(advertentie)
(advertentie)

John Fluevog Shoes opent een winkel in Amsterdam. Het wordt de eerste Europese retaillocatie van het Canadese merk in Europa. De winkelopening staat gepland voor maart 2018, zo maakt vastgoedadviseur CBRE bekend middels een persbericht.

De Canadese keten, met locaties in Noord-Amerika, maakt ook op haar eigen website melding van de oversteek naar het Europese vasteland. "Ik ben dolgelukkig met de opening in Amsterdam", zegt John Fluevog, oprichter van het merk, in een statement op de site. "Het is op vele manieren een enorme stap voor ons en ik heb het gevoel dat we er klaar voor zijn om onze vooruitstrevende schoenen naar de levendige en historische straten van Europa te brengen."

De winkellocatie is gelegen aan de Heiligeweg 37 in Amsterdam. De winkel telt circa 75 vierkante meter, verdeeld over twee verdiepingen.

Het merk laat in het persbericht van CBRE weten dat de keuze voor Amsterdam een bewuste was. “Dit is de eerste stap die wij zetten in de Europese retailmarkt,” aldus Adrian Fluevog, CEO van John Fluevog Boots & Shoes. “Amsterdam staat al langere tijd op onze shortlist en na 24 winstgevende winkels op A-locaties in Noord-Amerika, voelen we dat het nu het juiste moment is om in Europa te starten.”

In de maand december biedt Hunkemöller twee nieuwe diensten aan. Speciaal voor de feestdagen introduceert het onder andere de optie om de bestelling binnen twee uur te laten leveren.

“Gezien de drukte van de feestdagen is dit erg handig als je bijvoorbeeld last minute nog een cadeautje nodig hebt of een ladder in je panty hebt getrokken,” aldus het lingeriemerk over de service. Klanten binnen de ring van Amsterdam en klanten in Antwerpen kunnen gebruik maken van de service. De levering kost 9,95 euro.

Hunkemöller biedt in december ook de optie om aankopen die gedaan zijn in de flagshipstores in Amsterdam of Antwerpen te laten leveren bij een adres naar keuze in dezelfde stad. De lingerieketen noemt de service ‘handsfree shopping’. De aankopen kunnen op dezelfde dag geleverd worden op het specifieke adres of tot een maximum van vijf dagen later. Ook deze service kost 9,95 per levering.

Beide diensten worden mogelijk gemaakt door een samenwerking van Hunkemöller met fietskoerierdienst Parcify.

Zo ziet de eerste Duitse shop-in-shop van Claudia Sträter eruit

Dat modegroep FNG zijn pijlen heeft gericht op de buitenlandse markt, was al aangekondigd. En dat er een Claudia Sträter-winkel in het Duitse München geopend zou worden, was ook al bekend. Dat moment is nu daar.

In het warenhuis Oberpollinger in München heeft Claudia Sträter (onderdeel van de FNG Group) haar eerste shop-in-shop geopend. Op zestig vierkante meter wordt daar de vrouwencollectie gepresenteerd. Claudia Sträter had al 36 winkels in de Benelux en shop-in-shops in warenhuizen zoals De Bijenkorf, het Brusselse Inno en Arnotts (Dublin). Zo ziet de eerste Duitse shop-in-shop van Claudia Sträter eruit

FNG Topman Dieter Penninckx sprak afgelopen oktober zijn wens uit uit te willen breiden naar ons buurland Duitsland. In het Financieel Dagblad werd er zelfs gedoeld op een overname van een Duitse winkelketen: "De meerderheid van de verkopen begint online, maar ze eindigen meestal in winkels. Ik geloof niet in zo maar producten neerleggen bij Otto.de of Zalando. Dan wil je ook een eigen winkelnetwerk. We zijn best bescheiden, maar als je in Duitsland iets overneemt denk je al snel aan een honderdtal winkels”, aldus Penninckx.

Zo ziet de eerste Duitse shop-in-shop van Claudia Sträter eruit

Claudia Sträter richt zich op vrouwen ouder dan 35 jaar die waarde hechten aan kwaliteit. De FNG Group heeft naast Claudia Sträter ook andere merken zoals CKS, Expresso, Fred & Ginger en Baker Bridge in hun portfolio.

Beeld: Claudia Sträter

Vertegenwoordigers van de textiel- en kledingindustrie EURATEX en ABIT gaan akkoord met de regels vastgelegd in de EU-Mercosur Free Trade Agreement. Dit laten de organisaties weten in een gezamenlijk statement.

De European Apparel and Textile Confederation (Euratex) en de Brazil Textile Industry (ABIT) onderhouden naar eigen zeggen al vele jaren goede banden met elkaar. De laatste maanden hebben zij nog intensere gesprekken gevoerd betreffende de vrijhandelsovereenkomst EU-Mercosur (FTA) met als doel onder andere de regelgeving, handelsbelemmeringen en duurzaamheidseisen in de textiel- en kledingindustrie zo vorm te geven dat alle belanghebbende partijen er voordeel uit halen.

In hun gezamenlijke statement schrijven de twee partijen: “De textiel- en kledingindustrie is een wereldwijde sector waarin Europa en Mercosur een sleutelrol spelen. Onze focus ligt op hoogwaardige producten die volgens hoge normen en op een duurzame manier worden vervaardigd met oog op milieu en arbeid." Beiden organisaties hopen dat het EU-Mercosur-akkoord snel wordt afgerond.

Miss Sixty richt pijlen op Europa

Miss Sixty heeft plannen voor verdere uitbreiding binnen Europa. Het Italiaanse merk, in handen van Chinese investeerders, heeft haar zinnen gezet op een winkel in de Londense winkelstraat Regent Street - een populaire bestemming onder premium merken en retailers. Dat laat sales manager Andrea Pomi weten in een interview met Sportswear International.

Het zou de derde winkel van het merk worden in de Britse hoofdstad. Het nieuws volgt na de opening van een nieuwe, 730 vierkante meter tellende flagshipstore in Milaan begin deze maand. Miss Sixty heeft ook aangekondigd locaties in Parijs en Berlijn te openen voor het einde van 2018. De winkel in Londen volgt een jaar later, aldus Pomi tegenover Sportswear International.

“Ons doel is om eerst te groeien in Italië, Duitsland, Rusland en de Benelux,” aldus Pomi tegenover Sportswear International. “Vervolgens willen we uitbreiden naar Spanje, Frankrijk en Scandinavië. De grootste uitdaging binnen Europa is het bouwen aan een duidelijke identiteit en positionering.”

Miss Sixty werd in 1991 opgericht door Vichy Hassan en is vandaag de dag in handen van het Chinese Trendy International Group. In 2014 besloot het bedrijf haar retailactiviteiten in Europa en Canada volledig te staken om zich geheel te kunnen richten op de groei in de Aziatische markt, met name in steden als Shanghai, Beijing en Hongkong. Ten tijde van het besluit sloot het concern echter al niet uit op de middellange termijn terug te keren naar het Europese continent met een nieuwe strategie. In China is het merk inmiddels met 160 winkels aanwezig, en heeft het plannen om door te groeien naar 300 in 2020. Momenteel telt het merk ruim 7000 verkooppunten wereldwijd. In Europa heeft het merk momenteel elf eigen winkels en een vijftal franchise-locaties.

Beeld: Miss Sixty

Arket opent derde Londense winkel

Het Zweedse Arket heeft aangekondigd een derde winkel in Londen te gaan openen. Sinds de lancering in augustus gaat het vlot met de expansie van de nieuwste keten van de H&M Group.

De eerste Arket-winkel opende afgelopen 25 augustus haar deuren in de Londense winkelstraat Regent Street. Na de opening van de tweede Londense winkel in Long Acre, wederom in het centrum van de stad, heeft de H&M Group te kennen gegeven dat er nog een winkel in de Britse hoofdstad wordt geopend. De derde winkel zal zich naar verluid vestigen in het overdekte winkelgebied Westfield Stratford City.

Sinds de lancering van de keten heeft de retailer in totaal al vijf winkels geopend. De eerstvolgende steden die op de expansiekalender staan naast Londen zijn Amsterdam (Koningsplein) en Stockholm (Biblioteksgatan). Of die laatstgenoemde op tijd opent is nog de vraag, aangezien er in de winkelstraat Biblioteksgatan een grote brand heeft plaatsgevonden.

De Amsterdamse Arket-winkel zal naar verwachting in de lente van 2018 openen en zal zich vestigen in het voormalig Scheltema-pand aan het Koningsplein. De mannen-, vrouwen-, en kindercollecties worden over drie verdiepingen verdeeld. Op de begane grond komt een eetcafé waar Scandinavische gerechten worden geserveerd.

Arket is het ‘premium’ merk van de H&M Group. “De overkoepelende koers en focus is kwaliteit in simpele, tijdloze en functionele designs.” In het Zweeds betekent Arket zoiets als lakens van papier.

Beeld: Arket Londen

Birkenstock stopt met Amazon levering Europa

Birkenstock heeft in een officiële verklaring laten weten dat het zijn zakelijke relatie met Amazon EU met ingang van 1 januari 2018 zal beëindigen. Vanaf deze datum zal het schoenenmerk niet meer rechtstreeks leveren aan de Europese dochtersonderneming in Luxemburg.

Het familiebedrijf diende verschillende klachten in bij Amazon aangaande schendingen van de wet op Amazons Marketplace. Op het platform zouden namaakproducten van slechte kwaliteit worden verkocht die inbreuk maken op het merkrecht van Birkenstock. Volgens Birkenstock wordt de consument misleid doordat de herkomst van de namaakgoederen niet wordt aangegeven.

Birkenstock heeft naar eigen zeggen meerdere malen aan Amazon gevraagd een verklaring op het platform af te leggen dat het gaat om verkoop van namaak Birkenstocks. Dit is tot op heden niet gebeurd. Door deze ‘schending in vertrouwen’ heeft het schoenenbedrijf aangegeven een einde te maken aan de zakelijke relatie met de Europese retailer. In januari dit jaar stopte het al met de levering aan Amazon USA na een soortgelijk incident.

Lees ook: Birkenstock bverbiedt retailers net Amazon samen te werken

Beeld: Birkenstock

Binnenkijken: de eerste kinderboetiek van Moncler in Milaan

Een verse flagshipwinkel in Milaan, nieuwe winkels in steden Hong Kong, Moskou en Florence; er komt voorlopig nog geen einde aan Monclers expansiedrift. En nu opent het Frans-Italiaanse luxemerk ook nog een kinderboetiek, wederom in Milaan. Binnenkijken: de eerste kinderboetiek van Moncler in Milaan

De kinderboetiek is gevestigd in een historisch pand aan de Via della Spiga 7 en is volledig ingericht met Monclers Enfant-collectie. Naast de ready-to-wearkledinglijn wordt er ook accessoires en schoenen aangeboden voor jongens en meisjes in de leeftijd nul tot en met veertien jaar.

Binnenkijken: de eerste kinderboetiek van Moncler in Milaan

Het is duidelijk dat de ontwerpers rekening hebben gehouden met de jongere doelgroep; de winkel is voorzien van een speelplaats en er zijn actieve vormen van entertainment geplaatst.

Binnenkijken: de eerste kinderboetiek van Moncler in MilaanBinnenkijken: de eerste kinderboetiek van Moncler in Milaan Beeld: Moncler
Doorstart voor modeketen College Style

College Style heeft een nieuwe eigenaar. De kledingketen, die vorige maand nog failliet werd verklaard, maakt een doorstart met zeker tien van de twaalf winkels. Dat meldt het Reformatorisch Dagblad vandaag.

De filialen van de keten, die sinds het faillissement gesloten waren, gaan zaterdag weer open. Ook krijgt driekwart van het huidige personeel de mogelijkheid om in dienst te blijven, aldus curator Leonard Boender tegenover het RD. Volgens Boender is de nieuwe eigenaar, die voorlopig anoniem wil blijven, ook werkzaam in de kledingbranche. De overeenkomst kwam donderdagavond tot stand. “Hij kent de doelgroep en respecteert de gevoelens die daar leven. Hij gaat in beginsel op dezelfde voet verder. Dat betekent dat de naam College Style behouden blijft en bijvoorbeeld ook dat de winkels op zondag gesloten blijven”, aldus de curator.

Het Ridderkerkse College Style B.V. richt zich op de gereformeerde gemeenschap. Het bedrijf is dan ook voornamelijk aanwezig in gemeenten waar de gereformeerde doelgroep breed vertegenwoordigd is. Het bedrijf telt 12 winkels en 3 pop-up stores. De keten is aanwezig in Leerdam, Goes, Barneveld, Ridderkerk, Oud-Beijerland, Katwijk, Rhenen, Kampen, Zierikzee, Alblasserdam, Capelle aan de IJsel en Kootwijkerbroek.

Het bedrijf werd in 1991 opgericht door de ouders van huidige eigenaar Jan Roukens. Het bedrijf startte als Roukens dameskleding, maar de formule College Style werd al snel toegevoegd in 1993. Op het hoogtepunt had de keten 22 filialen.

Beeld: College Style Facebook

Retailstrateeg René Spaanderman: "Laten we ons overgeven aan een nieuwe term: phygital retail"

De fysieke winkel wordt een omnichannel, de functie van de winkel zal veranderen van een plek waar de transactie plaatsvindt in een plek waar attractie plaatsvindt, in de toekomst zal de stenen winkel alleen nog maar dienen als display; er wordt heel wat geschreven en gedacht over de toekomst van de winkel. Terecht, het is ook een spannende tijd voor de ondernemer; hoe kan de zelfstandige zijn winkel inrichten en optimaliseren om de veranderende behoefte van de consument tegemoet te komen en hoe lift je mee met digitale gemakken?

FashionUnited woonde het Co-Laboratory-event in Rotterdam bij en vond antwoord op deze vragen. Van de week publiceerden wij deel 1: wat beïnvloedt het koopgedrag van de consument naar aanleiding van een presentatie van Kim Janssens van Retail Design Lab. Vandaag laten we retailstrateeg René Spaanderman aan het woord die ons bijpraat over de phygital winkel.

Retail buzzwoorden

Retailtechnologie is een nieuw buzzwoord. Spraken we eerst steeds over beleving, nu moet je als winkel steeds afvragen of je digitaal wel meekomt met je concurrenten. Spaanderman begeleidt winkels in het nadenken over de volgende digitale stap. Hij vindt: “ Het is tijd voor een gedachteverandering, laten we niet meer spreken van fysieke winkels of omnichannels maar laten we ons overgeven aan een nieuwe term: phygital retail.” Wat houdt dat in?

De toekomst is nu

Terug in de tijd, de film Minority Report verscheen vijftien jaar geleden. We dachten toen nog dat in 2054 dit de stand van zaken zou zijn. Irisscanners, hologrammen, digitale boodschappen, maar wel in een fysieke retailomgeving. Anno 2017 is dit allemaal al mogelijk. We lopen dus 37 jaar voor op wat we destijds dachten dat ooit zou zijn. Retailers hebben nog wel moeite met het inschatten van nieuwe technologische ontwikkelingen, merkt Spaanderman. Ze kunnen het misschien een tikkeltje overdreven vinden wat giganten zoals Alibaba en Amazon allemaal uit de digitale kast trekken, maar dit is niet eens de toekomst maar gewoon nu. Daarom moeten we dit gaan zien als het nieuwe normaal. Of zoals Ali Baba het omschrijft: als new retail.

Spaanderman verbaast zich over hoeveel er nog wordt gesproken over online versus offline, die discussie moeten we niet meer met elkaar voeren. De consument is hybride geworden en als retailer moet je je hieraan aanpassen.

Phigital winkel

De vraag is dan: hoe doe je dit? Er heerste een lange tijd het idee dat de fysieke winkel alleen nog maar een showroom zou worden voor aankopen die in de digitale omgeving werden gedaan. Dit was ook een reële bedreiging aangezien uit een onderzoek bleek dat 72 procent van de Nederlanders alleen naar een winkel ging om het product te bekijken om daarna online prijzen te vergelijken waar tot kopen werd overgegaan. Wat nu blijkt is dat het omgekeerde ook werkt: de aankopen worden vooraf online bekeken om vervolgens in de winkel te worden aangeschaft. Er is nog steeds behoefte aan een fysieke plek waar de beslissing gemaakt kan worden en waar extra service wordt gegeven.

Winkelvoordeel: direct gemak en inspriratie

Waar kun je dan als winkel nog punten behalen? Spaanderman noemt twee belangrijke aandachtspunten: direct gemak en inspiratie. Digitale interactie wordt steeds belangrijker. De consument wil niet lang meer wachten op zijn producten. Een winkel kan daarop inspelen door zijn voorraad op voorhand te communiceren met de klant. Zo weet de consument van tevoren of zijn maat op voorraad is. Voor kleine zelfstandigen kan het uitrollen van zo’n programma kostbaar zijn. Wat Spaanderman dan adviseert is om gebruik te maken van sociale media zoals Facebook of Instagram waar de consument in contact kan komen met iemand van de winkel. Er zijn ook winkels die gebruikmaken van een Whatsapp-klantenservice. Spaanderman: “Wat we weten is dat wanneer er iemand in de winkel komt en de goederen er niet zijn, dat de klant niet snel weer terugkomt, en dat moet je als retailer voorkomen. Biedt als fysieke winkel online bezorging aan, ook wanneer het product al in de winkel is gekocht.”

Uit een onderzoek van Capgemini kwam naar voren dat 35 procent van de consumenten nog liever de afwas doet dan dat het naar een winkel gaat. Dit onderzoek benadrukt dat de winkelbeleving extra belangrijk is geworden en dat deze een toegevoegde waarde moet hebben - waarbij digitale gemakken niet worden geschuwd. Denk als retailer aan oplossingen zoals; digitale paskamers, digitale koophulpen, maar ook aan inspirerende video's ter productbegeleiding. Mobiele check-outs inzetten in winkels waar lange rijen staan zijn ook geen overbodige luxe. Kies als winkel nooit voor de verkeerde redenen voor technologie, omdat concurrenten dit ook doen, let altijd op de eigen winkel. Wat past bij jouw phygital winkel?

Co-Laboratory is tweejaarlijks retailevenement waarbij verschillende sprekers – waaronder initiatiefnemer en retailexpert Carin Frijters – de laatste trends en inzichten delen. De afgelopen editie van Co-Lab stond in het teken van de lancering van de vernieuwde druk van Prikkel de Koopknop. Het programma bestond uit sprekers die aansluiten op de thema’s en cases uit het retailboek, zoals retailtechnologie en consumentengedrag.

Lees ook: Wat beïnvloedt het koopgedrag van de consument nu precies?

Beeld: Co-Laboratory Retailtheater