• Home
  • Nieuws
  • Business
  • H&M en Decathlon passen duurzaamheidsclaims aan na onderzoek ACM

H&M en Decathlon passen duurzaamheidsclaims aan na onderzoek ACM

Door Nora Veerman

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Beeld: H&M

De duurzaamheidsclaims van modeketen H&M en sportwinkelketen Decathlon waren onduidelijk en onvoldoende onderbouwd. Dat komt naar voren uit onderzoek van de Autoriteit Consument en Markt, die afgelopen jaar onderzoek deed naar de bedrijven. Beide bedrijven hebben toegezegd hun werkwijze te zullen aanpassen. De ACM legt H&M en Decathlon daarom geen sancties op, zo is in een publicatie van de toezichthouder te lezen.

Update 12:00 13 september:

Zowel H&M als Decathlon heeft aangegeven de duurzaamheidsclaims, die bijvoorbeeld voorkomen op webpagina’s en producten, te zullen aanpassen of verwijderen. Beide bedrijven hebben daarnaast beloofd consumenten duidelijker te informeren over duurzaamheid om misleiding te voorkomen.

Tot slot doneren ze respectievelijk 500.000 en 400.000 euro aan onafhankelijke, duurzame doelen ter compensatie van hun vage duurzaamheidsclaims, zo schrijft de ACM. De consumentenwaakhond blijft de toezeggingen voor een periode van twee jaar controleren.

Duurzaamheidsclaims H&M en Decathlon waren te vaag

De ACM startte begin vorig jaar een onderzoek naar duurzaamheidsclaims in de kledingsector. De organisatie zag daar ‘veel mogelijk misleidende duurzaamheidsclaims’, zo schreef deze destijds. Na vooronderzoek zoomde de ACM nog verder in op zes modebedrijven, waaronder H&M en Decathlon.

Duurzaamheidsclaims moeten volgens de ACM ‘juist, duidelijk en controleerbaar’ zijn, aldus de toezichthouder. De ACM hanteert daarvoor vijf vuistregels. Ten eerste moeten bedrijven duidelijk maken welke duurzaamheidsvoordelen een product heeft. Duurzaamheidsclaims moeten actueel zijn en worden onderbouwd met feiten. Visuele claims en keurmerken moeten behulpzaam zijn voor consumenten en geen verwarring opleveren. Vergelijkingen met andere producten, diensten of bedrijven moeten eerlijk zijn, en bedrijven worden ook geacht eerlijk en concreet te zijn over hun duurzaamheidsinspanningen.

Uit het onderzoek bleek dat H&M en Decathlon hun producten aanprijzen met termen als ‘conscious’ of ‘ecodesign’ zonder aan te geven wat de producten precies duurzamer maakt dan andere.

ACM: ‘Tevreden, maar blijven oog houden op kledingbranche’

De bedrijven gaven tijdens het onderzoek zelf aan hun beleid te willen aanpassen. “We zijn tevreden dat de bedrijven erkennen dat zij duidelijker hadden moeten informeren over de duurzaamheid van hun producten,” zegt Cateautje Hijmans van den Bergh, bestuurslid bij de ACM. “En dat zij verschillende duurzaamheidsclaims en de onderbouwing daarvan aanpassen. We waarderen het dat de bedrijven ook een flink bedrag schenken aan duurzame doelen als compensatie.”

De komende jaren blijft de ACM een oog houden op de kledingbranche, zo blijkt uit de publicatie. De waakhond waarschuwt dat ook in de toekomst overtredingen tot boetes kunnen leiden.

Lees ook:
AUTORITEIT CONSUMENT EN MARKT
Decathlon
Duurzaamheid
H&M