(advertentie)
(advertentie)
Esprit sluit licentieovereenkomst met Versteegh Modeaccessoires

Esprit heeft een licentieovereenkomst getekend met Versteegh Modeaccessoires. De samenwerking gaat per 1 juli 2017 in. Esprit zal exclusief ontwikkelde modeaccessoires gaan aanbieden in eigen winkels (internationaal), bij franchisepartners en via de webshop.

Maria Pambori, VP head of global licenses/product bij Esprit zegt in een statement: “ In Versteegh hebben wij een partner gevonden die grote waarde hecht aan kwaliteit en beschikt over een uitgesproken gevoel voor trends, waardoor onze wensen in hoge mate worden ingevuld.” Ze hoopt met de nieuwe partner ‘klanten te inspireren met een aantrekkelijk productportfolio’.

“Het merk Esprit biedt door haar positionering een ideaal platform voor onze producten. Wij verheugen ons erop om de Esprit klanten kennis te laten maken met onze collectie en kijken uit naar de samenwerking met onze partner,” vult Frans Lenting, verkoopdirecteur van Versteegh, aan.

Beeld: Versteegh Modeaccessoires Facebook

Drie fashion winnaars Shopping Awards 2017

Bij de uitreiking van de Shopping Awards tijdens het jaarlijkse awardgala in Noordwijk zijn donderdagavond drie winnaars uit de fashionbranche in de prijzen gevallen. De hoofdprijs ging naar Coolblue, de electronicashop werd verkozen tot beste webwinkel van Nederland.

G-star kreeg de DHL Cross-border Award. Volgens de jury maakt G-star het verschil door het inzoomen op lokale buitenlandse markten, waarbij het denimmerk het eigen proces optimaliseert en met een strategische focus klanten in diverse landen een kanaalonafhankelijke shopping experience biedt.

Omoda Schoenen heeft de Excellence Award in de wacht gesleept. De schoenenretailer won de vakprijs voor online en omnichannel retailers met een jaaromzet van 4 miljoen of meer, in de categorie Fashion & Lifestyle. Bij de XL Publieksprijzen hadden zowel kindermodeshop Kleertjes.com de categorie Mode, als opnieuw Omoda in de categorie schoenen prijs.

De Shopping Awards worden jaarlijks georganiseerd onder toezicht van de Stichting Nationale Shopping Awards (voorheen Stichting Nationale Thuiswinkel Awards).

Foto: Shopping Awards

The store of the Future: Q&A With Richard Hewitt, Head of Digital Stores at Marks & Spencer

With many retailers seeing investments in digital store experience pay off with increased sales, in-store innovation is becoming more important than ever as well as a transformation journey. However, with this rapid pace of change and so many unknowns, turning a digital concept into reality can be a huge challenge.

Richard is Head of Digital Stores for M&S, where he leads the charge on in-store digital solutions. Today he is sharing his thoughts on the trends for the future and what retailers need to do to capitalize on them.

At 31 st May, he will give live insights on how to foster an culture of innovation during Future Stores: the event for 150+ retail innovation professionals. The store of the Future: Q&A With Richard Hewitt, Head of Digital Stores at Marks & Spencer

Together they’ll share experiences, benchmark ideas and discuss the latest technologies at Europe’s only event that is focused on driving in-store sales through digital. You can see the full agenda here.

What technological trends do you believe will grow over the next 12 months?

Over the next year I suspect we are going to continue to see the rise of the Internet of Things, with more and more everyday household and personal items becoming connected to the internet. It’s like that we’ll see the wearable technology become come commonplace, along with the growth of new payment vectors

What is the one thing that retailers need to keep front of mind when considering new technologies?

New technology can seem to be very attractive, what I like to call the ‘Buzz Lightyear Effect’. It’s important to be clear on whether there is an early or first mover advantage to bringing on a new piece of tech. For most retailers it’s probably worth learning from others first and copying with pride without having the cost of investing in unproven early- stage technology. It’s not unusual for companies to get wooed by early stage businesses, who use their first rounds of customers as test-beds for un-proven concepts. Be clear on the problems that is being solved and make sure that the technology being proposed is relevant, scalable and can co-exist with the current technology stack

What can digital do to help improve the role for store associates?

With the advent of greater mobile connectivity the potential touchpoints for brands to be engaging with consumers, this means that the in-store experience is only part of a greater web of engagement. Putting the customer at the heart of the experience and not injecting technology for the sake of it is crucial here. It may look cool to give everyone a Tablet on the shop floor, but make sure that it’s not getting in the way of the human interaction customers are expecting in-stores.

Customers elect to come into stores, expect, and in many cases prefer, the human touch. Digital needs to be un-intrusive and complementary during customer interactions.

On the operational side there is a considerable amount that can be done to improve internal processes and operational efficiency more generally. Converging around fewer types of devices, building store operations around event based task management, reducing duplicated efforts and the like are all strong candidates for digital solutions.

Why are you attending Future Stores this year?

Future Stores gives is a great opportunity to network with colleagues from adjacent businesses and get a picture of what common challenges there are. Seeing what’s coming on the horizon from new and existing vendors is always good and I’m looking forward to being wowed by the amazing new things that are bound to be on display.

Richard will share his insights live at Future Stores, in the following session:

PANEL REVOLUTION: Fostering a culture of innovation: How can you encourage your staff to overcome a fear of failure mindset and embrace an ethos for staying ahead of the game with new digital business transformation concepts?

Paul Wills, Director Dealer Development, Hyundai Motor UK

Richard Hewitt, Head of Digital Stores, Marks and Spencer

Moderator: Francesca Danzi, Former Director of Global Beauty- Burberry, Managing Director & Founder- Danzi

You can see the full agenda here to find out who else is speaking, and how attending this event can benefit your omni-channel strategy. If you want to attend at 31 May - 1 June in London, be sure to use code FASHION15 when booking online, to guarantee 15% off the ticket price.

Victoria’s Secret ook op Eindhoven Airport

Lingeriemerk Victoria’s Secret komt naar Eindhoven. Op 13 april opent de winkel op Eindhoven Airport haar deuren in de vertrekhal.

Victoria’s Secret, bekend van haar jaarlijkse lingerie-show, vestigde zich al eerder in Nederland. Op Amsterdam Centraal, in de IJ-passage en op Schiphol Airport zijn al flagship-stores te vinden van het merk.

De flagship-store in Eindhoven zal in dezelfde lijn zijn als de andere twee winkels. Voornamelijk draait het hierin om beautyproducten en accessoires met ook een panty-bar met ondergoed. De welbekende lingerie-sets uit de show worden niet verkocht.

Beeld: Victoria’s Secret
ABN Amro: verkoopvolume groeit bij kledingwinkels

Kledingretailers zullen in 2017 en 2018 ‘iets meer lucht krijgen’. Dat is te danken aan de verhoogde prijzen in 2016 en het vermoedelijk uitblijven van de nieuwe stijging van de dollar. Dat schrijft ABN Amro in de Prognose Retail.

“In 2016 slaagden kledingwinkels er wel eindelijk in om de prijzen te verhogen, na de dalingen van 2014 en 2015. Daarmee berekenden kledingwinkels een eerdere stijging van de dollar (die inkopen duurder maakte) deels door. Eerder verwachtten we een nieuwe stijging van de dollar richting eind 2017, maar vermoedelijk gaat dit toch niet plaatsvinden. Dit geeft de kledingbranche mogelijk iets meer lucht,” meldt ABN Amro Insights.

Ook geven consumenten meer uit aan kleding dan vorig jaar, wat ook bijdroeg aan economische omstandigheden. ABN Amro: “Voor 2017 gaan wij uit van een volumegroei van 1,7 procent voor de kledingbranche.”

ABN Amro voorspelt 1,7 procent volumegroei in kledingbranche

ABN Amro stelt dat het vierde kwartaal voor de retailer ‘een flinke opsteker’ was. Met een toename van 9,1 procent in verkoopvolume kwam de jaargroei uit op 3 procent. “Dat is belangrijk, want het vierde kwartaal is cruciaal: dan zijn de kasstromen het hoogst.”

ABN Amro: verkoopvolume groeit bij kledingwinkels

Het vierde kwartaal wordt dan ook deels gezien als inhaalslag, na de teleurstellende verkopen in september als gevolg van het zomerse weer. Hierdoor kon een aantal kledingwinkels de leveranciers niet meer op tijd betalen, waardoor ze boeterentes kregen. Een aantal moest deze in de eerste maanden van het nieuwe jaar nog afbetalen.

“Door die grote druk op de kasstromen is er beperkt ruimte om te ondernemen. En daardoor is er ook beperkte ruimte om de transitie naar een omnichannel-strategie te maken, waarbinnen de combinatie van offline en online optimaal wordt benut. Dit is belangrijk, want inmiddels gaat een vijfde van alle uitgaven aan kleding online,” wijst de bank in het rapport. Doordat kledingwinkels er in slaagden om de prijzen te verhogen na de dalingen in 214 en 2015 kon een eerdere stijging van de dollar worden doorberekend. ABN Amro: “Eerder verwachtten we een nieuwe stijging van de dollar richting eind 2017, maar vermoedelijk gaat dit toch niet plaatsvinden. Dit geeft de kledingbranche mogelijk iets meer lucht.” Voor 2017 gaat de bank uit van een volumegroei van 1,7 procent voor de kledingbranche.

ABN Amro: “Nog te vroeg voor groei in schoenenbranche”

De schoenenbranche heeft het echter nog steeds zwaar, en dat zal ook in 2017 zo blijven. Dat komt enerzijds door concurrentie; steeds meer kledingwinkels gaan schoenen verkopen. Anderzijds geven consumenten steeds minder uit aan schoenen. De uitgaven voor schoenen daalden in het afgelopen jaar met 3,4 procent. Hierdoor daalden de verkoopvolumes met 9,2 procent en sloten 193 winkels hun deuren.

ABN Amro: verkoopvolume groeit bij kledingwinkels

Net als bij kledingwinkels ervaren schoenenwinkels ook de druk op winstmarges en kasstromen, en dan de kleinere schoenenretailers in het bijzonder. Hoewel de online bestedingen aan schoenen met 44 procent groeien, is het voor de kleine schoenenretailer erg moeilijk om een omnichannelstrategie te realiseren. “Het aansluiten bij grotere platformen of het inzetten als internet ter oriëntatie kunnen soelaas bieden voor schoenwinkels,” tipt ABN Amro. “Voor de aankoop van schoenen oriënteert een groot deel van de consumenten zich eerst online.” Ook de vergrijzing is een probleem: 65-plussers kopen minder schoenen en doen langer met een paar. De kansen liggen daarom vooral op het gebied van service, meldt het rapport.

“Het is onze verwachting nog te vroeg om groei te realiseren voor de branche,” zegt ABN Amro over de schoenenbranche. “Dankzij de aanhoudende positieve economische omstandigheden en de goede prestaties van een aantal grotere spelers, verwachten wij wel dat het tempo van de krimp in 2017 afzwakt. Wij gaan uit van een volumedaling van 2 procent voor de schoenenbranche.” Eerder liet de bank al weten een daling in het aantal schoenenwinkels te voorzien.

Beeld: Pexels

Brits luxe merk Ted Baker opent een outlet-winkel in Roermond. Dat meldt het merk in het jaarlijkse financiële rapport. Locatie en de datum van de opening zijn nog niet bekend.

Sinds 2012 is het merk te koop bij warenhuis De Bijenkorf. Na succes van de shop-in-shops in Den Haag, Rotterdam en Amsterdam werd ook in Amstelveen, Utrecht, Eindhoven en Maastricht Ted Baker toegevoegd aan het assortiment.

Aan de Leidsestraat in Amsterdam heeft het Britse merk sinds 2015 al een eigen winkel met een eigen Hollands tintje. Alle winkels wereldwijd hebben namelijk een eigen thema en in de winkel in Amsterdam laat de historie van Nederland doorschemeren met Delfts blauw en Bauhaus.

Instagram rolt de komende week een nieuwe tool uit op het gebied van e-commerce. Amerikaanse e-tailers kunnen dan een ‘prijskaartje’ hangen aan producten op de desbetreffende foto.

De uitbreiding van de functie is sinds november getest door onder andere modemerk Kate Spade. Het merk meldt ‘positieve resultaten’ samen met andere e-tailers die het getest hebben.

Mary Beech, hoofd marketing bij Kate Spade: “Onze samenwerking met Instagram is heel succesvol geweest. Normaal gesproken kijkt onze klant op Instagram voor inspiratie, maar we zien dat ze positief reageren op de nieuwe shop ervaring, waar ze naadloos overgaan van inspiratie tot aankoop in enkele stappen. We zijn benieuwd wat de toekomst ons zal brengen.”

Merken kunnen vanaf nu tot vijf producten taggen in de foto’s met onder andere de naam en de prijs. Consumenten kunnen deze tags links onderin een winkelmandje aanklikken, waarna ze geleid worden naar de webshop.

Op dit moment is de optie alleen nog beschikbaar voor merken uit de Verenigde Staten maar naar verwachting zal de functie verder uitgerold worden. Wanneer en waar dit gaat gebeuren is nog niet bekend.

Het Zweedse merk Acne stroomlijnt de denim-collecties. Het vervangt de complete bestaande collectie met geheel nieuwe ontwerpen, zo meldt Acne in een interview met Business of Fashion.

Denim zal gaan vallen onder Acne Studios Blå Konst, Zweeds voor Blauwe Kunst. Drie permanente stijlen voor vrouwen en mannen zijn hier in te vinden en worden per seizoen aangevuld met andere modellen. Baggy, straight en skinny jeans hebben minder stretch dan huidige denimitems van Acne. Ook zijn maar enkele wassingen beschikbaar.

“Je moet altijd je output trimmen, zoals een bonsai. Het is belangrijk om die boom te laten groeien, maar we hebben nu wortels waardoor het makkelijker voelt om te knippen, een stap terug te nemen om weer vooruit te kunnen, zegt creatief directeur en mede-oprichter Jonny Johansson.

De ontwerpen zullen in dezelfde prijsklasse vallen als huidige denim items, van 190 tot en met 330 euro. Acne Studios Blå Konst wordt verkocht in winkels en retaillocaties van Acne en krijgt een winkel in Tokyo. Wanneer deze geopend wordt is nog niet bekend.

Noisy May neemt afscheid van moederbedrijf Vero Moda

Bestseller merk Noisy May krijgt de kans om zich te bewijzen als zelfstandig merk. Waar het merk normaal gesproken te koop is in Vero Moda winkels, krijgt het nu een eigen pop-up in Parijs. Vanaf maart zal het streetwear merk onafhankelijk opereren meldt de Deense groep op de website.

’Op eigen voeten staan, betekent niet het verbreken van alle banden met de familie en Noisy May hoopt op een samenwerking met moederbedrijf Vero Moda die in het verschiet zijn vruchten afwerpt,” aldus Bestseller. Het merk heeft vanaf nu een eigen team die alle projecten aanstuurt.

De pop-up in Parijs vindt plaats van 27 maart tot en met 17 april. Andere pop-ups of winkels zijn nog niet aangekondigd.

Het label staat vooral bekend om de collecties geïnspireerd door trends die te zien zijn op straat. “Noisy May voorziet cutting-edge collecties voor de modebewuste vrouw samen met on-trend items.”

Beeld: Website Bestseller Group

Zinzane vestigt eerste Europese winkel in Amsterdamse Kalverstraat

Modemerk Zinzane heeft een winkel geopend aan de Kalverstraat in Amsterdam. Het is de eerste winkel in Europa voor het Braziliaanse merk. Dat meldt CBRE, een advies- en beleggingsbureau voor commercieel vastgoed, die adviseerde bij de huurovereenkomst.

Zinzane heeft al bijna 100 winkels in thuisland Brazilië en wil de Amsterdamse vestiging gebruiken als try-out voor mogelijke Europese expansie. De nieuwe Amsterdamse winkel bevindt zich aan de Kalverstraat 55, in het pand waar eerder Ralph Lauren zat. De winkel heeft 230 vierkante meter winkeloppervlakte, verdeeld over de begane grond (85 vierkante meter), eerste verdieping (80 vierkante meter) en het souterrain (65 vierkante meter). De nieuwe vestiging zit tegenover fast fashionketen Zara.

Zinzane is een fast fashion label dat werd opgericht in 2002, in het bekende Babilônia Feira Hype, in de stad Rio de Janeiro. Het merk staat bekend om de kleurrijke prints, die vooral bij de vrouwelijke klanten in Latijns-Amerika erg in de smaak vielen. In relatief korte tijd wist het merk uit te breiden naar bijna 100 winkels. Sinds kort heeft Zinzane ook een mannen- en kinderkledinglijn.

Beeld: Zinzane Facebook