‘Nederlander wil duurzamer leven, duurzame garderobe nog geen topprioriteit’

Het it-woord van de afgelopen jaren: duurzaamheid. Steeds een groter deel van de Nederlanders is er mee bezig, maar overgaan tot actie is nog niet altijd het geval. Uit de eerste Monitor Duurzaamheid van ABN Amro blijkt dat 80 procent van de Nederlanders zich bewust is dat men duurzamer moet leven om de planeet voor de volgende generaties goed achter te laten, maar wanneer ze dit gaan voelen in de portemonnee zijn ze terughoudend.

Een duurzaam leven leiden alleen op basis van overtuiging is niet meer de realiteit aldus ABN Amro. “Gemak, prijs, fun, gezondheid en imago zijn minstens zo belangrijk. Het is de combinatie van factoren die een duurzaam product aantrekkelijk maakt. Als het aan consumenten ligt, mag het dan zelfs iets meer kosten,” aldus Franka Rolvink Couzy, hoofd sector research van ABN Amro, in het bericht. “Dit verklaart de worsteling van de burger, bij de overstap naar duurzame alternatieven.”

ABN Amro: Nederlander neemt nog kleine stappen op gebied van duurzaamheid

Kleine veranderingen zitten inmiddels al in het systeem van de Nederlanders; het licht uitdoen in een lege ruimte, afval scheiden, de fiets pakken voor korte afstanden, korter douchen en de verwarming een graad lager zetten. “Echter het overgrote deel van de ondervraagden laat zich weerhouden om duurzame maatregelen te nemen door de kosten die hiermee gemoeid zijn. Toch is de meerderheid zich bewust van het feit dat de volgende generatie serieuze problemen ondervindt van de uitstoot die zij veroorzaken. “Zodra de kosten op termijn weer worden terugverdiend is de consument meer geneigd in duurzaamheid te investeren.”

Uit de Monitor blijkt dat op het gebied van kleding 54,2 procent van de ondervraagden bereid is een bijdrage te leveren aan een duurzamere aanpak in hun leven. Als er meer voor betaald moet worden is nog maar 35,6 procent bereid dit te doen. Van de ondervraagden geeft 16,7 procent aan het heel erg belangrijk te vinden duurzaamheid toe te passen op het gebied van kleding. Het grootste gedeelte, 51,1 procent, vindt het belangrijk en 28,5 procent heeft een neutraal standpunt (niet belangrijk, niet onbelangrijk). Maar 1,6 procent vindt het helemaal niet belangrijk. Kleding is niet per se de nummer één prioriteit voor de Nederlandse consument om te verduurzamen dit jaar. Afval staat met 53,7 procent op nummer een, energie volgt met 44,6 procent en voeding staat op de derde plek met 38,5 procent. Kleding staat op de zevende plaats van de prioriteitenlijst.

Beeld: Pexels

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN