V&D maakt doorstart met mobiele app Frendz
bezig met laden...
Modeketen V&D maakt geen doorstart als online warenhuis, maar met een app genaamd Frendz. Dit maakt Ronald van Zetten bekend in een interview met het Financieele Dagblad. De keuze om V&D niet door te zetten als online warenhuis is het gevolg van ‘gammele IT-systemen van het bedrijf’ aldus van Zetten.
Frendz wordt al enkele maanden getest door een selecte groep. In de app creëert de gebruiker eigen moodboards en kan die van andere gebruikers bekijken voor inspiratie. In foto’s zijn items getagd die leiden naar de 40 tot 50 aangesloten partners of direct naar de website van merken die nog niet aangesloten zijn. De producten van de partners kunnen direct in de app gekocht worden door gebruikers.
Het grote voordeel van de app zou zijn dat de gebruikers inspiratie opdoen door middel van influencers en mensen die ze volgen en ‘niet het advertentiebudget van Google’. Hierdoor worden ook kleinere merken beter zichtbaar voor de consument. Bij de omschrijving van de app in de Google Play Store staat dan ook: “Wat ‘het’ modebeeld is, bepaal je natuurlijk vooral zelf.’
Het concept moet geld opbrengen door de verkoop van data over trends en voorkeuren aan partnerbedrijven. Ook wordt een commissie van 10 procent gevraagd over de omzet en wordt per transactie 1 euro in rekening gebracht.
Sociale app Frendz eerste concept van V&D Concepthouse
Roland Kahn, Ronald van Zetten en Jaco Scheffers kondigden na de overname van het failliete V&D het idee van V&D Concepthouse aan. De naam wordt nu alleen nog gebruikt als bedrijfsnaam, omdat volgens Van Zetten de naam V&D niet de juiste ‘hippe’ reputatie heeft. Frendz is het eerste concept van het bedrijf. Het komende jaar zullen nog meer concepten geïntroduceerd worden meldt Van Zetten tegen het Financieele Dagblad. Onder andere het bekende PrijzenCircus en de SchoolCampus zijn hier onderdeel van.
Begin maart werd gewezen op de vertraging van het nieuwe concept van V&D door curatoren. In eerste instantie stond een webwinkel op de planning, maar dat werd veranderd in een platform voor jonge ondernemers, ‘V&D Concepthouse’..
Modeketen V&D werd op 31 december 2015 officieel failliet verklaard. Daardoor verloren 10.000 mensen destijds hun baan. Oude panden kregen een nieuwe invulling door bijvoorbeeld Hudson’s Bay, Bestseller of tijdelijke conceptstores. Roland Kahn, Ronald van Zetten en Jaco Scheffers kochten met hun bedrijf Retail Ventures de merknaam van V&D in juni 2016 op.
Beeld: FashionUnited en Frendz Google Play Store