Artikelen door Anna Roos van Wijngaarden
Alibaba opent eerste datacenter in Nederland
Alibaba Group gaat zijn eerste datacenter in Nederland bouwen. Dat maakte CEO Eddie Wu bekend op de Apsara Conference 2025 in Hangzhou, zo blijkt uit een persbericht van Reuters. Een exacte locatie of openingsdatum is nog niet bekend. Wel zoekt het bedrijf al medewerkers, onder wie Technical Program Managers, om de uitrol te begeleiden. Na...
Retailbezig met laden...
Merken moeten stoppen met misleidende katoenverhalen, stelt rapport Solidaridad
Volgens onderzoekers van Good On You (GOY) communiceren merken vaak en uitvoerig over duurzaam katoengebruik, terwijl hun assortimenten in de praktijk vooral op synthetische stoffen leunen. Zo luidt de belangrijkste conclusie uit het nieuwe Cotton Rankings Report dat GOY hielp samenstellen voor liefdadigheidsinstelling Solidaridad. Het 2025...
BusinessMemberbezig met laden...
eBay neemt grootste Noorse resale-app Tise over
eBay heeft een overeenkomst gesloten om Tise over te nemen, de populairste Noorse marktplaats voor tweedehands mode- en interieurartikelen met hoofdkantoor in Oslo. Tise, een mobile-first applicatie, telt ruim 2,5 miljoen geregistreerde gebruikers in Scandinavische landen, waarvan meer dan één miljoen in Noorwegen. De totale waarde van het...
Retailbezig met laden...
Eindoordeel Deense toezichthouder: Kopenhaagse modeweek doet niet aan greenwashing
In februari 2025 dienden Tanja Gotthardsen, specialist in greenwashing, en de Deense consumentenorganisatie Tænk een klacht in bij de Deense Consumentenombudsman tegen Copenhagen Fashion Week (CPHFW) en zeven deelnemende Deense modebedrijven: Baum und Pferdgarten, Berner Kühl, Forza Collective, Herskind, OpéraSport, Stine Goya en Won Hundred. De...
ModeFeaturedbezig met laden...
Nederlandse consument spendeert meer aan producten in huis - en ze komen vaker uit China
De grootste les uit de monitor van Thuiswinkel voor Q2 2025 en H1 2025 is dat de Nederlandse e-commercemarkt niet statisch is. De Nederlandse consument gaf in het eerste half jaar 17 miljard euro uit aan onlineaankopen. Dat is één procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Het aantal onlineaankopen daalde tot 168 miljoen transacties....
BusinessMemberbezig met laden...
Onderzoek: route naar methaanreductie in de mode steunt op leer, wol en kasjmier
Collective Fashion Justice berekende samen met Amerikaanse universiteiten de impact van methaan voor de kleding- en schoenenproductie wereldwijd. De resultaten staan in een whitepaper, die serieuze vraagtekens zet bij de duurzaamheid van dierlijke materialen. Met op nummer één: (geiten)kasjmier, wol en leer. Óók mode: 8,3 miljoen ton methaan Uit...
Business| Featuredbezig met laden...
Adidas, Target en Zalando in nieuw onderzoeksproject voor biobased schoenzolen
Het project start deze maand met deelnemers als Adidas, Target en Zalando, en met materiaalinnovatoren als Evoco, Kuori en Yulex. Doel van de samenwerking is om biogebaseerde (biobased) polymeren te testen en als vermarktbare, hoogwaardige alternatieven voor de schoenenindustrie. Fossiele grondstoffen vormen een klimaatrisico - alleen al gezien...
BusinessMemberbezig met laden...
Nieuwe aanbestedingsrichtlijn textiel: focus op hergebruik, niet alleen de laagste prijs
De nieuwe Richtlijn Aanbesteding Inzameling en Sortering Huishoudelijk Textiel van de Nederlandse Vereniging voor Afval- en Reinigingsdiensten (NVRD) geeft gemeenten meer ruimte om maatschappelijke waarden mee te wegen in de gunning en niet lukraak te kiezen voor de economisch meest voordelige aanbieding. Met heldere minimumeisen en vier...
BusinessMemberbezig met laden...
Mud Jeans behaalt Testex Circularity duurzaamheidslabel
Mud Jeans heeft als eerste denimmerk ter wereld het nieuwe Testex Circularity Label in ontvangst genomen. Dat meldt het Nederlandse merk via LinkedIn. De certificering werd begin 2025 gelanceerd door het Zwitserse testinstituut Testex uit 1846, dat ook verantwoordelijk is voor de tests en certificering van het Oeko-Tex-duurzaamheidslabel. Het...
Retailbezig met laden...
In beeld: Oysho opent eerste Nederlandse winkel aan de Kalverstraat in Amsterdam
De Spaanse sport- en athleisureketen Oysho, onderdeel van modegroep Inditex (Zara, Bershka), heeft haar eerste Nederlandse winkel geopend aan de Kalverstraat 42 in Amsterdam. De flagshipstore ligt op steenworp afstand van de Dam en beslaat 1.359 m², waarvan 725 m² winkelruimte, verdeeld over vier verdiepingen. Een volledig glazen gevel, stenen...
Retail|In Beeld bezig met laden...