Jaaroverzicht: deze merken maakten hun debuut in de Nederlandse winkelstraat in 2019

Het retaillandschap is in 2019 weer flink veranderd. Winkels vielen weg en andere winkels kwamen daar weer voor in de plaats. Nederlandse merken maar ook internationale bedrijven openden hun deuren. Traditiegetrouw kijkt FashionUnited aan het einde van het jaar terug en zoomt dit keer in op de debutanten in de winkelstraat.

December - Ecoalf

Duurzaam merk Ecoalf maakt in december de stap naar Nederland. Het Spaanse merk kiest een plek in de Utrechtsestraat in Amsterdam om kennis te maken met het Nederlandse publiek. Het merk heeft op dat moment al winkels in Madrid, Berlijn, Barcelona en Málaga. Ecoalf heeft als doel kledingstukken te produceren die volledig zijn gemaakt van gerecyled materiaal maar die wel dezelfde kwaliteiten hebben als nieuwe kledingstukken.

Jaaroverzicht: deze merken maakten hun debuut in de Nederlandse winkelstraat in 2019

Beeld: Anthropologie

November - Anthropologie

Van Amerika naar Amsterdam. Anthropologie opende in november de allereerste Nederlandse winkel. Het is onderdeel van de Europese expansie van het bedrijf zo vertelt managing director Peter Ruis tegen FashionUnited. Het pand aan de Leidsestraat is gevuld met kleurrijke mode en interieurartikelen en heeft zelfs een Nederlands tintje dankzij de samenwerking met illustrator Bodil Jane en diverse Nederlandse merken.

November - Secrid

Secrid kondigt in augustus al aan een eigen winkel te gaan openen, maar de opening zelf laat op zich wachten tot november. Het portemonnee merk is al aanwezig bij diverse grote warenhuizen, maar het is tijd voor een eigen plek. Bezoekers kunnen er niet alleen terecht voor de nieuwste producten maar ook voor kleine reparaties aan de kaarthouders.

Jaaroverzicht: deze merken maakten hun debuut in de Nederlandse winkelstraat in 2019

Beeld: Garcia

November - Garcia

Hoewel Garcia al jaren in winkels beschikbaar is, had het merk nooit een eigen winkel. Daar komt in het najaar van 2019 een einde aan als het merk een winkel opent in Maastricht. De nieuwe uitstraling van het merk komt terug in het concept ‘Kitchen Table Stories’ waarbij het draait om familie. De familie die Garcia van top tot teen kan kleding in de nieuwe vestiging.

Oktober - By-bar

Het Nederlandse By-bar opent een permanente vestiging in Maastricht zo blijkt in oktober. Het lifestylemerk voor dames en meiden kiest voor de stad vanwege de internationale uitstraling en de sfeer van de stad, aldus het merk. Niet veel later opent het merk ook nog pop-ups in Bussum, Den Bosch en Antwerpen.

Oktober - Xandres

Het Belgische Xandres trekt in 2019 voor het eerst met de eigen winkels naar Nederland. Het merk vestigt zich in Den Bosch omdat het een ‘mooie rustige stad is die aanleunt bij de waarden van Xandres’. De winkel biedt plaats aan Xandres, Xandres Gold en Xandres Studio. Het merk bekijkt meer steden in Nederland maar heeft nog geen concrete plannen om verder uit te breiden.

Jaaroverzicht: deze merken maakten hun debuut in de Nederlandse winkelstraat in 2019

Foto: McGregor persbeelden

September - McGregor

Na een afwezigheid van twee jaar maakt McGregor zijn rentree in de winkelstraat - in vernieuwde vorm. Het retaillandschap in Nederland én België tellen nu zes winkels van McGregor en volgend jaar komen daar Knokke en Hasselt bij, zo vertelt commercieel directeur Coen Gehring tegen FashionUnited. Het bedrijf is terug naar de basis van het merk gegaan, het merk dat in 1929 ontstond als sportswear bedrijf.

Winkelstraatdebuut: de nieuwe Nederlandse retailgezichten van 2019

September - Donsje

Kindermodemerk Donsje strijkt neer aan de Willemparksweg in Amsterdam. De winkel is gevuld met schoenen, kleding en accessoires voor baby’s en kinderen tot zes jaar. De beleving van de kinderen staat in de winkel ook in de spotlight dankzij een speelhuis in de tuin en een speelhoek in de winkel.

September - Topvintage

De online retro webshop opent een winkel in Kerkrade. Het pand zit naast het kantoorpand van het bedrijf. Topvintage ziet de winkel als een toevoeging op de online aanwezigheid. De boetiek moet een stap verder gaan met klantvriendelijkheid en service.

September - Scoopstore

Het Belgische retailconcept Scoopstore trekt in september naar Nederland. Scoopstore strijkt neer in Eindhoven. Het concept biedt winkelruimte per vierkante meter aan zodat merken een platform krijgen om de producten aan de man te brengen. Scoopstore regels alles met betrekking tot de presentatie en verkoop van de producten.

Juli - Xupes

E-tailer Xupes kiest voor Nederland om de eerste winkel buiten het Verenigd Koninkrijk te openen. De e-tailer gespecialiseerd in vintage handtassen, horloges en luxe sieraden opent een winkel in Amsterdam. Het pand doet ook dienst als het kantoor voor de Europese markt.

Jaaroverzicht: deze merken maakten hun debuut in de Nederlandse winkelstraat in 2019

Beeld: Wahts

April - Wahts

Mannenmodemerk Wahts opent begin 2019 de eerste vaste winkel. De consument kreeg steeds vaker de behoefte om de producten ook aan te raken, waardoor het merk besloot een permanente vestiging te openen. Later in het jaar opent het merk ook een pop-up in Antwerpen en gaat hiermee voor het eerst de Belgische grens over.

April - Nubikk

Schoenenmerk Nubikk kiest voor een eigen winkel in de Negen Straatjes in Amsterdam.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN