Achtergrond: het leven en de carrière van Karl Lagerfeld (1933 - 2019)
bezig met laden...
De modeindustrie is een van zijn grootste iconen verloren. Modeontwerper en alleskunner Karl Lagerfeld, die onder meer modehuis Chanel redde van de ondergang, is op 85-jarige leeftijd overleden, zo wordt dinsdag 19 februari 2019 bekend.
FashionUnited gidst je langs de belangrijkste momenten uit het leven en de carrière van Karl Lagerfeld.
10 september 1933: Geboren als Karl Otto Lagerfeldt
Karl Lagerfeld komt ter wereld op 10 september 1933 als Karl Otto Lagerfeldt in Hamburg, Duitsland. Over het geboortejaar van de ontwerper is onduidelijkheid omdat hijzelf altijd ontkent in 1933 geboren te zijn. Ook op de website van zijn merk Karl Lagerfeld staat het jaar 1938. De ontwerper haalt later de laatste letter van zijn achternaam weg om het commerciëler te laten klinken.
1949: Jonge Karl verhuist naar Parijs
Op 14-jarige leeftijd verhuisd Karl naar Parijs, mode hoofdstad, om naar school te gaan op het Lycée Montaigne, met als profiel teken en geschiedenis.1955: Start bij Pierre Balmain als assistent
Na het behalen van de tweede plaats vaan een ontwerpwedstrijd van het International Wool Secretariat voor een schets van een jas (hij verliest van Yves Saint Laurent), begint de 22-jarige Karl zijn carrière als assistent bij Pierre Balmain. Als onderdeel van de prijs wordt zijn ontwerp namelijk geproduceerd door Balmain.
1958: Aanstelling bij Jean Patou
Nadat Lagerfeld drie jaar heeft gewerkt bij Pierre Balmain, wordt hij aangesteld als artistiek directeur voor haute couture collecties bij Jean Patou.
Zijn eerste collectie presenteert hij datzelfde jaar nog, onder de naam 'Roland Karl', in plaats van zijn eigen naam. De collectie wordt echter niet goed ontvangen, verschillende journalisten bestempelen het als 'geen couture'. Volgens Carrie Donovan komt er zelfs boe-geroep uit het publiek. In 1960 wordt opnieuw een van de collecties van Lagerfeld niet goed ontvangen. De collectie wordt nu namelijk als 'eerder ready-to-wear' bestempeld. Ook wordt door de media gezegd dat de rokken in de collectie tot 'de kortste rokken in Parijs zijn'.
Hij blijft vijf jaar voor het modehuis ontwerpen voordat hij vertrekt met als reden dat hij 'zich verveelt'.
1963: Aanstelling bij Tiziani
Na een rustperiode na het opstappen bij Jean Patou vanwege 'verveling', neemt Lagerfeld een baan aan als ontwerper bij modehuis Tiziani in Rome.
1964: Aan de slag als freelance ontwerper voor modehuis Chloé
Lagerfeld gaat aan de slag als freelancer bij modehuis Chloé. In eerste instantie ontwerpt hij enkele stukken per seizoen voor het merk.
In 1966 wordt hij definitief aangesteld als creatief directeur. In 1997 wordt Lagerfeld vervangen door Stella McCartney, de dochter van muzikant Paul McCartney. Lagerfeld is alleen niet te spreken over zijn opvolger destijds: "Ze hadden een grote naam moeten kiezen. Dat hebben ze gedaan - in de muziek, niet in de mode. Laten we hopen dat ze net zo getalenteerd is als haar vader."
1965: Samenwerking tussen Fendi en Lagerfeld
De allereerste samenwerking met Italiaans modehuis resulteert in een langdurige samenwerking op termijn waarbij Karl aan het hoofd staat als creatief directeur.
Lagerfeld werkt inmiddels al meer dan 50 jaar voor het merk. In 1993 schokkeert hij de modewereld, waaronder hoofdredacteur van Vogue Amerika, Anna Wintour, wanneer hij strippers en porno-actrices inhuurt om de nieuwste collecties te tonen. Naar verluidt is Anna Wintour de show uitgelopen.
Lagerfeld houdt wel van theatrale locaties om zijn collecties te tonen, zo ook voor de collecties van Fendi. Zo houdt hij in 2007 een show op de Chinese Muur en kiest hij in 2016 voor het jubileum van het merk voor de Trevi Fontein in Rome. De locatie van de show voor het 90-jarige jubileum kwam echter niet als een totale schok omdat Fendi al sinds 2013 investeert in meerdere fonteinten in Rome.
1970: Lagerfeld tijdelijk ontwerper voor Curiel
Na de dood van het hoofd van het merk, Gigliola Curiel, neemt Lagerfeld tijdelijk het ontwerp-stokje over bij modehuis Curiel. De eerste collectie van zijn hand wordt beschreven als geschikt voor een filmster uit de jaren 30 van die eeuw.
1982: Lagerfeld wordt gevraagd te ontwerpen voor Chanel
Karl Lagerfeld wordt door het bestuur gevraagd of hij creatief directeur wil worden bij Chanel. Op dat moment zit Chanel in een dip en wordt het naar verluidt alleen nog maar gedragen door vrouwen van ministers, zo vertelt Karl na de onthulling van zijn eerste collectie voor het modehuis.
Destijds zou Lagerfeld hebben gezegd: “Wat ik nu doe zou Coco gehaat hebben. Het label heeft een imago en het is aan mij om deze een update te geven. Ik doe wat zij nooit heeft gedaan. Ik moet mijn eigen draai vinden. Ik had als vertrekpunt wat Chanel was en het brengen tot wat het moet zijn, kan zijn en wat het kan zijn voor iemand anders.”
In 1994 verschijnt tijdens de catwalkshow van Chanel een controversieel item op het toneel. Lagerfeld heeft namelijk gebruik gemaakt van een vers uit de Koran, zonder zich bewust te zijn van de herkomst van de tekst, als print op het kledingstuk. Lagerfeld biedt zijn excuses aan en legt uit dat hij het was tegengekomen in een boek over de Taj Mahal en er van uit was gegaan dat het ging om een liefdesgedicht. Naar verluidt zijn de drie jurken waarop het vers te zien was, verbrand.
Een geliefde locatie voor de presentatie van de Chanel-collecties is het Grand Palais in Parijs. In februari 2008 vindt voor het eerst een Chanel-show plaats in het museum, waar tot de dag van vandaag nog steeds veel van de collecties getoond worden. De locatie is inmiddels al omgetoverd tot een Griekse tempel, een bistro, een ijsschots, een vliegveld en een vervallen theater. Het is ook de plaats waar de geliefde peetzoon van Lagerfeld, Hudson, zijn debuut maakt op de catwalk.
Onder leiding van Karl Lagerfeld behaalt Chanel in 2015 een omzet van 6,24 miljard euro.
1984: Oprichting eigen label Karl Lagerfeld
Rondom het thema ‘intellectual sexiness’ richt Lagerfeld zijn merk Karl Lagerfeld op. Tegen Vogue zegt hij destijds: "Ik heb niet mijn hele leven gedroomd van mijn naam op de gevel. Nu zetten we die er toch op omdat het het juiste moment is. Ik heb naam gemaakt, waarom zou ik deze dan niet gebruiken?" Door de jaren heen presenteert de ontwerpen steeds weer nieuwe lijnen en merken onder zijn eigen merk waaronder KARL, Karl Line en Karl Lagerfeld Paris. Het merk Karl Lagerfeld is in 2011 goed voor een bedrag van 100 miljoen euro door middel van licensies aldus nieuwsbureau Reuters.
1989: Lagerfelds partner, Jacques de Bascher, overlijdt
Jacques de Bascher, Franse socialite en geliefde van Karl, overlijdt aan de gevolgen van Aids. De twee zijn al sinds de jaren zeventig samen. Bascher is op het moment van overlijden 38 jaar oud.
2001: Drastisch gewichtsverlies
Karl Lagerfeld valt 45 kilo af. Hij publiceert later nog een boek over zijn gewichtsverlies genaamd The Karl Lagerfeld Diet. De reden voor het afvallen zou de nieuwste collectie van Hedi Slimane destijds zijn geweest waar dunne mannelijke modellen de hoofdrol speelde bij de presentatie. Karl vertelt meerdere malen dat deze pakken hem de motivatie gaven om af te vallen.
2002: Denimcollectie in samenwerking met Diesel
Karl Lagerfeld vraagt Renzo Rosso, oprichter van Diesel om samen te werken aan een speciale denim collectie. De collectie krijgt de naam Lagerfeld Gallery.
2004: Karl Lagerfeld x H&M
Lagerfeld is de eerste grote ontwerper die een samenwerking aangaat met modeketen H&M. Het zorgt voor opschudding in de mode-industrie want voor het eerst hebben mannen en vrouwen toegang tot betaalbare luxe.
In de zwart-wit reclame voor de collectie zijn ontwerpen te zien en Lagerfeld die de woorden spreekt: "Als je goedkoop bent, werkt niks."
Destijds is Karl niet blij met het feit dat een beperkt aantal aan items van zijn ontwerpen worden gemaakt. Daarnaast is hij niet te spreken over de grotere maten die H&M produceert van zijn collectie. “De mode die ik ontwerp is gemaakt voor mensen met een slank figuur,” aldus Karl tegen een Duitse krant.
2005: Verkoop eigen merken aan Tommy Hilfiger
Lagerfeld verkoopt zijn twee persoonlijke merken, Karl Lagerfeld en Lagerfeld Gallery, aan Tommy Hilfiger, maar Lagerfeld blijft hoofd van de creatieve afdeling. Karl Lagerfeld besloot zijn merken te verkopen vanwege de grote basis die Tommy Hilfiger al had wereldwijd en de infastructuur waar zij over beschikken. Zo wil Lagerfeld zijn twee merken laten groeien door van deze kennis en schaalgrootte te profiteren.
2007: Lagerfeld Confidential: documentaire over zijn leven
Lagerfeld is het onderwerp van een documentaire gemaakt door Vogue. De documentaire werd gemaakt door Rudolphe Marconi en wordt beschreven als een intiem portret van de excentrieke ontwerper. Het is voor het eerst dat de ontwerper zijn privé leven laat vast leggen.
2008: Lagerfeld teddyberen, muizen en vingerpoppen
Steiff, legendarisch Duitse fabrikant van de bekende teddyberen maakt een variant met een gelijkenis van Karl. Het jaar daarop volgt Tra Tutti met speelgoed muizen en vingerpoppen met karaktereigenschappen van de ontwerper.
2010: Couture Council Fashion Visionary Award
Voor zijn creatieve bijdrage aan de modewereld ontvangt Lagerfeld de Couture Council Fashion Visionary Award in 2010. Het is niet de eerste award die de ontwerper ontvangt en ook zeker niet de laatste. Hij is inmiddels geëerd met onder andere de Gordon Parks Foundation Award, de Neiman Marcus Award, een Outstanding Achievement Award en aan het einde van 2017 wordt hij geëerd met de John B. Fairchild Award.
Lagerfeld heeft prijzen ontvangen voor zijn rol in de mode, fotografie en in de filmwereld. Ook werd hij geroemd voor zijn invloed op het imago van de stad Parijs. Tijdens de uitreiking van een van de prijzen zei Anna Wintour: "De kennis van Karl is ongelofelijk en ik moet toegeven, een beetje beangstigend.
2011: Karl adopteert kat Choupette
Karl neemt de kat over van een vriend die niet langer voor haar kan zorgen. Wanneer hij aan Karl vraagt of iemand uit zijn modehuis voor haar wil zorgen, antwoordt hij: ‘Choupette blijft bij mij’. Tijdens een interview met Jessica Chastain vertelt hij liefkozend dat hij dankzij haar ‘een aardiger persoon wordt. Ook al is ze ontzettend verwend.’
Karl Lagerfeld is zo verzot op zijn kat Choupette, die inmiddels wereldfaam heeft verworven, dat hij bij zijn eigen merk een collectie aan het beestje wijdt in 2014.
2012: Wassen beeld Karl Lagerfeld
Karl Lagerfeld is de eerste modeontwerper met een wassen beeld. In het wax-museum Panoptikum te Hamburg, de Duitse geboortestad van de 78-jarige creative duizendpoot, is ‘Kaiser Karl’ vereeuwigd.
2013: Lagerfeld regisseert korte film voor Chanel
Lagerfeld kruipt opnieuw achter de camera, dit keer voor de korte film‘Once upon a time…’. Het verfilmt een deel van het leven van Gabrielle Chanel met Keira Knightley in de hoofdrol als de jonge Gabrielle en Clotilde Hesme als Adrienne Chanel, de tante van de welbekende ontwerpster.
2014: Lagerfeld Barbie
Mattel wijdt een speciale editie van de populaire Barbie pop aan de ontwerper. Barbie draagt de bekende stijl van Karl: haar in een staart, zwarte zonnebril, getailleerde zwarte jas, een wit overhemd, een zwarte stropdas, zwarte broek en schoenen en niet te vergeten de vingerloze handschoenen. De oplage bedraagt 999 poppen.
2014: Lagerfeld ontwerpt cosmetica voor Shu Uemura
Lagerfeld onthulde in 2012 producten van Shu Uemura te gebruiken als hij in bad ging. In 2014 ontwerpt hij tot twee keer toe beautyproducten voor het merk waaronder een kerst cadeaupakket.
2015: Karl Lagerfeld ontvangt Outstanding Achievement Award
Lagerfeld wordt geëerd voor zijn bijdrage aan de mode-industrie. Inmiddels is de ontwerper al meer dan een halve eeuw werkzaam in de mode, waar hij voor verschillende merken werkte, zoals Chanel, Fendi en Chloé, en natuurlijk zijn eigen label.
2016: Aankondiging plannen Karl Lagerfeld Hotels & Resorts
Lagerfelds ontwerpcarrière is nog lang niet klaar, zo bewijst hij nu hij ook hotels, resorts en restaurants gaat ontwerpen.
2017: Karl Lagerfeld ontvangt La Médaille Grand Vermeil de la Ville
Na afloop van de Chanel herfst/winter 2017 Couture show ontving ontwerper Karl Lagerfeld de La Médaille Grand Vermeil de la Ville van de gemeente Parijs. Lagerfeld ontving de medaille vanwege zijn toevoeging aan de reputatie van Parijs als modestad.
Het decor van de catwalkshow in het Grand Palais was een reproductie van de Eiffeltoren van 50 meter hoog. Na de finale liep Lagerfeld onder de gebouwde Eiffeltoren door waar de burgemeester van Parijs, Anne Hidalgo, op hem wachtte.
22 januari 2019: Karl Lagerfeld mist voor het eerst zijn eigen show
Voor het eerst in de geschiedenis mist Lagerfeld een show. Bij de twee shows van Chanel op 22 januari is de iconische ontwerper nergens te zien. Een statement vanuit Chanel verklaart dat de ontwerper te moe was om de show bij te wonen. De geruchten over het mogelijk aftreden van Lagerfeld draait vervolgens op volle toeren.
19 februari 2019: Karl Lagerfeld is overleden
Lagerfeld overlijdt op 85-jarige leeftijd in Parijs, zo bevestigt Chanel in statement op dinsdag 19 februari, 2019. Lagerfeld staat op dat moment aan het hoofd van Fendi, Chanel en Karl Lagerfeld.
Foto: Karl Lagerfeld backstage tijdens zijn eerste Chanel Show. Credit: PIERRE GUILLAUD / AFP