(advertentie)
(advertentie)

Mango zet een nieuwe digitale stap. Het modemerk werkt samen met Vodafone aan digitale paskamers. Dit maken de merken bekend middels een persbericht.

Mango is verantwoordelijk voor het ontwerp van de digitale spiegel, Vodafone en Jogotech ontwikkelen het ontwerp. De spiegel maakt het mogelijk voor consumenten om kledingkaartjes te scannen in de paskamer en vervolgens winkelmedewerkers te contacten via een de spiegel en een digitaal horloge. Op deze manier kunnen ze een andere maat of kleur van het item aanvragen. De spiegel zal eveneens andere kledingstukken aanraden die de items die de consument past zullen complimenteren. De spiegels moeten in de ‘top winkels’ van Mango komen, ‘van Barcelona tot New York’. “Het zal helpen om de online en echte winkelervaring van de Mango klanten met elkaar te verenigen,” aldus het persbericht. “Dit is de eerste fase van een digitaal transformatie project voor Mango om een nieuwe manier te creëren voor klanten om betrokken te zijn bij het merk.”

Guillermo Corominas, hoofd Client Officer bij Mango in een statement: “Dit is een spannend project voor Mango. We zien de toekomst van retail als een mix van online en offline. Deze nieuwe paskamers zijn een volgende stap in de digitale transformatie van onze winkels om een hele nieuwe ervaring neer te zetten voor onze klanten.”

Het best presterend Europees lingeriemerk: PrimaDonna

INTERVIEW350 onafhankelijke lingeriewinkels in heel Europa hebben de Belgische Van de Velde-groep tot best verkochte merk van 2017 verkozen. Een prijs die toegekend wordt door het tijdschrift Intima dat een jaarlijkse enquête houdt onder detailhandelaars in het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Italië, Frankrijk en Duitsland, om de beste merken en hun beste producten te ontdekken. FashionUnited sprak met stijldirecteur van PrimaDonna Liesbeth Van de Velde.

Tijdens de Internationale Lingeriebeurs van Parijs zijn jullie verkozen tot best presterend Europees merk. Wat betekent dit voor jullie?

Deze prijs is het bewijs dat de winkeliers en de klanten dol zijn op onze collecties; maar ook dat ze zich ermee op hun gemak voelen, want ze hebben een perfecte pasvorm. Op onze sociale platformen zeggen de fans van PrimaDonna regelmatig hoe blij ze zijn dat ze ons gevonden hebben. Het merk werd in 1865 opgericht door Achiel en Margaretha Van de Velde en is nog steeds een familiebedrijf. Het dankt zijn succes aan de combinatie van de ondersteuning die de producten geven, hun unieke comfort, hun design en hun modieuze look. Eigenschappen die vrouwen met een grotere cupmaat (van B tot J) maar zelden in een beha vinden. Dat verklaart misschien waarom zo veel vrouwen zeggen: ‘Eens PrimaDonna, altijd PrimaDonna.’ De prijs die ons toegekend is, bevestigt onze positie in de markten waarin wij geloven.

Welke landen zijn jullie voornaamste markten in Europa?

Op de eerste plaats België, gevolgd door Nederland en Duitsland. Frankrijk is onze vierde markt.

Het best presterend Europees lingeriemerk: PrimaDonna

Hoe positioneert PrimaDonna zich nu in de lingeriemarkt?

We zijn een ondergoedmerk, maar verkopen ook badpakken en sportlingerie voor vrouwen met rondingen. In 2010 heeft Van de Velde het zustermerk van PrimaDonna gelanceerd, genaamd PrimaDonna Twist. Lingerie met een jongere stijl, met modieus bedrukte stoffen en veel cups met schuimvulling. En vervolgens PrimaDonna Swim dat elegante badkleding met ondersteuning biedt. In 2017 gaat PrimaDonna Sport nog verder en biedt sportieve vrouwen ondersteuning en elegantie om te springen, te rennen, stretchoefeningen te doen.

Welke plaats neemt PrimaDonna in binnen de groep Van de Velde?

Van alle merken van de groep (die ook Marie Jo en Andres Sarda omvat), is PrimaDonna het sterkste merk. Met de portefeuille (PrimaDonna, PrimaDonna Twist en Sport), zijn we bezig onze klantenbasis op te bouwen onder vrouwen en meisjes met grotere borsten. De groep heeft het boekjaar 2017 afgesloten met een omzet van 208,7 miljoen euro, een toename van 1 procent vergeleken met 2016 (206,6 miljoen euro). De onafhankelijke lingeriewinkels blijven onze belangrijkste zakenpartners. We hebben er ongeveer 5000 als klant in heel Europa. We hebben ook onze eigen keten van winkels die al onze merken omvat (Marie Jo, Marie Jo L'Aventure, PrimaDonna, PrimaDonna Twist, PrimaDonna Swim en Andres Sarda), Lincherie, met ruim 35 winkels en één onlinewinkel in Nederland.

Wat zijn de volgende projecten van PrimaDonna?

We willen meer vrouwen inspireren en hun vertrouwen nog meer doen toenemen. We blijven daarom onze positie consolideren van beste merk in het segment van grote borsten, op het gebied van lingerie, badpakken en sportbeha’s.

Dit interview verscheen eerder op FashionUnited.fr.

Beelden: PrimaDonna

Een robot als personeel, algoritmen die kledingadvies geven, drones die pakketten bezorgen, chatbots die klanten te woord staan, innovatie biedt talloze mogelijkheden. Maar hoe kan de kleine ondernemer op die innovatiegolf meevaren zonder al te diep in de zakken te graven? ABN Amro’s Insights noemt een paar voorbeelden.

Kleine winkeliers zitten in een spagaat, schrijft Sonny Duijn sector econoom bij ABN Amro in zijn column op Insights. Door grote concurrentie zijn de winstmarges van retailers beperkt waardoor investeren lastig is, tegelijkertijd is er een vloedgolf aan berichten over technologische innovatie en hoe dit de verkoop een boost kan geven.

In de schoenenbranche stegen de online consumentenbestedingen in 2016 met 44 procent en in 2017 met meer dan 39 procent. Van elke 100 euro die aan de consument aan schoenen besteedt gaat nu 28 euro via internet. Om daarop in te spelen, te innoveren op kleine schaal, kun je als winkelier een deel van de schoenen verkopen via een platform als Topshoe, Zalando of Bol.com en een website inzetten ter oriëntatie. Daarnaast zijn kleine experimenten een mooi beginpunt voor data-analyse. Wat gebeurt er met de verkoop wanneer een rek of vitrine wordt verplaatst?

Het accent hoeft bij innovatie niet altijd op technologie te liggen, schrijft Sonny Duijn. Zo ligt bij het Maastrichtse Greentoms de focus op duurzaamheid. Zij leveren kinderwagens gemaakt van natuurlijke materialen en drinkflessen. Bij Rollor uit Vught ligt de nadruk op het bieden van gemak. Zij verkopen ‘rollen’ waarmee je kleding kreukvrij kunt vervoeren.

Anticiperen is een deel van de trends toepasbaar maken. Extra service, extra contactmomenten, het zijn voorbeelden die bijdragen aan de waarde van de fysieke winkel. Innovatie is anticiperen op de vraag. En daarvoor is alleen een dosis creativiteit nodig.

Lees hier meer innovatietips.

FashionUnited stelde Retailstrateeg René Spaanderman eerder de vraag: hoe kun je een winkel inrichten, optimaliseren en digitaliseren om de veranderende behoefte van de consument tegemoet te komen? Op het Co-Laboratory-event in Rotterdam noemde hij twee belangrijke aandachtspunten: direct gemak en inspiratie. Digitale interactie wordt steeds belangrijker. De consument wil niet lang meer wachten op zijn producten. Een winkel kan daarop inspelen door zijn voorraad op voorhand te communiceren met de klant. Zo weet de consument van tevoren of zijn maat op voorraad is.

Voor kleine zelfstandigen kan het uitrollen van zo’n programma kostbaar zijn. Wat Spaanderman dan adviseert is om gebruik te maken van sociale media zoals Facebook of Instagram waar de consument in contact kan komen met iemand van de winkel. Er zijn ook winkels die gebruikmaken van een Whatsapp-klantenservice. Spaanderman: “Wat we weten is dat wanneer er iemand in de winkel komt en de goederen er niet zijn, dat de klant niet snel weer terugkomt, en dat moet je als retailer voorkomen. Biedt als fysieke winkel online bezorging aan, ook wanneer het product al in de winkel is gekocht.”

Lees ook: Retailstrateeg René Spaanderman: “Laten we ons overgeven aan een nieuwe term: phygital retail.”

Nederlands schoenenmerk Yves Carter maakt debuut in winkelstraat

Na vier jaar exclusieve verkoop via het eigen digitale kanaal, zet het Nederlandse schoenenlabel Yves Carter nu de stap naar de fysieke winkelstraat. De Rebirth-collectie is vanaf nu verkrijgbaar via de webshop en een select aantal retailers waaronder Blue Hotel in Ridderkerk en Ongestuukt in Alphen aan den Rijn.

Voorlopig ligt de focus van het label op de Nederlandse retailer, al doet Yves Carter het niet slecht in het buitenland, zo laat oprichter Ylmar Haring weten in gesprek met FashionUnited. “We doen het bijvoorbeeld ook goed in markten als Scandinavië, Engeland en Frankrijk. Inmiddels is nog maar tien procent van de online verkoop voor Nederland. Onlangs hebben we een showroom geopend in Utrecht, en willen we langzaam doorgroeien naar dertig retailers in eigen land. Daarbij focussen we ons vooral op luxe herenmodezaken en concept stores.” Plannen voor een eigen locatie zijn er volgens Haring voorlopig nog niet.

Nederlands schoenenmerk Yves Carter maakt debuut in winkelstraat

Het idee voor Yves Carter ontstond bij oprichter Ylmar Haring, voormalig brandmanager bij The Shirtmakers, een drietal jaren geleden. De minimalistische sneakers, uitgevoerd in materialen als nappaleer en suède, zijn verkrijgbaar in een breed kleurenpallet dat bestaat uit gipswit, vergrijsd groen, sand, dark navy en verschillende grijstinten zoals cement, staal en oestergrijs. De productie van de sneakers vindt plaats in Portugal. Prijzen variëren van 189 euro voor een paar suède loafers tot 219 euro voor het Mid Top-model.

Nederlands schoenenmerk Yves Carter maakt debuut in winkelstraatNederlands schoenenmerk Yves Carter maakt debuut in winkelstraat

Beeld: Yves Carter

Zalando breidt samenwerking met lokale retailers verder uit

Zalando breidt de samenwerking met lokale retailers in thuisland Duitsland verder uit. Sinds oktober 2016 konden lokale schoenenwinkels hun producten al verkopen via Zalando, nu komen daar ook kledingwinkels bij. Dat maakt de e-tailer bekend middels een persverklaring.

Het zogenoemde Gax-systeem stelt lokale ondernemers in staat om orders van klanten van Zalando te accepteren en hen te voorzien van de betreffende producten als deze voorradig zijn in hun winkel. "Met deze samenwerking ondersteunt Zalando voornamelijk kleine retailers met een beperkte technologische infrastructuur bij het betreden van de online markt. Sommige retailers hebben tot 300 bestellingen per week rechtstreeks vanuit hun winkel naar Zalando-klanten verzonden", aldus Jan Bartels, VP Customer Fulfilment and Logistics bij Zalando. "Door textielartikelen als een nieuwe categorie toe te voegen, openen we ons platform nu voor extra partners."

Inmiddels zijn er ruim 100 lokale ondernemers die zich bij de proef hebben aangesloten. Vooralsnog blijft de pilot beperkt tot Duitse retailers: wanneer het Gax-systeem wordt uitgebreid naar het buitenland is nog niet bekend. Het initiatief is onderdeel van het grotere Integrated Commerce-plan, waarmee Zalando sinds de zomer van 2016 de samenwerking zoekt met offline retailers.

Beeld: Zalando

Burberry versterkt e-commerce door partnerschap met Farfetch

Burberry en Farfetch slaan de handen ineen. Burberry wil hiermee hun online aanwezigheid vergroten, zo maakt het bedrijf bekend in een persbericht.

Voor de samenwerking is een techniek ontwikkeld door Burberry dat verwerkt is in het operationele systeem van Farfetch. Het is voor het eerst dat de techniek van een merk op deze manier doorgevoerd wordt in het platform. Op deze manier is de gehele voorraad van Burberry beschikbaar via Farfetch. “Deze integratie zal Burberry’s distributie wereldwijd vergroten en geeft het merk toegang tot meer dan 150 landen,” aldus het persbericht.

Vorig jaar, bij de bekendmaking van de jaarcijfers van 2016, meldde het bedrijf de wens om de e-commerce uit te breiden. Volgens Burberry wordt 70 procent van de aankopen in fysieke winkels beïnvloed door een online customer journey, zo bleek destijds uit het jaarverslag.

“Burberry heeft de weg geleid op digitaal gebied en dit is een natuurlijke en belangrijke ontwikkeling voor ons omdat we de jonge modebewuste consument willen bereiken,” aldus Daniel Heaf, senior vice president van digitale marketing en commercie bij Burberry in het persbericht. “We willen dat de digitale vertegenwoordiging van ons merk het beste van ons merk en producten laat zien, of dat nu op onze eigen platforms is of op die van onze partners. Farfetch klanten wereldwijd hebben nu ook toegang tot het gehele aanbod van Burberry.”

CCO van Farfetch, Giorgio Belloli in een statement: “We zijn verheugd om Burberry te verwelkomen als een directe partner van Farfetch. Onze klanten wereldwijd houden van het merk en onze samenwerking betekent dat we onze klanten kunnen verzekeren dat ze wereldwijd toegang hebben tot de beste selectie van Burberry producten.”

Beeld: website Burberry

Kijken: Number Nine opent eerste dameswinkel

Concept store Number Nine heeft sinds deze week een tweede vestiging in de Utrechtse Zadelstraat, Number Nine Women. Het is voor de multibrand retailer de eerste winkel die het volledig wijdt aan damesmode.

Bekijk beelden van de nieuwe Utrechtse vestiging hieronder:

Beweeg uw muis over de foto om meer te weten te komen over de nieuwe concept store

Kijken: Number Nine opent eerste dameswinkel

Kijken: Number Nine opent eerste dameswinkel

Kijken: Number Nine opent eerste dameswinkel

Number Nine biedt een breed assortiment kleding, accessoires en lifestyle-producten, met een mix van internationale merken als Mads Norgaard, Wood Wood, Modstrom, Minimum en Carhartt. Daarnaast vullen labels van eigen bodem zoals Ontour, Kings of Indigo en Welter Shelter het portfolio aan.

Number Nine opende voor het eerst haar deuren in 2004, op de Haarlemse Kleine Houtstraat nummer 9. Na het succes van de eerste vestiging volgden uitbreidingen naar Alkmaar, Amsterdam en Utrecht. Number Nine heeft vandaag de dag acht winkels in vier steden en een webshop.

Beeld: Number Nine

Fendi opent eerste Nederlandse winkel in P.C. Hooftstraat

Luxemerk Fendi komt naar Nederland. Het Italiaanse modehuis opent een flagshipstore in de Amsterdamse P.C. Hooftstraat. Dat heeft vastgoedspecialist B&O retail, die handelt namens de eigenaar van het pand, bekendgemaakt middels een persbericht.

De winkel zal bestaan uit twee verdiepingen met een gezamenlijke winkelruimte van 230 vierkante meter. Het interieur wordt verzorgd door het Milanese designbureau Dimore Studio, dat wereldwijd retaillocaties ontwerpt voor merken als Hermès, Maison Kitsuné en Sonia Rykiel.

Fendi opent eerste winkel in Nederland

De vestiging van Fendi komt in het voormalige pand van de Britse retailer Karen Millen. De opening staat gepland voor medio 2018.

Fendi is het volgende gerenommeerde modehuis dat op korte termijn haar debuut maakt in Nederland’s bekendste luxe winkelstraat. Eerder werd bekend dat ook Isabel Marant binnenkort een eerste vestiging opent in de P.C.. De winkel van het Franse label opent in het pand waarin jarenlang McGregor huisde.

Fendi begon in 1925 als kleine leerboetiek in Rome en groeide in de loop der jaren uit tot één van de grotere luxe modehuizen wereldwijd. Het merk is voor 90 procent in handen van LVMH, daar waar de familie Fendi nog altijd een minderheidsbelang heeft. Fendi heeft wereldwijd ruim tweehonderd boetieks. In Nederland wordt het merk reeds aangeboden door de Bijenkorf en Shoebaloo. In België is Fendi onder andere verkrijgbaar bij Verso in Antwerpen en Luisa in Brussel.

Foto: Fendi Facebook

Groen licht voor vernieuwing Stadshart Amstelveen

Stadshart Amstelveen gaat op de schop. Eigenaar Unibail-Rodamco en de gemeente Amstelveen hebben daarvoor een overeenstemming bereikt, zo blijkt uit een gezamenlijk persbericht.

Het Stadshart Amstelveen krijgt een overdekt vers-en horecaplein en het winkelaanbod bij de verlengde Rembrandtweg wordt uitgebreid. Ook komt er een overdekt gedeelte bij Nieuw Loopveld, tussen de C&A en de Hema. “Wij zijn heel blij dat we met de gemeente, op basis van goede samenwerking, deze stappen kunnen zetten om het Stadshart nog aantrekkelijker te maken voor consumenten en retailers,” aldus Otto Ambagtsheer, Managing Director Benelux bij Unibail-Rodamco in het bericht. “Deze plannen zorgen voor een betere verbinding tussen de twee delen van het winkelcentrum.”

Ook wethouder Herbert Raat is content met de overeenstemming. “Deze overeenkomst is een belangrijke stap in de vernieuwing en verbetering van ons Stadshart. De openbare ruimte sluiten we niet af. Zo wordt de markt niet in twee delen opgeknipt en kunnen hulpdiensten, maar ook inwoners, er dag en nacht nog steeds door. Wat mij betreft volgt hierna de verlevendiging van het Stadsplein en een nieuw elan voor de volledige Rembrandtweg.”

Unibail-Rodamco is voornemens 200 miljoen euro te investeren in het Amstelveense stadshart, zo wist het Parool al eerder te melden. Volgens de krant wordt er dit jaar nog gestart met de overkapping. Lange tijd kwam een akkoord maar niet van de grond, onder meer door gesteggel tussen de investeerder, gemeente en bewoners over de invulling van het plan.

Het centrum van Amstelveen is de afgelopen tijd onderhevig geweest aan een aantal veranderingen. Zo opende Eureka Shoes in april vorig jaar haar eerste Nederlandse vestiging in het Stadshart, introduceerde Miss Etam haar nieuwe winkelconcept en opent Hudson’s Bay in september haar Amstelveense vestiging in het voormalige V&D-pand.

Beeld: Unibail-Rodamco

Online outletplatform Otrium biedt nu ook mannenmode aan

Otrium, online outletplatform, biedt vanaf nu ook mannenmode aan. Het segment is deze week gelanceerd zo meldt het bedrijf in een persbericht op de website.

Tot nu toe richtte Otrium zich alleen op vrouwenmerken en ondersteunde labels met het openen van een eigen online outlet op het gebied van logistiek en techniek. Het platform breidt nu uit met een mannensegment met onder andere Denham, Puma, Pepe Jeans, Kultivate, Muchachomalo en No Label zijn vanaf verkrijgbaar tegen gereduceerde prijzen voor mannen. Het aanbod en de prijzen worden elke week ververst. Elk merk heeft op het platform een eigen shop-in-shop outlet.

In januari ontving het platform van de Nederlandse Max Klijnstra en Milan Daniels nog een investering van 750.000 euro. Het doel van Otrium is om in 2020 de grootste online fashion outlet van Europa te zijn. Met het groeikapitaal willen de oprichters de outlet opschalen naar het buitenland. Op dit moment is Otrium alleen aanwezig in de Benelux. Het platform heeft inmiddels al 43 merken aangesloten waaronder Fabienne Chapot, Sapph, Gsus, Josh V en Anecdote.

Beeld: website Otrium