Best of: Achtergrondartikelen 2017
bezig met laden...
High End Mode x Streetwear: Dit is waarom het werkt
Februari 2017 -De samenwerking tussen Louis Vuitton en het New Yorkse Supreme is een voorbeeld. Het Britse retail-onderzoeksbureau Edited riep streetwear uit tot nummer één trend van 2017, en dat roept dan weer de vraag op: waarom is de hele modewereld massaal gevallen voor hoodies, baggy jeans, logo’s en caps?
Lees meer: FashionUnited / May-Anne Oltmans
Foto: Louis Vuitton x Supreme AW17. © Catwalkpictures.com
Under Armour mist 'fashion credibility'
Februari 2017 - Een merk is pas hip wanneer het door alle coole gasten wordt gedragen en in dit tijdperk van Instagram is het voor labels van onschatbare waarde om op de verlanglijst van jonge modeconsumenten met veel volgers te staan. Wanneer we de bezoekers van een gemiddelde fashion week als uitgangspunt nemen en we kijken naar hun voeten, dan zien we Adidas Stan Smith, All Stars of Nike Air Max, maar geen Under Armour.
Lees meer: FashionUnited / Don-Alvin Adegeest
Foto: Under Armour
De premium bril maakt een opmars in de mode
Maart 2017 - De brillenmarkt is big business. En ook de mode-industrie weet dat. Volgens analisten is de optiekindustrie (dat wil zeggen monturen, contactlenzen en zonnebrillen, red.) goed voor 90 miljard dollar (85 miljard euro) in 2016, en zal dat 140 miljard dollar zijn tegen 2020. De grootste verschuiving,die de brillenmarkt in beweging bracht, kwam in 2014.
Lees meer: FashionUnited / Anne Buis
Foto: Gucci
De verborgen oplichterij in de modeindustrie onthuld
Maart 2017 - 'Projecten' werden aanvankelijk geïntroduceerd als een mooie mogelijkheid voor sollicitanten om te laten zien dat ze het DNA van het bedrijf waar ze aan de slag willen gaan begrijpen - "dat je bij ons past", zou een recruiter zeggen. Helaas heeft het uitvoeren van projecten de laatste tijd een nare bijsmaak gekregen voor velen uit de industrie.
Lees meer: FashionUnited / Jackie Mallon
Wearable tech: huwelijk van mode en techniek steeds verfijnder
April 2017 - Wearable tech, draagbare techniek, is steeds vaker een onderdeel van het modebeeld. Smart watches sieren geregeld de arm, maar het aanbod wearable tech breidt verder uit, bijvoorbeeld met smart jackets In 2020 zou de markt voor draagbare technologie neerkomen op zo’n 34 miljard dollar (31 miljard euro) meldde Forbes. Waar staat de markt nu en hoe heeft het zich ontwikkeld?
Lees meer: FashionUnited / Caitlyn Terra
Foto: Google Levi’s jack.
Mode en politiek in de mix: een goed idee?
April 2017 - Over de vereniging van mode en politiek zijn de meningen in de industrie verdeeld. Terwijl sommige ontwerpers hun show en bekendheid graag inzetten om een politiek standpunt te maken, kiezen anderen ervoor hun politieke mening voor zich te houden.
Lees meer: FashionUnited / May-Anne Oltmans
Foto: Dior.
EXCLUSIEF: Case study: Hoe duurzaam is Primark?
April 2017 - Met haar focus op lage prijzen en een kwalitatief aanbod, samengevat in de slogan Amazing fashion, amazing prices, heeft Primark langzaamaan Europa veroverd en zijn nu ook de Verenigde Staten aan de beurt. Primark kan het hardnekkige vooroordeel dat fast fashion per definitie nooit duurzaam en dus onethisch is maar niet van zich afschudden. FashionUnited nam de duurzaamheid van Primark onder de loep.
Lees meer: FashionUnited / Vivian Hendriksz
Foto: Primark.
Waarom dragen modeontwerpers een uniform?
Mei 2017 - Van Riccardo Tisci’s casual items en zuiver witte sneakers tot Tom Ford’s uitzonderlijke maatpak, van Thom Brown’s schooljongens knielengte shorts met een overhemd en stropdas, Michael Kors’ blazer over een shirt en jeans, Alexander Wang’s T-shirt en jeans in combinatie met zijn glanzende donkere lokken, ze hebben er allemaal een. Maar de focus van dit uniform : de enige acceptabele kleur lijkt zwart te zijn - of Armani’s neutrale marineblauw.
Lees meer: FashionUnited / Jackie Mallon
Foto: Karl Lagerfeld. Credit: Catwalkpictures
Hoe Athleisure het einde van de push-up beha inluidde
Juni 2017 - De Britse Vogue verklaarde dat het decolleté ‘officieel’ uit de mode is, nu vrouwen van over de hele wereld de voorkeur lijken te geven aan een bescheidener en meer natuurlijke boezem in plaats van het plaatje van ronde, volle borsten dat de afgelopen jaren de norm leek te zijn. En om die natuurlijke look te bereiken kiezen vrouwen massaal voor comfortabele, functionele beha’s - denk aan sportbeha’s, bralettes en triangel beha’s.
Lees meer: FashionUnited / Vivian Hendriksz
Foto: Victoria’s Secret.
Hoe de mannentas floreert als modeaccessoire
Juli 2017 - Terwijl vrouwen al geruime tijd van de luxe en glamour van handtassen kunnen genieten, werd de keus voor mannen beperkt tot aktetassen en messenger bags (een tas die over één schouder gedragen wordt, red.). Een paar jaar geleden besloten luxe modebedrijven hun aanbod van lederen goederen uit te breiden en dat bekenede een keerpunt: de man bag werd geboren.
Lees meer: FashionUnited / Kristopher Fraser
Foto: “LOUIS VUITTON Men Collection Spring-Summer 2018/2019 © Louis Vuitton.
Metamorfose in de mode: 7 veranderingen die alles verstoren
Augustus 2017 - De tijd van het verkennen van nieuwe paradigma’s in de mode ligt voor ons. En alle pijlen richten zich weg van anachronistische machines en het elitisme van oud, maar richten zich naar een meer democratische, open omgeving. Hier zijn zeven belangrijke veranderingen die in de pijplijn liggen, of al gaande zijn:
Lees meer: FashionUnited / Jackie Mallon
Beeld: Catwalkpictures.com.
Modelabels kiezen voor Brussel
September 2017 - Niet alleen Belgische maar ook internationale labels zijn uit op een plekje in de hoofdstad, en krijgen daarbij aanmoediging vanuit de stad zelf. “De meeste merken willen in Antwerpen zitten omwille van de positieve bijklank die de stad internationaal heeft op gebied van mode, onder meer door de aanwezigheid van de modeacademie”, reageert Tom Tack, Brusselaar en medeoprichter van het Brusselse PR-bureau Pure, “Maar Brussel heeft met 1,1 miljoen inwoners een grote afzetmarkt.”
Lees meer: FashionUnited / Katrien Huysentruyt
Beeld: Pexels.
Denim tot de dood: het verhaal van de Japanse liefde voor de spijkerbroek
Oktober 2017 - Japan staat al sinds jaar en dag bekend voor haar voortrekkersrol op het gebied van mode. De diepgewortelde waardering binnen de Japanse cultuur voor detail en kwaliteit uit zich ook in de manier waarop naar kleding wordt gekeken. Geen wonder dus dat de beste kwaliteit denim afkomstig is uit het Land van de Rijzende Zon. Maar waarom?
Lees meer: FashionUnited / Arjan Ranjbar
Foto: Pexels
Zal H&M de belofte om leefbaar loon te betalen in 2018 nakomen?
December 2017 - Het is iets meer dan vier jaar geleden sinds H&M aankondigde en beloofde al hun textielwerkers in hun productieketen een ‘eerlijk, leefbaar loon’ te betalen tegen 2018 - maar zal het bedrijf dit doel behalen?
Lees meer: FashionUnited / Vivian Hendriksz
Foto: H&M
Leeftijd op de catwalk: Het overschrijden van de laatste grens
Oktober 2017 - Het was de ‘Summer of Celine’ - Dion, niet die van Phoebe Philo. Velen blijven baden in de afterglow van de stilistische bezetting van de 49-jarige zangeres op Instagram. Van top tot teen gekleed in Parijs’ meest extravagante look, toonde de diva haar eminentie en werden we onderworpen aan haar koninkrijk. Momenteel, nu de bladeren van kleur veranderen, komen de lush herfstkleuren en versierde texturen in de winkels, gedragen met een lach door Dries van Noten’s modellen van in de 50. De bel luidt niet alleen voor een nieuw seizoen, maar voor een nieuwe leeftijd.
Lees meer: FashionUnited / Jackie Mallon
Homepagefoto: Louis Vuitton x Supreme AW17. © Catwalkpictures.com