(advertentie)
(advertentie)
Norbert Steinke vertrekt bij Gerry Weber

Gerry Weber International neemt afscheid van chief retail officer Norbert Steinke. Steinke treedt per direct af als manager bij zowel Gerry Weber als dochterbedrijf Hallhuber vanwege persoonlijke redenen. Dat heeft de onderneming bekendgemaakt.

Steinke’s verantwoordelijkheden bij beide bedrijven worden tijdelijk overgenomen door de twee overgebleven bestuursleden, CEO Ralf Weber en CFO David Frink. Gerry Weber laat weten de “samenwerking, ondersteuning en succesvolle werkzaamheden met betrekking tot de herstructurering van de groep” van Steinke te waarderen. Hij was in zijn functie onder andere verantwoordelijk voor de detailhandel en marketing.

Steinke was sinds 2009 actief als managing director bij Hallhuber. Toen Gerry Weber Hallhuber in 2015 overnam, werd besloten dat de directeur ook tot de raad van bestuur van het Duitse modebedrijf mocht toetreden.

Het afscheid van Steinke komt in een periode waarin zowel Gerry Weber als Hallhuber kampen met zwakkere omzetcijfers. In de eerste helft van het lopende boekjaar daalde de omzet bij de Gerry Weber Group met 3,6 procent. Ook vorig jaar kwam de omzet lager uit, waarop het bedrijf zo’n 200 banen schrapte.

Beeld: Hallhuber Facebook

Burberry-voorzitter Sir John Peace is van plan het luxe modehuis te verlaten. Dat melden diverse media. De 68-jarige Peace was ruim vijftien jaar werkzaam bij Burberry. Waarom en wanneer precies hij zijn post verlaat, is nog onduidelijk.

Het nieuws komt een paar weken voordat Marco Gobetti de positie van CEO overneemt van Christopher Bailey.

In zijn rol als voorzitter moest Peace onder andere de beslissing om Christopher Bailey’s functie van creatief directeur met die van algemeen directeur te combineren, verdedigen nadat Angela Ahrendts in 2013 aftrad. Twee jaar geleden moest hij ook de loonregeling van Bailey verweren. Ruim 52 procent van Burberry’s investeerders was toen tegen zijn salarispakket.

In aanvulling op het nieuws van Peace’s vertrek, maakte Burberry de benoeming van Jeremy Darroch als de nieuwe Senior Independent Director (SID) bekend. Hij zal die functie vanaf 1 juli vervullen en vervangt daarmee Philip Bouwman. In zijn nieuw aangewezen rol zal Darroch de zoektocht naar een opvolger voor Peace leiden, welke naar verwachting eind 2018 wordt bekendgemaakt.

Verder heeft Burberry Ron Frash, voormalig vice-voorzitter en chief merchandising officer bij Saks Fifth Avenue, benoemd tot niet-uitvoerend bestuurder en lid van benoemingscommissie. Frash is per 1 september actief in zijn nieuwe functies.

Alain Caparros nieuwe CEO Europa bij C&A

C&A heeft Alain Caparros benoemd tot CEO van Europa, zo maakt het bedrijf bekend in een persbericht. Caparros vervangt vanaf 1 augustus Philippe Brenninkmeijer.

Caparros is op dit moment nog werkzaam bij Rewe Group, een Europese voedsel retailer, waar hij als CEO functioneerde sinds 2006. “Mede dankzij de inspirerende discussies die ik had met Martijn Brenninkmeijer [CEO van het moederbedrijf van C&A] en andere leden van de Brenninkmeijer familie, heb ik besloten om mijn plannen na Rewe om te gooien. Ze hebben de wilskracht van C&A laten zien om de uitdaging aan te gaan die concurrentie en digitalisering in de retail met zich mee brengen, in de kledingmarkt in het speciaal. C&A en de Brenninkmeijer familie zijn toegewijd en ik zie er naar uit om met ze samenwerken om het bedrijf te transformeren.”

Martijn Brenninkmeijer gelooft dat Alain Caparros de juiste leider is voor C&A om de transformatie van het bedrijf te laten versnellen. Het transformatie programma van C&A is gericht op het veranderen van de manier waarop consumenten waarde hechten aan het merk terwijl de toewijding van het bedrijf op het gebied van duurzaamheid op pijl blijft.

Philippe Brenninkmeijer maakt in mei bekend af te treden als CEO Europa. In de tussentijd neemt Edward Brenninkmeijer, CEO van C&A in Brazilië, Mexico en China, de taken van CEO Europa op zich.

Beeld: C&A

Hans-Christian Meyer nieuwe CEO van Tiger of Sweden

Tiger of Sweden heeft Hans-Christian Meyer benoemd tot CEO. Meyer zal vanaf 1 september van dit jaar de functie vervullen bij het mannenmerk.

Meyer werkt op dit moment nog bij Ralph Lauren waar hij sinds 2006 het hoofd van retail is in Europa, het Midden-Oosten en Afrika. De IC Group, moederbedrijf van Scandinavisch merk Tiger of Sweden, noemt de ‘immense ervaring in de industrie’ die Meyer heeft opgedaan in de mode industrie. “Hans-Christian zal een sterke aanwezigheid zijn die Tiger of Sweden in een internationale richting zal leiden in de aankomende jaren.”

”Ik zie er naar uit om mij aan te sluiten bij Tiger of Sweden en het team, in mijn tweede thuis Stockholm. Ik geloof dat het bedrijf enorm veel potentie heeft om uit te breiden in de markt door de aantrekkingskracht van het merk te versterken voor consumenten wereldwijd,” aldus Meyer.

De aanstelling van Meyer volgt vlak na de bekendmaking van de nieuwe creatief directeur bij het merk. Vanaf 1 juni is Christoffer Lundman verantwoordelijk voor het ontwerp van Tiger of Sweden.

Foto: Tiger of Sweden

Carla Fendi overleden op 80-jarige leeftijd

Een van de Fendi-zusters, Carla Fendi, is maandagavond overleden. Fendi overleed op 80-jarige leeftijd, maakt het merk bekend.

De dochter van oprichter Eduardo en Adele Fendi was ere-voorzitter van Fendi. “Carla Fendi is nooit gestopt met actief bijdragen aan het succes van het bedrijf met onverminderde passie wat haar reden was om te leven; vanaf de eerste internationale aandacht voor het merk tot de hulp van de vier zussen in haar laatste dagen,” aldus Fendi in het statement. “Ze was een inspiratie voor ons en een voorbeeld op het gebied van toewijding, werkcultuur en gevoel voor schoonheid. Ze zal voor altijd bij ons zijn.”

Carla Fendi raakte in de jaren vijftig van de vorige eeuw betrokken bij het merk van haar ouders. Daar was ze voornamelijk verantwoordelijk voor marketing en communicatie. In 2007 richtte ze de Carla Fendi Foundation op met als doel om het Italiaanse culturele en artistieke erfgoed te ondersteunen.

Beeld: Filippo Monteforte / AFP

Modefotograaf Mario Testino is benoemd tot Chevalier de Légion d’Honneur. Het Légion d’Honneur is de hoogste civiele onderscheiding in Frankrijk.

Testino werd geëerd met de titel vanwege zijn creatieve werk en zijn culturele stichting Museo Mate. “Frankrijk is blij om de erkenning te tonen aan een persoon die bijdraagt aan de ontwikkeling van jonge Peruvianen maar ook bijdraagt aan de waardering van kunst en het culturele erfgoed van het land,” aldus Fabrice Mauriès, Frans ambassadeur in Peru.

Testino is geëerd met een van de vijf ordes van de Franse civiele onderscheiding Légion d’Honneur. De erelijst kent de titels chevalier, officier, commandeur, grand officier en grand croix. Afgelopen april werd Kering-oprichter François Pinault nog geëerd met de titel van grand croix.

Mario Testino is in de modewereld vooral bekend om zijn foto’s. Testino werkt veel samen met modebladen zoals Vogue, Vanity Fair en GQ. Bij het grote publiek is hij onder andere bekend vanwege zijn ‘Towel Series’ waar bekende modellen en acteurs poseren in niets anders dan een handdoek of badjas.

Damesmode ontwerpster Marine Serre wint LVMH Prize 2017

De Belgisch-Franse damesmode ontwerpster Marine Serre is bekroond met de LVMH Prize for Young Designers 2017. De prijs werd uitgereikt in het privémuseum Fondation Louis Vuitton in Parijs.

Met haar gelijknamige damesmodelabel ontving Serre een geldbedrag van 300.000 euro. Met haar winst krijgt ze bovendien een jaar lang gratis mentorschap van LVMH en het netwerk van de luxe modegroep.

Marine Serre ontvangt LVMH Prize 2017

Serre, 25 jaar oud, is vooral bekend om haar sportkleding met Islamitische invloeden in de vorm van kleur en motieven. De ontwerpster overtuigde de jury in Parijs met een sportieve versie van een 19de eeuwse Arabische jurk.

De beslissing om Serre uit te roepen tot winnaar, was volgens Nicolas Ghesquière, creatief directeur van Louis Vuitton, ‘unaniem’, eraan toevoegend dat de “atletische esthetiek en de romantiek en vrouwelijkheid van haar collectie echt spreekt voor deze generatie”. “We waren het er allemaal over eens dat Marine Serre een element van creativiteit en groot talent had, maar ook een visie voor de ontwikkeling van haar merk,” stelt Ghesquière. “Het is nog maar haar eerste seizoen, maar het was fascinerend om te zien dat iemand van 25 jaar niet alleen getalenteerd, maar ook pragmatisch is - dat was belangrijk voor de stemming van dit jaar.”

Collectie Serre geïnspireerd op banden met Arabische wereld

Geboren in het Franse Brive-la-Gaillarde, studeerde Serre vorig jaar af aan de Academy of La Cambre Mode in Brussel. Met haar afstudeercollectie ‘A Radical Call for Love’ heeft ze niet alleen de LVMH Prize gewonnen, maar werd ze ook geselecteerd voor het Hyères Festival en de ANDAM Prize. De winnende collectie is naar eigen zeggen een verkenning van de banden tussen de Arabische en Westerse werelden. Daarbij werd ze geïnspireerd door de terroristische aanslagen in Brussel en Parijs, vertelde ze eerder tegenover Business of Fashion.

Voordat ze haar eigen modelabel oprichtte, werkte Serre als stylist. In haute couture voor Fred Sathal en On Aura Tout Vu en in ready-to-wear voor Annemie Verbeke en Alexander McQueen. Daarnaast liep ze stage bij Maison Martin Margiela en Dior. Momenteel is ze naast eigenaar van haar eigen merk ook ontwerpster voor Balenciaga.

Het merk Marine Serre is vanaf aankomende september verkrijgbaar bij onder andere Dover Street Market, Opening Ceremony en Nordstrom Space.

Serre nam het in de finale op tegen de labels van zeven andere designers. Ze presenteerden hun collecties voor een jury bestaande uit twaalf ontwerpers, waarvan negen werkzaam bij LVHM: Jonathan Anderson (Loewe) Maria Grazia Chiuri (Dior), Nicolas Ghesquière (Louis Vuitton), Marc Jacobs, Karl Lagerfeld (Fendi), Humberto Leon en Carol Lim (Kenzo), Phoebe Philo (Céline), Riccardo Tisci (voorheen Givenchy). Ook Jean-Paul Claverie, Pierre Yves Roussel and Délphine Arnault van LVMH zaten in de jury.

De Special Prize, de runner-up van de LVMH Prize, van dit jaar werd uitgereikt aan het label Kozaburo van de Japanse ontwerper Kozaburo Akasaka. Hij ontving een bedrag van 150.000 euro en een jaar lang gratis mentorschap van de LVMH Group.

De LVMH Prize werd voor het eerst uitgereikt in 2014 en sindsdien werd de prijs jaarlijks door Londense ontwerpers gewonnen, namelijk Grace Wales Bonner (2016), Marta Marques & Paulo Almeida (2015) en Thomas Tait (2014). Vorig jaar won de Canadees Vejas Kruszewski de Special Prize. In het jaar daarvoor ging die award naar Simon Porte Jacquemus.

Beeld: Marine Serre website

Nieuwe COO voor Dolce & Gabbana

Dolce & Gabbana Group heeft Fabrizio Cardinali aangesteld als de nieuwe chief operating officer. De Italiaan is tevens benoemd tot bestuurslid bij het modehuis, zo meldt Business of Fashion.

Cardinali was vanaf 2013 algemeen directeur bij Alfred Dunhill, toen hij in januari 2017 werd vervangen door Andrew Maag. Tijdens zijn ambtstermijn bij het mode- en accessoiremerk breidde hij onder andere de consumentgerichte productlijnen uit en richtte hij zijn aandacht op de detailhandel, met name de flagshipstore in Mayfair.

Voor zijn periode bij Alfred Dunhill werkte Cardinali korte tijd voor Richemont-dochter Lancel. Daarvoor was hij werkzaam bij Dolce & Gabbana, eerst als wereldwijd directeur van D&G en later als sales en marketing directeur.

Per wanneer Cardinali zijn nieuwe rol als COO gaat vervullen, is onbekend.

Beeld: Dolce & Gabbana Facebook

Brioni benoemt Nina-Maria Nitsche als creatief directeur

Mannenmerk Brioni heeft Nina-Maria Nitsche benoemt als de nieuwe creatief directeur. Ze vervangt hiermee Justin O’shea.

Nitsche heeft onder andere 23 jaar gewerkt bij Martin Margiela gevolgd door een functie bij Vetements. “Sinds ik haar ontmoette in 1996, was ik onder de indruk van haar creatieve aanpak,” aldus CEO van Brioni Fabrizio Malverdi. “Ze begint vanuit een duidelijk concept en transformeert dit concept naar producten die goed aansluiten bij de vraag van de klant. Haar visie zal het bedrijf laten groeien en toch een hedendaagse dialoog starten waardoor het voor Brioni mogelijk wordt om te ontwikkelen in de toekomst.”

Justin O’Shea, de vorige creatief directeur van Brioni vertrok in oktober na nog geen zes maanden in dienst te zijn bij het merk. Zijn veranderingen die hij in zijn korte tijd bij het merk doorvoerde werden door andere gezien als niet in lijn van de geschiedenis van het merk. O’Shea heeft zelf geen ontwerp ervaring en is vooral bekend van zijn rol bij e-commerce platform Mytheresa.com als hoofd van mode.

Beeld: Brioni Website

Nieuwe CFO voor Bestseller

Bestseller heeft Thomas Børglum Jensen aangesteld als CFO, dat maakt het bedrijf bekend op hun website. Hij zal vanaf augustus de functie vervullen en vervangt hiermee Lise Kaae.

Børglum Jensen is op dit moment werkzaam bij Novo Nordisk, een farmaceutisch bedrijf. Hij werkt daar als CFO voor de productieketen. “Bestseller is een goed bedrijf met ambitie, en wat ik tot dusver heb geleerd van de werkcultuur en de mensen die ik heb ontmoet, ben ik er zeker van dat ik omringd zal worden door een competent team,” aldus Børglum Jensen in een statement.

Bestseller is het moederbedrijf van onder andere Vero Moda, Vila, Jack & Jones en Pieces

Beeld: Bestseller Website