• Home
  • Nieuws
  • Mensen
  • Jaaroverzicht: De stoelendans van ontwerpers in 2017

Jaaroverzicht: De stoelendans van ontwerpers in 2017

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mensen

De stoelendans van ontwerpers in de mode-industrie is nog gaande. Nu 2017 er bijna op zit, is het tijd voor een terugblik. FashionUnited heeft, net als vorig jaar, de opvallendste wisselingen van de wacht op een rij gezet. Deze creatief directeuren begonnen aan een nieuw hoofdstuk.

Januari - Clare Waight Keller kondigt vertrek bij aan Chloé

Clare Waight Keller, sinds 2011 aan het creatieve roer van Chloé, kondigt in januari aan haar contract niet te verlengen. De Britse ontwerpster verhuisde onlangs met haar man en drie kinderen van Parijs terug naar Londen en zou niet langer tussen beide steden willen pendelen.

Beeld: Chloé website

Februari - Riccardo Tisci verlaat Givenchy

Riccardo Tisci verlaat modehuis Givenchy. Na twaalf jaar vertrekt Tisci bij het modehuis, dat hij wist te moderniseren en tot een van de meest gewilde modelabels.

Drie jaar na zijn aanstelling kreeg de creatief directeur ook de mannenlijn voor zijn rekening. Tisco bracht onder meer streetwear invloeden in de collecties en liet zich inspireren door het clubleven, waardoor hij een van de meest invloedrijke designers werd. Inmiddels heeft hij een grote vriendenkring met veel beroemdheden, onder wie Kim Kardashian, Kanye West en Beyonce, en telt zijn Instagram 1,8 miljoen volgers. Volgens analisten is het modehuis onder Tisci zes keer zo groot geworden, met een omzet van 500 miljoen euro. Ook groeide het aantal werknemers sinds 2005 van 290 naar 930. Vandaag de dag heeft Givenchy 72 eigen winkels, tegenover 7 vestigingen 12 jaar geleden.

De catwalkshow van de Givenchy herfstcollecties, de mannencollectie en de haute couture collectie, die op 20 januari plaatsvond in Parijs was de laatste van Tisci’s hand.

Hoewel werd gefluisterd dat Tisci naar het Italiaanse modehuis Versace zou gaan, is over de volgende carrièrestap in de mode nog niets bekend. Helemaal stilgezeten heeft Tisci niet, in oktober onthulde hij zijn nieuwe creaties voor sportmerk Nike.

Beeld: Jamie Mccarthy / Getty Images North America / AFP, Givenchy

Maart - Natacha Ramsay-Levi nieuwe creatief directeur Chloé, Clare Waight Keller aan de slag als hoofdontwerper Givenchy

Begin maart wordt bevestigd dat, Natacha Ramsay-Levi, in januari al genoemd als mogelijke opvolger, vervangt Clare Waight Keller bij Chloé vanaf april. Ramsay-Levi was sinds 2013 creatief directeur van de ready to wear vrouwencollecties bij Louis Vuitton, onder leiding van artistiek directeur Nicolas Ghesquiere. Ze werkte ook elf jaar met hem samen bij Balenciaga. In haar nieuwe rol zal Ramsay-Levi de ‘spirit’ van Chloé voortzetten, stelt het modehuis in een statement.

Een paar dagen later volgt het nieuws dat Clare Waight Keller Riccardo Tisci opvolgt bij Givenchy. Waight Keller zal de creatieve verantwoordelijkheid hebben over alle divisies van het modehuis, waaronder de ready to wear collecties van de mannen- en vrouwenlijn, accessoires en haute couture.

“De teams verwelkomen samen met mij Clare Waight Keller in de Givenchy familie,”zegt Ceo Philippe Fortunato in een verklaring aan Vogue.com. “Ik ben erg blij om te zien dat Clare haar unieke gevoel voor elegantie en moderniteit meeneemt naar Givenchy. Door het ontdekken van het 65-jarig erfgoed van ons modehuis en de bijzondere savoir faire van de ateliers ben ik ervan overtuigd dat Clare Givenchy zal helpen om zijn volledige potentie te bereiken.”

Waar Tisci zich omringde met beroemdheden en veel verwijzingen bracht aan de hiphopcultuur, houdt Waight Keller zich voornamelijk bezig met kunst. De designer staat bekend om haar luxe en toch comfortabele stofkeuze en blonk uit in schoenen en handtassen. Haar talent voor accessoires zal het modehuis goed van pas komen. Opvallend: Waight Keller heeft geen ervaring in haute couture.

Beeld: Natacha Ramsay-Levi. Credit: Chloé

April - Jil Sander bevestigt komst Lucie en Luke Meier

Lucie en Luke Meier zijn de nieuwe creatief directeurs van Jil Sander. De lente- en zomercollectie 2018 voor dames is de eerste collectie die het getrouwde ontwerpduo voor het modehuis zal creëren. “Luke en Lucie beschikken over een intieme verbinding met en een diepe kennis van het merk. Ze hebben een visie die modern, samenhangend en in contact is met wat nu relevant is. Dat combineren ze prachtig met een subtiel gevoel voor textiel, kledingconstructie en details,” zegt Jil Sander-CEO Alessandra Bettari in een verklaring.

De uit Zwitserland afkomstige Lucie Meier werkte voorheen onder Nicolas Ghesquière bij de designstudio’s van Balenciaga en Louis Vuitton voordat ze de leiding kreeg over de ready to wear en couture damescollecties van Dior. Toen Raf Simons vertrok als hoofdontwerper, vervulde ze tijdelijk zijn positie totdat Maria Grazia Chiuri de rol overnam. Haar Canadese echtgenoot Luke Meier was acht jaar lang de hoofdontwerper van Supreme in New York. Daarna richtte hij zijn herenlabel OAMC op, waarvoor hij ook naast zijn werk voor Jil Sander actief zal blijven.

De ontwerpers vervangen Rodolfo Paglialunga, wie in maart, na drie dienstjaren, zijn vertrek aankondigde.

Mei - Paul Surridge is de nieuwe creatief directeur Roberto Cavalli

Roberto Cavalli heeft een opvolger gevonden voor Peter Dundas. Het Italiaanse modehuis heeft Paul Surridge aangesteld als nieuw creatief directeur. De Britse Surridge studeerde aan Central Saint Martins in Londen en werkte voorheen als creatief consultant bij Acne Studios, waar hij leiding gaf aan de mannenlijn. Tussen 2011 en 2014 was hij creatief directeur van Z Zegna. Eerder was hij design director bij Jil Sander, waarbij hij rapporteerde aan Raf Simons. Daar leerde hij Gian Giacomo Ferraris kennen, die inmiddels CEO is bij Roberto Cavalli. Tussen 2003 en 2007 werkte Surridge samen met Christopher Bailey bij Calvin Klein en Burberry.

Dat er meer dan een half jaar tussen het vertrek van Dundas en de aanstelling van Surridge was volgens CEO Gian Giacomo Ferraris met opzet; hij wilde dat de nieuwe creatief directeur pas na de herstructurering aan de slag zou gaan. “Het moet een schone lei zijn voor hem.”

Juni - Brioni benoemt Nina-Maria Nitsche als creatief directeur

Mannenmerk Brioni heeft Nina-Maria Nitsche benoemd als de nieuwe creatief directeur. Ze vervangt hiermee Justin O’shea, die in oktober 2016 vertrok na nog geen zes maanden in dienst te zijn bij het merk. Zijn veranderingen die hij in zijn korte tijd bij het merk doorvoerde werden door andere gezien als niet in lijn van de geschiedenis van het merk.

Nitsche heeft onder andere 23 jaar gewerkt bij Martin Margiela gevolgd door een functie bij Vetements. “Sinds ik haar ontmoette in 1996, was ik onder de indruk van haar creatieve aanpak,” aldus CEO van Brioni Fabrizio Malverdi.

Juli - Lanvin: Olivier Lapidus vervangt Bouchra Jarrar

Begin juli wordt bekend dat artistiek directeur Bouchra Jarrar Lanvin verlaat na zestien maanden en twee collecties. Lanvin worstelt sinds het vertrek van haar voorganger Alber Elbaz in oktober 2015, met teruglopende omzet.

Elbaz was ruim 14 jaar hoofdontwerper van het iconische Franse label en in die periode is zijn handschrift synoniem geworden met dat van Lanvin. Het werk van Jarrar is minder uitbundig en meer tailored dan dat van haar voorganger en dat beeld sloeg niet aan bij klanten. De doorverkoop viel tegen. Lanvin rapporteerde over 2016 een omzetdaling van 23 procent naar 162 miljoen euro en een nettoverlies van 18,3 miljoen. Een scherp contrast met het jaar daarvoor: over 2015 werd nog een winst geboekt van 6,3 miljoen.

In een interview met de South China Morning Post in maart van dit jaar zei Bouchra Jarrar: "De druk is hoog. Ik heb al mijn kaarten op Lanvin gezet en m'n eigen label stopgezet toen ik hieraan begon. Ik wil er alles aan doen om Lanvin te herlanceren.... maar daarvoor heb ik wel de steun van het hele huis nodig. Ik kan het niet alleen doen."

Het is rumoerig rond Lanvin. Het huis heeft een adviesbureau in de arm genomen, Long Term Partners, voor een intern onderzoek en advies hoe de kosten te drukken. Sindsdien doen speculaties over ontslagen de ronde.

Een week na het onverwachte vertrek van Jarrar maakt Lanvin bekend dat Olivier Lapidus is aangesteld als creatief directeur.

Foto: Bouchra Jarrar, Lanvin SS17. Credit: Catwalkpictures.com

Oktober - Creatief Directeur Christopher Bailey verlaat Burberry

Creatief directeur Christopher Bailey zijn vertrek bij Burberry aangekondigd in oktober. Vanaf maart 2018 doet de ontwerper een stap terug, waarna hij eind 2018 definitief vertrekt.

Het vertrek betekent een einde van een tijdperk. Bailey is sinds 2001 werkzaam is voor het Britse modehuis. In zijn jaren bij Burberry was hij verantwoordelijk voor de heropleving van het merk, die onder zijn leiding uitgroeide tot één van de grote spelers in de internationale industrie. “Het was een groot voorrecht om voor Burberry te mogen werken, met zo’n uitzonderlijk team om me heen,” aldus Bailey. “Het was een lastige beslissing, maar ik geloof oprecht dat de beste dagen voor Burberry nog in het verschiet liggen.” Volgens Bailey is het tijd is voor een nieuw avontuur.

Burberry heeft nog niet bekendgemaakt wie Bailey opvolgt.

Foto: Christopher Bailey. Credit: Daniel Leal-Olivas / AFP

December - Jonathan Saunders weg bij DvF & creatief directeur Diesel stapt op

Jonathan Saunders legt zijn functie neer als Chief Creative Officer bij Diane von Furstenberg. De pre-fall 2018-collectie van DVF zal de laatste collectie zijn van Saunders voor het modehuis. Saunders trad in mei 2016 in dienst en was onder andere verantwoordelijk voor de rebranding van het merk. Er kwam een nieuw logo, monogram en nieuwe merkkleuren. Volgens Saunders was dit logo nodig om het nieuwe hoofdstuk van het modehuis te benadrukken. Diane van Furstenberg kijkt met trots terug op Saunders dienstjaren: "Ik ben zo dankbaar voor Jonathan's prachtige werk en de moeite en toewijding die hij de afgelopen anderhalf jaar in DVF heeft gestoken. Hij zal een belangrijk en duurzaam erfgoed achterlaten.”

Later in december, wordt ook bekend dat Nicola Formichetti afscheid neemt van Diesel. De creatief directeur vertrekt na meer dan vier jaar dienst bij het modemerk. In een gesprek met WWD melden Diesel-oprichter Renzo Rosso en Formichetti dat het contract dat de creatief directeur had simpelweg afloopt. Formichetti werd in 2013 aangesteld als creatief hoofd van het merk, na twee jaar gewerkt te hebben bij Thierry Mugler. Een nieuwe kandidaat voor de positie is er niet, meldt Rosso: “Ik geloof dat een bedrijf zoals dit op een andere manier kan werken. Er komen veel dingen aan, speciale projecten. De markt is nu heel anders. We willen modern zijn, ik wil gaan ontdekken.”

Foto: Jonathan Saunders SS16. Credit: Catwalkpictures.com

Update 22 december 2017: Phoebe Philo vertrekt bij Celiné