(advertentie)
Carven benoemt nieuw creatief directeur

Carven heeft Serge Ruffieux benoemd als creatief directeur van het Franse merk. Hierin volgt hij Alexis Martial en Adrien Caillaudaud op, die het modehuis afgelopen oktober verlieten.

Ruffieux zal op 1 februari aan de slag gaan en neemt de ready-to-wear en accessoires voor eigen rekening. Zijn eerste collectie voor Carven zal de Resort 2018 collectie zijn, die dit voorjaar gepresenteerd wordt.

Ruffieux werkte tot voor kort voor Christian Dior. Daar stond hij tien jaar lang aan het hoofd van de dames ready-to-wear en haute couture ateliers. Ook was hij, na het vertrek van Raf Simons, samen met Lucie Meier mede-artistiek directeur van Dior. Hij was toen mede verantwoordelijk voor de herfst 2016, en resort en voorjaar 2017 Haute Couture collecties voor het huis.

Voor zijn tijd bij Dior werkte Ruffieux als rechterhand van Sonia Rykiel bij diens gelijknamige modemerk, en ook voor Moschino.

”Ik ben ontzettend blij met mijn nieuwe creatieve rol bij Carven. Ik voel enorme affiniteit voor Madame Carven en haar visie van mode. Ik voel me vereerd en kijk ernaar uit de creatieve leiding te nemen over het huis nu het aan een nieuw hoofdstuk begint,” liet Ruffieux in een persverklaring weten.

Foto: Carven

Directeur Men At Work vertrekt

Mark Hommelberg neemt afscheid als algemeen directeur van Men At Work. Vanaf 1 april is hij niet meer werkzaam in zijn functie. Hij blijft wel aandeelhouder bij het modebedrijf. Medio februari zal Men At Work de nieuwe algemeen directeur aankondigen, meldt Men At Work in een persbericht.

Hommelberg werkte 15 jaar bij Men At Work in verschillende functies. In 2012 nam hij de keten over, samen met oprichter Marcel van Gelderen en directielid Peter Roelofs. Sinds anderhalf jaar is de modeketen onderdeel van Varova Fashion Groep, die ook Sissy-Boy, Open32, Tumble ’N Dry, gsus, Kings of Indigo & Ontour onder zijn hoede heeft.

Volgens de vertrekkend directeur is het ‘na 15 jaar Men At Work en na een succesvolle integratie bij Varova Fashion een mooi moment om aan een andere uitdaging te beginnen’. Maarten Vaessen van Varova Fashion laat weten:“Wij danken Mark zeer voor zijn inzet en leiderschap waarmee hij de basis heeft gelegd voor het nieuwe en groeiende Men At Work.”

Momenteel heeft Men At Work 41 winkels in Nederland en België, tevens is er een webwinkel. In het eerste kwartaal van 2017 wil Men At Work het nieuwe concept ‘Start Something’, dat in 2016 al gelanceerd werd in de vestiging in Gent, verder uitrollen naar winkels in Utrecht, Leiden en Antwerpen Meir. Eind februari gaat de nieuwe Fish & Chips winkel open in Antwerpen.

Beeld: Men At Work

Emilie Rubinfeld volgt François Kress op als voorzitter van Amerikaans modehuis Carolina Herrera. Dat maakte het huis op vrijdag bekend.

Rubinfeld werkt sinds 2012 bij Carolina Herrera, aanvankelijk als hoofd global marketing en communicatie, daarna als Chief Marketing Officer. Daarvoor werkte zijn in diverse marketingfuncties bij Giorgio Armani en Akris.

Het vertrek van Kress, dat vorige week werd aangekondigd, lijkt een afronding van een rumoerige tijd . Vlak voor zijn aftreden daagde het modehuis concurrerend modehuis Oscar de la Renta voor de rechter vanwege de benoeming van voormalig Carolina Herrera consultant-ontwerpster Laura Kim vóór het aflopen van het niet-concurrentiebeding in haar contract.

Kress had Kim getracht te houden door haar een contract van 1 miljoen dollar aan te bieden om als hoofdontwerpster van het merk aan te blijven. Kim verklaarde later dat oprichtster Carolina Herrera nooit van plan was het veld te ruimen voor een opvolgster en dat het gebrek aan communicatie binnen de top van het bedrijf haar deed opstappen.

Ondertussen hebben de twee bedrijven het bijgelegd en de juridische strijd beëindigd, aldus diverse media.

Kevin Carrigan aangesteld als creatief directeur vrouwenlijn Ralph Lauren

Ralph Lauren heeft Kevin Carrigan benoemd tot senior vicepresident en creatief directeur van de vrouwenlijn Lauren en Chaps merken. Hij is per direct aangesteld en zal leiding geven aan de designteams en licensering van Lauren en Chaps. Dat meldt WWD.

Carrigan heeft veel ontwerpervaring bij grote designermerken. In augustus nam hij ontslag als wereldwijde creatief directeur van Calvin Klein, waar hij 18 jaar werkte. Hij was verantwoordelijk voor CK Klein, Calvin Klein Jeans en Calvin Klein White Label. Zijn vertrek kwam twee dagen nadat Raf Simons was aangesteld als chief creative officer van Calvin Klein Inc.

In 2015 vonden er veel veranderingen plaats bij het modebedrijf, toen Ralph Lauren besloot een nieuw business model te realiseren om 100 miljoen dollar te kunnen besparen. Zo reduceerde Ralph Lauren Corp. het personeelsbestand met 5 procent, werd de lijn Denim & Supply onderdeel van de lijn Polo en werden er verschillende management wijzigingen plaats. Valérie Hermann’s functie werd uitgebreid tot president van alle merken wereldwijd, met belangrijkste taak de wereldwijde merkontwikkeling en leiding geven aan de submerken Ralph Lauren, Polo Ralph Lauren, Lauren, Chaps en Home. Carrigan zal aan haar rapporteren.

“Kevin is een bewezen leider met een significante merkervaring,” zegt Hermann tegen WWD. “In lijn met het Way Forward plan, zal hij focussen op het ontwikkelen van het merk Lauren op een manier die past bij ons unieke DNA en die het nog meer desirable maakt voor de consument zoals die zich nu ontwikkelt.”

Beeld: Facebook Ralph Lauren

Nieuwe CEO Burberry start eerder dan verwacht

De nieuwe CEO van Burberry Marco Gobbetti start eerder bij het modebedrijf, maar nog niet als CEO. Op 27 januari gaat hij aan de slag als uitvoerend voorzitter voor Azië/Pacific en het Midden-Oosten. Vanaf 5 juli zal hij de rol van CEO op zich nemen en onderdeel worden van de Raad van bestuur. Dat melden diverse media.

Eerder meldde Burberry dat Gobbetti ‘in de zomer’ zou starten. Het is niet duidelijk waarom hij eerst een andere functie krijgt. Hij zal rapporteren aan voorzitter Sir John Peace.

In juli werd bekend dat Christopher Bailey, die de functies van CEO en CCO sinds het vertrek van Angela Ahrendts in 2013 naast elkaar deed, zou worden vervangen door Gobbetti. Bailey blijft aan als creatief directeur. Zijn dubbelrol lag al enige tijd onder vuur. Volgens Britse media groeide de druk op Bailey om een tweede man of vrouw aan de top van het bedrijf te benoemen, omdat zijn bestuurlijke kennis tekort schoot.

Marco Gobetti is afkomstig van het Franse luxemerk Céline waar hij eveneens CEO was. Bij Burberry wordt de Italiaan die in Phoenix (Arizona) heeft gestudeerd verantwoordelijk voor alle commerciële, operationele en financiële divisies van het bedrijf.

Beeld: Facebook Burberry

Geox stelt Gregorio Borgo aan als CEO

Het Italiaanse schoenenmerk Geox heeft een nieuwe CEO aangesteld. Met onmiddellijke ingang is de Italiaan Gregorio Borgo tijdens een directievergadering aangesteld als nieuwe topman van het bedrijf, meldt Geox middels een persbericht.

Borgo neemt het stokje over van Giorgio Presca, die in oktober 2012 werd aangesteld als CEO van het bedrijf. Volgens de Italiaanse nieuwssite Veneto Economia is het vertrek van Presca gelinkt aan het feit dat zijn contract bij het bedrijf afliep. Mario Moretti Polegato, Geox-oprichter en voorzitter van de Raad van Bestuur, liet weten blij te zijn met Borgo’s komst en prees hem voor zijn sterke internationale ervaring en zijn gestructureerde aanpak.

Huidig CEO Borgo was voorheen werkzaam bij de Pirelli Group, een bedrijf gespecialiseerd in autobanden. Bij dit bedrijf was Borgo tot het eind van 2016 General Manager of Operations en vervulde hij tussen 2011 en 2013 tevens de rol van directeur van de afdeling die verantwoordelijk was voor de activiteiten in de regio Azië-Pacific.

Beeld: Geox Facebook

Net-a-porter vice president Global Buying vertrekt

Sarah Rutson, tot voor kort werkzaam als vice president global buying bij luxe e-tailer Net-a-porter, vertrekt. Dat meldt Women’s Wear Daily (WWD).

”We zouden Sarah graag willen bedanken voor de passie en toewijding die ze heeft laten zien. Tijdens haar aanstelling zijn we ons blijven onderscheiden door onze klanten telkens weer een nauwkeurig gekozen selectie aan de mooiste items van het seizoen aan te bieden,” liet Net-a-porter weten. Wie Rutson’s positie zal overnemen, is nog niet bekendgemaakt.

Rutson was sinds december 2014 werkzaam bij Net-a-porter. Ze startte haar carrière bij het bedrijf als inkoper. In ruim twee jaar tijd heeft de vice president verschillende merken aan het Net-a-porter assortiment toegevoegd die daarvoor bijna niet online verkrijgbaar waren, zoals Azzedine Alaïa en de ‘Coco Crush’ juwelenlijn van Chanel. Het vertrek van Rutson volgt enkele maanden na een andere verschuiving in het Net-a-porter directieteam. In september 2016 werd bekend dat Matthew Woolsey, eerder werkzaam als vice president Digital bij het luxe Barney’s, de rol van algemeen directeur ging bekleden.

Beeld: Net-a-porter Facebook

Lucie en Luke Meier mogelijk naar Jil Sander

Jill Sander zou uitkijken naar een nieuwe hoofdontwerper en heeft daarbij zijn oog niet op één maar twee ontwerpers laten vallen: Lucie en Luke Meier. Dat melden ingewijden.

Lucie Meier gaf samen met Serge Seffieux leiding aan de ready to wear en couture studio’s van Dior, toen Raf Simons hoofdontwerper was. Ook vervulden zij tijdelijk Simon’s positie voor de aanvang van Maria Grazia Chiuri. Meier werkte hiervoor bij designstudio’s van Balenciaga en Louis Vuitton. Haar echtgenoot Luke is mede-oprichter en ontwerper van het mannenlabel OAMC.

Volgens bronnen zoekt Jil Sander al langere tijd naar een nieuwe hoofdontwerper, als opvolger van Rodolfo Paglialunga. Hij werkt sinds april 2014 bij het modehuis, maar zijn collecties worden wisselend ontvangen en de luxe-industrie staat onder grote druk, waardoor er veel wisselingen plaatsvinden bij luxe modehuizen. Een ingewijde weet aan WWD te melden dat Lucie Meier bij Jil Sander in Milaan gezien is. Andere bronnen meldden in november overigens al dat het modehuis op zoek was naar een nieuwe hoofdontwerper, waarbij ook al gesproken werd met Meier en Rffieux.

Moederbedrijf Gibò Group, die Jil Sander onder zijn hoede heeft, wilde niet reageren op de geruchten.

Beeld: Cruise 17 Collectie via Jil Sander website

Nieuwe CEO en voorzitter voor Filippa K

Filippa K heeft een nieuwe CEO: Kristofer Tonström. Ook is Simon Griffiths aangesteld als nieuwe voorzitter. Dat heeft het Zweedse merk bekendgemaakt.

Tonström is benoemd door de Raad van bestuur. Hij zal vanaf 13 februari werkzaam zijn in zijn nieuwe functie. Hij neemt de taken over van Anna Lönnerstedt, die sinds 1 september 2016 interim-CEO is. Zij zal verder gaan als range & supply director.

“Filippa K is een van Nordics’ sterkste en meest spannende modemerken. Ik kijk er naar uit om onderdeel te worden van het Filippa K team en te bouwen aan een groter en sterker bedrijf,” zegt Kristofer Tonström in een reactie. De nieuwe CEO heeft veel ervaring bij internationale merkgedreven organisaties. Voorheen was Tonström CEO van Omega Pharma Nordic AB. Daarvoor was hij gedurende tien jaar werkzaam in verschillende functies bij Procter & Gamble, waar hij als laatste marketing director was.

Simon Griffiths is aangesteld als nieuwe voorzitter van de Raad van bestuur. Hij heeft tevens veel werkervaring, voornamelijk in strategie- en business ontwikkeling. Eerder werkte hij bij EQT en Bain & Company. De vertrekkende voorzitter van Filippa K en tevens CEO van Novax, Eric Persson, zal verder gaan als bestuurslid.

Nieuwe CEO en voorzitter voor Filippa K

Kristofer Tonström aangesteld als nieuwe CEO Filippa K

De aanstellingen volgen op het bericht dat oprichtster Filippa Knutsson terugkeert als creatief directeur. Zij is vanaf 13 januari weer terug bij haar eigen bedrijf.

“Met de benoemingen van Kristofer, Simon en Filippa heeft het bedrijf een krachtig leiderschap met complementaire competenties. De solide ervaring van Kristofer in merkgedreven en snel veranderende business van consumentengoederen, samen met Filippa’s unieke kijk op design en Filippa K als merk zijn exact de juiste combinatie. Hier wordt de strategische kennis, internationale vooruitzichten en toewijding van Simon aan toegevoegd. Dit trio, samen met de rest van het managementteam en alle medewerkers van Filippa K zullen de succesvolle jaren voor ons verzekeren,” aldus Eric Persson, vertrekkend voorzitter van de Raad van bestuur.

Beeld: Filippa K

Voormalig CEO van Balenciaga, Isabelle Guichot, stapt op bij moederbedrijf Kering, ondanks eerdere verwachtingen dat ze zou aanblijven bij het Franse luxeconcern. Dat melden bronnen van Reuters.

Toen in oktober 2016 het ontslag van Guichot als CEO van het modehuis bekend werd gemaakt, zei Kering nog dat Guichot onderdeel zou blijven van de groep. Zij werd opgevolgd door Cedric Charbit, voormalig hoofd merchandising van Yves Saint Laurent. Zijn belangrijkste taak is om de groei van het merk te versnellen, meldde Kering tijdens zijn benoeming.

Het vertrek van Guichot is een van de vele veranderingen op managementniveau binnen Kering. In de afgelopen twee jaar heeft het bedrijf zo’n 75 procent van het management en creatieve leiding van zijn vijftien merken vervangen in een poging winstgevend te blijven in een uitdagende luxemarkt.

Wat Guichot nu gaat doen is onbekend. Kering was niet bereikbaar voor commentaar.