(advertentie)
(advertentie)
Hoofd digitale ontwikkeling vertrekt bij H&M

Carl Stenbeck, wereldwijd hoofd van digitale ontwikkeling bij H&M, vertrekt bij het Zweedse modemerk. Stenbeck verlaat het bedrijf na zeven jaar en gaat aan de slag als hoofd van strategie en business development bij Axfood, een Zweeds bedrijf in de voedselindustrie.

“De voedselindustrie is op dit moment in een spannende fase waarin nieuwe technologieën ontwikkelingskansen creëren samen met een sterke focus op duurzaamheid,” aldus Stenbeck in een persbericht op de site van Axfood. Stenbeck wordt door Klas Balkow, CEO van Axfood, geroemd vanwege zijn ervaring bij H&M die ‘een groot voordeel zal zijn bij het ontwikkelen van Axfood’s concepten in een steeds digitalere wereld waar de combinatie van fysieke winkels en e-commerce de focus zal hebben’.

Stenbeck vervult in de lente van 2018 zijn nieuwe functie bij het voedselbedrijf, aldus het persbericht. Stenbeck vervangt hiermee Anders Quist die met pensioen gaat. Volgens een woordvoerder van H&M is er nog geen vervanger gevonden voor Stenbeck, maar zijn er wel ‘veel goede kandidaten’, zo bericht Textilwirtschaft.

Beeld: Axfood website

Creatief directeur Kim Jones verlaat Louis Vuitton

Mannenmode ontwerper Kim Jones neemt afscheid van Louis Vuitton, zo meldt Louis Vuitton in een persbericht. De ontwerper zal aankomende donderdag zijn laatste collectie voor het merk tonen tijdens Paris Fashion Week.

“Het is een groot voorrecht geweest om te mogen werken met Kim. Zijn vermogen om trends te zetten is onberispelijk en zijn talent en vastberadenheid hebben Louis Vuitton verzekerd van een plaats als leidend luxe merk in mannenmode vandaag de dag. Iedereen die het geluk heeft gehad te werken met Kim wenst hem succes in zijn volgende onderneming,” aldus Michael Burke, CEO van Louis Vuitton in het persbericht. Een opvolger voor Jones is nog niet bekendgemaakt.

Kim Jones verlaat Louis Vuitton

Kim Jones werd in 2011 aangesteld als mannenmode ontwerper bij Louis Vuitton. Hij verving daarmee de Nederlandse Paul Helbers bij het modemerk. Voor zijn functie bij het modehuis, was hij vanaf 2008 werkzaam bij Alfred Dunhill, een Brits mannenmodemerk. Jones studeerde aan Central Saint Martins in Londen en startte kort na zijn afstuderen zijn merk onder zijn eigen naam, maar stopte hier in 2008 mee toen hij ging werken voor Alfred Dunhill. Tijdens zijn carriere heeft hij ook gewerkt voor onder andere Umbro, Mulberry en Alexander McQueen.

Over de volgende stappen van Jones is nog niks bekend, maar nu het vertrek van de ontwerper bij Louis Vuitton is bevestigd suggereren verschillende media dat Jones zal overstappen naar modehuis Burberry. Het Britse merk zal vanaf maart dit jaar zonder Christopher Bailey verder moeten, die zijn vertrek vorig jaar aankondigde. Een opvolger voor Bailey is nog niet aangewezen en alle ogen zijn nu op Jones gericht.

Beeld: Credit: Patrick Kovarik / AFP

Nieuw leiderschap bij Garcia Jeans. Mark Hommelberg is door het bedrijf aangesteld als CEO van het merk, zo meldt het merk in een persbericht.

“Garcia wil een van de beste zakenpartners in de industrie zijn. Voor partners die toegewijd zijn om samen te groeien. We hebben een grote ambitie voor de toekomst, maar we moeten ons focussen op het maken van een positieve impact op ons bedrijf binnen een kort tijdsbestek. Fall Winter 2018 is het eerste seizoen waarin we al operationele verbeteringen tonen die een impact zullen hebben op de winkelvloer en online,” aldus Hommelberg in het persbericht.

Naast de aanstelling van Hommelberg, wordt in het bericht eveneens de nieuwe marketing manager bekend gemaakt, Rutger Koenen. Naar verwachting wordt op korte termijn ook een nieuwe sales director aangesteld, aldus het persbericht.

Nieuwe CEO voor Belstaff

Helen Wright is benoemd tot nieuwe CEO van Belstaff. Ze is de opvolger van Gavin Haig, die het label ‘met wederzijds goedvinden’ per direct verlaat. Dat maakt het Britse cultmerk bekend middels een persbericht.

Wright’s laatste functie was die van CEO bij Anya Hindmarch, waar ze in maart van het afgelopen jaar vertrok. Daarvoor was ze vice-president bij Karl Lagerfeld en bekleedde ze bestuursfuncties bij Karl Lagerfeld, Fendi en Ralph Lauren. Tegelijk met de benoeming van Wright maakt Belstaff melding van een nieuwe voorzitter voor de Raad van Bestuur. Voormalig Soho House-bestuurder Robin Hutson neemt deze functie per direct over.

Belstaff, dat in de voorbije jaren in handen kwam van investeringsmaatschappij JAB Holding, werd opgericht in 1924 en staat vooral bekend om haar gewaxte motor-en pilotenjacks. Het werd in oktober vorig jaar overgenomen door petrochemiebedrijf Ineos. Vooral in de twintigste eeuw groeide het merk uit tot een Brits symbool, met fans als acteur Steve McQueen en voetballer David Beckham.

Beeld: Belstaff

CEO Liebeskind vertrekt bij s.Oliver Group

Brigitte Danielmeyer vertrekt eind februari bij de s.Oliver Group. Gemeld wordt dat persoonlijke overwegingen hiervoor de grondslag zijn. Dat laat het bedrijf weten middels een persbericht.

“Mevrouw Danielmeyer heeft samen met haar team de koers uitgestippeld voor verdere ontwikkeling van ons merk Liebeskind Berlin,” aldus CEO van de s.Oliver Group, Gernot Lenz, in een reactie op haar vertrek. “We betreuren haar beslissing ten zeerste maar respecteren haar vertrekwens. We willen haar dan ook bedanken voor haar buitengewone toewijding en de prettige samenwerking.”

Tot 28 februari staat Danielmeyer aan het roer van Liebeskind, een lederwarenmerk dat sinds 2014 opereert onder de vlag van s.Oliver. Aansluitend neemt Armin Fichtel, reeds lid van de Raad van Bestuur bij s.Oliver, haar taken over tot een geschikte opvolger is gevonden. Danielmeyer was sinds november 2016 actief als CEO van Liebeskind. Daarvoor was ze als senior vice president verantwoordelijk voor de vrouwenmode-divisie bij Tommy Hilfiger.

Beeld: s.Oliver

Humphrey Singer is door de Marks & Spencer Group aangesteld als Chief Financial Officer, zo meldt een persbericht. Singer vervangt hiermee huidig CFO Helen Weir die op 31 maart vertrekt.

Singer was hiervoor werkzaam als directeur financiën bij Dixons Carphone. Daarvoor werkte hij in verschillende functies bij Dixons, Cadbury Schweppes en Coca-Cola. “Onder Steve [Rowe, CEO, red.] verandert M&S en er is geen betere tijd om bij het team aan te sluiten dat de zaak transformeert,” aldus Singer.”

“Nu we ons vijfjarig transformatieprogramma in gaan, is Humphrey een geweldige toevoeging aan het team. Zijn ervaring als onderdeel van het team dat Dixons leidde door de periode van verandering en migratie naar een multichannel retailer is zeer relevant voor wat wij hier doen,” aldus CEO Steve Rowe. “Dit, samen met zijn retailkennis en oog voor detail en kosten, zal zeer belangrijk zijn voor ons team nu we verder gaan.”

Afgelopen jaar vertrok Marks & Spencer uit Nederland met de laatste vestiging in Amsterdam die haar deuren sloot in oktober. Reden voor de sluiting in Nederland, maar ook in België, Frankrijk, Polen, Hongarije, Slowakije, Estland en China is een gebrek aan groeimogelijkheden waardoor de winst ook achterbleef, zo meldde het bedrijf destijds.

Marc Metrick, President van Saks Fifth Avenue zal voortaan ook leiding geven aan Gilt en Saks OFF 5th. Dit maakt het moederbedrijf Hudson’s Bay Company (HBC) bekend in een persbericht.

Metrick is geen vreemde bij het bedrijf, hij werkte al 15 jaar bij Saks Fifth Avenue waar hij uiteindelijk Chief Strategy Officer was voordat hij Chief Marketing Officer en Chief Administrative Officer bij Hudson’s Bay Company werd. Sinds 2015 vervult hij de rol van president van Saks Fifth Avenue.

“Sinds hij zijn leidinggevende rol bij Saks Fifth Avenue in 2015 heeft aangenomen, heeft Marc succesvol strategieën geïmplementeerd om de resultaten van het bedrijf te verbeteren en de Saks ervaring te veranderen naar de voorgrond van luxe retailing,” aldus Richard Baker, interim CEO van HBC. “Marc zijn vermogen om de winkelervaring te vormen en te ontwikkelen is kritiek voor het succes in een altijd veranderend retail landschap. Ik heb al het vertrouwen in hem dat hij Gilt en Saks OFF 5th zal positioneren voor betere resultaten.”

Matthew Miller en Bodice winnaars 2017/2018 International Woolmark Prize

Tijdens de eerste dag van modebeurs Pitti Uomo zijn ontwerpers Matthew Miller en Bodice uitgeroepen tot de winnaars van de 2017/2018 International Woolmark Prize. Miller viel in de prijzen in de categorie mannenmode en Bodice eindigde op de eerste plek van alle kandidaten in de categorie damesmode. Daarnaast werd modemerk Dyne uitgeroepen tot de winnaar van de eerste Innovation Award.

Miller en Bodice mogen niet alleen de titel een jaar lang dragen, maar nemen ook de geldprijs van 200.000 Australische dollars (131.000 euro) mee naar huis. Dit bedrag is bedoeld om hun bedrijf verder te ontwikkelen. Daarnaast zullen ze beiden een mentor uit de industrie krijgen, een certificaat van Woolmark voor de winnende collectie en de kans om ingekocht te worden door ‘s werelds grootste en meest prestigieuze warenhuizen zoals Harvey Nichols, Hudson’s Bay, Boutique 1, Leclaireur en Mytheresa.com. Dyne gaat naar huis met 100.000 Australische dollars (65.000 euro) en krijgt ‘verschillende commerciële kansen’ aangereikt, aldus het persbericht.

Matthew Miller wint International Woolmark Prize menswear

Ontwerper Matthew Miller liet zich inspireren door ontwerper en filosoof Dieter Rams door ‘de vorm te laten volgen op functie’ door verschillende multifunctionele elementen toe te voegen zodat de kledingstukken in verschillende omstandigheden en klimaten op zijn best zijn. Zo maakte hij het mogelijk om een kledingstuk door middel van enkele veranderingen om te toveren tot een accessoire voor in de warmere klimaten. Hij behandelde wol ook op verschillende manieren en maakte het op deze manier onder andere waterbestendig.

Miller toonde volgens Emanuele Farneti, jurylid en hoofdredacteur van Vogue Italia, een goed gebalanceerde collectie met aantrekkelijke prijzen. “Hij toonde een goede combinatie tussen innovatie, commerciele leefbaarheid en kledingstukken die gedragen zullen worden door mannen op straat.” Miller over zijn overwinning: “Het winnen van deze award is fantastisch, het is een droom die uitkomt. Om in de lijst te staan met de voorgaande winnaars van deze prijs, is next level.”

Matthew Miller en Bodice winnaars 2017/2018 International Woolmark Prize

Bodice wint International Woolmark Prize womenswear

Modemerk Bodice ontving de prijs voor de techniek en het productieproces. De ontwerper, Ruchika Sachdeva, werd geïnspireerd door ‘haar grootmoeder die traditionele sari’s gebruikte om quilts te maken’. Bodice maakte gebruik van traditionele recycle technieken. Voor haar winnende collectie werkte ze samen met handwevers en Bio-Dye uit Sawantwadi, India die kleuringen maakt van natuurlijke bronnen. Om het af te maken maakte de ontwerper gebruik van herbruikbare materialen zoals kokosnoot, schelpen en hout om knopen van te maken.

Ontwerper en jurylid Phillip Lim vond de collectie van Bodice ‘compleet bedachtzaam’. “Van de ingrediënten en de verf tot de applicatie en alles er tussenin, haar collectie is echt een weerspiegeling van een moderne vrouw.” Voor Bodice betekent de prijs de mogelijkheid om te blijven doen wat ze doet en verder uit te breiden, aldus ontwerper Ruchika Sachdeva van het merk. “De kans om samen te werken met deze retailers is ongelooflijk.”

International Woolmark Prize naar Matthew Miller en Bodice

In totaal deden 65 ontwerpers uit meer dan 60 landen mee aan de International Woolmark Prize. Afgelopen zomer werden twaalf finalisten gekozen verspreid over zes regio’s en de categorieën dames- en mannenmode. Onder andere Nederlandse ontwerper David Laport nam deel aan de wereldwijde finale in de categorie womenswear.

Elk jaar strijden jonge en opkomende ontwerpers voor de prijs door innovatieve collecties te maken met Australisch Merino wol. “Elk jaar is de competitie sterk en dit jaar was niet anders,” aldus Woolmark Company managing director Stuart McCullough. “Ik wil ook graag de weverijen en spinnerijen bedanken die de merken van luxe stoffen en draden hebben voorzien en ze hebben bijgestaan met de ontwikkeling van innovatieve stoffen.”

De jury bestond dit jaar uit Amber Valletta, Elizabeth Von Guttman, Emanuele Farneti, Julie Davis, Livia Firth, Liya Kebede, Miroslava Duma, Nonita Kalra, Phillip Lim, Riccardo Vannetti, Sarah Mower en Stuart McCullough.

Beeld: International Woolmark Prize

CSO Christine Schumm vertrekt bij s.Oliver

Christine Schumm, Chief Sourcing Officer (CSO) bij de s.Oliver Group, vertrekt aan het einde van de maand bij het bedrijf. Volgens het bedrijf vertrekt ze om persoonlijke redenen. Dat maakt s.Oliver vandaag bekend middels een persbericht.

Schumm begon in 1990 bij s.Oliver, als productieleider van het label Knock Out, toentertijd onderdeel van het concern. In de 27 jaar dat ze werkzaam was voor s.Oliver heeft ze verschillende functies bekleed. In 2012 voegde ze zich als CSO bij de Raad van Bestuur. “Christine Schumm heeft de afgelopen 30 jaar een sleutelrol gespeeld in het succesverhaal van s.Oliver,” aldus Bernd Freier, oprichter van het modebedrijf uit Rottendorf. “Ze heeft haar stempel gedrukt en stelde ook onderwerpen als duurzaamheid al in een vroeg stadium ter sprake. Ik betreur de beslissing van Christine dan ook ten zeerste, we zullen op persoonlijk vlak bij elkaar betrokken blijven."

De s.Oliver Group werd opgericht in 1969. Onder het concern vallen onder meer s.Oliver, s.Oliver Black Label, Q/S Designed en comma. Het bedrijf, met zo’n 7200 medewerkers, realiseerde in 2016 een omzet van 1,6 miljard euro. In Nederland worden dit jaar twee winkels geopend, in Breda en Nijmegen.

Beeld: s.Oliver

Joost Wels, CEO-en medeoprichter van online warenhuis fonQ, treedt af als CEO. Wels wordt opgevolgd door Michel Schaeffer, die per januari 2018 benoemd is tot ad interim CEO. Dat maakt het bedrijf deze week bekend middels een persbericht.

Volgens Wels is het tijd om het stokje over te dragen. “fonQ is de afgelopen jaren flink gegroeid en daar past nieuw leiderschap bij”, aldus de voormalig topman in het statement. “Met de opening van een kantoor in België, de bouw van een nieuw hoofdkantoor en een mooie omzetgroei heb ik in 2017 een kroon op mijn werk gezet. Na twaalf mooie en hectische jaren is voor mij het moment gekomen om fonQ los te laten en me na een korte pauze op nieuwe zaken te richten”. Na februari is Wels alleen nog actief als aandeelhouder.

Zijn opvolger Michel Schaeffer zal de komende tijd aan het roer staan. Eerder was hij ruim veertien jaar directielid bij bol.com. Sinds zijn vertrek daar, in 2015, adviseert hij diverse bedrijven over digitale en groeistrategieën en is hij commissaris bij Hans Anders en CBRE Dutch Retail Fund. Hij was de afgelopen maanden al adviseur van fonQ.