• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • En de winnaar is... Marlies Dekkers, Grand Seigneur 2005

En de winnaar is... Marlies Dekkers, Grand Seigneur 2005

Door Yasmine Esser

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode

Een prijs winnen is voor jonge ontwerpers een droom die in vervulling gaat en voor gevestigde designers de kroon op hun werk. Maar wat levert het eigenlijk op, zo’n award op je CV? FashionUnited.nl vraagt het de winnaars. In aflevering 8: Marlies Dekkers. In 2005 koos de jury van de Grand Seigneur unaniem voor de lingerieontwerpster. De Grand Seigneur, een prijs van brancheorganisatie Modint, is de hoogste onderscheiding in de Nederlandse modewereld.

Je hebt meerdere prijzen gewonnen - onder andere de Cila-award in New York, de Rotterdam Promotie Prijs en de Nederlandse Body Fashion Award- is de Grand Seigneur de belangrijkste prijs voor je?
"Dat zou ik niet willen zeggen. Iedere prijs is eervol. De Grand Seigneur had wel een heel mooi juryrapport. Bij andere prijzen is het commentaar soms maar anderhalve zin. Ik heb het juryrapport van de Grand Seigneur net nog even doorgelezen en na tien jaar staat het nog steeds. Ze hebben dat heel goed gedaan."

Hoe ging het precies in z'n werk, de Grand Seigneur toegewezen krijgen?
"Ik werd gebeld, toen hoorde ik het en ook wanneer de uitreiking zou zijn. Daarna ging ik bedenken: hoe ga ik dit vieren met het bedrijf? Met het team en de klanten, want mode is teamwork. Ik heb iedereen een taart gestuurd."

Hoe heb je de dag van de uitreiking beleefd?
"Het was een feestelijke dag, maar er moest ook gewoon gewerkt worden. Een paar uur ben je in feeststemming en dan is het: doorgaan, hard werken. Het is een combinatie van - heel aards - ploeteren en knokken en een paar uur die in het teken staan van erkenning. Ik voelde me even jarig, maar ik zit nooit lang op een roze wolk. Het was vooral leuk voor mijn ouders, die zijn heel trots.

Waar het was? Ja, ik zie de zaal zo voor me. Dat ik het niet meer weet, komt ook doordat veel voor me geregeld wordt. Ik stap een auto in en uit. Soms word ik wel geleefd, dan weet ik niet eens meer in welk land ik ben."

Kwam er veel op je af na de bekendmaking?
"Veel aanvragen voor interviews. Dat is altijd hectisch, maar het hoort er bij. "

Wat waren je verwachtingen dat de Grand Seigneur zou opleveren?
"Nou, het is vooral erkenning, hè. Ik heb het nooit zo gekoppeld, dat het iets concreets oplevert. Je wint een prijs, omdat je product goed is en je service ook, daarom krijg je erkenning. Het is niet andersom. Een prijs is een bevestiging dat je goed bezig bent en het is egostrelend, maar je krijgt niet ineens meer klanten."

Je kijkt er nuchter tegen aan.
"Ja, een grote klant levert wat op, een prijs niet. Misschien komt het ook doordat ik al vanaf dat ik studeerde op de kunstacademie non-stop in de pers sta. Als je niet al veel in media bent, kan een prijs je even in de schijnwerpers zetten. Dat heeft best veel invloed op je, dat je ineens zichtbaar bent. Maar voor mij was dat niet aan de orde."

De jury koos unaniem voor jou, omdat je een buitengewone bijdrage hebt geleverd aan de modebewustheid en zelfbewustheid van van de vrouw. Wat vind je daarvan?
"Heel mooi beschreven. Dat is ook wat ik in ieder interview zeg, dus fijn dat mijn boodschap goed wordt opgepikt."

Waarom vind je het belangrijk dat vrouwen zelfbewuster worden?
"Dat is mijn drive. Dat is waar ik dag en nacht voor op sta. Het is mijn missie om verschil te maken en vrouwen zelfvertrouwen te geven, door middel van mijn vormgeving en pasvorm. Dat ik daar erkenning voor kreeg is heel fijn. En waarom ik dat zo graag wil? Ja, zo ben ik geboren. Dat zou een psycholoog moeten analyseren.

Ik vind het gewoon heel erg zonde als vrouwen onzeker zijn. Je bent maar zo kort op aarde. Straks aan de hemelpoort denk je dan: ik heb veel tijd doorgebracht met nadenken over mijn ontevredenheid. Dat is zonde van de tijd."

Heeft de jury ook advies gegeven?
"Nee, geen advies. Dat heb ik nog nooit gekregen na een prijs."

Wat is het belangrijkste advies dat je hebt gekregen in je loopbaan?
"Van mijn ouders, dat je hard moet werken."

Heb je veel connecties overgehouden aan de Grand Seigneur?
"Nee, ik kende al veel mensen. Ik zal natuurlijk al jaren in het circuit toen."

Hoe is je label veranderd sinds je de prijs hebt gewonnen?
"Toen heette het Undressed, nu heet het marlies|dekkers. Nu gebeurt veel online, toen nog niet. Mijn merk is nu ook internationaler, tien jaar geleden was het meer op de Benelux gericht. En verder, ik ben doorontwikkeld."

Is je werkwijze veranderd sinds dien?
"Ik was toen zowel CEO was als creative director. Dat is wel een hele verandering, dat ik nu alleen de creatieve kant doe."

Is dat de belangrijkste verandering sinds de doorstart met Karmijn?
"Ik had twintig jaar twee banen, dat is best pittig. Het is super leuk en uitdagend, maar je hebt gewoon geen privéleven. Het bevalt me goed zo, op deze manier. Ik had er behoefte aan en zin om om me verder creatief te verdiepen."

Waar werk je verder aan?
"Nieuwe collecties. Onze herfst- en wintercollectie is onlangs gelanceerd. Er komt ook iets nieuws met een heel nieuw handschrift, in oktober."

Hoe zie je de toekomst?
"Heel positief. De retail is veranderd en consumenten zijn zich anders gaan gedragen. Dat is leuk om over na te denken en mee bezig te zijn. Die dynamiek. Ik zie de toekomst turbulent en dynamisch."

Foto's: Modint, marlies|dekkers FW15

Dit was voorlopig de laatste aflevering van En de winnaar is….

Lees ook over de prijzen die Anne Bosman, Conny Groenewegen, Elsien Gringhuis, Bonne Reijn, Marcha Hüskes, Anneloes van Osselaer en Youasme Measyou hebben gewonnen.

en de winnaar is
Grand Seigneur
Marlies Dekkers