 68 catwalkshows plaatsvinden, evenals verschillende presentaties, winkelopeningen en andere evenementen.

Naar verwachting zullen er zo’n 30.000 bezoekers naar de Italiaanse modestad komen. Zulke aantallen zorgen voor extra omzet en business in de stad, en niet alleen de mode-industrie. Al deze bezoekers moeten ergens slapen, eten en vaak wordt er ook nog wel een beetje gewinkeld. Hoeveel levert een mode-evenement als Milan Fashion Week de stad nu eigenlijk op?

FashionUnited zocht het uit:

Milan Fashion Week in cijfers:

  • Aantal unieke bezoekers: 30.000
  • Totale omzet: 64 miljoen euro
  • Totale bedrijfsomzet: 48,5 miljoen euro
  • Retailomzet: 26 miljoen euro
  • Omzet restaurants: 22 miljoen euro
  • Gemeentelijke omzet: 15,5 miljoen euro
  • Omzet uit accommodaties:9 miljoen euro
  • Omzet showlocaties: 7 miljoen euro
  • Gemiddelde besteding per bezoeker: 1.902 euro
  • De bedragen zijn berekend op basis van de wisselkoersen aan het begin van januari 2017

Beeld: Dolce & Gabbana SS17 via Catwalkpictures

Wat verdient Milaan aan Milan Fashion Week FW17?

De derde modeweek dient zich aan en de volgende stop is Milaan. Tussen 22 februari en 27 februari zullen er zo’n 68 catwalkshows plaatsvinden, evenals verschillende presentaties, winkelopeningen en andere evenementen.

Naar verwachting zullen er zo’n 30.000 bezoekers naar de Italiaanse modestad komen. Zulke aantallen zorgen voor extra omzet en business in de stad, en niet alleen de mode-industrie. Al deze bezoekers moeten ergens slapen, eten en vaak wordt er ook nog wel een beetje gewinkeld. Hoeveel levert een mode-evenement als Milan Fashion Week de stad nu eigenlijk op?

Geen tijd om het hele artikel te lezen? Lees: Cijfers: Wat verdient Milaan aan Milan Fashion Week FW17?

Grote gebeurtenissen in de wereld spelen -net als bij andere modeweken- een rol tijdens de Milanese modeweek. De mode-industrie kampt wereldwijd met moeilijke marktomstandigheden en staan de seizoenen ter discussie. Steeds meer labels kiezen er daarnaast voor om de mannen- en vrouwenlijnen tijdens show te combineren of kiezen voor een andere stad voor hun catwalkshow. Bij deze editie wordt daarnaast reikhalzend uitgekeken naar de nieuwe collectie van Gucci onder leiding van de succesvolle creatief directeur Alessandro Michele. Maar ook Marni zal de aandacht trekken, nu Francesco Risso debuteert als creatief directeur. Onverwachte afwezige is Giamba, die een week geleden plots de show van 24 februari annuleerde. Naar verluidt waren vertragingen in de productie de oorzaak.

Wat voor gevolgen hebben deze gebeurtenissen voor de omzet van Milaan Fashion Week? FashionUnited zocht het uit. Er werd gekeken naar het aantal bezoekers, de gemiddelde omzet en uitgaven per bezoeker. Daarin werden de kosten van overnachtingen, restaurants, btw en toeristenbelasting meegenomen, evenals een vennootschapsbelasting en externe uitgaven.

Wat verdient Milaan aan Milan Fashion Week FW17?

Milaan verdient 64 miljoen euro aan Milan Fashion Week

Milan Fashion Week in cijfers:

  • Aantal unieke bezoekers: 30.000
  • Totale omzet: 64 miljoen euro
  • Totale bedrijfsomzet: 48,5 miljoen euro
  • Retailomzet: 26 miljoen euro
  • Omzet restaurants: 22 miljoen euro
  • Gemeentelijke omzet: 15,5 miljoen euro
  • Omzet uit accommodaties:9 miljoen euro
  • Omzet showlocaties: 7 miljoen euro
  • Gemiddelde besteding per bezoeker: 1.902 euro
  • De bedragen zijn berekend op basis van de wisselkoersen aan het begin van januari 2017

Tijdens Milan Fashion Week wordt er in totaal 64 miljoen euro omgezet. Er komen zo’n 30.000 bezoekers naar de Italiaanse stad, die gemiddeld 1.902 euro per bezoek uitgeven (dit bedrag wordt berekend door de uitgaven aan restaurants, retail en accommodaties op te tellen en te delen door het aantal bezoekers).

De meeste omzet wordt gegenereerd door bedrijven; zij zetten 48,5 miljoen euro om. Maar ook retailers en restaurants doen het goed met omzetcijfers van respectievelijk 26 miljoen euro en 22 miljoen euro. De gemeente rapporteert een verwachting van 15,5 miljoen euro. Er wordt zo’n 9 miljoen euro omgezet door accommodaties, zoals hotels. Showlocaties genereren zo’n 7 miljoen aan omzet.

Wat verdient Milaan aan Milan Fashion Week FW17?

Meer bezoekers maar minder omzet voor Milan Fashion Week

Uit research van FashionUnited blijkt dat er meer bezoekers naar de stad komen dan een half jaar geleden. Dat is mogelijk te danken aan de combinatie met de Italiaanse beurzen, zoals The One en Mido. Ook is er veel belangstelling voor catwalkshows als die van Gucci, een van de meest populaire labels van dit moment. In september 2016 kwamen er nog 22.500 bezoekers naar Milaan, nu zijn dat er 7.500 meer.

De totale inkomsten van Milan Fashion Week zijn echter wel iets afgenomen; er wordt 2 miljoen euro minder omgezet dan bij de september-editie. Bezoekers besteden 39 euro minder dan in september. Bedrijven zetten daarentegen wel 10,8 miljoen euro meer om. Ook retailers en restaurants zien de omzet met respectievelijk 10 miljoen euro en 5,5 miljoen euro stijgen. De gemeentelijke omzet stijgt met 3,2 miljoen euro. Locaties zetten evenveel om als een half jaar geleden. De accommodaties zien de omzet met 2 miljoen euro teruglopen.

Milaan op twaalfde plaats van meeste gegenereerde omzet wereldwijd

FashionUnited zette tevens op een rij hoe de fashionweeks wereldwijd scoren. Bekijk in deze interactieve grafiek de Top 20 van Fashionweeks met de meeste business.

Financieel gezien profiteert Milaan veel minder van zo’n modeweek dan New York en Londen. Dat is deels toe te schrijven aan het verschil in aantal unieke bezoekers en de lokale lasten. Hoewel bezoekers van de Milaan Fashion Week gemiddeld meer besteden dan bezoekers van Berlijn Fashion Week en Sao Paulo Fashion Week bijvoorbeeld, profiteert Milaan minder van het evenement dat de twee minder bekende tegenhangers.

Deze update over Milan Fashion Week FW17 en de economische impact op de stad is geverifieerd met de gemeente Milaan.

Beeld: Gucci SS17 via Catwalkpictures, Dolce & Gabbana SS17 via Catwalkpictures

Chanel eert oprichtster Gabrielle met nieuw parfum en tas

Morgen start voor Chanel het jaar van Gabrielle. Vanaf nu staat het jaar van merk in het teken van ‘Gabrielle’, haar iconische oprichter. Ze wordt geëerd met een parfum en tas die haar naam draagt.

Chanel eert oprichtster Gabrielle met nieuw parfum en tas

“We geloven dat het logisch is om Gabrielle in het zonnetje te zetten in 2017”, zegt CEO van Chanel Fashion Bruno Pavlovsky tegen WWD, “omdat we in alle segmenten veel te brengen hebben en we willen nieuwe klanten trekken.”

De tas, de Gabrielle, is al gespot tijdens de catwalkshow van het modehuis afgelopen oktober. Het ontwerp is een hobo-tas met een platte onderkant en de bekende keten hengsels. De tas is in 6 verschillende designs gemaakt, in verschillende maten en materialen. De kleinste variant van de tas gaat ongeveer 2.850 euro kosten tot de grootste en uitgebreidere variant met andere stofcombinaties die 31.300 euro kan kosten.

Chanel eert oprichtster Gabrielle met nieuw parfum en tas

Na de tas wordt in juni ook een nieuw parfum gelanceerd. Gabrielle Chanel eau de toilette is dan verkrijgbaar op de website van het merk. Hoe de geur precies is samengesteld is nog niet bekend, maar de omschrijving ‘abstract floral’ werd wel gegeven. Ook een prijs van de eau de toilette is nog niet onthuld.

Beeld: Chanel

Italiaans luxemerk Bottega Veneta wordt opnieuw in de markt gezet. Het modehuis zag vorig jaar de winst en omzet flink dalen. Kering, waar Bottega Veneta onder valt, hoopt met een relaunch weer een sterke plek voor het merk te creëren.

De leren goederen, waar het merk om bekend staat en die 81,6 procent van de totale omzet uitmaken, krijgen een boost. Nieuwe categorieën, uitbreiding van de schoenencollectie en bestaande lijnen krijgen een make-over. Bijvoorbeeld de welbekende gevlochten leren tassen ondergaan een upgrade met een nieuw design. Daarnaast wordt de diversiteit in de collectie onder de loep genomen. Zo moet een andere balans tussen de permanent collecties en nieuwe artikelen ontstaan.

In 2016 zag Bottega Veneta de omzet met 8.7 procent dalen naar 1,173 miljard euro en ook de winst daalde met 20.6 procent naar 297,4 miljoen. Dit was volgens het merk te danken aan de teruglopende interesse van Aziatische klanten en het gebrek aan ‘creatieve verjonging’.

Om weer een constante groei te realiseren, ‘moet het bedrijf op zoek naar nieuwe klanten, jonge klanten voornamelijk,’ aldus Kering CEO François-Henri Pinault. “Daar hoort een andere communicatiestijl bij.” De focus wordt daarom gelegd op digitale mogelijkheden om het imago van het merk te benadrukken.

Dit zijn de 20 Fashion Weeks die het meeste geld opleveren

Naar verwachting heeft New York Fashion Week dit seizoen een bedrag van maar liefst 540 miljoen euro in het laatje gebracht, en het zal voor modekenners dan ook niet als een verrassing komen dat dit de modeweek is die het meeste geld oplevert. Het is per slot van rekening toch de Fashion Week die het startsein vormt van de ‘modemaand’ waarin de vier grote modeweken plaatsvinden in New York, Londen, Milaan en Parijs.

Wat betreft het geld dat de modeweek oplevert, staat New York dus met stip op één, gevolgd door London Fashion Week. Het verschil met Parijs en Milaan lijkt echter een stuk groter te zijn. Hoewel deze twee modeweken beide een programma hebben waarin vooraanstaande modehuizen als Chanel, Fendi en Gucci zijn opgenomen, kunnen ze niet altijd meekomen met andere, minder bekende modeweken wanneer enkel naar de opbrengst wordt gekeken. Naast de vier grote modeweken, vinden verspreid over de hele wereld namelijk nog veel meer modeweken plaats, variërend van steden als Amsterdam, Berlijn en Kopenhagen tot Shanghai, Mumbai en Tel Aviv.

Deze Fashion Weeks leveren meer geld op dan de modeweken van Parijs en Milaan

Elk van de onderstaande modeweken heeft zijn eigen programma dat vol staat met zowel opkomende als gevestigde ontwerpers die elk seizoen hun nieuwste collectie tonen aan inkopers en journalisten. Het enige verschil tussen deze modeweken en the big four? De ‘kleinere’ modeweken slagen er meestal niet in de aandacht van de internationale pers lang vast te houden. Maar het verschil in aandacht vanuit de media moet zeker niet worden verward met een gebrek aan talent of gevoel voor zaken, want uit berekeningen van FashionUnited blijkt dat een aantal van deze minder bekende modeweken er elk seizoen in slagen meer geld op te leveren dan de Fashion Weeks in zowel Parijs als Milaan.

Na de Fashion Weeks in New York en Londen, staat de Mercedes-Benz Fashion Week Madrid op nummer drie in het lijstje van modeweken die het meeste geld opleveren. MBFW Madrid trekt elk seizoen gemiddeld maar liefst 55.033 bezoekers, die samen goed zijn voor een inkomen van 104,5 miljoen euro: zeker niet slecht voor een land dat nog niet eens volledig is hersteld na de recessie. Tijdens de Herfst/Winter 2017 modeweek, welke duurde van 17 februari tot 21 februari, zullen 43 Spaanse en internationale ontwerpers hun werk aan de wereld tonen - een aantal dat lager ligt dan in zowel Milaan als Parijs. Toch brengt de modeweek in de Spaanse hoofdstad uiteindelijk meer geld op. Hoe dat mogelijk is? MBFW Madrid bevat misschien geen extravagante shows waarvoor de kosten oplopen tot in de miljoenen euro’s (klinkt herkenbaar, Karl Lagerfeld?), maar wie naar de modeweek in Madrid komt, doet dat met een duidelijke reden - en nee, flaneren en je laten fotograferen is er daar geen van. Parijs mag volgens de Global Language Monitor dan de onbetwiste modehoofdstad van de wereld zijn: wanneer het gaat om de business van Fashion Week, gaat die eer naar andere steden.

Dit zijn de 20 Fashion Weeks die het meeste geld opleveren

Tokio gold lange tijd als dé modestad van Japan, zo niet heel Azië, en de door Amazon gesponsorde modeweek die hier twee keer per jaar plaatsvindt, is in de afgelopen jaren steevast gegroeid. Toch lijkt het erop alsof Amazon Fashion Week Tokyo binnen niet al te lange tijd zal worden ingehaald door Shanghai Fashion Week, dat recentelijk steeds vaker wordt genoemd als de belangrijkste modestad van China. AFW Tokio zal dit jaar naar verwachting 50.000 bezoekers trekken en een totale opbrengst van 93 miljoen euro genereren. De kans is echter groot dat Shanghai Fashion Week, dat per editie 90,5 miljoen euro aan omzet oplevert, haar Japanse zusje binnenkort voorbijstreeft. Dat deze twee Aziatische Fashion Weeks belangrijk zijn, is niet vreemd wanneer men bedenkt dat landen als China, Vietnam en India een ontzettend belangrijke rol vervullen binnen de kledingproductie.

Momenteel kiezen veel jonge, talentvolle ontwerpers ervoor een opleiding te volgen aan een prestigieus instituut in Europa of de Verenigde Staten, maar in de toekomst zou hier zomaar eens verandering in kunnen komen. Nu steeds meer modemerken met hun collecties de middenklasse in China en India willen aanspreken, wordt de kans groter dat ontwerpers uit deze regio ervoor kiezen in hun thuisland te blijven en hier naam te maken. Een Chinese ontwerper die zijn werk showt tijdens de modeweek van Shanghai mag dan misschien niet de cover van Vogue US halen, maar dat betekent allerminst dat hem geen succesvolle én winstgevende carrière in de modewereld te wachten staat.

Geschreven door: Vivian Hendriksz, vertaling en bewerking May-Anne Oltmans

Foto’s: Pexels.com

Kijken: Uniqlo onthult Paris Design Center

In Parijs heeft Uniqlo het nieuwe Paris Design Center geopend. Het centrum is speciaal gericht op de ontwikkeling van Uniqlo U.

Kijken: Uniqlo onthult Paris Design Center

Het pand is gevestigd aan de Rue Saint-Honoré en heeft een open ruimte van 600 vierkante meter. Christophe Lemaire, die vorig jaar is aangesteld als artistiek directeur in het nieuwe Uniqlo Paris Research & Design Center, zal de creatieve leiding hebben over de nieuwe Uniqlo-lijn.

Kijken: Uniqlo onthult Paris Design Center

Het researchcentrum functioneert -net als andere Uniqlo R&D centers in Tokyo, Shanghai, New York en Los Angeles- als product design center. Daarnaast verzamelen de teams ook informatie over lokale modetrends, lifestyles en nieuwe materialen. De Uniqlo U-lijn staat centraal in het ontwikkelingscentrum en focust zich op materiaal en geavanceerde technieken.

Kijken: Uniqlo onthult Paris Design Center

“Uniqlo beschikt over innovaties die de lifewear filosofie vasthouden; het bieden van comfortabele kleding voor alle lifestyles,” zei Uniqlo eerder.

Beeld: Uniqlo

Longchamp tekent licentieovereenkomst met Marchon voor brillencollecties

Het luxelabel Longchamp gaat samenwerken met Marchon, een van de grootste brillenbedrijven wereldwijd. De partijen hebben een licentieovereenkomst getekent waarbij de bedrijven de ontwikkeling, productie en distributie van nieuwe brillen samen gaan realiseren.

Het doel van de samenwerking tussen Longchamp en Marchon is om het bereik van het merk uit te bereiden op het vlak van mode-accessoires. De bedrijven zullen gezamenlijk een brillencollectie voor vrouwen lanceren, die in seizoen herfst/winter 2017 verkocht zou worden. De collectie zal wereldwijd verkrijgbaar zijn in de winkels van Longchamp, bij multi-brand stores, travel retail winkels en verschillende opticiens.

"Met veel plezier zorgen wij als een luxe modehuis uit Parijs ervoor dat onze klanten ‘Longchamp Eyewear’ kunnen kopen. Eyewear is namelijk het ultieme vleugje Franse elegantie en het hoort bij de Parijse levensstijl, die wij promoten over de hele wereld met onze tassen, ready to wear, schoenen, koffers en accessoires," zegt CEO van Longchamp Jean Cassegrain. "Longchamp is een zinvolle en belangrijke toevoeging aan het merkenportfolio van Marchon, terwijl we doorgaan met onze wereldwijde expansie-inspanningen," voegt CEO van Marchon Eyewear Nicola Zotta toe.

Longchamp is een Frans luxelabel, dat in 1948 is opgericht door Jean Cassegrain in Parijs. Het wordt nog steeds gerund door de familie Cassegrain. Afgelopen zomer, zag Longchamp de omzet dalen, vooral als gevolg van de terreuraanslagen in Frankrijk en de daling van het toerisme.

Marchon Eyewear Inc. is een van 's werelds grootste fabrikanten en distributeurs van brillen en zonnebrillen. Het bedrijf verkoopt zijn producten onder verschillende merknamen, zoals Calvin Klein, Chloé, Diane von Furstenberg, Dragon, Etro, Flexon®, G-Star RAW, Karl Lagerfeld, Lacoste, Liu Jo, MarchoNYC, Marni, MCM, Nautica, Nike, Nine West, Salvatore Ferragamo, Sean John, Skaga en X Games. Het hoofdkantoor is gevestigd in New York, met kantoren in Amsterdam, Hongkong, Tokyo, Venetië, Canada en Shanghai. Marchon distribueert haar producten via 80.000 verkooppunten in meer dan 100 verschillende landen.

Beeld: Longchamp