Circulariteit: een buzzword wat de afgelopen jaren ook de mode industrie
heeft bereikt. Diverse partijen, waaronder de Ellen MacArthur Foundation en
ontwerper Stella McCartney zijn van mening dat een circulaire economie en
textielindustrie de enige weg voorwaarts is. Maar welke uitdagingen zijn er
voor de industrie, hoe zijn deze te tackelen en wie leidt de weg?
De mode-industrie zoekt steeds vaker naar duurzamere alternatieven. Op
het gebied van stoffen komen al meer en meer materialen naar voren, maar
als het aankomt op het verven van textiel lijkt er nog veel onontgonnen
gebied te zijn. Ontwerper Ilse Kremer dook voor haar afstudeerproject
Fabulous Fungi in het vinden van een duurzamere oplossing voor textielverf.
De uitkomst: kleding geverfd middels kleurpigmenten uit schimmels en een
verf ontwikkeld in samenwerking met Westerdijk Fungal Biodiversity
Institute.
“Ik werk nu vijf jaar in de kledingindustrie als campagnevoerder voor
duurzame kleding” vertelt Trapman. Ze maakte onder meer al de documentaire ‘The Positive Chain of Change’ ,
die uitkwam in 2019, en een videopodcast over bewuster ondernemen én
consumeren. “In de loop der jaren is me steeds duidelijker geworden waar de
problemen liggen. Het gebrek aan transparantie in de mode-industrie is een
probleem dat steeds blijft terugkomen. Dit onderwerp raakt consumenten,
ondernemers en de overheid: consumenten hebben transparantie nodig om goede
keuzes te maken, bedrijven om kennis te kunnen delen, overheden om te
kunnen stimuleren of ingrijpen. Transparantie is voor mij op dit moment het
belangrijkste onderwerp. Het maken van een documentairefilm over de
mode-industrie is een goede manier om daarmee om te gaan: je kunt precies
laten zien wat er gebeurt.”
Hoe kan een fast fashion bedrijf, wiens merk is gebaseerd op haar grote
aantallen, ooit duurzaam zijn? Hoe goed het ook is dat het bedrijf de drie
beginselen van een duurzame economie van de Ellen MacArthur Foundations
naleeft (minimalisering van afval, gebruik van gerecyclede, duurzamere
materialen en slechts één materiaal per product) en ook nog acht eigen
beginselen heeft toegevoegd, valt het tegen dat een kledingstuk aan maar
twee beginselen hoeft te voldoen om onder het kopje ‘duurzaam’ te
vallen.
Beeld:Puma/Ingo Foertsch Van een afstand lijken ze echt te leven, de kleuren van de
sportswear-collectie ontwikkeld door de Nederlandse ontwerpers Ilfa
Siebenhaar en Laura Luchtman voor Puma. Beweeglijke, marmerachtige patronen
zijn het, soms strak, dan weer wolkerig, in verschillende gradaties paars.
Wat je van een afstand niet ziet: de stoffen zijn geverfd met bacteriën,
een natuurlijk - en fraai - alternatief voor de giftige verfstoffen die
gewoonlijk in de mode-industrie worden gebruikt.
Lees het interview hier .
In het ‘New Cotton Project’ zal een consortium van merken, fabrikanten,
leveranciers, innovatoren en onderzoeksinstituten moeten bewijzen dat
circulaire, duurzame mode “niet alleen een ambitie is, maar ook vandaag kan
worden gerealiseerd”. De twaalf deelnemende modebedrijven en -merken zijn
onder meer Adidas en de H&M Group, de Finse biotechnologie groep Infinited
Fiber Company, Aalto University, Fashion for Good, Frankenhuis, Inovafil,
Kipas Textiles, REvolve Waste, Rise, Tekstina en Xamk.
Lees het artikel hier .
Een circulaire productieketen: het is een droom voor vele duurzame
bedrijven. Wie in de mode werkt weet echter hoeveel schakels er in een
productieketen zitten en hoeveel voeten het in de aarde heeft om überhaupt
circulair te werken. Reweave, een programma van Enviu, richt zich op het
bouwen van een circulaire productieketen in de textielindustrie.
Lees het interview hier .
”Kleding staat op nummer zes in de lijst van huishoudelijke uitgaven,
maar de impact die het heeft op het milieu is vele malen groter. De
kledingindustrie laat, in alle onderdelen van de productieketen, een enorme
ecologische voetafdruk achter. Ook wij, consumenten, hebben daarop een
directe invloed door de kledingkeuzes die we maken. De uitdaging van ECAP
was om manieren te vinden om productie, distributie en gebruik van kleding
- ook nadat die is weggedaan - te verbeteren op een manier die door
bedrijven en consumenten kan worden geïmplementeerd”, aldus WRAP-directeur
Peter Maddox.
Lees het artikel hier .
Voor de meeste kledingmerken en retailers is “Waar moeten we beginnen?”
de belangrijkste vraag op weg naar circulariteit. In 2017 gaf de Global
Fashion Agenda belangrijke aanwijzingen over waar de industrie met de
Circular Fashion System Commitment 2020 naartoe zou moeten gaan. Voor
sommigen was het formuleren van deze doelen de enige stap die ze nodig
hadden om hun transitie te starten. Voor veel anderen blijft hoe we van
hier - ons huidige, lineaire systeem - naar daar - een circulair, zero
waste mode industrie - moeten gaan, echter nog steeds een groot
vraagteken.
Lees het artikel hier .
Beeld:Andrey Popov | Dreamstime.com In 2019 kreeg Circle Economy van het Ministerie van Infrastructuur en
Waterstaat de opdracht om onderzoek te doen naar de accuraatheid van
samenstellingsetiketten in kleding. Met behulp van de Fibersort-machine
werden meer dan 10.000 kledingstukken getest: in 41 procent van de gevallen
kwamen de samenstellingsetiketten niet overeen met de daadwerkelijke
samenstelling van het kledingstuk. Fashion Revolution lanceert deze week
een nieuwe campagne - #whatsinmyclothes - maar het antwoord op die vraag
blijkt niet zo eenduidig als verwacht.
Lees het artikel hier .
Het bedrijf is zich bewust van zijn verantwoordelijkheid in de
wereldwijde productieketen en schrijft: “Als toonaangevend kledingbedrijf
in het topsegment draagt Hugo Boss verantwoordelijkheid voor een complexe,
wereldwijde waardeketen en streeft hoge duurzaamheidsstandaarden na. Een
verantwoorde benadering van al onze partners is voor ons cruciaal. Hugo
Boss vertrouwt op een langdurige en betrouwbare samenwerking met zijn
leveranciers. Het bedrijf werkt al gemiddeld elf jaar samen met zijn
strategische partners.”
Lees het achtergrondstuk hier .
“De crisis biedt ook kansen. Dat zijn de volgende kansen: om huidige
voorraad veilig te stellen en niet tegen dumpprijzen te verkopen, om
opnieuw duidelijk te maken dat textiel waardevol is en dat het ook op een
later moment kan worden verkocht. En om solidair te handelen. Ik denk dat
dat buitengewoon belangrijk is om ervoor te zorgen dat we niet het gevoel
krijgen dat we alleen zijn. Deze aanpak voorziet retailers van richtlijnen
en maakt consumenten bewuster.”
Lees het interview hier .
Adidas en Reebok zijn niet langer de aanvoerder van de Fashion
Transparency Index. Met een score van 73 procent staat H&M dit jaar
bovenaan nadat de twee Duitse merken de afgelopen drie jaar op de eerste
positie stonden. Sinds 2016 brengt non-profitorganisatie Fashion Revolution
de index uit waarop het een groot aantal modemerken beoordeelt op hun mate
van transparantie.
Lees het artikel hier .
Gerelateerd uit het archief :
Hoofdbeeld: New Cotton Project - Infinited Fiber - shredded
textile to regenerated cellulose carbamate fibre