(advertentie)
(advertentie)
Action opent distributiecentrum in Duitsland

Winkelketen Action heeft voor het eerst een distributiecentrum geopend in Duitsland. Het centrum bevindt zich in Biblis, nabij Mannheim en Frankfurt, en gaat de markten Duitsland, Oostenrijk en een deel van Frankrijk bedienen.

Het pand heeft een oppervlakte van 85.000 vierkante meter en werd onlangs geopend door Action-CEO Sander van der Laan. Het distributiecentrum zorgt voor 800 nieuwe banen, waarvan 80 procent vast. De logistiek wordt uitbesteed aan logistiek dienstverlener Fiege.

De opening van een nieuw distributiecentrum is in lijn met de flinke uitbreiding die de Nederlandse keten plant in Duitsland. Vorig jaar werden er in het land al 60 nieuwe winkels geopend. Het totaal staat daarmee nu op 150 filialen en daar moeten er dit jaar nog eens 30 bij komen. “Gelet op de grootte en bevolkingsdichtheid is Duitsland één van de belangrijkste landen waarop wij komende jaren onze groeistrategie zullen richten,” liet Van der Laan tijdens de opening weten, melden diverse media.

Action is in 2016 niet alleen in Duitsland gegroeid. In totaal opende de keten 197 nieuwe winkels in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg en Oostenrijk. De omzet kwam in dat jaar 6,9 procent hoger uit op 2,7 miljard euro.

Het is niet het eerste distributiecentrum buiten Nederland voor Action. De discounter opende ruim een jaar geleden een 70.000 vierkante meter groot centrum in Frankrijk, vlakbij Parijs.

Beeld: Action Facebook

De Franse zakenman Bernard Arnault hoeft niet langer te vrezen voor vervolging in België. Het Openbaar Ministerie in Brussel heeft besloten niet langer te onderzoeken of de eigenaar van LVMH zich schuldig maakt aan domiciliefraude, nadat hij instemde met een schikking. Dat melden verschillende media.

De 68-jarige Arnault kwam in 2012 in het nieuws nadat de Belgische justitie een zaak had geopend naar de eigenaar van luxemerken als Louis Vuitton, Fendi en Bulgari vanwege mogelijke fraude bij zijn poging de Belgische nationaliteit aan te vragen. Justitie vroeg zich af of Arnault vaak genoeg in België verbleef om daar aanspraak op te maken.

Het onderzoek ging tevens in op Arnault’s kapitaalverhoging van 2,9 miljard euro in zijn Belgische bedrijf Pilinvest. Het Brusselse parket beschikte daarbij over genoeg elementen om over te gaan op strafonderzoek. Ook door dat onderzoek is nu een streep gezet.

Welk bedrag met de schikking gemoeid is, is niet bekend. De instemming met de schikking houdt geen schuldbekentenis in. Arnault heeft de Belgische nationaliteit bovendien nooit verworven. Hij trok zijn aanvraag eerder al in nadat het in thuisland Frankrijk voor ophef zorgde.

Louis Vuitton wil fabriek openen in de Verenigde Staten

Louis Vuitton is van plan een fabriek te openen in de Verenigde Staten om te voldoen aan de toenemende vraag naar de producten van het Franse luxemerk in het land. Dat liet CEO Michael Burke weten tegenover Bloomberg.

Volgens Burke wordt momenteel onderhandeld over de mogelijkheid voor een Amerikaanse fabriek, maar verdere details wilde hij niet geven. Bernard Arnault, voorzitter van moederbedrijf LVMH, noemde afgelopen januari al eens de mogelijkheid tot de opening van een Louis Vuitton-fabriek in Texas of Carolina.

Burke maakte verder bekend waarschijnlijk ook een tweede fabriek te openen in Frankrijk en de productieplaats in Portugal uit te breiden.

De grotere vraag naar items van Louis Vuitton is volgens Bloomberg in lijn met de wereldwijd groeiende vraag naar luxegoederen. Eerder werd verwacht dat de vraag nog enige tijd zou uitblijven door de economische crisis in China en terreurdreiging in Europa. Ook LVMH overtrof die verwachtingen en rapporteerde in het eerste kwartaal van het huidige boekjaar een omzetstijging van 15 procent. Die stijging is deels ook te danken aan de benoeming van creatief directeur Nicolas Ghesquière, die het merk Louis Vuitton heeft versterkt.

Beeld: Louis Vuitton Facebook

Mannenmodemerk Twinlife maakt doorstart

Het Nederlandse mannenmodemerk Twinlife, onderdeel van het bedrijf New Kids Fashion BV dat eerder deze maand failliet werd verklaard, maakt een doorstart. Dat heeft het merk laten weten in een persbericht. Roel Vermeulen van Scotch & Soda en de al met Twinlife verweven partijen Dirk de Broekert en investeringsfonds Tinseltown Investments gaan verder met het merk.

Naast aandeelhouder zal Vermeulen ook de nieuwe algemeen directeur van Twinlife worden. Hij heeft naar eigen zeggen vertrouwen in de toekomst van het modemerk. “Ik zie een gemotiveerd jong Twinlife team, dat de laatste twee seizoenen al haar vruchten plukt van de vernieuwde collecties en de nauwere samenwerking met klanten. Belangrijk is nu dat wij het vertrouwen kunnen waarmaken dat onze klanten en consumenten al meer dan twintig jaar in ons hebben,” stelt hij.

Ondanks het faillissement bleef Twinlife de afgelopen weken volledig operationeel. Hoewel het label onder druk stond door het faillissement van V&D, liet het het laatste jaar weer groei zien. “Dit vormt een goede basis om een succesvolle doorstart te bewerkstelligen,” zo luidt het persbericht. De focus ligt volgens Vermeulen, die voorheen als international sales manager bij Scotch & Soda werkte, nu vooral van de positionering van Twinlife in binnen- en buitenland. Het merk zal aanwezig zijn op de beurzen Panorama in Berlijn en de Modefabriek in Amsterdam.

Begin deze maand werden de twee kinderkledingmerken Jottum en Cakewalk van New Kids Fashion BV failliet verklaard. Twinlife werd ook door het faillissement getroffen.

Mannenmodemerk Twinlife werd in 1996 opgericht. Naast herenmode, die casual maar toch sportief is, biedt het label ook de jongere Twinlife Boys collectie. Twinlife is met zo’n 1.500 verkooppunten actief in Europa. Naast Nederland heeft het merk shop in shops in België, Duitsland, Italië, Spanje, Portugal, Griekenland, Hongarije, Oekraïne en Tsjechië.

Beeld: Twinlife Facebook

Oost-Europese retailers genieten een goed Q1, Brexit treft noordelijke landen

ANALYSERetailers in Oost-Europa - met name in Roemenië en Bulgarije - hebben in de eerste drie maanden van dit jaar een aanzienlijke groei genoten, terwijl meer volwassen markten als Groot-Brittannië en de noordelijke landen hun kledingverkopen hebben zien dalen. In Nederland verkocht de modedetailhandel flink meer ten opzichte van het eerste kwartaal van 2016, terwijl Belgische retailers het aantal verkopen zagen teruglopen.

FashionUnited Business Intelligence heeft gekeken naar de jaarlijkse evolutie van de verkoop van textiel, kleding, schoenen en lederwaren in gespecialiseerde winkels over het eerste kwartaal van 2017. Enkele van de redenen van deze verschuiving: de schaduw van de Brexit en een wereldwijde vertraging van de economie. Het veranderende gedrag van consumenten is de belangrijkste drijfveer.

Wat gebeurde er in Q1 waardoor de Europese kledingverkopen stabiliseerden?

Om te beginnen was, en is, de algemene economie in de eurozone aan het groeien op een matige snelheid. Deze economie steeg in de drie maanden tot aan maart 2017 met 0,5 procent per kwartaal, hetzelfde tempo als de vorige periode en in lijn met de marktverwachtingen. Hoewel met een bescheiden snelheid, beginnen Europese markten vroege tekenen van een economische ommekeer te melden, wat zich vertaalt in het feit dat consumenten bereid zijn meer te besteden. Dat benadrukt een macro-trends expert die FashionUnited raadpleegde. Gegevens van Trading Economics laten zien dat het BBP in het eerste kwartaal van 2017 groeide in Spanje, Oostenrijk, België en Letland, maar daalde in Frankrijk en Litouwen.

Meer gunstige wisselkoersen werden aangedreven door een zwakkere pond, een lagere euro en ook een meer robuuste online aanwezigheid droeg langzaam maar standvastig bij aan deze trend. Meer betaalbare sterling-prijzen zorgden voor een groei van de vraag naar Britse merken.

Oost-Europese landen als Estland en Roemenië in het bijzonder lieten een jaarlijkse groei van ruim 70 procent zien in aankopen via smartphones, blijkt uit het ‘Online Retail Monitor - Q1 2017’ van Google en British Retail Consortium (BRC).

In Groot-Brittannië werden warenhuizen een populaire keuze voor overzeese consumenten op smartphones, met een stijging van 50 procent in het eerste kwartaal. “De (groei) wijst op het belang van retailers die hun online aanbod afstemmen op zowel traditionele browsers als mobiele platforms om klanten tevreden te houden. Smartphone-ready websites en snelle laadtijden zijn essentieel om de aandacht van consumenten vast te houden zoekopdrachten om te zetten in verkoop,” zei BRC-CEO Helen Dickinson.

Oost-Europese retailers genieten een goed Q1, Brexit treft noordelijke landen

Q1FY17 Groot-Brittannië gedreven door overzeese mobiele warenhuizen en zwakke pond

Deze honger naar Britse warenhuizen bereikte ook andere Europese landen als Estland, waar consumenten volgens het rapport van Google en BRC in het eerste kwartaal via smartphones op websites van Marks & Spencer, Debenhams en Selfridges zitten. Retailers die in het Baltische land actief zijn, hebben over het algemeen ook een groei in kledingverkopen gezien, namelijk 1,90 procent op jaarbasis.

Desondanks hadden Britse retailers last van lagere detailhandelsverkopen in de eerste drie maanden van 2017, omdat consumenten werden afgeschrikt door hogere prijzen. Het was de grootste daling in kwartaalomzetten sinds 2010, zo stelt The Guardian. In feite is de sterke daling een duidelijk teken dat een verdere daling in Groot-Brittannië onderweg is, stelt Andrews Sentance, een voormalig lid van de Bank of England’s Monetary Policy Committee.

Sentance zei in maart dat “deze laatste verkoopcijfers aantonen dat de post-Brexit stijging van het consumentengebruik tot een abrupt einde is gekomen”, waarschuwend voor vroege tekenen van een potentiële recessie die haar wortels in Groot-Brittannië heeft. Door FashionUnited Business Intelligence geanalyseerde gegevens laten een positieve ontwikkeling van kledingverkopen zien (+3,97 procent), waar de werkloosheid historisch laag was en inflatie op de een of andere manier beheerst bleef.

Oost-Europese retailers genieten een goed Q1, Brexit treft noordelijke landen

Maart: De maand waarin Europese retailers licht aan het einde van de tunnel zagen

Over het algemeen was maart de sterkste maand van het eerste kwartaal, met retailers in alle Europese landen die goede resultaten genoten. Uitzondering is België.

Zoals blijkt uit de data verzameld door FashionUnited Business Intelligence, was de retailomzet in maart 4 procent hoger op jaarbasis. Het verkoopvolume groeide met ongeveer 3 procent. Winkels in verkoop van schoenen, lederwaren en kleding boekten in maart een hogere omzet, met name te danken aan de goede weersomstandigheden. Dat was wel een duidelijke verandering vergeleken met dezelfde maand een jaar eerder. Het is de moeite waard nog eens te noemen dat in 2016 onvoorspelbaar weer werd geregistreerd, van januari tot en met december.

Nederland rapporteerde in de eerste drie maanden van 2017 een groeipercentage van het BBP van 0,4. Uit gegevens van het CBS blijkt bovendien dat de werkloosheid daalde naar 5,1 procent in april. Deze combinatie stimuleerde consumenten om te winkelen, waardoor de verkoop van kleding werd gestuwd. Het aantal verkopen in textiel, kleding, schoenen en lederwaren steeg in Nederland in het eerste kwartaal met 2,83 procent. Met name in maart verkocht de modedetailhandel flink meer, namelijk 11,7 procent.

Het effect van de Brexit bereikt Scandinavië

Hoewel de volledige impact van de Brexit op verschillende Europese economieën nog gezien moet worden, laten voorspellingen als die van Bertelsman Stiftung zien dat de economieën van Ierland, de Benelux-landen, Zweden en Duitsland het meest worden beïnvloed.

In het geval van de Scandinavische landen heeft Zweden een periode van verminderde consumentenbestedingen doorgemaakt, gezien de grotere economische onzekerheid. Vooruitkijkend wijzen economen erop dat de onzekerheid gegenereerd door de Brexit kan leiden tot minder optimistische economische vooruitzichten in Zweden, omdat Groot-Brittannië een van haar sterkste bondgenoten is op het gebied van handel en investering. Op nationaal niveau registreerde Zweden in februari de hoogste inflatie in vijf jaar (1,8 procent). Daarnaast tonen gegevens van Euromonitor dat consumentenprijzen in deze periode met 0,7 procent stegen door de hogere prijzen van kleding en andere basisartikelen.

Buurland Noorwegen zag ook een snelle stijging van prijzen binnen de woningmarkt, wat de toch al instabiele Noorse economie verzwakte. Het land heeft de afgelopen twee jaar een daling in de consumentenbestedingen gezien, omdat de prijzen van gas en olie fluctueerden.

De kaart toont de evolutie van de verkoop van textiel, kleding, schoenen en lederwaren in gespecialiseerde winkels over Q1FY17

Vertaald en bewerkt door Tessa Guntlisbergen.

Beeld: FashionUnited

Aandelen schoenenretailers vallen na berichten over deal Amazon en Nike

Naar verluidt zal Nike zijn schoenen gaan verkopen via Amazon, zo meldt Bloomberg. Het bericht is nog niet bevestigd door beide partijen, maar de aandelen van schoenenretailers daalden na het nieuws.

Zowel de aandelenmarkt in Amerika als Europa zag dalingen na het bericht over de deal. In Europa waren de aandelen van JD Sports met 4 procent gedaald en de aandelen van Sports Direct met 3.47 procent. In Amerika zag Foot Locker de aandelenprijs dalen met 11 procent, Finish Line met 5.9 procent en Dick’s Sporting Goods met 9 procent. De aandelen van Nike stegen met 1.8 procent. Amazon zag de aandelenprijs met 0.6 procent stijgen.

Nike zou graag de schoenen via Amazon verkopen om zo de verkoop van vervalsingen tegen te gaan. Wanneer een merk samenwerkt met Amazon, zoals bijvoorbeeld Patagonia en Victoria’s Secret, kan het bedrijf vervalsingen aanwijzen die vervolgens verwijderd worden van het platform. Daarnaast zou Nike beter de concurrentie aan kunnen gaan met Under Armour die al schoenen via de e-tailer verkoopt.

Beeld: Nike Facebook

‘Rode zool Louboutin kan geen beschermd handelsmerk zijn’

Louboutin heeft al verschillende rechtszaken gevoerd over de bekende rode zool van het merk. Inmiddels ligt een van deze zaken al enige tijd bij de Europese Unie, maar heeft een advocaat-generaal van het Hof van Justitie nu het advies gegeven dat ‘de rode schoenzool van merk Louboutin geen beschermd handelsmerk kan zijn’, zo meldt Reuters.

De zaak begon in 2012 toen VanHaren een schoen met rode zool ging verkopen. Louboutin zag dit als inbreuk op het merkrecht dus werd een rechtszaak gestart. VanHaren droeg echter meerdere redenen aan waarom Louboutin niet de rode zool als handelsmerk mag voeren volgens de wet. De zaak bleef onbeslist in Nederland en werd daarom verplaatst naar het Hof van Justitie van de Europese Unie. Daar geeft de advocaat-generaal nu het advies, dat overigens niet bindend is voor de beslissing van het hof, dat Louboutin de rode zool niet kan en mag monopoliseren.

Een definitieve uitspraak in de zaak wordt over enkele maanden gedaan.

Beeld: Christian Louboutin website

Farfetch zet sterker in op China dankzij deal met JD.com

JD.com heeft 397 miljoen dollar (355 miljoen euro) geïnvesteerd in luxe e-tailer Farfetch. Dankzij de deal krijgt de e-tailer met de techniek en logistiek van JD.com beter toegang tot de Chinese markt.

Farfetch krijgt toegang tot de logistiek, internet financiering, technologie en social media middelen waaronder een WeChat partnerschap van de Chinese retailer. JD.com krijgt daarentegen dankzij het partnerschap een luxe boost en toegang tot Farfetch’s leiderspositie in de luxe mode industrie.

José Neves, oprichter en CEO van Farfetch: “China is de een na grootste luxe markt ter wereld en we zijn verheugd om zo’n gerespecteerde partner te hebben waarmee we onze Chinese klanten kunnen aanspreken.”

Op dit moment heeft Farfetch al een goede voet aan de grond in China, het is partner van 200 luxemerken en 500 multibrand retailers. Het partnerschap ter versterking van de naamsbekendheid van Farfetch, aldus het persbericht.

JD.com wordt dankzij de investering een van de grootste aandeelhouders van Farfetch. Richard Liu, oprichter van JD.com en CEO, zal daarnaast ook bestuurslid worden van Farfetch.

Lees ook: Wie is farfetch?

Beeld: Farfetch Website

SMCP overweegt beursgang

SMCP overweegt een beursnotering op Euronext Paris. Het moederbedrijf van Sandro, Maje en Claudie Pierlot overweegt de beursgang voor het realiseren van verdere internationale groei en zichtbaarheid. Dat heeft de Franse modegroep, dat in handen is van de Chinese investeerder Shandong Ruyi, middels een persbericht bekendgemaakt.

In de statement benadrukt Shandong Ruyi dat zij zich blijft inzetten voor de continue ontwikkeling van SMCP. De Chinese investeerder “deelt de sterke mening dat een publieke notering de wereldwijde ontwikkeling en zichtbaarheid zou ondersteunen." De potentiële beursgang past volgens de Chinese groep ook bij SCMP's hogere doelen “de reis naar winstgevende groei en wereldwijde verspreiding van het Parijse chique stijl", aldus de verklaring.

SMCP mogelijk naar de beurs voor verdere groei

De mogelijke beursintroductie komt na goede bedrijfsresultaten. De verkoop van SMCP is in de afgelopen drie jaar bijna verdubbeld. In 2016 groeide de omzet van de groep met ‘het record percentage’ van 16,4 procent naar 786 miljoen euro. Het EBITDA kwam uit op 130 miljoen euro. Vooral buiten het thuisland werd grote groei gerealiseerd: in 2016 was 54 procent van de omzet afkomstig uit andere landen dan Frankrijk. De grootste groei werd gerealiseerd in de Aziatisch-Pacifische regio, plus 45 procent. De landen in de Aziatisch-Pacifische regio genereerden in 2016 14 procent van de totale omzet.

SMCP overweegt beursgang

Ook e-commerce groeide behoorlijk in 2016. De omzet uit online verkoop steeg met 80 procent en maakt hierdoor 10 procent uit van de totale verkoop.

Waar in 2016 werd gewerkt aan het uitbreiden van Sandro, Maje en Claudie Pierlot als lifestyle merken door middel van expansie van accessoires, ligt de focus voor 2017 bij verdere wereldwijde expansie. Dat liet SMCP bij de onthulling van de jaarcijfers in maart al weten. Daniel Lalonde, CEO van de groep, zei toen: "We zijn toegewijd aan onze missie om Parisian chic wereldwijd te verspreiden, dankzij onze toegankelijke collectie van hoge kwaliteit en volledig on-trend. Dit jaar bevestigen de resultaten opnieuw de kracht van ons unieke business-model samen met de flexibiliteit en talent van onze teams. In 2017 versterken we onze positie onder de wereldwijde leiders in de toegankelijke luxe-industrie.

SMCP overweegt het aanbieden van een minderheidsaandeel bij Euronext Paris. Shandong Ruyi wil het meerderheidsbelang in de groep behouden.

Over SMCP

SMCP, het Franse moederbedrijf van de modemerken Sandro, Maje en Claudie Pierlot, is sinds oktober 2016 in handen van Chinese groep Shandong Ruyi.

Sandro en Maje werden in respectievelijk 1984 en 1998 opgericht door Evelyne Chétrite en Judith Milgrom. In 2007 voegden Frédéric Biousse en Elie Kouby zich erbij om de groei van de merken de ondersteunen. Twee jaar later werd Claudie Pierlot opgericht en werd de group SMCP gevormd. De modegroep ontving een kapitaalinjectie van Florac en L Capital, het investeringsfonds van LVMH die 65 procent van de groep in handen had totdat dit werd verkocht aan KKR.

SMCP heeft op dit moment meer dan 1200 verkooppunten in 36 landen wereldwijd en 4450 werknemers. De oprichters van de groep en KKR hebben beiden nog een minderheidsbelang in de modegroep.

Foto’s: SMCP website

Louis Vuitton is succesvol geweest in de eerste stappen tegen vervalsers op Amazon. 30 winkeleigenaren op Amazon hebben een verbod gekregen om zaken te doen terwijl het proces tussen Louis Vuitton en de ondernemers nog loopt. Het luxemerk startte eind mei een rechtszaak om de verkoop van vervalsingen tegen te gaan.

Via Amazon kunnen gebruikers een eigen ‘winkel’ openen. Louis Vuitton is een zaak gestart tegen 30 winkeleigenaren die producten verkopen met één of meerdere handelsmerken van het luxemerk. Louis Vuitton startte de zaak om niet alleen de verkoop van nepproducten te stoppen maar ook om ervoor te zorgen dat deze eigenaren niet de online winkel sluiten en een andere weer openen. In totaal heeft Louis Vuitton de winkels aangeklaagd voor 60 miljoen dollar (54 miljoen euro).

Vuitton zegt daarnaast dat de vervalsingen schade aanbrengen aan het imago van het merk. De consument zou het vertrouwen verliezen in de producten die daadwerkelijk door het merk gemaakt zijn, nu er zoveel vervalsingen zijn die ook bijvoorbeeld op Google hoog in de zoekresultaten staan.

Beeld: Louis Vuitton website