(advertentie)
(advertentie)
Eerste Nederlandse vestigingen Saks Off 5th in de herfst open

Het warenhuis Saks Off 5th komt aan het begin van de herfst naar Nederland. De eerste vestiging opent in Rotterdam, daarna volgt Amsterdam. Beide winkels komen op A-locaties in de stad.

De eerste Nederlandse winkel van Saks Off 5th wordt gevestigd op de Hoogstraat 158, in het centrum van Rotterdam. Ook Hudson’s Bay zal zich vestigen in het pand, waar voorheen V&D was gevestigd. Het was al bekend dat de Amsterdamse Saks Off 5th zich zal vestigen in de gerenoveerde Kalverpassage (de voormalige Kalvertoren) aan de Kalverstraat. De winkels in Rotterdam en Amsterdam hebben allebei een winkeloppervlakte van 3.000 vierkante meter.

De lancering van Saks Off 5th in Nederland is onderdeel van de Europese strategie. Deze zomer gaan er onder meer vijf vestigingen open in Duitse steden. De uitrol van Saks Off 5th loopt gelijk met de komst van zusterbedrijf Hudson’s Bay naar Europa. Hudson’s Bay opent dit jaar maar liefst 10 nieuwe winkels, en later wordt dat uitgebreid naar 20 vestigingen.

Wilt u weten in welke steden Saks off 5th en Hudson’s Bay zich vestigen? Bekijk het op de kaart.

Eerste Nederlandse vestigingen Saks Off 5th in de herfst open

Saks Off 5th opent eerste twee winkels de herfst

Saks Off 5th biedt nieuwe labels en premium merken aan tegen gereduceerde prijzen. Het warenhuis kent een snelle doorlooptijd en wisselt het assortiment iedere 9 weken. “Juist vanwege dit brede en snel wisselende assortiment wordt winkelen in de filosofie van Saks Off 5th een belevenis om steeds weer naar uit te kijken,” zegt Saks Off 5th in een persbericht.

Het doel is om door het jaar heen ongeveer 800 premium labels in Europa aan te bieden. Naast damesmode bestaat het aanbod uit herenmode, en ook footwear, accessoires, home, sport en kindermode.“De combinatie van relevante merken, aantrekkelijke prijzen en constante innovatie en verandering ontbreekt in het huidige Nederlandse winkelaanbod. Wij zijn er voor consumenten die kwalitatief hoogwaardige fashion voor hun geld willen. Tegelijkertijd willen consumenten telkens weer verrast worden door het aanbod. Winkelen moet een ontdekkingsreis worden. Onze klanten moeten zich afvragen: wat brengt Saks Off 5th nu weer? En die belofte maken wij waar,” zegt Wayne Drummond, president van Saks Off 5th. Hij wijst het succes van het warenhuis toe aan drie verschillende elementen: ‘uitzonderlijke waarde, geweldige beleving en begeerlijke merken’.

Eerste Nederlandse vestigingen Saks Off 5th in de herfst open

Het nieuwe warenhuis start deze week met een campagne om personeel te werven voor beide vestigingen. In totaal gaat het in 2017 om 150 (parttime en fulltime) banen, voor functies op alle niveaus.

Saks Off 5th is een dochtermaatschappij van Hudson’s Bay Company uit Canada. Vanaf de zomer 2017 start Saks Off 5th met winkels in het Duitse Düsseldorf, Frankfurt, Stuttgart, Wiesbaden en Heidelberg.

Beeld: Saks Off 5th website

Hunkemöller opent eerste sportwinkel HKMX in Berlijn

Na een testfase van een maand opent Hunkemöller op 29 april de eerste opzichzelfstaande sportwinkel, de ‘HKMX Sportswear Store’, in Berlijn. Het is voor het eerst dat de lingerieketen een speciale winkel voor het eigen sportmerk HKMX opent. Hunkemöller is van plan om HKMX als aparte keten uit te rollen in de komende 5 jaar.

De eerste HKMX-winkel is gevestigd aan de Rosenthalerstrasse 50 in Berlin-Mitte. Hunkemöller’s CEO Philip Mountford: “Na de opening van de HKMX winkel in Berlijn openen we later dit jaar nog 3 eigen winkels, en onze langetermijnvisie is om in de komende 5 jaar 50 winkels te openen.”

Hunkemöller opent eerste sportwinkel HKMX in Berlijn

Hunkemöller wil 50 HKMX-sportwinkels openen in komende 5 jaar

De eerste HKMX-winkel in Berlin-Mitte heeft een winkeloppervlak van 120 vierkante meter. Over de locatiekeuze voor de Berlijnse winkel zei Mountford: “We hebben de Berlijnse Rosenthalerstrasse geselecteerd vanwege zijn unieke merkenmix, die alle belangrijke spelers op sportmode omvat.”

Hunkemöller opent eerste sportwinkel HKMX in Berlijn

In de nieuwe winkel, die is opgezet als concept store, zijn veel moderne features te vinden. De paskamers zijn voorzien van locker doors die de consument het gevoel geeft weer even in de sportschool te staan. De muren zijn voorzien van een kaart van Berlijn en fitness instructies. Hunkemöller heeft een speciale sportbeha muur geïnstalleerd, waar klanten via een klein interactief touch screen de juiste sportbh kunnen vinden, die past bij het level van intensiteit. Klanten kunnen tevens afrekenen bij mobiele betaalpunten.

Hunkemöller opent eerste sportwinkel HKMX in Berlijn

Een aantal features was al eerder te zien in de recent geopende flagshipstore van Hunkemöller in de Amsterdamse Kalverstraat. Zo is de nieuwe HKMX-sportwinkel ook uitgerust met een social media muur met geïntegreerde selfie camera, waarna de selfie ook op de digitale muur verschijnt. Ook Instagram-posts met speciale Hunkemöller-hashtags zijn terug te vinden op de muur. Het design van de winkel in Berlijn is vergelijkbaar met de sportafdeling in Amsterdam; het logo van HKMX wordt met de ‘X’ verbeeld in het ontwerp van het plafond en de houten panelen achter de toonbanken. De bakstenen muren en betonnen vloeren verwijzen naar een urban lifestyle, en de bankjes en ballet barres zijn geïnspireerd op sportzalen.

Hunkemöller opent eerste sportwinkel HKMX in Berlijn

Het winkelconcept is ontworpen door het bureau Storeage, in samenwerking met global retail experience manager Britta Hall. “We hebben de winkel ontworpen voor onze Shero, onze belangrijkste vrouwelijke klant, in gedachten. De stijl van de HKMX-collectie is mode met een focus op design en dat is het winkelconcept ook - maar met een sporty twist en authentieke details. “Onze omnichannel expertise en de social merkpositionering zijn opgenomen in functies als de sociale muur en de mobiele betaalpunten. Een speciale geur en toegewijde muziek creeën een energieke en leuke winkelomgeving.”

Hunkemöller opent eerste sportwinkel HKMX in Berlijn

Hunkemöller ziet veel potentie in sportketen HKMX

“HKMX heeft zich snel ontwikkeld in de laatste 2,5 jaar en heeft een omzet van 20 miljoen euro behaald in 2016. Als onderdeel van ons strategieplan hebben we een groot potentieel gezien en een mogelijkheid om HKMX los te maken van het moedermerk Hunkemöller, om een nieuw stand-alone sport concept te creëren,” zegt Mountford zegt in een statement.

Hunkemöller opent eerste sportwinkel HKMX in Berlijn

Hij vervolgt: “We hebben een groot consumentenonderzoek gehouden, dat duidelijk heeft aangetoond dat onze ‘shero’s’ (de vrouwelijke klant van de keten, red.) en potentiële klanten met een gelijk profiel geloven in het product, de marketing en het nieuwe winkelconcept. De uitkomsten van het onderzoek hebben ons een duidelijk beeld gegeven van de mogelijkheid voor het HKMX merk in de toekomst.”

Hunkemöller opent eerste sportwinkel HKMX in Berlijn

In februari sprak FashionUnited met global retail experience manager Britta Hall over het winkelconcept van de nieuwe flagshipstore in de Kalverstraat in Amsterdam. Bekijk het interactieve beeldverslag hier: Dit is de flagshipstore van Hunkemöller in de Kalverstraat

Meer weten over werken bij Hunkemöller? Klik hier!

Beeld: Hunkemöller

Hunkemöller wil 50 HKMX-winkels openen in komende 5 jaar

Hunkemöller is van plan om sportmerk HKMX als aparte keten uit te rollen in de komende 5 jaar. Het is voor het eerst dat de lingerieketen een nieuw merk als aparte keten in de markt zet.

“HKMX heeft zich snel ontwikkeld in de laatste 2,5 jaar en heeft een omzet van 20 miljoen euro behaald in 2016. Als onderdeel van ons strategieplan hebben we een groot potentieel gezien en een mogelijkheid om HKMX los te maken van het moedermerk Hunkemöller, om een nieuw stand-alone sport concept te creëren,” zegt Mountford zegt in een statement.

Hij vervolgt: “We hebben een groot consumentenonderzoek gehouden, dat duidelijk heeft aangetoond dat onze ‘shero’s’ (de vrouwelijke klant van de keten, red.) en potentiële klanten met een gelijk profiel geloven in het product, de marketing en het nieuwe winkelconcept. De uitkomsten van het onderzoek hebben ons een duidelijk beeld gegeven van de mogelijkheid voor het HKMX merk in de toekomst.”

Na een testfase van een maand opent Hunkemöller op 29 april de eerste opzichzelfstaande sportwinkel, de ‘HKMX Sportswear Store’, in Berlijn. CEO Philip Mountford: “Na de opening van de HKMX winkel in Berlijn openen we later dit jaar nog 3 eigen winkels, en onze langetermijnvisie is om in de komende 5 jaar 50 winkels te openen.”

Meer weten over werken bij Hunkemöller? Klik hier!

Beeld: Hunkemöller

Kijken: dit is de grootste Dior winkel ter wereld

Dior heeft onlangs een winkel geopend in de luxe wijk Ginza in Tokyo. Het is de grootste winkel tot nu toe en telt vijf verdiepingen. De inrichting is ontworpen door Yoshio Taniguchi, die onder andere ook verantwoordelijk is voor het nieuwe ontwerp van het MoMa in New York. De Japanse architect ontwierp een unieke gevel met witte, gesluierde hellingen die een Japanse tint geven. Het interieur is ontworpen door Peter Marino, die ook andere Dior boetieks wereldwijd inricht.

Kijken: dit is de grootste Dior winkel ter wereld

In de winkel zijn onder andere lederwaren, accesoires, de vrouwen ready-to-wear collectie en Dior Homme over verschillende verdiepingen te vinden. Op de derde verdieping is nog een café aanwezig waar exclusieve desserts worden geserveerd door een Franse patissier-chocolatier.

Kijken: dit is de grootste Dior winkel ter wereld

De opening werd gevierd met twee modeshows. Een haute couture show en een gericht op mannenmode. Creatief directeur Maria Chiuri ontwierp de haute couture collectie. Kris van Assche, ontwerper bij Dior Homme, toonde tijdens de show voor het eerst een pre-fall lijn. Beide lijnen zijn te koop in de nieuwe winkel.

Kijken: dit is de grootste Dior winkel ter wereldKijken: dit is de grootste Dior winkel ter wereldKijken: dit is de grootste Dior winkel ter wereld

Foto’s: Dior

Groen licht voor outletcentrum Zevenaar

Fashion Outlet Zevenaar (FOZ) mag definitief worden gerealiseerd. Dat heeft de gemeenteraad van het Gelderse Zevenaar woensdag besloten. Zowel het stedenbouwkundig- als beeldkwaliteitsplan werden goedgekeurd, zo schrijft De Gelderlander.

Daarmee wordt begonnen met de realisatie van het nieuwe winkelgebied, dat een oppervlakte van zo’n 15.000 vierkante meter krijgt en jaarlijks een miljoen bezoekers moet trekken. Twee jaar geleden waren zowel de provincie Gelderland als Inretail nog tegen de komst van het outletcentrum, omdat de ontwikkeling van binnensteden belangrijker zou zijn. Nu stemde alleen de SP tegen de plannen.

De gemeente, projectontwikkelaar Stable International en bouwbedrijf VolkerWessels ondertekenen op 11 mei de koopovereenkomst. Daarbij wordt ook een convenant getekend, waarin de Zevenaarse ondernemersverenigingen AOZ en Lindus en het Regionaal Bureau voor Toerisme afspraken hebben gemaakt over de vraag hoe de komst van het outletcentrum een positief effect kan hebben op het centrum van Zevenaar en de regio.

Stable International, dat de plannen voor FOZ in de zomer van 2014 onthulde, verklaarde eerder dat het nieuwe outletcentrum het goed zou kunnen doen vanwege een goede bereikbaarheid. De ontwikkelaar hoopt met name Duitse bezoekers te kunnen trekken, omdat de Nederlandse outletmarkt volgens topman Kees Woltering echt vol zou zijn, zo vertelde hij tegenover Retailtrends. Naar verwachting opent de outlet in 2021 haar deuren.

Onlangs werd ook voor een groot deel ingestemd met de plannen voor de komst van de Holland Outlet Mall, een outletcentrum in Zoetermeer. Het winkelcentrum wordt een stuk groter dan het FOZ en moet tegenwicht bieden aan de Mall of the Netherlands die wordt gebouwd in Leidschendam.

Bekijk de huidige en toekomstige outletcentra in Nederland op de kaart. Klik op een icoon om meer informatie over het outletcentrum te ontdekken.

Beeld: Stable International

Dior opent Japanse winkel met twee shows

Modehuis Dior lanceert de nieuwste Japanse winkel, de grootste tot nu toe, met twee modeshows. Een haute couture show en een gericht op mannenmode vieren de opening van de winkel in Ginza.

Maria Chiuri ontwerpt de haute couture collectie en haalt inspiratie uit Japan voor de acht stijlen. Kris van Assche, ontwerper bij Dior Homme, toont tijdens de show voor het eerst een pre-fall lijn. Deze lijn is de volgende dag meteen te koop in de nieuwe winkel.

Dior opent Japanse winkel met twee shows

Naast deze twee collecties heeft Chiuri ook een exclusieve ready-to-wear en accessoires collectie ontworpen voor de winkel in Ginza. Deze twee collecties zijn geinspireerd op kersenbloesem. De ready-to-wear lijn bevat jurken, tassen en jassen. Op deze items zijn onder andere de woorden ‘Jardon Japonais Christian Dior 1953’ te lezen, een referentie naar gelijke kledingstukken die Christian Dior zelf destijds ontworpen heeft.

Beeld: Dior

Twee nieuwe Nederlandse winkels voor Essentiel Antwerp

De eerste twee winkels van Essentiel Antwerp in Nederland zijn een succes. Daarom breidt het Belgische label verder uit met nieuwe winkels in Haarlem en ‘s-Hertogenbosch.

De winkel in Haarlem wordt gevestigd aan de Zijlstraat, in het pand waar voorheen Geddes & Gilmore zat. De Haarlemse vestiging heeft een oppervlakte van 100 vierkante meter en opent op 5 mei.

In ‘s-Hertogenbosch strijkt Essentiel Antwerp neer in het pand aan de Fonteinstraat. Dat is een bijzondere locatie, want de afgelopen 100 jaar was het pand van familiebedrijf Jos van Rosmalen. Het pand heeft een oppervlakte van 148 vierkante meter en zal ‘een shoppingparadijs voor vrouwen’ worden. De winkel opent op 13 mei zijn deuren.

Oprichters Inge Onsea en Esfan Eghtessadi starttten het label in 1999 met een basic t-shirt collectie, maar wisten dat uit te bouwen tot een internationaal modemerk dat inmiddels in 40 landen wordt verkocht.

FashionUnited sprak met Esfan Eghtessadi tijdens de opening van de flagshipstore aan de Utrechtsestraat in Amsterdam. Lees het interview hier: Essentiel Antwerp: “Het gevoel in de winkel moet kloppen”

Beeld: Essentiel Antwerp

Farfetch belooft Gucci-levering binnen 90 minuten

Dankzij een pilot met Gucci, biedt e-tailer Farfetch in verschillende wereldsteden nu een levering van 90 minuten voor producten van het modehuis. De F90-service is in 10 steden te gebruiken.

Klanten in New York, Londen, Dubai, Madrid, Los Angeles, Miami, Milaan, Parijs, Sao Paolo en Tokyo kunnen gebruik maken van de nieuwe service. Er kan gekozen worden uit geselecteerde Gucci-stijlen. “Tijd is de nieuwe luxe,” zegt José Neves, CEO van Farfetch. Deze luxe wil Farfetch nu aanbieden door de nieuwe bezorgservice.

Vorige week introduceerde Farfetch ook een nieuw concept, ‘Store of the Future’. Het nieuwe winkelconcept heeft de focus op een omnichannel-strategie en het verenigen van online en offline.

Beeld: Gucci Facebook

Detailhandel Nederland: “Pas openingstijden aan op webwinkels”

In het rapport dat Detailhandel Nederland vandaag heeft gepubliceerd roept de organisatie gemeenten op om de openingstijden van winkels te verruimen. Op deze manier zouden winkels beter kunnen concurreren met webwinkels.

Detailhandel Nederland geeft in het rapport gemeenten advies voor de gemeenteraadsverkiezingen die in 2018 plaatsvinden. De oproep om de openingstijden te verruimen heeft te maken met de continue bereikbaarheid van online retailers. “Webwinkels zijn 24/7 open, thuisbezorgen mag op zondag en wordt ook steeds meer gedaan,” meldt het rapport. De momenten wanneer de winkelier kan verdienen verschuiven steeds meer naar de avond en het weekend en daar zouden gemeenten rekening mee moeten houden meent Detailhandel Nederland. “Het is van belang dat er een gelijk speelveld is tussen verschillende winkelvormen en daar moeten winkeltijden in samenspraak met lokale winkeliers op worden aangepast.”

Naast de openingstijden brengt de organisatie ook de koopzondagen onder de aandacht van de bestuurders. “Bepaal met winkeliers of, en zo ja, hoeveel koopzondagen er moeten zijn.”

Verruiming openingstijden vanwege concurrente webwinkels

Eerder dit jaar kondigde de gemeente Amsterdam een proef aan met flexibele openingstijden. Winkels mogen dan 24 uur geopend zijn. De proef gaat in juli van start en betreft winkelstraten Kalverstraat, Nieuwendijk, Damrak en de Leidsestraat. De pilot werd geopperd door de partijen VVD en D66. De verruimde openingstijden zouden vooral voordelig zijn voor klanten zijn die overdag werken. Op dit moment zijn de winkels in deze straten geopend tot tien uur ‘s avonds. De proef zal een jaar duren en wordt elk kwartaal geëvalueerd.

”Niemand is verplicht om mee te doen,” zegt VVD’er Marja Ruigrok. D66-er Jan Patternotte in een persbericht: “De keuze moet aan de ondernemer worden overgelaten. Flexibele openingstijden zijn gemakkelijk voor Amsterdammers, maar het levert ook banen op en maakt de stad nog veiliger.” De proef is wisselend ontvangen onder Amsterdamse ondernemers.

Welke winkels in de genoemde straten langer open blijven is nog niet bekend, zegt Pauline Buurma van Ondernemersvereniging Kalverstraat. “Het is een hele klus om iedereen op één lijn te krijgen. Enkele hebben interesse getoond, maar je moet natuurlijk met meerdere winkels open zijn wil het zin hebben.” Wel verwacht ze dat openingstijden van 24 uur nooit zal gebeuren. “Twaalf uur, misschien net de nacht in,” voegt ze toe.

In totaal zijn 1.198 kledingwinkels gevestigd in Amsterdam die na een succesvolle proef hun deuren de gehele dag kunnen openen.

Beeld: FashionUnited

Decathlon stelt opening winkel in Roermond uit

Franse sportketen Decathlon stelt de komst naar Roermond uit, meldt krant De Limburger. In verband met bezwaren door tien bedrijven heeft Decathlon zich afwachtend opgesteld.

Twee jaar geleden kondigde Decathlon zijn komst naar de Limburgse stad aan. Verschillende bedrijven tekenden bezwaar aan bij de rechtbank, maar deze werden vorige week ongegrond verklaard. Nick van der Sanden, expansiemanager bij de sportketen, zegt tegen de Limburger dat deze uitspraak nog geen startsein is voor de opening. “We wachten eerst af totdat alle procedures helemaal afgerond zijn. De bezwaarmakers kunnen namelijk nog in hoger beroep gaan.” Daarnaast meldt van der Sanden ook dat Decathlon zich ‘absoluut zeker’ in Roermond gaat vestigen.

Decathlon is al meerdere jaren aanwezig in Nederland en heeft op dit moment elf vestigingen. Al eerder, bijvoorbeeld in 2014, werden de uitbreidingsplannen van het bedrijf bemoeilijkt. Dit keer door provincies en gemeenten die de wens van Decathlon om zich buiten de stadscentra te vestigen niet goedkeurden.

Beeld: Decathlon Facebook