(advertentie)
(advertentie)

Het Nederlandse LaDress opent haar zesde brand boutique aan de Meent 52 in Rotterdam. Het Nederlandse premium modemerk strijkt neer in een winkelpand met een oppervlakte van ruim 75 vierkante meter.

De winkellocatie bood voorheen onderdak aan tassenwinkel Smaak Amsterdam. LaDress is in de transactie bijgestaan door The McDevitt company, een Amerikaanse full-servicemakelaar gericht op de retail met een vestiging in Amsterdam. Internationaal vastgoedadviseur Cushman & Wakefield adviseerde de verhuurder, een particuliere belegger, bij de verhuur van deze winkel.

In de winkelstraat in Rotterdam vestigen zich vooral middensegmentmerken zoals Scotch & Soda en Supertrash. Het winkelgebied rondom de Meent is de afgelopen jaren uitgebreid richting de Pannekoekstraat en de Martkhal.

LaDress begon in 2006 met de online verkoop van een multifunctionele jurk die je in vier kleuren kon verkrijgen. Inmiddels is het bedrijf ook in toenemende mate offline actief. De eerste winkel werd in mei 2016 in de Negen Straatjes in Amsterdam geopend. Daarna volgden Den Haag, Maastricht, Antwerpen en nu ook Rotterdam. Dat is niet alles. Het plan is om binnen nu en drie jaar ook in Duitse en andere Europese (hoofd)steden winkels te openen. Hoewel het belangrijk is om ook offline een winkelervaring te kunnen bieden, komt de helft van de omzet nog altijd via de webshop binnen.

LaDress heeft ruim 80 medewerkers in dienst en groeit jaarlijks met 65 procent. Het modelabel bedient minstens 80.000 klanten en vooral de Europese markt. Zo’n 85 procent van de klanten is Nederlands. De rest komt uit Duitsland, België, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en de Verenigde Staten.

Lees ook: LaDress richt pijlers op buitenland

Komend weekend is het over en uit voor Marks & Spencer in Nederland. Het Britse warenhuis sluit zaterdag de deuren van haar laatst overgebleven Nederlandse filiaal, aan de Amsterdamse Kalverstraat. De planning was in eerste instantie om eind deze maand pas de spullen in te pakken, alleen daar wordt nu van afgezien.

Het andere Nederlandse pand van de Britten, in Den Haag, sloot vorige week al haar deuren. Door enorme drukte tijdens de laatste uitverkoop was er voor de Haagse vestiging geen reden om nog langer in bedrijf te blijven. Consumenten kochten de collectie, met kortingen tot vijftig procent, binnen no-time weg. Besloten is nu om ook in Amsterdam eerder dan gepland het slot erop te gooien.

In november vorig jaar werd al bekend dat beide winkels hun deuren zouden sluiten. Hierdoor komen 160 medewerkers op straat te staan. Ook werd bekend dat vestigingen in Belgie, Frankrijk, Polen, Hongarije, Slowakije, Estland en China verdwijnen. Volgens het bedrijf was de reden voor de sluitingen een gebrek aan groeimogelijkheden, waardoor de winst ook achter bleef. Marks & Spencer zag de winst in 2016 drastisch dalen met 71.1 procent. De omzet van de groep steeg echter wel licht met 2.2 procent naar 12,2 miljard euro.

Daarmee komt er een einde aan de moeizame relatie tussen Marks & Spencer en Europa. In 1992 opende het warenhuis een filiaal in Amsterdam, om in 2001 weer eieren voor haar geld te kiezen. In 2013 werd besloten om het avontuur opnieuw aan te gaan, maar dit bleek wederom geen succes. Er waren nog plannen voor een flagshipstore op het Rokin, alleen die plek werd overgedaan aan Hudson’s Bay.

Under Armour opent flagshipstore aan Amsterdamse Kalverstraat

Under Armour heeft definitief een overeenstemming bereikt om een flagshipstore te openen aan de Amsterdamse Kalverstraat. Het nieuws hing al even in de lucht, maar dinsdag werd definitief groen licht gegeven. Een exacte openingsdatum is nog niet bekend gemaakt.

De winkel opent haar deuren aan de Kalverstraat 16-18, waar tot 2015 de Supperclub en CoolCat in het pand huisden. Het hoekpand zal een oppervlakte van zo’n 1.165 meter beslaan. In de store zal het complete aanbod van Under Armour verkocht worden. Chris Bate, Managing Director Europe, liet eerder al weten content te zijn met de opening. “De opening van deze Flagship-locatie in Amsterdam is echt een mijlpaal voor Under Armour. Het Brand House bevindt zich in het drukste winkelgebied van Nederland, waar het onze klanten een superieure winkelervaring biedt.”

Het wordt de eerste flagshipstore van de Amerikaanse sportswear-reus in Europa. Het Europese hoofdkantoor is reeds gevestigd in het Olympisch Stadion in Amsterdam.

Beeld: Under Armour

JD.com lanceert een nieuw e-commerce platform genaamd Toplife. Op het platform kunnen luxe labels een eigen flagshipstore openen waardoor ze de Chinese consument meteen kunnen bereiken.

De merken kunnen hun eigen webwinkel op het platform naar wens vormgeven, in lijn met de eigen online platforms die het desbetreffende merk wellicht al heeft. Merken zoals La Perla, Emporio Armani, Trussardi en Rimowa hebben zich al bij het platform van JD, een van China’s grote retailers, aangesloten. Toplife geeft merken in de segmenten mode, sieraden, gezondheid en beauty, interieur, cosmetica en elektronica de kans om een eigen shop te openen via het online platform. Labels die onderdeel zijn van het platform kunnen gebruik maken van het logistieke netwerk van JD.com en de klantenservice.

“Onze kennis over high-end consumenten heeft ervoor gezorgd dat we een luxe e-commerce platform kunnen lanceren die een echte premium winkelervaring kan bieden en partners helpt om het verhaal van hun merk te vertellen aan lokale consumenten,” aldus Richard Liu, CEO van JD.com. “Door samen te werken met Toplife kunnen luxe merken wereldwijd nu direct hun klanten door heel China voorzien met een echte luxe winkelervaring die voorheen alleen geassocieerd werd met high-end offline winkels. Toplife richt zich op het bieden van een offline luxe ervaring in een premium e-commerce ervaring.”

JD.com heeft al eerder samengewerkt met onder andere luxe platform Farfetch en de Otto Groep.

Zal het Duitse About You met zijn unieke online winkelervaring Nederland gaan veroveren?

Op de website van About You is het aftellen naar morgen, dan is de officiële lancering van de Duitse online retailwinkel in de Benelux. Meer dan vijfhonderd merken, waaronder Scotch & Soda, Zoe Karssen, Nike, Diesel, Pepe, Levi’s, Kings of Indigo, Selected Femme en Dr. Martens zullen dan via de online winkel voor de Nederlandse en Belgische consument te koop zijn.

Nieuwe online winkelervaring

About You werd door Otto Group strategist Hannes Wiese (36) en digital entrepreneurs Sebastian Betz (27) en Tarek Mueller (28) in mei 2014 opgericht. Hun visie: online shoppen moet leuk en inspirerend zijn en moet meer zijn dan alleen items verslepen naar je winkelwagentje. About You wil een platform zijn waar je niet alleen winkelt maar waarbij de winkelervaring om jou draait.

Met een geschatte omzet van 275 miljoen euro in 2017 en een groei van meer dan 100 procent, is About You één van de grootste e-commerce start-ups van Europa. In drie jaar tijd is de online winkel uitgegroeid tot de op één na grootste online winkelbestemming in Duitsland - Zalando is nog koploper. Inmiddels zijn zij uitgebreid naar buurlanden Oostenrijk en Zwitserland en na morgen ook België en Nederland.

Registratie en persoonlijke winkelvoorkeuren

About You heeft dezelfde doelgroep als Zalando en vergelijkbare webwinkels maar vervult volgens Co-founder en managing director Tarik Mueller nog een andere rol. Hij legt aan FashionUnited uit: “Wat About You zo uniek maakt is dat wij een persoonlijke benadering hebben. Vergelijk het met door de stad lopen: je ziet mensen, winkels, verschillende kledingstijlen, maar dan onthoud déze stad precies wat jij leuk vindt. Na de eerste registratie onthoud de app precies welke merken, welke kleur en pasvorm jouw voorkeur heeft. Daarnaast maken we gebruik van zogeheten idols (influencers en bekende personen red.) die uit het merkenaanbod van About You een eigen selectie maken en deze op inspirerende wijze presenteren.” Gregory van der Wiel, Claartje Rose en Noor de Groot (Queen of Jet Lags red.) zijn drie van de tien idols waarmee About You een samenwerking is gestart. In Duitsland werkt de online winkel met meer dan 60 idols samen.

In oktober en november zal de webwinkel direct stunten met flinke kortingen tussen 10 en 40 procent. Na Nederland en België zal over zes maanden About You ook in Polen en Tsjechische Republiek gelanceerd worden. De marketing voor de Oost-Europese markt zal verschillen van die voor Nederland en België, die met zijn teasende campagnes via straatbanners, social media en in tv-reclames grootste aankondiging deed. Als de Nederlandse en Belgische consument van About You hun to-go winkelbestemming maken, zullen de Noord-Europese landen Noorwegen, Zweden en Denemarken de volgende landen op de About You-expansielijst zijn.

About You is een dochteronderneming van Collins GmbH & Co. KG, onderdeel van de Otto-groep. In 2014 werd About You door Exciting Commerce uitgeroepen tot Start-up van het jaar. In 2015 en 2017 ontving het bedrijf de 'Best Online-Pure Player' award en de ‘Shop Usability Award 2015’ van Internet World Business. In 2015 werd About You onderscheiden met de prestigieuze ‘Deutscher Handelspreis 2015’ in de categorie innovatie.

Foto credit: About You

We Fashion lanceert webshop voor bedrijfskleding

We Fashion heeft een nieuwe webshop gelanceerd, ‘Dress Your Crew’. De online winkel is speciaal voor bedrijfskleding. “Een representatieve look met een fashionable touch voor het complete team is vanaf nu binnen enkele klikken geregeld,” aldus het persbericht.

In de webshop zijn onder andere T-shirts, polo’s, blazers, jurkjes en pakken te vinden. “We merkten dat voornamelijk ondernemers uit de horeca en hospitality branche grote aantallen van dezelfde items bij ons bestelden,” Patrick Dicker, hoofd van Online Partnerships bij We Fashion. “Met dit nieuwe platform kunnen we deze groep nu nog beter van dienst zijn én potentiële klanten laten zien dat bedrijfskleding helemaal niet saai hoeft te zijn.”

Ondernemers kunnen gebruik maken van volumevoordeel wanneer grotere aantallen worden afgenomen, maar kunnen ook persoonlijk stijladvies vragen in de winkel en het personeel de kleding laten passen in de fysieke locaties.

WE Fashion start eigen platform voor bedrijfskleding

“We willen laten zien dat bedrijfskleding niet een alleen een wit T-shirt en en een zwarte broek hoeft te zijn,” aldus Patrick Dicker tegen FashionUnited. “We hebben klanten in Amsterdam, maar ook landelijk en, die bijvoorbeeld kiezen voor jeans en een cool T-shirt. Het mag allemaal wat meer fashionable.” Hoeveel de omzet uit deze soort aankopen bedraagt, wordt niet genoemd door WE Fashion.

“We blijven gewoon de fysieke winkels houden en het online platform, maar we wilden deze klanten naar een zakelijke omgeving kunnen leiden.” Op het platform zijn de prijzen bijvoorbeeld exclusief btw te zien en kan een ondernemer meteen zien hoeveel een item kost wanneer er tien worden afgenomen. “Deze klanten hebben dezelfde privileges als op de reguliere website. De bestelling kan ook meteen de volgende dag geleverd worden.”

Beeld: WE Fashion

Binnenkijken bij het kinderkledingpand van Hudson’s Bay

Het vierde pand van de Amsterdamse vestiging van Hudson’s Bay, gericht op kinderen is geopend. Het pand ging later open dan de rest van de vestigingen, omdat het later verkregen was dan de rest van de locaties, zo meldde CEO Jerry Storch destijds.

In het pand is onder andere kleding te vinden van Tommy Hilfiger, Vingino, Tumble 'N Dry, Scotch & Soda, Nike, Adidas maar ook Gosoaky, Sons & Daughters en American Outfitters. Daarnaast zijn er ook verschillende boeken en speelgoedartikelen te koop.

De rest van de Amsterdamse vestiging ging op 5 september open. Destijds openden de drie panden; voor dames, heren en accessoires. Bovenin het pand zit het restaurant Nacarat van sterrenkok Ron Blaauw. De rest van de tien vestigingen van Hudson's Bay volgden in de weken daarna. Sinds 21 september zijn alle Nederlandse locaties van de Canadese keten geopend.

Bekijk de eerste beelden van het pand hier:

Binnenkijken bij het kinderkledingpand van Hudson’s BayBinnenkijken bij het kinderkledingpand van Hudson’s BayBinnenkijken bij het kinderkledingpand van Hudson’s BayBinnenkijken bij het kinderkledingpand van Hudson’s BayBinnenkijken bij het kinderkledingpand van Hudson’s BayBinnenkijken bij het kinderkledingpand van Hudson’s BayBinnenkijken bij het kinderkledingpand van Hudson’s Bay

Beeld: Hudson´s Bay

Modegroep FNG mikt op Duitsland op Spanje. Dat heeft topman Dieter Penninckx bekendgemaakt in een interview met het Financieel Dagblad. Voor uitbreiding van Belgische merken kijkt FNG naar Spanje. Voor Nederlandse damesmodemerken als Claudia Sträter, Expresso en Miss Etam ziet het concern kansen in de Duitse markt.

In september investeerde overheidsinvesteringsfonds Participatiemaatschappij Vlaanderen (PMV) 15 miljoen euro in de Belgische modegroep en kreeg daarmee 5 procent van de aandelen in handen. De Belgische krant De Tijd meldde toen al dat FNG het extra geld zou gaan gebruiken voor expansie buiten de Benelux.

In de afgelopen maanden zette de Belgische modegroep de eerste stappen in Duitsland en Spanje. Het Belgische merk CKS opende een eerste vestiging in Barcelona, het Nederlandse damesmodelabel Claudia Strater een winkel in de Duitse stad Munster.

De FNG topman laat nu in het Financieel Dagblad weten dat de expansiedrift ook kan leiden tot een overname van een Duitse winkelketen. "De meerderheid van de verkopen begint online, maar ze eindigen meestal in winkels. Ik geloof niet in zo maar producten neerleggen bij Otto.de of Zalando. Dan wil je ook een eigen winkelnetwerk. We zijn best bescheiden, maar als je in Duitsland iets overneemt denk je al snel aan een honderdtal winkels”, aldus Penninckx.

Groei dichterbij huis wordt toch ook nog niet uitgesloten. "Misschien doen we nog één of twee overnames in de Benelux," zegt de topman van FNG, dat de afgelopen jaren bedrijven als Miss Etam, Brantano, Steps, Expresso en Claudia Sträter inlijfde.

Door de buy-and-build strategie is FNG uitgegroeid tot een een van de grootste modespelers in de Benelux. FNG begon met kinderkleding, breidde zich uit naar damesmode en stapte recentelijk naar kleding voor mannen. In totaal exploiteert het concern 10 merken, 500 winkels en telt het zo'n 1500 retailklanten. FNG is online actief met zijn eigen webwinkels, maar doet ook een beroep op webwinkels zoals Zalando en Wehkamp. Ook via Bol.com verkoopt FNG kindermode en accessoires.

FNG is genoteerd aan Euronext in Amsterdam.

Asket strijkt neer in Amsterdam met pop-up tour

Het Zweedse mannenmodemerk Asket - niet te verwarren met H&M’s nieuwe keten Arket - strijkt voor het eerst neer in Amsterdam middels een pop-up tour door Europa. Asket vestigt zich op 3 en 4 oktober aan de Nieuwezijds Voorburgwal in de hoofdstad met een tijdelijke showroom, waar consumenten het label kunnen zien, voelen en passen.

Asket, opgericht in 2015, is een slow fashion modemerk dat geen seizoenscollecties voert. In plaats daarvan heeft het label een permanente collectie. “Mode is te snel geworden; constante nieuwe trends vragen om meerdere collecties per seizoen. Dit is niets voor ons. We richten al onze tijd en energie op het maken van iets heel goeds - de essential,” zegt het bedrijf over zichzelf.

Slow fashion merk Asket vestigt zich tijdelijk in Amsterdam

Het merk concentreert zich naar eigen zeggen op essentiële basics en voert momenteel een collectie bestaande uit twaalf verschillende items: een T-shirt (30 euro), een lichtgewicht T-shirt (40 euro), een sweatshirt (80 euro), een Oxford blouse (80 euro), een polo (55 euro), mannen boxers van Egyptisch katoen (18 euro), een merino wollen trui (95 euro), een cashmere trui (195 euro) van Mongolisch cashmere, merino wollen sokken (12 euro) en katoenen sokken (12 euro), een merino cashmere sjaal (50 euro) en een merino wollen muts (35 euro). Alle producten zijn verkrijgbaar in vijf tot zeven tijdloze kleuren als wit, beige, grijs, groen, blauw en zwart. Het label voert daarbij vijftien verschillende maten, welke allemaal beschikbaar zijn in long, regular en short.

Asket strijkt neer in Amsterdam met pop-up tour

De productie van de Asket-collectie vindt voornamelijk plaats in Europa. De merino wollen items worden gebreid in Italië en afgewerkt in Tunesië. Cashmere wordt ook geweven in Italië, terwijl de katoenen producten deels worden vervaardigd in Italië, en deels in Portugal. Het distributiecentrum van Asket bevindt zich in Tallinn, Estland, valt te lezen op de website. Daarop maakt het merk tevens, in het kader van transparantie, duidelijk waaruit de prijzen van de items zijn opgebouwd.

De tijdelijke Amsterdamse Asket-vestiging is onderdeel van een Europese pop-up tour die het label in de eerste weken van oktober organiseert. Na Amsterdam is Berlijn aan de beurt (6 en 7 oktober), gevolgd door Londen (9 en 10 oktober), Helsinki (12 en 13 oktober) en Kopenhagen (14 en 15 oktober).

Asket beschikt in thuisstad Stockholm al over een eigen, permanente showroom. De collectie is in verschillende Europese landen al via de webwinkel van het merk verkrijgbaar.

Verkoop via een 'wereldtournee' is niet helemaal nieuw. Het label Clemens en August, het chique merk van C&A-telg Alexander Brenninkmeijer, verkocht in het verleden ook rechtstreeks aan consumenten in tijdelijke winkels. Ieder seizoen trok Clemens en August langs tien grote steden in Europa en Japan waar voor een paar dagen een locatie werd gehuurd voor de verkoop van kleding, om daarna meteen weer te vertrekken. Op deze manier bespaarde het merk op zijn verkoopstructuur en het opzetten van een winkelketen.

Dit artikel werd eerder gepubliceerd op Fashionunited.de.

Beeld: Asket PR & website

Brancheorganisatie Detailhandel Nederland heeft in een brief aan Nederlandse gemeenten verzocht winkeliers een extra koopzondag te gunnen op zondag 24 december.

Dit jaar valt Kerstmis op maandag en dinsdag. Dat betekent dat consumenten in gemeenten waar geen standaard zondagopening geldt, hun laatste boodschappen voor de feestdagen op zaterdag 23 december moeten doen. Volgens de brancheorganisatie betekent dat omzetverlies. "Wij krijgen heel veel reacties van winkeliers. Juist tijdens de feestdagen moeten zij hun geld verdienen. Dat zijn piekdagen. Als je de dag voor kerst noodgedwongen dicht blijft, verlies je omzet. Bijvoorbeeld aan onlinewinkels die niet sluiten," zegt Dolf Kloosterziel van Detailhandel Nederland in De Stentor.

Niet alleen eerste Kerstdag valt op een maandag, dat geldt ook voor Nieuwjaardags. Dat betekent extreme drukte op de zaterdagen daaraan voorafgaand, tenzij winkels ook op de zondag open kunnen waardoor de drukte wordt gespreid. "Het lijkt vroeg om het nu al over kerst te hebben maar we zijn juist net op tijd", stelt Detailhandel Nederland. Gemeenten hebben tijd nodig om maatregelen te treffen zoals de openingstijden verruimen en extra koopzondagen in december toe te staan.