Expert advies op Modefabriek over e-commerce: maak vanaf het begin de juiste keuzes

Waar sociale media platforms als Instagram en Facebook winkelfuncties introduceren, wordt het online verkopen van producten steeds ingewikkelder. Moderetailers en -merken moeten vanaf het begin af aan de juiste keuzes maken om geen risico op geldverlies te lopen, zegt Coen Frederiks, eigenaar van het in Amsterdam gevestigde digitale bureau Coqtail. Hij gaf starters advies op de Amsterdamse modevakbeurs Modefabriek.

E-commerce verandert snel. Mensen zijn de afgelopen jaren steeds meer tijd online gaan besteden, vooral op smartphones, zegt Frederiks. Tegelijkertijd is het aantal kanalen toegenomen, van blogs en Pinterest tot vergelijkingssites, waarbij sommigen, waaronder Instagram, eigen winkelfuncties introduceerden. Een merk of bedrijf beschikt over meerdere kanalen voor productpromotie en e-commerce is daardoor verwarrender geworden.

E-commerce verandert: Wat moderetailers en -merken kunnen doen

Door het toegenomen aantal kanalen gebruiken klanten webwinkels minder om producten te zoeken, omdat velen van tevoren al hebben besloten wat ze willen: “De functie van een webshop is steeds meer gebaseerd op conversie in plaats van inspiratie,” aldus Frederiks. Tegenwoordig vindt een aankoopbeslissing plaats op sociale media en allerlei andere kanalen. Deze gedragsverandering betekent voor webwinkels dat ze het aankoopproces moeten vergemakkelijken om een snelle aankoop te garanderen. Voordat functies worden aangepast, is het handig om te analyseren hoe klanten een webshop gebruiken. Toen Frederiks en zijn team de webshop van het Nederlandse sneakermerk Nubikk herontwierpen, ontdekten ze dat veel klanten slechts één paar schoenen kochten. Hij ontwierp een menu dat dat gedrag weerspiegelde, waarmee het beslissingsproces van geslacht, model, maat en kleur eenvoudiger werd. Zodra een paar is gekozen, kunnen klanten direct afrekenen, zonder nog op hun winkelmandje te hoeven klikken.

Bekijk de video om te zien hoe snel klanten een paar Nubikk-sneakers kunnen kopen.

E-commerce zal breder worden

Momenteel kan men voor online shopping terecht op een website, maar e-commerce wordt breder, stelt Frederiks. Dat komt omdat extra kanalen als Instagram en Facebook worden verbonden aan een e-commerceplatform. “Webshops zoals ze nu zijn, zullen snel veranderen naar multiplatforms,” zegt hij.

Er zijn diverse systemen die kunnen dienen als het centrale e-commercesysteem dat is verbonden met verschillende platforms, waar klanten eindelijk kunnen winkelen. Frederik’s bedrijf werkt met de software SpreeCommerce, maar er is bijvoorbeeld ook Magento en Shopify.

Coen Frederiks’ advies omtrent e-commerce voor starters:

  • 1. Doe kennis op. Huur een medewerker in die zich richt op e-commerce of zoek een externe partner: “Dat is het grootste probleem waarmee we nu worden geconfronteerd. De meeste retailers en merken weten niet wat er online gebeurt en hoe het kan helpen hun bedrijf te optimaliseren.”
  • 2. Maak de juiste beslissing over technologieën: “Is het Magento, Shopify, SpreeCommerce of een oplossing op maat?”
  • 3. Kies een goede betalingsdienstaanbieder: “Het laatste deel van de aankoop is zo belangrijk. Dus het kiezen van de juiste betaaldienst is cruciaal.”
  • 4. Maak goede content: “Goede content begint met productfoto’s en dat is erg belangrijk om het merkbewustzijn uit te breiden naar online kanalen. Als je hier niet in kunt investeren, is e-commerce waarschijnlijk niets voor u.”

Het beginnen aan e-commerce moet goed worden overwogen

“Als je het doet, moet je het goed doen. Anders kun je veel geld verliezen bij de opzet en verkoop je niets online,” zegt Frederiks. “Je moet dus investeren in goede e-commerce, content, fulfilment en ondersteuning. Het is belangrijk om van tevoren een businesscase te maken.”

Aan retailers en merken die net zijn begonnen met online verkoop en nog niet veel willen investeren in e-commercesystemen adviseert Frederiks om voor een oplossing als Shopify te kiezen. Shopify biedt een webshop voor een paar honderd dollar per jaar en stelt bedrijven in staat zich eerst te richten op het creëren van content en marketing.

“Ik zie veel kleine retailers en merken die beginnen met Shopify, wat tractie krijgen en van daaruit professionaliseren,” zegt Frederik. “Stap voor stap, maand na maand, moet je je e-commercepositie optimaliseren. Het is niet iets dat je installeert en dat morgen werkt. Stap voor stap kun je er geld mee verdienen.”

Vertaling en bewerking vanuit het Engels: Tessa Guntlisbergen.

Beeld: FashionUnited

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN