• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Verduurzaming in de mode-industrie: Elf inspanningen van augustus 2023

Verduurzaming in de mode-industrie: Elf inspanningen van augustus 2023

Door Sylvana Lijbaart

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode

Credits: Via Spinnova

Maandelijks selecteert FashionUnited een aantal verduurzamingsinspanningen uit de mode-industrie uit binnen- en buitenland. Vandaag elf wetenswaardigheden uit augustus.

Decathlon koopt gebruikt textiel van eigen merken terug in Duitsland

Decathlon koopt zijn gebruikte textiel van eigen merken terug om toe te werken naar een circulaire economie, zo meldde Decathlon in een persbericht. Voor nu doet het bedrijf dit enkel in Duitsland. Decathlon had al een ‘By Back’-regeling voor de hardwaredivisie, maar stelt deze nu ook open voor textiel. Consumenten kunnen hun artikelen gratis registreren via het portaal en kunnen ze naar de logistieke locatie van Reverse.supply sturen. In de beginfase is het enkel mogelijk om sportkleding van merken Forclaz en Quechua in te leveren.

MycoWorks opent eerste fabriek voor productie van Fine Mycelium op commerciële schaal

Op 20 september opent de allereerste fabriek die Fine Mycelium op commerciële schaal produceert, zo meldde biomaterialen technologiebedrijf MycoWorks in een verklaring. De fabriek is gevestigd in Union, South Carolina (Amerika) en biedt werkgelegenheid voor meer dan 350 mensen en MycoWorks in staat stellen zijn luxepartners te voorzien van miljoenen vierkante meter van zijn hoogwaardige en natuurlijke luxe leeralternatief Reishi per jaar. Het gepatenteerde Fine Mycelium productieproces van MycoWorks kweekt mycelium in een gecontroleerde omgeving, waarbij de natuurlijke groei wordt benut om vellen Reishi te maken, het enige alternatief voor leer dat voldoet aan de prestatienormen van de luxe-industrie.

Wilt u de kassabon? Wallonië stopt met automatisch printen van bonnetjes

Het Belgische Wallonië stopte begin augustus met het automatisch printen van de papieren kassabon. Vanaf nu moet en consumenten expliciet om een kassabon vragen. De afschaffing van het automatisch printen past in het kader van milieuvervuiling tegengaan. Het niet automatisch printen van de bon geldt in heel veel winkels en in alle supermarkten. Maar, niet overal wordt niet zomaar meer een bonnetje gegeven. Zo blijven dienstverleners gewoon een bon geven en ontvangt de consument een kassaticket bij de aanschaf van apparatuur. Waar niet automatisch een bon wordt uitgedraaid, kan bij de winkelier vragen deze per e-mail te ontvangen.

Textielinnovator Spinnova harkt 1,9 miljoen euro subsidie binnen

De Finse textielinnovator Spinnova weet 1,9 miljoen euro subsidie binnen te halen, waarmee het de helft van de kosten die Spinnova verwacht te draaien voor onderzoek en ontwikkeling dekt, zo maakte het bedrijf bekend in een persbericht. Het bedrijf neemt de subsidie in ontvangst van Business Finland waar het al eerder een subsidie van ontving. “De subsidie van Business Finland ondersteunt ons ontwikkelingswerk om nog duurzamer en concurrerender te worden door technologie te kunnen aanbieden die meerdere circulaire grondstoffen kan verwerken tot textielvezels", zegt Chief Technology Officer en medeoprichter Juha Salmela van Spinnova.

Nijmeegse raadsleden pleiten voor nieuwe initiatieven voor stimulering textielrecycling

Recycling van textiel gebeurt niet genoeg in Nijmegen, vinden de Nijmeegse raadsleden. Zowel GroenLinks, SP, Partij voor de Dieren en D66 vinden namelijk dat ontbreken er programma’s die recycling bevorderen in de stad, terwijl andere steden dit wel hebben. Denk aan een pop-up milieupark waar mensen hun oude kleding kunnen inleveren, maar ook aan een textielrace waarbij jongeren zoveel mogelijk oude kleding ophalen. Kortom, de Nijmeegse politici vinden dat er een strategie moet komen omtrent textielrecycling.

Stichting UPV Textiel meldt zich namens ruim 500 mode- en textielbedrijven bij Ministerie van I&W

Stichting UPV Textiel, de producentenorganisatie die is opgezet door Modint en INretail, meldde zich eind augustus bij het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat namens 527 mode- en textielbedrijven, dat meldde Modint in een persbericht. De ruim 500 deelnemende bedrijven vertegenwoordigen ruim zestig procent van de totale markt. “Daarmee is de melding aan het ministerie een belangrijke stap op weg naar het verder verduurzamen van de kleding- en textielsector”, aldus Modint.

Een klimaatpositief initiatief in de katoenwereld

Katoen, een basisingrediënt van de wereldwijde textiel- en mode-industrie, heeft een aanzienlijke CO2-voetafdruk, waarbij tijdens de productie 2 tot 4 ton CO2 per hectare wordt uitgestoten. Een pioniersbedrijf in Australië staat echter op het punt om een klimaatpositieve oplossing te bieden voor de katoenteelt, waardoor het speelveld voor internationale boeren en toeleveringsketens mogelijk verandert. Hiringa Energy en Sundown Pastoral Co tekenden een partnerschap dat de oprichting en exploitatie van een baanbrekende productiefaciliteit voor hernieuwbare ammoniak en groene waterstof op een katoenboerderij in de staat bevat.

Herbruikbare verzendverpakkingen: Boxo lanceert abonnement

Het Nederlandse Boxo lanceert een abonnement voor herbruikbare verzendverpakkingen die speciaal ontworpen zijn om pakketjes te versturen met zo min mogelijk loze ruimte, zo meldde het bedrijf in een persbericht. De consument moet hierbij de verpakking terug naar de retailer sturen. Vanaf 2024 hoopt Boxo lokale inleverpunten te hebben, waardoor de verpakking meteen terugkomt bij Boxo. Merken huren doorgaans vijftig tot tweehonderd verpakkingen per maand.

Consumenten reageren sceptisch op duurzaamheidsclaims, ACM start campagne

Uit een onderzoek van Autoriteit Consument & Markt blijkt dat consumenten sceptisch reageren op duurzaamheidsclaims. Daarom lanceert de marktautoriteit een campagne, genaamd ‘Groene Praatjes’, want “met de vage of onterechte claims doen bedrijven zich duurzamer voor dan ze echt zijn. Consumenten worden beïnvloed door de claims die bedrijven doen. Om consumenten daarvan bewust te maken starten wij vandaag de campagne ‘Groene praatjes’ via social media”, aldus ACM.

Oeganda accepteert geen afgedankte kleding uit Europa en Amerika meer

Het Oost-Afrikaanse land Oeganda verbiedt de import van tweedehands kleding uit Europa en Amerika om de eigen textielindustrie vooruit te helpen. Mensen die in Oeganda nieuwe kleding presenteren, komen er namelijk niet tussen op de markt, zo vertelt president Yoweri Museveni tijdens de opening van een Oegandees-Chinees bedrijventerrein in Mbale, volgens De Volkskrant. Hij noemt de afgedankte kleding zelf ‘de kleding van dode westerlingen’. Het is niet de eerste keer dat een verbod op de import van tweedehands kleding wordt gerealiseerd. De Oost-Afrikaanse gemeenschap, die bestaat uit Oeganda, Kenia, Rwanda, Tanzania, Burundi en Zuid-Soedan, riep in 2016 al een importverbod in het leven. Enkel Rwanda maakte er destijds werk van. De import levert namelijk ook veel banen op en is dus goed voor de lokale economie.

Missie geslaagd: JBC rolt tweedehands corner uit naar alle winkels

Op-Nieuw, de tweedehands corner in geselecteerde JBC-winkels, rolt uit naar alle winkels, zo maakte het bedrijf bekend in een persbericht. Dat betekent dat in totaal 115 winkels van JBC permanent tweedehands kleding gaan verkopen. Het aanbod voor de corners wordt verzameld op speciale ‘Bring Back Tweedehands Kleding’-momenten, waarna een kwaliteitscontrole plaatsvindt en klanten een vaste marktconforme prijs krijgen. Items die niet aan de kwaliteitseisen voldoen, kunnen ingeleverd worden in de JBC-inzamelboxen en krijgen een tweede leven via Wereld Missie Hulp.
Duurzaamheids inspanningen