(advertentie)
(advertentie)
Tropenmuseum zoomt in op Afrikaanse mode

Het Tropenmuseum in Amsterdam besteedt in de nieuwe tentoonstelling Fashion Cities Africa aandacht aan vier Afrikaanse mode-steden. Het modebeeld in Casablanca, Johannesburg, Lagos en Nairobi worden uitgelicht.

“Mode is hot in Afrika, maar dé Afrikaanse mode bestaat niet,” aldus het persbericht. “In verschillende steden bestaan diverse bloeiende mode scènes.” In de tentoonstelling zijn onder andere stukken opgenomen van The Sartists uit Johannesburg, Said Mahrouf uit Casablanca die afgelopen januari zijn collectie toonde tijdens Amsterdam Fashion Week en Maki Oh uit Lagos. Door middel van mode-items, persoonlijke verhalen, foto’s en films wordt door ontwerpers, retailers en stylisten vertelt over de verschillende stijlen in de Afrikaanse steden.

Ook verschillende Nederlandse modebedrijven zoals Daily Paper, Karim Adduchi, DoruNsimba en Lady Africa hebben bijgedragen aan de tentoonstelling.

Fashion Cities Africa is vanaf 6 oktober te zien in het Tropenmuseum in Amsterdam.

Beeld: Chris Saunders/Het Tropenmuseum

Virgil Abloh ontwerpt kostuums voor New York City Ballet

Virgil Abloh, de ontwerper achter streetwear label Off-White, gaat kostuums ontwerpen voor de dansers van het New York City Ballet. Hij doet dat samen met Monse’s creatief directeurs Fernando Garcia en Laura Kim en enkele andere ontwerpers. De creaties worden tijdens het jaarlijkse Fall Gala getoond, liet het dansgezelschap dinsdag weten.

Abloh werkt samen met de 18-jarige choreograaf Gianna Reisen en kleedt de dansers van haar opvoering. Fernando Garcia en Laura Kim voorzien hoofddanseres Lauren Lovette van een kostuum en Diane von Furstenberg-ontwerper Jonathan Saunders kleedt soloist Troy Schumacher. De Japanse couturier Tsumori Chisato ontwerpt een kostuum voor soloist Justin Peck. Het Fall Gala, dat wordt gepresenteerd door Sarah Jessica Parker, vindt plaats op 28 september. Het wordt voor de zesde keer op rij georganiseerd.

Met deze stap verbreedt Abloh zijn werk buiten de modeindustrie opnieuw. Eerder deze maand werd al bekend dat de uit Chicago afkomstige designer een brillencollectie gaat ontwerpen met Warby Parker. Daarnaast werkte Abloh, die zijn carrière begon als architect, onlangs samen met Ikea voor het ontwerpen van een nieuwe versie van de bekende Frakta-tas.

Vorig jaar was de Belgische modeontwerper Dries van Noten één van de designers die kostuums voor het New York City Ballet ontwierp. Dat deed hij samen met couturiers Narciso Rodriguez, Jason Wu en Rosie Assoulin. Eerder maakten ook grote namen als Stella McCartney, Carolina Herrera, Alexander McQueen, Olivier Theyskens en Valentino Garavani dansoutfits voor het New York City Ballet.

Beeld: New York City Ballet Facebook

De documentaire over modehuis Maison Margiela gaat 22 oktober in première in het Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam. Het merk heeft gekozen om ‘We Margiela’ in wereldpremière te laten gaan in het Rotterdamse museum omdat twintig jaar geleden het modehuis daar de eerste tentoonstelling hield.

In de documentaire vertelt mede-oprichter Jenny Meirens en het creatieve team achter het modehuis voor het eerst het verhaal van de ontstaansgeschiedenis van het merk. Voor de documentaire zijn ‘diepgaande interviews gehouden en wordt er uniek archiefmateriaal getoond.’ De filmmakers, het Rotterdamse mint film office, zijn op zoek gegaan naar de impact van Maison Margiela op de huidige modewereld.

Na de première in Rotterdam zal de film vervolgens getoond worden in het ModeMuseum in Antwerpen op 23 oktober en 10 Corso Como in Milaan op 26 oktober. Het tonen van de film is een onderdeel van de tentoonstelling Change the System in het Museum Boijmans Van Beuningen. Deze tentoonstelling focust op de veranderkracht van een nieuwe generatie ontwerpers.

Maison Margiela werd in 1988 opgericht door Martin Margiela en Jenny Meirens. Het modehuis werd in 2002 verkocht en beide oprichters trokken zich terug. ‘Meirens en Margiela hebben sinds de verkoop elkaar niet meer gesproken,’ meldt het persbericht over de documentaire. Meirens overleed in juli 2017 na een lang ziektebed.

In beeld: Mondriaan-mode in het Gemeentemuseum

De Mondriaanjurk van Yves Saint Laurent (1965) is het bekendste kledingstuk geïnspireerd op de schilderijen van de Nederlandse kunstenaar Piet Mondriaan en zijn liefde voor rechte, zwarte lijnen en primaire kleuren.

In de zomermaanden biedt het Gemeentemuseum Den Haag naast de grote overzichtstentoonstelling over Piet Mondriaan een maand lang een aantrekkelijk extraatje voor modeliefhebbers: Fashion in Style.

In beeld: Mondriaan-mode in het GemeentemuseumIn beeld: Mondriaan-mode in het Gemeentemuseum

Deze tentoonstelling laat mode zien geïnspireerd op het werk van Piet Mondriaan en De Stijl. Hoewel de Mondriaanjurk van Saint Laurent het uitgangspunt vormt van tentoonstelling, zijn er ook creaties van Michael Barnaart van Bergen, Prada, Marlies Dekkers, Frans Molenaar en Peter Rozemeijer te zien. Rozemeijer experimenteerde in de jaren 80 met grote patchwork mantels, uitgevoerd in wollen collages van geometrische vlakken.

Mondriaan-mode: een voorproefje van Fashion in Style

Het Gemeentemuseum presenteert ook creaties die op een meer associatieve manier met Mondriaan en De Stijl in verband gebracht kunnen worden, door hun kleur en vlakverdeling, zoals van Maison The Faux en Liselore Frowijn, Dewi Bekker, Gino Anthonisse en Christa van der Meer. Deze laatste drie ontwerpers vormen samen met Anouk van Klaveren het ontwerperscollectief Das Leben am Haverkamp, dat verantwoordelijk is voor de vormgeving van de tentoonstelling - en showt op de openingsavond van Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam juli 2017.

In beeld: Mondriaan-mode in het GemeentemuseumIn beeld: Mondriaan-mode in het Gemeentemuseum

Tot slot wordt werk geëxposeerd van studenten van de School voor Mode van ROC Mondriaan speciaal ontworpen voor het landelijke themajaar Mondriaan to Dutch Design. 100 jaar De Stijl.

In beeld: Mondriaan-mode in het Gemeentemuseum

Fashion In Style is van 15 juli tot en met 13 augustus te bezoeken in het Gemeentemuseum Den Haag.

Fotocredits
Foto 1: Ensemble van wit linnen met kleurige vlakken in Mondriaanstijl, bestaande uit top en rok Francesco Bandini, Italië, 1991. Collectie Gemeentemuseum Den Haag.
Foto 2: Dewi Bekker, ensemble, collectie A Flag, Stripes, and a Guy in Green Overalls, Courtesey Dewi Bekker, foto: Iris van der Zee, Team Peter Stigter.
Foto 3: Prada, jurk, herfst/winter 2011, zijde, Gemeentemuseum Den Haag, Team Peter Stigter.
Foto 4:Jurk en mantel door Peter Rozemeijer, 1980, wol, Gemeentemuseum Den Haag, Sabrina Bongiovanni voor Gemeentemuseum Den Haag.
Foto 5: Drie medewerkers van het Nederlands Kostuummuseum in jurken van Yves Saint Laurent, herfstwintercollectie 1965, in het Gemeentemuseum Den Haag, 1966.
Homepagefoto: Cover Franse Vogue, september 1966, met Mondriaan-jurk van Yves Saint Laurent.

Centraal Museum toont pareltjes uit eigen collectie

REPORTAGE Ruim 10.000 items telt de omvangrijke modecollectie van het Centraal Museum Utrecht. Hoe ga je als instituut met zo’n erfenis om? Daarover gaat ‘Uit de Mode’, een tentoonstelling waarin de rijkdom van de eigen collectie en het conserveren centraal staat. “Het tonen van stukken uit onze modecollectie is zeker geen vanzelfsprekendheid”, zegt Bart Rutten, de nieuwe artistiek directeur van het museum. “Mode is één van de meest kwetsbare disciplines: we hebben te maken met materialen die snel verkleuren onder invloed van lucht en zonlicht. Een modetentoonstelling is daarom altijd van tijdelijk aard.”

“Mode is één van de meest kwetsbare disciplines: we hebben te maken met materialen die snel verkleuren onder invloed van lucht en zonlicht. Een modetentoonstelling is daarom altijd van tijdelijk aard.”

Bart Rutten, Artistiek directeur Centraal Museum
Centraal Museum toont pareltjes uit eigen collectie

Honderd jaar mode verzamelen

Het jaar 2017 stond vast voor deze tentoonstelling: honderd jaar geleden trad jonkvrouw Carla de Jonge (1886-1972) in dienst bij het Centraal Museum, de eerste betaalde modeconservator – wereldwijd een bijzonder feit. De Jonge was een ambitieuze dame: ze promoveerde in 1913 op kostuumgeschiedenis en hoewel ze in eerste instantie werd aangenomen als archivaris van de museumcollectie, stortte ze zich al snel met heel haar modehart op het ontwikkelen en uitbreiden van de kostuumcollectie, die aanvankelijk nog niet zo veel voorstelde. In korte tijd realiseerde ze een vaste kostuumopstelling en al gauw breidde ze de verzameling fors uit. De Jonge zou haar hele werkzame carrière verbonden blijven aan het museum, de laatste tien jaar als directrice. Daarmee was ze de tweede vrouwelijke directeur van Nederland.

Centraal Museum toont pareltjes uit eigen collectie

Verleden en heden smelten samen

“Als eerbetoon aan mijn voorganger én vanwege het feit dat ons depot zoveel waardevolle stukken herbergt die we regelmatig uitlenen, vonden we het tijd om de pareltjes uit onze collectie te tonen”, aldus modeconservator Ninke Bloemberg. Alle objecten zijn voorzien van een vrij uitgebreide toelichting. Maar het zijn vooral de combinaties van de stukken waarmee een hoop wordt gesuggereerd: de kijker wordt uitgedaagd om verbanden te ontdekken tussen verleden en heden. Een onderrok met een toile de jouy-motief wordt getoond naast een broek van G-Star met een vergelijkbaar dessin. Een zeventiende-eeuwse vilten punthoed– één van de oudste mode-items uit de collectie – vertoont verrassend veel vereenkomsten met de Buffalo-hoed van Vivienne Westwood, die werd gedragen door Pharell Williams.

Centraal Museum toont pareltjes uit eigen collectieCentraal Museum toont pareltjes uit eigen collectieCentraal Museum toont pareltjes uit eigen collectie

Door de ogen van de conservator

Ondanks de originele insteek van de tentoonstelling had de uitwerking zomaar wat stoffig kunnen uitpakken, ware het niet dat Maison the Faux er een fris geheel van heeft gemaakt. Joris Suk en Tessa de Boer, het ontwerpersduo achter Maison the Faux, kennen we vooral van hun spraakmakende performances tijdens fashionweek, maar zijn ook geen onbekenden in de museumwereld. Vorig jaar verzorgden ze de inrichting van een tentoonstelling over Egon Schiele en Gustav Klimt in het Gemeentemuseum Den Haag. Op de persopening is alleen De Boer aanwezig. “Joris is momenteel als een maniak achter de naaimachine aan het werk om de collectie op tijd af te krijgen voor de fashionweek”, verontschuldigt ze zich. Met de vormgeving van de tentoonstelling worden alle aspecten van hoe een conservator de collectie beleeft uitvergroot. Als bezoeker wandel je dwars door de verschillende tijden heen.

Centraal Museum toont pareltjes uit eigen collectie

Maison the Faux geeft de collectie schwung

De vier zalen zijn respectievelijk gewijd aan de maker, de drager, de restaurator en de visionair. Opgestapelde kartonnen dozen vullen de eerste ruimte. Een verwijzing naar het depot, de ‘inloopkast van de conservator’. In houten transportdozen worden langdurige bruiklenen en schenkingen getoond. De tweede zaal over de drager is aangekleed als een snoeptrommel, met een knipoog naar de ijdeltuiterij van de modewereld. Voor de schoenenwanden liet Maison the Faux speciale winkeltasjes maken bedrukt met door elkaar gehusselde logo’s van bekende modehuizen. In de derde zaal die is gewijd aan de restaurator staan vier houten doodskisten. Helaas komen sommige stukken te overlijden. Een tweedelige japon is zo broos geworden dat er vanzelf scheurtjes ontstaan in de met chemicaliën behandelde zijden stof. Een proces dat onomkeerbaar is. Het museum toont de negentiende-eeuwse jurk toch, omdat ook die vergankelijkheid onderdeel uitmaakt van het conserveren van mode. Ondanks het zichtbare verval ligt de met parels bezette japon er schitterend bij, als Sneeuwwitje in haar glazen kist.

Centraal Museum toont pareltjes uit eigen collectie

Eyeopeners en terugkerende trends

Het onderzoek naar de getoonde stukken leverde verrassende ontdekkingen op. “Een kinderjurkje met roze strikken leek ons een typisch kledingstuk voor een meisje”, zegt Ninke Bloemberg. “Tot we het familiearchief van de bruikleengever raadpleegden en een foto ontdekten waarop het wordt gedragen door een tweejarig jongetje. Zo zie je maar weer hoe alert je moet zijn en hoezeer we worden beïnvloed door de opvattingen van onze tijd!” De opmerkelijke titel van de tentoonstelling heeft volgens Bloemberg meerdere lagen. “Aan de ene kant plukken we letterlijk uit de mode: van catwalk naar collectie. Tegelijkertijd is 99 procent van de 10.000 items uit onze collectie ‘uit de mode’, maar het kan ook zo weer ín de mode raken.” Neem bijvoorbeeld de japon met schapenboutmouwen, hier getoond naast een Mattijs van Bergen met statementmouwen. Laat grote mouwen dit seizoen nu juist een trend zijn. Wie wat bewaart, die heeft wat: vroeg of laat maken vrijwel alle modesilhouetten een comeback.

“Aan de ene kant plukken we letterlijk uit de mode: van catwalk naar collectie. Tegelijkertijd is 99 procent van de 10.000 items uit onze collectie ‘uit de mode’, maar het kan ook zo weer ín de mode raken.”

Ninke Bloemberg, Curator Uit de mode
Centraal Museum toont pareltjes uit eigen collectieCentraal Museum toont pareltjes uit eigen collectie

De tentoonstelling ‘Uit de Mode – De inloopkast van het museum’ is van 8 juli t/m 22 oktober 2017 te zien in het Centraal Museum Utrecht.

Beeldcredits:

Campagnebeeld Uit de Mode: Art direction: Maison the Faux Fotografie: Olya Oleinic Haar en visagie: Marije Koelewijn, Angelique Hoorn Management Model: Anna, Elvis Models*

Out of Fashion, Centraal Museum Utrecht collectie: Tweedelige japon bestaande uit lijfje en rok circa 1892, Bas Kosters Rode Monstersjurk, Iris van Herpen **Jurk uit de collectie Escapism, Look 11 2011, Kemp, Ronald van der ( 1966 - ) Toile de Jouy jurk uit collectie Wardrobe Three 2016- januari. Foto's en copyrights CMU/ Adriaan van Dam 2017.

Foto's persvoorstelling: Natasja Admiraal

In Beeld: Christian Dior, Couturier du Rêve

Ter ere van het 70-jarige jubileum van Christian Dior opent morgen een retrospectief over het modehuis. ‘Christian Dior, Couturier du Rêve’ is van 5 juli tot en met 7 januari 2018 te zien in Musée des Arts Décoratifs in Parijs.

De tentoonstelling gaat in op de 70-jarige historie van het modehuis en laat dus niet alleen de ontwerpen van Monsieur Dior zelf zien. Ook zijn opvolgers Yves Saint Laurent, Marc Bohan, Gianfranco Ferré, John Galliano, Raf Simons en huidig creatief directeur Maria Grazia Chiuri hebben een eigen plek in de tentoonstelling gekregen.

Naast vele jurken, onder andere gedragen door prinses Grace van Monaco en actrices Charlize Theron en Jennifer Lawrence, zijn ook honderden documenten, foto’s illustraties, schetsen, brieven, manuscripten, schilderijen en sculpturen tentoongesteld. Al deze items zijn opgenomen in de tentoonstelling om de nadruk te leggen op de link tussen kunst en kleding die terugkomt in de visie van Christian Dior.

Belangrijke punten in de tentoonstelling zijn de debuutcollectie van Dior uit 1947, waarin hij zijn inmiddels wereldberoemde New Look presenteerde. Ook heeft de gele satijnen Duchess jurk van Raf Simons een speciale plek in de tentoonstelling gekregen evenals de rode opera bouffe haute couture jurk uit 1949.

In Beeld: Christian Dior, Couturier du RêveIn Beeld: Christian Dior, Couturier du RêveIn Beeld: Christian Dior, Couturier du RêveIn Beeld: Christian Dior, Couturier du RêveIn Beeld: Christian Dior, Couturier du Rêve

Beeld: Alain Jocard, AFP

Kijken: ‘From China with love’ – Chinees merk Bampo in Tassenmuseum Hendrikje

Tassenmuseum Hendrikje is een samenwerking aangegaan met het Chinese tassenmerk Bampo. Deze week is de expositie geopend waar tassen te zien zijn die een belangrijk onderdeel van de cultuur en filosofie uit China vertegenwoordigen. Het is voor het eerst dat Bampo zich buiten China presenteert.

Kijken: ‘From China with love’ – Chinees merk Bampo in Tassenmuseum HendrikjeKijken: ‘From China with love’ – Chinees merk Bampo in Tassenmuseum Hendrikje

“We hebben veel respect voor de passie die Tassenmuseum Hendrikje deelt met de bezoekers én de toewijding aan de tassengeschiedenis in Europa. Onze missie is om bij te dragen aan het behoud van de Chinese cultuur en deze door te geven aan toekomstige generaties. Wij zien hier een gedeelde passie en missie met Tassenmuseum Hendrikje,” aldus het Chinese tassenmerk.

Kijken: ‘From China with love’ – Chinees merk Bampo in Tassenmuseum HendrikjeKijken: ‘From China with love’ – Chinees merk Bampo in Tassenmuseum Hendrikje

In de verschillende collecties zoals ‘Porcelain’, ‘Bamboo’ en ‘Ink’ zijn oude Chinese ambachten terug te vinden. Onder andere (inkt) schilderkunst, fijne borduurtechnieken en papierknipkunst waar China om bekend staat. Voor de collectie ‘Ink’ worden grote stukken leer door de designers met traditionele Chinese kwasten beschilderd. Elke tas uit de collectie van Bampo is handgemaakt en maar een exemplaar beschikbaar van.

Kijken: ‘From China with love’ – Chinees merk Bampo in Tassenmuseum HendrikjeKijken: ‘From China with love’ – Chinees merk Bampo in Tassenmuseum HendrikjeKijken: ‘From China with love’ – Chinees merk Bampo in Tassenmuseum Hendrikje

Bampo’s doel is om bij te dragen aan het behoud van de Chinese cultuur en deze door te geven aan toekomstige generaties.

Over Bampo

Het merk werd in 1997 opgericht door Huang Lang en Xie Xiaorui. In China is in die tijd vooral Westers design populair. Bampo is het eerste tassenmerk die Chinese tradities en cultuur als uitgangspunt neemt voor hun ontwerpen.

Kijken: ‘From China with love’ – Chinees merk Bampo in Tassenmuseum HendrikjeKijken: ‘From China with love’ – Chinees merk Bampo in Tassenmuseum HendrikjeKijken: ‘From China with love’ – Chinees merk Bampo in Tassenmuseum Hendrikje

De expositie is te bezoeken van 27 juni tot en met 24 september 2017 in Tassenmuseum Hendrikje in Amsterdam.

Beelden: Tassenmuseum Hendrikje

MoMu wijdt tentoonstelling aan Olivier Theyskens

De Belgische modeontwerper Olivier Theyskens krijgt dit najaar een solo-expositie in het Antwerpse Modemuseum (MoMu). De tentoonstelling, genaamd ‘Olivier Theyskens - She Walks in Beauty’, presenteert de ontwikkeling die Theyskens de afgelopen jaren heeft doorgemaakt als designer. Dat maakte het MoMu bekend.

De tentoonstelling richt zich op de 20-jarige carrière van Theyskens en “traceert zijn creatieve evolutie in de modewereld, zijn vakmanschap en de verschillende sferen van zijn werk doorheen een veelheid aan silhouetten die de geest van de haute couture ademen,” aldus het MoMu. Aan bod komt onder meer zijn werk voor Rochas en Nina Ricci en de herlancering van zijn gelijknamige label.

Volgens het museum geven Theyskens’ talent voor tekenen en “autodidactische manier van werken een scherp inzicht in de verschillende aspecten van de hedendaagse modewereld, van couture tot semi-couture en prêt-à-porter collecties”.

De expositie wordt aangevuld met foto’s, video’s, literaire stemmen en tekeningen die Theyskens maakte tijdens zijn creatieve processen.

‘Olivier Theyskens - She Walks in Beauty’ loopt van 12 oktober 2017 tot en met 18 maart 2018 in het MoMu. Na afloop van de tentoonstelling gaat het museum een tijd dicht vanwege renovaties.

Beeld: Olivier Theyskens Facebook

In Beeld: Hubert de Givenchy’s gelijknamige tentoonstelling

Het centrum voor Mode en Kant in Calais, Frankrijk heeft een retrospectief geopend over Hubert de Givenchy, gecureerd door de 90-jarige modeontwerper, met outfits gedragen door Audrey Hepburn, voormalig presidentsvrouw Jackie Kennedy en de Hertogin van Windsor, Wallis Simpson.

In Beeld: Hubert de Givenchy’s gelijknamige tentoonstelling

De tentoonstelling is onderdeel van het cultuurprogramma voor 2017 van het museum en toont tachtig outfits met accessoires die verkregen zijn dankzij privéverzamelaars, de archieven van Maison de Givenchy en museumcollecties, waaronder stukken uit de eigen collectie van het centrum voor Mode en Kant.

In Beeld: Hubert de Givenchy’s gelijknamige tentoonstelling

Elk stuk in de tentoonstelling, die tot 31 december loopt, is gekozen en gecureerd door Givenchy zelf, om op deze manier de gehele carrière van de couturier te laten zien met daarbij de ontmoetingen die speciaal zijn in zijn leven en zijn ontwerpen hebben vormgegeven.

In Beeld: Hubert de Givenchy’s gelijknamige tentoonstelling

De focus ligt onder andere op de vrouwen die zijn collectie droegen waaronder actrice Audrey Hepburn, met een aantal vitrines die op haar toegespitst zijn met de jurken die de actrice droeg in twee van haar grootste films, Breakfast at Tiffany’s en How to Steal a Million.

In Beeld: Hubert de Givenchy’s gelijknamige tentoonstelling

Museum of Lace and Fashion opens Givenchy exhibition

Ook zijn jurken te zien die zijn gedragen door anderen in zijn beroemde clientèle zoals Jackie Kennedy’s geborduurde jurk en opera jas die ze droeg tijdens haar eerste bezoek aan Frankrijk als presidentsvrouw en de outfit die de Hertogin van Windsor droeg tijdens de begrafenis van haar man, evenals items gedragen door gravin Isabelle de Borchgrave d’Altena, de Hertogin van Cadaval en de Markiezin van Llanzol.

In Beeld: Hubert de Givenchy’s gelijknamige tentoonstelling

Tijdens de opening prees Hubert de Givenchy zijn klanten. “Ze waren mijn vrienden. De perfecte jurk kan alles mogelijk maken in het leven van een vrouw. Het kan geluk brengen. Het is zo fijn om geluk te kunnen geven aan je vrienden,” aldus de ontwerper tegen The Guardian.

In Beeld: Hubert de Givenchy’s gelijknamige tentoonstelling

Andere belangrijke items zijn de ‘Bettina’ blouse uit zijn eerste collectie in februari 1952, met pofmouwen en zwarte borduursels, een aantal baljurken met kanten borduursels, een rode satijnen jurk en jas en een broekpak met borduursels.

In Beeld: Hubert de Givenchy’s gelijknamige tentoonstelling

De outfits zijn tentoongesteld naast stukken couture stof, parfums van Givenchy en foto’s die een inzicht geven in de carrière en inspiratie van Givenchy.

In Beeld: Hubert de Givenchy’s gelijknamige tentoonstelling

Het centrum voor Mode en Kant is gevestigd in een oude negentiende eeuwse kantfabriek en toont het werk van couturiers en bekende jongen ontwerpers zoals Cristóbal Balenciaga, Anne Valérie Hash en Iris van Herpen.

In Beeld: Hubert de Givenchy’s gelijknamige tentoonstelling

De Hubert de Givenchy tentoonstelling is te bezoeken tot en met 31 december 2017 in het Centrum voor Mode en Kant in Calais.

In Beeld: Hubert de Givenchy’s gelijknamige tentoonstellingIn Beeld: Hubert de Givenchy’s gelijknamige tentoonstellingIn Beeld: Hubert de Givenchy’s gelijknamige tentoonstellingIn Beeld: Hubert de Givenchy’s gelijknamige tentoonstellingIn Beeld: Hubert de Givenchy’s gelijknamige tentoonstellingIn Beeld: Hubert de Givenchy’s gelijknamige tentoonstellingIn Beeld: Hubert de Givenchy’s gelijknamige tentoonstellingIn Beeld: Hubert de Givenchy’s gelijknamige tentoonstelling

Foto’s: Centrum voor Mode en Kant

Google richt zich op het archiveren van mode in het nieuwste project We Wear Culture. Voor het project werkt het technologiebedrijf samen met onder andere het Modemuseum in Antwerpen en de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten uit België.

Het digitale archief is tot stand gekomen dankzij een samenwerking tussen Google en 180 instellingen op het gebied van mode. Deze instellingen variëren van musea tot academies. In totaal zijn nu 30.000 kledingstukken gearchiveerd. We Wear Culture is onderdeel van het Arts & Culture platform van Google dat al sinds 2011 bestaat.

Het concept heeft weg van het Nederlandse concept Modemuze en Europeana Fashion, beide initiatieven om de collecties van musea en privé-eigenaren te kunnen tonen aan de wereld. We Wear Culture heeft echter nog extra features. Zo zijn er tot nu toe 450 tentoonstellingen samengesteld, zijn video’s te vinden op het platform en kunnen kledingstukken tot in detail bekeken worden. Het MoMu heeft bijvoorbeeld 6 tentoonstellingen via het platform met onder andere het verhaal van kant en 15 jaar Belgische mode.