(advertentie)
(advertentie)
Toms benoemt John Whitledge tot creatief directeur

John Whitledge is door Toms benoemd als creatief directeur, zo melden diverse media. De ontwerper was al eerder betrokken bij het merk als creatief directeur van de eerste eyewear collectie in 2011.

Whitledge heeft de taak gekregen om het aanbod voor mannen op het gebied van schoenen uit te breiden. Zijn eerste collectie zal in de lente gelanceerd worden. Voor zijn aanstelling bij Toms heeft Whitledge het merk Trovata opgericht in 2002 samen met Josia Lamberto - Egan, Sam Shipley en Jeff Halmos.

Schoenenmerk Toms staan bekend om hun canvas instappers en hun werk voor goede doelen. Zo geeft het bedrijf na een aankoop van een paar schoenen, een paar schoenen aan kinderen die deze nodig hebben. Met hun tassencollectie haalde ze geld op om in risicolanden trainingen te kunnen geven zodat bevallingen veiliger verlopen.

Beeld: Toms Facebook

Showroomprivé heeft Thomas Kienzi aangesteld als Chief Financial Officer. Hij zal per direct de functie vervullen bij het online platform voor flash sales, zo meldt het bedrijf in een persbericht.

“We zijn erg verheugd met de aanstelling van Thomas. Het bevestigd het succes van zijn reis bij Showroomprivé. Als CFO zal hij zijn extensieve kennis van de financiële uitdagingen die onze investeerders en strategie in deze maatschappij tegenkomen gebruiken,” aldus Thierry petit en David Dayan, co-oprichters en co-CEO’s van ShowroomPrivé.

Kienzi is al sinds 2015 werkzaam bij Showroomprivé. Toen werd hij aangenomen om Showroomprivé te steunen tijdens de beursgang. Een jaar geleden werd hij al benoemd tot plaatsvervangend chief financial officer. Voordat hij bij Showroomprivé was aangesteld in 2015, was hij werkzaam bij onder andere de Amerikaanse bank Morgan Stanley als uitvoerend directeur en de Deutsche Bank.

Oprichter modehuis Hervé Léger overleden

Herve L. Leroux, oprichter van het Franse modehuis Hervé Léger is op 60-jarige leeftijd overleden. Dat heeft het Fédération de la haute couture et de la mode bekendgemaakt op vrijdag 6 oktober.

Herve L. Leroux startte zijn carrière als kapper, maar rolde de modewerereld in door Karl Lagerfeld. Zo werkte Leroux als ontwerpassistent bij Fendi en Chanel. In 1985 startte Leroux zijn eigen label Hervé Léger. Het meest bekende ontwerp van het luxemerk is de 'bandage'-jurk, opgebouwd uit stroken elastische stof waarmee een zandlopersilhouet wordt gecreëerd bij de drager.

Tussen 2004 en 2006 was Laroux creatief directeur bij Guy Laroche. Daarna lanceerde hij opnieuw een eigen merk. Onder de naam Hervé L. Leroux ontwierp hij gedrapeerde couturejurken voor onder andere beroemdheid Dita von Teese.

In 1999 werd het modehuis Herve Leger overgenomen door by BCBG Max Azria.

Foto: Pierre Verdy / AFP

Salvatore Ferragamo heeft ontwerper Paul Andrew benoemd tot creatief directeur van de ready-to-wear- en schoenencollecties voor vrouwen. Andrew was sinds een jaar al werkzaam als design director van de damesschoenen, maar krijgt er vanaf komend seizoen dus enkele verantwoordelijkheden bij.

Andrew’s debuutcollectie als creatief directeur van het Italiaanse label zal die van de herfst 2018 zijn, melden diverse media. De Brit vervangt Fulvio Rigoni, de design director van de ready-to-wear damescollectie die afgelopen november aantrad bij Salvatore Ferragamo. Zijn shows riepen kritische reacties op, terwijl de ontwerpen van Andrew positieve reacties ontvingen.

“Paul heeft een dynamische visie voor de Ferragamo-vrouw, wat hij het afgelopen jaar met precisie en succes heeft aangetoond,” verklaart CEO Eraldo Poletto. “Hij heeft een gevoeligheid voor de essentiële codes en waarden van het Ferragamo-huis en kan ze uitdragen met een spannende, moderne energie,” aldus de directeur.

Andrew reageert: “Ik ben dankbaar voor het vertrouwen dat de Ferragamo-groep en familie in me heeft. Het is een voorrecht om te werken met de expertise van een van de grootste mode- en lederwarenhuizen.”

Gerry Weber roept functies Chief Sales Officer en Chief Digital Officer in het leven

Gerry Weber heeft Johannes Ehling aangesteld als Chief Sales Officer en Chief Digital Officer. De twee functies in het leven geroepen om het managementteam, bestaande uit CEO Ralf Weber en CFO David Fink, te versterken.

Ehling zal de nieuwe functies op zich nemen ‘niet later dan 1 september 2018’, aldus het persbericht. “Mr Ehling is een ervaren en vermaard expert die de mode industrie goed kent en ons bedrijf verder zal brengen op het gebied van digitalisering en internationalisering. Beiden aspecten zijn van belang voor de transformatie van de Gerry Weber Group en zullen belangrijke onderwerpen zijn voor de toekomst van het bedrijf. Ik zie uit naar onze samenwerking,” aldus Ralf Weber.

Ehling zal de groothandelsactiviteiten, retail en e-commerce over zien in zijn nieuwe functie en de digitale strategie verder ontwikkelen. Johannes Ehling was hiervoor werkzaam als managing director van Ernsting’s en lid van het management team van Willy Bogner. Daarvoor was hij werkzaam als global distribution manager bij Escada-sport.

Beeld: Johannes Ehling via Gerry Weber

Tim Hamilton is door The North Face benoemd als creatief directeur. Hamilton treedt per direct aan bij het outdoor en schoenenmerk.

“Tim heeft de grenzen van design en innovatie verlegd door inspiratie uit onverwachte hoeken te halen,” aldus wereldwijd voorzitter Arne Arens. “We zien veel potentie in het fuseren van de geschiedenis van ons merk en Tim’s nieuwe perspectieven.”

Hamilton heeft meer dan 20 jaar ervaring in ontwerp, onder andere bij zijn eigen merk. Hij zal verantwoordelijk zijn voor de creatieve directie van alle productlijnen wereldwijd. “Ik ben altijd gefascineerd geweest door de outdoor cultuur en hoe het product altijd op de voorgrond van ontwerp en innovatie is. Ik heb gedurende mijn carrière hier inspiratie uitgehaald en verwijzingen naar gemaakt. Ik ben verheugd om mij aan te sluiten bij The North Face, de uitvinders van technische outdoor producten en een iconisch merk voor verkenning en ik wil de grenzen blijven verleggen.”

Franklin Thielsch is per 1 oktober benoemd tot de nieuwe CEO van kledingmerk Colourful Rebel. Thielsch was voorheen werkzaam in diverse managementfuncties bij onder andere Nike en Scotch&Soda.

Oprichters van Colourful Rebel en tweelingsbroers Frank en Bas van de Brug leerden Thielsch kennen bij Scotch&Soda. “Vanaf dag een was er een goede klik en bleek onze visie betreft Colourful Rebel en haar toekomst op een lijn te liggen’” aldus de oprichters. “De groei die wij hebben meegemaakt willen we graag doorzetten, maar wel op de juiste manier en daarvoor hebben wij kennis en ervaring nodig die wij zelf nog niet hebben.”

Colourful Rebel werd in 2013 opgezet door Frank en Bas van de Brug. Het merk begon als blog, maar al snel kwam daar een webshop bij, waar ze onder meer basics, sweatpants, mutsen, sjaals en hoodies verkopen. In 2015 openden ze hun eerste winkel in Amsterdam.

Ruim een jaar lang verenigde de Amerikaanse modeontwerper Alexander Wang de functies van creatief directeur en CEO in zijn eigen persoon. Nu geeft hij het algemeen directeurschap van het label dat zijn naam draagt toch weer uit handen aan Lisa Gersh. Gersh, hiervoor onder meer werkzaam bij Goop en Martha Stewart, wordt per direct de nieuwe CEO van het merk. Ook heeft het bedrijf Stephanie Horton van Farfetch aangetrokken voor de nieuwe functie van hoofd strategie (CSO).

"De aanstelling van een CEO en de toevoeging van de nieuwe CSO positie passen in onze strategie ter verbetering van de productiviteit en diversificatie," zei Wang in een persverklaring. "In dit snel veranderende retaillandschap is het noodzaak om de status quo binnen hetr bedrijf steeds opnieuw onder de loep te nemen. Gedurende mijn jaar als CEO heb ik de lijnen uitgezet voor toekomstige groei. Lisa en Stephanie's achtergronden in media, lifestyle en digitaal gaan ons helpen het bedrijf uit te breiden in nieuwe segmenten."

Wang blijft aan als creatief directeur en voorzitter van de raad van bestuur. Wang nam de rollen van CEO en voorzitter van de raad van bestuur vorig jaar over van zijn moeder Yin Wang en zijn schoonzus Aimie Wang. Beiden bleven wel bij het bedrijf betrokken. Alexander Wang stopte in 2015 als creatief directeur bij Balenciaga om zich op zijn eigen merk te concentreren.

De S.Oliver Group heeft Gernot Lenz aangesteld als nieuwe CEO, zo meldt het bedrijf in een persbericht. Vanaf 1 januari zal Lenz de functie op zich nemen.

Lenz is op dit moment werkzaam bij PVH Corp waar hij in de afgelopen tien jaar verschillende posities heeft vervuld, meest recentelijk de functie van COO. “Na tien fantastische jaren in Amsterdam, verheug ik me nu op het sturen van de S.Oliver Group, samen met het team, naar een succesvolle toekomst,” aldus Lenz in het persbericht.

Lenz neemt de positie over van Armin Fichtel. “We zijn verheugd dat we met Gernot Lenz een CEO aan boord krijgen met uitgebreide ervaring in senior management posities bij internationale modebedrijven,” aldus Bernd Freier, oprichter van de groep. “Tegelijkertijd wil ik ook Armin Fichtel bedanken voor zijn uitzonderlijke inzet, medewerking en toewijding die hij heeft getoond de afgelopen tien jaar bij de S.Oliver Group, en ik ben blij dat hij voor het bedrijf zal blijven werken.”

S.Oliver Group werd in 1969 opgericht. De groep heeft merken S.Oliver, S.Oliver Black Label, Q/S designed by, Triangle, Comma, Comma Casual Identity en Liebeskind Berlin in haar portfolio. De groep draait jaarlijks zo’n 1,6 miljoen euro omzet, aldus het bedrijf.

Schepers Bosman wint internationale Mercedes-Benz prijs

Nederlands ontwerpduo Schepers Bosman heeft de Mercedes - Benz Les Etoiles Design Competition gewonnen. De ontwerpers, Sanne Schepers en Anne Bosman, ontvingen een geldprijs van 20.000 euro en worden vanaf nu gesteund door Mercedes - Benz.

Schepers Bosman wilde een ‘eigen modern beeld creëren, zonder het klassieke vakmanschap van het merk te verliezen.’ Het winnende ontwerp was deels geïnspireerd door de vintage race overalls uit Mercedes-Benz advertenties en deels door grafisch kunstenaar Balla. Schepers Bosman creëerde een gele overall met een patchwork met zwarte details. Het patchwork staat voor de abstracte vertaling van snelheid en beweging. Voor het materiaal liet het duo zich inspireren door het interieur van de auto’s van Mercedes-Benz; zacht leer, handgestikte naden en padding.

Schepers Bosman wint internationale Mercedes-Benz prijs

Schepers Bosman wint Mercedes-Benz Les Etoiles ontwerpwedstrijd

Aan de wedstrijd deden negen ontwerpers mee die beoordeeld werden door de jury onder leiding van Alexis Mabille, de initiatiefnemer en creatief directeur van de wedstrijd. Andere leden van de jury waren dit jaar Dita von Teese, Camille Seydoux, Ludivine Sagnier, Marie-Agnès Gillot en Béatrice Tanguy.

De Mercedes-Benz Les Etoiles Design Competition werd in 2016 voor het eerst gehouden. “De autoindustrie en de modewereld zijn altijd met elkaar verbonden geweest, het is een logische stap voor Mercedes-Benz om jonge ontwerpers te steunen,” aldus Alexis Mabille. Deze zomer werd eveneens bekend dat Mercedes-Benz niet langer de sponsor zal zijn van verschillende internationale Fashion Weeks waaronder Amsterdam Fashion Week. Het automerk kondigde destijds aan meer te willen focussen op ontwerpwedstrijden zoals de Mercedes-Benz Les Etoiles Design Competition.

Schepers Bosman wint internationale Mercedes-Benz prijs

Over Schepers Bosman

Schepers Bosman is het samenwerkingsverband van ontwerpers Sanne Schepers en Anne Bosman. Beiden studeerden in 2011 cum laude af aan modeacademie ArtEZ. Schepers vervolgde haar studie aan l’Institute Français de la Mode. Bosman studeerde aan Central Saint Martin. Sanne Schepers won de Lichting G-Star Raw Talent Award en Anne Bosman won twee H&M Design Awards.

Beeld: Mercedes - Benz / Schepers Bosman / Julie Trannoy