(advertentie)
(advertentie)

In de Euromed-zone worden zelden mode- en textielbeurzen gehouden. Des te interessanter is de jaarlijkse modevakbeurs in Marrakech; Maroc in Mode - Maroc Sourcing. De ‘twee beurzen onder één dak’ vinden dit jaar op 26 en 27 oktober plaats op het racecircuit van prins Moulay Hassan.

Een van de doelen van de modevakbeurs is om Marokko een regionaal centrum voor textielbeurzen en Afrikaanse textielproducenten te maken. De textiel- en kledingindustrie van Marokko groeit en het land is de zevende leverancier van textiel en kleding aan de Europese Unie.

Maroc In Mode, die voor de 15e keer plaatsvindt, richt zich op het Marokkaanse kledingaanbod. De kennis en de breedte van de Marokkaanse kledingindustrie wordt daar gepresenteerd. De beurs geeft een overzicht van de creativiteit van de sector en de diensten die voortdurend in ontwikkeling zijn.

Maroc Sourcing is gespecialiseerd in de inkoop rondom het Middellandse Zeegebied. Dit onderdeel van de beurs weergeeft alle mogelijkheden rondom het sourcen en produceren van kleding: van grondstof tot garens, van accessoire tot aan diensten.

De locatie telt een vloeroppervlakte van 5.000 vierkante meter en biedt plek voor 150 exposanten uit Marokko, Turkije, Portugal, Egypte en België die er hun aanbod aan diensten presenteren. Er worden ongeveer 1500 professionele bezoekers uit heel Europa en Afrika verwacht.

Tweede editie modevakbeurs Soul Salon aangekondigd, aantal exposanten verdubbeld

Modevakbeurs Soul Salon heeft zojuist bevestigd dat in januari 2018 een nieuwe editie van Soul Salon plaatsvindt en dat het aantal exposanten voor aankomend seizoen is verdubbeld. In plaats van zestig merken zijn er volgend jaar honderd merken aanwezig. Dat laat een woordvoerder van de duurzame vakbeurs aan FashionUnited weten.

Welke merken de komende editie op de retailbeurs aanwezig zijn, is nog niet bekend. Woordvoerder van Soul Salon laat weten dat alle merken die op de eerste editie stonden nu ook weer hebben toegezegd.

Op 9 en 10 juli 2017 vond de eerste editie plaats van de internationale modevakbeurs. Duurzame en fairtrade merken zoals MYOMY do goods, Miss Green, LangerChen en Mud Jeans en ook het duurzame Po-Zu presenteerden hun collecties voor seizoen Spring-Summer 2018.

De vakbeurs richt zich op innovatie en duurzaamheid binnen de mode industrie. Naast de exposanten kunnen consumenten ook deelnemen aan seminars, workshops en experiences.

Soul Salon verdubbeld aantal exposanten

De future fashion beurs zal ook deze keer plaatsvinden op het terrein van de Westergasfabriek, maar vanwege de uitbreiding van het aantal merken, vindt de beurs dit keer op een grotere locatie op het terrein plaats.

Soul Salon richt zich specifiek op future trends, en biedt retailers inspiratie voor alle ontwikkelingen waaraan de fashion-/retailmarkt onderhevig is. Het event vindt tweemaal per jaar plaats, tegelijkertijd met de Modefabriek en Amsterdam Fashion Week. Soul Salon wordt georganiseerd door het overkoepelend orgaan ‘Powering Sustainable Fashion’, initiator en eigenaar van de Dutch Sustainable Fashion Week en Dutch Retail Experience Awards, webplatform InspiringStories.nl, agentuur Goodbrandz en adviesbureau MSL Fashion Forward.

Foto credit: Inge Beekmans

Anbasja Blanken maakt indruk tijdens New York Denim Days

VERSLAG New York - Denim Days kwam het weekend van 30 september tot en met 1 oktober voor het eerst naar New York. De ster van de eerste editie van New York Denim Days was Nederlandse ontwerpster Anbasja Blanken van het broekenmerk Ala Blanka. De jonge ontwerpster, wie recent de Global Denim Awards won, kwam naar New York om haar award winnende collectie te debuteren

Drie jaar lang moesten New Yorkers toekijken hoe hun vrienden het Denim Days festival vierden in Amsterdam, maar nu zijn het festival en Blanken meer dan welkom in de New York fashion scene voor dit weekend.

De Nederlandse modeontwerpster, die zich voorbereidt op het lanceren van een volledige denimcollectie, was aanwezig met samples van haar Global Denim Awards winnende collectie om het publiek te demonstreren hoe ze werkt met de materialen en daar een eigen draai aan geeft.

Anbasja Blanken maakt indruk tijdens New York Denim Days

Anbasja Blanken van Ala Blanka brengt Global Denim Awards collectie naar New York Denim Days

Voordat Blanken in de denim wereld stapte, was ze gespecialiseerd in luxe materialen zoals zijde, en nu ze een denim designer is geworden, behandelt ze denim hetzelfde als luxe materialen. “Dat maakt mijn collectie anders dan anderen,” zegt Blanken. “Ik behandel de stof alsof het iets elegants is, in plaats van street style. Mensen willen dit ook dragen op de rode loper, niet alleen op straat.”

Blanken zag zichzelf nooit een denim ontwerper worden. Echter, haar eerste ervaring met denim was tijdens haar studie, toen ze stage ging lopen bij Intoxica Jeans, waar ze werkte als ontwerp -en studio assistent.

Toen de modeontwerpster de denimwereld instapte, was de grootste uitdaging om iets nieuws te creëren. “Ik vroeg mijzelf af hoe ik een spijkerjasje kon maken en daarmee nieuw te zijn,” zegt Blanken. “Toen ik werd gebeld om deel te nemen aan de Global Denim Awards wist ik het nog niet helemaal. Ik wist niet zeker of ik dat wel kon, maar ze waren gek op mijn stijl, dus ik denk dat ze benieuwd waren naar hoe de samenwerking tussen mij en een denim fabriek kon transformeren in iets nieuws. Ik was zo blij toen ik de award overhandigd kreeg, en het heeft een deur geopend naar een wereld vol mogelijkheden.”

Blanken omschrijft haar collectie als iets tussen ready-to-wear en demi-couture. Het doel van de ontwerpster is om haar collectie in het begin van volgend jaar officieel te lanceren en ze heeft het idee om haar ontwerpen seizoenloos te maken. “Ik wil me niet aan lente en herfst seizoenen binden,” zegt Blanken. “Als je er mooi uit wil zien, wil je niet hoeven denken ‘dit is zó volgend seizoen.’ Je wilt het gewoon uit je kast trekken en aandoen.”

Met Ala Blanka hoopt Anbasja Blanken ‘de internationale broekenvrouw’ te worden.

Dat duurzaamheid een hot topic is in de denimindustrie, heeft Blanken dit in haar achterhoofd gehouden bij het vervaardigen van haar collectie. Ze houdt veel van haar materialen erg rauw en probeert veel kleurstoffen en chemicaliën te vermijden. Eenvoud is de moeder van de uitvindingen, want zoals ze klassiek stelt: “Less is more”.

En wie zei dat denim niet luxueus kon zijn?

Dit artikel werd eerder gepubliceerd op FashionUnited.com, geschreven door onze correspondent uit New York. Vertaling en bewerking: Blanca Heise.

Anbasja Blanken maakt indruk tijdens New York Denim Days In Oktober besteedt FashionUnited aandacht aan Denim. Voor alle artikelen over denim, klikt u hier.

Panorama en Innatex in Berlijn slaan de handen ineen en lanceren in januari 2018 een nieuwe duurzame modevakbeurs: Xoom. Xoom maakt deel uit van Panorama en krijgt een eigen afdeling met uniform standconcept. Op de exposantenlaast staan al 21 namen. Xoom mikt met een vloeroppervlak van duizend vierkante meter op een totaal van 40 exposanten. Dat meldt Sportswear International. Knowledge Cotton Apparel, Recolution, Antonio Verde, Komodo, Organisation, Tranquillo en Woody hebben zich reeds ingeschreven voor Xoom.

De samenwerking tussen Panorama en Innatex is niet de enige ontwikkeling in de Duitse hoofdstad: ook Premium Group en de groene vakbeurzen Ethical Fashion Show en Greenshowroom gaan nauwer samenwerken. Organisatoren en deelnemers hopen op deze manier het groene beurslandschap in Berlijn te verstevigen. "Met deze concentratie aan duurzame vakbeurzen in Berlijn komt de stad in een unieke positie om de concurrentie aan te gaan met steden als Milaan, Parijs, Londen en New York," zegt Thimo Schwenzfeier van Frankfurt Messe, dat de Ethical Fashion Show en Greenshowroom organiseert, tegen Sportswear International.

Terugblik: Ruim vijftien jaar Kleine Fabriek

Market by Kleine Fabriek stopt. Het doek is gevallen voor het kleine zusje van modebeurs Modefabriek, zo vertelt Lucel van den Hoeven. FashionUnited zet enkele momenten uit de historie van Market by Kleine Fabriek, voorheen Kleine Fabriek, op een rij.

2000 - Kleine Fabriek ziet het levenslicht

In 2000, vier jaar na de start van grotere zus Modefabriek, wordt ook een modebeurs voor kinderkleding georganiseerd. De beurs wordt toepasselijk ‘Kleine Fabriek’ genoemd. De start is bescheiden en het duurt een paar seizoenen voordat de beurs vaste vorm krijgt.

Zomer 2005 - De herlancering van Kleine Fabriek

In de zomer van 2005 keert Kleine Fabriek terug. En hoe: deze editie telt 105 stands en 150 merken.

Juli 2010 - Uitgegroeid tot grote internationale beurs voor kindermode

Vijf jaar later bij de elfde editie trekt de beurs 5000 bezoekers, waaronder veel mensen uit het buitenland: Duitsland, België, Italië, Frankrijk en Spanje. Op de beurs staan dan ruim 400 merken uit binnen- en buitenland.

Januari 2011 - ‘Meest positieve editie ooit’

De twaalfde editie van Kleine Fabriek wordt bestempeld als ‘de meest positieve editie ooit’. In totaal zijn er 260 stands, 400 modemerken en 5500 bezoekers. 85 procent van de standhouders geeft aan de volgende editie terug te keren.

Terugblik: Ruim vijftien jaar Kleine Fabriek

Januari 2013 - Introductie van twee nieuwe standconcepten

Kleine Fabriek introduceert twee nieuwe standconcepten:Sta(i)rs en StandOnly. Voor kleinere merken en start up’s blijkt Sta(i)rs, een trap of een kledingrek, een uitkomst. Een standhouder zegt: “Dankzij Sta(i)rs blijven de kosten beperkt.” StandOnly is voor de merken die de stand naar eigen inzicht willen inrichten. Tijdens deze zestiende editie zeggen verschillende standhouders al dat het rustiger is dan voorgaande jaren. “Het is stil als ik over de beurs loop,” aldus een vertegenwoordiger van Supertrash Girls destijds.

Juli 2014 - Sportmode voor kinderen nu ook eigen platform

Het aanbod van Kleine Fabriek wordt uitgebreid met een platform voor sportmode met merken zoals Converse en Majestic. Verwacht wordt dat meer merken zullen volgen.

Kleine Fabriek wordt Market by Kleine Fabriek

In de zomer van 2016 wordt het nieuwe concept ‘Market by Kleine Fabriek’ gelanceerd. “Market by Kleine fabriek keert terug naar de essentie: de producten,” aldus de organisatie destijds. “Daarbij hoort ook een nieuwe look & feel: industrieel, innovatief en volwassen.” In het nieuwe concept is de stand opzetcirkelvormig met de grotere gevestigde merken in de buitenste ring en de kleinere en nieuwe merken in de binnenste ring. Ook valt de beurs nu samen met grote zus Modefabriek en bevinden zij zich allebei in de RAI in Amsterdam.

Het doek valt voor Market by Kleine Fabriek

Na jaren van evenementen zal Kleine Fabriek geen vervolg meer krijgen, laat organisatie Modefabriek aan FashionUnited weten. Het bedrijf is volop bezig met het ontwikkelen van nieuwe plannen, maar in januari 2018 keert Market by Kleine Fabriek niet terug.

Beeld: Market by Kleine Fabriek Facebook

Kleine Fabriek stopt, geen nieuwe editie januari 2018

Kindermodebeurs 'Market by Kleine Fabriek' stopt. In januari 2018 zal geen nieuwe editie plaatsvinden. De zomereditie in juli van dit jaar was daarmee de laatste. Dat bevestigt directeur Lucel van den Hoeven aan FashionUnited. "De kindermodemarkt is de afgelopen jaren dusdanig veranderd dat we ons steeds vaker afvroegen of we wel door moesten gaan met het organiseren van een kindermodebeurs in deze vorm."

Hoewel de organisatie van Kleine Fabriek volgens Van den Hoeven nog steeds rendabel was, trok de beurs steeds minder bezoekers. Het aantal zelfstandige retailers in kindermode is de afgelopen tien jaar immers sterk uitgedund. Met deze beslissing van de Modefabriek-organisatie komt een einde aan de laatste vakbeurs voor kindermode in Nederland. Een beurs die ook veel internationale merken trok. Van den Hoeven: "Het is erg jammer om afscheid te nemen van dit evenement. We hebben de meeste exposanten telefonisch geïnformeerd en iedereen vindt het spijtig." Een hoekje kindermode op de Modefabriek ziet hij niet zitten. "Een aantal exposanten heeft dat ook geopperd, maar dat past niet. Niet in het concept van de Modefabriek en ik heb er ook simpelweg geen ruimte voor."

Kleine Fabriek stopt, geen nieuwe editie januari 2018

Geen nieuwe editie kindermodebeurs Market by Kleine Fabriek

Van den Hoeven vindt het belangrijk dat Kleine Fabriek op een hoogtepunt stopt. "Bedrijfs-economisch was het verantwoord om nog even door te gaan, er waren voldoende exposanten. Ik ben heel erg trots op de Kleine Fabriek en volgens mij was het het mooiste evenement van de branche. Dat wil ik graag zo houden."

De directeur van de Modefabriek-organisatie sluit niet uit dat er in de toekomst nog eens een evenement voor kindermode komt. "We zijn met diverse nieuwe projecten bezig." Het gaat dan ook om evenementen voor consumenten zoals de Denim Days in Amsterdam, in samenwerking met de organisatie van denimvakbeurs Kingpins, en waarvan binnenkort de eerste editie in New York plaatsvindt. Van den Hoeven: "Dat soort activiteiten willen we uitbreiden." Zo is de Modefabriek organisatie ook betrokken bij de conceptontwikkeling van het jaarlijkse evenement voor lezers van tijdschrift Linda.

Kindermodebeurs Kleine Fabriek kreeg vorig jaar een nieuwe impuls en werd omgevormd tot Market by Kleine Fabriek. In het nieuwe beursformat was meer aandacht voor het product. Tevens besloot de organisatie om de kindermodebeurs tegelijk met de Modefabriek te laten plaatsvinden in de hoop beide beurzen aantrekkelijker te maken voor bezoekers uit het buitenland. En ook om overlapping met andere internationale beurzen te voorkomen. De belangrijkse vakbeurzen voor kindermode in Europa zijn nu nog te vinden in Florence, Parijs en Berlijn.

Foto's: Market by Kleine Fabriek website

Video: Schoenentrends van Gallery Shoes

Trendexpert Claudia Schultz weet het zeker: de belangrijkste schoenentrend voor zomer 2018 is de instapper met open hiel. In deze (Duitstalige) video toont zij op vakbeurs Gallery Shoes die nu plaatsvindt in Düsseldorf een aantal modellen van de populaire instapper. De schoen, in 2015 door Gucci gelanceerd met extra harige voering en sindsdien bezig aan een opmars in modekringen, is zo veelzijdig en comfortabel is als een sneaker maar oogt nèt wat gekleeder.

Ook de witte sneaker, al sinds de herlancering van Stan Smiths Adidas een hit, komt in de trendvideo aan bod en tip(!) gympen met een grapje. Of het nu een vrolijk kleurtje of opdruk betreft of een paar opvallende veters, gympen met iets extra's zijn een hit op de Duitse schoenenbeurs.

Foto: screenshot video; Video: Mhoch4

Messe Düsseldorf doet afstand van Igedo Company

Igedo Company, het Duitse dochterbedrijf van Messe Düsseldorf GmbH, is voortaan onafhankelijk en heeft daarmee de mogelijkheid gekregen modebeurs CPM (Collection Première Moscow) over te dragen aan Messe Düsseldorf Moscow OOO, de Russische dochteronderneming van Messe Düsseldorf. De transactie vindt aanstaande 30 september plaats, heeft het bedrijf laten weten in een persbericht.

De Raad van Bestuur heeft besloten alle aandelen van Messe Düsseldorf in Igedo Company te verkopen aan zijn tweede aandeelhouder, Philipp Kronen. Hij wordt daarmee de enige eigenaar van de beursorganisator. “Ik ben blij en tegelijkertijd teleurgesteld,” laat Kronen weten in een persbericht. “Aan de ene kant ben ik verheugd dat Igedo Company weer een volledig familiebedrijf zal worden, maar aan de andere kant is Messe Düsseldorf GmbH altijd een fantastische partner geweest,” aldus Kronen, die samen met zijn broer Tim sinds 2009 een aandeel van 22,95 procent in de beurs had.

“Met de verkoop van de aandelen aan Mr. Kronen, kunnen we er zeker van zijn dat de uitstekende en langstaande traditie van modebeurzen in Düsseldorf wordt vervolgd,” verklaart Werner M. Dornscheidt, voorzitter van de Raad van Bestuur van Messe Düsseldorf GmbH. “Het was tijd voor ons om de beurskwesties binnen de groep opnieuw te configureren.” Daar begon het bedrijf begin dit jaar al mee, toen de organisatie van de schoenenbeurs al werd overgedragen aan Igedo Company.

De CPM werd voor het eerst georganiseerd in 2003 door Igedo Company, Messe Düsseldorf GmbH en Messe Düsseldorf Moscow OOO samen. Sindsdien is CPM uitgegroeid tot één van de grootste modebeurzen in Oost-Europa. De afgelopen editie in februari trok 22.600 bezoekers en ruim 1.000 merken uit 25 Europese landen. De volgende editie vindt plaats van 30 augustus tot en met 2 september.

Beeld: CPM- Collection Première Moscow Facebook

Modefabriek: ‘Het concept van winkelen zal niet veranderen, de manier waarop wel’

In een door internet gevoede samenleving moeten retailers nadenken over manieren om een authentieke ervaring te creëren voor hun klanten, terwijl ze ook moeten proberen online verkopen hiermee te combineren. Met de opkomst van technologieën als virtual reality, augmented reality en gemengde zintuiglijke ervaringen, evenals de lancering van het snelle 5G tegen 2020 is de vraag niet meer óf de retailindustrie een verbreking zal zien, maar wanneer.

Toekomstige trends in winkels waren een van de belangrijkste discussiepunten afgelopen weekend op de Modefabriek, de grootste modevakbeurs in Nederland. Vakspecialisten Richard Lamb, trendwatcher en futuroloog, en Ronny de Vylder, creatief visualizer en trendspotter, verkenden deze trends tijdens de MF Talks.

Modefabriek: ‘Het concept van winkelen zal niet veranderen, de manier waarop wel’

FashionUnited heeft de drie belangrijkste punten op een rij gezet, waarbij de ontwrichtende gebieden van de modedetailhandel industrie en wat de toekomst brengt, centraal staan.

1. Technologie gebruiken om een authentieke ervaring te creëren

Nieuwe winkelconcepten die de nieuwste technologieën gebruiken, waaronder Amazon’s ‘No Line, No Checkout’ Go Store zitten momenteel in de pijplijn. Met behulp van een app die de aankopen bijhoudt, kunnen klanten met hun Amazon-accounts betalen bij vertrek uit de winkel, zonder naar een kassa te hoeven gaan. Deskundigen als Richard Lamb overwegen de toekomst van concepten als deze - zich afvragend of het werkt voor consumenten die de voorkeur geven aan menselijke interactie. Er zijn vaak tal van technische problemen die ontstaan met het implementeren van nieuwe elektronische systemen, omdat ze moeite hebben het menselijke werk exact na te bootsen. Zo stelt Amazon de opening van de Amazon Go-winkel nog even uit, omdat de technologie die werknemers bij de kassa moet vervangen nog niet goed werkt.

Still feeling the #vibe after #modefabriek #amsterdam #fashiontradeshow #mf #modefabriek2017 @afishnamedfred

Een bericht gedeeld door FashionUnited (@fashionunitedhq) op

Modefabriek: ‘Het concept van winkelen zal niet veranderen, de manier waarop wel’

Een andere vooruitgang in retail technologie is het gebruik van machines in winkels die artikelen kunnen identificeren, stelt Lamb. Deze machines geven consumenten meer informatie over het item, bieden de mogelijkheid het te kopen en geven een preview van de outfit op hun eigen lichaam. Sommigen hebben zelfs kleedkamers welke uit het plafond verschijnen na een klik op de knop. Daarmee wordt een authentieke winkelervaring gecreëerd voor de klant. Deze machines zijn van toegevoegde waarde voor hem, maar worden gebruikelijk vergezeld door een in-store medewerker, wat een logische stap lijkt bij het aannemen van nieuwe technologieën in de winkels.

Lamb is van mening dat gepersonaliseerde communicatie de weg naar haar de harten van consumenten is. Dit blijkt uit het feit dat retailers en merken steeds meer gebruikmaken van social media platforms als Facebook en Instagram. Door het bieden van aanbevelingen en gepersonaliseerde informatie op basis van de locatie en winkelgewoonten van de consument, kunnen retailers online verkregen informatie gebruiken om klanten aan te moedigen meer te kopen in de winkels. Retailers worden echter gewaarschuwd deze methode voorzichtig te benaderen, omdat de technologie als opdringerig kan worden gezien door consumenten en juist niet als behulpzaam.

Modefabriek: ‘Het concept van winkelen zal niet veranderen, de manier waarop wel’

Ondanks dat sceptici geloven dat brick-and-mortar winkels uiteindelijk achterhaald worden en worden vervangen door online alternatieven, melden ze niet dat winkelen een vorm van entertainment blijft - een leuke ervaring die herinneringen creëert - iets wat niet altijd online kan worden bewerkstelligt. De vraag is hoe retailers beiden combineren om een naadloze winkelervaring te maken voor klanten. Kan de opkomst van kunstmatige intelligentie in de vorm van chatbots en verkoopassistenten echt een authentieke ervaring creëren?

2. “Technologie en automatisering zullen retail nooit volledig overnemen”

Retailers mogen echter niet te afhankelijk zijn van technologie als het gaat om klantenservice, omdat er sommige gebieden zijn die niet kunnen worden gerepliceerd met technologie alleen. Neem bijvoorbeeld warenhuis Isetan in Japan. Tijdens zijn lezing prijst De Vylder dit warenhuis voor zijn ongeëvenaarde klantenservice. Begrafenisdiensten, slaapadviseurs, schoenconsulenten en kimono consultants zijn slechts enkele van de gespecialiseerde diensten die Isetan aanbiedt. Dit is een perfect voorbeeld van een brick-and-mortar winkel die zijn expertise gebruikt om zijn volle potentieel voor klantenservice en -ervaring te bereiken, zonder te afhankelijk te zijn van technologie.

Ondanks het aantal retailinnovaties, bevestigde Lamb dat “technologie en automatisering de retailindustrie nooit volledig zullen overnemen”. Bovendien heeft niet iedere detaillist de mogelijkheid of wens nieuwe systemen te implementeren.

Modefabriek: ‘Het concept van winkelen zal niet veranderen, de manier waarop wel’

3. Gebruik van technologie is niet wenselijk voor alle winkels en consumenten

Veel retailers en merken zijn niet geïnteresseerd in het toevoegen van nieuwe technologieën in de winkels en geloven dat een meer traditionele aanpak nodig is om de klanttevredenheid te behouden. Het omgekeerde is ook waar, gezien een aantal consumenten de voorkeur geeft aan menselijke interactie om aan de in-store ervaring te voldoen in plaats van technologische vooruitgang. “Er zijn in elke generatie mensen die ‘door het gebruik van digitaal heen kijken’ - zoals een geautomatiseerde chatbot op een website - en authentieke aandacht willen,” voegt Lamb toe. Voornamelijk degenen uit oudere generaties, waaronder de babyboomers, waar zij zich meestal onbewust zijn van technologische vooruitgangen en liever geen veranderingen zien in hun favoriete winkels.

Echter, retailers die niet onder de technologische druk vallen en alleen de nodige veranderingen maken, kunnen achterblijven in de verschuivingen binnen de industrie. Met grote spelers als Amazon die het merendeel van de markt in handen hebben, krijgen alleen gespecialiseerde retailers een plek in de industrie. Lamb gelooft dat de enige brick-and-mortar winkel die in de toekomst winstgevend blijft de concept store is - een winkel die een unieke ervaring biedt voor consumenten en hen daarom een reden geeft deze te bezoeken. Of dat nu een fysieke of virtuele winkel is.

Vertaald en bewerkt door Tessa Guntlisbergen.

Modefabriek: ‘Het concept van winkelen zal niet veranderen, de manier waarop wel’ Het beursseizoen is afgetrapt. FashionUnited focust in de maand juli op modevakbeurzen. Voor alle tradeshow reads, klik hier.

Beeld: FashionUnited

Modefabriek: de ervaring van een inkoper

VERSLAG Zondag ging Modefabriek in Amsterdam van start, een tweedaagse modebeurs die een mix van denim en casualwear merken onderbrengt op één plek, het Rai conventiecentrum.

Anders dan tijdens Pitti Uomo, waar het draait om zien en gezien te worden, is de sfeer tijdens Modefabriek relaxt. Wellicht omdat de beurs op zondagochtend vroeg opende, en er genoeg barista’s espresso’s aan het zetten waren om de beursbezoekers een vliegende kick of te bezorgen. Ook de zonnestralen zorgde voor een positieve bijdrage aan de stemming.

Modefabriek: de ervaring van een inkoper

Het eerste merk waar mijn oog op valt is Majem, een nieuw regenkledingmerk dat zijn collectie ontwerpt in Amsterdam en produceert van gerecycled polyester in China. Majem heeft een plekje in de Curated Store van HTNK, een platform voor opkomende ontwerpers. De lichtroze jas trekt mijn aandacht en mede-oprichter Anita vertelt mij dat het Majem al verschillende verkooppunten gevonden heeft. Ik vertel haar dat de zwarte jas mij doet denken aan Darth Vader, maar dat de marineblauwe trenchcoat eruit ziet als een mogelijke bestseller. De marineblauwe kleur is een nieuwe kleur die zijn debuut maakt in de collectie van SS18.

Modefabriek: de ervaring van een inkoper

Een sterke selectie van internationale merken

Ik struin door de paden en ben positief verrast over het aantal internationale merken dat aanwezig is waaronder Champion, Rains, Colmar, Helly Hansen, Liu Jo, Repetto en Pierre Cardin. Toch is de beursvloer in dit geval voornamelijk gevuld met een selectie van deze internationale merken waarbij damesmode het best vertegenwoordigd is. Onder deze merken zijn genoeg betaalbare mode merken die hoogstwaarschijnlijk aantrekkelijk zijn voor Nederlandse winkels die niet over de grens inkopen.

Modefabriek: de ervaring van een inkoper

Ik stop om even te praten met Leonie van mobiele fabriek Spijkerbrij, wie achter een naaimachine en een berg van vintage spijkerstof zit. Ze vertelt mij dat er een overschot van 20 procent aan ongebruikte spijkerstof in Nederland is en dat klanten eenvoudig hun eigen jeans kunnen recyclen tot nieuwe producten. Leonie reist het land door met haar zakenpartner Lois waar zij het proces van upcycling op het gebied van denim presenteren aan het publiek.

Modefabriek: de ervaring van een inkoper

Bij Armedangels wordt hun toewijding op het gebied van duurzaamheid gecommuniceerd door middel van een dikgedrukte boodschap “We werken in de tweede meest vervuilende industrie ter wereld” op de stand. Armedangels richt zich op het produceren van kleding met alleen biologische materialen en door middel van duurzame processen.

Modefabriek: de ervaring van een inkoper

Vervolgens trekken de paspoppen van Van Gils mijn aandacht. De dj in de hoek draait plaatjes en twee Smeg koelkasten met merklogo’s zijn gevuld met allerlei drankjes. Van Gils CEO Harry van der Zee vertelt me dat het voor een merk van Nederlandse bodem belangrijk is om aanwezig te zijn op de Modefabriek. De beurs is een gelegenheid om te laten zien hoe het met het merk gaat, welke richting het label op gaat, maar ook om klanten en andere belangrijke modemensen te spreken.Ook al is de beurs niet per se de plek waar orders worden geschreven.

Modefabriek: de ervaring van een inkoper

Modebeurzen zijn meer dan alleen een platform voor verkoop

Een platform bieden waar inkopers collecties kopen, is ook meteen de grootste uitdaging van modebeurzen. Ooit brachten retailers een royaal budget mee voor de inkoop van nieuwe merken en collecties, tegenwoordig draait het meer om oriënteren en netwerken, dan het inkopen.

Modefabriek: de ervaring van een inkoper

Mode sowieso om netwerken en relaties, dat geldt ook zeker voor de lokale, kleinere winkelier, die niet geïnteresseerd is in het kopen van de laatste catwalk- of trendcollecties. Deze boetiek eigenaren hebben wat te kiezen als het aankomt op het merkportfolio, want op Modefabriek zijn ook veel merken voor deze markt vertegenwoordigd.

Modefabriek: de ervaring van een inkoper Het beursseizoen is afgetrapt. FashionUnited focust in de maand juli op modevakbeurzen. Voor alle tradeshow reads, klik hier.

Geschreven door Don-Alvin Adegeest, mannenmode inkoper Selfridges Group en editor FashionUnited UK. Dit artikel werd eerder gepubliceerd op FashionUnited.uk. Vertaling en bewerking: Caitlyn Terra

Foto’s: Modefabriek SS18, door FashionUnited