(advertentie)
R&S Retail wordt definitief FNG; Dieter Penninckx benoemd tot CEO

Het is officieel: R&S Retail wordt FNG Group. Ook is Dieter Penninckx goedgekeurd als nieuwe CEO. Dat is woensdag besloten tijdens de aandeelhoudersvergadering.

De voormalig CEO van R&S Retail, Rens van der Schoor, wordt de CFO van de nieuwe modegroep. De Raad van commissarissen wordt tevens aangevuld met retailspecialist Gino van Ossel en oprichter van AS Adventure Emiel Lathouwers, die momenteel beiden niet uitvoerende bestuurders zijn van FNG.

De naamsverandering is het gevolg van de omgekeerde overname van het Belgische FNG op R&S Retail vorig jaar. In maart 2016 werd bekend dat R&S Retail Group het Belgische FNG wilde overnemen . Dat bericht kwam nadat de bedrijven in januari van dat jaar al lieten weten de krachten te bundelen en intensiever samen te werken. In juli deed het bedrijf van Rens van der Schoor een officieel ruilbod, dat op 19 augustus afliep. Aandeelhouders van FNG Group konden hun aandelen inruilen voor R&S Retail-aandelen.Beiden bedrijven realiseren met de omgekeerde overname een gezamenlijke omzet van 500 miljoen euro.

Beeld: Brantano

Burberry zag de vergelijkbare omzet in het derde kwartaal van het lopende boekjaar met 3 procent stijgen, dankzij ‘uitzonderlijke’ vraag van toeristen en Britse consumenten naar de tassen en mode van het merk. Daarmee overtrof het Britse modehuis de verwachtingen van analisten, die een stijging van 2 procent hadden voorspeld. Als gevolg steeg de koers met bijna 2 procent.

Toeristen profiteerden tijdens de kerstperiode van een lage pond, waardoor de vergelijkbare omzet in de Britse thuismarkt met 40 procent steeg. Ook vermogende Britten gaven meer uit in Londen dan in het buitenland, denkt Burberry.

Volgens het modehuis nam de omzet ook toe in China en bespeurde het een verbetering in Hongkong, hoewel de vergelijkbare omzet daar nog bleef dalen. Daarnaast toonde Frankrijk ook tekenen van herstel, ondanks zwakte in de rest van Europa. De Noord-Amerikaanse markt bleef onstabiel.

De retailomzet steeg met 4 procent naar 735 miljoen pond (848 miljoen euro), met veel vraag naar de mode en tassen van het merk. Volgens CEO en creatief directeur Christopher Bailey was er ‘grote vraag’ naar nieuwe producten’ en reageerde het publiek erg goed op de nieuwe promotiefilm van het merk. Bailey wordt in juli als CEO vervangen door Marco Gobbetti, waarna hij zich weer op zijn rol als creatief directeur kan concentreren.

Burberry verwacht voor het lopende boekjaar een brutowinst in lijn met marktverwachtingen, oftewel ongeveer 440 miljoen pond.

Zalando passeert omzetgrens van 1 miljard euro in Q4

Internetgigant Zalando heeft voor het eerst in één kwartaal voor ruim 1 miljard euro verkocht. De omzet groeide in het vierde kwartaal van het fiscale jaar 2016 naar schatting met een kwart naar 1,09 miljard euro. Dat blijkt uit voorlopige cijfers die het Duitse concern naar buiten bracht.

Het aangepast bedrijfresultaat komt volgens Zalando uit tussen de 81 miljoen en 104 miljoen euro. Daarmee komt de totale omzet voor het boekjaar naar verwachting uit op 3,6 miljard euro, een stijging van tussen de 25 en 26 procent ten opzichte van 2015. De e-tailer rekent bovendien op een bedrijfsresultaat van 202 miljoen tot 225 miljoen euro.

”We hebben 2016 succesvol volbracht. Voor de eerste keer doorbraken we de miljard euro omzetbarrière in één kwartaal, een duidelijk resultaat van onze klantgerichtheid,” aldus mede-CEO Rubin Ritter in een persverklaring. “We zullen ons blijven richten op groei en investeringen in een steeds betere consumentenervaring in al onze markten.”

In Nederland startte Zalando in het vierde kwartaal onder andere met de personal shopping service Zalon en ook introduceerde de webwinkel de ’Zalando haalt op’-service. Het bedrijf kondigde verder aan na Frankrijk en Italië binnenkort ook een warenhuis in Zweden te gaan openen.

Op 1 maart publiceert Zalando de definitieve resultaten over het vierde kwartaal en het gehele boekjaar 2016.

Beeld: Zalando

Giorgio Armani boekt omzetdaling van 5 procent in FY2016

In het afgelopen boekjaar daalde de netto-omzet van Giorgio Armani met 5 procent. Ook fiscaal jaar 2017 zal ‘gecompliceerd’ zijn voor het bedrijf. Dat liet de gelijknamige oprichter weten na afloop van de catwalkshow in Milaan tijdens Milan Fashion Week (Men’s).

“Het afgelopen jaar was gecompliceerd, voor ons en voor anderen, en zal ook in het volgende jaar zo zijn,” zei de 82-jarige oprichter. Hij voegde eraan toe dat het modebedrijf ‘heel veel cash’ heeft, maar gaf daar verder geen uitleg over. Volgens Armani heeft de mode-industrie nog een paar jaar nodig om weer op het vorige omzetniveau te komen.

De Giorgio Armani Group rapporteerde een omzetstijging van 4,5 procent tot 2,65 miljard euro in 2015. Daarmee is het bedrijf het op één na grootste modebedrijf na Prada, die in hetzelfde jaar een omzet van 3,55 miljard euro rapporteerde. In 2014 steeg de omzet met 16 procent, waaruit blijkt dat Giorgio Armani ook last heeft van de economische situatie in China, aanslagen en het teruglopende toerisme en de lokale moeilijke omstandigheden.

Het bedrijf is opgericht in 1975 en wordt gezien als een goede kandidaat voor de beursgang.

Beeld: Facebook Giorgio Armani

Hugo Boss rekent op laagste verwachtingen voor FY2016

De resultaten in het vierde kwartaal zijn al een stuk beter, maar voor het volledige boekjaar zullen de resultaten van Hugo Boss vergelijkbaar zijn met de laagste verwachtingen. Het merk wijt de voorlopige cijfers aan de ‘moeilijke marktomstandigheden’.

De jaaromzet zal naar verwachting uitkomen op 2,6 miljard euro. Dat betekent een daling van 4 procent of 2 procent bij wisselkoerscorrecties. De groep verwacht dat de operationele winst beter zal zijn. De winstdaling zal uitkomen tussen de 17 en 23 procent in november.

Volgens de voorlopige cijfers zal de groepsomzet in het vierde kwartaal met 1 procent dalen met wisselkoerscorrecties. Dat komt neer op een omzet van 725 miljoen euro, oftewel een daling van 3 procent ten opzichte van de omzet een jaar eerder.

In Europa steeg de omzet in het vierde kwartaal met 2 procent bij lokale valuta, vooral dankzij robuuste groei in de Verenigde Staten. De omzet in Duitsland nam ook toe, al zei Hugo Boss niet met welke percentages. In de Verenigde Staten daalde de omzet met 14 procent in lokale valuta. De Aziatische omzet steeg echter met 5 procent. In China werd een stijging van 20 procent bij lokale valuta gerapporteerd bij een gelijkblijvend aantal winkels. Retail steeg met 4 procent in lokale valuta en daalde met 3 procent bij een gelijkblijvend aantal winkels. In de groothandel daalde de omzet met 13 procent in lokale valuta.

“De resultaten van het vierde kwartaal onderstrepen dat we op het juiste spoor zitten,” zegt CEO Mark Langer. “In China hebben we de turnaround in de tweede helft van het jaar afgerond. In Europa hebben we ons staande gehouden in moeilijke marktomstandigheden. We gaan op intensieve manier door met het implementeren van de strategische plannen, zoals gepresenteerd in november. We zijn ervan overtuigd dat dit ons in staat stelt om terug te keren naar een duurzame en winstgevende groei.”

Beeld: Facebook Hugo Boss

De voorgenomen fusie van het Italiaanse Luxottica en het Franse Essilor zal resulteren in de creatie van een wereldleider op het gebied van brillen.

Volgens Reuters zullen de twee bedrijven de fusie ter waarde van 46 miljard euro vandaag bekendmaken. Luxottica is met eigen merken als Ray Ban en Oakley en merken onder licentie als Chanel, Prada en Armani de grootste brillenmaker ter wereld, terwijl Essilor de grootste fabrikant van oogheelkundige lenzen is.

Volgens een bron van Reuters zal Leonardo Del Vecchio, de oprichter van Luxottica, een aandeel van 31 procent in het nieuwe bedrijf nemen via zijn familieholding Delfin. Daarmee wordt hij de grootste aandeelhouder in de gefuseerde groep.

Met een marktwaarde van ongeveer 24 miljard euro is Luxottica niet veel groter dan Essilor, dat 22 miljard euro waard is. Samen zijn de twee bedrijven goed voor ongeveer 46 miljard euro. De gecombineerde omzet van de twee bedrijven bedroeg in 2015 bijna 16 miljard euro, met samen ongeveer 140.000 personeel in dienst.

Volgens een tweede bron van Reuters zal het hoofdkantoor van het gefuseerde bedrijf in Parijs gevestigd zijn, met een beursnotering op de beurs in Parijs.

Volgens een rapportage van de Financial Times wordt Del Vecchio uitvoerend voorzitter van het nieuwe bedrijf, terwijl Essilor voorzitter en CEO Hubert Sagnieres als uitvoerend vice-voorzitter zal fungeren.

Adverteren binnenkort ook mogelijk via Instagram Stories

Bedrijven kunnen binnenkort ook gaan adverteren via Instagram Stories. De nieuwste functie van het sociale medium werd in augustus vorig jaar gelanceerd, en laat gebruikers korte filmpjes en foto’s delen die na 24 uur automatisch verdwijnen. Binnenkort kunnen bedrijven full screen advertenties via dit onderdeel van de app laten zien.

”In de vijf maanden die Stories nu bestaat, heeft de functie een sterke groei doorgemaakt,” laat Instagram weten op de website. “Inmiddels gebruiken elke dag meer dan 150 miljoen Instagrammers de functie.” Uit data van Instagram blijkt maar liefst 70 procent van alle Instagram-gebruikers ten minste één bedrijf volgt via de app, en één op de drie meest bekeken video’s is gemaakt door een bedrijf. De cijfers illustreren volgens Instagram dat consumenten vaak geïnteresseerd zijn in content die is gemaakt door bedrijven.

Voordat de functie voor alle bedrijven toegankelijk wordt gemaakt, voert Instagram eerst een test uit met ongeveer 30 bedrijven, waaronder Airbnb, Nike, Netflix en Maybelline New York. Wanneer de tests succesvol zijn afgerond, zal de nieuwe functie wereldwijd worden uitgerold.

Beeld: Instagram

Aziatische investeerder neemt Fornarina over

Het Italiaanse modemerk Fornarina is sinds kort in Aziatische handen. Volgens diverse Italiaanse media is het in Hong Kong gevestigde Bright Fame Holdings, onderdeel van de People Group, sinds november 2016 eigenaar van het volledige bedrijf.

Fornarina, tot voor kort onderdeel van Fornarina Spa, is nu onderdeel van Fornarina Srl: een bedrijf opgericht door de People Group. Het bedrijf zal in thuisland Italië gevestigd blijven, en zal onder leiding staan van de Italiaanse CEO Mauro Gabrielli.

”Fornarina maakt ons portfolio diverser en biedt veel internationaal potentieel,” liet vice president van Bright Fame Holdings weten. “Onze partners zullen kunnen profiteren van onze expertise op het gebied van design, productie en internationale sales, welke ons authenticiteit en een sterk merk-DNA verlenen.”

Onder de nieuwe eigenaar zal de focus voor Fornarina liggen op denim, kleding en schoenen. “We kijken ernaar uit met Fornarina een nieuwe generatie zelfbewuste consumenten aan te spreken, en zullen alles doen om Fornarina’s potentieel optimaal te benutten,” aldus Tina Liu, directeur van de People Group.

De onderhandelingen tussen Fornarina en haar nieuwe Aziatische eigenaar hebben een groot gedeelte van 2016 in beslag genomen. De overname volgt op een aantal jaar waarin Fornarina het financieel moeilijk had, doordat maar geen akkoord kon worden bereikt met diverse schuldeisers. Aan het eind van 2014 werd dat akkoord toch bereikt, en kon het bedrijf zich naast het aflossen van de schuld ook weer richten op de commerciële activiteiten.

Nu de koop door de People Group rond is, kan Fornarina zich aansluiten bij het rijtje merken dat in de afgelopen tijd in Aziatische handen viel. Zo werd het Britse Aquascutum eind vorig jaar overgenomen door de Chinese Randong Ruyi Group: dezelfde partij die enkele maanden eerder ook meerderheidsaandeelhouder werd van het Franse SMCP.

Beeld: Fornarina Facebook

Fast Retailing, het moederbedrijf van modeketen Uniqlo, boekte in het eerste kwartaal van het lopende boekjaar een winststijging van 45 procent dankzij de gunstige effecten van lagere prijzen in de Japanse thuismarkt en mondiale kostenbesparingen.

De nettowinst bedroeg 69,7 miljard yen (573 miljoen euro), terwijl de omzet met 1,6 procent steeg naar 528,8 miljard yen (4,35 miljard euro). De groei van 3,4 procent in de Japanse thuismarkt compenseerde voor de daling van 0,2 procent in internationale markten. De daling werd veroorzaakt door het ongebruikelijke warme weer in september en oktober, aldus Fast Retailing. Toen het weer in november kouder werd, ‘nam de vergelijkbare omzet weer toe’. In totaal daalde de vergelijkbare omzet met 5 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

In 2015 trachtte Fast Retailing de prijzen te verhogen, maar zag de omzet als gevolg daarvan dalen. In een persconferentie zei financieel topman Takeshi Okazaki dat Japanse consumenten ‘erg gevoelig zijn voor prijzen’. “We hebben iedere dag betaalbare stukken aangeboden om hun vertrouwen terug te winnen,” aldus Okazaki.

Fast Retailing verwacht voor het lopende boekjaar een forse omzet in Azië, waaronder in Japan, China, Zuid-Korea en Zuid-Oost Azië - en bevestigde zijn verwachting voor een ruime verdubbeling van de nettowinst naar 100 miljoen yen en een omzetstijging van bijna 4 procent naar 1,85 biljoen yen.

Asos ziet omzet 36 procent stijgen in Q1

De retailomzet van Asos bedroeg in het eerste kwartaal van 2017 605,6 miljoen pond (696,4 miljoen euro), wat neerkomt op een stijging van 36 procent en 30 procent bij wisselkoerscorrecties. Vorig jaar was de omzet nog 444,3 miljoen pond (510,2 miljoen euro).

De totale retailomzet steeg met 36 procent en 30 procent bij wisselkoerscorrecties tot 605,7 miljoen pond. De omzet in thuisland Verenigd Koninkrijk steeg met 18 procent (met en zonder correcties) tot 244 miljoen pond. De internationale sale rapporteerde een stijging van maar liefst 36 procent, of 30 procent met correcties. De omzet steeg tot 361,7 miljoen pond.

In Europa werd een omzet van 165,8 miljoen pond geboekt, wat neerkomt op een stijging van 49 procent of 38 procent met wisselkoerscorrecties. In de regio ‘Rest van de wereld’ kwam de omzet uit op 113,2 miljoen pond, wat een stijging van 46 procent of 44 procent met correcties betekent. De Amerikaanse retailomzet steeg het meest met 66 procent tot 82,7 miljoen pond. Met wisselkoerscorrecties kwam de stijging uit op 42 procent. De totale groepsomzet steeg met 36 procent (30 procent met correcties) tot 621,3 miljoen pond.

In het laatste kwartaal kwamen er 25 procent meer actieve klanten bij, ook nam de gemiddelde waarde per order to met 2 procent. Het gemiddelde aantal orders steeg met 6 procent. In totaal werden er 15,5 miljoen orders verscheept, wat neerkomt op 35 procent.

CEO Nick Beighton laat weten: “Na de recordomzet in het Cyber weekend en de kerstperiode ben ik blij om een sterke start te melden voor het jaar. Een 50 procent toename van de internationale omzet is een geweldige prestatie. De groei van de Engelse markt van 18 procent was ook een sterk resultaat op een meer promotionele markt. Met de omzetstijging van 25 tot 30 procent die we nu verwachten voor het komende jaar versnellen we onze investering in de infrastructuur om de groei aan te kunnen. Asos is er klaar voor om aan de ambities op lange termijn te kunnen voldoen, als resultaat van het harde werken en de toewijding van het team.“

Beeld: Asos