• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Verduurzaming in de mode-industrie: 7 initiatieven in oktober 2025

Verduurzaming in de mode-industrie: 7 initiatieven in oktober 2025

Mode
Zeeman benadrukt de goede kwaliteit van de tweedehands kleding en presenteert deze als 'slimme keuze'. Credits: Zeeman
Door Anna Roos van Wijngaarden

bezig met laden...

Scroll down to read more

Elke maand maakt FashionUnited een selectie verduurzamingspogingen in de mode-industrie in binnen- en buitenland. Voor oktober zijn dat er zeven.

Recover levert grootschalig gerecycled katoen aan H&M

Recover en H&M hebben een meerjarige overeenkomst getekend voor de grootschalige levering van Recover's gerecyclede katoenvezels ‘RCotton’. Deze samenwerking stelt H&M in staat om de gerecyclede vezels van Recover in zijn collecties te integreren, wat bijdraagt aan het doel om tegen 2030 alleen nog gerecyclede of duurzaam geproduceerde materialen te gebruiken.

This is Free Fashion verkoopt 100.000 gratis kledingstukken

Precies een jaar geleden kwam het bijzondere retailconcept van This is Free Fashion aanwaaien in Nederland: gratis tweedehandskleding aangeboden op tijdelijke locaties, om afval te voorkomen en bezoekers te lokken voor een bewustmakend gesprek. Het eerste doel is bereikt: de ‘verkoop’ van 100.000 kledingstukken.

Alsico ontwikkelt circulaire werkkleding

Alsico, Belgisch producent van beschermende werkkleding, heeft een uniform ontwikkeld dat volledig uit gerecycleerd textiel bestaat. Volgens data die Alsico deelt in het persbericht, leidt het gerecyclede ontwerp tot 60 procent minder uitstoot van broeikasgassen, 64 procent minder energieverbruik en 40 procent minder waterverbruik in vergelijking met conventioneel polyester.

Zeeman verwerkt 24.000 ton oud textiel tot 50.000 kledingstukken

Met hulp van kledinginzamelaar en -sorteerder Boer Groep wist Zeeman 24.000 ton textiel tot ongeveer 50.000 nieuwe kledingstukken te recyclen in een gesloten kringloop. Het textiel werd ingezameld in Frankrijk, verwerkt in Nederland en omgezet in garen en stoffen in Italië. Elk kledingstuk bestaat voor zo’n 70% uit gerecycled materiaal.

Denim Deal lanceert eerste circulaire denimcollectie

Op denimbeurs Kingpins presenteert de Denim Deal, een wereldwijde coalitie die het gebruik van post-consumer gerecycled katoen (POCR) wil opschalen, haar eerste drie circulaire denimcollecties. Deelnemende modebedrijven willen ermee laten zien dat circulair denim nu al ready to wear is.

G‑Star rolt Rewear‑programma uit

Denimlabel G-Star breidt zijn online tweedehandsplatform Rewear uit naar België, Duitsland en Frankrijk. Via het platform kunnen klanten tweedehands G-Star kleding kopen en verkopen. Klanten kunnen kledingstukken aanschaffen of verkopen. Bij het inruilen ontvangen ze een waardebon die kan worden besteed aan zowel nieuwe collecties als tweedehands items.

H&M investeert in AltMat: stoffen uit agri‑afval

De Indiase materiaalontwikkelaar AltMat heeft een nieuwe financieringsronde afgerond, met onder andere H&M als investeerder. Met het nieuwe kapitaal wil AltMat de samenwerking met Indiase boeren verder uitrollen, zijn onderzoeks- en ontwikkelcapaciteit verder uitbreiden en zijn wereldwijde marktpositie versterken.

Circulariteit
Duurzaamheid
Recycling