CEO Sendcloud: ‘Niet meer haalbaar voor webshops om alle retouren te betalen’
bezig met laden...
Gratis verzenden en retourneren mogen dan de norm zijn geworden, het is voor webwinkels nauwelijks haalbaar om de vele retouren van consumenten op hun rekening te nemen. Dat zegt Rob van den Heuvel, CEO bij verzendplatform Sendcloud, in een interview met De Ondernemer.
Het retourneren brengt allerlei kosten met zich mee, aldus Van den Heuvel in het interview. ‘Denk aan de verpakking, bezorging, maar ook de verwerking van de retouren, het uitpakken en het controleren van het product.” Volgens Van den Heuvel kost een retour een winkelier gemiddeld 12,50 euro. “Gratis retouren is een mooi lokkertje voor de consument, maar tegelijkertijd ook onhoudbaar voor winkeliers om hier jarenlang zelf voor op te draaien.”
Bij verschillende grote bedrijven vindt al een kentering plaats. Bij modebedrijven Boohoo, Zara, Uniqlo en Next doen retourkosten alweer een herintrede, nadat retourneren een tijd gratis was. Sendcloud biedt bedrijven nu zelf een service aan die hen de mogelijkheid biedt om retourkosten af te wentelen op klanten. Een maand na de introductie maakt al een derde van de grote Sendcloud-klanten daar gebruik van, laat Van den Heuvel weten.
De verwachting is dat het (her)introduceren van retourkosten winkeliers uiteindelijk tijd en geld scheelt. ‘Natuurlijk loop je als winkelier het risico dat je minder klanten krijgt als je retouren betaalt maakt,’ nuanceert Van den Heuvel tegenover De Ondernemer, ‘maar tot dusver hebben wij nog geen signalen van ontvangen dat dit gebeurt.’
Behalve dat winkeliers ervan profiteren, is de verwachting dat klanten hun aankopen beter gaan overwegen als retouren niet meer gratis zijn. Omdat er dan minder pakjes worden verstuurd - en er dus minder verpakkingsmateriaal en bezorgbusjes nodig zijn - heeft ook het milieu daar baat bij, is het idee.