Virtuele catwalk: de 3D-modeshow van marketingbureau Nightingale
bezig met laden...
Na 3D-designsoftware en virtueel winkelen is nu ook de digitale modeshow in opkomst. Via een persbericht laat marketing- en communicatiebureau Nightingale weten in samenwerking met 3D-illustrator Filip Anthonissen een digitale, driedimensionale modeshow te hebben ontwikkeld. De show heeft de vorm van een twee minuten durend animatiefilmpje en is hieronder te bekijken.
In het filmpje zijn virtuele kledingstukken te zien van de merken Selected, Esprit, Nathalie Vleeschouwer, Drykorn en Her, allen klanten bij Nightingale. De kledingstukken worden niet op modellen getoond, maar bewegen zich zelfstandig voort door de kamers van een mediterrane villa, compleet met zuilen, brede trappen, terracotta tegels, goudgeel avondlicht en een patio met uitzicht op zee. Het is op het eerste gezicht misschien wat vervreemdend, die wandelende outfits, maar als het aan Nightingale ligt is dit de toekomst van de catwalk.
De merken die bij het project betrokken waren zijn in ieder geval enthousiast over het eindresultaat. Volgens Ines van Wely, communicatieverantwoordelijke bij Nightingale, is dat te danken aan het feit dat “deze approach (de 3D-catwalk, red.) de klassieke manier van collectiepresentaties compleet omgooit”.
3D-technologie ook op andere gebieden binnen de mode-industrie voor vernieuwing zorgen, benadrukt Nightingale in het persbericht. 3D-technologie wordt realistischer, waardoor fysieke kledingstukken steeds vaker overbodig zouden kunnen worden. In het productieproces van kleding kan 3D-design bijvoorbeeld tastbare samples (de uitgemonsterde kledingstukken, red.) vervangen, wat het maakproces versnelt en overproductie vermindert. Ook kan met behulp van 3D-technologie een realistisch beeld van een kledingstuk aan de consument worden getoond zonder dat een fysieke winkel of show nodig is. Sommige modebedrijven maken al gebruik van 3D-technologie. Kledingmerk Tommy Hilfiger, bijvoorbeeld, heeft het doel in 2022 alle collecties met 3D-designprogramma’s te ontwerpen. Een pionier van eigen bodem is het Amsterdamse ‘digitale modehuis’ The Fabricant. Dit bedrijf wil naar eigen zeggen leidend zijn in het ontwikkelen van digitale mode. The Fabricant maakt fotorealistische digitale kleding, editorials en animaties die door andere bedrijven kunnen worden gebruikt in winkels, op online platforms en digitale kanalen.
Met de 3D-modeshow wil Nightingale modemerken stimuleren om de mogelijkheden van digitale mode te onderzoeken. “Mode is een constant veranderende industrie en merken zijn soms terughoudend om te experimenteren met nieuwe technologieën”, zegt Stijn Nachtergaele, oprichter van het marketingbureau. “Dat is waarom we digitale mode bij onze klanten wilden introduceren met een 3D-catwalk.”
Beeld: Filip Anthonissen x Nightingale. Foto via Nightingale.
Gerelateerd uit het archief:
- Gucci laat mobiele shoppers sneakers passen via augmented reality (2019)
- Zalando maakt gebruik van VR in nieuwe pop-up store (2019)
- Augmented reality op de Modefabriek: zo gaat AR retail veranderen (2019)
- 3D pioniers: digitaal design bij Hugo Boss (2018)
- Frontrow bij Tommy Hilfiger met virtual reality (2015)