(advertentie)
(advertentie)

In het Verre Oosten wordt één van 's werelds grootste denimleveranciers gebouwd. De groep Roo Hsing uit Taiwan heeft het Chinese bedrijf JD United Holdings (JDU) overgenomen van investeringsmaatschappij EmergeVest uit Hong Kong voor 388 miljoen dollar. De fusie die in januari 2016 al werd aangekondigd is sinds 20 juni definitief rond. Dat melden diverse media.

De twee bedrijven hebben een gecombineerde omzet van ongeveer 500 miljoen dollar en rekenen samen bijna alle internationale kledingmerken en fast fashion retailers tot hun klanten. JDU heeft 25 fabrieken in Azië en Afrika en rekent onder meer Levi Strauss, Gap, Primark en C&A tot zijn klantenkring. Roo Hsing is de vijfde grootste jeansproducent ter wereld en levert onder meer aan Uniqlo en Hennes & Mauritz.

Een van de eerste stappen is de integratie van Roo Hsing's fabrieken in Cambodja en Nicaragua met die van JDU in Birma, Tanzania en China. Doel van de sychronisatie van productiefaciliteiten is een soepeler en meer efficiente suppy chain en inperken van de kosten.

JDU's productiecapaciteit is ongeveer vier keer groter dan die van Roo Hsing, aldus directeur Hsu Chung-Jung in de lokale pers. Met de overname komt de capaciteit van het bedrijf op een jaarlijkse output van 84 miljoen paar spijkerbroeken, of 7 procent van de wereldvoorraad.

Roo Hsing houdt ook het milieu in de gaten. Het bedrijf heeft een nieuwe laser machine en een ozon wasmachine aangekocht waarmee het gebruik van water met 67 procent, het gebruik van chemicaliën met 85 procent en het energieverbruik met 62 procent kunnen worden teruggebracht.

Omzet en winst Urban Outfitters daalt in H1

Urban Outfitters Inc zag het afgelopen halfjaar de winst en omzet teruglopen. In totaal behaalde het bedrijf een omzet van 1,6 miljard dollar (1,3 miljoen euro), een daling van 1,2 procent ten opzichte van het eerste halfjaar van 2016.

“Hoewel we teleurgesteld zijn in de resultaten van het tweede kwartaal, hebben we een reeks van initiatieven klaar staan waaronder: internationale groei, uitbreiding van de groothandel, digitale investeringen en snellere service naar onze klanten,” aldus CEO van de groep Richard Hayne in een persbericht. “We geloven dat deze initiatieven, gecombineerd met bemoedigende mode trends, kunnen leiden tot goede resultaten in komende kwartalen.”

Urban Outfitters Inc zoekt de oorzaak van de lagere omzet bij de het segment damesmode en accessoires, waar grotere kortingen werden gegeven. Dit was vooral het geval bij de merken Anthropologie en Urban Outfitters. In het tweede kwartaal nam de omzet bij Anthropologie af met 4 procent en bij Urban Outfitters zelfs met 7,9 procent.

Urban Outfitters ziet winst dalen

De omzet daalde in het afgelopen halfjaar 1,2 procent, maar de winst halveerde bijna. Dit halfjaar werd een netto inkomen van 62 miljoen dollar gerapporteerd, terwijl het voorgaande jaar nog een bedrag van 106 miljoen dollar werd behaald. Een reden voor de daling van 42 procent in de winst, wordt in het persbericht niet duidelijk.

Urban Outfitters Inc haalt de meeste omzet uit de eigen retaillocaties, zo’n 600. De winkels van Urban Outfitters, Free People en Anthropologie zijn voornamelijk aanwezig in de Verenigde Staten en Canada. Urban Outfitters zit in Europa onder andere in Amsterdam en Antwerpen. Opbrengsten uit de groothandel verkoop komt voornamelijk van het merk Free People dat via 1900 verkooppunten wordt verkocht.

Beeld: Urban Outfitters Facebook

Omzet TJX Companies 5 procent omhoog in H1

Het Amerikaanse TJX Companies Inc., moederbedrijf van winkelketen TK Maxx, rapporteerde in de eerste helft van het huidige fiscaal jaar 2018 een omzet van 16,1 miljard dollar (13,8 miljard euro). Dat komt neer op een stijging van 5 procent. De winst groeide in de periode met 4 procent naar 1,1 miljard dollar (0,94 miljard euro), zo maakte het bedrijf dinsdag bekend.

“Ik ben erg blij met onze sterke resultaten in het tweede kwartaal,” laat CEO Ernie Herrman weten in reactie op de cijfers. “Geconsolideerde vergelijkbare winkelverkopen stegen harder dan het plan was. De winst per aandeel bedroeg 0,85 dollar (0,73 euro), ook boven verwachting, en belangrijk om op te merken is dat er belangrijke veranderingen in wisselkoersen plaatsvonden. Het verkeer groeide en was daarmee de belangrijkste aandrijver van onze omzetgroei in elke divisie. Daarnaast zijn we ervan overtuigd dat we met elk van onze vier divisies marktaandeel krijgen,” verklaart Herrman.

In het tweede kwartaal kwam de omzet 6 procent hoger uit op 8,4 miljard dollar (7,2 miljard euro). De nettowinst bedroeg 553 miljoen dollar (472 miljoen euro), met een verwaterde winst per aandeel van 0,85 dollar (0,73 euro).

Omzet TJX Companies 5 procent omhoog in H1

TJX Companies boekt omzetgroei van 5 procent in H1

De geconsolideerde vergelijkbare winkelomzet van TJX steeg in het eerste halfjaar met 2 procent. De verwaterde winst per aandeel kwam 4 procent hoger uit op 1,67 dollar (1,43 euro). In de periode opende het bedrijf 51 nieuwe winkels, waarmee het totaal aantal momenteel op 3.913 ligt.

De omzet van dochtermerk TK Maxx kwam in het tweede kwartaal 2 procent hoger uit op 5,3 miljard dollar (4,5 miljard euro). Het label vertegenwoordigde daarmee het grootste deel van de totale omzet. De omzet van HomeGoods steeg met 7 procent naar 1,2 miljard dollar (1,02 miljard euro) en die van TJX Canada ook met 7 procent naar 832 miljoen dollar (710 miljoen euro). TJX International, waaronder Europa en Australië vallen, was goed voor een omzet van 1,1 miljard dollar (0,94 miljard euro), wat neerkomt op een stijging van 1 procent.

TJX verwacht sterkere resultaten in FY18

Op basis van de behaalde resultaten verwacht TJX in het aankomende derde kwartaal opnieuw flinke vooruitgang te boeken. Het bedrijf voorspelt uit te komen op een verwaterde winst per aandeel van 1 dollar (0,85 euro), wat neerkomt op een stijging van 20 procent, positief beïnvloed door buitenlandse valuta. Voor het gehele boekjaar 2018 verwacht TJX uit te komen op een verwaterde winst per aandeel van 3,93 dollar (3,36 euro). Dat komt neer op een stijging van ongeveer 14 procent ten opzichte van vorig jaar.

Beeld: TK Maxx Facebook

Omzet Coach blijft gelijk in 2017

De omzet van het Amerikaanse luxebedrijf Coach Inc. kwam in het afgelopen fiscale jaar 2017 uit op 4,49 miljard dollar (3,82 miljard euro) en is daarmee gelijkgebleven ten opzichte van vorig jaar. Het moederbedrijf van de labels Coach, Stuart Weitzman en inmiddels ook Kate Spade zag de brutowinst licht stijgen van 3,05 miljard dollar (2,59 miljard euro) naar 3,08 miljard dollar (2,62 miljard euro).

“Onze resultaten in het vierde kwartaal - waarin we in Noord-Amerika goede resultaten boekten met Coach en stevige groei realiseerden bij Stuart Weitzman - zorgden voor een uitstekende FY17 prestatie,” verklaart CEO Victor Luis in een persbericht. “We hebben een dubbelcijferige groei in het netto-inkomen gerealiseerd, waar we voortgang boekten met het transformatieplan. Belangrijk is dat het Coach-merk zich heeft ontwikkeld op de verschillende pilaren van product, winkels en marketing, met strategische acties als een bredere collectie, een nieuw winkelconcept en nieuwe samenwerkingen,” aldus Luis.

In het vierde kwartaal van 2017 kwam de omzet van Coach Inc. zo’n 5 procent lager uit op 1,13 miljard dollar (0,96 miljard euro). De brutowinst steeg in die periode echter naar 755 miljoen dollar (642 miljoen euro).

Omzet Coach blijft gelijk in 2017

Winst Coach Inc. licht omhoog in fiscaal jaar 2017

Het bedrijfsresultaat van Coach Inc. bedroeg 787 miljoen dollar (670 miljoen euro), ten opzichte van 117 miljoen dollar (99,6 miljoen euro) in het voorgaande jaar. De operationele marge kwam uit op 17,5 procent. Het netto-inkomen steeg van 461 miljoen dollar (393 miljoen euro) naar 591 miljoen dollar (503 miljoen euro). De verwaterde winst per aandeel bedroeg 2,09 dollar (1,78 euro).

De netto-omzet bleef in het boekjaar gelijk op 4,49 miljard dollar (3,82 miljard euro). De cijfers werden volgens het modehuis gedrukt door kosten gerelateerd aan zowel de uitvoering van het transformatieplan, de overname van Kate Spade als de eerdere overname van Stuart Weitzman.

Het merk Coach rapporteerde een omzet van 1,05 miljard dollar (0,89 miljard euro), wat neerkomt op een lichte daling. De internationale omzet bedroeg 442 miljoen dollar (376 miljoen euro). In China kwam de omzet 3 procent hoger uit, terwijl deze in Japan daalde met 3 procent. Europese verkopen waren erg sterk met een groei van dubbele cijfers, met name te danken aan veranderingen in het groothandelskanaal. De omzet in Noord-Amerika kwam flink lager uit op 586 miljoen dollar (499 miljoen euro), vooral te wijten aan zwakkere verkopen bij multibrand retailers. De brutowinst van Coach bedroeg 705 miljoen dollar (600 miljoen euro).

Het merk Stuart Weitzman zag de omzet stijgen van 84 miljoen dollar (71,5 miljoen euro) naar 88 miljoen dollar (75 miljoen euro). De brutowinst kwam uit op 49 miljoen dollar (41,7 miljoen euro).

Aan het einde van het boekjaar beschikte het modehuis in Noord-Amerika over 419 winkels van het Coach-merk. Er werden er zes gesloten, een winkel werd geopend. In de overige markten heeft het label zo’n 500 eigen winkels. Van Stuart Weitzman werd wereldwijd een winkel gesloten en geen nieuwe geopend, waarmee het totaal aantal nu op 81 ligt.

Coach Inc. verwacht flinke omzetgroei na aankoop Kate Spade

De resultaten werden nog niet beïnvloed door de recente aankoop van het New Yorkse modehuis Kate Spade. “Kate Spade brengt een nieuwe, unieke merk houding en een extra consumentensegment naar het Coach Inc. portfolio en we verwachten dat deze aankoop onze positie in de wereldwijde aantrekkelijke en groeiende 80 miljard dollar handtassen- en accessoiresmarkt, zal vergroten,” stelt Luis. Begin mei maakte Coach Inc. bekend modemerk Kate Spade te kopen voor een bedrag van 2,2 miljard euro. Met de aankoop wil Luis het eerste New Yorkse modehuis creëren met moderne luxe lifestyle merken.

Mede dankzij de aankoop van Kate Spade verwacht Coach Inc. aan het einde van fiscaal jaar 2018 een omzetgroei van 30 procent gerealiseerd te hebben. De omzet komt naar verwachting uit tussen de 5,8 en 5,9 miljard dollar (4,9 en 5,02 miljard euro). De aankoop gaat ook mede leiden tot een stijging van het bedrijfsresultaat van tussen de 22 en 25 procent, zo stelt het bedrijf.

Beeld: Coach

Beursgang stap dichterbij voor SMCP

Het moederbedrijf van Sandro, Maje en Claudie Pierlot, SMCP, is weer een stap dichterbij een beursgang, zo meldt Reuters. Het bedrijf heeft verschillende banken in de arm genomen om zo de beursgang voor te bereiden.

Eind juni maakte SMCP al bekend een beursgang te overwegen. Een beursnotering op de Euronext Paris zou volgens het bedrijf zorgen voor verdere internationale groei en zichtbaarheid. Het bedrijf werkt nu samen met Bank of America Merrill Lynch, JP Morgan Chase en KKR Capital Markets.

De aankondiging van een mogelijke beursgang werd in juni gedaan na de presentatie van sterke verkoopcijfers. Het bedrijf wilde zodoende ‘gebruik maken van het sterke momentum’ en met het bedrijf naar de beurs gaan. Afgelopen jaar steeg de verkoop van de groep met 16,4 procent tot 786 miljoen euro. Het EBITDA kwam neer op 130 miljoen euro dankzij een toename van 120 miljoen. SMCP breidt binnenkort hun aanwezigheid verder uit in Groot-Brittannië door winkels van Sandro en Maje te openen Regent Street, een van de populaire winkelstraten in Londen.

Beeld: Maje Facebook

Luxe schoenenmerk Bally te koop

De Duitse investeringsmaatschappij JAB Holding heeft zijn luxe schoenenmerk Bally te koop gezet. Het merk is ruim 600 miljoen euro waard, melden diverse media.

Eerder dit jaar verkocht JAB ook al haar dochtermerk Jimmy Choo als strategische zet om ‘maximale waarde voor aandeelhouders te creëren’. Luxegroep Michael Kors kocht Jimmy Choo afgelopen juni voor ruim 1 miljard euro. Voor Bally verwacht JAB de eerste biedingen in september te ontvangen.

Samen met Jimmy Choo en Belstaff is Bally onderdeel van de luxedivisie van JAB. Het Oostenrijkse familiebedrijf wil deze merken echter van de hand doen om zich meer te kunnen richten op haar voeding- en drankdivisies. Zo is het concern eigenaar van Douwe Egberts. JAB nam Bally in 2008 over van investeringsfonds Texas Pacific Group. Het schoenenmerk behaalt jaarlijks een omzet van zo’n 350 miljoen euro.

Beeld: Bally Facebook

Mexx overgenomen door Nederlandse RNF Group

Modebedrijf Mexx is overgenomen door de Nederlandse RNF Group, zo bevestigt een woordvoerder van het bedrijf uit Drunen dinsdagochtend. Over het bedrag dat met de overname gemoeid is, worden geen uitspraken gedaan aldus de woordvoerder. Een persbericht over de overname zal later vandaag volgen, aldus de woordvoerder.

RNF Group, eigenaar van Ferro Footwear en distributeur van het schoenenmerk Umbro, heeft alleen de merkrechten van Mexx overgenomen van de Turkse Eroglu Holding. De winkels, het personeel en de voorraden zijn niet in de overname opgenomen. Hoe lang het overnameproces heeft geduurd en wanneer een overeenkomst is bereikt wordt door het bedrijf niet bekend gemaakt. Dit najaar zal het bedrijf onthullen welke plannen het heeft met Mexx. FashionUnited zal tegen die tijd van de plannen verslag doen.

Halverwege april maakte CEO van Eroglu, Ümit Eroglu, in een interview met Textilwirtschaft al bekend dat het bedrijf op zoek was naar een investeerder. Mocht deze niet gevonden worden, dan stond een verkoop in de lijn der verwachting.

RNF Groep neemt merkrechten Mexx over

In 2015 werd Mexx door Eroglu Holding overgenomen voor 21 miljoen euro, nadat het eind 2014 failliet was verklaard. Uiteindelijk maakte het bedrijf een doorstart in onder andere Nederland, België en Duitsland. De reden van het faillissement werd gezocht bij ‘oninspirerende collecties en de hoge concurrentie van ketens zoals Zara en H&M’ aldus de curator destijds.

Eroglu Holding wilde met de aankoop de wereldwijde positie van het bedrijf versterken. Echter werd in juli bekend dat Mexx zich terugtrok uit de Russische markt. Het merk had in de markt al geen nieuwe collectie meer uitgebracht sinds de herfst/winter-collectie van 2016-17 vanwege het gebrek aan winstgevendheid. Na contact met verschillende Mexx-filialen in Nederland bleek dat ook hier geen lente/zomer-collectie is uitgebracht. Volgens de medewerkers lag de collectie van afgelopen winter nog in de winkels omdat de collectie vanwege het faillissement van V&D weer is teruggenomen.

Scroll door de tijdlijn voor een geheugenopfrisser hoe het Mexx is vergaan.

Dit verhaal zal verder worden aangevuld met het laatste nieuws.

Beeld: Mexx website

Moederbedrijf van onder andere Lee en Wrangler, VF Corporation, neemt Williamson-Dickie over voor een bedrag van 820 miljoen dollar (698 miljoen euro). Dit maken beide bedrijven bekend via een persbericht.

VF Corporation wil met de overname hun portfolio uitbreiden op het gebied van workwear. Het bedrijf wordt nu eigenaar van de merken Dickies, Workrite, Kodiak, Terra en Walls.

“Toen we eerder dit jaar onze wereldwijde strategie voor 2021 presenteerde, was ons portfolio uitbreid om groei te versnellen onze voornaamste prioriteit,” aldus CEO Steve Rendle van VF Corporation. “De aankoop van Williamson-Dickie is opnieuw een belangrijke stap op het gebied van onze toewijding om het portfolio aan te pakken en groei te verzekeren voor onze aandeelhouders.”

”De aankondiging van de overname is een authentieke en natuurlijke stap,” licht Philip Williamson van Williamson-Dickie toe in het persbericht. “We combineren de sterke kanten van de twee bedrijven om mogelijkheden te creëren voor onze medewerkers, verkopers, retail partners en uiteindelijk ook onze klanten. We verwachten dat onder het leiderschap van VF, dat we een nieuwe groei door mogen maken en beter in de behoeftes van arbeiders kunnen voorzien.”

VF Corp verwacht dat de overname van Williamson-Dickie dit jaar zorgt voor een totale omzet van 1,7 miljard dollar (1,4 miljard euro) op het gebied van workwear. Het bedrijf heeft dan ook de verwachting van 2017 naar boven bijgesteld. Het bedrijf verwacht aan het einde van dit boekjaar een omzet van 11.85 miljard dollar (10 miljard euro) te draaien, een stijging van 3.5 procent, waar VF Corporation eerst nog een stijging van 2 procent verwachtte. Naar verwachting dragen de merken van Williamson-Dickie tegen 2021 1 miljard dollar op voor VF Corporation aan jaaromzet.

Moederbedrijf Bever koopt Duitse kledingketen

AS Adventure Group, het Belgische moederbedrijf van Bever, heeft de Duitse outdoorketen McTrek overgenomen. Het concern heeft zo’n 38 miljoen euro betaald voor de sectorgenoot, zo rapporteert zakenkrant De Tijd.

Met de overname krijgt AS Adventure Group beschikking over zowel de 39 fysieke winkels van McTrek als de webshop van de winkelketen. Samen zijn deze goed voor een omzet van 52 miljoen euro. Het is voor het eerst dat AS Adventure Group de Duitse markt betreedt. De winkels zijn voornamelijk in het westen van het land te vinden.

Het aanbod van merken van McTrek, waaronder Ecco, Columbia en Outwell, past volgens het outdoorbedrijf goed bij de bestaande formules van het concern. “We kijken ernaar uit om samen met het McTrek-team het potentieel van de Duitse markt nog beter te benutten, door gebruik te maken van de expertise in de groep,” verklaart CEO Frederic Hufkens.

Naast Bever is de Belgische AS Adventure Group ook eigenaar van het merk AS Adventure in België, Frankrijk en Luxemburg en Cotswold Outdoor en Snow + Rock in Groot-Brittannië en Ierland. In 2016 boekte het bedrijf een omzet van 508 miljoen euro, maar een verlies van 31 miljoen euro. Een jaar eerder werd AS Adventure Group overgenomen door PAI Partners, daarvoor was het voor een groot deel in handen van Lion Capital. Met de overname van McTrek beschikt het bedrijf in totaal over 256 winkels.

Beeld: McTrek Outdoor Sports Facebook

CBS: Omzet detailhandel verder omhoog in juni

De Nederlandse detailhandel heeft in juni 2017 een omzetstijging van 4,3 procent gerealiseerd. Het is de negende maand achtereen dat de detailhandelsomzet groeit, blijkt uit recente cijfers van het CBS.

Het aantal verkopen lag in juni 3,7 procent hoger dan in dezelfde maand vorig jaar. Zonder correctie voor de samenstelling van feestdagen bedroeg de omzetstijging bijna 5 procent.

De gehele non-foodsector groeide met 3,1 procent. Het aantal verkopen in deze branche lag bijna 4 procent hoger. Kledingzaken in het specifiek realiseerden een omzetgroei van 2,3 procent, terwijl winkels in schoenen en lederwaren hun omzet met 2,4 procent zagen toenemen.

De online omzet steeg in juni opnieuw flink, namelijk met 19,5 procent ten opzichte van juni 2016. Webshops zetten bijna 16 procent om, multichannel retailers groeiden met 24 procent.

Beeld: FashionUnited