Overzicht: dit was de eerste FashionUnited Business Intelligence serie

Mode is een altijd-veranderende industrie. Bedrijven die de wereldwijde modeindustrie domineren moeten gelijke tred houden met of liever nog inspelen op veranderingen. In de omgeving waarin de currurentie moordend is, zijn business analyses en marktonderzoek must-have tools. FashionUnited nam de grootste bedrijven wereldwijd in de kleding- en modeindustrie onder de loep en analyseerde interne en externe data om belangrijke trends en ontwikkelingen te signaleren.

Een terugblik op de 14 afleveringen van de serie gebaseerd op FashionUnited’s unieke Business Intelligence Top100 Index. Hieronder highlights en meer.

Aflevering 2: Hoe Under Armour Adidas overtreft en Nike gaat inhalen

Overzicht: dit was de eerste FashionUnited Business Intelligence serie Terwijl veel moderetailers de omzetcijfers in het afgelopen jaar zagen dalen door het warme winterweer of andere oorzaken zoals de sterke dollar, heeft Under Armour de omzet in 2015 juist sterk zien stijgen.

Hoe Under Armour uitgegroeid is tot het sportmerk dat de komende vijf jaar in de gaten gehouden moet worden? Lees het hier. Geen tijd om het hele artikel te lezen? Deze infographic laat de verwachte marktwaarde voor de komende jaren zien.

Aflevering 4: Is H&M echt zo ‘groen’ als het lijkt?

Overzicht: dit was de eerste FashionUnited Business Intelligence serie Als er één bedrijf is dat veel moeite doet om te laten zien dat duurzaamheid hoog in het vaandel staat, is het wel de Zweedse fast fashion gigant H&M wel. Naast het inzamelen van kleding die niet meer wordt gebruikt voor de ‘Close the Loop’ campagne, heeft de Zweede fast fashionketen bijvoorbeeld ook de duurzame Conscious lijn. In augustus 2015 werd de Global Change Award in het leven geroepen door de H&M Conscious Foundation: de Zweedse modeketen looft 1 miljoen euro voor de beste innovatieve, duurzame idee te vinden.

Is H&M echt zo groen en duurzaam als het bedrijf ons wil doen geloven, of gaat het hier om een marketing strategie die slim inspeelt op de populariteit van duurzame producten? Klik hier voor het antwoord.

Aflevering 8: Waar zal Hermès staan in 2020?

Overzicht: dit was de eerste FashionUnited Business Intelligence serie Het Franse modehuis Hermès wordt in de pers niet altijd even positief belicht. Toch gaat het goed met het bedrijf en hoeven aandeelhouders niet in te zitten over de negatieve publiciteit. Zowel het imago als de verkoopcijfers van het bedrijf geven namelijk geen enkele reden tot zorgen. Het tegenovergestelde lijkt juist waar te zijn. In 2015 zag de Hermès Group de geconsolideerde omzet met 18 procent stijgen tot 4.481 miljoen euro. Bij constante wisselkoersen kwam de stijging uit op meer dan 8 procent.

De aanhoudende groei maakt Hermès erg interessant voor investeerders. Luxeconcern LVMH kocht bijvoorbeeld nog meer aandelen van het luxebedrijf in 2013. LVMH, Dior en Groupe Arnault hebben verklaard dat ze de komende vijf jaar geen nieuwe aandelen in Hermès zullen kopen, wat goed nieuws is voor de familie Hermès. Tegelijkertijd roept dit de vraag op: hoe zal het bedrijf zich de komende vijf jaar ontwikkelen? En wat kan worden gezegd over de positie van de familie Hermès in 2020? FashionUnited onderzocht het .

Aflevering 9: Wat staat de Yoox Net-A-Porter Group te wachten?

Overzicht: dit was de eerste FashionUnited Business Intelligence serie Yoox en Net-A-Porter fuseerden in oktober 2015. Onlang rapporteerde de Yoox Net-a-porter group voor het eerst de gecombineerde omzetcijfers voor 2015, waaruit bleek dat de groep in alle markten erop vooruit ging . De groepsomzet steeg met 30,9 procent naar 1,7 miljard euro (+21 procent tegen constante wisselkoersen).

FashionUnited voorspelde al dat de modegroep in zijn geheel profijt zou hebben van de fusie. Lees hier onze analyse uit november 2015, waarin we beide bedrijven bestudeerde om te kijken hoe de toekomst eruit ziet voor de groep. Of bekijk de 20-seconden-versie.

Aflevering 10: De jaarlijkse Victoria’s Secret modeshow: Geniet ervan zolang het kan

Overzicht: dit was de eerste FashionUnited Business Intelligence serie Victoria’s Secret, het Amerikaanse lingeriemerk Victoria’s Secret werd in 1977 opgericht door Roy Raymond in San Francisco, eindigde op nummer 5 in de top 10 meest populaire modemerken van 2015. De eerste editie van de jaarlijkse modeshow vond plaats in 1995, en inmiddels is het evenement uitgegroeid tot een van de grootste en meest uitbundige modeshows van het jaar.

Maar zal de Victoria’s Secret show de aandacht van het publiek vast weten te houden in de komende jaren? Lees hier alles over uitgaven en inkomsten van het spektakel. Benieuwd naar de voorspelling, maar geen tijd om het hele verhaal te lezen? Klik hier voor de 1-seconde versie: de illustratie geeft je het antwoord.

Lees ook de andere afleveringen uit de serie

Aflevering 1: Inditex: Amancio Ortega wordt in 2017 de rijkste miljardair ter wereld

Aflevering 3: Waarom Christian Dior en LVMH de luxe-industrie domineren

Aflevering 5: Marks & Spencer: Mode versus Food

Aflevering 6: Hoe realistisch is het doel van Fast Retailing voor 2020?

Aflevering 7: Zal de terugkeer van TK Maxx in de Benelux een succes worden?

Aflevering 11: Geek-chic of seksbom: de verschillen tussen Gucci's Alessandro Michele en Tom Ford

Aflevering 12: Kan Gap het imago 'basic' merk nog van zich afschudden?

Aflevering 13: Hoe een vleugje verfijning Prada een zonnige toekomst kan brengen

Aflevering 14: Hoe Michael Kors zijn huidige richting kan veranderen

Top 100 Index en meer business Intelligence

Wil je complete Top100 index bekijken of ben je op zoek naar andere modedata- en analyses? Klik hier om naar de FashionUnited Business Intelligence pagina te gaan.

Geïnteresseerd in het laatste artikel gebaseerd op onze unieke business intelligence? Lees dan: Kan ‘Primania’ het ontbreken van een Primark-webshop compenseren?

Fotocredit: Dreamstime


 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN