(advertentie)
(advertentie)

Soul Salon, modevakbeurs gericht op duurzaamheid, keert komende zomer terug voor een derde editie. Dit bevestigt de organisatie aan FashionUnited. Op 8 en 9 juli, gelijktijdig met modebeurs Modefabriek, vindt het evenement weer plaats.

Soul Salon wil komende editie 125 merken op de beursvloer hebben. De focus zal hierbij nog meer op ‘future trends’ liggen. Afgelopen editie, op 21 en 22 januari, stonden 95 nationale en internationale merken in de Gashouder op het Westergasterrein. De beurs trok toen 2.000 bezoekers, zo meldt de organisatie in een persbericht. In de zomer van 2017 beleefde Soul Salon het debuut in twee hallen op het Westergasterrein met 60 merken.

Afgelopen januari vertelde oprichter Cécile Scheele nog dat er groeipotentie in de beurs zit. “Het is misschien niet de massa, maar wel de kwaliteit,” luidde het destijds. De 2.000 bezoekers was een verdubbeling van het bezoekersaantal van de eerste editie.

Lees ook de reportage over de afgelopen editie: Tweede editie modebeurs Soul Salon: "Niet de massa wel de kwaliteit"
Top 5 Trends uit CIFF Kopenhagen

CIFF, de grootste hedendaagse beurs van Kopenhagen, keerde voor het herfst/winter seizoen terug met een internationaal assortiment kleding- en accessoiremerken voor dames en heren. Bij binnenkomst konden gasten zich onderdompelen in de tentoonstellingsruimte vol multimedia merksamenwerkingen, kunstinstallaties en live workshops, ontworpen om gasten te betrekken bij het creatieve proces. De tentoonstellingsruimte was onderverdeeld per modegenre, waarbij ieder deel in het teken stond van de verschillende merkcategorieën, zoals Urban, Lab en Sleek. Middenin de Bella Center tentoonstellingsruimte, maakten installaties geïnspireerd door het Deense landschap een dynamische statement met gigantische coniferen die van het plafond hingen en weerspiegeld werden in de spiegelvloeren.

Trendstop biedt lezers van FashionUnited een exclusief kijkje naar de top 5 trends uit CIFF in Kopenhagen.

Top 5 Trends uit CIFF Kopenhagen

De nadruk lag bij zowel dames als heren vooral op seizoensgebonden bovenkleding, met een combinatie van robuuste duurzaamheid en high performance technologie. Utilitaire thema’s zijn al langer een terugkerende trend, maar dit seizoen gaven de ontwerpers op CIFF op verschillende manieren een nieuwe draai aan het thema, en lieten zich hierbij inspireren door werkkleding en veiligheidsuitrusting, met een verfijning van slijtvaste stijlen door het gebruik van hoogwaardige constructies en de heropleving van retro stoffen zoals ribfluweel voor een praktische interpretatie van een nostalgische trend. Typografie bleef voor beide geslachten een populaire keuze voor prints en illustraties, ditmaal met gebruik van nieuwe en onverwachte plaatsingen en stoffen voor een frissen aanblik.

De Grenzen Voorbij

Technische ontwerpen die tegen de elementen bestand zijn vormen een belangrijke trend voor herfst/winter schoenen en accessoires. Zij bevatten duurzame sluitingen en stevige zolen met reliëf voor betere grip, zoals bij wandelschoenen. Isolerende, gewatteerde jassen en jacks zijn uitgevoerd in stevige geblokte stiksels en uitgesproken, sportieve kleuren of in lagen met praktische onderlagen van fleece die men los kan ritsen. Waterbestendige panelen en details met vulling voegen functionaliteit toe aan kleding, terwijl bergsporten een belangrijke invloed vormen voor accessoires en details.

Top 5 Trends uit CIFF Kopenhagen

Beelden: CIFF Trade Show Display, Rodebjer, Colmar, allen herfst/winter 2018/19

Verfijnd Gebruik

Klassieke werkkleding silhouetten en stoffen zijn verfijnd en bijgewerkt voor herfst/winter 18-19 voor een hoogwaardige maar ingetogen interpretatie van utilitarisme. Slijtvaste stoffen zoals ribfluweel, spijkerstof en bruin leer krijgen een schone, meer minimalistische esthetiek met nette overhemdsilhouetten en donker geverfde indigo afwerkingen. Weloverwogen details definiëren de trend, contrasterende zakken en stiksels in tweekleurige neutrale tinten, benadrukken op subtiele manier de hoogwaardige constructies en tonen het belang van aandacht voor detail.

Top 5 Trends uit CIFF Kopenhagen

Beelden: The Cords and Co, Komono, Dorothee Schumacher, herfst/winter 2018/19

Veiligheid op de eerste plaats

Uniseks kleding haalt voor herfst/winter 2018/19 zijn inspiratie uit High-Vis uniformen en illustraties van bouwplaatsen. Belangrijke ontwerpelementen zoals reflecterende jacks en veiligheidstekens bedekt met verfspetters zijn uitgevoerd in reflecterend oranje, zwarte en witte kleurencombinaties, versterkt door contrasterende en performance details. Deze frisse interpretatie, nieuw in de utilitaire trend, kan worden toegepast op zware bovenkleding, technische sportkleding en modebewuste athleisure, waar zichtbaarheid een vereiste is of slechts een gewenst modestatement.

Top 5 Trends uit CIFF Kopenhagen

Beelden: UPWW, United Standard, Letasca, herfst/winter 2018/19

Heropleving van ribfluweel

De huidige utilitaire trend heeft de heropleving van klassieke vrijetijdsstoffen zoals ribfluweel tot gevolg gehad. Deze hedendaagse interpretatie van een retro stof heeft geleid tot brede en micro ribtexturen, met als resultaat een frisse versie van een nostalgische oude stof. Silhouetten zijn een essentieel onderdeel van deze vernieuwing, met MA1 bomberjacks, hoodies en ontspannen laarzen uitgevoerd in fluwelen rib dat de structuren verzacht en kleding en accessoires voorziet van een zacht, tactiel gevoel.

Top 5 Trends uit CIFF Kopenhagen

Beelden: The Cords and Co, Suicoke, Alpha Industries x The Cords and Co, herfst/winter 2018/19

Nieuwe Plaatsingen

Slogans, letters en typografie zijn al meerdere seizoenen lang geliefde printtrends geweest en lijken vooralsnog niet aan populariteit in te boeten. Voor herfst/winter experimenteren ontwerpers met plaatsingen van boodschappen, en branding verschijnt op schoenveters en beugels van leggings. Uitgesproken tweekleurige kleurencombinaties benadrukken de tekstmotieven, terwijl teksten en beelden met verhoogde en rubberen technieken een 3D effect introduceren aan vlakke oppervlakken.

Top 5 Trends uit CIFF Kopenhagen

Beelden: Dr Martens x Martin Asbjorn, Rodebjer, Blanche, herfst/winter 2018/19

Exclusieve Aanbieding

Lezers van FashionUnited krijgen gratis toegang tot het Spring Summer 2018 Copenhagen Trade Show Overview van Trendstop, met een uitgebreid verslag van de beurs in Kopenhagen. Klik hier voor uw gratis rapport.

Top 5 Trends uit CIFF Kopenhagen

Trendstop is een van 's werelds meest vooraanstaande trendadviesbureaus op het gebied van mode, bekend vanwege zijn inzichtelijke trendanalyses en prognoses. Trendstop.com rekent H&M, Primark, Forever21, Zalando, Geox, Evisu, Hugo Boss, L'Oreal en MTV tot zijn klanten.

Alle beelden via Trendstop,: CIFF Beurs herfst/winter 2018/19

Modevakbeurs CIFF: een verslag uit Kopenhagen VERSLAG

Copenhagen International Fashion Fair (CIFF) doet mij qua professionaliteit denken aan ‘onze’ Modefabriek. De modevakbeurs is goed georganiseerd, de vloer - waar 2.000 merken te vinden zijn op 60.000 vierkante meter - heeft een duidelijke segmentatie en routing. Op woensdag en donderdag is het druk in de gangpaden van het Bella Center en de sfeer voelt goed. Exposanten wie ik spreek, laten zich tevreden uit. De perswoordvoerder laat na afloop schriftelijk weten geen resultaten bekend te maken, maar wel ‘heel tevreden te zijn over dit seizoen, zowel qua bezoekersaantallen als internationale aanwezigheid.’

FashionUnited bracht op uitnodiging van CIFF een bezoek aan Copenhagen

CIFF’s creatieve ‘special project’ ruimte: bezoeker bij binnenkomst geprikkeld

Bezoekers van de herfst/winter 2018/19 editie, worden na de ingangscontrole, verwelkomd door ‘creatieve samenwerkingen die op interessante manieren grenzen verleggen’, zo schrijft CIFF beurs- en creatief directeur Kristian W. Andersen in het programmaboekje. We zien installaties van MM6 en Void het platform dat jong ontwerptalent steunt. Voor het element van de beurs dat een paar jaar oud is, werd dit seizoen werd niet met de minste namen samengewerkt. Stavros Karelis, oprichter en inkoopdirecteur van de Londense concept store Machine-A, was curator van de tentoonstellingsruimte. Virgil Abloh, ontwerper en creatief directeur van It-label Off-White, werkte mee aan het “Max Lamb DIY Chair” project. Abloh staat in de Do It Yourself ruimte waar voornamelijk mannen een stoel in elkaar schroeven en verven. Het herinnert me onwillekeurig aan het technieklokaal op school, maar vind het jammer dat ik geen zelfgemaakte designstoel mee kan nemen in het vliegtuig.

Het artikel gaat verder onder de foto’s

Modevakbeurs CIFF: een verslag uit KopenhagenModevakbeurs CIFF: een verslag uit Kopenhagen

"We zijn allemaal creatieven. Het loopt als een rode draad door ons dna, dus elke kans om creatief te zijn, is verfrissend," zegt Abloh in een Showstudio panel talk met beursdirecteur Andersen en alle bij CIFF creatieve betrokkenen, op donderdag. "Waarschijnlijk voelt het voor de meeste van ons niet of we momenteel aan het werk zijn (..). onze ware emotie tonen is hoe we onze dag doorbrengen. Op CIFF is een grote representatie van kunst, vind ik, en deelname voedt een honger die groter is dan deze kamer. Ik geloof dat we samen een sociale verantwoordelijk delen voor creativiteit, je zou het kunnen zien als iets teruggeven."

CIFF: Mannenmode gevolgd door damesmode

In het segment Raven, met een minimalistisch stand-decor, wordt progressieve mode voor mannen uit Denemarken en het buitenland gepresenteerd door namen als Slam Jam, Tonsure en Martin Asbjørn.

Modevakbeurs CIFF: een verslag uit KopenhagenModevakbeurs CIFF: een verslag uit Kopenhagen

Op het segment Lab (unisex, eigentijdse ready-to-wear, en waar bezoekers een piercing kunnen zetten bij Maria Black) valt mijn oog op de stand van Colorful Standard, met gekleurde T-shirts, sweaters en hoodies op de rekken - gerangschikt op regenboogeffect. Hoewel het lettertype van het logo doet denken aan die van United Colors of Benetton heeft de vertegenwoordiger in de tweede Colorful Standard stand op segment Style Setters ‘dat niet eerder gehoord’, glimlacht ze, “wel de nieuwe American Apparel.” Het Kopenhaagse merk voert 6 stijlen in 19 kleuren, waarvan 20.000 items op voorraad zijn. De uniseks kledingstukken worden gemaakt in een eigen fabriek in Portugal, transparantie en duurzaamheid zijn belangrijke pijlers. Oprichter en CEO Tue Deleuran vertelt dat Colorful Standard 5 maanden geleden voor het eerst geshowd en nu verkocht wordt bij 150 winkels in Europa. “Van alles wat ik in de industrie heb geprobeerd, is dit verreweg the craziest,” zegt Deleuran.

Modevakbeurs CIFF: een verslag uit KopenhagenModevakbeurs CIFF: een verslag uit Kopenhagen

Verder in de beurshallen, op segmentatie Sleek & Style Setters, gelegen in de ‘Crystal Hall’ van het Bella Center, staat damesmode centraal. Tussen de Scandinavische middensegmentsmerken Closed, Bruuns Bazaar, Birgitte Herskind, Ichi, InWear, MbyM, Modstrom en Saint Tropez valt mijn oog op Gudrun & Gudrun. In de stand hangen gebreide truien en vesten in allerlei vormen en maten. Mede-oprichter Gudrun Rógvadóttir wijst een plukje lente/zomer items van lichte breisels aan, de meeste items zijn voor het najaar. “Hier in Denemarken kunnen we de herfst/winter ontwerpen het hele jaar aan,” glimlacht ze. Het Deense merk, dat sinds 2002 duurzame, handgemaakte knitwear van de eilandgroep Faeröer op de markt brengt, heeft nog geen verkooppunten in Nederland, wel 15 verkooppunten in buurland België, vertelt Rógvadóttir. Surfen op internet na mijn beursbezoek leert me dat ik het label toch al kende; de gebreide trui van Sarah Lund, hoofdpersoon uit de Deense hitserie The Killing, is een ontwerp van het bedrijf.

Modevakbeurs CIFF: een verslag uit Kopenhagen

CIFF Runway: Han Kjøbenhavn en Designers Remix

Gedurende mijn verblijf woon ik twee shows bij van CIFF Runway (voorheen Ciff Showscene). Een nieuw component van de beurs dat vorig jaar werd geïntroduceerd en waardoor CIFF volgens onze Duitse correspondent Jan Schröder ‘daadwerkelijk tot een ‘360 graden concept’ kwam zoals Andersen dit voor ogen had’.

Voor de presentatie van Han Kjøbenhavn sta ik woensdagavond in de rij met fans, althans die ik denk te herkennen aan hun gewatteerde jassen met logo van de tonende ontwerper. In een afgeladen industriële ruimte wordt het publiek opgesteld rondom een hekwerk, waar voordat de modellen opkomen eerst een performance wordt gegeven: gemuilkorfde mannen liggen op ziekenhuisbedden onder witte lakens en gehavende poppen-mobiels. In de herfst/winter 2018 collectie van het eigentijdse streetwear luxewerk, getiteld Imperfect Sanity, zien we gelaagde looks: gedeconstrueerd en opnieuw in elkaar gezette denim kledingstukken, geruite stoffen, trekkoord-details, grote klepzakken, bont in sjaals en patches op kleding, zichtbare, ooit zo gevreesde, witte sportsokken en neon-geel, subtiel als kleuraccent op de zolen van pumps of schouderbandjes, of opvallender in de lange gewatteerde mantel.

Modevakbeurs CIFF: een verslag uit Kopenhagen

Hoewel de presentaties niet verschillender konden zijn - de Designer Remix presentatie laat zich eerder omschrijven als ‘conventioneel’ - leken bij beide modeshows de zitplaatsen gereserveerd voor influencers. Een aantal van hen gaven voorafgaand aan de Designers Remix presentatie een street style performance weg op het beursterrein. Designers Remix presenteerde in vrijwel elk kledingstuk van de najaarscollectie volant details. De tartan-ruit had ook een hoofdrol, het patroon kwam terug in verschillende stijlen en materialen. Creatief directeur Charlotte Eskildsen combineerde in een aantal looks barbieroze (in zachte breisels) met beige (in een gladde lak-achtige stof).

Het artikel gaat verder onder de foto’s

Modevakbeurs CIFF: een verslag uit KopenhagenModevakbeurs CIFF: een verslag uit Kopenhagen

CIFF consolideert internationale status

CIFF is de grootste en langstlopende modebeurs uit Noord Europa. Zoals onze Duitse correspondent eerder schreef: ‘onder leiding van beurs- en creatief directeur Kristian W. Andersen, aan boord sinds 2011, werd het evenement gemoderniseerd en een nieuwe impuls gegeven door toonaangevende internationale labels aan te trekken. Met name voor buitenlandse bezoekers is de beurs dankzij de innovaties van de afgelopen jaren een stuk aantrekkelijker geworden. Voor Deense modebedrijven zijn buitenlandse inkopers zeer belangrijk, omdat de branche, gezien de zwakke thuismarkt, voor een groot deel afhankelijk is van de export.’

Lees meer in de CIFF reportage uit februari 2017: Tussen avant-garde en mainstream: een bezoek aan CIFF

In 2017 werd de omzet van Deense modeindustrie opnieuw gedreven door export, zo blijkt uit de onlangs gepubliceerde analyse van Deense branche-organisatie Dansk Fashion & Textile. De totale verkoop van kleding steeg met 4 procent naar bijna 45 miljard Deense Kroon (6 miljard euro), een nieuw record. De export,- goed voor 28,7 miljard Deense Kroon (3,8 miljard euro), dicteert deze positieve ontwikkeling. Duitsland is de grootste internationale afnemer van Deense mode, goed voor 9 miljard Deense kroon (1,2 miljard euro), een stijging van 14 procent. Nederland, is de derde grootste markt voor Deense mode, dat in 2017 'indrukwekkende groei’ van 13 procent noteerde, aldus de brancheorganisatie.

CIFF naar Parijs in juni

De volgende editie van CIFF vindt opnieuw gelijktijdig met Copenhagen Fashion Week plaats, van 8 tot 10 augustus. Voor die tijd gaat CIFF ook nog naar Parijs, zo was bij een affiche bij de entree te lezen: CIFF in Paris.. Stay tuned. 20 - 26 June 2018.. Het gaat om een 'save the date' laat de perswoordvoerder van de beursorganisatie weten, die verder nog geen details wil onthullen.

Foto’s: FashionUnited

Modevakbeurs CIFF naar Parijs

CIFF gaat naar Parijs. Dat was op een affiche te lezen bij de ingang van de Deense modevakbeurs, die van 31 januari tot 2 februari plaatsvond in Kopenhagen: CIFF in Paris.. Stay tuned. 20 - 26 June 2018.. De perswoordvoerder van de beursorganisatie laat weten dat het gaat om een 'save the date', maar wil nog geen details onthullen.

In thuisstad Kopenhagen vindt CIFF twee keer per jaar plaats en duurt de vakbeurs drie dagen. In Parijs zal het event dus twee keer zo lang zijn. De zes dagen tellende Parijse editie valt samen met andere mode-evenementen in de stad: Men’s Fashion Week (van 20 tot 24 juni), Who’s Next (van 23 tot 25 juni), Man / Woman (van 21 tot 25 juni) en Tranoi (van 22 tot 24 juni).

De in 1993 opgerichte, grootste modebeurs van Scandinavië had na de eerste succesrijke jaren alle glans verloren. In de enorme hallen van het Bella-centrum waren vooral merken uit de middenklasse voor de lokale markt te zien, namen die ten zuiden van de Oostzee nauwelijks iemand interesseerden. Sinds Kristian W. Andersen in het najaar van 2011 de leiding van de beurs overnam, heeft hij die een totaal nieuwe identiteit verschaft - en de beurs daardoor ook aantrekkelijk gemaakt voor prominente internationale inkopers.

In de laatste zes jaar groeide CIFF uit tot bestemming van de internationale modeindustrie. Het beursconcept werd heruitgevonden (zo werden nieuwe segementen toegevoegd, oa voor progressieve mannenmode, en een tentoonstellingsruimte om bezoekers te prikkelen), waardoor CIFF de reputatie een van Europa’s meest dynamische en innovatieve verkoopplatformen opbouwde.

Dit seizoen telde de beursvloer van CIFF een indrukwekkende 60.000 vierkante meter en presenteerden 2.000 merken hun herfst/winter 2018 collecties.

Na de Parijse editie vindt CIFF Kopenhagen in het Bella Center plaats van 8-10 augustus.

Foto: CIFF herfst/winter 2018/19 januari 2018. Credit: FashionUnited

De januari-editie van modebeurs White Man and Woman, welke plaatsvond in Milaan, trok dit jaar meer internationale inkopers dan de vorige editie. Er kwamen drie procent meer buitenlandse kopers naar Italië, daar waar de Italianen zelf in kleinere getale aanwezig waren. Dat laat de organisatie weten middels een statement.

De belangrijkste landen voor White Man and Woman zijn Japan, Korea, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk, al voegt de organisatie daaraan toe dat er ook een ‘prominente aanwezigheid’ zichtbaar was van bezoekers uit Noord-Amerika.

Massimiliano Bizzi, oprichter van White, geeft aan tevreden te zijn. “De strategische beslissing om de beurs te herpositioneren met het oog op ons nieuw ontwikkelde project White Street Market heeft zijn vruchten afgeworpen,” aldus White. “De bezoekersaantallen zijn nagenoeg hetzelfde als de vorige januari-editie, met een kleine afname in het aantal Italiaanse bezoekers. Dit terwijl de internationale aanwezigheid in de lift zit, zowel kwantitatief als kwalitatief. We zijn al even bezig met nieuwe projecten voor de show in juni, en we zijn ontzettend optimistisch.” De organisatie van de vakbeurs geeft aan dat de focus op pre-collecties in het segment damesmode meer inkopers trok.”

Tegelijk met het nieuws over de bezoekersaantallen maakt White bekend dat het voor de volgende editie een apart gedeelte van de beursvloer openstelt voor de presentatie van streetwear. De volgende White vindt plaats in juni, tijdens de Milanese modeweek. White Man and Woman wordt viermaal per jaar georganiseerd en focust zich op contemporary wear, met een veelzijdigheid aan internationale en Italiaanse merken.

Van onze Britse correspondent Danielle Wightman-Stone. Vertaling en bewerking voor NL: Arjan Ranjbar.

Organisatie sieradenbeurs Bijorhca Parijs enthousiast over opkomst

Sieradenvakbeurs Bijorhca in Parijs trok de afgelopen editie, dat van 19 tot en met 22 januari plaatsvond, 12.000 bezoekers uit meer dan 95 landen aan. Dat waren zeven landen meer dan de vorige editie. 16 procent van de bezoekers was van Nederlandse afkomst. Een mooie opkomst, aldus de organisatie.

"Deze cijfers bevestigen de noodzaak van de beurs en haar positie als internationaal trefpunt voor alle professionals van de internationale sieradenbranche," laat Bijorhca via een persbericht aan FashionUnited weten. Behalve dat het aantal bezoekers is gegroeid, is ook het aantal inkopers die op de beurs afkomt aanzienlijk gestegen. Dit wijdt Bijorhca aan de speciale ‘Hosted Buyers’- een programma dat dit jaar voor het eerst is geïntroduceerd.

De vakbeurs trekt voornamelijk winkels met sieraden en juwelen, confectiemodezaken en cadeaushops. Ontwerpers bezoeken de beurs vooral om de trends van het seizoen te identificeren.

Tijdens de beurs werd in samenwerking met de Académie des Métiers d’Art dagelijks vijf workshops georganiseerd waarin de kennis van professionals uit de sector werd gedeeld. Voor jonge ontwerpers waren er expositieruimtes ingericht en bezoekers die vooral op trends gericht waren konden zich laven in de Fashion Trend en Elements Gallery.

De aankomende editie van de Bijorhca Paris vindt plaats van 7 tot en met 10 september 2018.

Beeld: Bijorhca Paris

Modefabriek door de ogen van een designer: 'Dutchies on the rise'

VERSLAG Modefabriek heeft zich ontwikkeld tot een waar event. Modemerken presenteren zichzelf en hun laatste collecties aan de industrie, inkopers en ook aan elkaar. Daarnaast zijn er randevenementen, zoals workshops, seminars, shows en winkels om bezoekers te inspireren en entertainen. Ik breng graag een bezoek aan Modefabriek. Voorheen als designer om het salesteam van ons bedrijf te ondersteunen. Door ontmoetingen met retailers, pers en andere aanwezigen kregen we feedback over onze collecties.

Ik ben naar de 44e editie van Modefabriek gegaan om te zien wat speelt in de markt. Uiteraard doen Scandinavische labels goede zaken. Ik zie voor me dat vele retailers en consumenten zullen gaan voor goedlopende merken zoals Minimum, Revolution en MSCH. Opvallend vond ik de sterke presentatie van Nederlandse merken op de beursvloer. Een selectie highlights: ‘Dutchies on the rise’.

Geschreven door: Hyun Yeu.

Nederlandse merken op Modefabriek: 8x highlights

Oilily

Modefabriek door de ogen van een designer: 'Dutchies on the rise'

Door de vernieuwde segmentatie moest menig bezoeker even zoeken naar zijn favoriete merk. Zo liep ik tegen Oilily aan. Geen merkborden, geen kledingrekken, maar een mooie installatie op de beursvloer. Mannequins zijn in twee rijen opgesteld in een tank gevuld met water. In de collectie: ruiten, Oilily's typische jacquard breisel en een bloemenprint, gemixt en -gematcht in relaxte stijlen en items. Mijn favoriet was het geruite bomberjack met nepbont luipaardprint mouwen.

Amsterdenim

Modefabriek door de ogen van een designer: 'Dutchies on the rise'

Amsterdam denimstad. Verrassend genoeg was Amsterdenim een van de weinige denimmerken dat dit seizoen een stand had. Het DNA ligt in Amsterdam, wat terug te zien is in onder andere het logo en het team. De collectie is gemaakt van een Italiaanse denimstof en wordt geproduceerd in Italië en Tunesië. Mijn favoriet was de selfedge (zelfkant, red.) Rembrandt fit denim, door de losvallende, taps toelopende pasvorm en de raw (ongewassen denim, red.) kwaliteit.

Another Label

Modefabriek door de ogen van een designer: 'Dutchies on the rise'

Dit is het merk van de succesvolle retailketen We Are Labels. De collectie laat zich het best omschrijven als ‘Parijse punk van eind jaren zeventig’. Commercieel, maar eigentijds met prachtige kleuren (rood!) en trendy all-over bloemenprints. Mijn favoriete item op de hangers was het bohemian print-pak. Volgend seizoen lanceert Another Label ook een mannencollectie.

Ontour

Modefabriek door de ogen van een designer: 'Dutchies on the rise'

Ontour maakt klassieke basics, met oog voor detail en van kwalitatieve stoffen, ook dit seizoen. Het merk presenteert verschillende stoffen met structuur: een dry cotton jersey, een badstof en geborstelde visgraat. Dat in aardetinten als donkeroranje, donkergroen gecombineerd met blauw en geel en een vleugje paars. Ik vond de omkeerbare, lichte gewatteerde windbreaker het beste ontwerp.

By-Bar

Modefabriek door de ogen van een designer: 'Dutchies on the rise'

Gestart met accessoires, in circa tien jaar uitgegroeid tot een volwaardige kledingcollectie. By-Bar vertelt trots dat de meeste items van de tijdloze collectie met rijke details, in Europa worden geproduceerd. De collectie, uitgevoerd in gebroken kleuren, bevat verschillende luxueuze stofkwaliteiten met goede greep. De tencel jurk met knopen over de zijkant is mijn favoriet. Ook noemenswaardig: waar januari de maand is om orders te schrijven, kunnen retailers bij By-Bar tot april terecht.

10 Feet

Modefabriek door de ogen van een designer: 'Dutchies on the rise'

Als ik naar de nieuwe collectie van 10 Feet krijg, zie ik terug dat designers van het merk maken wat zij zelf zouden willen dragen. Het is een explosie van kleuren, materialen, pasvormen, technieken en prints. Bijna elke stofgroep is vertegenwoordigd in deze collectie, waardoor veel verschillende combinaties kunnen worden gemaakt. De bouclé jas met badstof-geborduurde details is mij het meest bijgebleven.

Sandwich

Modefabriek door de ogen van een designer: 'Dutchies on the rise'

Voor de 40-plus dames doelgroep presenteert Sandwicht een commerciële collectie met gestreepte ensembles in felle, doch ‘huidvriendelijke’ kleuren, en goede jassen en mantels. Items zijn gemaakt van comfortabele draagbare materialen en stretch stoffen voor een goede fit. Persoonlijke favoriet is de pastelroze faux-fur jas die reikt tot over de knie, met een trendy, tikkeltje oversized, pasvorm.

10 Days

Modefabriek door de ogen van een designer: 'Dutchies on the rise'

Ondanks de enorme stand, toont 10 Days slechts een deel van de collectie. Alleen zwart en wit, lounge en homewear: de beste basics. De lookbook, met de rest van de collectie, werd op een innovatie manier gepresenteerd door virtual reality.

Hyun Yeu heeft zes jaar gewerkt als hoofdontwerper van Gsus. Daarvoor had hij zijn eigen label Ado Les Scents. Hij is nu mede-oprichter van slash creative studio.

Foto’s: Hyun Yeu voor FashionUnited

Video: Exposanten over de 44e editie Modefabriek

VIDEO

De 44e editie van modevakbeurs Modefabriek is op zondag van start gegaan met veel bezoekers. Er hangt een relaxte sfeer op de vloer. FashionUnited spreekt met standhouders. In de 4-minuten-durende video delen Sandwich, Cavallaro Napoli, A Fish Named Fred and Barts hun impressie van de herfst/winter 2018 editie en over de ontwikkeling van de beurs door de jaren heen.

De Modefabriek, tot voor kort de grootste en enige vakbeurs in de Benelux, trekt elk seizoen retailers en inkopers uit Nederland en omstreken. Circa 600 merken presenteren hun collecties op 21 en 22 januari 2018 in vier beurshallen van Rai Amsterdam.

Video: FashionUnited (Joanna Mania en Blanca Heise).

Streetstyle zichtbaar op Modefabriek

VERSLAG De eerste dag van een modevakbeurs is de beste om te bezoeken, in elk geval voor de sfeer. Het is druk en levendig. Exposerende merken kijken uit naar het zaken doen en verwachten veel bezoekers. Zonder officiële bezoekersaantallen te weten, oogt de beurs druk bezocht op zondag.

De herfst/wintercollecties in januari lijken een groter publiek te trekken dan die in de zomer, wat gezien de Noord-Europese markt en het koudere klimaat volkomen logisch is. Voor de 44e editie lag een hernieuwde focus op herenkleding. Meer dan honderd mannenmodemerken exposeerden in Hall East van de Rai.

Ondanks de mannenmode focus, was damesmode beter vertegenwoordigd: gerenommeerde en commerciële merken en designers, van wie sommigen met een opmerkelijke visie.

Streetstyle zichtbaar op Modefabriek

In de mannenmodehal vielen de laarzen bij Hunter op, evenals outerwear specialisten Peuterey en Fortezza. Tailoring was grotendeels afwezig, met uitzondering van Van Gils, een betaalbaar Nederlands pakkenmerk. Streetstyle, denim en casual-mode omschrijven het grootste gedeelte van de merken.

Streetstyle zichtbaar op Modefabriek

Wereldwijde activisten

Bij de eerste stand die ik bezoek moet ik twee keer kijken. Het exposerende merk heet Tits, kort voor This is the Sh*t. De collectie, dat met een knipoog is bedoeld, is al even relevant. Ook al is er geen correlatie met de #MeToo beweging, resoneert het zeker met de tijdsgeest van wereldwijde activisme en vrouwenmarsen om diepere sociale en politieke verandering te eisen. Nathalie Zoetewij, oprichter van het merk, toont me zelfverzekerd de T-shirts, petten en sieraden, versierd met borsten, die zijn uitgegroeid tot een symbool van het huidige feminisme. “Onze boetiek is te vinden aan de Clercqstraat,” vertelt ze. Waar anders dan in Amsterdam zou je een winkel gewijd aan borsten vinden?

Streetstyle zichtbaar op Modefabriek

Duurzaamheid vs creativiteit

Duurzame merken zijn ook vertegenwoordigd. Tassen van het Nederlandse accessoiresmerk Myomy bijvoorbeeld, gemaakt van leer uit leerlooierijen die minder chroom gebruiken. Bij de productieprocessen, waarbij door de samenwerking met de Craft Resource Centre lokale ambachtslieden in India worden ingezet, is er minder waterverspilling door het gebruik van gerecyclede en natuurlijke energie, zoals gerecycled water van monsoens en duurzame boorgaten.

De tassen zijn vrij minimalistisch, een shopper heeft een retailverkoopprijs van onder de 200 euro. Een voorbeeld dat het een - een mooi design - niet voor het ander - duurzaamheidinspanningen - hoeft onder te doen. Ook niet andersom.

Streetstyle zichtbaar op Modefabriek

Bij Allan K, een accessoiresmerk uit België dat gespecialiseerd is in geweven leer, staat vakmanschap centraal. Het merk, dat geweven technieken levert aan luxemerken als Bottega Veneta en Hermes, is van origine een producent. Allan K ontwikkelde machines waarbij leer op duizenden manieren kan worden geweven. Met een eigen collectie die nog in de kinderschoenen staat, is Modefabriek het platform het klanten uit de Benelux te bereiken, een sterke markt is als we kijken naar omzet.

Streetstyle zichtbaar op Modefabriek

Niet elk merk of ontwerper showt zijn collectie op Modefabriek op de traditionele manier. De Nederlandse mannenmodeontwerper Joost ten Broek besloot inkopers zonder stand en collectie, slechts met een lookbook en een goede dosis enthousiasme te verwelkomen. Hij is gekleed in een overall, een ontwerp van zijn huidige collectie. Het merk Yoost heeft een vrije, Amsterdamse interpretatie van gedeconstrueerde sportmode. Wat startte als een broeken capsule collectie heeft zich verder ontwikkeld tot kledinglijn, met kleding voor elke dag. Ten Broek streeft naar het mixen van tolerantie, saamhorigheid, design en authenticiteit, en omschrijft zijn collectie als kledingstukken zonder ego.

Ere geven wie ere toekomt

Modefabriek is verrassend goed georganiseerd, als ik het vergelijk met een Pitti Uomo in Florence, White in Milan en de andere vakbeurzen dat ik afgelopen seizoen bezocht. De Rai heeft de ideale grootte om een modebeurs te huizen met hoge plafonds, ruime hallen en stands. De routing is goed, merken zijn eenvoudig te vinden, zonder dat het claustrofobisch of juist te groot aanvoelt.

Streetstyle zichtbaar op Modefabriek

Met één uitzondering. Toen een marcherende band uit het niets tevoorschijn kwam, gevolgd door een modellenleger gehuld in gele outfits, was het tijd om te gaan.

Fotocredits: FashionUnited, Modefabriek herfst/winter 2018

Tweede editie modebeurs Soul Salon: ‘Niet de massa, wel de kwaliteit’

REPORTAGE Retailers, merken en genomineerden zijn aan het einde van de middag verzameld in de Gashouder van de Westergasfabriek. De Dutch Retail Experience Awards worden uitgereikt, de zaal lijkt voornamelijk gevuld met mogelijke prijswinnaars. “We hebben misschien niet de massa’s, maar wel de kwaliteit,” vertelt oprichter en organisator Cécile Scheele wanneer de eerste dag van de beurs op zijn einde loopt.

Voor de tweede editie van de beurs, het debuut vond afgelopen juli plaats iets verder op het Westergasterrein, is het evenement verplaatst naar de Gashouder. De honderd aanwezige merken zijn rondom opgesteld in twee ringen. ‘Geen weggestopte hoekjes’ zoals de kritiek op de eerste editie luidde. De reacties op de nieuwe locatie zijn dan ook positief. De ronde opstelling maakt het makkelijk om elk merk een bezoek te brengen zonder iemand te missen. Aanwezige merken zijn vooral te spreken over de sfeer in de Gashouder.

Tweede editie modebeurs Soul Salon: ‘Niet de massa, wel de kwaliteit’

Duurzame modebeurs Soul Salon: ‘We hebben nog groeipotentie’

Onder retailers en geïnteresseerden is de sfeer gemoedelijk aan het einde van de middag. “Maar wel jammer dat er niet meer mensen zijn,” zo is te horen bij veel van de merken. Gabriela Machado Llavero van het Spaanse schoenenmerk Momoc heeft vandaag met zo’n vijf mensen gesproken. Ze is op zoek naar een vertegenwoordiger in Nederland. Ze besloot naar Soul Salon te komen omdat duurzaamheid in Spanje nog niet zo groot en belangrijk is. “Daar kijken ze naar het ontwerp en of het duurzaam is… tja,” zegt ze terwijl ze haar schouders ophaalt. Ze kwam Soul Salon tegen en het idee van een duurzame beurs beviel haar wel, dus meldde zij zich aan. Voor Spaanse merken Dear Tee en Alazia, beiden nieuw op de beurs, was de redenering hetzelfde, in Nederland leeft duurzaamheid meer.

“We hebben vandaag zelfs een order hier geschreven,” klinkt het bij INTI Knitwear. “Meerdere mensen zijn ook voorbij gekomen die onze items dragen, dus dat is ook erg leuk om te zien.” Het Nederlandse merk produceert truien en sjaals van baby alpaca wol en merino wol in Ecuador. Het label is dit beursweekend op Modefabriek en Soul Salon aanwezig. “We vonden het ook belangrijk om hier te zijn.” Op Modefabriek was de stand van INTI drukbezocht, maar het enthousiasme op Soul Salon zit er aan het einde van de middag nog zeker in.

Tweede editie modebeurs Soul Salon: ‘Niet de massa, wel de kwaliteit’

Tweede editie Soul Salon: ‘Elke editie worden we volwassener’

“Natuurlijk zouden we het wat voller willen zien, maar er zit zeker nog groeipotentie in,” aldus Cécile Scheele. “Het kwam echt met hozen, om twee uur kwam veel binnen en dan zwakte het weer even af om rond vier uur weer te pieken.” Waar de massa’s bezoekers uitblijven, anders dan bij Modefabriek in de RAI in Amsterdam, merkt Scheele wel dat de beurs de juiste mensen aantrekt. “Geïnteresseerden, mensen die echt denken dat dit de toekomst is.” Van enkele aanwezige merken is vooral te horen dat niet inkopers, maar mede-’pioniers’ rondlopen op de beursvloer om inspiratie op te doen voor een eigen merk of initiatief.

Tweede editie modebeurs Soul Salon: ‘Niet de massa, wel de kwaliteit’

Tijdens de tweede editie van de beurs ligt ook een focus op ‘future trends’. Zo is bijvoorbeeld een Swop-box te zien, die retailers kunnen gebruiken ‘om kleding een tweede leven te geven’. Klanten kunnen kleding inleveren en krijgen daarvoor een tegoedbon van de betreffende winkel terug. Ook de tassen van appelleer van Happy Genie hebben een plek gekregen in het ‘future trends’ gedeelte. “Dat moeten we nog wel uitbreiden,” is ook Scheele zich bewust. “We worden elke editie volwassener.” Wat betreft de volgende editie, staan alweer extra merken op de lijst van geïnteresseerden. “Die het bijvoorbeeld dan net gemist hebben, of die op een andere beurs stonden. We hebben bij de Westergasfabriek al geïnformeerd welke hallen ze nog meer beschikbaar hebben.”

Speel de interactive video af voor een impressie vanaf de beursvloer. Tip: klik op de iconen voor meer informatie. De video duurt 2,5 minuut en bevat 4 tags.

Beeld: FashionUnited