• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Dit houdt de modeindustrie bezig in de tweede helft van 2016

Dit houdt de modeindustrie bezig in de tweede helft van 2016

Door Esmee Blaazer

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode

De eerste helft van 2016 zit erop. FashionUnited nam een moment om zaken die de modeindustrie bezig houden in kaart te brengen. Trends en stoelendansen van sterontwerpers bijvoorbeeld, maar ook de ‘see now buy now’ beweging en de Brexit.

1. Trends voor het najaar: het donsjack en Adidas Gazelle sneakers?

Jaren 90-items als het bomberjack, Levi’s 501 jeans, Calvin Klein ondergoed en Adidas Superstar sneakers vierden in 2015 hoogtij. Deze lente/zomer haalt menig modeliefhebber zijn hart op aan kleding met ‘cold-shoulders’, kleurrijke strepenpatronen, patchworkprints en ruches.

In het najaar van 2016 zal de vraag naar gewatteerde donsjacks ongetwijfeld stijgen. Het kledingstuk werd gepresenteerd door Balenciaga, Vetements, Carven, Stella McCartney, Jeezy en Chanel. Ook verwachten we een opmars van de Adidas Gazelle, de suede gymp die het sportmerk herlanceerde. Andere trends: fluwelen kleding (gespot bij Valentino, Alberta Ferretti, Givenchy, Bottega Veneta en Cavalli), geruite of krijtstreep-mannenmode voor dames (gezien bij Dries van Noten, Balenciaga, Isabel Marant en Tibi) en barok- en bloemenbehangprints (in de collecties van Gucci, D&G, Dior, Prada en Balmain).

De streetstyle foto's tijdens de modeweken in september zullen wellicht een goede indicatie geven.

#14 Explore the full collection on Balenciaga.com. #BALENCIAGA #FW16 #PFW

A photo posted by Balenciaga (@balenciaga) on

2. Volgende stap Raf Simons

Raf Simons vertrok vorig jaar onverwacht bij Christian Dior en sindsdien wacht de modeindustrie met smart op zijn volgende stap. Want zoals hij met zijn unieke visie en talent het Parijse luxehuis transformeerde, zorgde Simons creatieve leiding bij eerdere werkgevers ook voor een positieve impact. Volgens de laatste geruchten gaat Simons naar Calvin Klein. Hoewel de Amerikaanse ontwerper himself de roddel onlangs semi-bevestigde in radio-interview, laat de officiële aankondiging hoogstwaarschijnlijk nog even op zich wachten, vermoedelijk tot de modeweken in september. Simons non-compete clausule bij Dior loopt in juli af.

3. Nieuwe hoofdstuk ‘maisons’ YSL en Dior onder bewind nieuwe creatief directeuren

Op het Instagram-account van 'maison' Yves Saint Laurent zijn teasers van 'het nieuwe tijdperk' van het Franse modehuis onder leiding van Anthony Vaccarello onthuld. Voorlopig zijn de aanhangers van voormalig YSL-creatief directeur Hedi Slimane nog niet onder de indruk van de nieuwe beelden met cleane look . Op de collectie van de Belgische ontwerper voor Yves Saint Laurent is het nog even wachten, deze wordt in oktober gepresenteerd.

De door de industrie verwachtte aanstelling van Maria Grazia Chiuri als nieuwe creatief directeur bij Christian Dior, zou een nieuw hoofdstuk betekeken voor het Franse modehuis. Chiuri was samen met Pierpaolo Piccioli, een aantal jaar creatief directeur van Italiaans modehuis Valentino. Het duo zorgde ervoor dat Valentino één van de meest winstgevende en snelst groeiende luxemerken op de markt werd. Anders dan de moderne stijl van Dior, staat Chiuri bekend om haar meer sierlijke creaties voor Valentino. Vandaag bevestigde Valentino haar vertrek. Chiuri zou ook de eerste vrouwelijke creatief directeur zijn in de 70-jarige geschiedenis van van het modehuis. De eerstvolgende Dior presentatie vindt hoogstwaarschijnlijk plaats tijdens de modeweken in september, waar de nieuwe ready-to-wear-collecties voor lente/zomer 2017 worden voorgesteld.

Foto: Valentino - © Catwalkpictures.com

4. De Olympische Spelen in Rio

"De omzet in de sportbranche is heel afhankelijk van evenementen,” zei Dave Quadvlieg, Inretail branchespecialist schoenen en sport, tijdens een persbijeenkomst in september 2015. 2016 is geen mager evenementen-jaar: na het EK voetbal staan nu de Olympische Spelen in Rio de Janeiro voor de deur. De Spelen hebben een wereldwijd bereik en zijn dus een interessant evenement bij uitstek om merken te promoten, want media aandacht en omzet gaan immers hand in hand. Sponsors van het evenement, zoals Nike en de designers die Olympische sporttenues verzorgen, hebben goud in handen. Ook ketens als H&M en Oysho hopen een graantje mee te pikken door Olympische-Spelen collecties te brengen in de winkels. De Olympische Spelen starten op 5 augustus.

Foto: Asics

5. Terugkeer Bread & Butter

In het eerste decennium van de 21e eeuw was Bread & Butter een belangrijke modevakbeurs, maar in de afgelopen jaren kende het evenement veel tegenslagen. Eind 2014 ging Bread & Butter failliet. Na een doorstart werd in juni 2015 bekend dat Zalando de nieuwe eigenaar was. Met de overname van Zalando leek de toekomst van de beurs veiliggesteld, maar de wintereditie –en tevens eerste editie onder leiding van Zalando- die in januari 2016 zou plaatsvinden, werd gecanceld wegens de mogelijke opvang van vluchtelingen. Nu staat de eerste editie echt op de agenda: Bread & Butter by Zalandovindt plaats van 2 tot en met 4 september 2016. Onder de vlag van Zalando wordt de voormalige modebeurs een driedaags fashion festival waar merken hun nieuwste collecties in plaats van aan retailers direct aan consumenten kunnen tonen en verkopen. Traditionele beursstands maken in de Berlijnse Arena plaats voor brand podia met mode en muziek. Zalando gaat ook entree heffen voor het festival à 15 euro per persoon per dag.

6. Kenzo x H&M collectie

Kenzo is de nieuwste gastontwerper voor H&M. De dames-, heren- en accessoires collectie is vanaf 3 november verkrijgbaar bij 250 geselecteerde winkels wereldwijd en via de online shop van H&M. De collectie-items en verkoopprijzen zullen waarschijnlijk in september, oktober bekend worden gemaakt. Tenminste, als we dat kunnen baseren op eerdere designersamenwerkingen. De beelden van Balmain voor H&M werden anderhalve maand voor de lanceringsdatum ‘gelekt’ op Instagram, en een paar weken later, eind oktober, officieel verspreid.

7. Afscheid traditionele modekalender door ‘see now buy now’ beweging en het samenvoegen van heren- en damesmodecollectiepresentaties?

Het huidige modesysteem - met zes of meer collecties en bijbehorende presentaties per jaar - staat al lange tijd ter discussie. Door de invloed van social media is vraag naar nieuwe producten enorm versneld. Donatella Versace herstructureerde het label Versus in 2014 en maakte de collecties direct na de shows online verkrijgbaar. "De nieuwe generatie die is opgegroeid met internet begrijpt niet waarom er zes maanden gewacht moet worden voordat ze kunnen kopen wat ze online zien," aldus Versace. Afgelopen maanden traden veel modehuizen in de voetsporen voor Versace: er ontstond een heuse beweging.

Modehuis Burberry maakte in februari bekend af te stappen van het modesysteem zoals we dat nu kennen. Vanaf september presenteert het Britse modehuis twee keer per jaar seizoenloze collecties. Na de shows, waarin mannen- als vrouwenlijnen worden gepresenteerd, is de collectie direct te koop in Burberry winkels en via de webshop. Met het nieuwe ’see-now/buy-now collection model’ wil Burberry de traditionele kloof tussen de modeshows en de detailhandel verkleinen. Het gebruikelijke half jaar tussen de show en de collectie in de winkels komt te vervallen. Het nieuwe schema is ontworpen met het wereldwijde publiek in het achterhoofd. Na Burberry lieten ook Tommy Hilfiger, Paul Smith, Matthew Williamson, Tom Ford, Vetements, Moschino, Banana Republic en Proenza Schouler weten het roer om te gooien.

De beslissing om mannen- en damesmode collectie presentaties samen te voegen van grote namen als Burberry, Tom Ford en Gucci, deed in juni al de vraag rijzen hoe relevant mannenmodeweken in de toekomst nog zullen zijn. Op de afgelopen Milaan Fashion Week Men kalender ontbraken vaste namen als Calvin Klein en Bottega Veneta. In de shows die wel plaatsvonden, toonden veel merken ook dameslooks op de catwalk. Deze trend was ook te zien op London Collections Men en Paris Fashion Week Men. Reuters liet zich kritisch uit: “Mannenmodeshows worden langzaam ge-airbrushed van de kalender en afgepoeierd naar de dames-events, bijna als een accessoire.”

Foto: Burberry menswear januari 2016. Credit: Burberry

9. Gevolgen Brexit

In de dagen voor het referendum zette FashionUnited 6 mogelijke effecten van de Brexit op de modeindustrie op een rij. In het kort: de devaluatie van de pond, het einde van de vrijhandel, een prijsstijging van kleding en de daling van het consumentenvertrouwen, verlies van subsidies onderwijsinstellingen, en verlies van buitenlands talent en vaardigheden in de industrie door gesloten grenzen.

Voorlopig is Brexit nog geen feit; het zal nog enige tijd duren voordat Groot-Brittannië daadwerkelijk uit de EU is getreden. Hoe deze uittrede voor de modeindustrie precies zal uitpakken, zal afhangen van de nadere invulling die aan Brexit wordt gegeven en de afspraken die tussen Groot-Brittannië en de EU zullen worden gemaakt.

Only time will tell.

Homepage foto: Yves Saint Laurent

BREXIT
Dior
JAAROVERZICHT
modenieuws
nieuws van het jaar
Raf Simons
See Now Buy Now