Meest gelezen artikelen van het jaar 2015
bezig met laden...
In 2015 stond de modebranche in het teken van retailketens die omvielen, en de opkomst van nieuwe merken. Miss Etam en Geddes & Gillmore moesten hun deuren sluiten, terwijl outletketen TK Maxx zich na 15 jaar weer in Nederland vestigde. Ook opende Forever 21 haar tweede winkel in Nederland en verdween de koopavond in Haarlem. Een overzicht van de top 10 meest gelezen artikelen van het afgelopen jaar.
1. Lidewij Edelkoort: ‘De mode is dood. Leve het kledingstuk’
De Nederlandse trendwatcher Lidewij Edelkoort presenteerde haar ‘Anti-fashion’-manifest in Parijs, waarin ze stelde dat er een radicale verandering heeft plaatsgevonden in de mode. De marketing heeft de mode uitgebuit en daarmee gedood en nieuwe generaties hebben geen behoefte meer aan het bezitten van een volledig exponentiële garderobe. Volgens Edelkoort is onderwijs op mode-academies achterhaald en past mode zich niet aan de tijd aan, hoewel deze vooruit zou moeten lopen. Daarom stelt de trendwatcher in haar ’Anti-fashion’-manifest niet langer te praten over mode, maar over het kledingstuk.
Beeld: Facebook Trendtablet
2. Negen tips voor winter 2016 van Lidewij Edelkoort
Lidewij Edelkoort presenteerde ondanks haar ‘Anti-fashion’-manifest wel haar visie op de herfst- en wintercollecties van 2016 en 2017. FashionUnited selecteerde een aantal praktische tips. Volgens Edelkoort komt de kleur bruin voor het eerst in twintig jaar geleidelijk terug. Consumenten zullen wel moeten wennen aan de kleur, en daarom zal bruin worden gecombineerd met grijs. De rugzak blijft de it-bag, en ceinturen en witte kragen komen ook terug, aldus Edelkoort. Daarnaast wordt mat de trend en zullen glanzende items verdwijnen.
Beeld: Facebook Trendtablet
3. Haarlem stopt met koopavonden
De koopavond verdwijnt uit de stad Haarlem. Dat heeft de Centrum Management Groep besloten na overleg met zijn partners, waaronder Haarlem Centraal en de Koninklijke Horeca Nederland. De koopavond werd afgeschaft zodat consumenten het winkelen gemakkelijker kunnen combineren met een avondje uit. Zo kunnen ze na het winkelen bijvoorbeeld nog even op een terras gaan zitten of iets eten in de stad. In plaats van de koopavond blijven winkels wel iedere donderdag, vrijdag en zaterdag een uur langer open, namelijk tot 19:00 uur.
Beeld: Facebook Haarlem
4. Belangrijke modekleuren trends voor voorjaar/zomer 2016
De zachtgroene pasteltint Apple Mint is door het adviesbureau Trendstop aangewezen als dé kleur voor het voorjaar en de zomer van 2016. Volgens de kleurenexperts van het adviesbureau zorgt de kleur voor een verfrissend effect. Apple Mint is daarom een geschikte kleur voor damesmode en komt de kleur terug in jassen, jurken en schoenen.
Beeld: Trendstop.com
5. Outletgigant TK Maxx krijgt tweede kans in Nederland
De Amerikaanse outletketen TK Maxx probeert het opnieuw op de Nederlandse markt. Het bedrijf vestigde zich in 1998 voor het eerst in Nederland, maar leed destijds alleen maar verlies. Retailexperts denken dat het bedrijf alleen succesvol kan zijn in Nederland als de prijzen van de outletketen lager liggen dan die van winkels zoals WE Fashion, The Sting en H&M. Na het vertrek van TK Maxx in 2001 waren er even geen outletcentra meer in Nederland, tot de opening van Batavia Stad later dat jaar. Volgens Batavia Stad is de branche inmiddels enorm gegroeid en TK Maxx denkt dat het daarom dit keer wel gaat lukken op de Nederlandse markt.
Beeld: Facebook TK Maxx
6. Winkels Miss Etam blijven langer open Promiss gaat dicht
Na het faillissement van de Miss Etam Groep is er goed nieuws: er komt een doorstart. Hierdoor blijft Miss Etam langer open, maar de winkels van Promiss gaan wel dicht. De doorstart van Miss Etam wordt gerealiseerd door Roman & Stern Holding. De nieuwe eigenaar van de damesmodeketen heeft een akkoord bereikt met verhuurders van de winkelpanden over huurverlaging. Hoewel Promiss haar deuren moet sluiten, blijft de webwinkel wel open en ook in de shop-in-shops bij winkels van V&D wordt het merk nog steeds verkocht.
Beeld: Facebook Miss Etam
7. Geddes & Gillmore opnieuw failliet
Na aanhoudende verliezen is modeketen Geddes & Gillmore voor de tweede keer failliet verklaard door de rechtbank in Den Bosch. Volgens advocaat Robbert Roeffen van Van Iersel en Luchtman advocaten waren de cijfers van het afgelopen jaar dramatisch. De keten heeft de maanden voor het faillissement al een aantal vestigingen gesloten, waardoor er nog maar zeven filialen over zijn. Directeur Marco van Maren heeft laten weten dat de winkels open blijven om een overname te realiseren. Het modemerk ging in 2013 ook al failliet, maar kon toen een doorstart maken dankzij de United Fashion Group .
Beeld: Facebook Geddes & Gillmore
8. Belangrijke herenmode merchandisingtrends voor herfst/winter 2015-16
Een van de herenmodetrends is de Grey Days Gent-trend. Het ‘merchandisingthema’ bestaat uit neutrale tinten, zoals leisteen en antraciet, en komt terug in zowel kleding als accessoires. De tinten worden bijvoorbeeld gebruikt voor maatpakken of losse broeken en blazers.
Beeld: Trendstop.com
9. Colourful Rebel: ‘Wij zijn meer dan die Boef-trui’
De tweelingbroers Frank en Bas van de Brug zijn vooral bekend van de Boef-trui. Het label Colourful Rebel begon ooit als blog en nog geen jaar later werd daar een webshop aan toegevoegd. De broers hebben nu hun eerste winkel geopend in Amsterdam en denken al aan een tweede winkel. Ze leggen de focus op de collectie en hebben plannen om uit te breiden naar de Belgische en Duitse markt. Over twee jaar hopen ze ook jassen en accessoires in de collectie te hebben, vertelt Frank van de Brug in het interview met FashionUnited.
Beeld: Colourful Rebel
10. Forever 21 Rotterdam opent in oktober
Forever 21 opende in oktober haar tweede winkel in Nederland. De winkel is gevestigd in Rotterdam en verkoopt naast dames-, heren- en meisjeskleding ook accessoires en lingerie. Vicepresident merchandising Linda Chang laat weten zich enorm te verheugen op de opening van de tweede winkel in Nederland. “Van onze Nederlandse klanten krijgen wij zulke geweldige reacties. We kijken er enorm naar uit om een grote collectie betaalbare mode naar het Rotterdamse publiek te brengen.”
Beeld: Facebook Forever 21
Uitslag van de poll: wat vond u het beste artikel?
Eerder deze maand vroeg FashionUnited in een poll wat u hét modenieuws van dit jaar vond. Het artikel Lidewij Edelkoort: ‘De mode is dood. Leve het kledingstuk’ kreeg maar liefst 30 procent van de stemmen en werd daarmee gekozen als hét modenieuws van 2015. Het nieuws rondom de problemen bij V&D staat met 18 procent op de tweede plaats, gevolgd door het artikel over het faillissement van Gant Benelux, dat 13 procent van de stemmen kreeg.