Lichting 2018: rouwverwerking en een protest tegen perfectie en hokjesdenken

Precies volgens schema, in een overvolle tent gevuld met Nederlandse modepers en -professionals, showden veertien afgestudeerde ontwerpers op de tweede dag van de Amsterdam Fashion Week vijf stuks uit hun eindexamencollectie. Lichting, vast anker van het mode-event in Amsterdam en misschien inmiddels zelfs een instituut te noemen. Zoals Lichting-oprichter Mariette Hoitink van fashion recruitment en consultancy- bureau HTNK het tijdens de avond verwoord: “Na alle verandering die de Amsterdam Fashion Week heeft doorstaan, bleef Lichting volhouden.” En zo is het. Ferry Schiffelers ging de desbetreffende avond naar huis met de hoofdprijs van 10.000 euro en een uitnodiging om op de volgende editie weer te komen showen. Kortom: de Nederlandse mode-industrie is wederom een jong talent rijker.

”De winnaar heeft de prijs met recht gewonnen, maar won ‘m met maar een klein beetje voorsprong op de anderen”, verklaart Christopher New (hoofddocent mode op Central Saint Martins in het introfilmpje voorafgaand aan de bekendmaking van de winnaar. De jury bestond dit jaar naast New uit Alvise Bullo (junior research manager creative talent bij modegroep LVMH), Filep Motwary (curator, auteur en editor bij Dapper Dan Magazine) en Gry Nissen (creatief directeur uit Denemarken). De jury zegt te hebben uitgekeken naar een winnaar die niet alleen een mooie collectie weet neer te zetten, maar waarvan het verhaal/ het concept erachter ook sterk genoeg is. “Op het moment dat deze collectie getoond werd, raakte ik geëmotioneerd,” voegt Motwary in de introfilm toe. En dat is misschien wel het mooiste compliment dat een ontwerper op de vooravond van zijn carrière in ontvangst mag nemen.

“Op het moment dat deze collectie getoond werd, raakte ik geëmotioneerd.”

Jurylid Filep Motwary over de collectie van winnaar Lichting 2018

Ferry Schiffelers wint Lichting 2018 tijdens Amsterdam Fashion Week

Lichting 2018: rouwverwerking en een protest tegen perfectie en hokjesdenken

Foto: Ferry Schiffelers door FashionUnited

Schiffelers, afgestudeerd aan Amsterdam Fashion Instituut (Amfi), won de Lichting 2018 met zijn eindexamencollectie ‘Defile de deuil’; een collectie gebaseerd op rouwperiodes. In de monochrome collectie van Schiffelers zit ondanks de op het oog simpel lijkende patronen, veel vakmanschap verscholen. De nauwsluitende jurk is zonder baleinen uitgevoerd en de stof voor de cape is deels geplisseerd. Schiffelers legt voor aanvang van de show aan FashionUnited zijn inspiratie voor de collectie uit: “Ik heb vroeger veel mensen verloren en daardoor veel begrafenissen meegemaakt. Het fascineerde me destijds hoe mensen die emotie vormgeven. Kleding is een medium om elkaar te begrijpen. Dit gebeurde bijvoorbeeld wel in de Victoriaanse rouwperiodes.” De collectie is een uiting van een fascinatie voor deze rouwrituelen. “Ik heb de Victoriaanse rouwportretten, waar vrouwen gigantische jurken droegen, als uitgangspunt gepakt en een hedendaags groepsportret gemaakt waar verschillende generaties op te zien zijn.” Dat de ontwerper zijn gehele collectie in het zwart heeft uitgevoerd, is geen toeval: “Ik werk vaak met monochrome kleuren, in dit geval zwart. Ik focus me op de vorm en de constructie. Door alles in een kleur uit te voeren, ligt daar de nadruk op.”

Tekst gaat verder onder de foto's

Lichting 2018: rouwverwerking en een protest tegen perfectie en hokjesdenkenLichting 2018: rouwverwerking en een protest tegen perfectie en hokjesdenkenLichting 2018: rouwverwerking en een protest tegen perfectie en hokjesdenken

Foto: Ferry Schiffelers door FashionUnited

Geen publieksprijs voor Lichting 2018 maar wel publiekslievelingen

Dat dit jaar geen publieksprijs werd uitgereikt, vond het publiek merkbaar jammer. Na afloop van de show werd gesproken over andere talenten die het zeker hadden verdiend om ook voor hun werk te worden beloond. Als kanshebbers voor de prijs die niet werd uitgereikt, werden ondere andere Berend Brus, Jasmijn Taken en Nathan Klein genoemd.

“We are all cut out of the same cloth, with special variations.”

Berend Brus over zijn ‘Collection Queer’-collectie

Berend Brus, voormalig student aan de Willem de Kooning Academie, wist het publiek voor zich te winnen met zijn collectie ‘Collection Queer’. Brus vierde met deze collectie de verschillen en de uniciteit binnen de ‘queer community’. Dit thema werd vormgegeven door een denimcollectie. Zoals Brus het zelf verwoord: “We are all cut out of the same cloth, with special variations.” Brus legt tijdens de persbijeenkomst aan FashionUnited uit dat hij met zijn collectie ‘een tegenreactie wilde maken ‘voor de haat tegen de LGBTQ-gemeenschap’. “Ik wil geen aandacht geven aan negatieve emoties en personen, dus heb ik deze collectie een viering van de queer community gemaakt”, aldus Brus. De stereotype kleuren blauw en roze zijn in de collectie door de ontwerper op een subversieve manier ingezet.

Tekst gaat verder onder de foto's

Lichting 2018: rouwverwerking en een protest tegen perfectie en hokjesdenkenLichting 2018: rouwverwerking en een protest tegen perfectie en hokjesdenken

Foto: Berend Brus door FashionUnited

Jasmijn Taken, HKU, was een andere publiekslieveling. Met haar ‘Whatever Forever’ zette zijn een collectie neer met herkenbare items uit de jaren negentig, zoals bomberjacks, hoge broeken en geruite overhemden en gebruikte deze kledingstukken in een nieuwe silhouet. Dat het ook werkelijk nieuwe silhouetten opleverde, is nieuw. Maar al te vaak lijkt de vertaling van kledingstukken uit het verleden op een kopie. Dit was niet het geval bij de collectie van Taken. Zij wist het verleden daadwerkelijk van een nieuwe jas te voorzien. Aan FashionUnited vertelt de ontwerper dat de collectie is gemaakt vanuit een heimwee naar een tijd waarin de digitalisering heeft plaatsgevonden. De afstudeercollectie is gebaseerd op oude foto’s en verhalen van haar ouders uit de jaren negentig. Volgens Taken een periode waarin de sfeer vergeleken met nu meer comfortabel was. Taken tijdens de Lichting Meet the Press wokshop: “Niet alles werd zoals nu overgestyleerd het internet op geslingerd.”

Tekst gaat verder onder de foto's

Lichting 2018: rouwverwerking en een protest tegen perfectie en hokjesdenkenLichting 2018: rouwverwerking en een protest tegen perfectie en hokjesdenken

Foto: Jasmijn Taken door FashionUnited

Een andere veelgehoorde naam die avond was Nathan Klein, afkomstig van de Academie Beeldende Kunsten Maastricht. Kleins collectie ‘The First Time He Kissed a Boy’ werd niet alleen veelvuldig besproken vanwege het draagbaarheidsgehalte van de wollen kledingstukken, maar ook vanwege het vakmanschap die tot uiting kwam in de accessoires van de collectie; een uitvergroting van Kleins knuffel deed dienst als basis voor het patroon van de leren ‘honden tassen’. De collectie is een combinatie van mannelijkheid en vrouwelijkheid met onder andere statement T-shirts met daarop de tekst ‘Does mom know?’. Klein gaf met The First Time I Kissed a Boy een sterk pleidooi voor de feminisering van de mannenmode en waarom de grens tussen wat mannelijk is en wat vrouwelijk moet vervagen.

Lichting 2018: rouwverwerking en een protest tegen perfectie en hokjesdenkenLichting 2018: rouwverwerking en een protest tegen perfectie en hokjesdenken

Foto: Nathan Klein door FashionUnited

Over Lichting

De Lichting-prijs werd dit jaar voor de twaalfde keer uitgereikt. Lichting is in het leven geroepen om een brug te slaan tussen de academies (en haar alumni) en de mode-industrie. Het doel van Lichting is om veelbelovend talent een springplank te bieden richting een levensvatbare carrière. Het is een initiatief van Amsterdam Fashion Week en HTNK Fashion recruitment & consultancy en wordt dit jaar ondersteund door de Meester Koetsier Foundation en Park Plaza Victoria Amsterdam.

Beeld: FashionUnited