• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Een dynamisch half jaar voor de modewereld: vijf ontwikkelingen die niets met Covid-19 te maken hadden

Een dynamisch half jaar voor de modewereld: vijf ontwikkelingen die niets met Covid-19 te maken hadden

Door Nora Veerman

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode

De komst van Covid-19 bracht in de afgelopen maanden een ware aardverschuiving op gang in de modewereld. Je zou bijna vergeten dat er ook veel gebeurde dat niet linksom of rechtsom aan de pandemie verbonden was. FashionUnited zet vijf opmerkelijke ontwikkelingen in de modewereld op een rijtje die niets - of nouja, bijna niets - met de coronacrisis te maken hadden.

ThredUp lanceert de Fashion Footprint Calculator

Op 16 januari presenteert ThredUp, een Amerikaans platform voor tweedehands kleding, een simpele en vrolijk ogende tool waarmee consumenten in een handomdraai de milieu-impact van hun kledingkast kunnen berekenen. Middels elf vragen, die variëren van “Hoe vaak koop je kleding (nieuw of tweedehands)?” en “Hoeveel kledingstukken koop je per jaar?” tot “Waar koop je je kleding?” calculeert de ‘Fashion Footprint Calculator’ de hoeveelheid CO2 die wordt uitgestoten als gevolg van het koopgedrag van de gebruiker en vergelijkt deze met die van andere consumenten. Slaat de meter rood uit? ThredUp biedt in de tool ook tips voor een duurzamer koopgedrag.

Raf Simons voegt zich bij Prada

Eind februari komt het bericht dat Raf Simons zich bij Prada voegt. De Belgische ontwerper, voorheen creatief directeur bij onder andere Dior en Calvin Klein, deelt vanaf 2 april officieel de creatieve leiding over het Italiaanse luxemerk met Miuccia Prada. De - nu al veelbesproken - eerste collectie die het duo samen ontwerpt zal in september 2020 geshowd worden. Simons is daarnaast nog steeds hoofdontwerper bij zijn eigen merk.

Foto: Calvin Klein Spring/Summer 2019 © Catwalkpictures.com

Hema breidt internationaal uit - en wordt dan overgenomen door schuldeisers

2020 leek goed te beginnen voor Hema: de keten breidde de samenwerkingen met Jumbo en Franprix uit, en opende zijn eerste winkel in Mexico. In mei bleek echter dat schuldeisers op het punt stonden de keten over te nemen in ruil voor het wegstrepen van deel van de 600 miljoen euro tellende schuld die het Nederlandse warenhuis over de jaren had opgebouwd. In juni ging de kogel door de kerk: Hema kwam in handen van obligatiehouders, in ruil voor een schuldvermindering van 450 miljoen euro. Op den duur moet er een nieuwe eigenaar komen voor de keten. Fans van Hema meldden zich vorige week alvast.

Clare Waight Keller verlaat Givenchy en wordt opgevolgd door Matthew Williams

Halverwege april werd plotseling het vertrek van ontwerper Clare Waight Keller bij het modehuis Givenchy aangekondigd. In de drie jaar dat Waight Keller bij Givenchy werkte maakte ze furore met de trouwjurk die ze voor Meghan Markle ontwierp, en de introductie van een couturelijn voor mannen. Al kort na haar vertrek werd Matthew Williams als potentiële opvolger genoemd. En inderdaad: in juni trad de streetwear-ontwerper aan als creatief directeur van Givenchy. Het wachten is nu op zijn eerste collectie voor het merk.

Foto: video-screenshot Showww, de digitale afstudeershow van de Academie Antwerpen

Digitale modeshows komen in een stroomversnelling

Toegegeven, dit is een beetje valsspelen: de explosie van digitale modeshows in de afgelopen maanden had natuurlijk wel degelijk met de coronapandemie te maken. De eerste digitale modeshows dienden zich echter al voor de komst van Covid-19 aan. In december vorig jaar presenteerde marketingbureau Nightingale immers al een volledig virtuele catwalkpresentatie, en ook digitaal modehuis The Fabricant en ontwerpster Iris van Wees presenteerden hun ontwerpen al digitaal nog voordat grote modemerken dat deden. Het concept van de digitale modeshow heeft zich in de afgelopen maanden vooral onbegrensd ontwikkeld, tot bijvoorbeeld spectaculaire 3D-landschappen en twaalf uur durende livestreams.

Homepagebeeld: Matthew Williams, credit: Alyx SS20, Catwalkpictures

Clare Waight Keller
digitale modeshows
HEMA
Matthew Williams
Prada
Raf Simons
ThredUP