(advertentie)
(advertentie)
INTERVIEWGELUIDSFRAGMENTEN Mart Visser: “Dit is wie ik ben”

Mode-ontwerper Mart Visser zit dit jaar 25 jaar in het vak en dat blijft niet onopgemerkt. Visser viert daarom zijn vijftigste couture collectie en zijn 3 jaar als bekend kunstenaar met een expositie Beyond Context in Amsterdam dat op 17 oktober opent. FashionUnited sprak tijdens de opening van de tentoonstelling met Visser over zijn werk als mode-ontwerper. “Ik denk dat ik uiteindelijk het meest kan genieten van hoe organisch mijn carrière is verlopen.”

Mart Visser: “Dit is wie ik ben”

In 1992 maakt Visser zijn debuut als ontwerper en 3 jaar geleden worden zijn kunstwerken opgemerkt in een documentaire op tv. Over het succes van Visser valt niet te twisten, met couture shows, pret-a-porter collecties bij V&D en zijn Artwork die verkocht worden in Miami. Toch beschrijft Visser de tentoonstelling Beyond Context als zijn hoogtepunt. “Ik vind deze expositie een heel prettig hoogtepunt. Het is mooi organisch verlopen: starten als couturier met grote shows, mijn Artwork dat erbij komt en dan ook nog een enorm online-platform in no-time.” Luister meer

Gedurende zijn vijfentwintigjarige carrière blijft zijn eerste creatie zijn favoriet. De cape die hij maakte in juni 1992 voor zijn afstudeercollectie aan Modeacademie Montaigne, werd ook gedragen door zijn moeder, voormalig CDA kamerlid Marry Visser-van Doorn, die overleed in 2009.

Gedurende zijn vijfentwintigjarige carrière blijft zijn eerste creatie zijn favoriet. De cape die hij maakte in juni 1992 voor zijn afstudeercollectie aan Modeacademie Montaigne, werd ook gedragen door zijn moeder, voormalig CDA kamerlid Marry Visser-van Doorn, die overleed in 2009.

Mart Visser: “Dit is wie ik ben”

De vrouw als inspiratie

Sinds zijn start in 1992 kleedde Visser zijn moeder en andere vrouwen graag. De liefde voor vrouwen is vanaf het eerste moment zijn grote inspiratie geweest. “Ik houd van vrouwen. Ik denk dat je als gay naar een vrouw kan kijken, omdat je haar echt heel mooi vindt. Je ziet haar niet als lustobject.”

De emotie die het kleden van een vrouw met zich meebrengt, maakt de ervaring mooi en intiem, volgens de couturier. “Kunst en mode maakt emotioneel, het doet iets met je. Twee weken geleden was ik nog bezig met het kleden van een prachtige bruid die huilend naar beneden komt, daar sta ik natuurlijk ook bij, jankend,” lacht Visser. Deze intieme momenten wilt de couturier de bezoeker ook laten ervaren tijdens de expositie, ze moeten geraakt worden, op wat voor manier dan ook.

Mart Visser: “Dit is wie ik ben”

De afgelopen 25 jaar: “Ik kan creëren wat ik wil”

Visser wil, naast intimiteit, in zijn expositie laten zien dat hij niet gebonden is aan één onderwerp of één kunstvorm. De ontwerper omschrijft de afgelopen 25 jaar dan ook als 'vrijheid van leven. “Ik heb rust in mijn werk, of ik nu een nieuwe pret-a-porter collectie maak of een prachtige jurk voor een couture klant. Dat is was het is: ik kan maken wat ik wil, creëren wat ik wil en dan zien wat voor een platform het onbewust wordt.”Luister meer

Toekomstplannen? Die heeft de Visser niet, “Carpe Diem. Ik kijk elke dag wel hoe het gaat. Dit is wie ik ben en dit is wat ik maak. Ik zie het wel gebeuren.”

Beeld: FashionUnited
Storymap: Het designverleden van Olivier Theyskens INTERACTIEF

De Brusselse ontwerper Olivier Theyskens krijgt dit najaar een solo-expositie in het Antwerpse Modemuseum (MoMu). De tentoonstelling, genaamd ‘Olivier Theyskens - She Walks in Beauty’, presenteert de ontwikkeling die Theyskens de afgelopen jaren heeft doorgemaakt als designer.

Via tekeningen, foto’s en video’s wordt de creatieve evolutie van de Belgische ontwerper getoond. Theyskens werkte over de jaren voor diverse modehuizen met verschillende karakters zoals, Rochas, Nina Ricci en Theory en deze veranderingen geven de verschillende kwaliteiten van Theyskens goed weer. Daarnaast wordt er ook werk van zijn eigen merk getoond, dat hij oprichtte in 1998 en weer stop zette in 2002. In 2016 maakte hij zijn comeback met zijn gelijknamige merk Olivier Theyskens tijdens Paris Fashion Week.

De ontwerper, die bekend werd toen Madonna een van zijn creaties droeg tijdens de Oscars in 1998, staat bekend voor zijn romantische Gothic collecties en zijn liefde voor het vrouwenlichaam: ‘I like to imagine being in the skin of women’. FashionUnited blikt terug op zijn leven als ontwerper.

’Olivier Theyskens - She Walks in Beauty’ is te zien in het ModeMuseum Antwerpen van 12 oktober 2017 tot en met 18 maart 2018. Het museum is geopend van dinsdag tot en met zondag tussen 10.00 uur en 18.00 uur.

Beeld: Olivier Theyskens Facebook

Tentoonstelling The Vulgar- Fashion Redefined geopend in Modemuseum Hasselt

Over smaak (en wansmaak) valt te twisten. De definitie van vulgairiteit wordt onder de loep genomen in de nieuwe modetentoonstelling van Modemuseum Hasselt. 'The Vulgar- Fashion Redefined - toont aan dat smaak een vergankelijk en variabel gegeven is.

Curator Judith Clark heeft de tentoonstelling opgebouwd rond elf definities van de Engelse term ‘the vulgar’, uitgedacht door psychoanalyst Adam Phillips. In de Engelse taal werd het woord ‘vulgar’ aanvankelijk gebruikt om een sociale klasse aan te duiden, en alles wat veelvoorkomend en populair was. Later werd vulgariteit geassocieerd met pretentie en misplaatste ambitie. Andere associaties zijn als uitdagend, platvloers, weinig verfijnd, volks en excessief.

Historische kleding is gecombineerd met couture en pret-a-porter van hedendaagse ontwerpers als Walter Van Beirendonck, Christian Dior, Karl Lagerfeld voor Chloé, Prada, Vivienne Westwood, Louis Vuitton en Givenchy.

Tentoonstelling The Vulgar- Fashion Redefined geopend in Modemuseum HasseltTentoonstelling The Vulgar- Fashion Redefined geopend in Modemuseum HasseltTentoonstelling The Vulgar- Fashion Redefined geopend in Modemuseum HasseltTentoonstelling The Vulgar- Fashion Redefined geopend in Modemuseum HasseltTentoonstelling The Vulgar- Fashion Redefined geopend in Modemuseum HasseltTentoonstelling The Vulgar- Fashion Redefined geopend in Modemuseum HasseltTentoonstelling The Vulgar- Fashion Redefined geopend in Modemuseum HasseltTentoonstelling The Vulgar- Fashion Redefined geopend in Modemuseum HasseltTentoonstelling The Vulgar- Fashion Redefined geopend in Modemuseum Hasselt

De tentoonstelling was eerder te zien in The Barbican Art Gallery te Londen en het Winterpaleis in Wenen. Modemuseum Hasselt heeft kledingstukken uit de eigen museumcollectie en van internationale bruikleengevers toegevoegd.

De tentoonstelling is te bezoeken tot 14 januari 2018.

Foto's: The Vulgar - Fashion Redefined via Modemuseum Hasselt. Credit: Kristof Vrancke.

Modetentoonstelling Jan Taminiau in Centraal Museum

Het Centraal Museum in Utrecht wijdt volgend jaar een tentoonstelling aan modeontwerper Jan Taminiau. Dat heeft het museum bekendgemaakt middels een persbericht.

"Na tentoonstellingen met Viktor & Rolf, Alexander van Slobbe en Iris van Herpen is het opnieuw tijd voor een unieke en gedurfde samenwerking met één van Nederlands grootste modetalenten," zegt Bart Rutten, directeur van het Centraal Museum, in het Algemeen Dagblad. "In deze bijzondere tentoonstelling is er een nauwe samenwerking met Jan Taminiau; het belooft een verrassende en persoonlijke tentoonstelling te worden. Taminiau neemt ons mee in zijn visuele en onderzoekende wereld.”

Naast nieuw werk van Taminiau en al eerder verworven creaties van hem uit de museale collectie van het Centraal Museum, worden in deze tentoonstelling 'spectaculaire' bruiklenen van Taminiau uit verschillende musea gepresenteerd. Ook krijgt het publiek stukken te zien uit atelier JANTAMINIAU en privéverzamelingen.

Modetentoonstelling Jan Taminiau in Centraal Museum

Jan Taminiau werkt bijna 15 jaar als ontwerper. Het postzakjasje, een ontwerp uit zijn afstudeercollectie, dat door prinses Máxima bij de opening van de Arnhem Mode Biënnale in 2009 werd gedragen, is waarschijnlijk zijn bekendste ontwerp. In 2013 mocht hij twee inhuldigingsjurken voor Maxima maken. De beelden van de kroning gingen de hele wereld over, en bracht zijn carriere in stroomversnelling.

Taminiau kreeg in 2013 het Mode Stipendium uitgereikt, een modeprijs van 50.000 euro. Een jaar later sleepte de ontwerper nog een belangrijkste Nederlandse modeprijs in de wacht, de Grand Seigneur.

Voor de vormgeving is Centraal Museum een samenwerking aangegaan met stylist Maarten Spruyt.

De tentoonstelling Jan Taminiau is te bezoeken van 21 april tot en met 26 augustus 2018.

Foto's: Marc de Groot - styling: Maarten Spruyt - visagie: Irena Ruben.

In beeld: Stewardessen-mode in de Kunsthal in Rotterdam INTERACTIEF

“Steeds als ik de collectie bekijk, zie ik nieuwe, verrassende details,” aldus Annemarie Nycolaas, curator van de tentoonstelling “Cabin Crew. Fashion in the Air”. De Kunsthal in Rotterdam toont 155 stewardessen uniformen uit de collectie van verzamelaar en purser bij KLM, Cliff Muskiet. Het ontsluiten van bijzondere particuliere collecties is een van de belangrijkste doelstellingen van de Kunsthal.

Voor Cliff Muskiet is dit de eerste tentoonstelling van zijn collectie. Over de jaren verzamelt de KLM purser meer dan 1400 uniformen van 500 verschillende luchtvaartmaatschappijen en laat een kleine selectie zien tijdens deze tentoonstelling, met als doel zo veel mogelijk variatie en bijzondere items te showen uit verschillende decennia.

De ontwikkeling van het stewardessen uniform wordt vanaf de jaren vijftig tot nu op chronologische volgorde gepresenteerd en zo krijgt de bezoeker al snel een beeld van de transformatie die het stewardessen uniform heeft ondergaan. De jaren zestig en zeventig vallen het meest op met gouden papieren jurkjes, ruimte helmen en minirokjes. Wat ook opvalt is dat veel maatschappijen bekende modeontwerpers inschakelen om het imago van de succesvolle en charmante stewardessen nog meer te benadrukken.

Als groot luchtvaart fan begint Cliff Muskiet met het verzamelen van stewardessen uniformen in de jaren tachtig, wanneer hij zijn eerste KLM uniform kado krijgt. Een paar jaar later begint het echte verzamelen als hij tussen vluchten door op jacht gaat naar uniformen van maatschappijen uit de desbetreffende landen. Hij bewaart alle uniformen in genummerde dozen in huis, in een kamer waar hij ondertussen niet meer kan lopen. Dat zijn collectie wordt tentoongesteld is voor Muskiet heel bijzonder, maar zoals hij meerdere keren vertelde: “Als je ergens veel aan denkt, omdat je het heel graag wilt, komt het uiteindelijk wel naar je toe”.

Ga met uw muis over de foto’s om meer te ontdekken over de tentoonstelling en bijzondere collectiestukken

In beeld: Stewardessen-mode in de Kunsthal in RotterdamIn beeld: Stewardessen-mode in de Kunsthal in RotterdamIn beeld: Stewardessen-mode in de Kunsthal in RotterdamIn beeld: Stewardessen-mode in de Kunsthal in Rotterdam

Cabin Crew. Fashion in the Air is te zien vanaf 23 September 2017 tot 4 Februari 2018 in Kunsthal Rotterdam. Een toegangsticket kost 12 euro of gratis met de Museumkaart.

Beeld: FashionUnited

De evolutie van het stewardessen uniform: "Fashion in de Air" INTERACTIEF

Vanaf 23 September is in de Kunsthal Rotterdam de tentoonstelling “Cabin Crew. Fashion in the Air” te zien. Voor deze tentoonstelling heeft KLM purser Cliff Muskiet zijn verzameling stewardessen uniformen vrijgegeven.

Muskiet is altijd al fan geweest van de luchtvaart en door de jaren heen heeft hij 1.416 uniformen van ruim 500 vliegtuigmaatschappijen verzameld. De tentoonstelling toont een deel van deze uniformen die uit verschillende landen komen. De jaren zestig en zeventig zijn het meest spraakmakend door de psychedelische prints en minirokjes van het vliegpersoneel.

Na het eerste uniform in de jaren dertig, hebben de stewardessen outfits heel wat drastische transformaties ondergaan. De stewardess wordt al snel het voorbeeld van een succesvolle en charmante vrouw, waarna veel maatschappijen bekende modeontwerpers inzetten om de trends van die tijd te weerspiegelen in originele creaties, verre van functioneel. Zo ontwerpt Mart Visser het huidige uniform voor KLM en ontwerpt Emilio Pucci in de jaren 60 een kleurrijk uniform met een futuristische ruimte helm voor Braniff.

FashionUnited geeft een overzicht van de evolutie van het stewardessen uniform, inclusief de meest spectaculaire uniformen van de afgelopen eeuw.

Lees en zie meer over de expositie in de kunsthal en verzamelaar Cliff Muskiet in het volgende artikel op maandag 25 September.

Kijken: Tentoonstelling Beyond Context door Mart Visser

INTERACTIEF

Mart Visser viert zijn 25 jaar als couturier en kunstenaar met een tentoonstelling van zijn werk en conceptstore. In hartje Amsterdam, in het oude bankpand The Artesia aan de Herengracht toont hij zijn perfecte samenkomen van couture, pret-á-porter en kunst.

Naast ontwerpen uit het archief en de nieuwe haute couture collectie winter 2017-2018, worden er hoeden, bruidsjurken en zijn artworks getoond. Al deze creaties laten zien hoe couture, pret-á-porter en kunst samengaan. Naast het museum bevindt zich een tijdelijke concept store waar de bezoekers de nieuwe ready-to-wear collectie van Visser kunnen passen met stylisten aanwezig voor persoonlijk advies.

Met 50 couture collecties en 8 jaar kunst, kunnen de bezoekers in de nieuwe tentoonstelling Beyond Context, een kijkje nemen in het brein van Visser. FashionUnited geeft alvast een voorproefje van de tentoonstelling.

Kijken: Tentoonstelling Beyond Context door Mart Visser

Kijken: Tentoonstelling Beyond Context door Mart VisserKijken: Tentoonstelling Beyond Context door Mart VisserKijken: Tentoonstelling Beyond Context door Mart VisserKijken: Tentoonstelling Beyond Context door Mart VisserKijken: Tentoonstelling Beyond Context door Mart Visser

Beyond Context is te zien vanaf 17 oktober tot en met 19 november 2017 in The Artesia aan Herengracht 541 in Amsterdam. Het tijdelijk museum is geopend van dinsdag tot zondag, 11.00 tot 17.00 uur.

Beeld: FashionUnited

Modeontwerpster Iris van Herpen mag dit jaar de Johannes Vermeer Prijs in ontvangst nemen. De jury van de Nederlandse staatsprijs voor kunsten eert Van Herpen om haar ‘consistentie en toonaangevendheid’ binnen de internationale modewereld. Het is voor het eerst dat een modeontwerper de Johannes Vermeer Prijs wint.

De uitreiking van de staatsprijs ter waarde van 100.000 euro zal plaatsvinden op 30 oktober in de Ridderzaal in Den Haag. Het bedrag is bedoeld voor het realiseren van een speciaal project.

Van Herpen ontvangt de prijs voor al haar werk. De jury prijst de designer voor haar ‘grensverleggende en interdisciplinaire ontwerpen’, waarin ze “uitzonderlijk talent en ongebreidelde nieuwsgierigheid verbindt aan vernieuwende digitale technieken en ambachtelijk vakmanschap”. Zo maakt Van Herpen onder andere gebruik van het 3D-printen en werkt ze nauw samen met architecten, wetenschappers en fotografen.

De 33-jarige ontwerpster studeerde af aan de ArteZ in Arnhem en liep daar stage bij Claudy Jongstra en Alexander McQueen. Haar eigen label, dat bekend staat om de futuristische ontwerpen, richtte ze in 2007 op. Items uit haar collecties werden geëxposeerd in musea als het Victoria & Albert Museum in Londen, het Palais de Tokyo in Parijs en het Metropolitan Museum in New York.

De Johannes Vermeer Prijs wordt sinds 2009 uitgereikt aan uitzonderlijk artistiek talent. De prijs werd al eens gewonnen door grafisch ontwerper Irma Boom, architect Rem Koolhaas en filmregisseur Steve McQueen.

De tentoonstelling Ravage in Museum Arnhem wordt met twee weken verlengd. De overzichtstentoonstelling met veertig jaar werk van Clemens Rameckers en Arnold van Geuns, het ontwerpersduo achter Ravage, opende eind mei. De expositie zou op 15 oktober de deuren sluiten, die datum is nu verzet naar 29 oktober.

Museum Arnhem heeft in deze periode 20.000 bezoekers getrokken, vertelt de woordvoerder. Dat aantal is ongeveer gelijk aan dezelfde periode vorig jaar toen een expositie van Bas Kosters in het museum te zien was. Verlenging is nu mogelijk vanwege ruimte in de planning van het museum, omdat het dit najaar start met de voorbereidingen van een grote renovatie. Daarnaast is de belangstelling voor de Ravage tentoonstelling onverminderd groot en heeft een extra activiteitenprogramma in augustus voor een extra inpuls gezorgd. Mensen willen het nóg een keer zien.

Lees hier meer over de Ravage tentoonstelling in Museum Arnhem

En hier over de tentoonstelling van Bas Kosters vorig jaar

Kijken: Tentoonstelling The Power of Masks door Walter van Beirendonck

Belgische ontwerper Walter van Beirendonck is al sinds de jaren tachtig gefascineerd door maskers en verwerkt deze vaak in zijn ontwerpen. Vanaf vrijdag opent de tentoonstelling Powermask – The Power of Masks, in het Wereldmuseum in Rotterdam met van Beirendonck als curator. De Antwerpse modeontwerper heeft de vrije hand gekregen om met deze tentoonstelling zijn eigenzinnige kijk op maskers te geven.

De tentoonstelling gaat volgens het museum dieper in op de verschillende facetten van maskers: de link tussen Westerse kunst en Afrikaanse maskers, het supernatuurlijke en de rituelen rond maskers, maskers in mode en maskers als fetisj en laat zien hoe mannen en vrouwen de maskers oorspronkelijk en tijdens rituelen dragen.

Er zijn ruim 125 maskers, gemaskerde kostuums en modesilhouetten in het Wereldmuseum tentoongesteld, waarin Van Beirendonck bezoekers meeneemt naar uiteenlopende werelden waarin het masker een rol speelt. De maskers komen onder andere uit Afrika, Oceanië, Europa en Amerika.

Bekijk hieronder een aantal beelden uit de tentoonstelling:

Kijken: Tentoonstelling The Power of Masks door Walter van Beirendonck

Links: Okuyi-masker, Punu-Lumbo (cultuur), Gabon, begin 20ste eeuw, Collectie Wereldmuseum Rotterdam, inv. nr. 30271, Lemaire 1950 Rechts: Tony Saulnier, ‘À Paris, rue Jacob, le Dîner des collectionneurs de têtes’, 1966, gepubliceerd in ‘L’art nègre’, Univers Match.

Kijken: Tentoonstelling The Power of Masks door Walter van BeirendonckKijken: Tentoonstelling The Power of Masks door Walter van Beirendonck

Walter Van Beirendonck, Hand on Heart, Herfst/Winter 2011–2012 Foto: Ronald Stoops

Kijken: Tentoonstelling The Power of Masks door Walter van Beirendonck

Links: Gezichtsmasker, Lwalwa (cultuur), Democratische Republiek Congo, voor 1978, Collectie Wereldmuseum Rotterdam, inv. nr. 73133, prof. mr. P. en mw. I. Sanders, 1995

Kijken: Tentoonstelling The Power of Masks door Walter van BeirendonckKijken: Tentoonstelling The Power of Masks door Walter van Beirendonck

Links: Louise Bourgeois, Untitled, 2002, Rechts: Dirk Van Saene, Herfst/Winter 2016–2017, Foto: Ronald Stoops

Kijken: Tentoonstelling The Power of Masks door Walter van Beirendonck

Links: Maison Margiela, Artisanal, Lente/Zomer 2015 Rechts: Liga:le-masker, Gogodala (cultuur), Golf van Papoea, Melanesië, Oceanië, voor 1995, Collectie Wereldmuseum Rotterdam, inv. nr. 73853, Galerie Fine Arts Collections, 1995

De tentoonstelling Powermask– The Power of Masks is van 1 september tot en met 7 januari te zien in het Wereldmuseum in Rotterdam.