• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Best of 2020: Duurzame reads

Best of 2020: Duurzame reads

Door Caitlyn Terra

29 dec. 2020

Mode |TERUGBLIK

Het jaar loopt weer op zijn einde, wat betekent dat FashionUnited zoals altijd terugblikt op de afgelopen maanden. De pandemie had een impact op veel aspecten van het (business)leven en betekende ook een grotere focus op duurzaamheid op diverse vlakken. Wie nog eens wil terugblikken op de verhalen rondom duurzaamheid helpen we uit de brand met deze round-up.

Hoe Circular.fashion de mode industrie op innovatieve manier helpt circulair te worden

Beeld: Circular.fashion

Circulariteit: een buzzword wat de afgelopen jaren ook de mode industrie heeft bereikt. Diverse partijen, waaronder de Ellen MacArthur Foundation en ontwerper Stella McCartney zijn van mening dat een circulaire economie en textielindustrie de enige weg voorwaarts is. Maar welke uitdagingen zijn er voor de industrie, hoe zijn deze te tackelen en wie leidt de weg?

Lees het interview hier.

Fabulous Fungi: Textiel verven met kleurpigmenten uit schimmels

De mode-industrie zoekt steeds vaker naar duurzamere alternatieven. Op het gebied van stoffen komen al meer en meer materialen naar voren, maar als het aankomt op het verven van textiel lijkt er nog veel onontgonnen gebied te zijn. Ontwerper Ilse Kremer dook voor haar afstudeerproject Fabulous Fungi in het vinden van een duurzamere oplossing voor textielverf. De uitkomst: kleding geverfd middels kleurpigmenten uit schimmels en een verf ontwikkeld in samenwerking met Westerdijk Fungal Biodiversity Institute.

Lees het interview hier.

Chanel Trapman presenteert documentaire ‘Taking Justice’: “Transparantie is essentieel voor de mode-industrie”

“Ik werk nu vijf jaar in de kledingindustrie als campagnevoerder voor duurzame kleding” vertelt Trapman. Ze maakte onder meer al de documentaire ‘The Positive Chain of Change’, die uitkwam in 2019, en een videopodcast over bewuster ondernemen én consumeren. “In de loop der jaren is me steeds duidelijker geworden waar de problemen liggen. Het gebrek aan transparantie in de mode-industrie is een probleem dat steeds blijft terugkomen. Dit onderwerp raakt consumenten, ondernemers en de overheid: consumenten hebben transparantie nodig om goede keuzes te maken, bedrijven om kennis te kunnen delen, overheden om te kunnen stimuleren of ingrijpen. Transparantie is voor mij op dit moment het belangrijkste onderwerp. Het maken van een documentairefilm over de mode-industrie is een goede manier om daarmee om te gaan: je kunt precies laten zien wat er gebeurt.”

Lees het interview hier.

Hoe duurzaam is Asos’ nieuwe duurzame collectie echt?

Hoe kan een fast fashion bedrijf, wiens merk is gebaseerd op haar grote aantallen, ooit duurzaam zijn? Hoe goed het ook is dat het bedrijf de drie beginselen van een duurzame economie van de Ellen MacArthur Foundations naleeft (minimalisering van afval, gebruik van gerecyclede, duurzamere materialen en slechts één materiaal per product) en ook nog acht eigen beginselen heeft toegevoegd, valt het tegen dat een kledingstuk aan maar twee beginselen hoeft te voldoen om onder het kopje ‘duurzaam’ te vallen.

Lees het artikel hier.

Levende kleuren: een sportswear collectie geverfd met bacteriën

Beeld:Puma/Ingo Foertsch

Van een afstand lijken ze echt te leven, de kleuren van de sportswear-collectie ontwikkeld door de Nederlandse ontwerpers Ilfa Siebenhaar en Laura Luchtman voor Puma. Beweeglijke, marmerachtige patronen zijn het, soms strak, dan weer wolkerig, in verschillende gradaties paars. Wat je van een afstand niet ziet: de stoffen zijn geverfd met bacteriën, een natuurlijk - en fraai - alternatief voor de giftige verfstoffen die gewoonlijk in de mode-industrie worden gebruikt.

Lees het interview hier.

New Cotton Project gelanceerd om circulaire mode mogelijk te maken

In het ‘New Cotton Project’ zal een consortium van merken, fabrikanten, leveranciers, innovatoren en onderzoeksinstituten moeten bewijzen dat circulaire, duurzame mode “niet alleen een ambitie is, maar ook vandaag kan worden gerealiseerd”. De twaalf deelnemende modebedrijven en -merken zijn onder meer Adidas en de H&M Group, de Finse biotechnologie groep Infinited Fiber Company, Aalto University, Fashion for Good, Frankenhuis, Inovafil, Kipas Textiles, REvolve Waste, Rise, Tekstina en Xamk.

Lees het artikel hier.

Een ciruclaire en eerlijke productieketen opzetten in India: Zo doet Reweave het

Een circulaire productieketen: het is een droom voor vele duurzame bedrijven. Wie in de mode werkt weet echter hoeveel schakels er in een productieketen zitten en hoeveel voeten het in de aarde heeft om überhaupt circulair te werken. Reweave, een programma van Enviu, richt zich op het bouwen van een circulaire productieketen in de textielindustrie.

Lees het interview hier.

WRAP presenteert resultaten van Europees project voor duurzame productieketen

”Kleding staat op nummer zes in de lijst van huishoudelijke uitgaven, maar de impact die het heeft op het milieu is vele malen groter. De kledingindustrie laat, in alle onderdelen van de productieketen, een enorme ecologische voetafdruk achter. Ook wij, consumenten, hebben daarop een directe invloed door de kledingkeuzes die we maken. De uitdaging van ECAP was om manieren te vinden om productie, distributie en gebruik van kleding - ook nadat die is weggedaan - te verbeteren op een manier die door bedrijven en consumenten kan worden geïmplementeerd”, aldus WRAP-directeur Peter Maddox.

Lees het artikel hier.

Omscholing van modeprofessionals voor een circulaire economie

Voor de meeste kledingmerken en retailers is “Waar moeten we beginnen?” de belangrijkste vraag op weg naar circulariteit. In 2017 gaf de Global Fashion Agenda belangrijke aanwijzingen over waar de industrie met de Circular Fashion System Commitment 2020 naartoe zou moeten gaan. Voor sommigen was het formuleren van deze doelen de enige stap die ze nodig hadden om hun transitie te starten. Voor veel anderen blijft hoe we van hier - ons huidige, lineaire systeem - naar daar - een circulair, zero waste mode industrie - moeten gaan, echter nog steeds een groot vraagteken.

Lees het artikel hier.

What’s in my clothes: De waarheid achter het kledinglabel

Beeld:Andrey Popov | Dreamstime.com

In 2019 kreeg Circle Economy van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat de opdracht om onderzoek te doen naar de accuraatheid van samenstellingsetiketten in kleding. Met behulp van de Fibersort-machine werden meer dan 10.000 kledingstukken getest: in 41 procent van de gevallen kwamen de samenstellingsetiketten niet overeen met de daadwerkelijke samenstelling van het kledingstuk. Fashion Revolution lanceert deze week een nieuwe campagne - #whatsinmyclothes - maar het antwoord op die vraag blijkt niet zo eenduidig als verwacht.

Lees het artikel hier.

Rondvraag: Hoe staan Duitse modemerken tegenover productie in Oost-Europa?

Het bedrijf is zich bewust van zijn verantwoordelijkheid in de wereldwijde productieketen en schrijft: “Als toonaangevend kledingbedrijf in het topsegment draagt Hugo Boss verantwoordelijkheid voor een complexe, wereldwijde waardeketen en streeft hoge duurzaamheidsstandaarden na. Een verantwoorde benadering van al onze partners is voor ons cruciaal. Hugo Boss vertrouwt op een langdurige en betrouwbare samenwerking met zijn leveranciers. Het bedrijf werkt al gemiddeld elf jaar samen met zijn strategische partners.”

Lees het achtergrondstuk hier.

Lanius richt alliantie op die modebranche wil vertragen

“De crisis biedt ook kansen. Dat zijn de volgende kansen: om huidige voorraad veilig te stellen en niet tegen dumpprijzen te verkopen, om opnieuw duidelijk te maken dat textiel waardevol is en dat het ook op een later moment kan worden verkocht. En om solidair te handelen. Ik denk dat dat buitengewoon belangrijk is om ervoor te zorgen dat we niet het gevoel krijgen dat we alleen zijn. Deze aanpak voorziet retailers van richtlijnen en maakt consumenten bewuster.”

Lees het interview hier.

Fashion Transparency Index 2020: H&M bovenaan, coronacrisis verstrekt vraag naar transparantie

Adidas en Reebok zijn niet langer de aanvoerder van de Fashion Transparency Index. Met een score van 73 procent staat H&M dit jaar bovenaan nadat de twee Duitse merken de afgelopen drie jaar op de eerste positie stonden. Sinds 2016 brengt non-profitorganisatie Fashion Revolution de index uit waarop het een groot aantal modemerken beoordeelt op hun mate van transparantie.

Lees het artikel hier.

Hoofdbeeld: New Cotton Project - Infinited Fiber - shredded textile to regenerated cellulose carbamate fibre