• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Terugblik: 7 must-reads van de maand mei

Terugblik: 7 must-reads van de maand mei

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode

FashionUnited heeft zeven lezenswaardige artikelen van de maand mei op een rij gezet.

1. C&A: “Dit cradle to cradle T-shirt wordt in 11 weken weer compost”

Op het oog zijn het misschien gewone T-shirts; een wijde hals, losvallend, ronde zoom en verkrijgbaar in acht verschillende kleuren. Toch is er iets bijzonders met deze shirts van C&A aan de hand; het is de eerste cradle to cradle collectie van C&A. “Dit is het duurzaamste T-shirt ter wereld,” klinkt het tijdens de persconferentie in Antwerpen, waar de lijn werd onthuld.

Lees meer: FashionUnited / Anne Buis

Beeld: C&A

2. Waarom dragen modeontwerpers een uniform?

Wat heeft Giorgio Armani gemeen met Steve Jobs, Karl Lagerfeld met Mark Zuckerberg en Anna Wintour met Moeder Teresa? Ze dragen een dagelijks uniform waar je ze meteen aan herkent.

Lees meer: FashionUnited / Jackie Mallon

Beeld: Catwalkpictures

3. Fashion x Food: deze modespelers wagen een sprong in de keuken

Dat liefde door de maag gaat, is algemeen bekend. Hoewel altijd anders wordt beweerd, lijkt de modeindustrie toch een grote eetlust te hebben. Steeds meer retailers houden zich bezig met gastronomie. Zo kondigde Hudson’s Bay aan samen te werken met meesterkok Ron Blaauw voor het Amsterdamse filiaal van de keten en in de rest van haar vestigingen krijgt La Place een eigen plek. FashionUnited nam een moment om in kaart te brengen welke modespelers onlangs een sprong in de keuken waagden.

Lees meer: FashionUnited / Caitlyn Terra

Beeld: FashionUnited

4. CEO Sarenza: “Wij willen de favoriete schoenen e-tailer in Europa worden”

Veel tijd heeft de CEO van Sarenza, Stéphane Treppoz, niet voor interviews. Binnen enkele uren vliegt hij alweer terug naar Parijs. Maar speciaal voor de nieuwe collectiepresentatie kwam hij even over naar Amsterdam. FashionUnited sprak hem over het succes van Sarenza, het nieuwe distributiecentrum en de ambities voor de toekomst.

Lees meer: FashionUnited / Anne Buis

Beeld: Sarenza

5. Sandra Harmsen over 35 jaar Humanoid: 'de boodschap, liefde en passie zijn gebleven'

Het Nederlandse kledingmerk Humanoid bestaat 35 jaar. Om dat te vieren brengt het bedrijf een speciale 'Collectables' capsule collectie op de markt die vandaag wordt gelanceerd. De collectie bestaat uit 25 modellen. Het is een compilatie van favoriete items uitgekozen door trouwe klanten en het eigen team. De items zijn vertaald naar een hedendaags beeld en ieder stuk is uitgevoerd in zeker twee verschillende stoffen en tot zeven kleuren.

Lees meer: FashionUnited / Esmerij van Loon

Beeld: Humanoid Collectables collectie, mei 2017

6. Dit is het nieuwe winkelconcept van Asics

Sportmerk Asics lanceert een nieuw winkelconcept. Na de eerste ombouw in Brussel is het nu de beurt aan de vestiging in Amsterdam. FashionUnited sprak Scott Wakefield, retail director van Asics Europe voor een toelichting.

Lees meer: FashionUnited / Anne Buis

Beeld: Asics

7. Kroniek van een naoorlogs Amsterdams mode-imperium

Het Huis met de Groene Lantaarn: de naam zal bij de jonge generatie niet direct en belletje doen rinkelen. Toch was dit ooit het grootste import- en agenturenmodebedrijf van Nederland. ‘Het Huis’ vertegenwoordigde commerciële Duitse topmerken waaronder Bleyle, dertig jaar geleden een wereldfirma gespecialiseerd in tricot. Auteur Jos Weijens werkte bijna twintig jaar bij Het Huis met de Groene Lantaarn en schreef een boek over de opkomst en ondergang van het mode-imperium. De schrijver heeft een vlotte pen: hij voert zijn lezers mee naar een andere tijd, al is de tone-of-voice niet nostalgisch. FashionUnited belde de auteur op voor een gesprek.

Lees meer: FashionUnited / Natasje Admiraal

Beeld: Boekcover; 2 Advertentie Bleyle’s Knaben Anzüge;

Homepagefoto: Sarenza

overzicht mei
Terugblik