• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • 2016: Modeprofessionals blikken terug in 5 hashtags

2016: Modeprofessionals blikken terug in 5 hashtags

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode

Het jaar 2016 is bijna ten einde en dan rijst de vraag: wat was het voor jaar? Er werden prijzen gewonnen, nieuwe concepten gelanceerd, winkels geopend en er gingen diverse grote modebedrijven failliet. FashionUnited vroeg Nederlandse modeprofessionals terug te blikken op het afgelopen kalenderjaar in vijf hashtags, voorzien van een kleine toelichting.

Iris Ruisch - creatief directeur Mercedes-Benz Fashion Week Amsterdam (MBFWA)

#Dutchvisionaries - De openingsavond van fashionweek in januari 2016 was een gevarieerd beeld dat een zo breed en gevarieerd mogelijk beeld gaf van Nederlandse merken en labels van 1960 tot 2016. De styling werd verzorgd door Ruud van der Peijl.

#Coutureandcrafts - Openingsavond januari 2016 -eveneens een gevarieerd beeld-, maar dan van de grootste Nederlandse couturiers van 1960 tot 2016. Ferry van der Nat verzorgde de styling.

#Duranlantinkjanhoek - Een grenzeloze modecollage van mode en fotografie op de catwalk in januari 2016. Er was sprake van totale vervaging van gender, leeftijd of etniciteit.

#Liselorefrowijn - De ultieme samenwerking met Royal Flora Holland vond plaats tijdens de show van Liselore Frowijn in juli van dit jaar. De combinatie met Vlisco-stoffen en exotische bloemen zorgde voor een paradijselijke show.

#Futuregeneration - Vernieuwende visies op het fenomeen mode; tijdens de juli-editie van MBFWA kwamen hologrammen tot leven op een model waarmee de toekomst van de industrie vorm kreeg en een duurzaam alternatief getoond werd voor de vervuiling in de kledingindustrie.

Edwin Belt - branchemanager Mode bij Inretail

#Faillissementen - Het is exemplarisch voor 2016 omdat er enerzijds grote modeorganisaties omvielen, anderzijds dat het aantal faillissementen terugliep.

#Textielconvenant - Een historisch moment, dat de markt en industrie een handtekening hebben gezet onder een gezamenlijk plan van aanpak. In 2017 gaan de werkgroepen daadwerkelijk aan de slag en zullen de middengroepen in markt en industrie ook hun handtekening.

#Omzet - Omzetontwikkeling in de branche zal waarschijnlijk uitkomen op een plus. Mede door ontwikkeling van het volgende punt.

#On-&offline - aankopen crosschannel nemen toe in aantallen en omzet. Mede door de online omzet zal de branche sinds jaren een plusje schrijven.

#INretailmodellen - het model die handvatten biedt en helpt om retailers keuzes te maken om vanuit hun kracht te kunnen excelleren.

Martijn Nekoui - Oprichter MOAM

#Teamwork - Ik ben er steeds meer en meer van overtuigd, dat we (juist in deze tijd) met samenwerken veel verder komen.

#Opzijnhollands - Eindelijk komt er een beetje reuring in het calvinistische Nederland; toffe hotels, grootse concepten, interessante samenwerkingen. Een klein beetje meer gek doen, want we doen al zo normaal genoeg.

#Nieuwelichting - De grote, bekende Nederlandse namen (we kennen ze allemaal) hebben hun beste tijd gehad. De nieuwe generatie (in mode, design en concept) staat klaar voor de top.

#Amsterdam - Het maakt mij niet uit hoe lang die Noord-Zuidlijn duurt, hoeveel dronken toeristen er op een fiets zitten en dat er elke dag 10 nieuwe Nutella-Winkels komen. Ik houd van Amsterdam.

#Moaminternational - Na drie jaar Nederland is er interesse van een grote, internationale speler, dus ik ben benieuwd wat 2017 brengt.

Mattijs van Bergen - ontwerper

#Creativeluxuryforheadstrongwomen - Bij de merknaam is sinds dit jaar deze tagline gekomen: Creative luxury, omdat luxe een leeg begrip is geworden. Onze nieuwe luxe gaat over creativiteit in ieder stuk. En de 'headstong women' zijn de vrouwen die ik bewonder: eigengereide vrouwen met een sterke geest.

#Matter & #sonia - Dit jaar lanceerde we onze nieuwe kledinglijn Matter, met als eerste jurk de 'Sonia'. Een nieuwe kijk op mode, seizoensloos, waarbij we een kleine duurzame gelimiteerde, oplage van 51 stuks zelf produceren en verkopen via de website.

#Mattijsvanbergenbridal - Dit jaar lanceerden we onze eerste serie made-to-measure bruidsjurken. En begin volgend jaar komt er een nieuwe bruidscollectie.

#Amsterdamrainbowdress - In de zomer tijdens de Europride in Amsterdam maakte ik (met Oeri van Woezik, Anout van Krimpen en Jochem Kaan) een jurk van alle 74 vlaggen van landen waar homoseksualiteit nog steeds strafbaar is. De foto met Valentijn de Hingh als muze ging in korte tijd de hele wereld over.

Mariette Hoitink - oprichter en managing director HTNK, oprichter en partner House of Denim en oprichter X-Bank

#Globaldenimawards - Er is geen andere industrie met zoveel ambacht en tegelijkertijd zoveel innovatie als de denimindustrie; tel daar veelbelovend design talent bij op en je hebt iets unieks.

#XBANK - Dit jaar is XBank geopend en het triggert retailmodellen op een hele eigen wijze. De combinatie van alleen maar Nederlandse art-fashion-design is iets om heel trots op te zijn.

#Lichting2016 - Lichting is voor ons na 10 jaar een gouwe ouwe, maar elk jaar opnieuw het best bewezen platform voor net afgestudeerd design talent.

#Newyorknewyork - Voor de allereerste keer privé naar New York met mijn sweet sixteen dochter Liv

#HTNK20years - Matchmakers in Fashion

Marlou Breuls - ontwerpster en winnares van publieksprijs tijdens Lichting 2016

Lichting2016 - Dit jaar won ik de publieksprijs van Lichting 2016

#LFWSS17 - Ik heb mijn werk geëxposeerd als tomorrow’s talent tijdens London Fashion week en werd mijn werk getoond in een editorial van Lee Lapthorn, Chriss Sutton & Bea Åkerlund

#Voguetalent - Ik ben benoemd in de Vogue Italia tot talent 2016

#MBFWA - Mijn nieuwe werk wordt gebruikt als het campagnebeeld van Mercedes-Benz Fashion week Amsterdam.

#Björk - Recent heb ik werk uitgeleend aan Björk naar aanleiding van een publicatie in The Cut - New York Magazine

Danial Aitouganov - ontwerper en winnaar van juryprijs Lichting 2016

#Friends - Ik ben gezegend met de paar unieke karakters om mij heen die me helpen mijn doelen te realiseren, alsmede plezier brengen in mijn leven.

#GraduationCollection - Het begin van mijn toekomst als modeontwerper.

#LichtingWinner2016 - Een puur geluksmoment en een persoonlijk hoogtepunt van 2016.

#Challenge - Naast de hoogtepunten zal 2016 mij zeker ook herinneren aan de uitdagingen die ik tegenkwam.

#AMSTERDAMFASHIONINSTITUTE - Zij hielpen me niet alleen te ontwikkelen als een ontwerper maar ook hoe een mens te zijn in het algemeen.

Anbasja Blanken - ontwerper en winnares van de Global Denim Award 2016

#Fashionweek - Ik kijk terug met vreugde in mijn hart naar deze bijzondere jaar. Mijn eerste pret-à-porter collectie heb ik in januari geshowd.

#Trouserwoman - Een half jaar later presenteerde ik een mijn tweede label Ala Blanka. ik wil de broekenvrouw van Nederland en de wereld worden.

#Italycrush - Ik ben een fantastische samenwerking aangegaan met ITV-denim. Het voelt alsof ik mijn tweede familie heb gevonden in Italië.

#WinnerGDA - Daarnaast loont het harde werk zoveel met het winnen van de Global Denim Award 2016. Ik ben zo ongelooflijk trots op mezelf en de team voor alle harde werk en doorzettingsvermogen.

#Letsrock2017 - Ik ben nu bezig met mijn tweede collectie van Ala Blanka die in januari in de grootste zaal van Amsterdam Fashion Week getoond zal worden.

Branko Propovic - mede-oprichter Fashionclash Festival

#Fashionfilm - In 2016 heb ik me veel beziggehouden met het genre fashion film. Onlangs heb ik deelgenomen als jury bij Istanbul Fashion Film Festival en in 2016 heb ik als mede co-director het project Act! Cut! Play! begeleidt, een bijzondere samenwerkingsproject van De Brakke Grond en MoMu Antwerpen.

#Blacklivesmatter - Een van de veelbesproken media-onderwerpen die me raken, de extremiteit van de staat van zijn van de onze wereld is schokkend.

#DavidBowie - Het overlijden van de icoon David Bowie raakte me; een groot verlies van een echte kunstenaar die nog steeds relevant was en nog veel wilde doen.

#Forzafashionhouse - In 2016 zijn wij gestart met nieuw project, de ‘Talentontwikkeling Incubator’ in Maastricht, dat ons nog meer in staat stelt om talent te ondersteunen in hun ontwikkeling. Rond april/mei nemen wij als instelling ook fysiek plaats in het Fashion House in het voormalige Labgebouw.

#Fashionmakessense - ‘Fashion Makes Sense’ is het thema van Fashionclash Festival 2017.

Hanneke de Boer - oprichter Are You Swedish

#Online - Dit was het jaar dat de retailers voorzichtig – en sommigen al fors - online durfden in te kopen. In onze b2b webshop zagen wij vertrouwde winkels maar ook geheel nieuwe winkels hun aankopen doen.

#Classics - Het lijkt erop dat de ‘trendy, hip en happening rag' op zijn retour is. De weg naar ‘cool classics’, mooie items die je voor jaren in de kast hebt, is ingeslagen.

#Winwin - Het retaillandschap is veranderd en iedereen komt nu in beweging. Alle spelers moeten het samen doen: agenten, merken en winkels. Ik vind ondernemen daardoor leuker dan ooit; samen aan een resultaat werken.

#Freedom - Oude patronen worden doorbroken en je ziet dat de partijen met de meest vrije geest zich het beste aanpassen en geheel nieuwe wegen inslaan. De tijd is er rijp voor dat dit voor een ieder is weggelegd, sterker nog: ieder moet zich die manier van denken gaan aanmeten. ‘We doen het altijd zo’ zal het minst populaire zinnetje van 2017 worden.

#Relaties - Zaken doen zonder relatie op te bouwen is uit de tijd. Relaties, het echt samenwerken, dat wordt de trend van 2017.

Sigrid Ivo - directeur Tassenmuseum Hendrikje

#jubileum - 2016 was voor het Tassenmuseum een bijzonder jaar.

#20jaartassenmuseum - Het museum vierde haar 20-jarig jubileum.

#royalbags - Het jubileum vierden wij in stijl met de tentoonstelling Royal Bags.

#tasvanMáxima - Er waren tassen van koningin Elizabeth, keizerin Sissi, Prinses Grace en natuurlijk ons eigen koningshuis. Deze must see tentoonstelling is nog tot en met 26 februari te zien.

#2017jaarvandemannentas - In 2017 staat vanaf 11 maart het museum in het teken van de mannentas. De tentoonstelling It’s a Men’s World belicht de wereld van de mannentas, van historische tassen tot aan hippe, hedendaagse designs en it-bags voor mannen.

Jonathan Christopher - ontwerper

#Woolmark - Ik vertegenwoordigde Europa tijdens de wereldwijde finale van de Woolmark Awards 2015/2016 in Florence.

#Itvdenim - Samen met ITV-denim heb ik een badjassenlijn gemaakt voor het W-Hotel.

#Familylife - Vader zijn en het werkende leven combineren met familieleven.

#StStudio - Werken als ontwerper bij een geweldig merk.

#Ivylee - Mijn geweldige PR-familie die geweldig zijn best doet voor mij en mijn merk.

Jiske Snoeks - mede-oprichter Nobody Has To Know

#Multibrandstore - Begin 2016 heeft onze multibrandstore Nobody Has To Know een tweede filiaal in het centrum van Amsterdam geopend.

#Privatelabel - Ons private label NHTKSTUDIO is gelanceerd met een eerste all-denim collectie.

#Nobodyhastoknowdesign - Onze maatschappelijke visie op mode: leeftijd-, maatloos en genderfree.

#Equality - In onze neutrale visie onderstrepen we de verschillen waarin iedereen gelijk is.

#Tolerantsociety - Met onze collecties streven we naar een tolerante samenleving waarin iedereen draagt wat hij of zij wil: wear what you love. The rest, nobody has to know.

Nicole Hoefsmit - oprichter Breizh World

#Voorheteerst - Het mooie van starten; je ervaart alles voor de eerste keer. De eerste 10 verkopen op een dag via de webshop, de eerste keer dat we aan een retailer verkopen, de eerste keer dat een retailer ons benadert, de eerste publicaties…... We hebben Breizh dit jaar goed op de kaart kunnen zetten.

#Eerstejaar - Het eerste jaar was een echte rollercoaster; veel ondernomen, veel geleerd, veel wakker gelegen, 7 dagen per week gewerkt, ook ’s avonds. Ik ben nooit helemaal tevreden, maar misschien is dat wel een eigenschap die hoort bij een ondernemer.

#2017 - We borrelen van de nieuwe ideeën, aan inspiratie geen gebrek. Momenteel zijn we bezig met 3 samenwerkingen, daar kan ik nog niet teveel over kwijt.

#Verschil - Er is soms een onverklaarbaar verschil tussen wat je online verkoop en wat je aan de retailer verkoopt.

#Samenwerken - Het idee was meer met de retailer samen te werken in plaats van een collectie naar binnen te gooien en maar af te wachten hoe ze er vanaf komen. Deze opzet werpt zijn vruchten af.

Team Marcha Hüskes

#Dankbaar - We zijn er dankbaar voor dat we onze hobby ook ons vak mogen noemen.

#Inspirerend

#powervrouwen #colorandcappuccinos - 2016 was een inspirerend jaar vol met powervrouwen, veel kleur en (nog veel meer) cappuccino’s.

#Fruitful - We eindigen het jaar met niets dan mooie herinneringen en kijken uit naar een mooi en ‘fruitful’ 2017!

Beeld: Homepagefoto: JP Yim / Getty Images North America / AFP
Peter Stigter (via MOAM), Peter Stigter (via Lichting), Fashionclash Festival, Tassenmuseum Hendrikje, Nobody Has To Know, Marcha Hüskes

2016
Terugblik