Monitor Duurzaamheid: consumenten geven kleding al volop een tweede leven
bezig met laden...
Duurzaamheid; een speerpunt voor veel bedrijven, instanties en individuen. Want wie is er uiteindelijk verantwoordelijk voor verduurzaming in de samenleving en welke stappen worden al ondernomen door de consument zelf? De Monitor Duurzaamheid van de ABN Amro onderzoekt dit en publiceert elk kwartaal de resultaten. Op het gebied van onder andere kleding verwachten Nederlanders een grote bijdrage te kunnen leveren aan verduurzaming, zo blijkt uit de vandaag gepubliceerde editie.
Van de ondervraagden geeft 90 procent aan hun kleding een tweede leven te geven, 61 procent doet dit ‘volop’ en 28,4 procent ‘enigszins’. Een andere populaire optie om te verduurzamen in de eigen kledingkast is volgens het onderzoek het zo lang mogelijk gebruik van kleding. 65,6 procent geeft aan dit al ‘volop’ te doen en nog eens 27,5 procent doet dit ‘enigszins’. Het huren en lenen van kleding is nog niet populair, maar 1 en 3,7 procent geeft aan dit vaak te doen. De laatste jaren zijn onder andere huurservices geïntroduceerd bij Mud Jeans, Filippa K, Dutch Spirit en Hulaloop. Vooral in de Verenigde Staten zijn er bekende kledinghuur bedrijven zoals LeTote en Rent the Runway. Ook bij het aanschaffen van nieuwe kleding let nog maar een klein deel vaak op duurzame bestanddelen.
’Kleding zo lang mogelijk dragen en tweede leven geven populaire duurzame opties onder consumenten’
Uit de eerste Monitor Duurzaamheid bleek dat 80 procent van de Nederlanders zich bewust is dat men duurzamer moet leven om de planeet voor de volgende generaties goed achter te laten. Wanneer ze dit voelen in de portemonnee zijn ze echter terughoudend. Op het gebied van kleding is 54,2 procent van de ondervraagden bereid een bijdrage te leveren aan een duurzamere aanpak in hun leven, maar wanneer er meer betaald moet worden is nog maar 35,6 procent bereid dit te doen. Uit de monitor bleek al dat kleding niet de prioriteit heeft voor verduurzaming in het leven van de Nederlanders. Het staat als zevende op de prioriteitenlijst, achter onder andere afval, energie en voeding.
Lees ook:
- Rapport ABN Amro: Consumenten kopen bewuster en passen koopgedrag aan
- In de mode: leasemodellen, (online) abonnementen enverhuurdiensten
- Dilemma: Het kopen van ethisch verantwoorde kleding
- Wel of niet kopen: de verleiding van goedkope kleding
- Waarom duurzaamheid in de modeindustrie niet echt opschiet
- Hoe wegwerpbare kleding een milieuprobleem veroorzaakte
Beeld: Pexels