• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Best of: Interviews 2017

Best of: Interviews 2017

Door Caitlyn Terra

29 dec. 2017

Mode

Traditiegetrouw blikken we terug tegen het einde van het jaar. Een selectie, lezenswaardige interviews, gepubliceerd in 2017. Van oud naar nieuw. Uit het archief:

CEO Fred de la Bretonière: “Onze groei zit in het buitenland”

Februari 2017 - Fred de la Bretonière en Shabbies Amsterdam hebben grootse plannen voor de komende jaren. Sinds 1 juni 2016 heeft de Bretonière Group een nieuwe CEO en international sales director: Dennis Mok en Stefan van Schooten. FashionUnited sprak met Van Schooten over de nieuwe plannen van het bedrijf, waaronder de strategie voor de komende jaren, de nieuwe look van de winkels en uitbreiding naar het buitenland.

Lees meer: FashionUnited / Anne Buis

Beeld: Bretonière Group

Esprit: “We waren de draad kwijt”

Maart 2017 - “We waren een jaar of vijf geleden lost; vanuit het product gezien hadden we geen duidelijke identiteit,” erkent Dieter Messner, Esprit’s general manager Europa. Een publiek geheim; er werden sinds de aanstelling van CEO José Manuel Martínez, voorheen topman bij Inditex, zeker 40 mensen aangesteld voor het designteam, die allemaal afkomstig waren van Inditex. De herpositionering van Esprit begint zijn vruchten af te werpen.

Lees meer: FashionUnited / Anne Buis

Beeld: Esprit

Zesde generatie De Rode Winkel wil ‘familiebedrijf eer aan doen’

April 2017 - Op dezelfde plek waar het bedrijf in 1837 begon, is nu De Rode Winkel van de zesde generatie van de familie Broekman heropend. ‘We willen niet zozeer onze eigen stempel op de winkel drukken. We zijn trots en willen het familiebedrijf eer aan doen,’ zegt Pauline Broekman.

Lees meer: FashionUnited / Caitlyn Terra

Beeld: De Rode Winkel / Fotograaf Maarten Willemstein Amsterdam

Kroniek van een naoorlogs Amsterdams mode-imperium

Mei 2017 - Het Huis met de Groene Lantaarn: de naam zal bij de jonge generatie niet direct en belletje doen rinkelen. Toch was dit ooit het grootste import- en agenturenmodebedrijf van Nederland. ‘Het Huis’ vertegenwoordigde commerciële Duitse topmerken waaronder Bleyle, dertig jaar geleden een wereldfirma gespecialiseerd in tricot. Auteur Jos Weijens werkte bijna twintig jaar bij Het Huis met de Groene Lantaarn en schreef een boek over de opkomst en ondergang van het mode-imperium. De schrijver heeft een vlotte pen: hij voert zijn lezers mee naar een andere tijd, al is de tone-of-voice niet nostalgisch. FashionUnited belde de auteur op voor een gesprek.

Lees meer: FashionUnited / Natasja Admiraal

Sandra Harmsen over 35 jaar Humanoid: 'de boodschap, liefde en passie zijn gebleven'

Mei 2017 - Sandra Harmsen stond met Hans Boelens aan de oorsprong van het modebedrijf Ateliers Humanoid dat nu - 35 jaar later - bijna vijfhonderd verkooppunten telt, een concept store en een webshop. “Het Humanoid gevoel, de boodschap, de liefde en passie waarmee we werken is hetzelfde gebleven. De organisatie is wel verder geprofessionaliseerd en we zijn nu meer gericht op expansie in het buitenland,” vertelt Harmsen.

Lees meer: FashionUnited / Esmerij van Loon

Beeld: Humanoid Collectables collectie, mei 2017

Exclusief: Hacked By Van Slobbe en Van Benthum. Designers revanche

Juni 2017 - Hacked By, het relatief nieuwe modelabel van de twee gevierde Nederlandse ontwerpers Alexander van Slobbe en Francisco van Benthum, een product van deze tijd. “Hacked vindt zijn oorsprong in problemen, maar denkt in mogelijkheden,” zegt ook mede-initiatiefnemer en zelfbenoemd vliegend keep, Marjon Beumer, die al twintig jaar de rechterhand is van Alexander van Slobbe. Dat probleem is het fast fashion model met zijn overdaad aan winkels en producten, zijn milieuproblematiek en de neerwaartse prijsspiraal die van mode een wegwerpproduct heeft gemaakt. Daarnaast is Hacked een reactie op het kopieergedrag in alle segmenten van de modebranche.

Lees meer: FashionUnited / Esmerij van Loon

Portret: Francisco van Benthum (links) en Alexander van Slobbe

Het alternatief voor uitverkoop van de Belgische concept store Graanmarkt 13

Juni 2017 - “De solden zijn voor niemand goed: niet voor ontwerper die tijd en moeite in het stuk heeft gestopt, niet voor de winkel die het verkoopt, noch voor de consument - niemand vindt het leuk om iets te kopen dat twee weken later aan halve prijs in de winkel ligt, Ilse Cornelissens, Graanmarkt 13.

Lees meer: FashionUnited / Katrien Huysentruyt

Janice Wang, CEO van Alvanon over Fit studio bij Meesteropleiding Coupeur

September 2017 - De studio kan, met een complete lijn Alvanon Fit Models voor dames en heren, verhuurd worden aan merken die de standaard pasvorm van kledingstukken willen toetsen, of kan worden gebruikt door studenten die hun vaardigheden willen oefenen op realistische mannequins. “Om meer mensen te kunnen helpen, besloten we dat we de Fit Studio’s toegankelijk moesten maken voor alle ontwerpers. We vroegen ons af wat wij konden doen om diegenen te helpen die al werkten aan de verbetering van de branche,” legt Janice Wang, CEO van Alvanon, uit aan FashionUnited.

Lees meer: FashionUnited / Vivian Hendriksz

Fotos: Willem de Kam, met dank aan Alvanon en Meesteropleiding Coupeur

Olivier Theyskens’ comeback: “Ik werk vanuit een vorm van schoonheid”

Oktober 2017 - In de nieuwe tentoonstelling Olivier Theyskens - She Walks in Beauty in het ModeMuseum in Antwerpen is de creatieve evolutie van Olivier Theyskens dan ook goed te zien. Een favoriet kiezen uit zijn stukken, vindt Theyskens in eerste instantie echter lastig. “Het zijn eigenlijk mijn kinderen. Al deze collecties zijn gemaakt op een ander punt van mijn leven en in een andere tijd. Ik ben aan ze allemaal gehecht.” Na een moment van reflectie noemt hij dan toch zijn allereerste collectie als favoriet. “Dat is de collectie die de start voor mij was, die alles mogelijk heeft gemaakt. Deze collectie heeft mij geholpen om te komen waar ik nu ben.”

Lees meer: FashionUnited / Caitlyn Terra

Beeld: Olivier Theyskens

Het geheim van Didi

Oktober 2017 - Het is een gevestigde naam in de Nederlandse winkelstraten: Didi. Het merk dat al sinds 1980 bestaat is inmiddels een vaste waarde in het retaillandschap geworden. Puur door eigen koers te varen. Ondanks het lange bestaan van Didi, komt het merk niet vaak in het nieuws. Tijd om eens te kijken hoe het gaat bij het damesmerk en wat het succes achter de keten is. FashionUnited sprak met art director en marketing manager Katja Berest.

Lees meer: FashionUnited / Caitlyn Terra

Foto: Didi.

CEO Nudie Jeans: “Het probleem is niet dat mensen kopen, maar dat ze weggooien”

Oktober 2017 - “Het probleem vandaag de dag is niet dat mensen kopen, het probleem is dat mensen weggooien.” En daar wil Nudie Jeans onder andere met de nieuwe repair shop in de Amsterdamse Hartenstraat-vestiging, een stokje voor steken, vertelt CEO Palle Stenberg.

Lees meer: FashionUnited / Caitlyn Terra

Beeld: Nudie Jeans

Zeeman stapt over op vernieuwd winkelconcept, maar de bakken blijven

November 2017 - Nederlands grootste textielsuper bestaat vijftig jaar. “Steeds meer mensen weten ons te vinden,” zegt Zeeman woordvoerder Caroline van Turenhout: “We communiceren heel duidelijk de laagste prijs. We hebben de afgelopen vijftig jaar veel focus gelegd op de kwaliteit van ons assortiment en zijn daar ook bekend om geworden. Als je al zo lang textiel verkoopt, dan word je daar steeds beter in. Daarnaast is onze stijl, ons design en assortiment verbeterd.

Lees meer: FashionUnited / Marjolein Stormezand

Beeld: Zeeman

Martijn Lusink over Oger by Atelier Munro

November 2017 - Anders dan de Oger-winkels ligt Oger by Atelier Munro niet op een A-locatie maar is het gevestigd op de Honthorststraat, om de hoek van de P.C. Hooftstraat in Amsterdam. “De winkels hoeven niet meer op een drukke locatie te zitten om mensen aan te trekken”, vertelt Oger eigenaar Martijn Lusink. “We kijken vanuit de winkel uit op Louis Vuitton en Prada, maar betalen één zesde van de huur. Nikkie Plessen zit met haar kantoor pal tegenover ons. We noemen het Little Soho, je kunt hier ook gewoon nog parkeren.

Lees meer: FashionUnited / Marjolein Stormezand

Beeld: Oger by Atelier Munro

Nieuwe keten Miller & Monroe: “Wij willen een local hero zijn”

November 2017 - Een local hero: dat is wat de splinternieuwe keten Miller & Monroe wil zijn. Gevestigd in oude Charles Vögele-panden door heel Nederland heeft de keten al een flinke voetafdruk in de markt. Tijd om meer te weten te komen over het concept en de ambities van het merk. FashionUnited sprak met Evelien Ollongren, marketing director van Miller & Monroe.

Lees meer: FashionUnited / Caitlyn Terra

Beeld: Miller & Monroe

Fokke de Jong over Suistudio: “Het vrouwenpak hebben we uit een hoek gehaald.”

November 2017 - Suitsupply kreeg al langer de vraag of het vrouwenpakken ging produceren, maar wilde dit niet te licht opvatten, vertelt Suitsupply CEO Fokke de Jong. “We willen niet het zoveelste damesmerk worden, het moet echt draaien om tailoring en kwaliteit.” Aan de lancering van het merk afgelopen mei gingen dan ook jaren van studies naar de juiste fit en materialen vooraf. “De eerste twee collecties zijn door de shredder gegaan.”

Lees meer: FashionUnited / Caitlyn Terra

Foto: Fokke de Jong. Credit: Suitsupply.

Homepage Beeld: Wayne Drummond / Saks Off 5th