Omdat fysieke modeshows bijna nergens ter wereld doorgang konden vinden,
ontwikkelde ook het concept van de digitale modeshow in 2020 onbegrensd. Zo
maakten internationale couturemerken geraffineerde modefilms, kwam Gucci
met een twaalf uur durende livestream , en bouwde Dior een
glitterende 3D-kosmos waarin een online show
plaatsvond. Het meest vooruitstrevende voorbeeld was misschien Helsinki
Fashion Week, dat niet alleen een digitaal medium koos om een fysieke show
mee uit te zenden, maar ook virtuele backdrops, kledingstukken en
avatar-modellen inzette. De teams achter de afstudeershows van Nederlandse
en Belgische modeacademies maakten spectaculaire 3D-landschappen waarin het werk van
de studenten kon worden getoond. Ook showrooms en modebeurzen , zoals Kingpins, Premium
en Pitti Uomo, gingen digitaal.
Deze ontwikkelingen zullen zich in 2021 wellicht doorzetten: wie weet in
de vorm van volledig gedigitaliseerde toeleveringsketens en
verregaande digitalisering in winkels . Of de fysieke modeshow
definitief plaats zal maken voor de digitale, blijft de vraag .
Zo argumenteerde Nuria de Miguel , directeur van Gran Canaria Swim
Week, dat ‘de kracht, energie en emotie die bij een fysieke modeshow horen’
bij digitale shows ‘niet op dezelfde manier aanwezig kunnen zijn’.
Beeld: The Frankie Shop,
Nap Loungewear Liefde voor loungewear
De grootste stijltrend op modegebied was in 2020 wellicht loungewear.
Vroeg in het voorjaar werd al voorspeld dat loungewear de absolute winnaar
zou worden van 2020, en die prognose kwam uit in de loop van het
coronajaar. Comfortabele, zachte loungewear is niet alleen geschikt voor
avonden op de bank, maar ook voor lange uren thuiswerken of tosti’s bakken
voor de kinderen die niet terecht kunnen op school of bij de kinderopvang.
Ook de hang naar loungewear bestond al voor het begin van de
coronacrisis. Trendanalyses van in het najaar van 2019 en de vroege winter
van 2020 vertoonden al een toenemende aandacht voor meer comfortabele
kleding voor thuis en op het werk. “Niemand koopt nog maatpakken,” zei trendwatcher David Shah in oktober 2019. “We
leven in een zeer informele samenleving. Athleisure is de nieuwe
levensstijl.”
Met het ingaan van lockdowns in verschillende Europese landen explodeerde de vraag naar loungewear. Mede daarom
schoot Nike, topverkoper van sneakers en sweaters, in april 2020 omhoog in de Lyst-Index , de lijst van meest
gewilde merken. Onderzoeksbureau Edited publiceerde eind maart een analyse waaruit de groeiende relevantie van
loungewear bleek. Het bureau raadde retailers aan om die categorie in de
spotlights te zetten. Ook Johannes Altmann , eigenaar en CEO van
adviesbureau Shoplupe, raadde retailers in april aan om meer loungewear aan
te bieden. In het voorjaar ontwikkelden verschillende merken al
‘housewear’-edits; met het zakken van de temperaturen in het najaar sprongen de nieuwe loungewear-bedrijven
als paddenstoelen uit de grond, waaronder het Belgische LordsxLilies.
Bestaande modemerken, zoals Ganni, Karl Lagerfeld, Zara en Theory,
introduceerden aparte loungewear-lijnen.
Het lijkt erop dat loungewear zal blijven plakken zolang de pandemie
voortduurt. Dat wordt ook gereflecteerd in de schoenentrends voor dames en heren voor het voorjaar van 2021: sneakers en
gewatteerde sandalen geven de toon aan. Anderen voorspellen dat 2021 het jaar wordt van
‘revenge-dressing’ : een tegengeluid tegen het
ingepakte thuiszitten, gekenmerkt door tailoring, hoge hakken en luxe
afwerking.
Beeld: Puma SE Bouwen aan weerstand: activewear
Met het doel zichzelf anno 2020 zo gezond mogelijk te houden - fysiek én
mentaal - rolden mensen wereldwijd yoga- en sportmatjes uit in hun
woonkamers en sloegen ze aan het wandelen, hardlopen en fitnessen in bossen
en parken. Gevolg: een toenemende vraag naar activewear, een industrie die
het gedurende de gehele pandemie goed bleef doen . Tekenend voor de populariteit
van activewear was de significante groei van Nike in een jaar waarin de
omzet van de meeste bedrijven inzakte.
Verschillende merken grepen in 2020 de potentie van de markt aan en
introduceerden nieuwe activewearlijnen, waaronder Cos , Arket en Wolford . Ook voor Rihanna’s Savage x Fenty staat
er eentje op de planning .
Binnen sportswear werd duurzaamheid een belangrijk aandachtsgebied. Zo
introduceerde Puma sportswearcollecties van gerecycled plastic en geverfd met bacteriën . FashionUnited zette in
maart een aantal Belgische bedrijven in de spotlight die actief bezig zijn
met het ontwikkelen van ecologische activewear, waaronder Go as Ur, Nunu, Lagatta en Juttu . De grootste
stijltrends binnen sportswear waren dit jaar veelzijdige,
loungewear-achtige yogakleding, tie-dye-prints en de kleur tangerine, volgens Stylight .
Sportswear-invloeden vonden ook hun weg naar de alledaagse garderobe , in de vorm van al dan niet
gecoördineerde setjes van jersey, gestructureerde breisels en sportieve,
grafische prints als brede strepen. Activewear - in de sportschool en op
straat - zou in 2020 zelfs het onderwerp worden van een grote tentoonstelling in het Modemuseum
in Hasselt, maar de expositie moest worden uitgesteld. Deze opent in juni
2021.
Beeld: Pexels Duurzaam en origineel: tweedehands kleren
Was 2019 al het jaar van de onafhankelijke tweedehandszaken, platforms
als Rebelle en Unitedwardrobe, en de opmars van kledingverhuur , 2020 was het jaar waarin grote
bedrijven de verkoop van tweedehands kleding incorporeerden in hun
businessmodel.
Zalando lanceerde in oktober een uitgebreide webfunctie voor de aankoop en verkoop
van tweedehands kleding door klanten in Nederland en België. Diezelfde
maand startte Tommy Hilfiger met het initiatief Tommy for Life : een circulair project waarin
tweedehands of beschadigde Tommy Hilfiger- en Tommy Jeans kleding kan
worden gerepareerd of getransformeerd naar nieuwe limited-edition
kledingstukken. In november voegde de Europese e-tailer About You een
sectie ‘Second Love’ toe, met tweedehands dameskleding
en -accessoires van luxemerken als Ralph Lauren en Saint Laurent. Zelfs
luxeconcern LVMH liet begin december weten te kijken naar mogelijkheden voor de verkoop van tweedehands
producten.
Vanwaar die plotselinge hausse voor tweedehands kleding? Het imago van tweedehands kleding is de afgelopen
jaren drastisch veranderd. In het verleden rustten er nog wel eens stigma’s
op: de kleding zou ‘vies’ zijn of ‘ouderwets’. Langzamerhand wordt het
echter steeds meer geaccepteerd om tweedehands kleding te kopen. Het
hergebruiken van gedragen kleren sluit aan bij de toenemende aandacht voor
duurzaamheid in de mode-industrie. Ook biedt de tweedehands kledingmarkt
consumenten het voordeel unieke items te kunnen vinden binnen systeem dat
vooral massageproduceerde kleding biedt. Tweedehands kleding wordt daarmee
een flinke groeimarkt, die de komende jaren naar verwachting alleen nog
maar groter zal worden.
Beeld: Stay Safe Amsterdam
Simpelweg overal: mondmaskers
Misschien wel het meest gedragen mode-item van 2020 was het mondkapje.
Vanaf de zomer waren ze in binnen- en buitenland overal te zien. In België
werden de mondkapjes al in juli verplicht in drukke winkelstraten, in
openbare gebouwen, op markten en in de horeca. In Nederland waren de kapjes
vanaf juli verplicht in het openbaar vervoer, en vanaf oktober in de meeste
openbare ruimtes. Dat betekende een plotselinge en explosieve groei in de
vraag naar de kapjes. Sommigen gebruikten simpele wegwerpkapjes, anderen
maakten er een knutselproject van of kochten een designmondkapje, al dan
niet met kleurige print.
Voor ontwerpers en merken die hun omzet in lockdowntijd zagen teruglopen
boden de kapjes een belangrijke bron van inkomsten . In mei maakte FashionUnited
een overzicht van lokale en internationale modemerken
die eigen mondkapjes produceerden. Dat waren er destijds al veel; onder hen
waren Sjaak Hullekes, Goat Apparel, G-Star, Wolford en JBC.
De meest excentrieke mondkapjes waren te zien in de
Instagramtentoonstelling #Mondkappenou , een initiatief van de Rotterdamse
kunstuitleen. Kunstenaars als Berend Brus, Dean Bowen, Bas Kosters en Romy
Brand en Boyd Koers van ontwerpstudio Vormlust lieten hun creativiteit los
op de mondkapjes, maar ook andere Instagrammers naaiden, haakten,
beschilderden en appliceerden dat het een lieve lust was. De
tentoonstelling staat nog steeds online.
In de Litouwse hoofdstad Vilnius werd zelfs een heuse mondkapjes-modeweek georganiseerd. Door de hele
stad werd een route aangelegd van 21 billboards met daarop foto’s van
mannen, vrouwen en kinderen - waaronder de burgemeester van de Vilnius - in
creatieve mondkapjes. Sommigen van hen knutselden er zelf een, anderen
beschilderden bestaande kapjes. Elk billboard werd voorzien van de woorden:
‘Creativiteit kun je niet maskeren’. Hoe mooi ook, de hoop is dat de
mondkapjes in de loop van 2021 niet meer nodig zullen zijn.
Homepagebeeld: The Fabricant x Puma, via The Fabricant