(advertentie)
Meer details bekend over beursgang Canada Goose

Canada Goose is van plan om later dit jaar de beursgang te maken, en heeft documenten ingediend voor New York en Toronto. Een maand na de eerste bekendmaking van het nieuws wordt er meer duidelijk over de details van de beursgang. Volgens de documenten zal het bedrijf aandelen aanbieden onder de naam Goos. Dat meldt WWD.

Er zullen verschillende aandelen verkrijgbaar zijn, zo zijn er onderliggende aandelen met één stem per aandeel en de meervoudige stemgerechtigde aandelen met 10 stemmen per aandeel. Uit de documenten blijkt tevens dat het modebedrijf een netto-inkomen had van 26,5 miljoen dollar op een netto-omzet van 290,8 miljoen dollar. Het bruto resultaat kwam uit op 145,6 miljoen dollar, met een brutomarge van 50,1 procent. Per 31 december 2016 werd het label, dat bekend staat om zijn luxe donsjassen, in 36 landen verkocht via 2.500 groothandelpunten.

In december 2013 verwierf Bain Capital een meerderheidsbelang van 70 procent in het bedrijf. Bain zal nog steeds een controlerend belang hebben in de onderneming na de beursgang; zo’n 10 procent van het bedrijf zal verkocht worden via de beurs.

Bain Capital verwierf een 70 procent belang in het bedrijf in december 2013. Naar aanleiding van de beursgang, zal Bain nog steeds eigenaar van een controlerend belang in de onderneming. Ongeveer 10 procent van het bedrijf zal worden verkocht via de IPO. Canada Goose hoopt dat de beurswaarde van het bedrijf wordt geschat op 2 miljard dollar (1,9 miljard euro).

Beeld: Canada Goose website

C&A schrapt banen op hoofdkantoren België en Duitsland

C&A gaat herstructureren en schrapt daarom banen op de hoofdkantoren in België en Duitsland. In het Belgische Vilvoorde verdwijnen waarschijnlijk 70 banen en in het Duitse Düsseldorf verliezen 160 medewerkers mogelijk hun baan. Volgens C&A zijn de ontslagen het gevolg van het transformatieplan.

Kledingketen C&A laat in een persbericht weten de ‘competitiviteit in Europa te willen versterken’. Daarom wordt onder meer de organisatie ‘vereenvoudigd om efficiënter te worden’ en de ‘werkingskosten gereduceerd’. “In elke locatie hebben we opportuniteiten geïdentificeerd om complexiteit te reduceren en onze manier van werken te vereenvoudigen, met als uiteindelijk resultaat hoofdkantoren die flexibeler en kostenefficiënter zijn en sneller op de noden van de markt kunnen inspelen,” zegt het modebedrijf.

De Ondernemingsraden van het Europees en Belgisch hoofdkantoor in Vilvoorde en het Europees hoofdkantoor in Düsseldorf zijn dinsdag ingelicht over de plannen. De maatregelen zullen in de komende weken besproken worden tijdens overleggen met de sociale partners in de Ondernemingsraden.

De ontslagen vallen alleen op de hoofdkantoren, niet in de winkels. In België werken in totaal 2.500 mensen bij C&A, tegenover 13.000 in Duitsland. In Vilvoorde is het Europees en Belgisch hoofdkantoor gevestigd, en daar zijn 570 mensen werkzaam. Op het Europese hoofdkantoor in Düsseldorf werken 1.400 mensen.

Ontslagronde C&A: 70 ontslagen in België en 160 in Duitsland

De herstructurering is onderdeel van het groeiplan van C&A, dat in november is aangekondigd. Er is 1 miljard euro uitgetrokken door het kledingconcern en zal in Europa geïnvesteerd worden in winkelbeleving, marketing, serviceverbetering, online strategie en de collectie zelf. Onrendabele winkels zullen hun deuren sluiten en ook wordt er geïnvesteerd in bestaande winkels.

Het doel van de investering is om een 'robuuste groei' te realiseren in 2021, dan moet 80 procent van de filialen vernieuwd zijn. Tegen het einde van 2017 moet al eenderde van de winkels in een nieuw jasje zijn gestoken.

"C&A staat aan het begin van een ambitieuze transformatie die gericht is op het bouwen van een toekomstbestendig bedrijf en het omvormen van de business naar een fundamenteel nieuwe manier om toegevoegde waarde te blijven leveren aan haar klanten," liet het modebedrijf destijds in een persbericht weten.

Eerder wilde topman Philippe Brenninkmeijer aan het Duitse vakblad Textilwirtschaft niet zeggen of er ontslagen zouden vallen, in Spanje gebeurde dat eerder wel. C&A heeft 1.500 winkels in Europa, waar zo'n 35.000 mensen werkzaam zijn.

Beeld: C&A website

Esprit boekt weer winst maar ziet omzet dalen in H1 2016

Esprit heeft in het eerste halfjaar van 2016 een nettowinst van 61 miljoen Hongkongse dollar (7,4 miljoen euro) geboekt. Het modelabel lijkt zich te herstellen, na het nettoverlies van 238 miljoen Hongkongse dollar in dezelfde periode vorig jaar.

De omzet bedroeg echter 8,2 miljard dollar (1,02 miljard euro), wat neerkomt op een daling van 9,9 procent in lokale valuta (en jaar-op-jaar basis). Vorig jaar was de omzet nog 9,3 miljard Hongkongse dollar (1,14 miljard euro).

Geen tijd om het hele artikel te lezen? Scroll naar beneden voor de samenvatting.

CEO Jose Manuel Martínez liet tijdens de persconferentie weten: “Tijdens het eerste half jaar van boekjaar 2016/2017 stonden de prestaties onder druk en daarom heeft het management beslissende maatregelen genomen om winst te genereren. Hierdoor zijn de botton line prestaties van de groep zichtbaar verbeterd.”

Esprit boekt weer winst maar ziet omzet dalen in H1 2016

Esprit rapporteert nettowinst van 61 miljoen Hongkongse dollar

De labels Esprit Woman en EDC, die samen goed zijn voor 70,3 procent van de groepsomzet, rapporteerden een omzetdaling van respectievelijk 5,6 procent en 6,4 procent in lokale valuta. Bij een gelijkblijvend aantal winkels daalde de omzetten met 2,6 procent en 1,4 procent. De winkeloppervlakte van Esprit Men werd flink gereduceerd na tegenvallende resultaten. De omzet daalde met 17,1 procent. Lifestyle en andere producten zag de omzet nog meer dalen met een percentage van 18,6 procent. Dat kwam vooral door de daling van de kinderlijn, die de omzet met maar liefst 62,8 procent zag dalen als gevolg van de licentie-overdracht naar Groupe Zannier in januari 2016.

Retail (exclusief e-commerce) zag de omzet met 13,1 procent dalen in lokale valuta. De winkeloppervlakte werd met 11,1 procent gereduceerd. In het eerste halfjaar daalde de omzet van groothandel met 10,5 procent, terwijl de verkoopoppervlakte met 16,8 procent daalde.

In Duitsland werd een omzet van 4,1 miljard Hongkong dollars gerapporteerd (508 miljoen euro) in het eerste halfjaar, wat neerkomt op een daling van 6,3 procent in lokale valuta. De winkeloppervlakte daalde met 8,7 procent. De retail, e-commerce, groothandel en licenties samen droegen voor respectievelijk 36,8 procent, 28,4 procent, 34,5 procent en 0,3 procent bij aan de Duitse omzet. Zonder e-commerce rapporteerde de Duitse retail een daling van 7,2 procent. De omzet van groothandel in Duitsland daalde met 6,4 procent.

In de regio Rest van Europa, de Verenigde Staten en het Midden-Oosten werd een omzet van 3 miljard Hongkongse dollar (374 miljoen euro) gerapporteerd. Dat is een daling van 10,8 procent. In Rest van Europa werd een daling van 12,5 procent gezien in retail, tegenover een daling van 15,3 procent in verkoopoppervlakte. Er werden 17 winkels gesloten die verlieslatend waren en 31 concessies werden gesloten als gevolg van het faillissement van V&D. De groothandel daalde in de Rest van Europa met 12,5 procent.

Esprit boekt weer winst maar ziet omzet dalen in H1 2016

De brutomarge steeg met 2 procentpunt tot 52,5 procent. Esprit wist de operationele kosten met 10,8 procent te reduceren tot 4,3 miljard Hongkongse dollar (536 miljoen euro). CFO Thomas Tang liet in het persbericht weten: “De groep heeft een merkbare verbetering bereikt in de financiële prestaties, dankzij de besparingen in alle belangrijke kostenposten. Vooral door de versnelde sluitingen van verlieslatende winkels, de implementatie van reduceringen van overhead costs en de verlaagde marketing- en reclame-uitgaven naar een normaal niveau na de sterke druk van vorig jaar.” Esprit heeft als doel om de operationele kosten met 1 miljard Hongkongse dollar (exclusief FX-effecten, 123 miljoen euro) in twee jaar te reduceren naar het niveau van boekjaar 2015/2016. Het EBIT (zonder bijzondere posten) kwam uit op 2 miljoen Hongkongse dollar (245.000 euro), tegenover een verlies van 252 miljoen dollar (30,9 miljoen euro) in dezelfde periode vorig jaar.

Esprit zet strategisch plan door in H2 2016

De groep blijft focussen op het Strategische Plan, ook in de tweede helft van boekjaar 2016/2017. Met deze strategie zal de omzet waarschijnlijk nog verder dalen, als gevolg van de sluiting van verlieslatende winkels. Esprit verwacht wel dat het een positief effect heeft op de verbetering van de brutomarges en een verlaging van de operationele kosten.

Voorzitter van Esprit Group, Dr. Raymond Or, laat weten: “Hoewel de operationele omstandigheden wereldwijd zeer uitdagend zijn, blijven we vooruitgang boeken in de meeste gebieden van de groep en dit overtuigt ons ervan dat het Strategisch Plan het concurrentievermogen van Esprit op lange termijn zal herstellen. Wij blijven volledig toegewijd en gericht op de uitvoering van het plan.”

Samenvatting

Omzet 8,32 Hongkong dollar
Nettowinst 61 miljoen Hongkong dollar
Brutowinstmargo 52,5 procent

Beeld: Esprit, Facebook Esprit

Kapitaalinjectie van ‘enkele miljoenen’ voor Supertrash

Modebedrijf Supertrash ontvangt een kapitaalinjectie om te ontkomen aan liquiditeitsnood. De investering bedraagt ‘enkele miljoenen’, die betaald wordT door een groep mode-investeerders. Dat bevestigt oprichtster en CEO Olcay Gulsen aan Quote.

Volgens de oprichtster was er in het afgelopen jaar sprake van een liquiditeitsprobleem. Dat kwam voornamelijk door een mislukte overstap naar een andere bank. “We hadden onze huisbank ingewisseld voor een buitenlandse bank omdat we dachten met een andere betaalmethode, de Letter of Credit, beter internationaal overweg te kunnen,” licht de onderneemster toe aan Quote. Vaak biedt zo’n ‘letter’ meer zekerheid voor ex- en importeurs bij buitenlandse transacties. Maar dat ‘bleek helaas niet het geval’.

Het bedrag wordt voor ‘ongeveer de helft’ betaald door Gulsen zelf, die daarmee het grootste deel van de aandelen van haar eigen bedrijf behoudt.

Kapitaalinjectie van ‘enkele miljoenen’ voor Supertrash

Mode-investeerders pompen ‘enkele miljoenen’ in Supertrash

De resultaten van 2015 zijn nog niet bekend, maar volgens bronnen zouden de omzetten in de kledingwinkels teruglopen als gevolg van de implementatie van het duurdere concept ST.Studio. Gulsen stelt dat daar niets van waar is. “Het klopt wel dat ST.Studio nog niet winstgevend is, maar we zijn pas één jaar bezig,” zegt ze tegen Quote. Supertrash behaalt volgens Gulsen ‘miljoenen aan omzet´ met een winst van 12 procent. Het probleem zat ‘puur bij de funding’.

Toch waren er grote veranderingen in boekjaar 2015. Zo werd het hoofdkantoor in de Bijlmer verkocht aan een zakenpartner, voor zo’n 1,1 miljoen euro. Ook werd het aangrenzende pand met onder meer showrooms op de markt gezet. Na de lancering van ST. Studio in februari 2016 nam oprichtster Olcay Gulsen ook afscheid van de zeskoppige directie. Volgens Gulsen was de organisatiestructuur en werkwijze te traditioneel voor zo’n jong en modern bedrijf. Daarom moest de structuur platter en de lijnen korter, ‘zoals online spelers werken’.

Tevens zijn er verschillende winkels van Supertrash gesloten, onder meer in Haarlem en in Amsterdam. In het pand aan de Amsterdamse Leidsestraat zal Calvin Klein zich vestigen. Gulsen erkent aan Quote dat het geen goede locatie meer is, ‘omdat er vooral kaas- en ijswinkels zitten tegenwoordig’. “We kijken inmiddels naar enkele nieuwe ‘urban’ locaties waar we minder huur hoeven te betalen.”

Beeld: Facebook Supertrash

Costes ziet winst verviervoudigen en The Sting zit nog in het rood

Kledingketen Costes heeft een positief jaar achter de rug. De winst van het zusje van The Sting vervierdubbelde in een jaar tijd. The Sting zelf rapporteerde nog een verlies, maar dat was wel bijna de helft van het verlies uit 2014. Dat blijkt uit de jaarrekeningen van 2015, die zijn ingediend.

Costes rapporteerde een winst van zo’n 845.000 euro. Dat is vier keer zoveel als in 2014, toen de winst nog uitkwam op een bedrag van circa 205.000 euro. De omzet van Costes bedroeg 29,2 miljoen euro, tegenover 21,6 miljoen euro een jaar eerder. Het bedrijfsresultaat kwam uit op 1,7 miljoen euro, terwijl dat in 2014 nog 895.000 euro was.

Costes ziet winst verviervoudigen en The Sting zit nog in het rood

The Sting boekt verlies van 5,8 miljoen euro in 2015

The Sting doet het minder goed. De winkelketen boekt nog steeds verlies, namelijk 5,8 miljoen euro. Daarentegen is het verlies wel minder groot dan vorig jaar, toen stond de keten 9 miljoen euro in het rood.

De omzet van The Sting kwam uit op 218 miljoen euro, terwijl dat een jaar geleden nog 230 miljoen was. Nederland is daarbij de meest omzetgenererende markt met een omzet van 185 miljoen euro. Duitsland en Groot-Brittannië rapporteerden omzetten van respectievelijk 11,4 miljoen euro en 10,9 miljoen euro. Dat is in beide landen minder dan een jaar geleden; toen boekten de landen nog 17 miljoen euro en 11,3 miljoen euro aan omzet. Ook de Belgische markt rapporteerde minder omzet; 11,4 miljoen euro tegenover 17,1 miljoen euro in 2014. De verliezen van The Sting waren vooral het gevolg van de lancering van de webshop en de sluitingen van verliesgevende winkels in Groot-Brittannië en Duitsland, waar 6 miljoen euro werd afgeschreven. Het kostte de keten ook 5 miljoen aan ontslagen en het afkopen van huurcontracten.

In een vooruitblik op de jaarcijfers liet The Sting-eigenaar Herman Franzen al aan het FD weten dat er in het nieuwe jaar (2016) een voorlopige winst van 4 miljoen euro voor The Sting wordt verwacht. Dankzij de winst wil hij 20 miljoen euro investeren in nieuwe en bestaande Sting-winkels. Inmiddels zijn alle Nederlandse winkels winstgevend, liet CFO Roger van Biljouw in hetzelfde artikel weten.

Costes ziet winst verviervoudigen en The Sting zit nog in het rood

Inmiddels ligt er een groeiplan waarbij de omzet van 250 miljoen euro in 3 jaar door moet groeien naar 400 miljoen euro. De modegroep gaat de huidige winkels een opfrisbeurt geven. De keten heeft nu 86 winkels, waarvan 55 in Nederland. “Tussen eind 2015 en 2019 worden alle winkels verbouwd. Daarna hebben ze 15 tot 20 procent meer omzet,” aldus Franzen.

”The Sting boekt 4 miljoen euro winst in 2016”

In het nieuwe jaar wordt er ook hard gewerkt aan de lanceringen van nieuwe winkelketens. Begin februari werd bekend dat The Sting in het najaar 7 winkels gaat openen onder de naam Distrikt Nørrebro, naar het gelijknamige merk dat al bij de kledingketen verkocht wordt. De nieuwe keten verkoopt ‘basic kleding, maar ook van het soort dat je naar je werk aan kunt’.

Tevens wordt Costes uitgebreid met de nieuwe mannenketen Costes Men en zullen er ook gecombineerde Costes-winkels open gaan. De gewone Costes-filialen moeten dit jaar groeien van 23 naar 40 vestigingen. Daarna zullen er nog maximaal 10 geopend worden.

Beeld: Facebook The Sting

The North Face Nederland gaat zelfstandig verder

Na 32 jaar heeft The North Face de samenwerking met CJ Agencies beëindigd. In Nederland gaat het sportlabel nu verder onder eigen organisatie. Voor de groothandeldistributie, de verkoop en marketing krijgt het outdoormerk eigen Nederlandse teams.

Het besluit om de samenwerking te stoppen is genomen ‘in een ambitie om dichterbij de Nederlandse consument te komen’. Het outdoormerk kiest voor de nieuwe strategie als onderdeel van de ’key city approach’, waarbij het inzet op Amsterdam als een van de belangrijke steden. Op deze manier hoopt The North Face de relatie met belangrijke partners te versterken en hen, en het merk, te helpen in Nederland significant te groeien.

Jonas Andersson, country manager van The North Face Scandinavië en Benelux: "Deze nieuwe opzet zorgt ervoor dat al onze afdelingen dichter op de regio zitten. Deze structuur helpt The North Face om zich te manifesteren als het leidende outdoormerk in Nederland. Ik wil mijn zeer grote dank uitspreken naar Keesjan Veth en zijn team voor hun fantastische werk en toewijding aan het merk de afgelopen 32 jaar. De resultaten spreken voor zich, en ik wens hen allen het beste voor de toekomst."

The North Face, een merk van VF Corporation, werd in 1966 opgericht met als doel het ondersteunen van avontuurlijke buitensporters in alle weersomstandigheden. Producten van The North Face zijn wereldwijd verkrijgbaar bij gespecialiseerde (buiten)sportwinkels. Het hoofdkantoor bevindt zich in Californië (Verenigde Staten).

Vorige week presenteerde moederbedrijf VF Corp de jaarcijfers. Lees ook: VF Corporation: omzet blijft gelijk in 2016

Beeld: Facebook The North Face Europe

Minder winst voor Van de Velde in 2016

In 2016 zag Van de Velde de gerapporteerde geconsolideerde omzet met 1,1 procent dalen van 209 miljoen euro naar 206,6 miljoen euro. Op vergelijkbare basis groeide de geconsolideerde omzet maar licht, van 206,7 miljoen euro naar 206,8 miljoen euro (1,2 procent bij constante wisselkoersen). Dat meldt het moederbedrijf van lingerielabels als Marie-Jo in het jaarverslag.

Geen tijd om het hele artikel te lezen? Scroll naar beneden voor een samenvatting.

De omzet in groothandel steeg op vergelijkbare basis met 4,4 procent. Er werd vooral groei gerapporteerd in lingerie en badgoed. De voororders groeiden, maar de nabestellingen stagneerden echter wel. Bij constante wisselkoersen ligt de groei op 5 procent, wat voornamelijk is toe te schrijven aan de daling van de Britse pond.

De retail zag de omzet dalen met maar liefst 15,6 procent en met 3,7 procent bij constante wisselkoersen. Van de Velde heeft nog steeds last van de slechte markt in de Verenigde staten, waar de retailomzet met 20,2 procent daalde als gevolg van winkelsluitingen. Na wisselkoerscorrecties kwam de Amerikaanse omzet uit op een daling van 29,7 procent en na effect van sluitingen op 29,9 procent. De retailomzet in Europa steeg overigens wel met 3,7 procent bij constante wisselkoersen. Na effect van sluitingen van verlieslatende winkels kwam de retailomzet uit op een stijging van 1,7 procent en na effect van wisselkoersen op een daling van 5,1 procent.

Van de Velde ziet omzet met 1,1 procent dalen in 2016

Wil je weten wat Van de Velde voorgaande boekjaren voor resultaten noteerde? Bekijk dan de omzet- en winstontwikkeling van de lingeriegroep door de jaren heen.

Amerikaanse retail drukt jaarcijfers 2016 Van de Velde

Het REBITDA stijgt op vergelijkbare basis met 2,6 procent van 60,4 miljoen euro naar 62 miljoen euro. De gerapporteerde geconsolideerde REBITDA bedraagt 61,9 miljoen eurp en ligt daarmee op hetzelfde niveau als vorig jaar. Dat is volgens Van de Velde toe te schrijven aan verschillende factoren. Ten eerste stijgt de gerealiseerde brutomarge door een stabiele omzetgroei in groothandel. Daarnaast zijn de stijgende vaste kosten vooral het gevolg van de ‘verkoop ondersteunende kosten’ zoals vertegenwoordigers, klantenprogramma’s en marketing. Als derde punt wijst de lingeriefabrikant op de kosten die nodig waren voor de versterking in e-commerce, ICT en opleidingen. Als laatste gaf Van de Velde ook veel geld uit aan rekrutering en management, als gevolg van de wijzigingen in het directiecomité. De winst is daarmee ondanks de lagere omzet op hetzelfde niveau als vorig jaar.

De groepswinst daalde in een jaar tijd met 18 procent naar 33,6 miljoen euro. Vorig jaar rapporteerde de lingeriefabrikant nog 41 miljoen euro winst. Ook daalde de kaspositie met bijna 10 miljoen naar 18,5 miljoen euro. Het dividend dat wordt voorgesteld bedraagt 3,50 euro per aandeel waarvan 1,35 euro al is uitbetaald als interim dividend.

Van de Velde bleef vaag over de vooruitzichten voor 2017. “Het resultaat van 2016 werd neergezet in een uitdagende context, en ook 2017 brengt de nodige uitdagingen met zich mee,” zei het lingeriebedrijf bij de publicatie van de jaarcijfers.

Samenvatting

Omzet 206,6 miljoen euro
Winst 33,6 miljoen euro
Groothandelomzet
Retailomzet

Beeld: Prima Donna website

Personeel demonstreert in C&A Damrak

Het personeel van C&A heeft actie gevoerd in de C&A-winkel aan het Damrak. Ze demonstreerden afgelopen zaterdag samen met diverse kamerleden, gemeenteraadsleden en vakbond FNV voor een betere CAO.

De demonstranten lieten ballonnen op in de winkel, met meer dan 500 nieuwjaarswenskaarten, die ondertekend waren door de werknemers. Hiermee roept het personeel C&A op een ‘contract voor respect’ af te sluiten met vakbond FNV Handel. Lang konden ze niet blijven; de demonstranten werden door de beveiliging de winkel uitgewerkt.

Zowel de werknemers als de bond willen dat C&A ‘daad bij het woord voegt’. Ellen van der Zwan, die werkt op de afdeling planning/logistiek van het C&A-distributiecentrum: “Al die tijd wilde C&A ons sussen met de woorden 'er wordt naar jullie geluisterd'. Maar C&A heeft gewoon zijn handtekening gezet onder een cao waarmee we nu nóg slechter af zijn.”

Recentelijk bereikten werkgevers die aangesloten waren bij de cao van de Vereniging Grootwinkelbedrijven Textiel (VGT) een akkoord over de cao VGT met vakbonden CNV en RMU. Alleen FNV Handel tekende het cao-akkoord niet, die ‘10.000 werknemers in hun hemd laat staan’. “Een loonsverhoging van 1 procent plus de halvering van de zondagtoeslag vergroot hun inkomensachterstand, want sinds 2008 blijven de lonen ruim 13 procent achter op de inflatie. Ik vind dat respectloos naar de werknemers toe,” aldus Niels Suijker, bestuurder bij FNV Handel.

Suijker: “C&A kan, als één van de grootste, het verschil maken en zijn medewerkers het loon geven dat zij verdienen. Het enige dat zij vragen is dat C&A met ons betere afspraken maakt voor hen. Het "contract voor respect" is een aanvulling op de VGT-cao, waarmee C&A bewijst dat het wel degelijk de inzet van de werknemers op waarde schat.”

Het personeel voert al langer actie voor een betere CAO. In november schreven de medewerkers van het distributiecentrum in Lisse een open brief naar de directie: "Al 8 jaar is er geen nieuwe CAO afgesloten en krijgen wij als C&A personeel al 8 jaar geen enkele structurele cao-loonsverhoging meer," schrijft het personeel, de uitzondering van de 1 procent schaalverhoging in 2010 erbij vermeldend. "Het feit dat wij al vele jaren stil staan en alles duurder is geworden heeft ertoe geleid dat wij met zijn allen fors hebben ingeleverd."

C&A is samen met Claudia Sträter, Miss Etam, Hunkemöller, Peek & Cloppenburg, Primark en WE aangesloten bij de cao van de Vereniging Grootwinkelbedrijven Textiel (VGT). Deze cao geldt voor circa 10.000 medewerkers. Bij C&A werken zo’n 4.000 medewerkers.

Beeld: FashionUnited

VF Corporation: omzet blijft gelijk in 2016

VF Corporation, moederbedrijf van onder andere Vans, Lee en The North Face, rapporteert dat het de omzet in het financiële jaar 2016 noch zag stijgen, noch zag dalen. De totale omzet van het Amerikaanse bedrijf kwam neer op 12 miljard dollar (11,3 miljard euro). Ook in Q4 was geen sprake van een substantiële verandering, en bleef de omzet met 3,3 miljard dollar (3,1 miljard euro) nagenoeg gelijk aan die van een jaar eerder

In tegenstelling tot de omzet, zag VF Corporation het bedrijfsresultaat wel teruglopen in het vierde kwartaal van 2016. Het bedrijf rapporteerde een bedrag van 509 miljoen dollar (478, 1 miljoen dollar), wat een daling van 5 procent ten opzichte van een jaar eerder inhoudt. Wanneer het jaar in zijn geheel wordt beschouwd, daalde het bedrijfsresultaat met 6 procent tot een bedrag van 1,7 miljard dollar (1,6 miljard euro).

VF Corporation: omzet blijft gelijk in 2016

Alleen ‘Imagewear’ en ‘Outdoor & Action Sports’ groeien in 2016

Enkel de bedrijfstakken Imagewear en Outdoor & Action Sports hebben in het afgelopen boekjaar een hogere omzet weten te realiseren. Outdoor & Action Sports, dat onder andere merken als Eastpak, Timberland en Vans bevat, rapporteerde een omzet van 7,5 miljard dollar (7 miljard euro): 2 procent meer dan in 2015. Imagewear, met merken als Majestic en Wrangler Workwear, zag de omzet eveneens met 2 procent stijgen. Hierdoor kwam het totaal uit op een bedrag van 1,1 miljard dollar (1 miljard euro).

In de Outdoor categorie liet Vans de sterkste groei zien, met een omzet die 6 procent hoger lag dan in het voorgaande jaar. The North Face zag de jaaromzet met 2 procent teruglopen, en Timberland boekte een lichte omzetstijging van 1 procent.

De omzet van de categorie Jeanswear bleef dit jaar steken op 2,7 miljard dollar (2,5 miljard euro), wat 2 procent lager is dan in 2015. Echter, de grootste klap kwam voor Nautica, dat als enige merk onder de categorie Sportswear valt. Dit merk noteerde een omzet van 536 miljoen dollar (503 miljoen euro), wat een negatief verschil van 16 procent inhoudt in vergelijking met het voorgaande financiële jaar.

VF Corporation ziet internationale omzet toenemen in 2016

De internationale omzet van VF Corporation, goed voor 37 procent van het totaal, maakte in 2016 wel een groei door. De omzet uit andere landen steeg met 4 procent. In Europa ging het om een stijging van 5 procent, in Azië-Pacific bedroeg de stijging 4 procent en in de regio Amerika (afgezien van de Verenigde Staten) 2 procent.

Ook de B2C omzet maakte een positieve ontwikkeling door, en lag dit jaar 8 procent hoger dan een jaar eerder. Deze bedrijfstak draagt voor 28 procent bij aan de omzet van het bedrijf.

VF Corporation: omzet blijft gelijk in 2016

Lichte omzetgroei verwacht voor 2017

CEO Steve Rendle spreekt van roerige tijden voor de industrie waarin VF Corporation werkt: “De snelheid waarmee dingen veranderen in onze industrie en in het consumentenlandschap in het algemeen wordt alsmaar hoger. Dankzij de opleving van technologie en innovatie op alle gebieden van ons leven, verandert de manier waarop consumenten winkelen en hebben zij hogere verwachtingen van onze merken. We moeten dus flexibeler worden en nog meer gefocust op de klant om te kunnen blijven concurreren in deze veranderende markt.”

In een vooruitblik op het financiële boekjaar dat inmiddels van start is gegaan, meldt het bedrijf dat het een lichte omzetgroei verwacht, hoewel veranderingen in de wisselkoersen deze groei hoogstwaarschijnlijk zullen temperen. Kijkend naar de verschillende productcategorieën van VF Corporation, wordt verwacht dat alleen de categorie Outdoor & Action Sports in 2017 een groei zal rapporteren. Voor de andere bedrijfstakken voorspelt VF Corporation een lage, eencijferige daling. Wel wordt verwacht dat, net als in het voorbije jaar, de internationale omzet zal blijven groeien. Daarnaast heeft het bedrijf hoge verwachtingen voor de B2C omzet, die een flinke impuls zal moeten krijgen met het openen van ongeveer 50 nieuwe winkels.

Beeld: Vans Facebook, Timberland Facebook en Wrangler Facebook

10 procent hogere omzet voor Björn Borg in 2016

2016 was een goed jaar voor Björn Borg. Het Zweedse merk sloot het vierde kwartaal, dat liep van 1 oktober tot 31 december, af met een omzet van 171,4 miljoen Zweedse kroon (18,1 miljoen euro): een stijging van 12,3 procent ten opzichte van Q4 in 2015. Ook over het hele financiële jaar gezien, maakte het sportmerk een groei door. De totale jaaromzet kwam neer op een bedrag van 631,6 miljoen Zweedse kroon (66,9 miljoen euro), wat 10 procent meer was dan in het voorgaande jaar.

10 procent hogere omzet voor Björn Borg in 2016

Björn Borg ziet winst groeien in 2016

Evenals de omzet maakte ook de winst van Björn Borg in het laatste kwartaal groei door. Het bedrijfsresultaat in het vierde kwartaal groeide van 14,6 miljoen Zweedse kroon (1,5 miljoen euro) in 2015 tot 21,4 miljoen Zweedse kroon (2,3 miljoen euro) dit jaar. Netto kwam de winst neer op 7,3 miljoen Zweedse kroon (0,8 miljoen euro) vorig jaar en 17,9 miljoen Zweedse kroon (1,9 miljoen euro) een jaar later. Gezien over het volledige boekjaar, rapporteerde Björn Borg een bedrijfsresultaat van 64,2 miljoen Zweedse kroon (6,8 miljoen euro), in vergelijking met 58,6 miljoen Zweedse kroon (6,2 miljoen euro) in het voorgaande jaar. De nettowinst groeide in het afgelopen jaar van 41,6 miljoen Zweedse kroon (4,4 miljoen euro) tot 46,9 miljoen Zweedse kroon (5 miljoen euro).

Groei in alle landen behalve Noorwegen en België

Björn Borg deed het in 2016 behalve in thuisland Zweden met name goed in Nederland, Finland en Groot-Brittannië. In deze landen boekte het bedrijf naar eigen zeggen “goede tot zeer goede” groei. In Noorwegen en België waren de resultaten van het bedrijf minder positief: hier zag het sportmerk de omzet namelijk teruglopen. Kijkend naar de verschillende productcategorieën, maakten enkel ondergoed (12 procent) en schoenen (8 procent) een stijging door. De omzet uit kleding, bleef gelijk aan die van een jaar eerder, en de omzet uit tassen, brillen en parfums daalde.

De groothandelsomzet van Björn Borg steeg met 36 procent tot 320,8 miljoen Zweedse kroon (34 miljoen euro). Met name ondergoed en schoenen zorgden voor een sterke groei. Ook de opbrengst uit de eigen retail van het merk groeide, en kwam neer op 145 miljoen Zweedse kroon (15,3 miljoen euro). Zowel de e-commerce als de fysieke winkels van het merk droegen hieraan bij.

10 procent hogere omzet voor Björn Borg in 2016

Björn Borg-CEO: “Dit vierde kwartaal was één van de beste ooit”

Henrik Bunge, CEO van Björn Borg, kijk op 2016 terug als een “sterk jaar”. Hoewel het bedrijf de verkoopdoelstelling uit het zogenaamde Northern Star plan dat eind 2014 van start ging tot dusver niet heeft waargemaakt, heeft het bedrijf juist wel beter dan gepland gepresteerd op het vlak van bedrijfsresultaten. Met name over de resultaten in het laatste kwartaal van het boekjaar, is de CEO zeer tevreden: “We sloten het jaar af met een vierde kwartaal dat één van de beste ooit is voor het bedrijf, en ik ben persoonlijk vooral erg blij met de goede prestaties van onze kleding, welke in deze periode de verkoopcijfers met 30 procent zag stijgen. Daarnaast zien we een opkomende trend voor Performance Underwear.” Een andere belangrijke gebeurtenis die de CEO aankaart, is de overname van de Baseline Group, tot voor kort distributeur in de Benelux. Met deze stap hoopt het bedrijf de verdere internationalisering the stimuleren. Vooruitkijkend, stelt Bunge het volgende: “Het doel voor 2017 is om onszelf te blijven verbeteren op de meest belangrijke punten, het bedrijfsresultaat verder te laten stijgen en hogere verkoopcijfers te realiseren dan in het jaar dat we nu hebben afgesloten.”

Beeld: Björn Borg Facebook