• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Erdem nieuwe gastontwerper H&M

Erdem nieuwe gastontwerper H&M

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode

Erdem is de nieuwe gastontwerper van H&M. Dat heeft de Zweedse modeketen bekendgemaakt middels een persbericht. Erdem Moralioglu, ontwerper van het modehuis Erdem, ontwerpt een dames- en herencollectie. Het is voor het eerst dat Moralioglu herenmode zal maken.

"Het is geweldig om samen te werken met H&M en een heel nieuwe dimensie te geven aan mijn werk, compleet met een herencollectie die ik nog nooit eerder heb gemaakt," zo stelt Erdem in het persbericht.

H&M strikt Erdem als gastontwerper

De Canadees-Turkse ontwerper Erdem Moralioglu runt zijn modelabel Erdem in Londen. De modeontwerper staat bekend om zijn kleurrijke en vrouwelijke creaties en toont geregeld op Londen Fashion Week. Erdem werd in 2014 benoemd tot Women’s Wear Designer of the Year door de British Fashion Council. Ook sleepte hij eerder prijzen in de wacht zoals de Fashion Future Award in 2009 en Designer of the Year tijdens de Elle Style Awards in 2010.

Voor de H&M-collectie gebruikt hij designthema’s van zijn beroemde collecties en combineert hij verschillende prints en stoffen.

"Vanaf het moment dat we met Erdem spraken over de samenwerking, was ik geboeid door zijn visie. Voor Erdem x H&M heeft hij een betoverende wereld neergezet vol schoonheid, verfijndheid en rijke details. Dit zijn speciale items die je voor altijd wilt dragen," aldus Ann-Sofie Johansson, creatief directeur van H&M.

Baz Luhrmann maakt video voor Erdem x H&M collectie

Speciaal voor de samenwerking heeft regisseur Baz Luhrmann, bekend van onder andere The Great Gatsby, een teaser trailer voor de collectie gemaakt. Bekijk de trailer hier:

De Erdem x H&M collectie is vanaf 2 november verkrijgbaar bij geselecteerde H&M-winkels wereldwijd en via de online shop van de Zweedse retailer. De collectie-items en verkoopprijzen zijn nog niet bekendgemaakt.

Erdem herfst/winter 2017/18 Ready-to-Wear collectie

Afgelopen februari presenteerde Erdem zijn nieuwe ready-to-wear collectie voor herfst/winter 2017/18. De collectie geeft wellicht een hint over wat we kunnen verwachten voor de Erdem x H&M collectie. Erdem presenteerde luxe, romantische mode op de catwalk. Opvallend was het gebruik van bloemenprints, rijke stoffen als fluweel en kant, chique versiersels en de hoge halslijnen.

Na Kenzo, Isabel Marant en Alexander Wang is het de beurt aan Erdem; H&M pionier designersamenwerkingen

Massa distributie van high fashion is relatief nieuw; jaren geleden waren er alleen de diffusie lijnen, de iets lager geprijsde lijnen van grote modehuizen en ontwerpers. Daar kwam in november 2004 verandering in, toen H&M Karl Lagerfeld strikte; de creatief directeur van Chanel en Fendi maakte een exclusieve 30-item tellende collectie voor de modeketen, die bij grote vestigingen van H&M binnen een uur uitverkocht. De designersamenwerking bracht nog een verandering teweeg in de modebranche. Volgens Donald Schneider, creatief consultant van H&M en geestelijk vader van de designersamenwerkingen was het door de samenwerking met Lagerfeld ‘ineens helemaal oke’ dat vrouwen zich in het Ritz-hotel vertoonden in een H&M én Dior outfit, zo stelt hij tegenover Business of Fashion (BoF).

Vele grootwinkelbedrijven, waaronder Target in de Verenigde Staten, volgden het voorbeeld van H&M en zette in op strategische samenwerkingen. H&M zelfs regelde elk jaar minstens een bekende modeontwerper voor een exclusieve collectie. Na Karl Lagerfeld maakten onder andere Isabel Marant en Alexander Wang ‘betaalbare mode’ voor de Zweedse modeketen.

Dertien jaar na dato is de frisse status van ontwerpers en beroemdheden voor massa-retailers er zeker wel af (zo verbond Heidi Klum laatst haar naam aan discounter Lidl - maar toch lijkt er nog geen eind aan de beweging te komen. En hoewel ook niet alle designercollecties even goed verkopen (de designercollectie van Stella McCartney en die van Matthew Williamson voor H&M bijvoorbeeld verkochten niet uit), zijn er natuurlijk veel voordelen voor beide partijen, waaronder de media aandacht. Designers profiteren van gigantische massa-publiciteit dat deze grote bedrijven kunnen bieden, dus een samenwerking betekent de naam op de radar van het grote publiek, min of meer gratis. Het is ook een lucratieve business in terms of money: zo kregen Stella McCartney en Karl Lagerfeld naar verluidt 1 miljoen dollar voor hun verdiensten voor H&M .

H&M designersamenwerkingen

2004: Karl Lagerfeld

2005: Stella McCartney, Elio Fiorucci, Solange Azagury-Partridge

2006: Viktor & Rolf

2007: Roberto Cavalli

2008: Rei Kawakubo van Comme des Garçons

2009: Matthew Williamson, Jimmy Choo, Sonia Rykiel

2010: Sonia Rykiel, Lanvin

2011: Versace

2012: Versace, Marni, Maison Martin Margiela

2013: Isabel Marant

2014: Alexander Wang

2015: Balmain

2016: Kenzo

Foto: Erdem x H&M

Overige foto's: Erdem herfst/winter 2017 collectie. Credit: Catwalkpictures.com


designersamenwerking
Erdem
Erdem x H&M
Hennes Mauritz
H&M
Moralioglu