• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Terugblik: 13 must-reads van de maand juli

Terugblik: 13 must-reads van de maand juli

Door Joanna Mania

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode

FashionUnited heeft dertien lezenswaardige artikelen van de maand juli op een rij gezet.

1. Het succes van Iris van Herpen

Van Iris van Herpen wordt gezegd dat ze een alleskunner is: ontwerper, artiest, couturier, vernieuwer en futurist. Haar unieke designs, die mode en technologie naadloos combineren, hebben haar wereldwijd erkenning en kritiek opgeleverd. De ontwerpster vierde afgelopen maand het 10-jarig bestaan. Voor FashionUnited het moment om Van Herpen’s carrière vol hoogtepunten in kaart te brengen.

Lees meer: FashionUnited

2. CEO Mode City: 'De fashion beurs is hét sociale netwerk van dit moment'

Afgelopen maand vond Mode City plaats, de vooraanstaande beurs voor badmode en lingerie in Parijs. De beurs was meer dan ooit een manier om de handel te verbeteren. FashionUnited spreekt met Marie-Laure Bellon, CEO van Eurovet.

Lees meer: FashionUnited / Celine Vautard

3. Drukte in Nederlandse winkelstraat groeit, Maastricht is winkelhoofdstad

Voor het eerst in negen jaar is de drukte in de Nederlandse winkelstraten weer toegenomen. De hoeveelheid bezoekers steeg in de eerste helft van dit jaar met 3,7 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, blijkt uit recente cijfers van adviesbureau RMC.

Lees meer: FashionUnited / Tessa Guntlisbergen

4. Modefabriek: de ervaring van een inkoper

Anders dan tijdens Pitti Uomo, waar het draait om zien en gezien te worden, was de sfeer tijdens Modefabriek relaxt. Wellicht omdat de beurs op zondagochtend vroeg opende, en er genoeg barista’s espresso’s aan het zetten waren om de beursbezoekers een vliegende kick off te bezorgen. Ook de zonnestralen zorgde voor een positieve bijdrage aan de stemming.

Lees meer: FashionUnited / Don-Alvin Adegeest

5. Eerste editie duurzame vakbeurs Soul Salon ontvangt enthousiaste reacties

Rondom de Zuiveringshal op het Westergasterrein was de straat geel gekleurd ter ere van de eerste editie van Soul Salon. De zon scheen en er hing een intieme festivalsfeer, precies waar initiatiefneemster Cécile Scheele van Powering Sustainable Fashion op had gehoopt. FashionUnited nam een kijkje op de beurs en brengt verslag uit.

Lees meer: FashionUnited / Caitlyn Terra

6. Senz: Van stormparaplu naar mode accessoires voor forenzen

Al tien jaar staat Senz bekend vanwege de stormparaplu, een gadget die in een stormachtig land als Nederland goed van pas komt. Na het tienjarige jubileum was het volgens de oprichters echter tijd voor een volgende stap. FashionUnited sprak met Laurain Engel - te Riet over het merk en de overstap naar de modewereld.

Lees meer: FashionUnited / Caitlyn Terra

7. Havaianas: een look van 'teen tot top'

“Een vriend van mij vroeg me eens een paar Havaianas mee te brengen en ik herinner dat ik zei: ‘Wat? Wil je dat ik een paar plastic sandalen uit Brazilië voor je mee breng?’ Maar toen ik daar ging wonen ontdekte ik pas de invloed van het merk,” zegt Guillaume Prou, voorzitter en CEO van Havaianas EMEA (Europa, Midden-Oosten en Afrika), met een lach wanneer hij zijn eerste mening over het merk herinnerd. Terwijl het merk zijn focus richt op het versterken van hun aanwezigheid in Europa en productinnovatie, neemt FashionUnited een moment om met Prou te spreken over de wereldwijde uitbreiding van het merk en de ambitie om iedereen ‘van teen tot top te kleden’.

Lees meer: FashionUnited / Vivian Hendriksz

8. Het einde van een tijdperk: Colette sluit deuren

Colette opende in maart 1997 haar deuren aan de Rue du Faubourg Saint-Honoré in Parijs. Na 20 jaar komt echter een einde aan het tijdperk, de concept store heeft bekendgemaakt de deuren te sluiten in december 2017.

Lees meer: FashionUnited / Caitlyn Terra

9. Amsterdam Fashion Week promoot hergebruik en recycling van kleding

“We wilden de focus leggen op het concept van een circulaire economie tijdens deze editie van Amsterdam Fashion Week,” vertelde Iris Ruisch, creatief directeur van Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam. “Ik kan met trots zeggen dat minstens 80 procent van alle ontwerpen die getoond worden, duurzaam zijn.” Alhoewel de interpretatie van duurzaam verschilde per ontwerper, verkende de 27e editie van de Mercedes Benz Fashion Week Amsterdam wat het betekent om duurzaam te zijn in een van de meest vervuilende industrieën ter wereld.

Lees meer: FashionUnited / Vivian Hendriksz

Op zondagavond, na afloop van Amsterdam Fashion Week, maakt de organisatie bekend dat autofabrikant Mercedes-Benz na acht edities stopt als hoofdsponsor van de modeweek in Amsterdam. Vijf dagen later, op donderdag 20 juli, maakt de Telegraaf Media Group (TMG) bekend kopers te zoeken voor Amsterdam Fashion Week.

Lees verder: Tijdlijn: Alles wat je moet weten over Amsterdam Fashion Week

10. ‘Bijna de helft van de consumenten koopt liever fysiek dan online’

Hoewel het er wellicht op lijkt dat de e-commerce branche steeds meer fysieke winkels in moeilijkheden brengt, blijft de winkelstraat toch aantrekkelijk. Wereldwijd koopt bijna de helft van de consumenten liever in een winkel dan via het internet. Van de Nederlandse consumenten winkelt 45 procent liever fysiek dan online, mits de sfeer aangenaam is. Dat blijkt uit het internationale onderzoek van Mood Media.

Lees meer: FashionUnited / Tessa Guntlisbergen

11. 'The Gucci, The Bad en The Ugly'

Gucci is een gevoelig onderwerp geworden in sommige modekringen. Ondanks het winnen van de CFDA internationale designer award in 2016 en het revitaliseren van het imago en de omzet van het 96-jaar oude modehuis waarmee hij Kering’s power player in een vluchtige luxemarkt is, verwerkt Alessandro Michele vreugde en bespotting in een gelijke mate.

Lees meer: FashionUnited / Jackie Mallon

12. Dit zijn de meest high-end fashion stores van Nederland

Hoewel in Amsterdam iedere week wel een nieuwe kledingwinkel open gaat, is de komst van luxe retaillocaties als deze bijzonder in ons land. De belangstelling voor exclusieve mode en design is onder consumenten flink gegroeid, maar daarvoor ook diep in de buidel willen tasten is slechts een kleine groep gegeven. Ook de ‘doe maar gewoon’ mentaliteit heerst in Nederland nog vaak en het aanbod is niet altijd even orgineel. Toch zijn ze er, die luxe zaken met een eigenzinnig inkoopbeleid en opvallend genoeg zijn de meeste al decennia gevestigde namen in het Nederlandse retaillandschap. Een selectie.

Lees meer: FashionUnited / Esmerij van Loon

13. Q&A: Het nieuwe winkelconcept van Pepe Jeans

Het bedenken van een nieuw winkelconcept is nooit een gemakkelijke taak, zelfs voor een succesvol internationaal modemerk zoals Pepe Jeans niet. Om meer te weten te komen over het nieuwe winkelconcept van Pepe Jeans, sprak FashionUnited met Mark Blenkinsop, Chief Marketing Officer van Pepe Jeans Group, en ontwerper Martin Brudnizki.

Lees meer: FashionUnited / Vivian Hendriksz

En een bonus: Een nieuw hoofdstuk voor Erik Frenken

Erik Frenken is terug. Niet dat de Nederlandse ontwerper echt lang 'weg' was: hij vertrok in december als creatief directeur bij Avelon. Krap een half jaar later komt hij nu met een "licht conceptuele" damescollectie: Frenken. "Het werd tijd om me niet langer te verschuilen achter een brand, maar onder mijn eigen naam te gaan werken."

Lees meer: FashionUnited / Esmerij van Loon

Beeld: Iris van Herpen. Credit: Catwalkpictures.com

Must-Reads
Terugblik