(advertentie)
(advertentie)
7x Koffietafelboeken van 2017

Ook dit jaar kwamen boeken uit van modeontwerpers, luxelabels, (mode)fotografen en andere experts en modeprofessionals. Met de feestdagen en 2018 in het vooruitzicht, een shortlist van handboeken en koffietafelboeken - of zoals modejournalist Veerle Windels het mooi verwoord ‘couture voor in de boekenkast’.

Dit is een goede gids

Duurzame mode-specialist Marieke Eyskoot heeft in maart haar boek 'Dit is een goede gids, voor een duurzame lifestyle’ uitgebracht. Een praktisch handboek voor wie zijn leven ‘groener’ wil maken. In het boek zijn onder meer ‘de beste adressen’ te vinden van groene en eerlijke mode- en lifestyle winkels. Verkrijgbaar bij Bruna en Bol.com voor 20 euro.

Calvin Klein

"Een geweldige comeback jaar met de benoeming van Raf Simons als creatief directeur. Vol met fotografie van legendes als Irving Penn, Richard Avedon, Bruce Weber en Patrick Demarchelier," aldus Gunifort Uwambaga, mede-eigenaar van Mendo, over het koffietafelboek Calvin Klein. Uitgever Rizzoli heeft het 480-pagina tellende boek in oktober gelanceerd. De prijs bedraagt 130 euro.

7x Koffietafelboeken van 2017

Prikkel de Knoopkop herziene uitgave

Kansen voor het fysieke winkelspel in 2020. Aan de retailer de taak om consumenten te prikkelen en hun koopknop te raken. De derde druk van de gids van retailadviseur Carin Frijters, met geactualiseerde informatie en nieuwe inspirerende cases uit de praktijk over verleiden, verkopen en verbinden, is verkrijgbaar voor 42,50 euro.

Foto: Prikkel de Knoopkop

Dries van Noten 1-100

Dries van Noten’s dertigjarige carrière en honderdste show werden dit jaar bekroond met een documentaire en lijvig tweedelig koffietafelboek. Het naslagwerk Dries Van Noten 1-100, uitgegeven in september, telt totaal 912 pagina's met heel veel foto’s en meer. Het boek kost 139 euro.

7x Koffietafelboeken van 2017

Margiela de Hermès Jaren

Een boek over de baanbrekende en tijdloze ontwerpen van Martin Margiela voor het Franse luxehuis Hermès (1997-2003). Het boek werd in maart uitgebracht, toen ook de gelijknamige overzichtstentoonstelling in het Modemuseum Antwerpen werd geopend. Een exemplaar kost 45 euro.

Foto: uitgever Lannoo

Olivier Theyskens She walks in beauty

Volgens uitgever Lannoo is het boek de 'eerste diepgaande monografie over een van de meest intrigerende Belgische ontwerpers'. Een jaar geleden maakte Olivier Theyskens zijn comeback met zijn gelijknamige label. Theyskens werkte ook bij grote modehuizen Rochas, Nina Ricci en Theory. De prijs: 49,99 euro.

Verwacht in 2018

A Decade of Denham

In januari 2018 viert het label officieel zijn 10-jarig bestaan. In 2018 zal Denham events organiseren en samenwerkingen lanceren. In januari verschijnt het boek 'A Decade of Denham', dat wordt uitgegeven door de Amsterdamse uitgeverij Mendo. Het ruim 500-pagina tellende boek, 'een masterpiece' volgens Jason Denham, wordt officieel gelanceerd tijdens de Pitti Uomo in Florence.

Met de hakken in de modder

MLY, het Nederlandse duurzame modemerk van Emily Hermans, bestaat in 2018 15 jaar. Het boek ’15 jaar MLY: met de hakken in de modder’ telt 200 pagina's met collectiefoto's en backstagemateriaal. Hermans vertelt hoe haar jeugd op een Limburgse boerderij haar vormde als modeontwerper. Zaterdag 3 maart 2018 wordt het boek gelanceerd. De winkelverkoopprijs: 69 euro.

En verder..

Comme des Garçons

De invloedrijke Rei Kawakubo van Comme des Garçons, zit 40 jaar in het vak. Het 248-tellende boek, uitgegeven in juli, kost 65 euro.

Yves saint Laurent: the scandal collection, 1971

Op 21 januari 1971 presenteerde couturier Yves Saint Laurent zijn lente-zomer haute couture-collectie. De show veroorzaakte verontwaardiging bij het publiek, de critici en de pers. De prijs van het in maart uitgegeven boek: vanaf 26 euro.

Betak: Fashion Show Revolution

De Fransman Alexandre de Betak heeft in 25 jaar meer dan 1000 modeshows geproduceerd voor klinkende namen als Christian Dior, Raf Simons en Victoria's Secret. Het boek 'Betak: Fashion Show Revolution' bevat honderden niet eerder vertoonde behind-the-scenes beelden van high fashion shows. Een exemplaar kost 89,95 euro.

Peter Lindberg: Shadows on the Wall

Binnen een industrie die wordt gedreven door bijna onhaalbare normen van schoonheid, voelt het werk van modefotograaf Peter Lindbergh erg verfrissend. Het nieuwe naslagwerk ‘Peter Lindberg: Shadows on the Wall’, in XL-formaat, kost 79,99 euro.

Hompeagefoto: MLY. Credit: Emily Hermans.

Wijlen couturier Azzedine Alaïa wordt volgend jaar geëerd met een tentoonstelling in The Design Museum, Londen. Afgelopen jaar heeft het museum samengewerkt met de ontwerper, die overleed op 18 november dit jaar, aan een tentoonstelling die zich focust op de carrière van Alaïa en zijn creatieve proces.

Azzedine Alaïa stond bekend om zijn nauwsluitende ontwerpen en zijn manier van ontwerpen. Alaïa drapeerde stoffen op het menselijk lichaam van waaruit hij begon te werken en hij knipte zijn gehele carrière zelf zijn patronen. De ontwerper kon jaren aan een ontwerp werken voordat hij deze openbaar maakte dankzij zijn perfectionisme.

De tentoonstelling zal van 10 mei 2018 tot en met 7 oktober 2018 te zien zijn in The Design Museum in Londen. Zestig creaties van Azzedine Alaïa’s werk zullen te zien zijn, gekozen door de ontwerper zelf en gast curator Mark Wilson, hoofd curator van het Groninger Museum in Nederland.

Modemuseum Antwerpen trekt 100.000 bezoekers

Honderdduizend bezoekers kwamen er in 2017 op het ModeMuseum in Antwerpen af. Het tweetal dat het getal rondmaakte kreeg uit handen van gedeputeerde Luk Lemmens en directeur Kaat Debo een MoMu goodie bag en catalogi van het museum cadeau.

2017 was een goed jaar voor het MoMu met de tentoonstelling rond Rik Wouters die afsloot in maart en de expo 'Margiela, de Hermès jaren' die begin van de zomer afklokte op 60.351 bezoekers. De huidige expo 'Olivier Theyskens - She walks in beauty' loopt met meer dan 12.000 bezoekers sinds 12 oktober ook zeer goed. Het museum heeft daarom besloten de expo te verlengen tot en met 15 april 2018. Om daarna tot 2020 te sluiten voor renovatie en uitbreiding.

Aan FashionUnited laat een woordvoerder van het museum weten dat dit niet betekent dat er niets rondom het musuem zal gebeuren: “In januari gaan we meer in op details over eventuele projecten. We kunnen al wel laten weten dat we tot 2020 niet zullen stilzitten.”

De tentoonstelling 'Olivier Theyskens - She walks in beauty' toont het werk van één van de meest intrigerende Belgische ontwerpers. De expo traceert zijn creatieve evolutie door de jaren heen aan de hand van topstukken uit zijn eigen collecties en die van de Franse modehuizen Rochas en Nina Ricci toen hij er creatief directeur was.

Beeld: ModeMuseum Antwerpen

Lees ook: Olivier Theyskens’ comeback: “Ik werk vanuit een vorm van schoonheid”

Windowshopper: Mode in Arnhemse etalages

In de stad Arnhem zijn twaalf etalages ingericht met creaties van Nederlandse modeontwerpers. Te bewonderen is mode van onder andere Liselore Frowijn, Mattijs van Bergen, Pauline van Dongen, Peet Dullaert, Bas Kosters, Hacked by, Rushemy Botter en Jef Montes.

Het project 'Windowshopper' is een intiatief van Museum Arnhem en Maison the Faux. Doel van het project is het profileren van Arnhem als modestad. De zeventien deelnemende ontwerpers hebben allen een link met de stad. De ene ontwerper is afkomstig van ArtEZ hogeschool voor de kunsten en de andere ontwerper woont of werkt in Arnhem.

Windowshopper: Mode in Arnhemse etalages

De etalage met creaties van Jan Taminiau bijvoorbeeld, is gelegen bij Station Arnhem Centraal. Werk van Collectie Arnhem en Area wordt geëxposeerd in de oude Hema, mode van Sies Marjan in Hotel Haarhuis. Totaal telt de tentoonstelling twaalf adressen in leegstaande winkelpanden en etalages van (culture) partners.

Windowshopper: Mode in Arnhemse etalages

Windowshopper is het tweede project dat buiten de museummuren van Museum Arnhem plaatsvindt. 19 november 2017 sloot het museum zijn deuren voor een grote verbouwing en vernieuwing, naar verwachting wordt het museum eind 2019 heropend.

Foto's: Etalages Jeff Montes, Peet Dullaert en Liselore Frowijn. Credit: Masha Bakker.

Kijken: Kunstenaar gebruikt kleding Agnès B. voor kunstinstallatie

Voor kunstenaars kan alles een inspiratiebron zijn om mee te werken. Voor Evelyn Taocheng Wang is de kleding van het Franse merk Agnès B. hét merk om haar nieuwste kunstinstallatie mee te maken.

“Voor Taocheng Wang is Agnès B het ultieme voorbeeld van de Europese verfijnde vrouw, gezien vanuit het perspectief van een Aziatische vrouw,” aldus Galerie Fons Welters, waar de expositie te zien is. Voor de installatie genaamd ‘Four Season of Women Tragedy’ gebruikte Taocheng Wang items van het merk uit haar eigen kledingkast. Naast installatie waar de kunstenaar gebruik maakt van de kleding en hout, bevat de expositie ook foto’s en tekeningen waarin Taocheng Wang tragische verhalen vertelt.

Met de tentoonstelling wil de kunstenaar, die haar atelier heeft in Rotterdam, de verschillende fases van het vrouw zijn laten zien. Ook ziet ze de kleding van het Franse merk als een herinnering aan het Europese glamoureuze tijdperk die in contrast staan met de huidige ‘lelijke’ tijd waarin de maatschappij verkeert.

De installatie is van 24 november tot 6 januari te zien in Galerie Fons Welters in Amsterdam.

Bekijk al de eerste beelden van de tentoonstelling hieronder:

Kijken: Kunstenaar gebruikt kleding Agnès B. voor kunstinstallatieKijken: Kunstenaar gebruikt kleding Agnès B. voor kunstinstallatieKijken: Kunstenaar gebruikt kleding Agnès B. voor kunstinstallatieKijken: Kunstenaar gebruikt kleding Agnès B. voor kunstinstallatieKijken: Kunstenaar gebruikt kleding Agnès B. voor kunstinstallatieKijken: Kunstenaar gebruikt kleding Agnès B. voor kunstinstallatie

Beeld: Evelyn Taocheng Wang, Four Season of Women Tragedy, 2017. Courtesy the artist and Galerie Fons Welters, Amsterdam. Foto Gert Jan van Rooij.

Belgische modeawards uitgereikt; Nederlandse Rushemy Botter ook in de prijzen

Op 16 november werden voor het eerst de Belgian Fashion Awards uitgereikt in het kader van Fashion Talks, een modeconferentie georganiseerd door Flanders DC. Resultaat: 7 terechte maar niet onverwachte winnaars...

De jaarlijkse conferentie geeft het reilen en zeilen weer van de mode-industrie vandaag en werd afgesloten met de bekendmaking van de winnaars van de eerste Belgian Fashion Awards. Er werden prijzen uitgedeeld in zeven verschillende categorieën.

Rushemy Botter

De ‘Most promising graduate’ beloont een net afgestudeerde (juni 2017) aan een Belgische modeschool. Nederlander Rushemy Botter kaapte voor z’n afstudeercollectie aan de Antwerpse Modeacademie ineens vijf awards weg. Naast de Ann Demeulemeester Award, de Flanders DC Award, de Dries van Noten Award, de Belmodo Award en Knack Weekend Award, mag hij nu ook deze zesde prijs mee naar huis nemen. Onder de naam ‘Fish or fight’ zette hij in juni een kleurrijke mannencollectie neer die verwijst naar z’n Antilliaanse roots en waarbij wat activisme niet werd geschuwd.

Komono

Voor de categorie ‘Entrepreneur of the year’ werd naar een zelfstandige uit de Belgische modesector gezocht die een grote meerwaarde biedt aan de branche. Dat werd het duo Raf Maes en Anton Janssens van Komono. Het hippe (zonne)brillen en horlogemerk timmert al sinds 2009 met succes aan een internationale carrière. Dit jaar openden ze hun eerste flagships in Antwerpen en Brussel. Ze liggen bij de topretailers in Europa en de komende jaren willen ze wereldwijd eigen winkels openen - in Londen, Parijs, Berlijn, Tokyo, Milaan, Amsterdam... Maes trok daarvoor reeds naar de Verenigde Staten en het was Janssens die de lauwerkrans ontving.

Inge Grognard

‘Professional of the year’ beloont een professional (geen ontwerper) uit de mode-industrie die het voorbije jaar furore heeft gemaakt. Make-upartieste Inge Grognard begon aan haar carrière samen met de zes van Antwerpen, vandaag ontwikkelt ze beautylooks – vaak bevreemdend, nooit afgelikt - voor de belangrijkste fashion shows. Ze dook eind september op in de jaarlijkse top 500 van modewebsite The Business of Fashion met mensen die de modewereld vormgeven.

Marie Jo

Marie Jo sleepte de titel ‘Fashion brand of the year’ in de wacht. Het lingerielabel van de Van de Velde groep werd via een publieke stemming uit 24 labels (door de jury geselecteerd) gekozen. Sinds 1981 brengt Marie Jo verfijnde, luxueuze lingerie die door de Belgische vrouw erg gesmaakt wordt. De jarenlange ervaring en knowhow in pasvorm en snit loont, en wordt nu bekroond met deze publieksprijs.

Meer dan 25.000 consumenten brachten hun stem uit.

Façon Jacmin

'Emerging talent of the year’ gaat naar een jong talent of label (al actief in het professionele milieu) dat al minstens één keer een eigen collectie heeft ontworpen. De jury koos hier voor Façon Jacmin, het jeanslabel van tweelingzusjes Ségolène en Alexandra Jacmin. Het label kijkt verder dan de klassieke jeansbroek, met slim ontworpen stuks in jeans zoals een driedelig pak, reversible kimono, wijde rok of oversized hemd. Pasvorm, kwaliteit en duurzaamheid zijn daarbij hun prioriteit en ze werken daarom enkel met Japans denim en Italiaans katoen. Naast het beeldje en de champagne hing er ook een cheque van 5000 euro vast aan deze prijs.

Raf Simons

De prijs ‘Designer of the year’ gaat naar een ontwerper die het voorbije jaar grote indruk heeft gemaakt op de jury. Dit jaar was dat Raf Simons, die na z’n opvallende exit bij Dior werd binnengehaald bij Calvin Klein als creatief directeur om het merk van nieuw elan te voorzien. Hij won dit jaar ook al de CFDA Fashion Awards voor zowel Menswear als Womenswear Designer of the Year. Simons kwam helemaal uit New York naar Antwerpen om zijn prijs zelf op te halen.

Dries Van Noten

Voor de ‘Jury prize’ kijkt de jury naar de gehele carrière van de ontwerper. Niet geheel onverwacht werd dat Dries Van Noten. In 1981 afgestudeerd aan de Antwerpse Modeacademie, lanceerde hij in 1985 zijn (aanvankelijk enkel mannen-) label. In 1987 komen er ook ontwerpen voor vrouwen bij, twee jaar later betrekt hij zijn winkel in het gebouw van Het Modepaleis in de Antwerpse Nationalestraat. Zijn dertigjarige carrière en honderdste show werden dit jaar bekroond met een documentaire en lijvig tweedelig koffietafelboek. De ontwerper gaf aan dat we nog lang niet alles van hem hebben gezien.

Eerste editie Belgian Fashion Awards uitgereikt tijdens Fashion Talks 2017

De Belgian Fashion Awards is een initatief van Flanders DC (Flanders District of Creativity), Le Vif Weekend, Knack Weekend en MAD (Brussels Fashion and Design Platform), 'om gevestigd én opkomend talent uit de Belgische modesector de erkenning te geven die ze verdient'.

Foto: Dries van Noten tijdens Fashion Talks in gesprek met Vanessa Friedman van the New York Times.

Jil Sander ‘past niet’ binnen de moderne modeindustrie

INTERVIEW De Duitse modeontwerpster Jil Sander organiseert haar eerste solotentoonstelling in het Museum of Applied Art in Frankfurt. FashionUnited sprak met directeur en curator Matthias Wagner K. over het werken met de designer voor de creatie van de expositie en hoe haar kleding niet past binnen de moderne modeindustrie, waardoor het baanbrekend is.

Kunt u ons vertellen waarom u de tentoonstelling juist op dit moment heeft samengesteld?

“Oh, ik had haar werk al veel eerder kunnen cureren. Ik ben nu vijf jaar directeur van dit museum en ze heeft vanaf het begin aan de top van mijn lijst gestaan. Het kostte echter veel tijd om met haar in contact te komen, hoewel ik niet begrijp waarom er eerder nog geen tentoonstelling is gewijd aan Sander’s werk. Ik beschouw haar als een van de belangrijkste modeontwerpers van haar tijd.”.

Er zijn veel bekende mannelijke ontwerpers geweest in de geschiedenis van mode, maar weinig vrouwelijke. Coco Chanel wordt beschouwd als een van de belangrijkste, omdat ze vrouwen bevrijdde van het korset. Hoe ziet u de relevantie van Jil Sander in deze context?

“Als het om Coco Chanel gaat, zou ik zeggen dat haar design over het algemeen klassiek is, terwijl Jil Sander altijd modern is geweest, voor de moderne vrouw. Ze wilde bescherming bieden met haar kleding - met name in het beroepsleven. Er zijn maar weinig geweldige vrouwelijke modeontwerpers. Ik zou Kawabuko van Comme des Garçons en Barbara I Gongini, die haar label in Kopenhagen heeft gevestigd, opnemen. Daarna wordt de lucht vrij dun.”

Wat was in het bijzonder belangrijk voor u in deze expositie?

“Het was voor mij belangrijk dat het geen retroperspectief in de zin van chronologie zou worden, dat de tijdloosheid van haar werk duidelijk wordt door te kijken vanuit een modern perspectief. Dat iets compleet nieuws wordt gecreëerd uit iets wat ze heeft geleverd uit haar archief. Dat is de reden waarom de tentoonstelling de naam ‘Present’ draagt.”

Jil Sander ‘past niet’ binnen de moderne modeindustrie

Waarom is het zo belangrijk dat Jil Sander decor weglaat op haar kleding?

“Ik denk omdat het het natuurlijk persoon, het individu, enigszins vervormt. Het creëert al snel een maskerade. Geslacht speelt geen grote rol voor haar, integendeel, ze is volledig tegen duidelijke genderrollen. Daarbij gaf ze vrouwen zoiets als een harnas om op gelijke voet te blijven met een mannelijke tegenhanger in de werkende wereld.”

De kwestie van geslacht blijft tegenwoordig zeer relevant, hoewel de eenvoud waar Jil Sander om bekend staat nog een grotere impact heeft. Toch?

“Ook al is het uiterlijk zo puur, is er nog steeds veel weelde te vinden in Jil Sander’s vormen en uitstekend materiaal. Het is nooit fast fashion, het is altijd van hoge kwaliteit en geproduceerd bij veel verschillende fabrikanten. Ze reisde de hele wereld af op zoek naar respectievelijke materialen, ze ontwikkelde veel nieuwe dingen met haar vindingrijke talent. Ik draag zelf een Jil Sander-pak uit eind jaren ‘90. Het past nog steeds perfect, heeft zijn vorm behouden. Dat heeft te maken met een lange levensduur, iets dat in essentie niet meer past binnen de hedendaagse modeindustrie. Of het breekt eigenlijk terrein.”

En daarom ‘Present’?

“En ja, daarom ook ‘Present’.”

Jil Sander ‘past niet’ binnen de moderne modeindustrie

Wat was er zo bijzonder aan de samenwerking met haar?

“Er is een drempel als het gaat om werken. Met 95 procent ben je al vrij ver, maar de overige 5 procent raakt ergens de kern van het niet stoppen voordat alles op zijn plaats staat. En dit betreft niet alleen het kledingstuk. In zo’n tentoonstelling gaat het om de architectuur, de tekst, de verlichting. Kortom, dat alles vormt een oeuvre. Ze slaagde er altijd in ervoor te zorgen dat iedereen evenveel werk verrichtte. Ze had anderhalf jaar geen tijd voor iets anders. En een esthetisch werk kwam tot leven door haar aanwezigheid in het heden.”

Hoe heeft u Jil Sander overtuigd om samen te werken met het Museum of Applied Art in Frankfurt? Ze is eerder ook door anderen gevraagd.

“Er zijn veel aanbiedingen geweest, van het Victoria and Albert Museum en ook vanuit Hamburg. Ik denk dat ons concept, dat altijd actueel is in de context van hedendaagse vragen, ons geval ondersteunde. De andere reden is dat de architectuur van Richard Meier overeenkomsten heeft met Jil Sander in zijn moderniteit.”

Welke modetentoonstellingen staan op de planning voor de toekomst?

“We werken samen met het Museum voor Schone Kunsten in San Francisco aan een zeer, zeer grote expositie over Islamitische mode. We bereiden een tentoonstelling over Noorwegen voor, die de eregast van de boekenbeurs in Frankfurt in 2019 zal zijn en een spannend land is als het gaat om mode. We hebben grote plannen en mode zal er altijd een onderdeel van blijven. Ik bereid ook een tentoonstelling voor over Barbara I Gongini in 2020. De ideëenboeken zijn gevuld.”

FashionUnited bezocht de Jil Sander expositie en legde de indruk vast in beeld en geluid.

Foto 1: Matthias Wagner K staat in zijn Jil Sander-pak in zijn Frankfurt kantoor/FashionUnited Foto 2: Jil Sander Flagship Store Londen, 2002 © Paul Warchol Foto 3: Jil Sander Exhibition/ FashionUnited

Vertaling en bewerking: Tessa Guntlisbergen

Jil Sander ontsnapt aan de tijd in Frankfurt-tentoonstelling

INTERACTIEF

De eerste solo-expositie van de Duitse modeontwerpster Jil Sander is onlangs in Frankfurt geopend. Anderhalf jaar lang werkte Jil Sander aan de vormgeving van de expositie die ernaar streeft om meer te zijn dan alleen een retrospectief. Daarom besloot ze dit nieuwe werk te creëren met het gebruik van mode, licht en geluid dat zich naadloos mengt met het Richard Meier’s museum.

Het veelzijdige oeuvre van een van de meest invloedrijke ontwerpers van haar generatie ontvouwt zich over 3.000 vierkante meter en is verdeeld in verschillende ruimtes zoals catwalk, collectie en architectuur.

Studio

Jil Sander ontsnapt aan de tijd in Frankfurt-tentoonstelling

Jil Sander houdt zich sterk bezig met de ontwikkeling van nieuwe stoffen en dit is te zien in “Studio”. Ze bevrijde vrouwen van decoratie door delicaat kasjmier en subtiel gekleurde stoffen te combineren met simpele ontwerpen die de drager zouden beschermen.

”Als er, tijdens mijn lange ontwerp carrière, al een persoonlijk signatuur zou zijn ontstaan, dan is het patroon maken. Dit zijn mijn eigen formules, die ik herhaaldelijk perfectioneer en vooral her-ontwerp. Wat uiteindelijk simpel en logisch lijkt, is het resultaat van lang experimenteren.”

Jil Sander

Accessoires

Jil Sander ontsnapt aan de tijd in Frankfurt-tentoonstelling

Decennia na de eerste presentatie, lijken Jil Sander’s jurken, jassen en schoenen nog altijd up-to-date en draagbaar. Haar expositie heet “Present” omdat het een compleet nieuw oeuvre tentoonstelt en de tijdloosheid van haar ontwerpen weergeeft.

Collectie

Backstage

Jil Sander ontsnapt aan de tijd in Frankfurt-tentoonstelling

Catwalk

”Een modeshow is het magische rijk van eerste indrukken. Mode ontstaat omdat het als zodanig wordt gepresenteerd.”

Expositie tekst op de muur
Jil Sander ontsnapt aan de tijd in Frankfurt-tentoonstelling

Architectuur

Jil Sander zet een nieuwe standaard in de modewereld als ze haar nieuwe winkel opent op Avenue Montaigne Nr. 50 in Parijs. Het gebruik van verlichting dat wazig achter “vliegende muren” schijnt is onderdeel van haar architectonisch werk dat ook tuinkunst omvat.

Jil Sander ontsnapt aan de tijd in Frankfurt-tentoonstelling

"Men moet gevoelig zijn voor architecturale omstandigheden en weerstand bieden aan de verleiding om in elke ruimte de leegte op te heffen.”

Jil Sander

Fashion and Kunst

De Duitse ontwerper houdt zich ook bezig met eigentijdse kunst. Ze gebruikte motieven van de Italiaanse kunstenaar Alighiero Boetti voor haar lente/zomercollectie 2014.

Jil Sander ontsnapt aan de tijd in Frankfurt-tentoonstelling

Campagne

“Met fotografen als Irving Penn, Peter Lindbergh, Nick Knight…, Jil Sander veegt gebruikelijke vooroordelen over mannen en vrouwen weg, totdat de levendige intensiteit van een altijd zoekend, eigentijds individu overblijft."

Expositie tekst op de muur

Jil Sander x Richard Meier

De stijl van het museum door architect Richard Meier was een van de redenen voor Jil Sander om haar expositie in het museum van toegepaste kunst plaats te laten vinden, volgens directeur Matthias Wagner K.

Jil Sander ontsnapt aan de tijd in Frankfurt-tentoonstelling

De expositie is te zien in het museum voor toegepaste kunst in Frankfurt vanaf 4 november 2017 tot 6 mei 2018.

Dit artikel werd eerder gepubliceerd op FashionUnited.de. Vertaling en bewerking: Blanca Heise

Beelden: FashionUnited

Kijken: Jan Jansen Shoe Treasures

Voor het project ‘Jan Jansen Shoe Treasures’ hebben ontwerpers uit binnen- en buitenland schoenen ontworpen. Met hun werken willen ze schoenenontwerper Jan Jansen eren. Voor hun designs lieten ze zich inspireren door schoenen uit de privécollectie van Jan en Tonny Jansen.

Onder andere Bas Kosters, Ted Noten, Liselore Frowijn, MOAM, Joyce de Gruiter, Hetty Kelderman en Swip Stolk doen mee aan de expositie. Alle kunstwerken zijn tijdens de expositie, die loopt van 17 tot en met 19 november, te koop. De tentoonstelling is dagelijks gratis te bezoeken tussen 11.00 en 19.00 uur in The View in Amsterdam op Rokin 75.

De expositie is initiatief van Liza Snook, schoenverzamelaar en oprichter van het Virtual Shoe Museum en Amber Ambrose Aurèle, kunsthistorica en ontwerper. Voor het project stelde Jan Jansen schoenen uit zijn prive collectie beschikbaar die bestaat uit meer dan 4.000 modellen. De kunstenaars kregen vervolgens carte blanche om van enkele schoenen nieuwe objecten te maken.

Bekijk hier alvast wat beelden van de expositie:

Kijken: Jan Jansen Shoe TreasuresKijken: Jan Jansen Shoe TreasuresKijken: Jan Jansen Shoe TreasuresKijken: Jan Jansen Shoe TreasuresKijken: Jan Jansen Shoe TreasuresKijken: Jan Jansen Shoe TreasuresKijken: Jan Jansen Shoe Treasures

Beelden gemaakt door: Charlotte Visser, Bas Duijs en Barrett Barrera Project USA

Jean-Paul Gaultier kondigt zijn musical Fashion Freak Show aan

De flamboyante Franse modeontwerper Jean-Paul Gaultier viert vijftig jaar popcultuur met een eigen theaterstuk. De musical Fashion Freak Show zal volgend jaar oktober in Parijs in première gaan. Daarna zal de show ook in andere landen te zien zijn.

Gaultier, bekend vanwege zijn theatrale catwalkshows, zet zijn excentrieke, schandalige en provocatieve persoonlijkheid in om in het iconische Folies Bergère theater in Paris een voorstelling te geven dat het midden houdt tussen cabaret en modeshow.

Jean-Paul Gaultier

In de show komt zijn hele leven aan bod: van zijn jeugd en zijn eerste stappen in zijn carrière tot aan zijn grootste modeshows en wilde nachten in Le Palace Parijs en Londen. Fashion Freak Show is ook een eerbetoon aan alle artiesten die hem door de jaren heen geïnspireerd hebben: popartiesten Madonna en Kylie Minoque, filmregisseurs Pedro Almodovar en Luc Besson en dansers Régine Chopinot en Angelin Prejlocaj.

“Ik wil anders-zijn júíst laten zien. In alles zit schoonheid, afhankelijk van hoe je ernaar kijkt.".

Jean-Paul Gaultier

“Deze show vertelt het verhaal van mijn leven, alles wat ik heb ervaren, gezien en waarvan ik gehouden heb. Er komen verhalen aan bod die ik nog nooit eerder heb vertelt”, vertelt Gaultier aan FashionUnited. “Door een uitzending op tv over een voorstelling in Folies Bergère ontdekte ik de entertainmentwereld en aan de hand van "Falbalas", een film van Jacques Becker, leerde ik over modeshows. Deze twee werelden wil ik samenbrengen in één musical. Het is heel spannend dat ik dit mag doen op het toneel van Folies Bergère.”

De Fashion Freak Show wordt in het persbericht omschreven als één groot feest waarin Gaultier iedereen zal verrassen. De ontwerper creëert voor de productie tien nieuwe outfits.

Een feest van anders-zijn

Gaultier schreef de musical zelf. Hij produceert de Freak Show samen met actrice, scenarioschrijver en regisseur Tonie Marshall. Marion Motin – die eerder samenwerkte met Madonna - neemt de choreografie voor haar rekening. De cast bestaat uit acteurs, dansers en circusartiesten die allemaal een “uitgesproken, larger than life-, grof en sexy karakter vertolken”. De muziek varieert van disco tot punk en pop tot aan rock, de playlist van zijn leven zegt hij zelf.

Over de inhoud van de show laat Gaultier los dat het zal gaan over de invloed van plastische chirurgie en de ijdelheid van social media. Dat is ook de inspiratie geweest voor een aantal kostuums. Gaultier: “Kleding zegt zoveel over de tijd waarin we leven en de manier waarop we vrouwelijkheid, mannelijkheid, seksualiteit en anders-zijn benaderen. Het zegt zoveel over hoe gelimiteerd er wordt gedacht in een maatschappij.”

“Ik wil anders-zijn júíst laten zien. In alles zit schoonheid, afhankelijk van hoe je ernaar kijkt. Ik heb mij altijd aangetrokken gevoeld tot de freaks, de gekkies en de onruststokers. Ik wil dit aan iedereen laten zien. Het stuk gaat over vreugde, dromen en ik wil dat iedereen die de zaal verlaat dit een stukje gelukkiger doet dan toen hij of zij naar binnen liep. Het wordt een groot geest! Ik hoop dat het publiek evenveel van de show zal genieten als dat ik had toen ik het maakte.”

De Fashion Freak Show gaat op 2 oktober 2018 in Parijs. De tickets zijn al te koop.

Beeld: courtesy of Jean-Paul Gaultier/Fashion Freak Show

Dit artikel is eerder gepubliceerd op FashionUnited.uk. Vertaling en bewerking door Marjolein Stormezand