(advertentie)
(advertentie)
Denham sluit joint venture met Trendy International Group

Het Nederlandse denimlabel Denham heeft een joint venture overeenkomst gesloten met de Chinese Trendy International Group. De partij gaat de distributie van Denham verzorgen in de regio Groot-China, inclusief het vasteland van China, Hongkong, Macau en Taiwan. Tevens zal Trendy International Group zich richten op de groei van Denham in deze regio.

“Onze joint venture met Trendy International Group geeft ons de mogelijkheid om onze business in China uit te breiden, voortbordurend op het sterke momenten dat we al hebben gerealiseerd in de regio’s zoals Japan en nederland,” zegt CEO Ludo Onnink in een statement, “China is een grote en diverse markt waar we van plan zijn om een een significante en strategische langetermijngroei te bewerkstelligen.”

Oprichter en chief creative officer vult aan: “We zijn trots dat we een partnerschap hebben gecreëerd met zulke gewaardeerde en succesvolle leiders in onze branche. Jacky Xu, voorzitter van de Raad van Bestuur & CEO van Trendy International Group, is een energieke visionair en een pionier in ons vakgebied. We hadden direct een klik en een gelijkgestemde visie, zowel op product- en hoe we onze business model te nemen naar de toekomst.”

Andre Chen, Senior Vice President van Trendy International Group, spreekt van ‘een ongelooflijke kans om de waarde en het bereik van Denham uit te breiden in China. “We denken dat dit merk een enorme potentie heeft en we kijken uit naar het realiseren hiervan door onze goed-gevestigde infrastructuur en regionale deskundigheid leiderschap te maximaliseren.” Denham zal doorgaan met het presenteren van zijn collecties bij de Lane Crawford-winkels in Hongkong en China.

De Trendy International Group, opgericht in 1999, is een internationaal mode conglomeraat met een breed portfolio van modemerken, met onder andere Miss Sixty, Killag en Energie. De portfoliomerken zijn verkrijgbaar zijn in 3.000 winkels in meer dan 290 steden wereldsteden. Het heeft een exclusieve licentie van 10 Corso Como in Groot-China en introduceerde Superdry in 2015 in China.

Beeld: Denham

2,3 procent omzetstijging voor PVH Corp in 2016

In 2016 rapporteerde PVH Corp een omzetstijging van 2,3 procent tot 8,2 miljard dollar (7,6 miljard euro) voor zijn hele portfolio. Dat was voornamelijk te danken aan de toenemende omzet van Calvin Klein en Tommy Hilfiger in Europa en China. De winst daalde met 4,1 procent naar 548,7 miljoen dollar (508,6 miljoen euro). Vorig jaar was dat nog 572,4 miljoen dollar (530,6 miljoen euro).

CEO en voorzitter Emanuel Chirico laat weten: “Onze resultaten van 2016 demonstreren een sterke uitvoering en onze voortdurende inzet om te investeren in onze merken en wereldwijd opererende platformen. Slagen in deze huidige business omgeving vraagt van ons om de verandering te omarmen en nieuwe initiatieven uit te voeren om ervoor te zorgen dat ons business model gepositioneerd is voor succes in de toekomst. (...) wij geloven dat onze merken, geleid door Calvin Klein en Tommy Hilfiger, blijven resoneren met consumenten en ons goed positioneren in de markt ten opzichte van onze concurrenten.”

FY2016: omzet Calvin Klein stijgt, omzet Tommy Hilfiger daalt

Calvin Klein zag de omzet met 7,3 procent toenemen tot 3,1 miljard dollar. Het merk had het overigens zwaar in de retail op de Amerikaanse markt, waardoor de omzet met 4 procent daalde bij een gelijkblijvend aantal winkels.

Een soortgelijke situatie was er bij Tommy Hilfiger, die een omzet van 3,5 miljard dollar noteerde. Dat is een daling van 4,2 procent, bij een gelijkblijvend aantal winkels daalde de omzet zelfs met 9 procent. Volgens PVH waren de teleurstellende resultaten op de Amerikaanse markt te wijzen aan ‘dalende traffic en consumentenuitgaven’. Ook speelde het stopzetten van de groothandel van womenswear in de Verenigde Staten en Canada mee, die werd overgenomen door de G-III Apparel Group.

De Heritage Brands daalde met 9,9 procent naar 1,2 miljard dollar, als gevolg van de rationalisering van de business. Bij een gelijkblijvend aantal winkels daalde de omzet met 7 procent.

2,3 procent omzetstijging voor PVH Corp in 2016

CEO PVH Corp kiest voor voorzichtige aanpak 2017

In het vierde kwartaal bleef de totaalomzet van PVH Corp gelijk en kwam uit op 2,1 miljard dollar. De omzet van Calvin Klein daalde met 1 procent naar 795 miljoen dollar. Bij wisselkoerscorrecties bleef de omzet gelijk ten opzichte van het vierde kwartaal vorig jaar. De internationale omzet kwam uit op 385 miljoen dollar, ofwel een stijging van 11 procent en 14 procent bij wisselkoerscorrecties. Bij een gelijkblijvend aantal winkels steeg de omzet met 6 procent dankzij sterke resultaten in Europa en China. In de Verenigde Staten daalde de omzet met 11 procent naar 409 miljoen dollar. Er was een 2 procent omzetdaling bij een gelijkblijvend aantal winkels.

Tommy Hilfiger rapporteerde in de laatste 3 maanden van het jaar een omzetstijging van 3 procent tot 932 miljoen dollar. Met wisselkoerscorrecties steeg de omzet met 5 procent. De internationale omzet steeg met 10 procent en 14 procent bij wisselkoerscorrecties en kwam uit op 513 miljoen dollar. Vooral de goede resultaten in Europa droegen daaraan bij, evenals de afronding van de overname van Tommy Hilfiger China van TH Asia. Bij een vergelijkbaar aantal winkels steeg de internationale omzet met 7 procent. Tommy Hilfiger rapporteerde een omzet van 419 miljoen dollar, wat neerkomt op een daling van 4 procent en 7 procent bij een gelijkblijvend aantal winkels. Ook hierbij speelde het overdragen geven van de groothandel van de womenswear aan de G-III Apparel Group een rol.

Heritage Brands zag de omzet met 5 procent dalen naar 381 miljoen dollar. Dat was het gevolg van het stoppen met verschillende gelicenseerde productlijnen. De omzet bleef gelijk bij een vergelijkbaar aantal winkels.

“We zijn erg blij met de resultaten van het vierde kwartaal, die zowel de omzet- als winstverwachtingen overschreden, ondanks de volatiele macro-economische omgeving en de sterk promotionele retailmarkt in de Verenigde Staten,” reageert Chirico. De CEO liet tevens weten te gaan voor een ‘voorzichtige aanpak’ gezien de omstandigheden in de markt. Hij wees op de recente aankoop van PVH, True & Co, die hij ziet als bewijs van innovatie van PVH Corp.

2,3 procent omzetstijging voor PVH Corp in 2016

PVH Corp boekt 76 miljoen dollar winst in 2016

Het EBIT bedroeg 789 miljoen dollar, in vergelijking met 761 miljoen dollar vorig jaar. De winst per aandeel bedroeg 6,79 dollar op een GAAP-basis voor 2016 in vergelijking met 6,89 dollar in het voorgaande jaar.

PVH laat weten dat de negatieve impact voelbaar zal zijn op de omzet in 2017, mede door de deconsolidatie in Mexico en verkoop van de groothandel van womenswear aan G-III Apparel Group. Het bedrijf verwacht dat de winst per aandeel dalen tot tussen de 6,20 dollar en 6,30 dollar, vergeleken met 6,79 dollar in 2016, gezien de impact van de wisselkoersen van een sterkere Amerikaanse dollar. De omzet zal naar verwachting nog eens 2 procent stijgen in het eerste kwartaal, die in het hele fiscaal jaar 2017 zal doorzetten. Voor het hele jaar voorziet het modebedrijf een omzetstijging van 5 tot 7 procent voor Calvin Klein. Er wordt een omzetstijging van 1 procent verwacht bij Tommy Hilfiger (of 4 procent bij wisselkoerscorrecties).

Naast de jaarcijfers maakte PVH Corp ook bekend dat Amy McPherson is toegetreden tot de Raad van bestuur. Ze zal vanaf 25 april werkzaam zijn, de dag waarom nieuwe meetings staan gepland. Inmiddels zijn er twaalf directeuren toegetreden tot de Raad. McPherson was al president en managing director voor de Europese tak van Marriott International Inc sinds 1999. In de 30 jaar dat ze bij Marriott werkte heeft ze verschillende functies bekleed.

Summary
Omzet FY2016 8,2 miljard dollar
Winst 548,7 miljoen dollar
Omzet Q4 2,1 miljard dollar
EBIT 789 miljoen dollar

Beeld: PVH Corp

Omzetgroei van 16.4 procent voor Ted Baker

Brits luxe merk Ted Baker heeft het financiële jaar 2016 positief afgesloten. De groep zag een groei van 16.4 procent in de omzet en ook de winst (voor belastingen) steeg met 12.1 procent.

Oprichter en CEO van het merk Ray Kelvin is dan ook uiterst positief in een statement: “Ik ben erg blij om weer een jaar van vooruitgang te melden voor Ted Baker op het gebied van expansie als een wereldwijd lifestyle merk.” Hij noemt de positieve ontvangst van de Spring/Summer-collectie en een heldere strategie voor groei in huidige en nieuwe markten als een goede voorbode voor het komende jaar.

Het bedrijf draaide een omzet van 531 miljoen pond (616 miljoen euro) in het afgelopen financiële jaar tegenover een omzet van 456 miljoen pond (529 miljoen euro) het jaar daarvoor. De brutowinst steeg naar 65.8 miljoen pond (76.3 miljoen euro).

Groot-Brittannië en Europa blijven grootste markt voor Ted Baker

Waar het merk wil gaan investeren in nieuwe markten, blijft de thuismarkt Groot-Brittannië en Europa de belangrijkste. Ze behaalde hier een lichte groei van 10.7 procent en een omzet van 279 miljoen pond (323 miljoen euro).

De grootste groei op het gebied van retailverkoop zag het Britse merk in de Verenigde Staten en Canada, iets meer dan 28 procent. De omzet tikte daar 103 miljoen pond aan (119 miljoen euro).

Verkoop via groothandel gingen omhoog met 20.9 procent naar 130 miljoen pond (124 miljoen euro). Dit is vooral te wijten aan goede resultaten in Groot-Brittannië meldt het bedrijf, maar ook Noord-Amerikaanse groothandel stuwt de groei in 2016.

De grootste groei over alle segmenten was te zien bij e-commerce van het merk. Online verkoop doet het goed met een stijging van 35.1 procent. Het aandeel van de e-commerce in de totale verkoop ligt nu net iets onder de 20 procent met een bedrag van 72 miljoen pond (83 miljoen euro).

’Meer brand awareness doel voor Ted Baker in nieuwe markten

Het bedrijf is van plan om brand awareness te vergroten in nieuwe markten, in het bijzonder de Aziatische markt. Het merk is daar al aanwezig in Tokyo, waar de winkel op een nieuwe locatie gevestigd is de afgelopen tijd, maar wil uitbreiden met een winkel in Shanghai.

De eerste Nederlandse Ted Baker Outlet wordt ook een feit. Dit meldt het bedrijf in het jaarlijkse rapport. De outlet zal gevestigd zijn in Roermond. Daarnaast breidt het merk in Europa ook uit met een eigen winkel in Parijs en Oxford.

Beeld: Ted Baker Facebook

De Britse schoenen- en kledingretailer Brantano heeft uitstel van betaling aangevraagd. Het bedrijf maakte vorig jaar nog een doorstart na een eerder faillissement.

Curator in de zaak, Tony Barrell: “Ondanks significante verbeteringen in de industrie en kostenverminderingen, heeft handel alsnog geleden onder een competitieve en moeilijke schoenenmarkt. Zoals veel andere retailers, heeft Brantano een flinke klap gehad door de waardevermindering van de pond, de verandering in winkelgedrag en de verandering van het retaillandschap in Groot Britannië.”

Terwijl de zaak bekeken wordt blijven de winkels gewoon open. Werknemers worden ook doorbetaald voor het werk dat ze doen.

Alteri Investors, moederbedrijf van Brantano, bood eind februari naast Brantano ook een andere schoenenretailer te koop aan, Jones Bootmaker. Daar zijn gesprekken voor een overname nog in volle gang.

Brantano heeft verschillende winkels in België waar het werd opgericht. Deze tak ging los van de Britse tak na de doorstart. Brantano België laat aan FashionUnited weten dat het goed gaat met de Belgische winkels.

Kering Group, eigenaar van premium merken zoals Saint Laurent, Alexander McQueen en Stella McCartney, en Maison Cartier slaan de handen ineen voor een samenwerking. Ze gaan samenwerken op het gebied van brillen.

Moederbedrijf van Cartier Eyewear, Richemont, koopt 30 procent in Kering Eyewear. Kering koopt op zijn beurt dan de Manufacture Cartier Lunettes, de plek van productie van Cartier, in Frankrijk.

Kering meldt dat “het samenbrengen van de bedrijven een sterker platform voor ontwikkeling, productie en distributie van de Cartier brillen-collectie biedt”. De presentatie van de Cartier 2018 Spring Summer collectie is het officiële begin van de samenwerking volgens beide bedrijven. De collectie wordt tijdens de Silmo-beurs in Parijs getoond.

De rijkste modemensen: Jeff Bezos CEO van Amazon ervaart beste jaar ooit

Het is misschien een moeilijk jaar geweest voor sommigen, maar voor Jeff Bezos, CEO van online grootheid Amazon, was het het beste jaar ooit - tenminste op het gebied van geld. Geen andere miljardair zag zijn fortuin zo stijgen als Bezos, die zijn nettowaarde zag stijgen met 27.6 miljard dollar - meer dan de totale nettowaarde van de 24 rijkste miljardairs gecombineerd volgens de Forbes 2017 World’s Billionaire.

Bezos heeft op het moment een nettowaarde van 74.8 miljard dollar, wat hem de derde rijkste man ter wereld maakt na Microsoft’s Bill Gates en Warren Buffet. Het afgelopen jaar trad Bezos voor het eerst toe in de top 10 van de lijst en dankzij zijn meest succesvolle jaar tot nu toe, is hij twee plekken omhoog geklommen en heeft de derde plek verzekerd. Een gedeelte van de groei van Bezos’ nettowaarde is gelinkt aan zijn aandelen in Amazon, waarvan hij bijna 17 procent in beheer heeft.

Tijdens het afgelopen jaar is de prijs van Amazon’s aandelen met 67 procent gegroeid dankzij het succesvolle Amazon Web Services, investeringen in mode en nieuwe markten zoals India. Gezien als toonaangevend bedrijf in e-commerce, Amazon wordt genoemd als het snelste bedrijf in de geschiedenis die 100 miljard per jaar aan omzet draait, wat het behaalde in omzet. Met een aanbod van mode tot boeken en homeware, houdt de online gigant de grootste markt in het thuisland, met 43 procent van alle online retail verkoop in 2016 volgens Slice Intelligence.

Terwijl Amazon het aandeel in de online markt blijft vergroten in de Verenigde Staten en in de rest van de wereld, heeft het bedrijf zijn zinnen gezet op een andere markt - mode. Het bedrijf streeft naar verwachting Macy voorbij als de grootste kledingverkoper in de Verenigde Staten in het aankomende jaar, terwijl Amazon blijft investeren in eigen kledingmerken en het uitbreiden van hun aanbod met merken zoals Stuart Weitzman en Zac Posen in een hoger segment. Het online bedrijf opende eerder al een foto studio toegewijd aan mode in Shoreditch Londen en geruchten gaan over een eigen athleisure merk en plussize aanbod.

Daarnaast heeft Amazon recent een nieuwe tool geïntroduceerd op de app, “Outfit Compare”, die is ontworpen om Amazon Prime Members te helpen bij het uitzoeken van hun outfit voor die dag. De tool geeft advies op het gebied van pasvorm, kleur, styling en trends en is onderdeel van Amazon’s doel om het mode aanbod te vergroten.

FashionUnited onderzocht de nettowaarde en aandelen van de Top 10 Rijkste Miljardairs gebaseerd op Forbes jaarlijkse World’s Billionaire lijst en deelt deze bevindingen in de onderstaande StoryMap.De rijkste modemensen: Top 10 mode miljardairs in 2017

Vertaling en edit: Caitlyn Terra

Beeld: Jeff Bezos, via Flickr

J.Crew ziet omzet met 3 procent dalen in 2016

In 2016 daalde de totaalomzet van J.Crew met 3 procent naar 2,4 miljard dollar (2,2 miljard euro). Bij een gelijkblijvend aantal winkels daalde de omzet met 7 procent, tegenover 8 procent vorig jaar.

Voorzitter en CEO Maillard Drexler laat in een statement weten: “Terwijl de retailomgeving wereldwijd uitdagend blijft, zetten we ons gedisciplineerde management van de kosten en inventaris voort blijven we gericht op het leveren van onze beste iconische producten van J. Crew en Madewell van onze klanten over alle kanalen. Als team nemen we belangrijke stappen om de operational excellence van het bedrijf verder te brengen.”

De omzet van J.Crew daalde in het afgelopen boekjaar met 6 procent naar 2,01 miljard dollar. Bij een gelijkblijvend aantal winkels daalde de omzet 8 procent; dat is iets minder dan de 10 procent daling van vorig jaar. Madewel zag de omzet met 14 procent dalen naar 341,6 miljoen dollar. Er werd een omzetdaling van 5 procent gerapporteerd bij een gelijkblijvend aantal winkels. Vorig jaar was dat nog 8 procent.

J.Crew ziet omzet met 3 procent dalen in 2016

J. Crew Group rapporteert 2 procent omzetdaling in Q4

In het vierde kwartaal daalde de totaalomzet met 2 procent naar 695 miljoen dollar. Bij een gelijkblijvend aantal winkels daalde de totaalomzet met 5 procent, tegenover een daling van 4 procent een jaar eerder. Het merk J. Crew zag de omzet met 5 procent dalen naar 572,6 miljoen dollar. De omzet daalde met 7 procent bij een gelijkblijvend aantal winkels. Madewell rapporteerde een omzet van 102,9 miljoen dollar, wat neerkomt op een daling van 11 procent en 6 procent bij een gelijkblijvend aantal winkels.

De brutomarge kwam in het vierde kwartaal uit op 34,7 procent, tegenover 33,3 procent in 2016. Het bedrijfsresultaat bedroeg 15 miljoen tegenover 6,3 miljoen dollar in het vierde kwartaal een jaar eerder. De nettowinst kwam uit op 1,1 miljoen dollar, terwijl dat een jaar eerder nog een verlies was van 7 miljoen dollar. Het aangepaste EBITDA bedroeg 51,5 miljoen dollar. In 2015 was dat nog 44 miljoen dollar.

23,5 miljoen dollar verlies voor J.Crew in 2016

De brutomarge voor 2016 steeg van 35,7 procent naar 36,1 procent. Het bedrijfsresultaat bedroeg 49 miljoen dollar. Vorig jaar kwam het operationeel verlies nog uit op 1,32 miljard dollar. Het nettoverlies is teruggebracht naar 23,5 miljoen dollar, terwijl het modebedrijf vorig jaar nog een verlies schreef van 1,24 miljard dollar. Het EBITDA kwam uit op 188,5 miljoen dollar tegenover 203,4 miljoen dollar in 2015.

Voor 2017 verwacht J Crew Group een daling of lichte stijging van een totale omzet in de low single digits of mid single digits. Het EBITDA zal naar verwachting uitkomen tussen de 190 miljoen en 210 miljoen dollar.

Samenvatting
Totaalomzet 2,4 miljard dollar
Nettowinst -23,5 miljoen dollar
EBITDA 188,5 miljoen dollar
  • De omzet van J. Crew daalde met 8 procent (bij een gelijkblijvend aantal winkels
  • Er werd een like-for-like omzetdaling van 5 procent gerapporteerd bij Madewell

Beeld: J. Crew website

Nike Inc ziet omzet met 7 procent stijgen in Q3

In het derde kwartaal rapporteerde Nike Inc een omzet van 8,4 miljard dollar (7,7 miljard euro), wat neerkomt op een stijging van 7 procent bij wisselkoerscorrecties. De nettowinst steeg met 20 procent tot 1,1 miljard dollar (1,01 miljard euro). Volgens Nike waren de cijfers te danken aan een ‘toenemende vraag vanuit de consument wereldwijd’.

Het merk Nike zag de omzet met 7 procent stijgen naar 7,9 miljard dollar. Dat was het gevolg van dubbelcijferige groei in West-Europa, Groot-China en opkomende markten, evenals de categorie sportswear en het merk Jordan Brand. De omzet van Converse steeg met 3 procent naar 498 miljoen dollar, dankzij groei in de Verenigde Staten.

“De kracht van Nike’s diverse, wereldwijde portfolio leverde een nieuwe solide kwartaal van groei en winst af,” stelt president, voorzitter en CEO Mark Parker van Nike Inc in een statement. M.ONike Inc zei dat de brutomarge met 140 basispunten uitkwam op 44,5 procent. Hogere gemiddelde verkoopprijzen werden meer dan gecompenseerd door hogere productkosten, ongunstige wissel koerscorrecties en het effect van hogere off-price sales.

De verwaterde winst per aandeel steeg 24 procent tot 0,68 dollar. Volgens Nike is dat het gevolg van de verkoop en administratieve kosten leverage, hogere overige netto-inkomsten, een lagere belastingdruk en een lager gemiddeld aantal aandelen.

Beeld: Nike Facebook

13 procent meer winst voor Hermès

In 2016 wist Hermès een omzet van 5,202 miljard euro te realiseren. Dat komt neer op een stijging van 7,5 procent en 7,4 procent bij wisselkoerscorrecties. De nettowinst steeg met 13 procent tot 1,1 miljard euro.

De retailomzet steeg met 8 procent en dat was te danken aan alle regio’s. Hermès laat weten ingezet te hebben op de kwaliteit van het distributienetwerk. In 2016 werden er 4 nieuwe winkels geopend, daarnaast werden diverse winkels gerenoveerd en ook werd de business zelf uitgebreid.

De regio Japan zag de omzet in 2016 met 8,6 procent (bij constante wisselkoersen) stijgen tot 724,1 miljoen euro. Dat was te danken aan een selectieve distributie, ondanks de sterke yen en een hoge vergelijkingsbasis. De regio Azië zonder Japan zag de omzet met 7,1 procent groeien naar 1,77 miljard euro. In de Verenigde Staten werd een solide groei van 7,2 procent gerealiseerd. Daar kwam de omzet uit op 940,8 miljoen euro Europa wist ondanks de impact van ‘recente gebeurtenissen’ zoals terroristische aanslagen een omzet van 963,2 miljoen euro te realiseren, oftewel een groei van 8 procent. Vooral de gerenoveerde en uitgebreide winkel in Rome was een groot succes volgens het luxemerk. In Frankrijk groeide de omzet stabiel met 5,2 procent tot 719,2 miljoen euro.

Hermès ziet winst met 13 procent stijgen in 2016

De groei was vooral te danken aan de stijgende omzet van Lederwaren en zadels. Daarnaast profiteerden alle divisies van het positieve momentum, en de divisies Zijde, Ready-to-wear en accessoires in het bijzonder. De omzet in Lederwaren en zadels steeg met maar liefst 14 procent tot 2,6 miljard euro, wat volgens Hermès te danken was aan de sterke collecties en de toevoeging van nieuwe tasmodellen. De Ready-to-wear en Accessoires divisie bleef stabiel en rapporteerde een omzetstijging van 4 procent in het vierde kwartier. Vooral schoenen deden het goed. In het gehele jaar bleef de omzet echter nagenoeg gelijk met 0,2 procent stijging naar 1,09 miljard euro.

13 procent meer winst voor Hermès

De Zijde en textiel divisie daalde met 0,8 procent naar 515,3 miljoen euro, als gevolg van vertraagde omzet in China en gebeurtenissen in Europa. Ook werden er minder horloges verkocht, waardoor de omzet daalde tot 157,9 miljoen euro, oftwerl een daling van 3,2 procent. Er werd echter een groei van 8,5 procent gerapporteerd in de Parfum divisie. Andere divisies, zoals juwelen, bleven stabiel met een omzetgroei van 10,1 procent tot 228,3 miljoen euro.

Het bedrijfsresultaat steeg met 10 procent tot 1,69 miljard euro. Vorig jaar was dat nog 1,54 miljard euro. De operationele marge was goed voor 32,6 procent van de omzet en steeg met 0,8 punten ten opzichte van 2015. Dat was het gevolg van gunstige koersverschillen. De nettowinst steeg met 13 procent tot 1,1 miljard euro, wat neerkomt op 21,1 procent van de omzet. Hermès zal op de Algemene Vergadering op 6 juni een dividend van 3,75 euro per aandeel voorstellen. Het interim-dividend van 1,50 euro zal op 24 februari worden uitgekeerd.

De Hermès Group heeft inmiddels 590 medewerkers, waaronder 400 in Frankrijk, die zijn onderverdeeld in de productie en sales teams. Wereldwijd waren er in 2016 12.834 mensen aan het werk voor de modegroep, waaronder 7.881 in Frankrijk.

Het luxe modehuis zal blijven vasthouden aan de langetermijnstrategie, op basis van basis van creativiteit, het behoud van controle over de know-how en simpele communicatie. Ook op middellange termijn verwacht Hermès een omzetgroei, ‘ondanks de groeiende economische, geopolitieke en monetaire onzekerheden over de hele wereld’.

Samenvatting
Omzet 5,2 miljard euro
Winst 1,1 miljard euro
Bedrijfsresultaat 1,69 miljard euro
  • De groei was vooral te danken aan de 14 procent omzetstijging van de divisies Lederwaren en zadels
  • Het luxe modehuis zal blijven vasthouden aan de langetermijnstrategie, ook op middellange termijn verwacht Hermès een omzetgroei

Beeld: Hermès, Barbara Kieboom

Faillissement voor De Schoenenfabriek

Winkelketen De Schoenenfabriek is door de rechtbank van Groningen failliet verklaard. Dat heeft eigenaar Berend Ziengs aan RTV Noord laten weten. Pieter Lettinga van Dorhout Advocaten is aangesteld als curator.

De schoenenketen had vestigingen in Groningen, Assen, Zwolle en Leeuwarden. Eerder zat de schoenenwinkel ook in Nijkerk. Er lagen plannen om nog tientallen extra winkels te openen in Nederland.

Eigenaar Berend Ziengs laat aan RTV Noord weten: “De bank besloot vrijdag onze kredieten te bevriezen. Die had geen vertrouwen meer in de zaak omdat we steeds onze prognoses niet haalden en dan heeft doorgaan geen zin meer.” Volgens Ziengs groeide De Schoenenfabriek te snel. “We zijn snel naar 4, en op het hoogtepunt 5 winkels, uitgebreid en we hadden te veel voorraad. We zijn vervolgens niet snel genoeg geslonken,” licht hij toe. HIj heeft daarop zelf faillissement aangevraagd.

Curator Lettinga laat aan diverse media weten te hopen op een doorstart. Er is inmiddels al interesse voor 2 van de 4 winkels. Er werkten 34 medewerkers bij de vier winkels, waarvan een groot aantal een flexibel contract had.

Een paar jaar geleden kwam de Schoenenfabriek als nieuwe formule op de markt. De formule werd gezien als een voorbeeld voor het nieuwe denken in de detailhandel: opvallende en exclusieve collecties in een industrieel interieur. De Schoenenfabriek kreeg in 2015 nog de landelijke prijs voor Beste Winkelbelevenis voor de klant.

Eigenaar Berend Ziengs is de zoon van Bert Ziengs, die samen met zijn broer Henk de winkelketens Ziengs Schoenen en Scapino groot maakte. Kort na het opzetten van De Schoenenfabriek kondigde Berend Ziengs aan niet mee te willen doen met opruimingen en kortingsacties. In de afgelopen maanden gingen de schoenen echter met kortingen tot 70 procent in de verkoop.

Beeld: De Schoenenfabriek website