Retail inspiratie: 9 nieuwe winkelconcepten van de afgelopen tijd
bezig met laden...
Een winkel is en blijft een visitekaartje voor een merk of een retailer. Wie nog een fysieke winkel heeft zet vaak vol in op sfeer en ervaring, want de shopper van nu is op zoek naar een prettige omgeving waarin hij verrast wil worden, zo wordt keer op keer gemeld door trendwatchers en experts. Voor wie zijn of haar winkel nog helemaal zelf inricht, hebben we een dosis inspiratie op een rij gezet in de vorm van recente nieuwe winkelconcepten wereldwijd.
De vernieuwde winkel van Ace & Tate in Amsterdam
Ace & Tate kreeg voor het eerst voet aan de grond met de winkel in de Van Woustraat in Amsterdam. Na vier jaar was het tijd voor verandering en werd design studio s-p-a-c-e projects er op los gelaten. Alles in de winkel is anders, zo vertelde CEO Mark de Lange tegen FashionUnited tijdens de opening. De vestiging zal functioneren als retail lab waar alle nieuwe elementen van Ace & Tate uitgeprobeerd worden.
Het concept is geïnspireerd op acetaat, het materiaal waar het merk naar vernoemd is. De transparantie en lichtdoorlatende eigenschap van het materiaal vormt de basis voor het concept, wat duidelijk te zien is in de tussenwanden. Aan de buitenkant is een 24/7 retourpunt geïntroduceerd.
Beeld: Ace & Tate / Wouter van de Sar
High end: Balmain introduceert nieuw winkelconcept in Parijs
Creatief directeur van Balmain, Olivier Rousteing, bedacht het nieuwe winkelconcept van Balmain van top tot teen. De opening van de winkel in Parijs is het startschot voor de uitrol wereldwijd. Rousteing is als ontwerper al niet vies van een paillette of een ander glimmend element en ook de winkel staat er bol van door middel van spiegels. Het plafond lijkt op het ruit-motief dat de ontwerper veelvuldig gebruikt in zijn collecties.
Beeld: Balmain Paris ©DiegoDePol
Schoenen: De flagshipstore van Omoda ontworpen door Studio Piet Boon
Speciaal voor de flagshipstore van Omoda werd gerenommeerd ontwerpbureau Studio Piet Boon ingehuurd. Het meubilair begint voor in de winkel laag en loopt naarmate de bezoeker verder de winkel inloopt omhoog. De klant wordt letterlijk naar achter getrokken. De made-to-measure stellingen zijn zo gemaakt dat ze doen denken aan ‘walk-in-closets’.
Foto's: Blanca Heise voor FashionUnited
Het nieuwe winkelconcept van H&M
H&M is bezig met een ommezwaai van het winkelconcept. Waar de keten voornamelijk witte en lichte winkels heeft waar het aantal kledingstuks per vierkante meter hoog ligt, kiest het met het nieuwe winkelconcept voor een andere richting. Het nieuwe concept heeft een bloemist, self checkout, een monogram-service en een reparatie service. Niet te missen zijn de warme aardekleuren die in het concept zijn verwerkt. Het doel van H&M is dan ook om een ‘persoonlijke en verwelkomende sfeer neer te zetten’.
Beeld: H&M Newsroom
Het nieuwe winkelconcept van Fabienne Chapot in Haarlem
In Haarlem kan men niet om de oudroze winkel van Fabienne Chapot heen. De gekleurde gevel met unieke ramen springt er echt uit. Het interieur is gekenmerkt door ronde vormen, uitgesproke kleuren en verfijnde materialen. Wat ook opvallend is dat steeds meer merken ervoor kiezen geen traditioneel kassablok meer te verwerken in het concept. Fabienne Chapot kiest in het nieuwe concept ervoor om af te rekenen per tablet. Een leuk detail in het concept: de ‘ring for champagne’-bel in de pashokjes.
Beeld: Fabienne Chapot
Candiani Denim opent eerste winkel in Milaan
Welke kleur denkt men als eerste aan bij het woord ‘denim’? Blauw. Dat is exact de kleur die gekozen is voor de eerste winkel van denim producent Candiani Denim. De winkel toont merken die gebruik maken van de beste denim van Candiani. Zo zijn er ook diverse plekken in de winkel die producten kunnen uitlichten. Ook het verhaal van de productie wordt duidelijk vertelt. Candiani benadrukt dan ook dat het niet een ‘jeanswinkel is, maar een boetiek’.
Beeld: Candiani Denim
De vernieuwde Tommy Hilfiger winkel
Tommy Hilfiger gaat voor plafondhoge interactieve schermen, gepersonaliseerde naaitafels en zelfs een café in het nieuwe concept. Klanten krijgen via de schermen toegang tot het volledige online aanbod van het merk. In het café kunnen bezoekers terwijl ze een kopje koffie drinken via de digitale tafels door de collecties bladeren.
Beeld: Via Tommy Hilfiger / Miguel Jimenez
Lacoste introduceert nieuw winkelconcept gebaseerd op Frans tennis erfgoed
Wat te doen met jaren en jaren aan erfgoed in de tenniswereld? Lacoste maakt er gebruik van om de identiteit in de winkels te versterken. De layout van de nieuwe winkel doet denken aan een tennisbaan en de groen betonnen muur is een knipoog naar de oefen tennismuur van oprichter René Lacoste. De pashokjes doen denken aan een kleedkamer langs de tennisbaan.
Beeld: Lacoste
Bodywear: Wolford introduceert nieuwe merkstrategie in winkel Amsterdam
Het traditionele beeld van een bodywear winkel met benen die uit de muur steken is verleden tijd bij Wolford. Überhaupt is er gekozen om geen paspoppen, benen en torso’s meer te plaatsen in het winkelconcept. Het merk moet het hebben van de referenties op beeld. Denk aan grote schermen waar video’s en gifjes op te zien zijn maar ook aan kleine platen met campagnebeeld die hangen bij het betreffende item dat is afgebeeld. Het ontwerp van Studio Modijfefsky is gebaseerd op elementen uit de twee werelden van Wolford, de fabriek en het podium. Zo zijn de lampen gebaseerd op garenklossen op een spoel.
Beeld: Met dank aan Wolford