(advertentie)
(advertentie)
Hema benoemt nieuwe leden in managementteam

Er komen twee nieuwe leden bij in het managementteam van Hema. Tico Schneider is benoemd tot country director Netherlands en de Brit Adrian Porteous wordt director logistics & supply chain.

Schneider zal verantwoordelijk worden voor de gehele Nederlandse winkeloperatie. Hij werkt al 17 jaar in verschillende functies bij het warenhuis, onder meer binnen commercie, operations en franchise. Het meest recentelijk was hij hoofd E-commerce. “Onder zijn leiding is e-commerce tot één van de drie pijlers van de Hema strategie ‘2016-2018’ benoemd, heeft het een aanzienlijke groei doorgemaakt en is het inmiddels in alle landen waarin Hema actief is uitgerold. Ook zijn verschillende initiatieven zoals een volledig vernieuwde website voor alle landen en ‘in-store’ picking, waarbij de klant binnen één dag zijn bestelling kan ophalen, succesvol geïmplementeerd,” aldus Hema.

Porteous werkt al lang in het merchandising en supply chain management. Hij werkte onder meer bij Woolworths, Otto, Karstadt en Claire’s. Ook was hij global EVP merchandising, allocation & supply chain bij accessoiremerk Claire’s. Bij Hema was hij head of supply chain. Hema: “Onder zijn leiding heeft Hema de afgelopen twee jaar een significante voorraadreductie tot stand weten te brengen.”

CEO Tjeerd Jegen laat weten erg verheugd te zijn met de benoemingen. “Beiden hebben ruime ervaring binnen retail en hebben uitstekende managementkwaliteiten. Daarnaast zijn zij reeds langer werkzaam bij Hema en kennen de organisatie goed. De benoeming van Tico is tevens een erkenning van intern talent waar wij als organisatie veel belang aan hechten, terwijl de benoeming van Adrian ook een onderstreping is van het internationale karakter van Hema,” aldus Jegen.

Beeld: Hema

Burberry heeft Sabrina Bonesi aangesteld als de nieuwe design director voor lederen goederen en tassen. Deze functie is speciaal voor Bonesi in het leven geroepen door CEO Christopher Bailey, meldt WWD.

Bonesi overziet vanaf deze week het ontwerpproces van lederen goederen voor mannen en vrouwen. Hiervoor was ze werkzaam bij Dior, Prada en Marni.

Het Britse modehuis ondergaat deze periode flink wat veranderingen. Vorige maand werd Claudia Plant, een van de oprichters van Net-A-Porter aangewezen als senior vice president van het merk, een functie die hiervoor nog niet bestond. Ook de huidige CEO, Christopher Bailey, maakt in juli plaats voor een nieuweling, Marco Gobetti. Bailey blijft dan aan als chief creative officer en wordt vanaf dat moment ook president van het bedrijf.

Brioni benoemt Fabriczio Malverdi tot CEO

Fabrizio Malverdi is de nieuwe CEO van modehuis Brioni. Hij zal vanaf 18 april werkzaam zijn in zijn nieuwe functie en rapporteert aan Jean-François Palus, de managing director van de Kering Group.

Malverdi is de opvolger van Gianluca Flore, die eind februari vertrok bij Brioni. Bronnen fluisterden toen al dat Malverdi de nieuwe CEO zou worden. Voorheen was hij de CEO van Agent Provocateur, tevens vervulde hij diverse managementposities bij luxebedrijven als Dior Homme, Givenchy en John Galliano.

Als CEO van Brioni zal Malverdi’s missie zijn om de internationale expansie van het high-end modehuis voor mannenmode te versnellen, meldt Kering in een persbericht. Eerder meldden diverse media al dat hij een zware taak krijgt als CEO. Naast de internationale expansie zal hij het merk ook moeten herpositioneren en flinke veranderingen moeten doorvoeren. Brioni kreeg in minder dan een jaar tijd twee verschillende creatief directeuren, wat voor veel vraagtekens zorgde bij klanten en retailers. De nieuwe CEO zal zich dus moeten focussen op de positionering, de prijsstelling en de communicatie van het modemerk, evenals een herziening van het personeelsbestand op het hoofdkantoor in het Italiaanse Penne.

Brioni benoemt Fabriczio Malverdi tot CEO

Nieuwe CEO voor modehuis Brioni

Malverdi startte zijn loopbaan in de advertentie-industrie. In 1996 werd hij directeur van Staff International, waar hij de leiding kreeg over de licenties en de internationale filialen van Vivienne Westwood en Martin Margiela. In 2000 trad hij toe tot de Italiaanse modegroep Mariella Burani. Daar was hij achtereenvolgens managing director van Calvin Klein Collection, CEO van Mila Schön Group en directeur van Antichi Pellettieri (dat werd ondersteund door L Capital). Fabrizio Malveri kwam in 2006 aan boord bij LVMH als CEO van John Galliano. Hij werd vervolgens benoemd tot president en CEO van Givenchy in 2008, en directeur van Dior Homme in 2011. Vanaf 2016 was hij CEO van Agent Provocateur.

Vertrekkend CEO Gianluca Flore was afkomstig van Bottega Veneta en kwam in november 2014 aan boord bij Brioni. Ze volgde destijds Francesco Pesci op. Haar vertrek was opvallend; zij was degene die voormalig creatief directeur Justin O’Shea aanstelde. Dat bleek een grote misstap te zijn. O’Shea, die geen ervaring had met mode ontwerpen, vertrok na slechts zes maanden alweer bij het bedrijf. Volgens sommige bronnen is hij ontslagen, anderen stellen dat hij vertrok omdat hij niet goed paste bij het merk.

Beeld: Kering en Brioni website

Clare Waight Keller wordt artistiek directeur Givenchy

Modehuis Givenchy heeft Clare Waight Keller aangesteld de nieuwe artistiek directeur. Ze volgt Riccardo Tisci op, die begin februari afscheid nam. Waight Keller zal de creatieve verantwoordelijkheid hebben over alle divisies van het modehuis, waaronder de ready to wear collecties van de mannen- en vrouwenlijn, accessoires en haute couture. Vanaf 2 mei is ze werkzaam in haar nieuwe functie. De eerste collectie van haar hand wordt de lente-/zomercollectie 2018 en zal in oktober gepresenteerd worden in Parijs.

“De teams verwelkomen samen met mij Clare Waight Keller in de Givenchy familie,”zegt Ceo Philippe Fortunato in een verklaring aan Vogue.com. “Ik ben erg blij om te zien dat Clare haar unieke gevoel voor elegantie en moderniteit meeneemt naar Givenchy. Door het ontdekken van het 65-jarig erfgoed van ons modehuis en de bijzondere savoir faire van de ateliers ben ik ervan overtuigd dat Clare Givenchy zal helpen om zijn volledige potentie te bereiken.”

Waight Keller volgt Riccardo Tisci op, die eind januari vertrok bij het modehuis. Naar verluidt zal hij aangesteld worden bij modehuis Versace, maar dat is nog niet officieel bekend gemaakt. “Ik ben er blij dat Clare Waight Keller onderdeel wordt van de LVMH Group,” zegt CEO van LVMH Bernaurd Arnault in hetzelfde statement aan Vogue. “Ik geloof dat haar brede expertise en visie Givenchy in staat stelt om de volgende fase in te gaan op haar unieke pad.” Ze is de tweede vrouw die de artistieke leiding krijgt bij een modehuis van LVMH, nadat Maria Grazia Chiuri benoemd werd tot artistiek directeur bij Dior.

2017. CLARE WAIGHT KELLER. NEW ARTISTIC DIRECTOR. SHOT BY STEVEN MEISEL.

Een bericht gedeeld door GIVENCHY (@givenchyofficial) op

Givenchy benoemt Clare Waight Keller tot artistiek directeur

Het nieuws van Waight Keller’s aanstelling werd door Givenchy via Instagram bekend gemaakt. Een uur voor de bekendmaking werd er al een andere foto gepubliceerd van oprichter hubert de Givenchy, met als onderschrift ‘echte elegantie komt met een natuurlijk gebaar, een attitude in eenvoud’.

Op Facebook publiceerde Givenchy tegelijkertijd een statement van de nieuwe artistiek directeur. “Hubert de Givenchy’s zelfverzekerde stijl is altijd een inspiratie geweest en ik ben zeer dankbaar voor de kans om onderdeel te zijn van de legendarische geschiedenis van dit modehuis. Ik kijk uit naar de samenwerking met de teams en het schrijven van een nieuw hoofdstuk in dit prachtige verhaal,” aldus Waight Keller.

Na het vertrek van Tisci, die zich omringde met beroemdheden en veel verwijzingen bracht aan de hiphopcultuur, is de keuze voor Clare Waight opvallend. Tisco stond bekend om zijn sportieve elementen en was vrienden met onder meer Kim Kardashian West, Beyoncé en Madonna. Het modehuis zag de omzet over de 500 miljoen euro heengaan, emt een EBIT-marge van 10 tot 15 procent. Hoe anders is Waight Keller, die veel rustiger is en zich veel bezighoudt met kunst. De designer, die eerst bij Chloé werkte, staat bekend om haar luxe en toch comfortabele stofkeuze en blonk uit in schoenen en handtassen. Haar talent voor accessoires zal het modehuis goed van pas komen. Opvallend: Waight Keller heeft geen ervaring in haute couture.

Waight Keller kwam in 2011 aan boord bij Chloé na zes jaar te hebben gewerkt als creatief directeur bij Pringle of Scotland. Ze heeft veel ervaring in knitwear en mannenmode, en werkte eveneens bij Gucci (onder leiding van Tom Ford, red.). Daarvoor werkte ze bij Ralph Lauren en Calvin Klein. Natacha Ramsay-Levi heeft haar inmiddels opgevolgd bij Chloé.

Beeld: via Chloé

Mark Breitbard nieuwe CEO Banana Republic

Banana Republic’s moederbedrijf, Gap Inc., heeft Mark Breitbard aangesteld als nieuwe CEO van het merk. Hij neemt de taak over van Andi Owen vanaf mei dit jaar.

“Mark brengt specifieke kennis van retail leiderschap naar Gap Inc., samen met een grote kennis van het bedrijf en onze klanten,” zegt Art Peck, CEO van Gap Inc., in een statement van het bedrijf. “We weten waar Banana Republic tot in staat is en met Mark zijn vermogen om innovatie en transformatie te realiseren zal helpen om het merk weer tot leven te brengen en een sterke positie te geven op de lange termijn.”

Breitbard is geen onbekende bij Gap. Hij heeft al eerder gewerkt bij Gap North America en was hoofd merchandising bij Old Navy, een van de merken in het portfolio van Gap.

Daarnaast is hij ook werkzaam geweest bij Levi Strauss & Co en Abercrombie & Fitch. Breitbard was recentelijk CEO bij Gymboree Corp, een kindermodemerk uit San Francisco.

Gap Inc. heeft al enkele tijd te maken met tegenvallende omzetcijfers. Zo noteerde het Amerikaanse bedrijf het afgelopen fiscale jaar een daling van 2 procent. Toch blijft het bedrijf positief en verwacht voor 2017 dat de omzet gelijk blijft met 2016.

Beeld: Banana Republic Facebook

Jil Sander bevestigt vertrek creatief directeur Rodolfo Paglialunga

Creatief directeur Rodolfo Paglialunga vertrekt bij Jil Sander. Het modehuis heeft het nieuws bevestigd. De herfst-/wintercollectie 2017, die in februari werd geshowd in Milaan, was zijn laatste collectie.

In een statement zegt Paglialunga: “Het was een een groot genoegen om samen te werken met iedereen bij Jil Sander en om mijn bijdrage te leveren aan de geschiedenis en erfenis van het merk.”

“We hebben besloten om onze professionele journey te beëindigen met Rodolfo Paglialunga, samen met de designer zelf,” licht CEO Alessandra Bettari toe. “We willen Paglialunga bedanken voor zijn geweldige werk bij Jil Sander en het respect wat hij had voor het dna van het merk.”

De vertrekkend creatief ontwerper kwam drie jaar geleden aan boord bij het modehuis en was afkomstig van Vionnet. Jil Sander is eigendom van de Japanse Onward Luxury Group SpA.

Het is geen verrassing dat Paglialunga vertrekt. In januari werd al bekend dat Lucie en Luke Meier hem waarschijnlijk zouden opvolgen. Lucie Meier gaf samen met Serge Seffieux leiding aan de ready to wear en couture studio’s van Dior, toen Raf Simons hoofdontwerper was. Ook vervulden zij tijdelijk Simon’s positie voor de aanvang van Maria Grazia Chiuri. Meier werkte hiervoor bij designstudio’s van Balenciaga en Louis Vuitton. Haar echtgenoot Luke is mede-oprichter en ontwerper van het mannenlabel OAMC.

Beeld: Jil Sander

Heiko Schäfer nieuwe CEO Tom Tailor

Tom Tailor Holding heeft Heiko Schäfer aangesteld als nieuwe CEO van het bedrijf. Schäfer ging afgelopen september al aan de slag als interim CEO na het vertrek van Dieter Holzer.

“Ik zie uit naar de nieuwe verantwoordelijkheden en uitdagingen die het zal brengen,” zegt de nieuwe CEO in een persbericht. “Ik ben ervan overtuigd dat we nu de juiste omgeving hebben gecreëerd om Tom Tailor Group als winstgevend te herstellen. We hebben een hoop werk te doen. Maar we bouwen op onze sterke merken, onze langdurige en sterke klantenrelaties en ons sterke en flexibele team.”

Vorig jaar stapte voormalig CEO Dieter Holtzer per direct op vanwege persoonlijke redenen. Destijds werd Schäfer al benoemt als interim directeur naast zijn functie als COO. Daarvoor was hij werkzaam geweest bij de Adidas Group en Kohlberg Kravis Roberts.

Beeld: Tom Tailor Group

Clay Dean Chief Innovation Officer bij Under Armour

Under Armour heeft Clay Dean, voormalig werkzaam bij General Motors, aangesteld als Chief Innovation Officer. Dit maakt het bedrijf bekend in een persbericht.

Dean zal verantwoordelijk zijn voor de “wereldwijde visie en strategie op het gebied van innovatie en zal samenwerken met het Design, Marketing, Product en Category Management team”, aldus het bericht. Met de aanstelling van Dean is een nieuwe functie in het leven geroepen, waar Under Armour nog niet eerder een Chief Innovation Officer-positie had.

Clay Dean was twintig jaar werkzaam bij General Motors waar hij verschillende posities bekleedde. In zijn laatste functie was hij hoofd van de ontwerp-afdeling.

Beeld: Under Armour Facebook.

Nieuwe creatief directeur voor BCBG Max Azria

Creatief directeur Lubov Azria is weg bij BCBG Max Azria Group. Ze wordt opgevolgd door Bernd Kroeber, die tevens uitvoerend vicepresident wordt. Lubov Azria, die tevens de echtgenote is van oprichter Max Azria, is inmiddels vertrokken bij het modehuis, meldt het label in een persbericht.

Het label, opgericht door modeontwerper Max Azria, diende vorige week een ‘Chapter 11’ in bij de rechtbank. Het modehuis ging al een tijd gebukt onder zware schulden en achterstallige betalingen. BCBG Max Azria zit nu in een periode van een half jaar, waarin de reorganisatie en herstructurering moeten worden gerealiseerd.

Kroeber zal de creatieve strategie van BCBG Max Azria, Herve Leger en BCBGeneration gaan leiden. Hij rapporteert aan interim-CEO Marty Staff. De eerste collectie van Kroeber’s hand zal de lente-/zomercollectie zijn.

De nieuwe vicepresident en creatief directeur werkt al sinds 2007 bij BCBG Max Azria. Hiervoor was hij vicepresident Design voor BCBGGeneration. Voor hij bij het modehuis aan de slag ging, was hij design director bij Elie Tahari en Strenesse.

“Bernd brengt een creatieve esthetiek die de smaak van morgen combineert met het volledige respect en de waardering van BCBG’s dna,” zegt Marty Staff in een reactie. “We kijken uit naar zijn ontwerpen en het vermogen om voort de bouwen op de sterke fundering en het verder vergroten van het potentieel om uitbreiding op alle gebieden van de business te realiseren.”

Naast de benoeming van Kroeber is Annette Schats aangesteld als president Groothandel en Distributie Wereldwijd. Zij was voorheen uitvoerend president van BCBGeneration en groothandel. Tevens is Greg Adams aangesteld als vicepresident Marketing.

Beeld: BCBG Max Azria Facebook

Natacha Ramsay-Levi is de nieuwe creatief directeur van Chloé

De speculaties gingen al langer, maar nu is het nieuws bevestigd door modehuis Chloé zelf: Natacha Ramsay-Levi is aangesteld als de nieuwe creatief directeur. Ze zal leiding geven aan de prêt-à-porter, lederwaren en accessoire divisies. Vanaf 3 april is ze werkzaam in haar nieuwe functie.

Sinds 2013 was Ramsay-Levi de creatief directeur van de ready to wear vrouwencollecties bij Louis Vuitton, onder leiding van artistiek directeur Nicolas Ghesquiere. Ze werkte ook elf jaar met hem samen bij Balenciaga. In haar nieuwe rol zal Ramsay-Levi de ‘spirit’ van Chloé voortzetten, stelt het modehuis in een statement.

“Ik ben heel trots dat ik deel mag uitmaken van een modehuis dat is opgericht door een vrouw om vrouwen te kleden. Ik wil mode creëren die de persoonlijkheid van de vrouw die het draag verbetert, mode die karakter en attitude creëert, zonder ooit een look ‘op te leggen’,” zegt Natacha Ramsay-Levi in reactie op haar aanstelling.

Natacha Ramsay-Levi is de nieuwe creatief directeur van Chloé

“Ik ben heel erg blij om Natacha welkom te heten bij Chloé. Haar uitgebreide ervaring bij twee prestigieuze modehuizen en haar creatieve energie zal het modehuis verder uitbreiden, in Gaby’s visie: een kruising tussen de Parijse couture savoir-faire en de jeugdige attitude van het Chloé-meisje,” voegt voorzitter Geoffroy de la Bourdonnaye toe.

Er werd al langer gespeculeerd dat Ramsay-Levi de nieuwe creatief directeur zou worden. Natacha Ramsay-Levi volgt Clare Waight Keller op, die eind januari na zes jaar haar vertrek aankondigde. Haar laatste collectie presenteerde zij vorige week op Paris Fashion Week. Naar verluidt heeft zij een andere baan gevonden, al zeggen ingewijden uit de modewereld tegen WWD dat het niet bij Burberry of Céline is, zoals eerder werd beweerd. De eerste collectie van Ramsay-Levi’s hand zal in september gepresenteerd worden tijdens Paris Fashion Week voor seizoen lente-/zomer 2018.

Chloé kiest Natacha Ramsay-Levi als nieuw creatief directeur

Het ziet ernaar uit dat Nicolas Ghesquiere zijn zegen heeft gegeven aan Ramsay-Levi om een nieuwe baan te aanvaarden, en dat haar huidige baan bij Louis Vuitton intern zal worden opgevuld. Eerder deze week, een dag voor de catwalkshow van Louis Vuitton, postte hij op Instagram een foto van Ramsay-Levi en zichzelf.

“30 shows en nog meer fantastische projecten die we samen met Ramsay-Levi hebben meegemaakt. We hebben een bijzonder deel van ons leven samen een passie gedeeld. Je bent een inspirerende, getalenteerde en vrijgevige vrouw en daat ben ik heel dankbaar voor,” schreef hij erbij.

De aanstelling van Ramsay-Levi is de nieuwste in de stoelendans die in de Europese mode-industrie gaande is. Eerder verliet Riccardo Tisci modehuis Givenchy na 12 jaar, mogelijk om te vertrekken naar Versace. Afgelopen jaar verlieten diverse creatief directeuren hun posities, onder meer bij modehuizen Christian Dior, Yves Saint Laurent, Lanvin, Berluti, Brioni, Valentino, Roberto Cavalli en Salvatore Ferragamo.

Beeld: Chloé, Chloé Facebook