De stoelendans van ontwerpers: een terugblik op 2016
bezig met laden...
De modewereld wordt gekenmerkt door een komen en gaan van trends: dat is niets nieuws. De afgelopen tijd lijkt het echter alsof de vluchtigheid waarmee trends elkaar af en toe kunnen afwisselen ook is overgeslagen op mode-ontwerpers. Was het vroeger zo dat ontwerpers in de regel langere tijd trouw bleven aan een modehuis, tegenwoordig lijkt dat haast een uitzondering te zijn geworden. Of het nu ligt aan de hoge werkdruk of aan iets anders: de stoelendans van ontwerpers in de mode-industrie zal voorlopig nog wel doorgaan. Nu 2016 er bijna op zit, is het tijd voor een terugblik, en FashionUnited heeft de meest opvallende wisselingen van de wacht op een rij gezet. Welke ontwerpers zeiden dit jaar gedag, en welke ontwerpers begonnen juist aan een nieuw avontuur?
Maart - Bouchra Jarrar: de nieuwe creatief directeur van Lanvin
Iets minder dan een halfjaar na de aankondiging van het vertrek van Alber Elbaz bij modehuis Lanvin, benoemde het merk Bouchra Jarrar als zijn opvolgster. In tegenstelling tot Elbaz, zal Jarrar zich echter alleen gaan ontfermen over de damescollecties van het merk.
Jarrar staat bekend om haar vakmanschap en haar goede oog voor detail: voor haar eigen label maakte ze bijvoorbeeld zelf tweed. De eerste collectie die het modehuis onder haar hoede ontwikkelde, was de Resort Collection die in de vroege zomer van 2016 werd gepresenteerd. De eerste kritieken waren lovend, al was men ook terughoudend in afwachting van Jarrar’s ‘echte’ debuut tijdens de Parijse modeweek dit najaar. Met haar collectie vol zwierige avondjurken, doorschijnende blouses en soepelvallende pantalons, hier en daar voorzien van een detail in de vorm van een broche of een corsage, ontlokte Jarrar de kenners opnieuw veel positieve woorden.
April - Hedi Slimane: afscheid van Saint Laurent
Op 1 april van dit jaar werd officieel wat in de modewereld al veel langer werd verwacht: creatief directeur Hedi Slimane vertrok, nadat zijn contract bij het modehuis niet zou worden verlengd. Het was overigens niet de eerste keer dat Slimane wegging bij het modehuis: de Fransman ontwierp aan het eind van de jaren negentig ook al vier jaar lang voor Yves Saint Laurent Rive Gauche Homme. Na een ‘pauze’ van zeven jaar waarin Slimane aan de slag ging bij Dior Homme, keerde hij in 2012 weer terug bij Saint Laurent.
Tijdens zijn tweede aanstelling bij het merk, zorgde Slimane voor een frisse wind dankzij zijn stijl die kan worden omschreven als rock-and-roll en glamorous. Behalve de collecties nam Slimane ook de communicatiestrategie en winkels onder handen. Wat Slimane’s volgende stap wordt? Daarover is nog niet veel bekend. Het lijkt erop dat de ontwerper zich de laatste tijd ook meer heeft beziggehouden met juridische zaken dan met mode: hij spande na zijn vertrek al twee keer een rechtszaak aan tegen Kering, de eigenaar van Saint Laurent. De eerste keer ging het om een non-concurrentiebeding dat kort voor Slimane’s vertrek uit zijn contract werd verwijderd, waardoor hij een flinke som geld misliep. Enkele maanden later eiste de ontwerper opnieuw geld: ditmaal ter compensatie voor het variabele salaris dat hij verdiende tijdens zijn laatste jaar als creatief directeur.
April - Anthony Vaccarello: de nieuwe creatief directeur van Yves Saint Laurent
Na de bekendmaking van het vertrekken van een ontwerper, duurt het soms even voordat een opvolger is benoemd: maar niet in dit geval. Slechts een dag na de aankondiging van Slimane’s vertrek, werd Anthony Vaccarello aangewezen als nieuw creatief directeur van Yves Saint Laurent. Tegelijk met Slimane’s vertrek verdween namelijk de naam ‘Saint Laurent’, en mocht het Franse modehuis weer voluit Yves Saint Laurent worden genoemd. Kort voordat Vaccarello werd aangewezen als nieuw creatief directeur was bekend geworden dat hij wegging bij Versus Versace: het merk waar hij ongeveer drie jaar lang werkzaam was geweest, waarvan ruim een jaar als creatief directeur.
Vaccarello’s debuutcollectie werd in september van dit jaar geshowd tijdens Paris Fashion Week. De Italiaans-Belgische ontwerper greep hiervoor terug op de jaren tachtig, en wisselde leren jurken moeiteloos af met lakleren jasjes en gouden rokken, en bleef daarbij ook trouw aan de asymmetrische vormen en sexy decolletés waar zijn creaties om bekendstaan.
Juli - Maria Grazia Chiuri: de nieuwe creatief directeur van Dior
Nadat Raf Simons in oktober 2015 vriend en vijand verraste door na drie jaar creatief directeur bij Dior te zijn geweest te vertrekken, werd lang gespeculeerd over zijn mogelijke opvolg(st)er. Enkele namen die werden genoemd als kanshebbers, waren onder andere Jonathan Anderson en Phoebe Philo. Ongeveer negen maanden na Simons’ vertrek kwam echter aan alle geruchten een einde, nadat bekend was gemaakt dat Maria Grazia Chiuri als eerste vrouw ooit de nieuwe creatief directeur van het Franse modehuis zou worden. Slechts één dag eerder was naar buiten gebracht dat Grazia Chiuri na zeventien jaar afscheid nam van Valentino.
De modewereld keek reikhalzend uit naar de debuutcollectie van Grazia Chiuri die zou worden gepresenteerd tijdens Paris Fashion Week in het najaar van 2016, en de Italiaanse ontwerpster stelde niet teleur. In de collectie zaten onder andere lange rokken van tule met glitterende versieringen en quilt jasjes, maar ook t-shirts voorzien van teksten en ingetogen colberts, waarmee Chiuri haar eigen invulling gaf aan hoe vrouwelijkheid á la Dior eruit kan zien.
Oktober - Justin O’Shea: afscheid van Brioni
Een wel heel bijzonder afscheid, was dat van Justin O’Shea bij Brioni. Slechts een halfjaar eerder werd de Australiër namelijk nog verwelkomd bij het Italiaanse modehuis. Daarmee is O’Shea de enige uit dit lijstje die in hetzelfde jaar startte en vertrok bij hetzelfde merk.
Behalve de korte tijd die O’Shea bij Brioni aan het roer stond, is ook opvallend dat hij een creatief directeur was die geen achtergrond had als ontwerper. O’Shea, die bekendstond om zijn karakteristieke baard, tatoeages en de maatpakken waarin hij altijd werd gezien, was voor zijn aanstelling bij Brioni namelijk werkzaam als inkoper bij e-tailer My Theresa. Ondanks dat O’Shea’s tijd bij Brioni niet van lange duur was, heeft hij zijn sporen in ieder geval achtergelaten. Zo bedacht de creatief directeur een nieuw winkelconcept, werd Brioni’s logo veranderd en werd voor de campagnes van het merk rockband Metallica ingeschakeld om het merk een stoerder en meer rock and roll imago te geven.
Beeld:
Debuutshow Maria Grazia Chiuri, via Facebook
Hedi Slimane, via Pinterest
Anthony Vaccarello, via Facebook