• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Dit zijn de 15 nieuwe gezichten in de winkelstraat van 2017

Dit zijn de 15 nieuwe gezichten in de winkelstraat van 2017

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Retail

Het beeld in de winkelstraten van Nederland is constant aan verandering onderhevig. Niet alleen het komen en gaan van consumenten, maar ook de onthulling van nieuwe winkels en ketens spelen mee. In 2017 waren er vele nieuwe gezichten in de winkelstraten van buitenlandse grootheden zoals Hudson’s Bay, Saks OFF 5TH en Under Armour, maar ook Nederlandse glorie van Suistudio, Miller & Monroe en Goosecraft. FashionUnited zet de nieuwelingen van afgelopen jaar op een rij.

Januari - Scalpers

Het Spaanse herenmodemerk Scalpers maakte dit jaar hun eerste uitstap naar Nederland. Winkels in Parijs, Porto, Lissabon en Londen behoren al tot het winkel portfolio van het merk. In Amsterdam aan de Leidsestraat vond het label het eerste Nederlandse ‘thuis’ in de vorm van een monobrandstore.

Februari - Dsquared2

Het modemerk van tweeling Dean en Dan Caten opent niet één maar twee vestigingen in 2017. Amsterdam en Rotterdam worden door het duo geroemd vanwege de innovatieve en creatieve aard van de steden.

April - Eureka Shoes

In Amstelveen verschijnt in april de eerste permanente winkel van Eureka Shoes. De opening van de eerste vestiging is onderdeel van de strategie van het Portugese schoenenmerk om meer naamsbekendheid te verwerven in Nederland.

Juni - My Suit

My Suit maakt in juni de eerste stap overzees door een winkel te openen in Nederland. Het Amerikaanse concept zat voorheen met vier winkels in New York en met een filiaal in Philadelphia. Waarom Amsterdam? Volgens het merk staat Nederland in de top drie van Europese landen waarin de meeste pakken worden verkocht. My Suit biedt pakken aan made to measure waarbij consumenten kunnen kiezen uit een veelvoud van stoffen, knopen en afwerkingen.

Juni - Envii

Deens merk Envii verkiest Nederland als het eerste land voor een buitenlandse uitstap. Het damesmerk vestigt zich in de Negen Straatjes in Amsterdam. Voor de komst naar Nederland, kreeg het merk al verzoeken uit de hoofdstad, aldus CEO Anne Munk. Volgens Munk komt de doelgroep, jonge vrouwen, overeen in Kopenhagen en Amsterdam: “In mode en stijl zien we veel overeenkomsten.”

Augustus - Edited

Edited the Label, van Duitse e-tailer Edited, vindt in augustus aan de Hartenstraat in Amsterdam het eerste Nederlandse ‘thuis’. Naast het eigen merk, met daarin verschillende stijlen, van zakelijk tot casual en zelfs ‘rocker’, biedt de winkel ook producten aan van Le Specs, Redfries en Klimbim Barcelona.

September - Miller & Monroe

Deze nieuwkomer in de winkelstraten sprong in een groot gat dat Charles Vögele achterliet na het faillissement van de Zwitserse keten. Miller & Monroe, de nieuwe keten van Vidrea Retail die zich focust op mannen en vrouwen in het middensegment, heeft binnen enkele maanden 71 vestigingen geopend, naast enkele outlets. De keten richt zich vooral op de kleine gebieden waar de winkel voornamelijk een regionale functie heeft.

September - Hudson’s Bay

Na maanden wachten opende in september de eerste Nederlandse Hudson’s Bay in Amsterdam. In de aanloop naar de opening bouwde de spanning verder op, mede door een activistische aandeelhouder die vlak voor de openingsdatum eiste dat Hudson’s Bay Company zich terugtrok uit Europa. Destijds vertelde de CEO van Europa zich vast te houden aan de Europese expansie. Kort na de de opening van het Amsterdamse filiaal volgde de opening van negen andere filialen in de rest van Nederland.

September - Saks OFF 5th

In Nederland is het geen veelvoorkomend fenomeen: een off-price concept in het centrum van de stad. Saks OFF 5th, van moederbedrijf Hudson’s Bay Company doet het wel. In september opende de eerste vestiging in Rotterdam en in november volgt de vestiging in de vernieuwde Kalverpassage in Amsterdam. De basis van het concept is het aanbieden van kleding, schoenen, accessoires en home-artikelen tegen sterk gereduceerde prijzen. Onder deze items vallen ook vele designer items.

September - Volcom

Skatemerk Volcom strijkt neer aan de Damstraat in Amsterdam. Volgens het merk past Amsterdam ‘perfect bij de stijl van Volcom lifestyle’. De winkel moet onder andere een eerste stap zijn voor uitbreiding en betere naamsbekendheid in Nederland.

September - Goosecraft

Oer Hollands merk Goosecraft opende in 2017 haar eerste monobrandstore. Tot nu toe was het merk alleen verkrijgbaar bij retailpartners van het merk, maar dit jaar heeft Amsterdam de eer van de eerste Goosecraft winkel.

Oktober - Nudie Jeans

Nederland was de eerste markt waar Nudie Jeans echt aansloeg naast het thuisland en blijft tot op de dag van vandaag een belangrijke markt voor het merk. De vestiging in de winkelstraat stond al geruime tijd op de planning, maar werd realiteit toen ‘het juiste pand’ gevonden was, aldus CEO …

December - Distrikt Norrebro

Begin dit jaar maakte The Sting bekend een nieuwe formule te lanceren: Distrikt Norrebro. De formule richt zich op mannen en opende voor het eerst haar fysieke deuren in Den Haag aan het einde van 2017.

December - Suistudio

Halverwege 2017 lanceerde Suitsupply een equivalent voor vrouwen: Suistudio. Het damesmerk focust zich geheel op het vrouwenpak. Na een pop-up in Amsterdam opende het merk permanent haar deuren in december. Het merk vestigde zich eveneens met het concept in Shanghai en New York. CEO Fokke de Jong ziet het merk als ‘de bevrijding van het vrouwenpak’. “We hebben tailoring uit een hoekje gehaald en het weer van nu gemaakt.”

December - Under Armour

Sportmerk Under Armour koos in 2017 voor Amsterdam als de Europese uitvalsbasis van het merk. Niet alleen vestigde het merk haar kantoor daar, maar opende ook het eerste Brand House.

Hoofdbeeld; Miller & Monroe, Beeld: Dsquared2, Edited, Miller & Monroe, Suistudio

Dsquared2
EDITED
Miller & Monroe
Suistudio
Winkelstraat