• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Illustraties: H&M’s designersamenwerkingen in beeld

Illustraties: H&M’s designersamenwerkingen in beeld

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode

In 2004 heerst opschudding in de modebranche: De samenwerking met Duitse modeontwerper Karl Lagerfeld en Zweedse modeketen H&M heeft grootste impact: de samenwerking verschaft mannelijke en vrouwelijke consumenten toegang tot betaalbare luxe.

Hoewel we 12 jaar na dato niet meer opkijken van een designersamenwerking, lijkt de magie nog niet uitgewerkt. De media aandacht is enorm, en voor de ontwerpers van de luxelabels betekent een H&M samenwerking vandaag de dag in ieder geval een snelle cash-injectie; designers die Olivier Rousteing van Balmain voorgingen kregen naar verluidt 1 miljoen dollar en meer voor hun verdiensten, zo meldt Business of Fashion.

In aanloop naar de lancering van de Kenzo x H&M collectie in november, presenteert FashionUnited een overzicht van alle designersamenwerkingen. Scroll naar beneden voor geheugenopfrisser.

Karl Lagerfeld

“In een hardcore modewereld als Parijs was het ongebruikelijk om rond te lopen met een H&M-tas,” vertelt Donald Schneider, creatief consultant van H&M en geestelijk vader van de designersamenwerkingen, aan BOF. Volgens Schneider was het door de samenwerking met Lagerfeld ‘ineens helemaal oke’ dat vrouwen zich in het Ritz-hotel vertoonden in een H&M én Dior outfit.

Hoewel een paar dagen na de lancering even sprake lijkt te zijn van een vervolg, laat Lagerfeld weten dat hij nooit meer met H&M wil werken. Lagerfeld vindt het 'snobistisch' dat H&M maar zo weinig kledingstukken had geproduceerd waardoor veel klanten achter het net visten. Bovendien is Lagerfeld nijdig dat H&M een aantal van zijn ontwerpen ook in grote maten heeft gemaakt. "Wat ik ontworpen heb is mode voor smalle slanke mensen,” aldus de Lagerfeld in een Duitse krant.

Stella McCartney

Het aantal filialen waar designerskleding kan worden aangeschaft in Nederland is na de collectie van Karl Lagerfeld teruggebracht naar vijf H&M-filialen in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Den Haag en Maastricht.

De samenwerkingscollectie met Stella McCartney is de eerste waarbij een launch party wordt ingezet ter promotie van de collectie.

Met de Stella McCartney samenwerking probeerde H&M de publiciteit en het financiële succes van Lagerfeld voor H&M te recreëren.

In het Utrechtse H&M-filiaal op de Oudegracht zijn Stella McCartney kledingstukken en accessoires voor een prikje - 70 procent korting - te scoren in de uitverkoop.

De samenwerkingscollectie zorgt voor een omzetverhoging in de maand na de lancering, maar evenaart niet het gewenste Lagerfeld succes.

Viktor & Rolf

Echte hysterische taferelen ontstaan bij de lancering van de Viktor en Rolf voor H&M-collectie in november 2006.

Drie dagen voor de lancering van de nieuwe collectie lagen mensen al te bivakkeren voor H&M. Er wordt het meest gevochten om de trouwjurk.

De derde samenwerkingscollectie realiseert een beter financieel resultaat dan de eerste twee.

Roberto Cavalli

De Roberto Cavalli collectie markeert de terugkeer naar de high profile en exclusieve samenwerkingen.

De ‘feestcollectie’ wordt aan de modepers getoond tijdens een feestelijke modeshow in Rome.

In de winkels hysterie alom:

Omdat H&M eerder dit jaar een Nederlandse webshop opende, kunnen consumenten voor het eerst ook online een gooi doen naar de designercollectie. Sommige online shoppers worden teleurgesteld; producten in het winkelmandje blijken niet te worden gereserveerd.

Comme des Garcons

Deze samenwerking biedt H&M de mogelijkheid om het bedrijfsprofiel in Japan te verbeteren.

De termijn waarbinnen de kleding kan worden geruild wordt aangepast. In plaats van binnen veertien dagen moet niet passende kleding nu binnen zeven dagen worden teruggebracht.

De collectie zorgt voor een omzetstijging in vergelijking met de omzet van een maand eerder.

Matthew Williamson

Het is de eerste samenwerking waarbij twee collecties worden gebracht.

De populariteit van de eerste en tweede Williamson voor H&M collectie verschilt.

In Nederland gaan de kleurrijke ontwerpen van de Britse ontwerper voor H&M niet zo hard.

Jimmy Choo

Jimmy Choo volgt hetzelfde jaar als Williamson, maar weer in november, zoals men gewend is.

Voor het eerst mogen klanten maar één exemplaar van elk product meenemen, voorgaande edities was de verkoop ongelimiteerd.

Verder krijgen klanten een polsbandje om met de tijd waarop ze naar binnen mogen, zodat elke klant rustig kan winkelen.

Het is inmiddels traditie dat limited designercollecties van H&M al binnen 24 uur nadat de stukken officieel in de verkoop zijn gegaan, worden aangeboden op Marktplaats en Ebay. Dat is ook weer het geval met de collectie van Jimmy Choo. Er was alleen één verschil: de collectie is deze keer nog niet overal uitverkocht.

Wellicht stroken de hogere prijzen van de Jimmy Choo’s schoenen en tassen niet met het economische klimaat (de recessie). De november omzet van H&M groeit in vergelijking met de november omzet in 2008 slechts met één procent.

Sonia Rykiel

Nog geen maand later wordt op 5 december de vierde samenwerkingscollectie in 2009 gelanceerd middels een modeshow op internet.

De lingeriecollectie van Sonia Rykiel voor H&M is niet alleen bij H&M-filialen verkrijgbaar. De ontwerpen zijn ook te koop bij een aantal 'belangrijke' Sonia Rykiel-winkels. Dat is een eerste.

Lanvin

Voor het eerst wordt een coutureshow neerzet: Lanvin x H&M hosten een catwalkshow in hotel The Pierre in New York.

De avond voor de lancering mogen Bekende Nederlanders al hun slag slaan tijdens een VIP-event in de Amsterdamse flagshipstore op de Dam.

Volgens H&M is de collectie van Alber Elbaz aangeslagen. Uit de omzetcijfers van het modebedrijf blijkt dat de omzet in de maand november met 17 procent steeg in vergelijking met het jaar ervoor.

In 2010 worden maar liefst 39.823 advertenties op Marktplaats geplaatst van Lanvin voor H&M-items.

Versace

Donatella Versace maakt persoonlijk het nieuws bekend door haar buiging na de show van het modehuis op de Milaan Fashion Week te doen in een leren Versace voor H&M-jurk.

H&M introduceert meer spelregels om doorverkoop tegen te gaan: designeritems moeten binnen drie dagen worden geretourneerd of geruild.

De verkoop van de collectie zorgt ook dit jaar voor een financiele impuls in het laatste kwartaal.

Marni

Terwijl Versace maandenlang een hype was als gevolg van een intensieve mediacampagne, voerde Marni subtiel een ingetogen campagne. Het nieuws werd wereldkundig gemaakt met een formeel persbericht en er was een intiem evenement in Los Angeles.

Toch had dit geen invloed op de populariteit van de designercollectie. 8 maart 2012 staan de eerste klanten om zeven uur ’s ochtends voor de deur van de flagshipstore in Amsterdam.

Maison Martin Margiela

Op de Dam staan op de lanceringsdag de eerste consumenten al om half vijf 's nachts in de rij.

De rijen zorgen niet voor een uitverkochte collectie: een paar maanden later kunnen klanten de deconstructieve Maison Martin Margiela kledingstukken scoren in de H&M-sale, tegen hoge kortingen.

De omzetstijging die in november 2012 wordt gerealiseerd, dankt H&M dan ook niet alleen aan het Belgische modehuis. Er werd ook meer kleding verkocht, omdat het concern meer winkels heeft dan een jaar geleden.

Isabel Marant

Op eBay verschijnen een week eerder voor de lancering op 14 november al Isabel Marant x H&M designerstukken. De items zijn afkomstig van de perslancering in Parijs. Er wordt ook gewaarschuwd voor bedrog. Het zou gaan om voorverkoop, waarbij aanbieders zich vandaag naar de winkel haasten om de kleding in te slaan.

De sleehaksneaker voor H&M, bijna identiek aan de wedgesneaker die Marant in haar collectie van 2011 bracht, is een enorme hit. Het bohemian-geïnspireerde jasje met rode borduursels ook; volgens The Huffington Post is dat zelfs het meest populaire jasje in 2013. Naast celebs en bloggers wordt Victoria, de Zweede kroonprinses, gezien in het kledingstuk.

Als er al overgebleven desingerstukken waren, worden deze voor het eerst niet in de H&M-sale aangeboden.

Ook in 2013 stijgt de H&M-omzet in november.

Alexander Wang

Bij de lanceringsshow is een pop-up store, waar het publiek direct mag inslaan. Maximaal twee items per persoon.

Artikelen van de AW x HM collectie dienen binnen 2 dagen retour gebracht te worden.

De herencollectie loopt sneller dan de damescollectie. Het personeel in Amsterdam spreekt van de populairste herencollectie van alle designersamenwerkingen tot nu toe.

Op de dag van de lancering wordt op Ebay een bod gedaan van 100.000 pond (128.000 euro) op het capuchonvest van scuba. De retailprijs was 79,99 euro.

In de maand dat H&M de collectie van Alexander Wang verkocht, is de omzet van het modeconcern met 10 procent gestegen in vergelijking met dezelfde maand vorig jaar.

Balmain

In 2009 ontketent Balmain met zijn SS2009 ready to wear-collectie inclusief tie dye-jeans, kledingstukken en accessoires met studs, een heuse ‘Balmainia’. In 2015 grijpt het Balmain virus opnieuw om zich heen.

De hele totstandkoming van de Balmain voor H&M collectie is te volgen via social media.

Slechts paar minuten na winkelopening op de lanceringsdag in november is het H&M filiaal op Regent Street te Londen veranderd in een ware fashion jungle. De beelden van kamperende shoppers in Seoul Zuid-Korea op de vooravond van de lancering, zijn niets in vergelijking bij de foto’s van de bestorming van de H&M in Florence, Italië. In New York City was een stuk uit de Balmain-collectie bemachtigen volgens onze New Yorkse redacteur een van moeilijkste winkel-opgaven in de geschiedenis van Amerika’s modehoofdstad.

En dan te bedenken dat Rousteing volgens GQ Magazine tien jaar eerder zelf nog voor de deur lag voor de H&M-collectie van Karl Lagerfeld.

Kenzo

H&M heeft Kenzo gestrikt als gastontwerper voor 2016. Eind juli worden de eerste drie campagnefoto’s onthuld. Een tijgerstreep-patroon lijkt de hoofdrol te spelen in de collectie. Eind augustus werd een vierde look onthuld, het gaat om een herinterpretatie van Kenzo’s folklore ribbon jurk.

Kenzo x H&M is vanaf 3 november verkrijgbaar bij 250 geselecteerde winkels wereldwijd en via de online shop van de Zweedse retailer. Verkoopprijzen zijn nog niet bekendgemaakt.

Credit illustrations: Studio Iva (IGM: studio_iva)

H&M designersamenwerkingen

2004: Karl Lagerfeld

2005: Stella McCartney, Elio Fiorucci, Solange Azagury-Partridge

2006: Viktor & Rolf

2007: Roberto Cavalli

2008: Rei Kawakubo van Comme des Garçons

2009: Matthew Williamson, Jimmy Choo, Sonia Rykiel

2010: Sonia Rykiel, Lanvin

2011: Versace

2012: Versace, Marni, Maison Martin Margiela

2013: Isabel Marant

2014: Alexander Wang

2015: Balmain

2016: Kenzo


designersamenwerking
H&M
Hennis&mauritz
In Beeld
Samenwerking