• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Verduurzaming in de mode-industrie: acht inspanningen van januari 2023

Verduurzaming in de mode-industrie: acht inspanningen van januari 2023

Door Sylvana Lijbaart

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode

Beeld via Unsplash

Maandelijks selecteert FashionUnited een aantal verduurzamingsinspanningen uit de mode-industrie in binnen- en buitenland. Vandaag: acht nieuwtjes uit januari.

Editor's note: Voorheen droeg deze rubriek de naam 'Duurzaamheid in de mode-industrie' en omschreven we de inspanningen van merken en bedrijven als duurzaamheidsinspanningen. FashionUnited heeft ervoor gekozen de naam te veranderen om te verduidelijken dat deze initiatieven bedrijven niet automatisch in zijn geheel duurzaam maken, maar het wel degelijk stappen zijn in de verduurzaming van de mode-industrie.

Spaans collectief opgericht voor UPV Textiel

In Spanje hebben diverse modemerken een collectief systeem voor de UPV Textiel opgericht. Het collectief draagt de naam ‘Vereniging voor het beheer van textielafval’. Decathlon, H&M, Ikea, Inditex, Kiabi, Mango en Tendam bundelen hun krachten om via het collectief aan de nieuwe regels te voldoen, dat blijkt uit het Spaanse persbericht van de vereniging. De Spaanse UPV Textiel verplicht de textielindustrie per 31 december 2024 om textielafval gescheiden in te zamelen.

Stella McCartney maakt milieubalans op

Het impactrapport van Stella McCartney verschijnt jaarlijks rond dezelfde tijd als het financieel jaarverslag. In het rapport wordt aangestipt op welke facetten van het verduurzamingsproces het merk vooruitgang boekt en waar nog werk aan de winkel is. Omgerekend naar geld was de schade aan het milieu in 2021 zo’n 3,1 miljoen euro. In 2020 lag de schade op 5,2 miljoen euro. Naast de schade aan het milieu maakt het bedrijf ook cijfer bekend die inzoomen op het gebruik van dierlijke vezelmaterialen en transportmiddelen die fossiele brandstoffen gebruiken. Het gebruik van dierlijk vezelmaterialen wol en zijde is bij Stella McCartney goed voor bijna zeventig procent van alle uitstoot uit materialen. Dat cijfer probeert het bedrijf terug te dringen door gebruik van gerecyclede materialen en alternatieven.

Belgisch platform Cosh! neemt Spaans ‘Ethical Time’ over

Het platform voor duurzame mode Cosh! zet in op internationale expansie en neemt het Spaanse platform Ethical Time over. Het Spaanse platform gaat nu door het leven met de naam Ethical Time by Cosh! en zal uiteindelijk de naam Cosh! in zijn geheel aannemen.

Ralph Lauren gaat kasjmier recyclen

Modebedrijf Ralph Lauren Corporation gaat items recyclen van honderd procent kasjmier (ongeacht welk merk) met een recyclingprogramma in Europa en Noord-Amerika. Het recyclingprogramma is opgezet in samenwerking met Re-Verso. Naast de bekendmaking van het recyclingprogramma, lanceerde het modebedrijf ook de eerste cradle-to-cradle gold kasjmier trui. Het is het eerste item, van de vijf, dat Ralph Lauren gecertificeerd wil hebben tegen 2025.

Duurzaam warenhuis komt naar Arnhemse Modekwartier

In april staat de opening van een nieuw, duurzaam warenhuis in het Arnhemse Modekwartier op de agenda. In het warenhuis draagt de naam ‘Begane Grond’ en er worden diverse producten verkocht, waaronder kleding en meubels. De winkel telt straks driehonderd vierkante meter en heeft één verdieping. Daarnaast biedt het vier werkplekken aan voor opkomende ontwerpers en zullen er diverse workshops worden gegeven.

King Louie en Loop.a Life slaan handen ineen voor knitwear-collectie

Het Nederlandse merk, King Louie, en Loop.a Life lanceren een knitwear-collectie. De collectie is gemaakt van gerecyclede garens van lokale, afgedankte kleding. e knitwear-collectie bestaat uit twee modellen en is verkrijgbaar in drie kleuren: blauw, groen en rood. “De inspiratie van King Louie is veelal afkomstig van vintage en daarom is ervoor gekozen om deze collectie uit te voeren in een herkenbare en iconische ajour knit”, schrijft Loop.a Life in het persbericht. De collectie is vanaf augustus dit jaar verkrijgbaar voor winkeliers.

Impact Hub, Metabolic en Bankers without Boundaries lanceren pilot voor textielketens en rapport met visie op circulaire economie

Het project draagt de naam Circular Innovation Collective (CIC) en is gericht op de textiel waardeketens in de Metropoolregio Amsterdam (MRA). Het doel van de pilot is om de MRA te helpen het doel van 70 procent circular textiel in 2030 te bereiken. De lancering van het CIC gaat gepaard met het rapport ‘Visie voor een regeneratieve en circulaire textielindustrie’ dat is geschreven door Metabolic.

Duurzaamheidsstrategie: Mango lanceert eerste groene denimcollectie

Mango lanceert haar eerste denimcollectie die voldoet aan de duurzaamheidsstrategie. De collectie is volgens het modemerk makkelijker te recyclen. De items zijn gemaakt van één type vezel (100 procent katoen), waarvan minstens 20 procent is gerecycled. Het betreft een capsule collectie die bestaat uit dames jassen, gilets, broeken, rokken en jumpsuits in de kleuren zwart en indigo.
Duurzaamheids inspanningen