• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Jaaroverzicht: de stoelendans van creatief directeuren in 2018

Jaaroverzicht: de stoelendans van creatief directeuren in 2018

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business |OVERZICHT

Ook dit jaar zaten de ontwerpers niet stil. Van een spelletje stoelendans bleken ze ook in 2018 niet vies. Nu het jaar er bijna op zit, is het tijd voor een terugblik. FashionUnited heeft net zoals de afgelopen twee jaren, de opvallendste wisselingen van de wacht op een rij gezet.

Januari - Hedi Slimane nieuwe creatief directeur bij Celine, Kim Jones vertrekt bij Louis Vuitton

Phoebe Philo maakte al in december 2017 bekend niet verder te gaan bij Céline (dan nog met accent). Op 21 januari blijkt dat Hedi Slimane, bekend van de skinny look van Dior Homme, het stokje van haar overneemt. Het merk maakt eveneens bekend een mannenlijn te lanceren. Slimane is verantwoordelijk voor de naamsverandering, het accent op de eerste e verdwijnt en wanneer de eerste collectie van zijn hand debuteert splitst de modewereld zich in Philophiles (de fans van Phoebe Philo) en Slimaniacs (de fans van Slimane). Een Instagram wordt zelfs in het leven geroepen genaamd @oldceline waar oude collectie foto’s worden geüpload. De zoekopdrachten naar oude Céline-collecties stijgt flink na afloop van de eerste show tijdens Paris Fashion Week.

Beeld: LVMH investor website

In dezelfde maand maakt Louis Vuitton bekend dat mannenmode ontwerper Kim Jones afscheid neemt van het modehuis. De ontwerper werd in 2011 aangesteld bij Louis Vuitton waar hij de Nederlandse Paul Helbers vervangt. Bij de aankondiging van Jones’ vertrek start de geruchtenmolen over een mogelijke aanstelling bij Burberry. Later in het jaar blijkt Jones over te stappen naar Dior Homme.

Beeld:Patrick Kovarik / AFP

Maart - Riccardo Tisci nieuwe creatief directeur Burberry, Olivier Lapidus verlaat Lanvin en Virgil Abloh naar Louis Vuitton

Maart is een drukke dansmaand. Bij Burberry, Lanvin, Louis Vuitton, Dior Homme en Berluti vinden veranderingen plaats in het creatieve team. Zoals te verwachten zijn enkele van deze veranderingen aan elkaar gelinkt.

Een half jaar werd de modewereld in spanning gehouden, maar Riccardo Tisci blijkt de vervanger van Christopher Bailey bij Burberry. Tisci kondigde meer dan een jaar geleden zijn vertrek aan bij Givenchy. Zes maanden na de aankondiging van Tisci’s nieuwe positie debuteert hij zijn eerste collectie. De klassieke stijl van Burberry heeft een twist gekregen. De kersverse creatief directeur introduceert een reeks avondjurken, een segment waar het modehuis zich nog nooit aan heeft gewaagd. Voorafgaand aan de collectie introduceerde Tisci al een nieuwe monogram en logo voor Burberry.

Beeld: Givenchy AW16 / Catwalkpictures

Na iets minder dan een jaar verdwijnt Olivier Lapidus in maart van het Lanvin-podium. Het Franse modehuis is kort daarvoor overgenomen door de Chinese Fosun Group en Lapidus is een van de eerste personen waarvan de kop rolt. In november verlaat ook Lucas Ossendrijver, creatief directeur herenmode bij Lanvin, het modehuis.

Beeld: Christophe Archambault / AFP

De plek die Kim Jones in januari heeft achter gelaten wordt opgevuld door Virgil Abloh, een jonge streetwear ontwerper van het merk Off-White. Abloh toont in juni onder veel belangstelling zijn eerste collectie voor Louis Vuitton die ontzettend kleurrijk is. Tijdens zijn debuut presenteert hij ook een woordenboek aan de aanwezigen waar Abloh zijn creatieve visie op de modewereld uitlegt.

Beeld: Virgil Abloh via Catwalkpictures

Maart is ook de maand waarin Kris van Assche Dior Homme verlaat en Kim Jones zijn rol overneemt. Haider Ackermann kondigt in de maand Berluti te verlaten, een rol die Van Assche later op zich neemt.

Beeld: Dior Homme SS2018, Catwalkpictures

Mei - Felipe Oliveira Baptista vertrekt bij Lacoste

Na acht jaar dienst vertrekt Felipe Oliveira Baptista bij Lacoste. De nieuwe collectie voor Lente 2019 zal gemaakt worden door het creatieve team van het merk. In oktober blijkt dat Baptista wordt opgevolgd door Louise Trotter, de eerste vrouwelijke creatief directeur van Lacoste ooit. De collectie voor herfst 2019 zal onder leiding van Trotter worden gemaakt.

Beeld: Bertrand Guay / AFP

Juli - Nina-Maria Nitsche na jaar alweer weg bij Brioni

Een jaar nadat Nina-Maria Nitsche het stokje overnam van Justin O’Shea bij Brioni vertrekt de creatief directeur alweer. Het luxe mannenmerk moest onder Nitsche een nieuwe koers voeren, maar of dit niet gelukt is, is onduidelijk. Een opvolger van Nitsche is tot op heden nog steeds niet bekend gemaakt.

Augustus - Rushemy Botter en Lisi Herrebrugh aangesteld als artistiek duo Nina Ricci

Nederlands/Belgisch duo Rushemy Botter en Lisi Herrebrugh van het merk Botter worden aangesteld als artistiek directeuren van Nina Ricci. Het veelbelovende duo won eerder al de Première Vision Grand Prize tijdens het Hyères International Festival of Fashion and Photography en Botter werd geprezen om de collectie ‘Fish or Fight’ die eveneens op Amsterdam Fashion Week getoond werd. Botter en Herrebrugh moeten zorgen voor een hedendaags rauw randje bij Nina Ricci, het Franse merk dat bol staat van vrouwelijkheid.

Beeld: The Woolmark Company x Festival Hyeres

Oktober - Serge Ruffieux weg bij Carven

Modehuis Carven werd gered door de Icicle Fashion Group, maar voor creatief directeur Serge Ruffieux bleek dit het einde bij het merk. Icicle meldt “het grote talent van Ruffieux te erkennen, maar tijd nodig te hebben om de huidige situatie van het modebedrijf beter te begrijpen”.

Beeld: The Woolmark Company x Festival Hyeres

December - Raf Simons verlaat Calvin Klein

Als klap op de vuurpijl verlaat Raf Simons na een maand van speculatie Calvin Klein. Moederbedrijf PVH Corp kondigde eind november aan niet tevreden te zijn met de resultaten van het merk, waardoor Simons’ positie als creatief directeur op de tocht leek te staan. Op zaterdag 23 december kwam het verlossende woord dat het huwelijk van Simons en Calvin Klein op de klippen was gelopen. "De creatieve visie van Simons bleek anders dan de nieuwe ingeslagen merkstrategie.”

Beeld: Raf Simons, courtesy of CFDA

Hoofdbeeld: Givenchy AW16 / Catwalkpictures

2018
artistiek directeur
creatief directeur
creatief directeuren
JAAROVERZICHT
modeontwerpers
stoelendans