(advertentie)
(advertentie)
Hogere jaaromzet H&M ondanks dalende omzet in Q4

H&M heeft een wereldwijde omzet van 23 miljard euro genoteerd in boekjaar 2017, een stijging van vier procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In het vierde kwartaal zag de H&M groep de omzet dalen met 4 procent. Dat blijkt uit de financiële cijfers die de H&M groep heeft prijsgegeven.

De omzet van de groep inclusief btw steeg in het boekjaar 2017 met 4 procent tot 23,32 miljard euro. De omzet exclusief btw bedroeg 20,12 miljard euro.

In het vierde kwartaal van 2017, de periode van 1 september 2017 tot 30 november 2017, bedroeg de omzet inclusief btw 5,89 miljoen euro. De omzet exclusief btw bedroeg 5,07 miljoen euro, een daling van 4 procent ten opzichte van het vierde kwartaal vorig jaar.

Daling omzet door verschuiving sector

Dat de omzet in het vierde kwartaal aanzienlijk lager uitviel dan verwacht, wijdt H&M aan de fysieke winkels die minder bezoekers wisten te trekken, de voortdurende verschuiving in de sector, problemen in de productverdeling van het H&M-merk en het managementteam dat is versterkt. In totaal groeide de groep wel. De online verkoop en verkoop van andere merken van H&M bleven zich goed ontwikkelen.

H&M laat via een persbericht gepubliceerd op de corporate website weten dat het modebedrijf op de veranderende industrie inspeelt door fysieke en digitale winkels verder te integreren en dat het winkelportfolio van H&M geoptimaliseerd wordt. In andere woorden: de groep gaat zijn onlinepositie versterken, winkels die minder goed presteren worden gesloten en er zullen minder H&M-winkels geopend worden.

Het gaat om voorlopige cijfers, het volledige rapport zal gepubliceerd worden op 31 januari 2018.

H&M breidt samenwerkingsakkoord Alibaba uit

De Zweedse groep H&M maakte vandaag ook bekend dat de samenwerking met het Chinese Alibaba verder wordt uitgebreid. Monki, onderdeel van H&M groep, heeft sinds de lancering op Alibaba's Tmall een sterke ontwikkeling in China doorgemaakt. Dit wil de modegroep nu ook bewerkstelligen voor H&M en H&M Home. Er worden momenteel gesprekken gevoerd hoe de overige merken van H&M ook op het e-commerceplatform te lanceren. In de lente van 2018 wordt de eerste H&M-winkel op het b2c-platform Tmall gelanceerd.

Beeld: H&M

Jose Manuel Garcia Elias is aangesteld als de nieuwe vicepresident voor de divisie Bodywear & Sports van Esprit. Hij volgt in deze functie Ute Wethmar op.

Via LinkedIn leert FashionUnited dat Garcia Elias in augustus 2015 bij Esprit is begonnen in de rol van Global Category Manager voor de knit-afdeling. Sinds november dit jaar mag hij zich vicepresident Bodywear & Sports van het modebedrijf noemen. De Spaanse ontwerper rapporteert in die rol rechtstreeks aan Anja Schübeler-Dröse, Senior Vice President en hoofd van Esprit Women.

Ute Wethmar werkte zes jaar als Global Business Manager van de Esprit Kids-afdeling. In 2015 werd hij verantwoordelijk voor de Bodywear & Sports devisie.

Aan Textilwirtschaftliet het bedrijf weten dat Wethmar Esprit heeft verlaten om ‘nieuwe uitdagingen aan te gaan’.

Vanaf volgend jaar zullen Fashion 2 Wear en Meandco, beide actief in de private label markt, samen verder gaan. De twee bedrijven zullen onder de naam Fashion 2 Wear opereren vanaf 1 januari 2018.

“Door het samengaan ontstaat een van de grootste partijen in Nederland op het gebied van private label voor damesbovenkleding,” aldus het persbericht. Fashion 2 Wear werkt namelijk als leverancier van onder andere Miss Etam, C&A, Euroshoe en Bel&Bo onder private label. Private label houdt in dat producten worden geproduceerd door een bepaald bedrijf, maar door een ander bedrijf wordt uitgegeven onder de eigen naam. Meandco werkt onder andere met WE International, Adler en Liberty, maar brengt ook eigen merken uit genaamd &Co Woman en Saares.

”Partijen verwachten voordelen te behalen bij het doorlopend ontwikkelen van collecties, door het gevoerde inkoopbeleid alsmede door optimale inzet en goede doorlopende afspraken bij confectieateliers in Polen, Macedonië, Turkije en Marokko,” aldus het gezamenlijke persbericht. De samensmelting zal voor het personeel geen gevolgen hebben, zo melden de bedrijven. Wel zal Meandco in de loop van 2018 zich bij het kantoor van Fashion 2 Wear in Alphen aan den Rijn voegen.

6 belangrijke modetrends voor 2018

Nu 2017 op zijn einde loopt, zijn retailers en merken al bezig met het plannen van hun toekomstige voorraad. Genoeg trends deden hun intrede in 2017, maar wat zal 2018 brengen voor de mode industrie? Met de start van het nieuwe jaar al om de hoek, heeft FashionUnited UK samengewerkt met retail analyse bedrijf Edited om de top trend voorspellingen voor 2018 op een rij te zetten.

“2017 was een van de meest polariserende en gefragmenteerde jaren tot nu toe - of je kijkt naar politiek, actualiteiten of entertainment,” aldus Katie Smith, Retail Analyse en & Inzichten directeur bij Edited. “Deze trend zal in 2018 doorzetten in de mode industrie. Of het nu de over-the-top silhouetten uit de jaren 80 zijn waardoor mensen kunnen ontsnappen van de realiteit of juist het hele functionele kleden vanwege onze behoefte voor comfort, wat we zullen dragen zal tussen de extremen van het mode spectrum liggen.”

6 belangrijke modetrends voor 2018

#1 Vergrote functionaliteit - kleding voor elke dag en elke situatie

Consumenten vandaag de dag reizen steeds verder van huis, vanwege werk en plezier, terwijl ze in steeds drukkere en dichtbevolkte steden wonen. Tegelijkertijd hebben ze gevarieerde en flexibele professionele levens waardoor het makkelijker is om een balans te vinden met hun sociale leven. Terwijl er meer interesse is in de groeiende athleisure categorie, kleding over het algemeen, zal dit segment steeds meer technische eigenschappen en onderdelen bevatten omdat de consumenten zich steeds bewuster worden van de behoefte van hun lichaam.

“In 2018 zullen we meer merken zien die de druk van het moderne leven willen wegnemen door pasvorm en prestatie gerichte eigenschappen te verwerken in kleding, dat verder gaat dan activewear,” aldus Smith tegenover FashionUnited UK. “Dit zal ervoor zorgen dat kleding beter reageert op het weer, dat er beter mee gereisd kan worden en dat het hyper-veelzijdig is. Dit kan ook invloed hebben op zorg van de kleding na de aankoop en de diensten die daarin zijn verbonden.” Merken zoals Dockers, Levi’s en Uniqlo hebben allemaal hun huidige collectie uitgebreid de afgelopen jaren met veelzijdige en functionele items die gedragen kunnen worden van het kantoor naar de sportschool en zelfs tijdens het uitgaansleven.

6 belangrijke modetrends voor 2018

# 2 Meer duurzame en eco-vriendelijke merken - die nee zeggen tegen bont

Een toenemende groep onder consumenten toont interesse in hoe en waar hun producten zijn gemaakt en leggen druk op retailers en merken om verantwoordelijker te produceren en een ethische standpunt aan te nemen. Merken die een authentieke positie innemen betreft sociale en milieuproblemen zullen opvallen en makkelijker een connectie maken met millennials en Generatie Z dan de merken die dit niet doen. Nog iets specifieker: merken die belangrijke onderwerpen zoals bont en leer aanhalen zullen hoogstwaarschijnlijk volgend jaar steeds populairder worden.

Bijvoorbeeld toen luxe modehuis Gucci, een van de meest invloedrijke merken in de mode industrie, aankondigde dat het bont in de ban zou doen vanaf lente 2018 afgelopen oktober, applaudiseerde vele en andere merken volgden al snel. “In een wereld waar social media campagnes viraal kunnen gaan, zullen merken ontzettend goed nadenken over de impact die de producten hebben op het milieu en de sociale gevolgen ervan,” merkt Smith op, die verwacht dat meer luxe merken Gucci zullen volgen volgend jaar. “Consumenten zullen ook meer kennis verzamelen over duurzaam, vegan leer en alternatieven voor zijde.”

6 belangrijke modetrends voor 2018

#3 Alle aandacht voor de borsten

Het is geen geheim dat het tonen van huid een trend is geworden binnen de damesmode. Het afgelopen jaar hebben we nieuwe cropped stijlen gezien die meer een nadruk leggen op de buikspieren zowel als een verandering van de cold-shoulder trend naar de volledig ontblote schouders à la Brigitte Bardot. Volgend jaar draait het allemaal om de borsten, in navolging van herfst 2017 waar al de terugkeer van het korset als riem-detail te zien was, naast slogan t-shirts die motieven zoals watermeloenen of knipogende gezichten op de borsten hadden.

Deze vergrote focus op dit specifieke gedeelte van het vrouwelijk lichaam zal toenemen tijdens Spring 2018 nadat modehuizen zoals Alexander Wang, Helmut Lang en Fendi allemaal ontwerpen hebben gepresenteerd met bh’s verwerkt als outerwear over tops en jurken. Andere grote merken zoals Prada, Versace, Louis Vuitton en Dolce & Gabbana combineerde de populaire bralette met t-shirts en jurken of presenteerde het item alleen met high-waisted rokken.

“Naden aan de buitenkant, korset details en doorzichtige gedeeltes zullen de aandacht voor de buste alleen maar vergroten! De trend zal voor iedereen geschikt zijn” aldus Smith. “Het is klaar met de jaren dat iedereen een benadrukte vorm wil, de terugloop van de push-up bh is al zichtbaar.”

6 belangrijke modetrends voor 2018

#4 De terugkeer van occasionwear, geïnspireerd door de koninklijke bruiloft

De aanstaande bruiloft tussen prins Harry en Meghan Markle in 2018 zal de leidraad zijn als het gaat om gelegenheidskleding in de zomer. “Je kan verwachten dat retailers en de tijdschriften industrie volledig inspringen op het evenement in de aanloop naar mei en daarna veel commentaar leveren over de outfit van de bruid en de aanwezigen,” aldus Smith.

Een paar van de trends voor Zomer 2018 op het gebied van gelegenheidskleding zijn jurken met een assymetrische one-shoulder, hogere halslijnen, naast strapless jurken en grote bolstaande zomen. De ruches, die afgelopen zomer een grote rol speelden in de gelegenheidskleding, veranderen waarschijnlijk van chaotisch en all-over-the-place naar verschillende lagen op mouwen of rokken. Jumpsuits voor formele gelegenheden zullen komende zomer ook belangrijk zijn, maar zullen nog formeler en nog meer getailleerd zijn.

Belangrijke kleuren voor het trouwseizoen zullen zijn kauwgom roze, lavendel, geel zoals de zon en metallic. Grote statement oorbellen maken ook een comeback volgend jaar en zullen de look afmaken.

6 belangrijke modetrends voor 2018

#5 Geel voor iedereen

Millennial pink mag dan wel de ‘it’ kleur van 2017 zijn geweest, in 2018 draait alles om de kleur geel. De belangrijkste tint zal een lichtere variant zijn van neon geel terwijl consumenten op zoek zijn naar heldere en levendige kleuren om problemen in de wereld te vergeten tijdens deze politiek en sociaal onrustige tijden. Retailers doen er goed aan om sterke kleuren te gebruiken voor merchandising nu consumenten zoeken naar statement kleuren om hun garderobe helderder en vrolijker te maken.

“Deze trend is direct onder de invloed van street- en workwear,” aldus Smith. “Hippe merken zoals Off-White en Gosha Rubchinskiy hebben gebruik gemaakt van iconographie van straatborden in hun prints en kleding en Kanye West’s Yeezy lijn en Nike hebben ook verschillende referenties gemaakt. We zullen een steeds groter deel van dames en herenmode geel zien gebruiken in 2018, naast het gebruik van de kleur in branding en campagnes, iets dat we ook zagen bij millennial pink.

6 belangrijke modetrends voor 2018

#6 '80s/'90s-style - de nieuwe ‘must-have’ accessoire: heuptasjes

Belangrijke trends van de jaren 80 van de vorige eeuw hebben een sterke comeback gemaakt in de mode. Een tijd waarin mode en lifestyle beide snel en frivool was. Nu het wereldwijde politieke klimaat gefragmenteerd blijft, zijn consumenten op zoek naar een bepaald niveau van comfort en simpele tijden. “Nu millennials het kopen van huizen en het starten van gezinnen uitstellen, hebben ze een hoog besteedbaar inkomen wat doet denken aan het hedonisme van de jaren 80,” zegt Smith. “De jaren tachtig is een bepaalde vorm van escapisme van de harde realiteit van het leven.”

Trends die volgend jaar doorzetten zijn onder andere oversize ruiten op power suits, extreme details op de mouwen, asymmetrische zomen en een van de ‘must-have’ accessoires zal de super functionele heuptas zijn. De heuptas was al gespot tijdens de Spring/Summer 2018 catwalkshows, in formele en casual variaties. De casual items waren geïnspireerd op de klassieke heuptas uit de jaren tachtig, gezien bij Kenzo, Marc Jacobs en Balenciaga op de heupen of gekruist over het bovenlijf.

Formele heuptassen waren te zien bij Gucci, Givenchy en Kate Spade. Deze merken gaven de heuptas een update en gebruikte luxere materialen zoals leer om het een betere look te geven. “Ketting detail, metalen sloten en merklogo’s benadrukken nogmaals de luxe factor.”

Dit verhaal werd eerder al gepubliceerd op FashionUnited UK. Vertaling en bewerking: Caitlyn Terra.

Beeld credits: Homepage: Alexander Wang, Catwalkpictures / MadeME, Urban Outfitters / Shrimps AW17, Stylebop / Sies Marjan, Spring 18, Browns

Dockers AW17, Facebook - Uniqlo, website

Shrimps AW17, Stylebop - Stella McCartney AW17, Mytheresa.com

D&G SS18, Catwalkpictures - Prada SS18, Catwalkpictures - Alexander Wang AW17, Catwalkpictures

No21 Pre-Spring 18, Stylebop - Sies Marjan, Spring 18, Browns

Adam Lippes SS18, Farfetch - MadeME, Urban Outfitters - Alice Mccall SS18, Farfetch

Tommy Hilfiger AW17, Zalando - Prada AW17, website

Ganni heeft een aandeel van 51 procent verkocht aan private equity bedrijf L. Catterton. Het Deense merk wil met steun van de investeringsmaatschappij wereldwijd uitrollen.

CEO Nicolay Reffstrup tegenover Business of Fashion: “Ik had het gevoel dat we Ganni tot een punt hadden gebracht waar we op zoek moesten gaan naar een partner, en dat zou iemand zijn die kijkt naar waar wij goed in zijn en dat op internationale schaal uitvoert.” Reffstrup vervolgt met de reden waarom het merk een meerderheidsbelang heeft verkocht: “Een internationaal merk opbouwen vanuit Kopenhagen is moeilijk. We zijn nu op een bepaalde grootte dat het niet logisch was om te zoeken naar een basiskapitaal of een minderheidsinvestering; we hebben een partner nodig.”

L. Catterton is geen vreemde bij modemerken op het gebied van investeringen. Het bedrijf, dat onder andere LVMH en Group Arnault als aandeelhouders heeft, investeerde al eerder in Gant, SMCP en Giuseppe Zanotti.

Reffstrup vertelt aan BoF vooral de Verenigde Staten als een prioriteit te zien omdat het merk ‘extreem goed in de markt resoneert’. Op dit moment is het merk al in 20 markten verkrijgbaar.

VF Corporation, moederbedrijf van onder andere Wrangler, The North Face en Vans, heeft de nieuwe strategie voor duurzaam en verantwoordelijk ondernemen onthult. ‘Made for Change’, de naam van de strategie, focust zich op drie onderdelen.

“Respect voor mensen en de planeet is al geruime tijd een leidend principe voor VF, zeker tijdens het afgelopen decennium waarin we belangrijke stappen hebben genomen om milieu- en sociaal verantwoordelijk programma’s in onze gehele bedrijf wereldwijd op te nemen,” aldus Steve Rendle, CEO van VF Corporation. “We versnellen onze activiteiten bij VF door onze onvermoeibare focus op innovatie en operationele uitmuntendheid te combineren met verantwoordelijke bedrijfsvoering om betekenisvolle en langdurende verandering te stuwen.”

Een van de doelen van VF Corporation is het terugbrengen van de wereldwijde voetafdruk van het bedrijf met 50 procent. Hieronder valt de productie en bedrijfsvoering van boerderij tot de voordeur van de klant. Dit doel wil het bedrijf behaald hebben in 2030. Daarnaast wil VF in 2025 het leven van een miljoen textielarbeiders en lokale gemeenschapsleden ‘meetbaar veranderen’ tegen het jaar van 2025. Als laatste wil het bedrijf een reductie van 35 procent van de impact die de productie van de belangrijkste elementen van de items heeft op het milieu.

De doelen zijn onderverdeeld in drie focusgebieden waarvoor VF Corporation specifieke plannen van actie heeft gemaakt. Het eerste gebied is circulaire business modellen “VF zal de commercialisering van circulaire business modellen blijven nastreven zodat het de impact op het milieu kan verkleinen terwijl nieuwe groei mogelijkheden gecreëerd worden.” Onder de noemer ‘scale for good’ vallen de doelen om de levens van textielarbeiders en hun omgeving te verbeteren. Hiervoor wil VF Corporation initiatieven opzetten voor gezondheid en voeding. Ook in dit focusgebied te vinden zijn de doelen om de uitstoot van broeikasgassen terug te dringen en het effect van de productie van materialen op het milieu. In het laatste focusgebied zegt VF Corporation ‘strategische investeringen, philantropische gifts en gerichte belangenbehartiging’ te doen om duurzame en verantwoorde producten makkelijker beschikbaar te maken.

Inditex: 2,3 miljard nettowinst na negen maanden

De omzetgroei van Inditex blijft nagenoeg stabiel, zo blijkt uit de gerapporteerde cijfers van de groep. De omzet nam in de eerste negen maanden toe met 10 procent. De winstgroei lag iets lager dan het percentage over de eerste zes maanden, 6 procent.

In totaal behaalde Inditex, moederbedrijf van onder andere Zara, Pull & Bear en Stradivarius, een omzet van 17,96 miljard euro. De nettowinst bedroeg 2,3 miljard euro dankzij een groei van 6 procent gedurende de eerste negen maanden van dit financiële boekjaar.

“De groep bereikte een sterk operationeel resultaat in de afgelopen periode. Het maakte verdere vordering met de wereldwijde uitrol van de volledig geïntegreerde winkel en online model,” aldus het persbericht. “Tegelijkertijd bleef de groep de strategie van het openen en renoveren van flagship winkels op ‘s werelds drukste winkelstraten doorzetten en eveneens de verkoopvloer te optimaliseren,” vervolgt de groep.

Omzetgroei Inditex zet door met 10 procent

Inditex is nu wereldwijd in 94 markten beschikbaar, online, offline of beiden. In de afgelopen negen maanden opende de groep 212 nieuwe winkels in 52 markten. In Europa werden 74 nieuwe winkels geopend, Amerika, zowel Noord-, Zuid- en Midden- zagen de winkelopeningen van 48 vestigingen en Azië plus de rest van de wereld kreeg 90 nieuwe winkels. Online bereikt Inditex nu 45 markten door de lancering van websites in India, Maleisië, Singapore, Thailand en Vietnam.

Gedurende de eerste negen maanden heeft Inditex same-day delivery in verschillende wereldsteden geïntroduceerd zoals Londen, Parijs, Madrid, Istanbul, Taipei en Shanghai. Next-day delivery is gedurende dit boekjaar gelanceerd in Spanje, Frankrijk, Groot-Brittannië, Polen, China en Zuid-Korea. Inditex werkt op dit moment ook aan de uitrol van geautomatiseerde afhaalpunten voor online bestelling in de winkels.

De tekenen voor het vierde kwartaal zijn positief, zo blijft uit de gerapporteerde cijfers. Vanaf de start van het kwartaal tot 11 december, vlak voordat het rapport gepubliceerd is, zag de omzet een groei van 13 procent in lokale wisselkoersen.

Beeld: Zara Facebook

Unibail-Rodamco komt met miljardenovername van concurrent Westfield

Het Nederlands-Franse vastgoedbedrijf Unibail-Rodamco neemt voor een bod van 21 miljard euro concurrent Westfield over. Dat maken de bedrijven dinsdag bekend. Met de overname wordt Unibail-Rodamco één van de grootste uitbaters van winkelcentra wereldwijd.

Het Australische Westfield bezit momenteel 35 winkelcentra, waarvan 33 in grote Amerikaanse steden. De overige twee Westfield-centra bevinden zich in Londen. Unibail-Rodamco zelf is goed voor 69 winkelcentra met een totale waarde van 43 miljard. In Nederland vallen onder meer Stadshart Amstelveen en het megaproject ‘The Mall of The Netherlands’ onder het beheer van Unibail-Rodamco. Gezamenlijk komen de vastgoedbeleggers uit op 61,1 miljard euro aan panden in 27 landen, die een bezoekersaantal trekken van 1,2 miljard mensen. Momenteel staat er voor nog eens 12 miljard euro aan winkelcentra op de planning, waaronder in Milaan en Parijs.

Christophe Cuvillier, de huidige topman van Unibail-Rodamco, zal de leiding krijgen over het nieuw te vormen bedrijf. “Wij zijn van mening dat deze transactie voor beide partijen een interessante kans biedt om resultaten te behalen die niet behaald zouden worden als we alleen zouden staan,” aldus Cuvillier in een persverklaring. “Het creëert een stevige basis voor groei in de toekomst. We kijken ernaar uit om de aandeelhouders van Westfield te verwelkomen als aandeelhouders in de nieuwe groep, en om van blijvende waarde te zijn voor ons huidige en toekomstige aandeelhouders.” Ook de Nederlander Jaap Tonckens, CFO bij Unibail-Rodamco, behoudt zijn post.

Beeld: Westfield Stratford City

Thuiswinkel: Online uitgaven kleding met 29 procent toegenomen

Nederlandse consumenten hebben in de eerste negen maanden 15,7 miljard euro online uitgegeven, zo is te zien in de Thuiswinkel Markt Monitor. Dit houdt in dat de online bestedingen in deze periode ten opzichte van vorig jaar met 14 procent zijn gestegen.

De voornaamste groei tijdens het derde kwartaal. was te zien bij Health & Beauty (57 procent), Food/Nearfood (47 procent) en Home & Garden (47 procent). In de categorie Schoenen & Personal Lifestyle was een bestedingstoename van 36 procent te zien en Kleding zag een groei van 29 procent. Het segment Schoenen & Personal Lifestyle zag de grootste groei in het aantal aankopen, 51 procent. Kledingaankopen werden online 28 procent vaker gedaan in deze periode.

In het derde kwartaal kocht zo’n 80 procent van de Nederlanders, vanaf 15 jaar, producten en diensten online. Dit komt neer op 11,12 miljoen consumenten. Het aantal online aankopen steeg met 21 procent naar 49,7 miljoen dat resulteerde in consumentenbestedingen van 5 miljard in deze periode. ”In de eerste drie kwartalen van 2017 zien we dat online groei flink doorzet. Dit komt door goede resultaten van zowel pure players als fysieke winkels die ook online producten en/of diensten verkopen,” aldus directeur van Thuiswinkel.org, Wijnand Jongen in een persbericht. In totaal werden online ruim 142 miljoen aankopen gedaan in de eerste negen maanden van 2017.

Thuiswinkel: Online uitgaven schoenen groeien met 36 procent

De verwachting voor het gehele jaar komt neer op 22,65 miljard euro. De bestedingen zouden met 14 procent ten opzichte van 2016 stijgen in 2017. In totaal zouden er ruim 201 miljoen online aankopen worden gedaan volgens de Thuiswinkel Markt Monitor. “Vooral aan de productenkant van Q4 verwacht ik een flinke stijging van 15 tot 20 procent,” aldus Jongen. “Vooral omdat consumenten dan hun sinterklaas- en kerstaankopen weer gaan doen. Hierbij spelen uit het buitenland overgewaaide (online)retailfeestdagen als Singles Day en het Black Friday-weekend een steeds grotere rol.” Jongen merkt hierbij op dat de aankopen voor de feestdagen steeds vroeger beginnen vanwege de speciale bovengenoemde retailfeestdagen: “Zo wordt het voor de consumenten wel heel aantrekkelijk om online te kopen.” Jongen vervolgt: “Als je daar het groeiende consumentenvertrouwen in en het gemak van online shoppen bij optelt, dan is het logisch dat de online bestedingen in de aanloop naar de feestdagenperiode weer significant toenemen dit jaar.”

Online aankopen via smartphone laat in het derde kwartaal van alle devices de grootste groei zien. In deze periode nam het percentage van consumenten dat minstens één keer een smartphone heeft gebruikt voor een aankoop met 6 procent toe naar 26 procent. Alsnog maken de aankopen via smartphone maar 8 procent uit van de totale online bestedingen. Aankopen via laptop, dekstop en tablet namen juist licht af met enkele procenten. Online consumenten maken nog het meeste gebruik van een laptop (44 procent), gevolgd door een desktop (31 procent). Wat betreft betalingsmethodes staat iDeal stip op één met 86 procent van de online kopers die minstens één keer gebruik heeft gemaakt van deze betalingswijze. De acceptgiro zag relatief de grootste daling in het derde kwartaal met 2 procent.

Beeld: Pexels

De zoektocht naar een investeerder is bij Diane von Fürstenberg begonnen, onthult het merk tegen WWD. Met behulp van een investeerder wil het merk een nieuwe expansie fase ingaan.

”Ik ga mijn bedrijf niet verkopen, maar de tijd is gekomen om het bedrijf het senior management te geven wat het verdient. We hebben besloten dat we waarschijnlijk een aandeel zullen verkopen,” aldus de ontwerper tegen WWD die later door een woordvoerder is bevestigd tegen FashionNetwork. “Gesprekken zijn nog steeds in de beginfase en tot dusver is nog geen deal rond bij het modemerk,” aldus de vertegenwoordiger.

Met het senior management waar Von Fürstenberg het overheeft, doelt de ontwerper op het gebrek aan een CEO de afgelopen jaren. “Het is nu het geval van de juiste en geschikte topmanager te vinden die het bedrijf kan leiden naar een nieuwe fase en het erfgoed kan samenvoegen,” aldus de vertegenwoordiger tegen FashionNetwork.