(advertentie)
Documentaire over Maison Margiela in de maak

Weer een mode-documentaire om naar uit te kijken. Modehuis Maison Margiela is het onderwerp van de documentaire We Margiela die dit jaar uitkomt. Mede-oprichter Jenny Meirens en leden van het creatieve team praten voor het eerst over de filosofieën en creatieve processen die achter alle collecties schuilgaan.

Door middel van diepte interviews wordt ingegaan op de historie van Maison Martin Margiela, hoe het modemerk bekend stond tot de naamsverandering enkele jaren geleden. Zo blijkt dat veel van de iconische beelden waar het modehuis bekend om staat, niet gepland waren, maar momenten van intuïtie en creativiteit. Meirens: “Als je iedereen blij wilt maken, kom je nergens. Ik denk dat je jezelf moet onderscheiden. Uiteindelijk krijg je hierdoor meer vrijheid, als je niet in het systeem past.

We Margiela wordt gemaakt in samenwerking met het Nederlandse Mediafonds, Nederlands Filmfonds en omroep AvroTros.

Beeld: Maison Margiela Facebook

Kijken: tentoonstelling 'House of Arts' met ontwerper Kasper Jongejan

Onlangs opende de groepstentoonstelling 'House of Arts' in de vernieuwde Kunstlinie in Almere. Zeven gerenommeerde kunstenaars, René van Zuuk, Fransje Killaars, Lenny Schröder, Alex Naber, Studio Makkink & Bey, Kasper Jongejan en Kamp Seedorf hebben carte blanche gekregen en presenteren in deze tentoonstelling niet eerder getoond werk.

Modeontwerper Kasper Jongejan onderzocht voor zijn nieuwe werk of Flevoland, en specifiek Almere, een ‘identiteit’ heeft en heeft uiteindelijk een collectie ontworpen die moet weergeven hoe klederdracht uit Almere eruit zou zien, als dit zou bestaan.

Kijken: tentoonstelling 'House of Arts' met ontwerper Kasper JongejanKijken: tentoonstelling 'House of Arts' met ontwerper Kasper JongejanKijken: tentoonstelling 'House of Arts' met ontwerper Kasper JongejanKijken: tentoonstelling 'House of Arts' met ontwerper Kasper Jongejan

Naast Jongejan doen er nog meer mode gerelateerde kunstenaars mee; onder andere Gino Anthonisse, JeanPaul Paula en Florian Joahn. Hun werk is te zien in een subtentoonstelling.

De tentoonstelling 'House of Arts' is tot en met 2 juli 2017 te zien in de Kunstlinie in Almere.

Beelden: Shehera Grot en Richard Terborg

State of Fashion 2018 komt nog geld tekort

Het mode-evenement State of Fashion staat gepland voor 2018, maar of het doorgaat is nog helemaal niet zeker. Vooralsnog is er nog niet voldoende geld bij elkaar gebracht om het evenement te laten plaatsvinden. Dat meldt organisator tevens voorzitter van de stichting Sonsbeek Internationaal, Eiso Alberda van Ekenstein, aan de Gelderlander.

Halverwege dit jaar wordt er door het stichtingsbestuur besloten of State of Fashion haalbaar is. Dat kan pas als er genoeg financiering is geregeld. “Doorgaan is alleen een optie als we 80 procent van de benodigde middelen binnen hebben,” zegt Alberda tegen de krant.

Momenteel heeft het mode-evenement een subsidie van 600.000 euro gekregen van de gemeente Arnhem. Met de provincie Gelderland wordt nog gesproken over een soortgelijk bedrag. Dat zal niet genoeg zijn; er wordt ook gezocht naar fondsen die mee willen financieren. Het is niet bekend welk totaalbedrag de stichting nodig heeft, daar wil Alberda van Ekenstein niets over zeggen.

Op 19 januari is tevens bekend geworden dat de voormalig adviseur Christine de Baan is benoemd tot zakelijk directeur van State of Fashion. José Teunissen was in 2016 al aangesteld als curator. De eerste editie van State of Fashion opent op 1 juni 2018 onder de titel ‘The New Luxury’ .

State of Fashion is de opvolger van de Modebiënnale. Het mode-evenement vindt één keer in de vier jaar plaats en wordt afgewisseld met de Arnhemse beeldententoonstelling Sonsbeek. Zo staat de stad iedere twee jaar in het teken van cultuur. De evenementen worden organisatorisch samengebracht onder de Stichting Sonsbeek Internationaal, zodat de stad één aanspreekpunt heeft voor beide.

Foto´s: Arnhem Mode Biennale 2011

Koninklijke tassen bekroond in Tassenmuseum Hendrikje

‘Ontwerp een koninklijke tas’ luidde de opdracht van een internationale wedstrijd die vorig jaar werd uitgeschreven door de Joke Veeze Foundation in samenwerking met Tassenmuseum Hendrikje. Een wedstrijd gericht op nieuw ontwerptalent: van studenten tot recent afgestudeerden aan kunstacademies in Nederland en andere Europese landen.

Joke Veeze was een fervent tassenliefhebber

Aanleiding voor de wedstrijd is de jubileumtentoonstelling ‘Royal Bags’ die in oktober opende ter ere van het twintigjarig bestaan van Tassenmuseum Hendrikje. Op deze expositie zijn tassen te zien van de Europese koningshuizen. Aangezien Joke Veeze een fervent tassenliefhebber en -verzamelaar was, vond de stichting dit een uitgelezen moment om de Joke Veeze Award dit jaar beschikbaar te stellen voor een spectaculair tasontwerp. De hoofdprijs bedraagt 5.000 euro en daarnaast is er een publieksprijs van 2.000 euro. Een interessante bijkomstigheid voor de deelnemende ontwerpers is dat de twee winnende tassen worden opgenomen in de vaste collectie van het museum.

Koninklijk met een knipoog

Van tevoren werden er strenge criteria opgesteld. Zo moesten de ontwerpen vernieuwend en innovatief, functioneel en draagbaar, ambachtelijk en trendsettend zijn. Daarnaast moesten de tassen koninklijk ogen. Dit mocht met een knipoog worden geïnterpreteerd. De materiaalkeuze was vrij. De vierkoppige jury bestaat uit Sigrid Ivo, directeur van Tassenmuseum Hendrikje, Cor Schrama (voorzitter Joke Veeze Foundation), Frans Ankoné (stylist) en Edwin Marck (shopmanager Tassenmuseum Hendrikje). “Naast de koninklijke uitstraling vonden we innovatie heel belangrijk: dat het geen standaard tas is die je al ergens tegenkomt”, vertelt juryvoorzitter Cor Schrama. “Op dat criterium zijn er een hoop ontwerpen afgevallen.”

Koninklijke tassen bekroond in Tassenmuseum Hendrikje

Beeld: Ontwerp Nienke van Dee

Veel tassen sneuvelden op kwaliteit. Het ambachtelijke was soms ver te zoeken. “We hebben ruim veertig inzendingen ontvangen en zijn daarom zeer kritisch geweest”, aldus Sigrid Ivo. “Ons doel is om ambacht en vakmanschap te stimuleren en een koninklijke tas is uiteraard tot in de perfectie afgewerkt.” Schrama vult aan: “Dan hebben we het niet alleen over de buitenzijde, maar ook over de binnenkant van de tas, waar je in feite niets van de constructie mag zien. Verder waren we op zoek naar de juiste combinatie van draagbaarheid en een heel speciaal object.” Geen gemakkelijke opgave. Het ontwerpen van tassen is een specialisme. Wat opvalt aan de acht genomineerde tassen van zeven verschillende ontwerpers is de voorkeur voor lichte kleuren en goud. De meest interessante ontwerpen van de wedstrijd waren de afgelopen twee maanden al in het museum te zien. Uit deze selectie kon het publiek zijn favoriet aangeven. Onder de genomineerden zijn ook twee internationale tassenontwerpers: de Britse Esin Akan en de Amerikaanse Joy Liotta Horvath kwamen speciaal voor de prijsuitreiking naar Amsterdam.

Winnende tas heeft ‘maximale koninklijke klasse’

De jury koos unaniem voor het ontwerp ‘Maximaal’ van Wietske Neerincx vanwege de onverwachtse mix van materialen, de vernieuwende en tegelijkertijd functionele vormgeving. “Dit is een tas met maximale koninklijke klasse waarmee een royalty een statement maakt”, oordeelde de jury. De gouden tas is opgebouwd uit twee cirkelvormen van spiegelacrylaat met een leren binnentas voorzien van magneetjes. Hierdoor kunnen er barokke figuren op de tas worden geplakt, die de drager zelf kan verschuiven óf aanbrengen op de bijbehorende oorbellen en ketting. De tas kwam in een speciale gouden doos met ‘foto’s’ van Koningin Máxima die set draagt. “Ik ben afgestudeerd als industrieel productontwerper en heb in Milaan bij verschillende ontwerpbureaus gewerkt”, vertelt de ontwerpster aan FashionUnited. “Dankzij een cursus bij Anita Fontaine kwam ik met leerbewerking in aanraking. Momenteel ben ik mijn eigen tassenlijn aan het opzetten waarvoor ik werk met leer, hout en spiegelacrylaat. Het prijzengeld steek ik dan ook in mijn label.”

Koninklijke tassen bekroond in Tassenmuseum Hendrikje

Beeld: Ontwerp Wietske Neerincx

Polstasje geïnspireerd op de rijksappel

Voor de publieksprijs werden er ruim 3.000 stemmen uitgebracht, zowel in het museum als online. Publiekslieveling bleek het witte polstasje ‘Regalia’ van Nienke van Dee, geïnspireerd op de rijksappel. “De vernieuwende draagwijze complementeert het luxe ontwerp: dit is onmiskenbaar een tas voor een chique gelegenheid”, aldus de jury. De jonge ontwerpster is blij verrast: “Ik ging hier zonder verwachtingen naartoe.” Ze vertelt dat haar tas is gemaakt van nubuckleer, dat licht is opgeschuurd zodat het mooi mat wordt. Het reliëfmotief is een zeefdrukinkt die normaal gesproken wordt geperst voor het maken van 3D-logo’s. “Ik heb ervoor gekozen de tas te bakken in de oven waardoor deze inkt een eigen leven gaat leiden. Een techniek had ik eerder gebruikt heb voor schoenen. Wanneer je de tas opent komt er een kunststof ei tevoorschijn met daarin een ring. Het is dus eigenlijk een juwelentas.” Van Dee studeerde drie jaar aan de Design Academy, waarna ze overstapte op productdesign aan Artez hogeschool voor de kunsten met als specialisatie schoenen. “Maar de liefde voor tassen was zo groot dat ik me nu op beide toeleg.”

De tentoonstelling ‘Royal Bags’ en de ‘Joke Veeze Foundation Expositie’ zijn nog tot en met 26 februari 2017 in Tassenmuseum Hendrikje.

Over The Joke Veeze Foundation

Stichting The Joke Veeze Foundation is opgericht in 2013. De stichting is genoemd naar Joke Veeze, oud-directeur van Akademie Vogue in Amsterdam. De Stichting ondersteunt modeactiviteiten in de ruimste zin van het woord en verleent financiële ondersteuning aan de ontwikkeling van modevormgeving en -styling in Nederland.

Homepage foto: FashionUnited, Foto 2 en 3: Joke Veeze Foundation

10 Onmisbare Modetentoonstellingen in 2017

Het is wederom het begin van een nieuw jaar, met nieuwe kansen, inspiratie en ontwerpen in de mode in het verschiet. Niets is echter beter dan mode in levende lijve te kunnen zien, om het creatieve process persoonlijk te mogen ervaren. Het bezoeken van modetentoonstellingen biedt de kans om de historie van een aantal van de meest vooraanstaande modehuizen te ontdekken, en de modetrends en de manier waarop diverse stromingen de geschiedenis van de branche hebben gedefinieerd, te ervaren. Daarom heeft FashionUnited een lijst van de top tien onmisbare modetentoonstellingen van 2017 samengesteld.

Hubert De Givenchy - To Audrey with Love

10 Onmisbare Modetentoonstellingen in 2017

Waar: Het Gemeentemuseum, Den Haag, Nederland

De Franse couturier Hubert de Givenchy, oprichter van modehuis Givenchy, staat te boek als een van de meest vooraanstaande ontwerpers van de 20e eeuw. Samen met grote namen als Christian Dior en Cristóbal Balenciaga heeft hij zijn stempel gedrukt op de geschiedenis van haute couture. Dit uitgebreide retrospectief van zijn werk, Hubert de Givenchy – To Audrey with Love genaamd, werd door de couturier zelf gecreëerd en biedt bezoekers een unieke blik op zijn loopbaan, vanaf de opening van zijn modehuis in 1952 tot aan zijn pensioen in 1995, met de focus op zijn persoonlijke favoriete ontwerpen. Bovendien is de tentoonstelling gefocust op zijn vriendschap met de iconische actrice Audrey Hepburn, en bevat het ontwerpen die door Hepburn zelf zijn gedragen, alsmede schetsen, foto’s en fragmenten uit films.

Hubert de Givenchy - To Audrey with Love van Gemeentemuseum op Vimeo.

Wanneer: 26 november 2016 t/m 26 maart 2017

Foto: To Audrey with Love tentoonstelling, Don-Alvin Adegeest, FashionUnited

Undressed: A Brief History of Underwear

10 Onmisbare Modetentoonstellingen in 2017

Waar: Het Victoria & Albert Museum, Londen, VK

Als je nieuwsgierig bent naar de geschiedenis van lingerie, of the evolutie van de beha, dan moet je deze tentoonstelling hebben gezien. Het Victoria & Albert Museum heeft de grootste tentoonstelling van ondergoedontwerp ooit gecreëerd, met meer dan 200 stuks. Undressed: A Brief History of Underwear genaamd, licht de tentoonstelling de veranderingen in ontwerpen, thema’s en innovatie in onderkleding vanaf de 18e eeuw tot heden uit. Tot de stukken behoren op-maat gemaakte, zeldzame stukken zoals korsetten die gedragen werden door de werkende vrouwen in Engeland in de 18e eeuw alsmede lingerie van hedendaagse ontwerpers als Stella McCartney, Rigby & Peller en Paul Smith. Daarnaast onderzoekt de tentoonstelling de relatie tussen mode en lingerie, en ons beeld van het ideale lichaam, sex en moraliteit.

Wanneer: 16 april tot en met 12 maart 2017

Foto: Met dank aan het Victoria & Albert Museum

Peter Lindbergh - A Different Vision of Fashion Photograph

10 Onmisbare Modetentoonstellingen in 2017

Waar: Kunsthal, Rotterdam, Nederland

Modefotograaf Peter Lindbergh is misschien wel een van de meest gevierde fotografen in de branche. Hij zou verantwoordelijk zijn geweest voor het lanceren van de carrières van de supermodellen uit de jaren 90, Cindy Crawford Naomi Campbell, Linda Evangelista, Tatjana Patitz en Christy Turlington. In tegenstelling tot andere modefotografen, die mode, glamour en sex gebruikten om hun ultieme fantasie te creëren, was het doel van Lindbergh in eerste instantie om de pure essentie van zijn onderwerpen op de gevoelige plaat vast te leggen, met de kledingstukken eerder als bijkomstigheid. Dit, gecombineerd met zijn passie voor verhalen vertellen, landschappen en dans, is de focus van zijn eerste internationale reizende expositie A Different Vision on Fashion Photography, een retrospectief georganiseerd door Thierry Maxime-Loriot, met ruim 220 foto’s, waaronder nooit eerder getoonde foto’s, schetsen, persoonlijke aantekeningen en andere artefacten uit de persoonlijke archieven van Lindbergh.

Wanneer: 10 september 2016 tot en met 12 februari 2017

Foto: Pers Preview in de Kunsthal, © Simon Trel Photography, FashionUnited

Balenciaga: Shaping Fashion

10 Onmisbare Modetentoonstellingen in 2017

Waar: Het Victoria & Albert Museum, Londen, VK

Het V&A gaat dit jaar nog een grote modetentoonstelling organiseren rond het werk van couturier Cristóbal Balenciaga. Dit retrospectief, Balenciaga: Shaping Fashion genaamd, is de eerste Britse expositie van het oeuvre van Balenciaga, en valt samen met de 100e verjaardag van de opening van Balenciaga’s eerste winkel in San Sebastian in Spanje, en de 80e verjaardag van de opening van zijn beroemde salon in Parijs. De tentoonstelling zal het vakmanschap en de vaardigheid die de creaties van de ontwerper zo uniek maakten onder de loep nemen, en zal ook nagaan hoe zijn ontwerpen toekomstige creaties vormden. Er zullen meer dan 100 kledingstukken en 20 hoeden van de hand van de couturier getoond worden, alsmede nooit eerder getoonde schetsen, films, foto’s en stofstalen.

Wanneer: 27 mei 2017 tot en met 18 februari 2018

Foto: Met dank aan het Victoria & Albert Museum

Rei Kawakubo/Comme des Garçons - Costume Institute

10 Onmisbare Modetentoonstellingen in 2017

Waar: De MET, Iris and B.Gerald Canton Exhibition Hall, New York, VS

De voorjaar 2017 expositie van het Costume Institute zal focussen op het werk van Rei Kawakubo en Comme des Garçons. De tentoonstelling zal Kawakubo’s fascinatie met interstitialiteit - de ruimte tussen grenzen - onderzoeken en zal 120 damesmode ontwerpen voor Comme des Garçons bevatten. Tot de selectie behoren kledingstukken die dateren uit Kawakubo’s eerste modeshow in Parijs in 1981 alsmede haar meest recente collectie. De expositie wordt op thema gerangschikte in tegenstelling tot een chronologische volgorde. Om het gevoel van verruimtelijking te versterken worden de mannequins op oog-hoogte getoond, zonder fysieke grenzen, om zo de normaal gesproken waargenomen afstand tussen bezoeker en object te verwijderen.

Wanneer: 4 mei 2017 tot 4 september 2017

Foto: Rei Kawakubo voor Comme des Garçons (Japans, opgericht in 1969), “Body Meets Dress - Dress Meets Body,” spring/summer 1997. Met dank aan The Metropolitan Museum of Art, © Paolo Roversi

Marilyn - I Wanna Be Loved By You

10 Onmisbare Modetentoonstellingen in 2017

Waar: Hôtel de Caumont, Centre D’Art, Aix-En-Provence, Frankrijk

Marilyn Monroe is misschien wel een van de meest gefotografeerde actrices in de filmgeschiedenis. Zij is door een aantal van de meest gevierde fotografen van haar tijd op de gevoelige plaat vastgelegd: André de Dienes, Milton Greene, Philippe Halsmann, Eve Arnold, Cecil Beaton, Sam Shaw, Ed Feingersh, George Barris en Bert Stern hebben allen bijgedragen aan haar status als internationaal bekend icoon. Met meer dan zestig foto’s volgt de expositie haar loopbaan van pin-up model tot actrice tot legendarische ster, en onderzoekt het hoe haar bijzonder fotogenieke aard bijdroeg aan haar enorme roem.

Wanneer : 22 oktober 2016 tot 1 mei 2016 2017

Foto: Milton H. Greene © 2016 Joshua Greene - www.archiveimages.com

The World of Anna Sui

10 Onmisbare Modetentoonstellingen in 2017

Waar: Fashion and Textile Museum, Londen, VK

Anna Sui is een van de meest iconische modeontwerpers in de Verenigde Staten. Met haar signatuur rock ’n roll, romantische stijl weet zij keer op keer popculture opnieuw uit te vinden, en blijft daarmee relevant voor iedere nieuwe generatie. De tentoonstelling The World of Anna Sui volgt haar pad naar de roem, beginnend bij haar eerste modeshow in 1991 tot heden, en onderzoekt hoe haar ontwerpen de modegeschiedenis ingrijpend hebben bepaald. Het is voor het eerst dat een Amerikaanse ontwerper het onderwerp van een retrospectief in Groot Brittannië is en de expositie telt meer dan 100 looks uit het archief van Anna Sui, met een reeks archetypes, van Surfers en Schoolmeisjes tot Hippies, Mods en Punks.

Wanneer: 26 mei 2017 tot 1 oktober 2017

Foto: Anna Sui, 2011 © Anna Sui; The World of Anna Sui, boekkaft 2017

The House of Dior: 70 years of Haute Couture

10 Onmisbare Modetentoonstellingen in 2017

Waar: National Gallery of Victoria, Melbourne, Australië

Ter ere van de 70e verjaardag van Dior, heeft het Franse modehuis de handen ineen geslagen met de National Gallery of Victoria om een uniek retrospectief te houden. De tentoonstelling, The House of Dior: 70 Years of Haute Couture genaamd, telt meer dan 140 stukken ontworpen door Christian Dior Couture tussen 1947 en 2017. Hiermee is dit het grootste Dior retrospectief in Australië. De expositie onderzoekt de geschiedenis van Dior door de belangrijkste stukken van de zeven ontwerpers - Christian Dior, Yves Saint Laurent, Marc Bohan, Gianfranco Ferré, John Galliano, Raf Simons en Maria Grazia Chiuri - die ieder een cruciale rol speelden in de vormgeving van de identiteit van het huis onder de loep te nemen. De expositie focust ook op de vroege invloeden en ontwerp regels van Christian Dior, en biedt inzicht in de werkruimtes in het atelier alsmede in de rol van accessoires.

Wanneer: 27 augustus 2017 tot 17 november 2017

Foto: Dior SS17, Catwalkpictures.com

Diana: Her Fashion Story

Waar: Kensington Palace, Londen, VK

Hoewel het alweer bijna 20 jaar na haar dood is, blijft de stijl van Prinses Diana voortleven en wordt nu geëerd met een speciale tentoonstelling in Kensington Palace. De tentoonstelling, Diana: Her Fashion Story genaamd, volgt de evolutie van wijlen Prinses Diana’s stijl, met in het begin de ingetogen, romantische outfits die zij tijdens de eerste openbare gelegenheden droeg tot aan haar latere elegante, verfijnde uitstraling. De expositie zal een aantal van haar lievelingsoutfits tonen, waaronder de avondjurken die zij in de jaren 80 droeg en de Catherine Walker mantelpakken die in de jaren 90 haar ‘professionele garderobe’ vormden. Er zal ook worden gekeken naar haar relaties met haar toenmalige lievelingsontwerpers.

Wanneer: opent 24 februari 2017

Yves Saint Laurent Museum

10 Onmisbare Modetentoonstellingen in 2017

Waar: Yves Saint Laurent Museum, Marrakech, Marokko en Parijs, Frankrijk

Niet een, maar twee musea gewijd aan het werk van Yves Saint Laurent zullen dit jaar hun deuren openen. De desbetreffende musea, gevestigd in Parijs en in Marrakech, zullen bezoekers een meer inzicht krijgen in het leven en het werk van de geliefde couturier. Het museum in Marrakech is met name bijzonder, omdat de stad zelf van grote invloed zou zijn geweest op het werk van Saint Laurent. Samen zullen de Fondation Pierre Bergé - Yves Saint Laurent en de Fondation Jardin Majorelle dit najaar het Musee Yves Saint Laurent Marrakech openen, waar een selectie van het levenswerk van de ontwerper te zien zal zijn. Het museumgebouw werd ontworpen door het Franse architectenbureau Studio KO en grenst aan de Jardin Marjorelle, die de ontwerper in de jaren 80 samen met zijn partner Pierre Bergé redde van de vernieling.

Wanneer: Herfst 2017

Foto: Met dank aan Studio KO, Musee Yves Saint Laurent, Marrakech

Homepage Foto: Peter Lindbergh Pers Preview in de Kunsthal, © Simon Trel Photography, FashionUnited

Terugblik: 6x modetentoonstellingen uit 2016

Nu 2016 er bijna op zit, is het tijd voor een terugblik. We kijken terug naar de beste modetentoonstellingen uit 2016. Voor degenen die geen bezoek konden brengen of voor wie op zoek is naar een geheugenopfrisser, heeft FashionUnited lezenswaardige reportages op een rij gezet.

1. Mode van mensenhaar: verontrustend en fascinerend

Terugblik: 6x modetentoonstellingen uit 2016

Haar speelt een belangrijke rol in ons leven. Zowel mannen als vrouwen besteden er uitzonderlijk veel zorg aan. Baarden tieren welig. Maar behalve dat je er fraaie kapsels van kunt maken, vormt haar ook een geweldig materiaal voor sieraden, meubels, kledingstukken en zelfs borduursels. Dat laat het Centraal Museum Utrecht zien met de nieuwe tentoonstelling ‘HAAR! Mensenhaar in mode en kunst’. Een thema dat bij veel mensen afschuw oproept. Vreemd eigenlijk. Waarom vinden we het dragen van een wollen trui gemaakt van het haar van een schaap doodnormaal, maar vinden we het vies wanneer die trui zou zijn gebreid van mensenhaar?

Lees meer: FashionUnited / Natasja Admiraal

Foto: Zhu Tian

2. Anne Valérie Hash: "Durf pauze te nemen in een systeem waarin alles steeds sneller gaat"

Terugblik: 6x modetentoonstellingen uit 2016

Anne Valérie Hash voerde de creatieve leiding over het bekende Franse merk Comptoir des Cotonniers, dat sinds een paar jaar deel uitmaakt van de Japanse Fast Retailing Group waar ook Uniqlo toebehoort. Het contract met Comptoir des Cotonniers is onlangs afgelopen, maar het heeft haar bij een breder publiek bekend gemaakt. Ze is de koningin van het mannelijk-vrouwelijke en de androgynie. Voor het Kant- en modemuseum in Calais is deze tentoonstelling rond het werk van Hash een belangrijke gebeurtenis. "We volgen haar loopbaan al geruime tijd. Als museum richten we ons vooral op mode en op de actuele ontwikkelingen in de textiel," vertelt directeur en conservator Anne-Claire Laronde aan FashionUnited.

Lees meer: FashionUnited / Céline Vautard

Foto: Portret Anne Valérie Hash

3. Hubert de Givenchy: ‘Een reis door Audrey’s garderobe’

Terugblik: 6x modetentoonstellingen uit 2016

“Op een morgen rinkelde de telefoon in mijn atelier. Nog voordat ik opnam, wist ik dat het Audrey was. Ze had net de opnames van haar nieuwe film achter de rug en belde me speciaal op om te zeggen: ik hou van je”, memoreert Hubert de Givenchy. De 89-jarige Franse couturier spreekt een internationale groep journalisten toe in de tuinzaal van het Gemeentemuseum Den Haag. Zijn aanwezigheid maakt indruk. ‘To Audrey with Love’ is niet zomaar een tentoonstelling: het is een emotioneel eerbetoon aan de actrice die zoveel voor hem betekende.

Lees meer: FashionUnited / Natasja Admiraal

Foto: FashionUnited / Natasja Admiraal

4. (Behind) the clothes: een expo met een missie

Terugblik: 6x modetentoonstellingen uit 2016

Born In Antwerp krijgt een duurzaam tintje met de expositie van Bruno Pieters. Het enfant bienvenue van de modewereld overtuigt je van zijn duurzaam verhaal in ‘(Behind) the clothes.’, waarin hij zijn eerlijke ontwerpen toont en ook een ode brengt aan de mensen achter zijn collectie. De expositie ‘(Behind) the clothes’ bestaat uit ‘The clothes’ en ‘Behind the clothes’.

Lees meer: FashionUnited / Christin Ho

Foto: Lee Wei Swee

5. De zachtaardige fantasiewereld van Bas Kosters

Terugblik: 6x modetentoonstellingen uit 2016

Museum Arnhem presenteert de eerste solotentoonstelling van Bas Kosters en iedereen mag het weten. Als een wildplakker heeft de ontwerper de gevel van het museum laten bestickeren. Tussen de struiken staan kleurrijke totempalen met kermislampjes als ogen en in de museumtuin wapperen vlaggetjes met de tekst ‘Be a stranger’. Hij infiltreerde ook in de vaste collectie en voegde een eigen schilderij en een broche toe aan de permanente opstelling. Zelfs zijn wandkleed vol borsten met de titel Breasts Gone Wild (2015) op zaal gaat een relatie aan met een opvallende sculptuur buiten.

Lees meer: FashionUnited / Natasja Admiraal

Foto: FashionUnited /

6. New Fashion Perspectives: visies van jonge modedenkers

Terugblik: 6x modetentoonstellingen uit 2016

De tentoonstelling van Glamcult Studio loopt slechts tien dagen. “Het betreft geen museale opstelling en ook geen mode voor op de catwalk. Wat je hier ziet, zijn conceptuele collecties”, vertelt curator Hanka van der Voet, die het onderzoek verrichtte. Innovatie is het sleutelwoord, al is ze voorzichtig met het woord ‘vernieuwend’. Die term wordt te pas en te onpas gebruikt in de mode. “Het gaat er eigenlijk niet om of een idee volstrekt nieuw is. We willen vooral een dwarsdoorsnede laten zien wat hedendaagse jonge modeprofessionals bezighoudt.”

Lees meer: FashionUnited / Natasja Admiraal

Foto: New Fashion Perspectives

En een bonus: Haute-à-Porter: voor wie de de exclusiviteit en draagbaarheid van haute-à-porter in twijfel trekt

Terugblik: 6x modetentoonstellingen uit 2016

Domineert haute couture nog steeds de modewereld? Of verschuift de aandacht naar prêt-à-porter? De nieuwe expositie Haute-à-Porter in ModeMuseum Hasselt gaat dieper in op een belangrijke en actuele vraag: Hoe nauw zijn prêt-à-porter en haute couture met elkaar verbonden?

Lees meer: FashionUnited / Christin Ho

Foto: MoMu Hasselt

Homepage foto: Ruud van der Peijl

Joke Veeze Award 2017 in het teken van modefotografie

De Joke Veeze Award zal volgend jaar in het teken staan van modefotografie. De modeprijs heeft in 2017 het thema ’Dare to be different’ en wordt in samenwerking met het FotoFestival Naarden georganiseerd, zo maakte de Joke Veeze Foundation bekend.

De deelnemers krijgen de opdracht om een serie van minimaal twee en maximaal vijf foto’s voor een avantgardistisch modetijdschrift te maken. Inzenden kan tot 31 maart 2017 en op 27 mei zal de winnaar worden bekendgemaakt. De foto’s van de genomineerden zijn tijdens het FotoFestival Naarden van 20 mei tot en met 18 juni 2017 te zien zijn.

De winnaar van de Joke Veeze Award 2017 ontvangt een geldbedrag van 3.500 euro. De jury bestaat uit modefotograaf Rohn Meijer, stylist Frans Ankoné en galeriehouder en hoofdcurator van het FotoFestival Naarden Eduard Planting.

Het is de derde keer dat de Joke Veeze Award wordt uitgereikt. De modeprijs is een initiatief van de Joke Veeze Foundation en kent ieder jaar een andere invalshoek: fotografie, styling, ontwerp of blogging. De Joke Veeze Foundation werd in 2013, na het overlijden van oud Akademie Vogue Amsterdam-directeur Joke Veeze, opgericht. Na haar overlijden is haar modecollectie geveild en de opbrengst daarvan is ondergebracht in een stichting ter ondersteuning en stimulering van getalenteerde studenten.

Beeld: Joke Veeze Foundation website

Amfi-student Elia van den Bergh (21) wint Fashion Fest 2016

REPORTAGE Opzwepende beats vullen de Lichthal van Het Tropenmuseum. Bezoekers worden deze zaterdag verrast met een modeshow midden in het museum: de finale van mode-wedstrijd Fashion Fest. Dit jaarlijks terugkerende evenement is een initiatief van MAFB (zie kader) en voor deze editie hebben de deelnemers zich laten inspireren door de collectie van het Tropenmuseum. Verfrissend aan de evenementen van MAFB is dat het multiculturele producties zijn waar een gemêleerd publiek op af komt.

Multidisciplinaire wedstrijd met goed concept

Tien teams bestaande uit een ontwerper, haarstylist, make-upartiest en modellen nemen het tegen elkaar op en tonen telkens vier looks. Er wordt een winnaar aangewezen in elk van deze vier disciplines. De internationale jury bestaat uit Shaka Maidoh (Art Comes First), Massamba Lambert (Art Comes First), Steven Dahlberg (chef mode JFK Magazine), Daan van Dartel (curator mode en populaire cultuur Tropenmuseum), Willa Stoutenbeek (oprichter duurzaam pr-bureau W. Green) en Els van der Plas (algemeen directeur Nationale Opera & Ballet). De host van de show is Anna Nooshin, oprichter van online magazine NSMBL, die voor de gelegenheid een outfit draagt van de Nederlandse ontwerper Lisa Konno. Opvallend is de grote diversiteit aan modellen: sommige deelnemers hebben bewust gekozen voor kleinere modellen, anderen zetten meisjes in die te lang zijn volgens de norm van de mode-industrie.

Amfi-student Elia van den Bergh (21) wint Fashion Fest 2016

Foto: Les Adu

Mode met Indonesische flair

Wanneer etnische kostuums het uitgangspunt vormen voor hedendaagse mode is het de kunst om een vertaalslag te maken naar nu. De ene ontwerper slaagt hier beter in dan de andere. Een goed voorbeeld zijn de zwartleren mannenjacks met kleurrijk borduurwerk aan de achterkant van Alissa Westerink, geïnspireerd op een kort Sumatraans bruidsjasje uit het depot. “Mode met Indonesische flair”, oordeelde de jury. Haar twee vrouwensilhouetten met Paisleymotieven missen die moderniteit. Het gebruik van accessoires werkt nu eens mee en dan weer tegen: zo geven de transparante enkellaarsjes iets extra’s aan de volledige crèmekleurige collectie van Chris Geurtsen, terwijl de Cleopatra-achtige sieraden gedateerd ogen. Ook de tribal-make-up is iets te letterlijk. Collectioneren blijkt voor veel deelnemers lastig en de ontwerpen zijn soms weinig coherent, mede door het feit dat er slechts vier looks worden getoond.

Amfi-student Elia van den Bergh (21) wint Fashion Fest 2016

Jurycommentaar had opbouwender gekund

Jammer is dat het jurycommentaar af en toe een hoog tv-talentenjachtgehalte heeft. “Het doet me denken aan een gebruikt tampon”, aldus Willa Stoutenbeek over de collectie van Joost Vermeer, die zich liet inspireren door een eeuwenoud jurkje uit Indonesië, gemaakt van boomschors en rood op wit beschilderd. De rode verf is uitgelopen en ‘bloedt’ buiten de kaders van het patroon. Beter had de jury iets kunnen opmerken over de potentie van de fraai gebreide mannentrui met loshangende draden. Onduidelijk is of collega-jurylid Steven Dahlberg een compliment geeft of sarcastisch is wanneer hij commentaar geeft op een Marie Antoinette-outfit van Nadine Elele Mengue: “Het oogt heel modern: een paar sneakers eronder en je kunt er zó in naar de Albert Cuyp.” Van een professionele modejury mag je uiteraard een kritische blik verwachten, maar laten we vooral niet vergeten dat het hier om ontwerpers-in-opleiding gaat die het moeten hebben van opbouwend commentaar.

Amfi-student Elia van den Bergh (21) wint Fashion Fest 2016

Foto: Paul Koster

Winnende collectie rijk aan technieken

Waar sommige collecties in de uitvoering wat mager ogen, is die van winnaar Elia van den Bergh (21) rijk aan technieken. De derdejaarsstudent aan het Amsterdam Fashion Institute (Amfi) vond voor zijn collectie ‘Insurgent’ inspiratie na een bezoek aan het Tropenmuseum-depot. Hier viel hem een stuk op over de evolutie van de Indonesische mentaliteit: van het kolonialisme tot een modern en onafhankelijk land. Deze transformatie ging gepaard met een terugkerend patroon van rebellie. “Mijn collectie toont de tijdlijn sinds de Indonesische onafhankelijkheid in vier delen: de oude orde-politiek, de nieuwe orde, hervorming en de mentale revolutie vandaag. De kleuren zijn vrij donker, maar de collectie bevat ook rozen in heldere tinten die hoop symboliseren”, vertelt hij na afloop, glunderend en met een grote bos bloemen in de hand. De silhouetten zijn uitgevoerd in overwegend ‘clean-cut’-materialen zoals vilt en neopreen. Ook stelde een stoffenfabrikant een speciale denimsoort beschikbaar die nog niet op de markt is.

Amfi-student Elia van den Bergh (21) wint Fashion Fest 2016

Foto: Les Adu

Referenties naar geisha’s en Comme des Garçons

“Het showelement in deze collectie is sterk”, aldus jurylid Willa Stoutenbeek. “De kleuren maken het tot een geheel. Er is duidelijk veel tijd en aandacht in gestoken. Hoewel de modellen meerdere malen voorbij kwamen ontdekte ik telkens iets nieuws. Pas op dat er niet te veel gebeurt.” Van den Berghs collectie bevat inderdaad veel referenties: naar Japanse krijgerskostuums, origami-technieken, geisha’s (handgemaakte steltschoenen) en modehuis Comme des Garçons (de burka-achtige look). Beter doseren, of de ideeën verspreiden over tien looks, zou een meer uitgebalanceerd beeld opleveren. Van den Bergh, kwart-Nederlands en geboren in Jakarta, kwam als baby naar Nederland. Omdat zijn vader hier niet kon aarden keerde het gezin terug naar Indonesië. In 2013 startte hij zijn modeopleiding aan het Amfi. “Ik ben er door ziekte een jaar tussenuit geweest en kijk ernaar uit om mijn studie af te ronden. De meeste Indonesische ontwerpers willen meteen als onafhankelijke designers aan de slag, maar ik wil graag eerst ervaring opdoen bij een bedrijf.”

In de drie overige categorieën wonnen Kyra Vister (haarstyling), Lisa van Steenhoven (make-up) en Saana Mirzaie (model), een 19-jarig Nederlands meisje van Iraanse afkomst dat nog nooit eerder een modeshow had gelopen en volgens de jury ‘iets speciaals toevoegde aan de collectie’. Haar droom om model te worden is na het winnen van deze wedstrijd extra aangewakkerd.

Over MAFB

Music and Fashion Battle (MAFB) is in 2008 opgericht door Marian Duff en Richard Soesanna als een mode-, kunst- en designcommunity voor creatief talent. Het platform zet zich in voor meer verscheidenheid in de mode. In samenwerking met influencers creëert MAFB een podium voor nieuw nationaal en internationaal talent en daagt deze talenten uit in hun visie op innovatie, creativiteit en duurzaamheid. Door middel van events op bijzondere locaties zoals De Nieuwe Kerk Amsterdam, het Amsterdam Museum, de Leidsche Pieterskerk en Museum Willet-Holthuysen, en door jonge creatieven te begeleiden, probeert MAFB een positieve bijdrage te leveren op het gebied van diversiteit binnen de hedendaagse mode-industrie.

Homepage foto: © Les Adu

In beeld: 10x modeboeken voor op de koffietafel

Een koffietafelboek is een interessant bijverkoop product in de modebranche. Met de feestdagen voor de deur heeft FashionUnited een selectie gemaakt van nieuwe exemplaren. Een modeboek zou een goed kerstcadeau kunnen zijn, voor wie zijn modekennis bij wil spijkeren, of zich simpelweg wil vergapen aan prachtige plaatjes.

Prêt-à-portea

Voor wie van mode of bakken houdt, of allebei. Het boek Prêt-à-portea staat vol ‘modieuze zoetigheden’ geïnspireerd op catwalk looks van Jimmy Choo, Moschino en Zac Posen bijvoorbeeld. Zo zijn er ook Burberry trenchcoat koekjes en Anya Hindmarch handtasjes van blauwe-bessen cake. Mourad Khiat, chef-patissier bij The Berkeley, creëerde de twintig recepten. Het Londense hotel The Berkeley serveert elk seizoen koekjes en cakejes geïnspireerd op de nieuwste catwalklooks. De prijs van het boek bedraagt 14,95 euro.

In beeld: 10x modeboeken voor op de koffietafel

Foto: The Berkley Facebook

Nederland in 100 kledingstukken

Het oranje Bavariajurkje, een broekpak van Mies Bouwman, de witte Hema-onderbroek, de G-star-spijkerbroek en de klompschoen van Jan Jansen. Het boek Nederland in 100 kledingstukken van auteur en modejournalist Milou van Rossum geeft een overzicht van de Nederlandse mode. Met humor. Op de cover prijkt de o-zo-bekende postzak jurk van Jan Taminiau. De prijs: 19,95 euro.

In beeld: 10x modeboeken voor op de koffietafel

Foto: screenshot Bol.com

Dit boek gaat niet over mode - de kracht van kleren

“Tenzij u dit boek liggend in bad leest, of ergens in een warm en zonnig naturistenparadijs, heeft u iets áán. Dat iets heeft u waarschijnlijk ooit gekocht of misschien wel zelf genaaid of gebreid, en vanmorgen na het douchen weloverwogen aangetrokken". Dit is de openingszin van Cécile Narinx, een van de schrijvers van 'Dit boek gaat niet over mode'. In beeld: 10x modeboeken voor op de koffietafel

Foto: screenshot Bol.com

Cécile Narinx, hoofdredactrice van de Nederlandse Harper’s Bazaar, legt in haar nieuwe boek uit wat kleding over je zegt. “Wat we aan hebben heeft invloed op en wordt beïnvloed door gemoedstoestand, ons zelfvertrouwen en imago, maar hangt ook samen met onze culturele achtergrond, de actualiteit en tradities,” zo staat er op de cover. Het boek, over de kracht van kleren, staat vol met anekdotes en verhalen. 'Dit boek gaat niet over mode' is verkrijgbaar voor 34,99 euro.

Gucci - Blind for Love

Gucci heeft een gelimiteerd fotoboek uitgegeven. 'Blind for Love', zoals de titel van het boek luidt, is een visueel naslagwerk van de Gucci Cruise 2017 collectiepresentatie in het Westminster Abbey onder leiding van creatief directeur Alessandro Michele. De show- en behind-the-scenes beelden zijn gemaakt door de Britse kunstenaar en fotograaf Nick Waplington. De plaatjes worden afgewisseld met songteksten van ‘Scarborough Fair’; de Engelse ballad die werd gespeeld tijdens de modeshow. Van het boek zijn maar 2000 kopieën verkrijgbaar, voor het bedrag van 95 dollar. Koningin Elizabeth I staat op de voorkant.

In beeld: 10x modeboeken voor op de koffietafel

Foto: screenshot website Assouline

Victoria Beckham: Style Power

Het boek ‘Victoria Beckham: Style Power ‘ vertelt hoe Victoria Beckham uitgroeide van Spice Girl en stijlicoon tot gerespecteerd modeontwerpster. Alle Victoria Beckham modecollecties zijn voor het 100 pagina tellende boek gefotografeerd. De meest recente beelden zijn die van haar shows in 2016. De prijs bedraagt: 19,00 euro.

In beeld: 10x modeboeken voor op de koffietafel

Foto: screenshot Bol.com

Louis Vuitton Fashion Eye

Louis Vuitton heeft vijf nieuwe fotoboeken uitgebracht: Fashion Eye Miami, Parijs, Shanghai, California en India. Opkomende talenten en de grootste modefotografen brengen ‘hun’ stad, regio of het land in beeld middels prachtige modefoto’s. De boeken zijn per stuk verkrijgbaar. Louis Vuitton heeft ook een gelimiteerde box met de volledige Fashion Eye boekencollectie.

Versace

Een visuele autobiografie van Donatella Versace. Het Italiaanse Versace ontwikkelde zich van familiebedrijf tot een van de grootste luxe merken wereldwijd. In het boek worden catwalk en backstage beelden uit het archief getoond van fotografen als Richard Avedon, Irving Penn en Steven Meisel. De prijs van Versace bij uitgeverij Rizzoli is 95 dollar.

A photo posted by Versace (@versace_official) on

7-delige serie Christian Dior

Modehuis Christian Dior viert zijn zeventigste verjaardag met een zevendelige boekencollectie. Elk deel is een eerbetoon aan een couturier die sinds de oprichting in 1947 met de scepter heeft gezwaaid bij het Franse luxe label, te weten Christian Dior, Yves Saint Laurent, Marc Bohan, Gianfranco Ferré, John Galliano, Raf Simons en Maria Grazia Chiuri. Het eerste deel, getiteld 'Dior by Christian Dior 1947-1957' is verkrijgbaar bij uitgever Assouline in het Frans, Engels en Chinees. De prijs van het 500 pagina tellende boek is 195 dollar. De andere delen verschijnen in 2017 en 2018.

In beeld: 10x modeboeken voor op de koffietafel

Foto: screenshot website Assouline

The Coveteur: Private Spaces, Personal Style

Met dit boek kun je je vergapen aan veertig kleding- en accessoire collecties van sterren. Het boek werd uitgebracht door The Coveteur vanwege het vijfjarige jubileum van de Amerikaanse website. The Coveteur biedt een kijkje in de kledingkasten van moderedacteuren, stylisten of modellen met een voorliefde voor mode. Daarvoor reist fotograaf Jake Rosenberg de wereld over. De prijs van het boek bedraagt 22,99 dollar.

A photo posted by Erica Luna (@iamericaluna) on

Vetements Summercamp 2

Het eerst boek van Vetements was binnen een dag uitverkocht, dus en tweede boek kon niet lang uitblijven. Het 480 pagina tellend boek staat in het teken van de SS17 collectie. Ook samenwerkingen met onder andere Juicy Couture, Brioni, Champion en Manolo Blahnik zijn terug te vinden het het boek. Beelden zijn gemaakt door fotograaf Pierre-Ange Carlotti eb bedraagt 50 euro.

A photo posted by hyp ysk (@ysk_0522) on

Hubert de Givenchy: ‘Een reis door Audrey’s garderobe’

REPORTAGE “Op een morgen rinkelde de telefoon in mijn atelier. Nog voordat ik opnam, wist ik dat het Audrey was. Ze had net de opnames van haar nieuwe film achter de rug en belde me speciaal op om te zeggen: ik hou van je”, memoreert Hubert de Givenchy. De 89-jarige Franse couturier spreekt een internationale groep journalisten toe in de tuinzaal van het Gemeentemuseum Den Haag. Zijn aanwezigheid maakt indruk. ‘To Audrey with Love’ is niet zomaar een tentoonstelling: het is een emotioneel eerbetoon aan de actrice die zoveel voor hem betekende. De Givenchy beschikt over een uitstekend geheugen. In lyrische Franse bewoordingen – terwijl co-curator Eloy Martinez de la Pera aantekeningen maakt en tolkt – haalt hij uitgebreid herinneringen op aan zijn muze en hartsvriendin Audrey Hepburn. Telkens als hij haar naam uitspreekt raakt hij zichtbaar geëmotioneerd. Het volgende moment verschijnt er een glimlach op zijn gezicht. Twinkelende ogen achter een donkerblauwe bril. Als een film lijken de gebeurtenissen zich opnieuw voor zijn ogen af te spelen.

Hubert de Givenchy: ‘Een reis door Audrey’s garderobe’

Emotioneel eerbetoon aan Audrey Hepburn

“Het voelt als een reünie om hier weer te zijn”, opende De Givenchy zijn verhaal eerder. Hij refereert naar 1988, in dat jaar toonde het Gemeentemuseum Den Haag namelijk de succesvolle tentoonstelling ‘Hubert de Givenchy. Haute Couture, gedragen door Audrey Hepburn’, die destijds werd geopend in aanwezigheid van zowel de couturier als de actrice. Het feit dat zij Nederlandse familiebanden had en deels in Nederland opgroeide maakte dit project extra dierbaar. Het doet de couturier dan ook genoegen dat hij hieraan een mooi vervolg kan geven: “Het is voor het eerst dat we in staat zijn om zoveel creaties die door Audrey zijn gedragen bij elkaar te brengen. Het ontroert me om al deze jurken, waarvan ik sommigen zelf bijna was vergeten, terug te zien. De tentoonstelling is een reis door Audrey’s garderobe. Ik ben ervan overtuigd dat ze trots zou zijn geweest en dat dit prachtige project haar veel plezier zou hebben gedaan.”

Hubert de Givenchy: ‘Een reis door Audrey’s garderobe’

Het juiste idee op het juiste moment

De samenwerking is het resultaat van jarenlange inspanningen achter de schermen van modeconservator Madelief Hohé en haar team. Elk museum van Parijs tot New York had dit prestigieuze project graag in huis willen halen. “Een tijd geleden heeft Monsieur de Givenchy ons benaderd voor een bruikleenaanvraag. Hij werkte op dat moment aan een project in Frankrijk. Omgekeerd vroegen wij hem of hij mee wilde werken aan een tentoonstelling. Ik heb me suf gebeld, maar helaas zonder resultaat. Daarop heb ik een andere insteek gekozen, door zijn werk te koppelen aan de jarenlange vriendschap met Audrey Hepburn. Dit viel onmiddellijk in de smaak. Het was het juiste idee op het juiste moment. Een hommage aan haar brengen was altijd al een stille wens van hem. Vorig jaar bracht hij het boek ‘To Audrey with Love’ uit met foto’s van de actrice en tekeningen van filmkostuums.” Een deel van de ontwerpen die in 1988 te zien waren is daadwerkelijk terug in het Gemeentemuseum Den Haag. Sommige waren destijds nog in het bezit van filmstudio’s en zijn nu in particuliere handen. Hohé: “Toch hebben we ze weer bij elkaar weten te brengen. Het is spannend om te bedenken welke reis de jurken in de tussentijd hebben afgelegd.”

Hubert de Givenchy: ‘Een reis door Audrey’s garderobe’

Hubert de Givenchy selecteerde zijn lievelingsontwerpen

De couturier is intensief betrokken geweest bij de totstandkoming van zijn retrospectief, die een tijdsomspanne van een halve eeuw omvat. Van de opening van Maison de Givenchy in 1952 tot zijn terugtreden bij het modehuis in 1995. Zo selecteerde hij talrijke van zijn meest dierbare creaties voor de tentoonstelling. Sommigen zijn nog nooit eerder voor het publiek getoond. Daarnaast verzorgde hij zelf de styling: in de week voorafgaand aan de opening was hij regelmatig op zaal te vinden om de juiste oorbellen en cocktailhoedjes bij de avondjurken te kiezen. De scenografie is ingetogener dan we gewend zijn van Maarten Spruyt en Tsur Reshef, de vaste vormgevers van de modetentoonstellingen in het Gemeentemuseum Den Haag. Met zwarte muren, gestoffeerde trappen en fotobehang wordt een tijdloos gevoel opgeroepen. Deze chique setting toont aan dat de ontwerpen van Hubert de Givenchy op de accessoires na nauwelijks enscenering nodig hebben: hij laat de stoffen spreken. Op magnifieke wijze combineert hij materialen zoals mousseline, veren, zijde en fluweel in één ontwerp, waardoor er een spel ontstaat met mat en glanzend. Het hoogtepunt is de zaal gewijd aan handwerk.

Hubert de Givenchy: ‘Een reis door Audrey’s garderobe’

Twee getalenteerde workaholics

In de filmzaal is de Little Black Dress uit ‘Breakfast at Tiffany’s’ (1961) te zien, die behoort tot de top tien beroemdste jurkjes aller tijden. Zo zijn nog veel meer iconische ontwerpen uit de filmgeschiedenis, evenals creaties die Audrey Hepburn privé heeft gedragen naar gala’s en openingen. Ook haar twee trouwjurken, beide ontworpen door Givenchy, worden getoond. Eén van de verrassendste onderdelen van de tentoonstelling is echter niet een kledingstuk, maar een recente film die een blik werpt over de schouder van de meestercouturier aan zijn tekentafel. Zijn zicht mag iets verminderd zijn, schetsen kan De Givenchy nog als de beste. Met een paar rake lijnen en wat kleuraccenten weet hij het silhouet van zijn muze treffend op papier te zetten. Het getuigt van zijn talent, vakmanschap en gevoel voor stijl. Hepburn was al net zo’n workaholic, ook zij bleef tot op latere leeftijd zeer actief. De laatste vijf jaar van haar leven stortte zij zich vol overgave op haar ambassadeurschap voor Unicef en reisde af naar twintig landen. Op spontane foto’s zien we haar in actie: breed lachend bestuurt ze een fietsriksja waarin zes vrolijke kindjes zitten. Op een ander archiefbeeld zien we haar in een etnisch kostuum met een stoet kinderen achter zich aan. Bezorgd is de blik in haar ogen als ze zich liefdevol over een broodmagere kleuter buigt.

Hubert de Givenchy: ‘Een reis door Audrey’s garderobe’

Deze foto’s vormen een groot contrast met de filmwereld vol glitter en glamour. Audrey Hepburn was een stijlicoon met het hart op de juiste plek. Daarom was Hubert de Givenchy zo dol op haar. Hun relatie was, zoals hij het zelf omschrijft, een ‘platonische liefdesaffaire’. Als de couturier de museumzaal betreedt valt op hoe lang hij is, zeker voor een Fransman: bijna twee meter. Steunend op de kruk die hij nodig heeft tijdens het lopen bekijkt hij zijn ontwerpen. Het resultaat van een leven lang hard werken. De zorgvuldig bewaarde creaties hebben na al die jaren niets aan klasse ingeboet, constateert hij met een intens tevreden blik in zijn ogen.

‘Hubert de Givenchy – To Audrey with Love’ is van 26 november 2016 t/m 26 maart 2017 te zien in het Gemeentemuseum Den Haag.

Beeld: FashionUnited / Natasja Admiraal, Audrey Hepburn in Breakfast at Tiffany’s Foto: George Rinhart/Getty Images