Jaaroverzicht 2018: Dit was het grootste nieuws

Het nieuwe jaar wordt bijna ingeluid, wat betekent dat traditiegetrouw teruggeblikt kan worden. 2018 was een kleur van up’s en downs in de mode industrie. Van het huwelijk van Meghan en Harry tot de dood van Kate Spade. Op Nederlands vlak was daar natuurlijk de overname van Hema en het faillissement van Supertrash. FashionUnited maakt een selectie van de grote gebeurtenissen en artikelen van het afgelopen jaar.

Februari - Overname Lanvin door Fosun International

Frans modehuis Lanvin krijgt een investering van 100 miljoen euro van Fosun International Group en daarmee ook een nieuwe eigenaar. Fosun wordt namelijk groot aandeelhouder van het bedrijf. De investering had niet later moeten komen, het modehuis zou namelijk kampen met liquiditeits verkopen, teruglopende verkopen, omzet en winst. In 2017 zou het bedrijf een nettoverlies hebben geleden van 27 miljoen euro. Sinds creatief directeur Alber Elbaz in 2015 vertrok ging het alleen maar slechter met het bedrijf. Met de nieuwe Chinese eigenaar moet Lanvin weer rustig adem kunnen halen.

Februari - Rollende koppen bij Gucci

Een van dé mode momenten uit 2018 was toch wel de rollende koppen bij Gucci tijdens Milaan Fashion Week. Modellen verschenen op de catwalk met een replica van hun eigen hoofd onder hun arm, gemaakt door visual effect specialisten. Niet alleen waren de hoofden de talk of the town, ook verschenen er kleine draakjes in de handen van de modellen of hadden ze een derde oog.

Jaaroverzicht 2018: Dit was het grootste nieuws

Beeld: Courtesy of Gucci by Dan Lecca

Maart - De terugkeer van Mexx

 

Het was een tijd stil rond Mexx na de overname van het merk door de Nederlandse RNF Group, maar begin 2018 keert het merk terug. Een herlancering met een mini collectie, zo meldt het bedrijf. Een volledige collectie zal in de lente van 2019 beschikbaar zijn en Mexx wil zich positioneren net onder Massimo Dutti als leidend merk in het hogere laag segment.

In 2018 wordt volgens nieuwe CEO Leo Cantagalli gestreefd naar een omzet van 20 miljoen euro, ‘helaas’. “Het is schrikbarend om te zeggen, maar we proberen het bedrijf naar de 200 miljoen euro te krijgen in de komende vijf jaar,” aldus de topman tegen FashionUnited in maart.

In November opent Mexx de eerste winkel, in Nieuwegein wel te verstaan. Het merk wil winkels in Nederland, Canada, Frankrijk, Oostenrijk, België, Duitsland, het Midden-Oosten, de Russische Federatie en Egypte. Flagshipstores moeten komen in Parijs, Antwerpen, Amsterdam, Berlijn en München.

Maart - Faillissement Supertrash

Op 20 maart wordt voor Wayahead B.V., het moederbedrijf van alle Supertrash-vennootschappen, faillissement aangevraagd. Olcay Gulsen, de oprichter van het bedrijf, kondigt de aanvraag zelf aan in RTL Boulevard. Op het moment van het faillissement heeft Supertrash 5 eigen winkels en 60 werknemers in dienst. Een maand later blijkt dat een doorstart is gerealiseerd, met de mysterieuze investeerders groep ST.Art B.V. Tot op de dag van vandaag is niet duidelijk wie achter de doorstart van het merk zit, behalve de herstructurerings specialist meneer Evers.

De licentie voor schoenen en tassen van Supertrash wordt verkregen door de Nederlandse Unlimited FootWear Group. De groep benadrukt dat zij niet de merkrechten in handen hebben, deze liggen nog steeds bij de mysterieuze groep investeerders.

Het blijft een tijd stil rond Supertrash, tot december. Op de website is te lezen dat het merk een comeback zal maken in januari en ook agentschap Brandrush bevestigt dat het merk de eerste nieuwe collectie zal tonen op de Modefabriek.

Mei - The Royal Wedding: Meghan Markle kiest voor Givenchy

Het huwelijk waar iedereen naar uitgekeken heeft: Prins Harry en actrice Meghan Markle. Belangrijker nog: wie zou de jurk ontworpen hebben van de kersverse hertogin van Sussex. Enkele minuten nadat Meghan de Rolls Royce uitstapt op de weg naar het ja-woord, wordt bekend gemaakt dat Clare Waight Keller van het modehuis Givenchy de opdracht in de wacht heeft gesleept.

Juli - Burberry verbrandt 31 miljoen euro aan luxe goederen

Het vernietigen van producten blijkt een nog groter probleem in de mode industrie dan gedacht. In juli komt aan het licht dat Burberry in het fiscaal jaar 2017/2018 goederen ter waarde van 31 miljoen euro heeft vernietigd. Burberry is niet het enige bedrijf dat aan deze praktijken doet. Ook H&M en Amazon liggen dit jaar onder vuur.

Jaaroverzicht 2018: Dit was het grootste nieuws

Beeld: website Devotion

Juli - Het razendpopulaire jurkje van Devotion

Misschien wel het populairste jurkje van zomer 2018: het wit met rode jurkje van Devotion. Kopieën van de jurk waren veelvuldig te zien in diverse winkels nadat prinses Amalia voor de tachtigste verjaardag van prinses Beatrix verscheen in het jurkje en op de foto werd gezet. Het succes van de jurk? FashionUnited zocht het uit.

Augustus - Nieuwe Nederlandse modespeler Victory&Dreams neemt Men at Work over

Victory&Dreams bouwt in 2018 aan een serieus mode-imperium. In anderhalf jaar tijd heeft het in augustus een portfolio opgebouwd van bijna 400 winkels in binnen en buitenland. Victory&Dreams Holding redt in augustus Men at Work van de ondergang, maar wie precies achter het bedrijf zit is tot op de dag van vandaag onduidelijk. Dit is wat we weten van de nieuwe modespeler.

September - Uniqlo opent deuren in Nederland

Geruchten over de komst van Uniqlo naar Nederland worden in februari eindelijk bevestigd, maar de Japanse retailer opent de deuren pas in september. Het merk vestigt zich in het voormalige Forever 21-pand aan de Kalverstraat, met een tweede ingang aan het Rokin. CEO Tadashi Yanai is speciaal overgekomen uit Japan om de winkel te openen. “Natuurlijk willen we veel winkels hier om de consument van dienst te kunnen zijn.” Zijn statement wordt snel afgeremd door COO Kohsuke Kobayashi: “Maar we willen onze winkels het allerbeste neerzetten en iedereen zo goed mogelijk van dienst zijn, dus onze focus ligt nu voorlopig op Amsterdam.”

September - Michael Kors koopt modehuis Versace

Een verbazende aankondiging in september, Michael Kors koopt Versace voor 2 miljard dollar. Michael Kors Holdings Limited verandert ook de naam van de groep naar Capri Holdings Limited. Dankzij de overname moet Versace verder groeien naar een omzet van 2 miljard dollar (1,83 miljard euro) en de winkels moeten naar de 200 tot 300 wereldwijd.

Oktober - Hema weer in Nederlandse handen door overname Marcel Boekhoorn

Lion Capital zoekt al 8 jaar naar een koper voor Hema en in oktober blijkt dat de Britse groep deze eindelijk heeft gevonden in Nederlandse ondernemer Marcel Boekhoorn. Boekhoorn neemt met zijn investeringsmaatschappij Ramphastos Investments de Nederlandse keten over. De Nederlandse ondenemer had al eerder een oogje op Hema en deed een bod in 2007 en verloor toen van Lion Capital. In oktober wordt een acute kapitaalinjectie gedaan van 40 miljoen euro en met de overname is ook al 100 miljoen euro aan leningen van de balans afgehaald.

De verkoop van Hema werd langere tijd gedwarsboomd door een conflict met de franchisenemers maar dat is door de overname door Boekhoorn gesust. Tijdens de persconferentie over de overname wordt met trots gemeld dat de relatie tussen de franchisenemers weer is hersteld. Nieuwe afspraken zijn gemaakt over de e-commerce en ook over de andere punten van discussie is overeenstemming bereikt.

November - H&M schrapt Cheap Monday

In het kader van het stroomlijnen van de H&M Group, sneuvelt het merk Cheap Monday. “Het merk heeft een traditioneel groothandels businessmodel, een model dat grote uitdagingen heeft gekend dankzij veranderingen in de industrie,” aldus H&M Group in een persbericht. “Een negatieve trend is al langere tijd te zien in de omzet en de winst van Cheap Monday.” De winkel in Londen en website van het merk zullen op 31 december 2018 de deuren sluiten.

 

December - Raf Simons verlaat Calvin Klein

Mode ontwerpers hebben niet stilgezeten in 2018, er is sprake van een ware stoelendans. Net voor de feestdagen wordt als klap op de vuurpijl aangekondigd dat Raf Simons per direct Calvin Klein verlaat. Sinds november gingen de geruchten al dat Simons het bedrijf zou verlaten nadat moederbedrijf PVH Corp zich negatief had uitgelaten over de resultaten van het merk. De creatieve visie van Simons blijkt uiteindelijk niet te matchen met de eerder aangekondigde nieuwe merkstrategie van Calvin Klein. Het is nog onduidelijk wat de volgende stappen zijn van Simons.

 

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN