Terugblik: 5 must-reads van de maand maart
bezig met laden...
FashionUnited heeft vijf lezenswaardige artikelen van de maand maart op een rij gezet.
1. De verborgen oplichterij in de modeindustrie onthuld
Met de recente aanstelling van Raf Simons nog vers in het geheugen en vele ‘wisselingen van de wacht’ die daaraan vooraf gingen, lijkt het voor buitenstaanders misschien alsof de vraag naar ontwerpers enorm is, en het binnen deze beroepsgroep niet meer dan normaal is om elke paar jaar van de ene naar de andere goedbetaalde baan te promoveren. Maar helaas is dat voor een grote meerderheid van de ontwerpers niet het geval. Lees over de duistere kant van de modeindustrie.
Lees meer: FashionUnited / Jackie Mallon
Foto: Jackie Mallon
2. De rijkste modemensen: Top 10 mode miljardairs in 2017
FashionUnited onderzoekt de nettowaarde en aandelen van de Top 10 rijkste miljardairs in de mode gebaseerd op de jaarlijkse World's Billionaire lijst van Forbes en deelt deze in de onderstaande StoryMap.
Lees meer: FashionUnited / Vivian Hendriksz
3. De hoed ís koningin Beatrix
Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Beatrix der Nederlanden opende woensdag 22 maart in museum Paleis Het Loo in Apeldoorn de tentoonstelling ‘Chapeaux! de hoeden van Koningin Beatrix’. In de tentoonstelling zijn ruim honderd hoeden te zien die zijn gedragen tijdens haar regeerperiode van 33 jaar. FashionUnited was aanwezig tijdens de opening. Een verslag.
Lees meer: FashionUnited / Natasja Admiraal
Foto: F. van Beek
4. Esprit: “We waren de draad kwijt”
De herpositionering van Esprit begint zijn vruchten af te werpen. Na zware jaren lijkt het modemerk weer uit het dal te kruipen, nadat het zowel de collecties, het management als operationele business zelf onder de loep nam. FashionUnited sprak hem over de nieuwe collecties, de herpositionering en zijn visie voor de toekomst.
Lees meer: FashionUnited / Anne Buis
Foto: Esprit
5. Kijken: Modemuze in de Openbare Bibliotheek Amsterdam
In de Openbare Bibliotheek Amsterdam worden showpieces uit twaalf modemusea tentoongesteld die iets vertellen over Nederland en mode. Benieuwd geworden? Bekijk de reportage. Zet uw geluid aan voor een toelichting van conservator Madelief Hohé van het Gemeentemuseum in Den Haag.
Lees meer: FashionUnited / Esmee Blaazer
Foto: Inge Beekmans
Bonus: De premium bril maakt een opmars in de mode
De brillenmarkt is big business. En ook de mode-industrie weet dat. Volgens analisten is de optiekindustrie (dat wil zeggen monturen, contactlenzen en zonnebrillen, red.) goed voor 90 miljard dollar (85 miljard euro) in 2016, en zal dat 140 miljard dollar zijn tegen 2020. Maar waarom zijn premium brillen zo in trek?
Lees meer: FashionUnited / Anne Buis