Terugblik: 5 verhalen over werken in de mode
bezig met laden...
De maand augustus stond in het teken van het thema Werken in de mode. Een aantal lezenswaardige artikelen.
1. Matchmakers in de mode
Ze vormen de schakel tussen modebedrijven en talenten die op zoek zijn naar werk: fashion recruiters, ook wel de matchmakers van de mode genoemd. Deze headhunters staan met beide benen op de grond, werpen hun blik op hoe de markt zich wereldwijd beweegt en weten waar de kansen liggen. FashionUnited ging in gesprek met twee experts: Mariette Hoitink, oprichter van HTNK (sinds 1997) en Francina van den Berg, oprichter van Fashion Solution (sinds 1998).
Lees meer: FashionUnited / Natasja Admiraal
2. Fashion Alumni serie
Elk jaar studeren ruim honderd modestudenten af aan de verschillende modeopleidingen in Nederland. Klaar om de modewereld te bestormen. Wat houdt de jonge generatie bezig, pak ‘m beet vijf jaar na hun afstuderen?
- In aflevering 1: David Laport (29), eigenaar van zijn gelijknamige label
- In aflevering 2: Nanda van den Hoek (29), menswear designer sportaccessoires bij Hennes & Mauritz in Stockholm.
- In aflevering 3: Yona van Mansfeld (29), designer bij Tony Cohen.
- In aflevering 4: Sanne Schepers (27) van Futura.
- In aflevering 5: Robbert Wefers Bettink (31), van het duurzame zonnebrillenmerk Dick Moby
3. De 10 vreemdste banen in de mode
Wie een carrière in de modewereld wil najagen, zal waarschijnlijk als eerste denken aan een baan als bijvoorbeeld ontwerper of journalist. De modewereld kent echter ook een groot aantal posities die een stuk minder bekend zijn. Wat te denken van een baan waarbij je wordt betaald voor het voelen aan iemands gezicht of een waar je ervoor zorgt dat schoenen en tassen geheel deuk- en kreukvrij worden bezorgd bij de klant?
Lees meer: FashionUnited / Simone Preuss
Illustratie: Studio Iva (Instagram: studio_iva)
4. Maren Barthel, Otto Group: “CSR is afgelopen 10-15 jaar enorm veranderd”
De modebranche is een veelzijdige sector, met veel banen die weinig te maken hebben met de de glamour van een creatieve functie of van model zijn, en toch onmisbaar zijn. In dit artikel wordt het beheer van productie- en toeleveringsketens onder de loep genomen. Het zijn gebieden waar duurzaamheid en corporate social responsibility (CSR) een steeds belangrijkere rol gaan spelen. FashionUnited spreekt met Maren Barthel, manager maatschappelijke verantwoordelijk bij de Otto Group, een commercebedrijf dat wereldwijd actief is.
Lees meer: FashionUnited / Simone Preuss
Foto: Otto Group
5. Jurgi Persoons: “We leggen de lat hoog op KABK”
Sinds 2,5 jaar is de Belgische ontwerper Jurgi Persoons hoofddocent op de opleiding Textiel en Mode van de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten Den Haag (KABK). Hij gaf eerder les in Chicago en Berlijn. Hoe is het om leiding te geven aan een modeopleiding? FashionUnited sprak met Persoons over de koers van de Haagse mode-academie en het niveau van de studenten.
Lees meer: FashionUnited / Anne Buis
En nog een als bonus:
How to: zelf een modelabel opzetten
Over het opzetten van je eigen modelabel is online allerlei informatie en advies te vinden. Via Google vind je binnen een paar klikken precies wat je moet doen om je eigen merk te lanceren en zelfs op Wikihow staat een artikel waarin het proces in vier stappen wordt uitgelegd. Was het maar zo makkelijk.
Lees meer: Vijfdelige serie FashionUnited / Don-Alvin Adegeest
Homepagefoto: © Nyul - Dreamstime.com - Fashion Designer In Office Photo