Thuiswinkel: cross-border bestedingen met 32 procent toegenomen in 2018

Vijf miljoen Nederlandse consumenten kochten in 2018 online producten en diensten over de grens. Samen gaven zij 880 miljoen euro uit bij buitenlandse webshops. Dat blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland.

Nederlanders geven in 2018 880 miljoen uit via buitenlandse webwinkels

Het aantal cross-border shoppende Nederlanders is volgens de monitor in 2018 met 32 procent gegroeid ten opzichte van 2017. Toen waren dit er nog 3,8 miljoen. Vooral binnen de productcategorieën kleding, schoenen en personal lifestyle, IT-producten en speelgoed is het aandeel van cross-border shoppers binnen alle online kopers in 2018 gestegen ten opzichte van 2017. Het aantal online bestedingen is daardoor met vijftien procent toegenomen van 765 miljoen euro naar 880 miljoen euro. In vergelijking met de totale online bestedingen in 2018 (23,7 miljard euro) verloopt 3,7 procent via een anderstalige website.

Thuiswinkel: cross-border bestedingen met 32 procent toegenomen in 2018

Producten uit China blijven het meest populair

Nederlands kopen, net als voorgaande jaren, vooral producten uit China. Van alle cross-border uitgaven gaat 31 procent naar een Chinese webshop, terwijl dit voor Duitsland 17 procent is en voor Groot-Brittannië 15 procent. Wanneer er puur wordt gekeken naar de bestedingen aan producten, dan ligt het aandeel van Chinese webshops zelfs nog een stuk hoger: 47 procent. Aan de andere kant zoeken de Nederlandse consumenten het bij de aankoop van diensten dichter bij huis: 18 procent van de cross-border uitgaven gaat naar Britse webshops en 14 procent naar onze oosterburen. China is op dit gebied minder in trek, getuige de 2 procent van de cross-border uitgaven aan die diensten via Chinese webshops.

Thuiswinkel: cross-border bestedingen met 32 procent toegenomen in 2018

'Nog altijd voorkeur webwinkels uit eigen land'

“Nederlandse consumenten besteden elk jaar meer bij buitenlandse webshops, maar het gaat hierbij nog steeds om een klein percentage van de totale online bestedingen”, laat Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org., weten in een persverklaring. “In andere landen ligt het aandeel van cross-border bestedingen veel hoger, soms wel in de tientallen procenten. Nederlandse consumenten hebben nog steeds een sterke voorkeur voor de webwinkels in eigen land. En dat is logisch, want in Nederland beschikken we over een sterke, gezonde e-commerce-sector die haar klanten met een groot aanbod en een goede en snelle service over het algemeen op hun wenken bedient.”

De Thuiswinkel Markt Monitor wordt jaarlijks uitgevoerd door GfK, in opdracht van Thuiswinkel.org en in samenwerking met PostNL. Het rapport is gebaseerd op een consumentenonderzoek onder 7.500 personen aangevuld met retailonderzoek.

Beeld: Homepagefoto van Bruce Mars via Pexels
Infographics: cross-border bestedingen 2018 & verdeling cross borderbestedingen naarland credit Thuiswinkel.

 

Related Products

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN