(advertentie)
(advertentie)
Kingpins Amsterdam: 4 denim trends voor FW18

Welke denim trends zullen de markt volgend seizoen domineren? Het is duidelijk dat duurzaamheid en innovatie belangrijk blijven voor herfst-/winterseizoen 2018-2019, zegt Amy Leverton, oprichter van Denim Dudes, denim trend forecaster en consultant. Naast vooruit kijken naar de toekomst zullen ook een belangrijk aantal denim trends gevoed worden door nostalgie. Deze invloeden uit de jaren 70, 80 en 90 zullen echter wel worden gecombineerd met moderne vertalingen voor een eigentijds gevoel, zegt Leverton, en niet alleen worden teruggehaald naar het nu. Denk aan vintage silhouetten, gecombineerd met custom patches, sportswear stripes en versierde denim met over de top details. Naast haar presentatie van toekomstige denim trends en een denim installatie tijdens Kingpins Amsterdam, sprak Leverton met FashionUnited over de vier belangrijke voorspellingen voor denim trends FW18.

Kingpins Amsterdam: 4 denim trends voor FW18

Trend 1: Art-School Indie

De eerste trend is misschien de meest nostalgische van alle trends, stelt Leverton. Deze trend is geïnspireerd op de jaren 90 en gekoppeld aan het onzekere gevoel van consumenten in politiek instabiele tijden. ”We kijken terug, op zoek naar dingen die herkenbaar zijn, om ons veilig te voelen,” aldus de denim trend forecaster. Dit vertaalt zich naar silhouetten uit 1990, op sportkleding geïnspireerde combinaties, met een nieuwe excentrische insteek. “Zie het als een post norm-core trend,” zegt Leverton, een die meer gedreven wordt door anti-mode en lelijkheid dan door mode. “Maar het heeft een sterk met de hand gemaakt aspect.” Dit handwerk aspect bevat doe-het-zelf trends, zoals op maakt gemaakte denim patches en details, het inzetten op de zijnaad voor een nieuw denim silhouet. Zo krijgen denim items een meer met de hand gemaakte en persoonlijke uitstraling. Het DYI-onderdeel van deze trend draait ook om upcycling; iets gebruiken wat al gemaakt is en er iets anders van maken.”

Kingpins Amsterdam: 4 denim trends voor FW18

”Dit is een eco-vriendelijke trend, omdat het gaat over het pakken van iets wat al bestaat en het transformeren in iets nieuws. Ik zie veel gefuseerde merken die uit oude jeans nieuwe jeans maken, wat geweldig is,” voegt Leverton toe. “Het gaat over basics, norm-core, maar wel customised om ze uniek te maken - denk aan het schilderen van denim, een art-school makeover om maar zo te zeggen.” Gedeconstrueerde denim, zoals scheuren op de knieën, gebroken naden en verschillende gekleurde patches zijn ook belangrijke onderdelen van deze trend. “Dit is ook waar vintage leeft. Maar voor zover vintage een rol speelt; deze trend wordt gedreven door recente vintage - meer dan oude vintage uit de jaren ‘30 en ‘40.” Hier horen ook ongebruikelijke verhoudingen, overdreven mouwen of broeklengtes bij, evenals wijde jeans. “Wat denim betreft zijn we allang geïnspireerd door oude kledingstukken, waarbij we terugkijken naar de jaren ‘30 en ‘50. Verwacht dat we -in plaats daarvan nu- terugkijken naar de jaren ‘80, ‘90 en ‘00. En dat is een grote verandering.”

Kingpins Amsterdam: 4 denim trends voor FW18

Trend 2: Blue Collar Basics

”Deze trend, Blue Collar Basics, en Art-School zijn beide geïnspireerd op soortgelijke periodes, maar deze trend is de cleaned up versie van Art-School Indie,” licht Leverton toe. Deze tweede trend komt voort uit de desillusie van de samenleving met high fashion en gaat vanuit subculturen en bewegingen als punk, skate en indie verder en haalt inspiratie uit de werkende klasse. Terwijl de vorige trend gericht was op DYI, gaat deze trend over cleane lijnen en silhouetten, meer leunend naar ontwerpen die op active wear geïnspireerd zijn. “Hoewel sommige trends voorheen op technische activewearleken, gaat deze trend uit van nostalgische activewear,” stelt Leverton. Denk bijvoorbeeld aan de iconische drie strepen van de Adidas-joggingpakken en het Fila logo-sweatshirt; items die in de jaren ‘90 groot waren en die opnieuw in style zijn. Blue Collar Basics gaat ook over scherpe verhoudingen, het spelen met de fit en het volume, terwijl er verschillende stijlen en afwerkingen worden gemixt. “Inclusief stone- en zuurwassingen, met jaren ‘80 en ‘90 vibes.” Kingpins Amsterdam: 4 denim trends voor FW18

In tegenstelling tot de vorige trend, die rebelser is, lijkt Blue Collar Basics denim opnieuw uit te vinden door de styling netjes en fris te houden. “Deze trend gaat meer over basics, core uniform dressing en over dingen heel schoon en simpel houden.” Maar denk niet dat dat saai is, want deze trend draait ook om het concept dat je iets kan maken van wat eerder onbereikbaar was en nu wel bereikbaar is - denk aan de samenwerking van Vetemens met Levi’s Champion, Reebok bijvoorbeeld, zegt Leverton. Het gaat over het nemen van iets, zoals een logo of design, dat voorheen werd gezien als high fashion en wat zich vertaalt in iets dat normaal en basic is en wat dagelijks gebruikt kan worden. “Een knipoog maken naar autoriteiten, corporations en high fashion.” Aan ander belangrijk onderdeel van deze trend richt zich op het creëren van iets wat op het randje van lelijkheid zit, door verschillende texturen, verhoudingen en ontwerp. “Ik voel ook dat deze trend in de richting gaat van lelijkheid, in plaats van de richting van mode,” voegt Leverton toe. “Omdat ik van trends hou, denk ik dat er altijd een regel voor trends is. Op het moment dat je begint te denken dat iets slecht is, betekent dat dat het bijna terug komt.”

Kingpins Amsterdam: 4 denim trends voor FW18

Trend 3: Post-Denim

Deze trend deelt enkele overeenkomsten met de vorige trend, aangezien het ook vrij clean is, maar dit is meer minimalistisch, legt Leverton uit. Anders dan Blue Collar Basics, die anti-mode is, kan Post-Denim worden gezien als een mode gedreven trend met nieuwe textielsoorten en technische details. “Het is erg eclectisch, maar op een catwalk manier, en meer eigentijds dan andere trends.” Deze trend hevelt de denim naar een high end mode-item, door te spelen met proporties en design, om ervoor te zorgen dat het zowel functioneel als esthetisch is. “Het gaat over werkkleding en dat clean maken, door terug te keren naar de basis, maar niet op een uniform-manier.” De denim overall is een belangrijk onderdeel van deze trend, maar wordt wel opnieuw uitgevonden door het een cool en eigentijds gevoel te hebben, door het gebruik van zakken en witte stiksels. Hierdoor wordt het gevoel van nieuwigheid versterkt. Kingpins Amsterdam: 4 denim trends voor FW18

Gesneden naden, monochroom denim en asymmetrische zakken maken ook deel uit van deze trend, evenals vrouwelijke elementen als ruches en franjes. “Denk aan kimono gestylde riemen die een smalle taille creëren, voor een perfect zandloperfiguur,” zegt Leverton. “Deze trend kijkt ook naar hoe denim er in de toekomst uit zal zien, zodat het focust op de meer technische aspecten van denim, zoals stofinnovaties,” voegt ze toe. Denk aan denimstoffen die je koel of warm houden, smart denim die reageert op aanrakingen of non-denim stoffen die eruitzien als denim maar het niet zijn. Deze nieuwe denim stoffen zullen gebruikt worden om items te creëren die er misschien uitzien als klassieke items, maar precies andersom worden gebruikt - denk aan flared jeans die ‘gecropped’ is op de enkel, met ripped bottoms en een gedraaide naadlijn, waarbij de deconstructie de focus is in deze trend, of tonal denim dressing.

Kingpins Amsterdam: 4 denim trends voor FW18

Trend 4: Beatnik Bohemian

”Dit is de meest eclectische trend van allemaal. Het heet Beatnik Bohemian, waarbij het beatnik aspect uit de jaren ‘50 en ‘60 is gebruikt. De boho is heel bohemiam, luxueus en versierd,” zegt Leverton. Ze omschrijft de trend als ‘retro vintage meets bohemian fashion’, omdat het veel culturele invloeden uit de hele wereld samenbrengt. “Deze trend is ook geïnspireerd op nieuwe denim markten, zoals Zuid-Afrika, die naar hun eigen geschiedenis kijken en er nieuwe looks mee creëren. De trend bekijkt de geschiedenis van klassieke Amerikaanse denim en combineert dat met culturele invloeden, zoals het combineren van een kimonomouw met een western stiksel om zo het denim jack opnieuw uit te vinden. “Denk aan far-east meets west-hybrid.” Rodeo geïnspireerde looks, zoals overdreven yolks, geborduurde patches en opvallende jassen maken deel uit van deze trend, hoewel ze meer gestyled en verfijnd zijn en minder kitsch, stelt Leverton. Kingpins Amsterdam: 4 denim trends voor FW18

Deze trend combineert ook tailoring, met over de top versieringen en borduurwerk. Denk hierbij aan ‘Dandy versus Spaanse matador’ en ‘Middeleeuwse playboy over de top’. “Deze outfit is bijvoorbeeld op maat gemaakt en slank gesneden,” wijst Leverton naar de jas in de foto hieronder. “De binnenkant is dan heel vrolijk en bohemian, met vrolijke kleuren, een eclectische print en quilted elementen.” Pyjama dressing, met decoratieve afwerking en speels borduurwerk is ook een belangrijk onderdeel van deze trend als het op styling aankomt, zegt Leverton. “Het gaat om dat scherpe op maat gemaakte te combineren met de vibe uit de jaren ‘50, denk aan een spread collar en een beetje dandyisme.” Hoewel Beatnik Bogo gaat over het mixen van tijdperken, heeft alles een bohemian gevoel, wat het allemaal samen bindt. Dit is ‘Gucci - de tweede generatie’, die erop uit is om denim uit zijn comfortzone te halen.”

Kingpins Amsterdam: 4 denim trends voor FW18 In april, de maand waarin denimbeurs Kingpins en Amsterdam Denim Days plaatsvinden, besteedt FashionUnited aandacht aan Denim. Voor alle artikelen over denim, klikt u hier.

Tekst: Vivian Hendriksz voor Fashionunited.uk. Vertaling en bewerking: Anne Buis

Beeld: Kingpins, by FashionUnited

Kijken: Blueprint Festival in Amsterdam

Op vrijdag 21 april en zaterdag 22 april vindt het Blue Print Festival plaats op het Westergasterrein in Amsterdam. Denim liefhebbers kunnen hun hart ophalen tijdens het denim evenement, dat onderdeel is van de Amsterdam Denim Days.

Op het Blueprint Festival kunnen bezoekers kennismaken met verschillende denimmerken. Bij stands zijn verschillende activiteiten te doen; zo kunnen bezoekers hun denims laten beschilderen, voorzien van patches of laten customizen. Tevens zijn er op het evenement verschillende seminars, workshops en exposities georganiseerd Op de denim market kunnen bezoekers ook jeans items kopen.

FashionUnited nam alvast een kijkje:

Kijken: Blueprint Festival in AmsterdamKijken: Blueprint Festival in AmsterdamKijken: Blueprint Festival in AmsterdamKijken: Blueprint Festival in AmsterdamKijken: Blueprint Festival in AmsterdamKijken: Blueprint Festival in AmsterdamKijken: Blueprint Festival in AmsterdamKijken: Blueprint Festival in AmsterdamKijken: Blueprint Festival in AmsterdamKijken: Blueprint Festival in AmsterdamKijken: Blueprint Festival in AmsterdamKijken: Blueprint Festival in AmsterdamKijken: Blueprint Festival in AmsterdamKijken: Blueprint Festival in AmsterdamKijken: Blueprint Festival in AmsterdamKijken: Blueprint Festival in AmsterdamKijken: Blueprint Festival in Amsterdam

Kijken: Blueprint Festival in Amsterdam In april, de maand waarin denimbeurs Kingpins en Amsterdam Denim Days plaatsvinden, besteedt FashionUnited aandacht aan Denim. Voor alle artikelen over denim, klikt u hier.

Beeld: FashionUnited

Tijdlijn: Kingpins’ weg naar faam in Amsterdam

Deze week verzamelen denim lovers en experts zich op het Westergasterrein voor een nieuwe editie van Kingpins: de internationale beurs die draait om denim. Lees alles over de beurs, de komst naar Amsterdam en de Amsterdam Denim Days.

Tijdens het evenement zijn de collecties van de beste denim weverijen uit de hele wereld te zien. Seminars over onder andere de laatste trends in de denim industrie en oplossingen voor de beste pasvorm trekken bezoekers en exposanten van over de hele wereld.

Het concept van Kingpins is inmiddels met velen ‘zusjes’ uitgebreid. Zusterbeurs Why by Kingpins bijvoorbeeld met een speciale focus op branding, maar ook de Global Denim Awards, Amsterdam Denim Days en pas geleden kondigde de beurs ook de New Yorkse variant aan van de Denim Days.

Lees meer over Kingpins' weg naar faam in Amsterdam in onze tijdlijn. Navigeer door de tijdlijn met de pijlen of klik op een moment in de tijdsbalk.

Beeld: Simon Trel Photography

Tijdlijn: Kingpins’ weg naar faam in Amsterdam In april, de maand waarin denimbeurs Kingpins en Amsterdam Denim Days plaatsvinden, besteedt FashionUnited aandacht aan Denim. Voor alle artikelen over denim, klikt u hier.
Hugo Boss keert met catwalkshow terug naar Pitti Uomo

Het Duitse Hugo Boss zal tijdens de zomereditie van Pitti Uomo weer acte de présence geven. Het modemerk was een aantal jaar afwezig tijdens de beurs, maar zal nu een speciale presentatie verzorgen. Pitti Uomo vindt plaats van 13 tot en met 16 juni. Dat maakt chief brand officer Ingo Wilts bekend aan Textilwirtschaft.

Hugo Boss zal de mannen- en vrouwencollecties SS18 in een gecombineerde catwalkshow presenteren. Daardoor zal er geen catwalkshow gegeven worden in Berlijn, waar het merk voorheen zijn collecties presenteerde. Verdere details worden later pas bekendgemaakt.

De wijziging is het gevolg van de nieuwe strategie, die vorig jaar werd ingezet door CEO Mark Langer. Het merk integreerde de twee labels Boss Orange en Boss Green in het Boss merk en wil minder winkels openen. Het modemerk hoopt met de nieuwe strategie een ‘duurzame koers naar winstgevende groei’ in te zetten.

Eerder werd al bekend dat Off White en JW Anderson als gastontwerpers aanwezig zullen zijn tijdens de modebeurs. OOk zij zullen een catwalkshow gaan geven tijdens Pitti Uomo in Florence.

Beeld: Hugo Boss Facebook

Streetwear-merk Off-White van Virgil Abloh debuteert tijdens de 92e editie van Pitti Uomo in juni. Eerder werd al bekendgemaakt dat JW Anderson ook tijdens de beurs voor mannenmode daar te zien is.

“Ik ben vereerd dat Pitti het werk erkent dat ik in Parijs deed en dat ze mij een platform willen geven,” aldus Abloh tegen Business of Fashion. “Er is een kans om een traditioneel platform een nieuwe draai te geven.”

Pitti Uomo werd voor het eerst gehouden in 1972. De vierdaagse beurs in Florence staat bekend om de luxe merken die hun collecties tonen, maar met de bekendmaking van Off-White lijkt Pitti Uomo toch de koers aan te passen. Off-White staat juist bekend om de urban stijl met sterke silhouetten en bijzondere details.

J.W. Anderson is gastontwerper op Pitti Uomo 92

Ontwerper Jonathan W. Anderson is gekozen als guest designer tijdens Pitti Immagine Uomo 92. Anderson maakte het nieuws zelf op Instagram bekend.

VERY EXCITED TO BE THE NEXT SPECIAL GUEST AT #PITTIUOMO 14TH JUNE 2017 #JWANDERSON #SS18

A post shared by JW ANDERSON (@jw_anderson) on

“Heel blij om de volgende special guest bij #pittiuomo te zijn op 14 juni 2017”, schrijf hij bij zijn foto. Anderson zal toegevoegd worden aan de lijst van ontwerpers die eerder een gastrol hadden op het Italiaanse mode-evenement, zoals Tim Coppens en Raf Simons.

Anderson zal tevens zijn nieuwe lente-/zomercollectie 2018 presenteren tijdens Pitti Uomo 92 in Florence. De verwachting is dat de presentatie zal plaatsvinden op 14 juni 2017.

Beeld: Tommy Hilfiger, Vanni Bassetti

Retail heeft verandering nodig: de trends van EuroShop 2017

Het woord ‘toekomst’ was een van de meest gebruikte tijdens EuroShop 2017, de grootste handelsbeurs ter wereld, die na vijf drukke dagen op 9 maart werd afgesloten in Düsseldorf. Hoe deze toekomst eruit zal zien is nog onzeker. Wel duidelijk is dat de retail er in de toekomst heel anders uit zal zien dan nu.

De grenzen vervagen - overal

De modebranche kan de komende jaren enorme uitdagingen tegemoetzien. Daarover is de hele branche het eens. De verschuivingen die het resultaat zijn van de digitalisering zullen de klassieke winkels ingrijpend veranderen, zowel qua vorm als qua functie. De seizoenen gaan meer in elkaar overvloeien, ten gevolge van de klimaatveranderingen en van de reislust van consumenten. Maar ook omdat in de stores altijd weer nieuwe, verse artikelen moeten worden getoond. Tegelijkertijd worden steeds vaker creatieve combinaties van verschillende assortimenten samengesteld, waarbij bijvoorbeeld kleding samen met food, reparatieservices etc. bepaalde emoties wekt.

Retail heeft verandering nodig: de trends van EuroShop 2017

De klassieke verkoper moet meer dan vroeger goed zijn in zijn rol van adviseur en inspirator. “Ik verwacht dat over een paar jaar alleen nog stylisten op de winkelvloer staan, en geen klassieke verkopers meer,” zegt Raul Sanchez van Interstore, die vroeger Head of Design was bij Jelmoli. Daarom zal veel aandacht worden besteed aan de pashokjes. Experts adviseren om de komende jaren meer aandacht te geven aan de vormgeving van de paskamers, omdat dáár het besluit tot aankoop wordt genomen. Bij Schweitzer en Interstore gaan ze zelfs zover, dat de winkel van de toekomst in principe alleen nog maar een paskamer hoeft te zijn. De klant kiest vooraf al online uit wat hij interessant vindt en past de kledingstukken dan in een aangename, prettig aanvoelende omgeving. De winkels zullen in de toekomst ook kleiner worden, omdat ze dankzij de webshops steeds minder gebruikt worden om de aankooptransactie uit te voeren. In plaats daarvan moeten ze zich focussen op de echte ervaring, voor de juiste emoties zorgen en het merk vertegenwoordigen. Dus: de verhouding van verkoopoppervlakken tegenover convenience-oppervlakken, zoals bijvoorbeeld kleedkamers, zal grondig veranderen.

Retail heeft verandering nodig: de trends van EuroShop 2017

Flexibilisering: de winkel moet voortdurend veranderen

Vroeger was het regel dat een winkel iedere zeven jaar opnieuw vormgegeven moest worden, maar die termijn is intussen drastisch ingekort. Volgens de branche is het tegenwoordig iedere drie tot vier jaar nodig. Om dat te kunnen financieren werken winkelinrichters onder hoge druk aan modulaire, flexibele inrichtingselementen, die naar wens steeds weer op een andere manier kunnen worden gebruikt of uitgebreid. Dat gaat zelfs zo ver dat bijvoorbeeld Vizona alle rekken aan het plafond hangt, waar de rails voor de verlichting toch al aanwezig was. Zo hoeft geen uitgebreide montage meer plaats te vinden van delen die aan de muren of de vloer bevestigd moeten worden. Ook de elektriciteit voor de smalle led-strips, die in de rekken verwerkt zijn en waarmee de sfeer kan worden aangepast met behulp van verschillende soorten licht, komt van boven. Die flexibiliteit is ook terug te vinden bij de etalagepoppen, waarvan de gezichten met bijvoorbeeld andere ogen of lippen bliksemsnel aan te passen zijn, zoals bij het Franse merk Window.

Retail heeft verandering nodig: de trends van EuroShop 2017

Licht: alles hangt af van de doelgroep

Licht wordt onbewust waargenomen, maar is toch een van de belangrijkste componenten bij het inrichten van een ruimte. Of een klant zich wel of niet prettig voelt in een winkel, is namelijk voor een essentieel deel afhankelijk van het licht. En alleen als hij zich prettig voelt, wil hij er een tijdje blijven en alleen dan komt hij er ook terug. Tot zover is alles duidelijk. Maar volgens het recente onderzoek van lichtspecialist Zumtobel hebben verschillende doelgroepen verschillende verwachtingen over het licht. Het licht afstemmen op bepaalde doelgroepen, het zogenaamde ‘Human Centric Lighting’, was een van de innovaties op het gebied van licht. Het wordt bij het opstellen van het lichtplan voor een winkel dus ook steeds belangrijker om de eigen doelgroep goed te kennen.

Retail heeft verandering nodig: de trends van EuroShop 2017

Digitalisering: van elektronica tot big data

De digitalisering in de retailbranche was een van de hoofdthema's van deze editie van EuroShop. De klant verwacht in de toekomst steeds meer verbindingen tussen alle kanalen, onafhankelijk van de vraag hoe het proces daarachter wordt georganiseerd. Daarvoor zijn op het totaal gerichte IT-oplossingen onontbeerlijk. De digitale omgeving is geen extratje, maar moet bij iedere planning een integraal onderdeel vormen van de betreffende retailstrategie en van de winkelinrichting. Daaronder valt o.a. de elektriciteitstoevoer naar de rekken en kasten, zodat daar bijvoorbeeld tablets of schermen kunnen worden aangesloten. Bij shopdesign-specialist Vitra zijn alle rekken en kasten nu voorzien van elektrische aansluitingen. “Wij ontwikkelen zelfs helemaal geen systemen meer zonder stroomvoorziening,” zegt Sebastian Nisi van Vitra.

Ook big data doet zijn intrede in de fysieke winkel. Tot nu toe genereerden alleen de online-spelers gegevens over hun doelgroep, zodat ze er interessante informatie voor de planning van de marketing en het assortiment uit konden halen. Maar de fysieke winkels zijn vaak nog een soort black box. Met behulp van warmtebeeldcamera's en heatmaps kunnen ondernemers ook in hun fysieke winkel data genereren en bijvoorbeeld de bezoekersfrequentie in verschillende delen van de winkel op verschillende tijden van de dag meten en steeds analyseren welke marketingmaatregelen welk effect hebben op welke doelgroep. Dat gaat zelfs zover dat deze camera's intussen kunnen vaststellen welke leeftijd en welk geslacht de bezoekers hebben. Ook logo's en kledingstijlen kunnen herkend worden, zodat zo exact mogelijke informatie over de doelgroep wordt verkregen.

Retail heeft verandering nodig: de trends van EuroShop 2017

Visual merchandising: hoe persoonlijker hoe beter

Een van de optische highlights van EuroShop wordt altijd gevormd door de hallen met visual merchandising, waar de etalagepoppen en nieuwe ideeën voor de presentatie van de aangeboden goederen te vinden zijn. Glanzend metallic was de grote favoriet bij de nieuwe designs, gevolgd door grafische elementen in hippe jaren-80-kleuren. Terwijl de Nederlandse etalagepoppenfabrikant Hans Boodt zich liet inspireren door de elegantie van de jaren 1920, heeft Window Mannequin uit Frankrijk een nieuwe methode ontwikkeld om heel persoonlijke etalagepoppen zo natuurgetrouw mogelijk vorm te geven. Daarbij werd gebruikgemaakt van een technologie die ook bij het maken van animatiefilms wordt gebruikt. Met behulp van meerdere camera's wordt een menselijk lichaam binnen een paar seconden driedimensionaal vastgelegd en dan met gebruikmaking van robotica in enkele dagen nagebouwd. Zo kan een merk bijvoorbeeld geïndividualiseerde, natuurgetrouwe etalagepoppen laten maken. Ralph Hutchings, art director bij Window: „De merken geven heel veel geld uit voor het juiste model en voor hun eigen store design - dus waarom zouden ze, vooral in het luxe-segment, voor de etalagepoppen genoegen nemen met confectiemodellen?”

Grote behoefte aan informatie

Euroshop vindt slechts eens in de drie jaar plaats en heeft zich ontwikkeld van een klassieke handelsbeurs tot een innovatie- en discussieplatform voor nieuwe handelsideeën. Dat is ook te zien aan het uitgebreide programma. 2.367 exposanten uit 61 landen presenteerden zich op bijna 128.000 vierkante meter, voor het eerst in 18 hallen in plaats van 16. Dit was de grootste EuroShop in zijn 50-jarige bestaan.

Fotos: Regina Henkel, FashionUnited

New Yorkse versie van Amsterdam Denim Days

Het concept van de Amsterdamse Denim Days breidt uit naar New York. Het meerdaagse denim festival vindt daar plaats van 30 september tot en met 1 oktober.

Net als het Amsterdamse concept richt de New Yorkse variant op het verbinden van denim insiders, ontwerpers, merken en consumenten. Een vintage denim markt, interactieve displays en panelgesprekken zijn te bezoeken tijdens het festival in het Metropolitan Pavilion aan 125 West en 18th Street. Ook worden workshops gegeven door merken en ontwerpers.

“Na drie jaar van een afstand toekijken terwijl de Europese denimfanaten zich onderdompelden in hun indigo obsessie tijdens de Amsterdam Denim Days, is het nu de beurt aan de Amerikaanse denimheads,” is in het persbericht te lezen. “We geloven dat denimliefhebbers (in Amerika, red.) klaar zijn voor een eigen festival,” aldus Andrew Olah, mede-oprichter van New York Denim Days en CEO van Kingpins.

De Amsterdamse Denim Days bestaan al sinds 2014. Dit jaar zal het festival van 17 tot en met 23 april plaatsvinden.

Beeld: FashionUnited

Tussen avant-garde en mainstream: een bezoek aan CIFF

Tot voor kort was de oudste en grootste modebeurs van Kopenhagen eigenlijk nogal saai. Toen nam Kristian W. Andersen in 2011 de leiding van CIFF op zich en sindsdien is veel veranderd: Andersen heeft het evenement gemoderniseerd en een nieuwe impuls gegeven door toonaangevende internationale labels aan te trekken. In eerste instantie leek de combinatie van deze nieuwe avant-garde en de sinds jaar en dag op de beurs vertegenwoordigde lokale labels uit het middensegment wat geforceerd, maar inmiddels is het een functionerend geheel geworden. Elk seizoen wordt het geraffineerde totaalconcept verder verbeterd.

Tussen avant-garde en mainstream: een bezoek aan CIFF

Veel bezoekers, tevreden exposanten: CIFF vierde een succesvol seizoen

Het vakpubliek weet de verbeteringen te waarderen. Vooral op de eerste twee dagen van het evenement van afgelopen week had de CIFF een ongekend grote toestroom van bezoekers. In de ruime zalen van het Bella Center was het een drukte van jewelste. Exposanten waren zeer tevreden met de aanloop van lokale en vooral befaamde internationale inkopers. Met name voor buitenlandse bezoekers is de beurs dankzij de innovaties van de afgelopen jaren een stuk aantrekkelijker geworden. Voor Deense modebedrijven zijn buitenlandse inkopers zeer belangrijk, omdat de branche, gezien de zwakke thuismarkt, voor een groot deel afhankelijk is van de export.

Tussen avant-garde en mainstream: een bezoek aan CIFF

Raakvlak tussen mode en kunst: installaties voor de aftrap

Nog voor de eerste beursdag werden gasten getrakteerd op projecten op het raakvlak tussen mode en kunst. Zo werden er in een algemeen toegankelijke hal onder andere installaties van internationaal befaamde mannenmodeontwerpers Gosha Rubchinskiy, Samuel Ross en Jobe Burns getoond. De Britse kunstenaar Jam Sutton presenteerde hier ook zijn kledinglijn “This Is Not Clothing” in een speciaal ontworpen kooi.

Tussen avant-garde en mainstream: een bezoek aan CIFF

Tussen avant-garde en mainstream: een bezoek aan CIFF

Het segment Raven overtuigt met progressieve mode voor mannen

Achter de ingangscontrole bleef het ambitieus. In het segment ‘Raaf’ werden verfijnde mannenmodelabels uit Denemarken en het buitenland gepresenteerd. Populaire lokale merken zoals Tonsure en Han Kjøbenhavn, maar ook gerenommeerde internationale exposanten, zoals het Britse merk E. Tautz waren hier vertegenwoordigd.

Tussen avant-garde en mainstream: een bezoek aan CIFF

Mannenmode wordt gevolgd door vrouwenmode

Een deel van het concept bestaat eruit dat de verhouding van mannen- en vrouwenmode steeds meer verschuift, naarmate de bezoeker dieper in de beurshallen doordringt. In de centrale hal neemt de damesmode de overhand. Ook hier zijn de ruimten slim ingericht: Een selectie van opkomende labels uit Londen in het segment ‘Crystal Hall’ of een stand die zijn originele accessoirelijn “Oh!” introduceerde op de Kopenhagen Fur - de Federatie van de Deense bontindustrie - zorgden voor een welkome afwisseling.

Tussen avant-garde en mainstream: een bezoek aan CIFF

Deense merken blijven een belangrijke rol spelen

Ondanks alle innovaties blijft ook de traditionele focus van de CIFF overeind: de binnenlandse middensegmentaanbieders zoals Noa Noa, Masai of merken van de kledinggroep DK Company zijn nog steeds ruim vertegenwoordigd. Het is bewonderenswaardig hoe naadloos de verschillende segmenten van de beurs, ondanks hun verschillen, in elkaar overgaan en toch hun individuele karakteristieken behouden.

Tussen avant-garde en mainstream: een bezoek aan CIFF

Dit is waar het concept duidelijke prioriteiten zonder storende grenzen stelt. Zo wordt er, ondanks het heterogene aanbod tussen avant-garde en mainstream, dat uit jeans, ondergoed, designermode, alledaagse kleding en accessoires bestond, uiteindelijk voor een samenhangend algemeen beeld gezorgd, waarin het opvallend gemakkelijk is om zich te oriënteren - een enorme prestatie van de organisatoren.

Tussen avant-garde en mainstream: een bezoek aan CIFF

De CIFF heeft nu ook een eigen catwalk

De beurs werd, zoals gewoonlijk, aangevuld met showrooms die reeds op de bovenste verdiepingen van het Bella Center liggen - en met eigen modeshows. Daarvoor werd in een aangrenzende hal de ‘Showscene’ opgesteld, die zo neutraal en ruim was dat de betrokken merken hier genoeg ruimte hadden voor individuele producties met een aantal grootschalige decors. Dankzij de modeshows kreeg de CIFF er wederom een geheel nieuwe component bij - hierdoor kwam het dus daadwerkelijk tot een ‘360-graden-concept’ zoals beursdirecteur Kristian W. Andersen dit voor ogen had.

Foto’s en video: FashionUnited

Sport in ontwikkeling: Trends van de Ispo München 2017

Met meer dan 85.000 bezoekers heeft sportvakbeurs Ispo München, die op 8 februari eindigde, een nieuw bezoekersrecord behaald. 2.732 exposanten uit de hele wereld presenteerden hun innovaties in 16 volgeboekte hallen. De topthema's bestonden uit Urban Outdoor, Duurzaamheid en Digitalisering.

Meer internationale bezoekers, meer digitale producten

De positieve stemming in de industrie was duidelijk merkbaar in de volle zalen. Ongeveer 6 procent meer beursbezoekers ten opzichte van het afgelopen jaar, veelal uit het buitenland. De beurs trok vooral duidelijk meer belangstelling uit landen als Italië, Rusland, Groot-Brittannië, China en de VS. Ook het aantal exposanten op de beurs steeg met 3 procent. Een reden hiervoor is vooral de digitalisering in de sportmarkt de toename van het aantal elektronische sportgadgets is dan ook groot. "Elektronica wordt steeds meer in de sportartikelen verwerkt," aldus beursdirecteur Klaus Dittrich. Wearable Technology is een belangrijke groeimarkt, variërend van horloges en fitness trackers tot aan drones. Ook traditionele merken maken steeds meer gebruik van technologi; denk aan met sensortechnologie uitgeruste skistokken, virtual realitybrillen voor een emotionele winkelervaring en een digitale skicoach voor inlegzolen.

Sport in ontwikkeling: Trends van de Ispo München 2017

Optimisme in de industrie

De sportmarkt staat voor grote uitdagingen en dat geldt op vele gebieden. Te beginnen met het weer. Door de toenemende wisselvalligheid van het weer kan steeds minder betrouwbaar seizoensgebonden worden verkocht. Ook de digitalisering van de handel, consumententrends en duurzaamheid zorgen momenteel voor bijna alle fabrikanten en distributeurs voor uitdagingen. Daarom vormden tal van lezingen en discussies een aanvulling op het klassieke beursprogramma en herhaaldelijk klonk de oproep vooral ‘nieuwe wegen in te slaan’.

Nieuwe timing nodig

De klimaatverandering is een probleem voor alle sectoren en ook de sportmarkt heeft er last van: De discrepantie tussen het moment van levering en de verkoop van de goederen. Donsjacks in augustus en bikini's in februari passen steeds minder bij de aankoopbehoefte van de consument. Vroege kortingen en dalende winstgevendheid in de lente en de herfst zijn daar de gevolgen van. Veel merken willen de levering daarom uitbreiden naar verschillende termijnen in de seizoenen en daarop afgestemd ook de collecties en kleurenthema's ontwikkelen. "We hebben in wezen twee collecties per jaar, maar willen die met maandelijkse thema's aanvullen," zegt Jeremy de Maillard, vicepresident marketing en e-commerce bij The North Face. Ook Alexander Wirth, zelf afkomstig uit de modebranche en sinds een paar maanden CEO van Bogner en dus de aangewezen opvolger van sportlegende Willy Bogner, heeft soortgelijke plannen en wil op lange termijn een pre- en maincollection per seizoen aanbieden - aangevuld met nieuwe kleuren en thema's. Bij Jack Wolfskin werkt men al met zes levertermijnen, maar alleen binnen de eigen distributiekanalen. Dat wil zeggen: in de eigen winkels, franchisewinkels en natuurlijk ook in de webshop. "Hierdoor zijn het bestsellermanagement en de in-season-sales aanzienlijk gestegen", legt Melody Harris-Jensbach uit. Zij was eveneens lang actief in de modebranche en leidt Jack Wolfskin tegenwoordig.

Sport in ontwikkeling: Trends van de Ispo München 2017

Trend: Urban Outdoor

Last but not least zijn er de behoeften van de consument zelf, die in de afgelopen seizoenen sterk veranderd zijn. Geïnspireerd door het alomtegenwoordige Athleisure-thema, worden in de mode steeds meer technische functies als toegevoegde waarde opgenomen. Hierdoor concurreren modecollecties in toenemende mate met sportmerken, die daarom ook extra inspanningen leveren om nieuwe, modieuze looks te creëren. Het feit dat technische sportjassen niet alleen maar in de bergen te vinden zijn, maar ook het straatbeeld van de steden domineren, heeft de outdoorindustrie in het verleden flinke groeicijfers opgeleverd. Sinds de mode-industrie daarachter is gekomen en meer en meer technologie met stijl combineert, is de outdoorindustrie op zoek naar nieuwe oplossingen om mode en geloofwaardigheid in de sport met elkaar te combineren. Peak Performance is daar zeer gewaagd in en stelt een duidelijk fashion statement door samen te werken met Nigel Cabourn. Daarnaast legt het een duidelijke focus op progressieve ski- en outdoorstijlen. Lijnrecht daar tegenover staat een merk als Odlo, dat zich de afgelopen seizoenen sterk op de verjonging van het merk en de collecties richtte en daardoor zware verliezen in zijn marktaandeel leed, en zich nu juist weer op zijn kerncompetenties gaat concentreren.

Sport in ontwikkeling: Trends van de Ispo München 2017

Meer duurzame oplossingen

Er deden al geruchten de ronde, maar uiteindelijk zorgde een persbericht op de tweede beursdag voor duidelijkheid: W.L.Gore, de onbetwiste marktleider in laminaten, heeft besloten om net als vele andere sport- en outdoormerken tot 2020 alle schadelijke PFK's uit de Gore-Tex collecties en uit de productie van het Gore-Tex membraan te verwijderen. Ook werden er nieuwe kleurtechnieken, nieuwe recyclingoplossingen, Fairtrade-concepten en de eerste stappen voor de invoering van een circulaire economie gepresenteerd. Zo laat Patagonia zijn fleece bijv. vrijwel uitsluitend in gecertificeerde Fairtrade-fabrieken produceren. SpinDye presenteerde een nieuwe, hulpbronnen- en energiebesparende methode voor het kleuren van polyester en Sympatex, gespecialiseerd in laminaten, werkt aan bloedsomloopmodellen. Een andere innovatie kwam uit Japan: De Life Fibre Company heeft een methode ontwikkeld over hoe wol tot een fijn garen gesponnen kan worden, zonder dat de oppervlaktestructuur beschadigd raakt. Dit kan worden voorkomen door een ultrafijne nylonfilm om de vezel, die krassen voorkomt, maar de natuurlijke eigenschappen, zoals ademende en waterafstotende eigenschappen, behoudt. Zelfs kleuren kunnen door de nylonlaag worden opgenomen. Het gebruikelijke chloreren van wol, wat verantwoordelijk is voor de slechte milieucertificering van de natuurlijke vezel, is op die manier overbodig.

Foto’s: Regina Henkel / Ispo